D
Mitsubishi Pajero
EN
lG
Rij-impressie
IBIiSisW
De nieuwe richting in 4x4
JUR
Eerste brandstofcelbus van Mercedes
Verhoging BPM voor Lupo
3 liter beperkt tot f.800,=
Suzuki Swift
Sensation
zeer compleet
Automobielbedrijf
Kluitmans b.k MmotorsI
iMwwiiïii
wanoaa'
uimaan
in
- -
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT DONDERDAG 20 APRIL2000 PAGINA 9
RDAG 20 APRIL 2000 PAGINA 8
Meer binnenruimte
Drie motoren
Ronding
Super Select 4WD
sie,
het]
itic
hele'
TILBURG, Kapt. Hatterasstraat 11 (Ind. Loven),
013/5443330
Internet: http://www. kluitmans. nl
3
van het
lein pook-
Boven-
A l velejaren behoort Mitsubishi tot de top op
/I het gebied van vierwielaangedreven terrein-
^kauto’s. De ontwikkeling hiervan staat echter
niet stil en dat bewijst het merk met de nieuwe, der
de generatie Pajero, die op een aantal constructieve
details een compleet nieuwe richting is ingeslagen.
uwe Pajero heeft een ge
le vierwielaandrijving.
—lect systeem maakt
om tot 100 km/u tij-
m over te schake-
op vierwielaan-
iw is de
111111111111111
niiiiiiin
Daarnaast is er de in Japan al
langer bekende 3,5 liter V6 ben
zinemotor met directe inspui
ting/GDI). