Mazda 626hatchback DiTD Exclusive AutoTest mazDa Volkswagen Sharan F Hier en daar een penseelstreekje EN. z Eerste punten voor Verkooijen Rally-team Speciale Mitsubishi-uitgaves bij Kluitmans Toyota-site opnieuw ingevuld LER. :E E! E !E E! :E !E i EE DE AUTOMAAT» DONDERDAG 27 APRIL 2000 PAGINA 3 DE TILBURGSE KOERIER F ie i en Laag geluidsniveau Elektrische antenne Technische gegevens: AMAZING MAZDADEALER f28.297,13 Aan/uit-knop TILBURG: 013-5478980 013-5288201 OISTERWIJK: 073-6430310 's HERTOGENBOSCH: 0344-611662 Verbruik: TIEL: 0412-626250 OSS: 024-3558020 NIJMEGEN: Prijs: Verv olg van bladzijde 1 Haldex-koppeling TOYOTA Innovatieve oplossingen voor uw manier van leven 7 APRIL 2000 «PAGINA 2 Mascagnistraat 531, Burg. Vogelslaan 1, Balkweg 6, Lingeweg 4, Parallelweg 1, Nw. Mollenhutseweg 1,8 mze it. Hr landse Groep N deelnemers. Winnaar in Luxemburg was af gelopen weekend de Japanner Thoshihiro Arai ook met een Subaru en als beste Nederlander kwam Eric Wevers met zijn Toy ota GT-four over de streep. topsnelheid 185 km/u acceleratie 0-100 in 11,5 sec. stadcyclus 6.4 liter/100 km buitenwegcyclus 4,5 liter/100 km gecombineerd 5,2 liter/100 km £53.495,= een beperkte serie van slechts 100 exemplaren van gemaakt. ef leverde bo- ïurde rem- Mazda 626 2.0 DiTD Exclusive vijfdeurs 4 in lijn 1998 cc 86 x 86 mm 100 pk bij 4000 tr/min 220 Nm bij 1800-3000 tr/min lengte 4,575 meter, breedte 1,71 meter 1260 kg 17 990.00 M 17 990.00 M erwijk: genstraat 12, 1) 5283226 'TF'^k e huidige Mazda 626 onderging eind vorig R Ujaar hier en daar een klein aantal aanpas- singen, terwijl de opbouw van het program ma nu beter aansluit bij nieuwere telgen uit de Maz- da-familie. Tijd vooreen hernieuwde kennismaking, ditmaal meteen 2 liter direct inges poten turbodiesel in de Exclusive-uitvoering. f 25.612,08 Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Aanhanggewicht: 1500 kg Prestaties: Ondersteltechnisch zijn er kleine aanpassingen doorgevoerd. Zo heeft de V6 voortaan 16 inch wie len met een groter bemeten rem- systeem. Standaard heeft de zV6 De Mazda 626 heeft sinds de recente wijzigingen aan chique uitstraling gewonnen. Een van Audi De Tilburgse Mitsubishi-dealer Kluitmans heeft dit voorjaar een aantal verfrissende actiemodel- len in de showroom staan, zoals de sportieve Carisma GDI Mo tion, de zakelijke Carisma Ambi tion en de vrolijke Colt Xpres- De Mazda 626 van de huidige generatie moest een modelserit opvolgen die vooral als vijf deurs hatchback redelijk eigen zinnig vormgegeven was. Het merk koos echter voor een 4,57 meter lange vier- en vijfdeurs die eerder chique dan opval lend zijn met alle gevolgen voor de verkoopaantallen. Deze koppeling reageert veel snel ler op veranderende omstandig heden dan de voorheen gebruikte viscokoppeling. De nieuwe Sharan wordt aange boden in vier uitrustingsniveau’s naast het basismodel de Comfort line, Trendline en Highline. De basisuitgave beschikt over ABS, front- en zijairbags, vijf stoelen, elektrische raambediening voor, in hoogte verstelbare bestuur- De dieselmotor van de 626 was al enige tijd leverbaar. Het gaat om een redelijk moderne machi ne met een inhoud van 2 liter voorzien van directe inspuiting, Snel, duidelijk en gemakkelijk dat zijn de trefwoorden voor de nieuwe Toyota-site op internet. Begin april is de nieuwe invulling van de site van start gegaan. Uit gangspunt was dat bezoekers die op zoek zijn naar een specifiek mo del snel de weg vinden naar de ge wenste informatie zonder lang te moeten wachten op zware foto’s en presentaties. De site wordt geken merkt door de Europese huisstijl van Toyota. De pagina’s zijn snel achter elkaar op te roepen en la ten desondanks veel beeldmateri aal zien met zelfs de mogelijkheid alle personenauto’s in diverse kleuren te kunnen bekijken. Er is natuurlijk uitgebreid aan- Geen enkele klacht hebben we over de gebruiksmogelijkheden van het interieur. Achter de gro te vijfde deur zit een mooie vier kante laadruimte met een fors volume van 502 liter. De achter bank is inclusief de zitting in on gelijke delen plat te leggen en bovendien kan de rugleuning van de passagiersstoel voorover om de laadlengte in de 626 ver der uit te breiden. De stoelen, achterbank en portierpanelen zijn bekleed met velours in licht grijs met een blokstructuur in sion, die stuk voor stuk tegen een geringe meerprijs een hele serie extrafs bieden. De GDI Mo tion is met name extra sportief vanwege zijn verlaagde onder stel, achterspoiler en lichtmeta len wielen. Voorlopig wordt er schijf op, waardoor Nelis ge noodzaakt was gas terug te ne men en de wedstrijd rustig uit te rijden. Een vierde plaats voor het Nederlands Kampioenschap stond gelijk aan een zestiende notering in het algemeen klasse ment en tweede bij de Neder- ESP, een voorziening die bij de overige varianten als optie kan worden gekozen. Later dit jaar kan de Sharan ook worden be steld met 4Motion vierwielaan- drijving in combinatie met de 2,1 V6 en 115 pk TDI met de keuz° uit een handbak of automaat. Het systeem met de Haldex-koppeling werd niet eerder bij de Sharan toegepast en stamt uit de Golf en Bora 4Motion. De prijzen van de vernieuwde Sharan zijn nog niet bekend, maar zullen wel enkele procenten hoger uitkomen dan de huidige uitvoering. 59 990.00 18 990.00 Z:"| njK(gxci-BTW) De Carisma Ambition is samen gesteld voor de zakelijke gebrui ker. Deze auto is gebaseerd op de Classic en Comfort met als extrafs dorpelverbreders, een verchroomde kofferbakgreep en lichtmetalen wielen. Deze zaken kosten slechts vijfhonderd gul den en er kan worden gekozen uit de 1,6 en 1,8 liter benzinemo toren en de 1,9 liter turbodiesel. iEen andere bijzondere Mitsu bishi is de Colt Xpressioni, zo vertelt Marco van Veldhuizen van Autobedrijf Kluitmans. iEr worden er maar 300 van ge maakt en ze zijn herkenbaar aan de 14 inch lichtmetalen wielen, een verchroomd uitlaatsierstuk, beschermlijsten met Xpression- logo en een chromen grille. Op de sleutelhanger staat het se rienummer van de auto. Het Xpression-pakket leveren wij voor slechts £500,=. De eerste wedstrijd voor het In ternationaal Nederlands Rally Kampioenschap heeft punten opgeleverd voor het Oirschotse Verkooijen Rally-team met hun door Subaru-dealer Dekkers ge sponsorde Subaru WRX. Zij kwamen als vierde over de fi nish. Nelis Verkooijen en navi gator Hans Brouwer ging bij aanvang voorzichtig van start, maar naargelang de rally vor derde werden er snellere tijden neergezet. Nelis was niet helemaal tevre den over de juiste afstelling van de vering. Het duo is zeer tevre den over de voorbereiding ter plekke. De tweede dag is niet helemaal zonder problemen. De eerste versnelling laat zich moeilijk in schakelen, een euvel dat na het vervangen van een ophangsteun niet wordt verholpen. Hierdoor moeten zij concurrent Caspersen laten voorgaan in de laatste sessie van de vier klasse mentsproeven. De voorlaatste proef vendien een gescheu lichtunits aangepast, ze zijn fors van formaat, gedeeltelijk op de vijfde deur geplaatst en uitge voerd in rood en wit. Het derde remlicht zit helaas te laag, di rect boven de nummerplaat en gaat hiermee aan zijn doel voor bij. Standaard heeft iedere 626 een elektrische antenne die keu rig in het rechter spatbord ver dwijnt. De auto staat op 195/60 R15 banden en heeft stalen wie len met zesspaaks wieldoppen. Al bij al heeft de 626 in zijn ver nieuwde gedaante een uiterma te brave uitstraling. Niet direct een voertuig waarmee men zich als zakenman in het verkeer on derscheidt, maar wel een keurig afgewerkt auto die aan alle nor male wensen en eisen kan vol doen. dacht voor de nieuwe modellen van Toyota, zoals de Yaris, Celica en MR2. Maar ook de sprviceacti- viteiten van het merk komen aan bod en niet te vergeten de Neder landse dealerorganisatie. Binnen kort biedt www.toyota.nl beknop te informatie over alle dealers en vanaf de zomer zal ook het actuele occasions aanbod erop te vinden zijn. Vanaf dat moment kan er een to taaloverzicht worden geboden van alle gebruikte auto’s die bij de Toyota-dealers te koop staan. Via de site kan men natuurlijk ook een brochure of proefrit aanvragen en vragen te stellen. de belangrijkste zichtbare wijzi gingen betreft het front, waar we een vijfhoekige grille zien, waarvan de vorm in de motor kap wordt voortgezet. Deze gril le heeft aan de bovenzijde een brede chromen strip en midden op het sinds enkele jaren beken de merklogo. Bij iedere 626 wor den de bumpers, deurgrepen i stootstrips in de carrosserie- kleur gespoten, in de Exclusive aangevuld met ook buitenspie gels met een laklaagje. Aan de achterkant zijn met name de in deling en kleurstelling van de de benaming Grand Routier hebben uitgevonden. Een uiter mate comfortabele lange af stand auto voor veel prettige en zorgeloze kilometers, maar met helaas een beetje gebrek aan uitstraling, al is dat laatste geen standaard eigenschap van een Grand Routier. De Mazda 626 is er in drie van de vier uitrustingsvarianten, waarbij de Exclusive op het tweede niveau staat. De auto kost £52.495,= (inclusief 1 mei nomen is de Mazda 626 erg com fortabel en dat gevoel wordt nog eens versterkt door de opklapba re middenarmsteun aan de rug leuning van de bestuurders stoel. Twee airbags en zij-airbags zijn in de Exclusive present met een bezettingssen- sor op de passagiersstoel. De portieren worden centraal ver grendeld met een afstandsbedie ning waaraan de binnenverlich- ting is gekoppeld. Andere standaard items zijn elektrisch verstelbare en verwarmde bui tenspiegels, elektrisch bediende voorportierruiten, ruitenwissers met een variabele interval, pol lenfilter, kaartleeslampjes voor in en een armsteun achterin. dersstoel, Climatronic, verstelba re stuurkolom, centrale vergrer deling, cruise control en elek trisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels. 16 kleppen en turbocompressor die goed is voor een vermogen van 100 pk bij 4000 tr/min en een koppel van 220 Nm tussen 1800 en 3000 tr/min. De isolatie van deze motor is verder verbe terd, waardoor het geluidsni veau over vrywel het volledige toerengebied prettig laag is. Geen enkel probleem heeft de krachtbron om de 1260 kg we gende Mazda naar een top te brengen van 185 km/u en de ac celeratie van 0 tot 100 km/u te laten verlopen in 11,5 seconden. Een groot voordeel van het hoge koppel is dat tussenacceleraties vlot verlopen zonder noodzake lijk te hoeven terugschakelen. Voorgloeien is bij warme motor helemaal niet nodig, maar ook koud slaat de 2 liter bijna me teen aan. Het gemiddelde brandstofverbruik ligt met 1 op 15,5 km niet op het beloofde ge middelde van 5,2 liter op 100 km. maar de 626 slaat hiermee in zijn klasse geen slecht figuur. De auto heeft een prettig onder stel met voor een onafhankelijke ophanging met McPherson veer- poten en achter de door Mazda zelf ontwikkelde TTL-construc- tie. Op de vooras wordt een tor- siestabilisator toegepast. Rond om krijgt de auto remschijven, voor van het geventileerde type en natuurlijk is ABS standaard van de partij. De Mazda 626 is met zijn dieselmotor precies zo’n auto waarvoor ze in Frankrijk het midden. Het enigszins aan gepaste dashboard wordt uitge voerd in twee kleuren grijs. Het nieuwe instrumentarium be staat uit een centraal geplaatste snelheidsmeter, toerenteller en twee kleinere klokken voor brandstofvoorraad en tempera tuur. In de middenconsole zitten naast de bekende uitstroomope- ningen een display voor de tijd en buitentemperatuur, inbou- wruimte voor de audioinstalla- tie, draaiknoppen voor de ver warming en ventilatie en de asbak met aansteker. Airconditioning is voortaan standaard voor iedere 626, een eenvoudige uitvoering met een aan/uit-knop. De auto is voor zien van een behoorlijk dash boardkastje, portiervakken en een bakje onder de console. De stoelen zijn flink van formaat en het exemplaar aan bestuurders- kant is in hoogte en hellings- hoek te verstellen. Ook de stuur kolom kan in hoogte worden gevarieerd. Over het geheel ge- verhoging) en kan voor £50.995,= in de Comfort-uitga- ve worden besteld. Daarnaast is er nog de Touring voor £53.745,= niet te verwarren met de Wagon. Deze prijzen gelden voor de se dan. De door ons gereden hatckback kost duizend gulden meer en voor £2.500,= extra wordt de Wagon aangeboden. De 626-reeks begint met de 1.8 sedan in een standaard-uitga- ve bij £39.995,=. )wroom: 1.00 uur; 7.00 uur Aï-DS-RRjHi

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 23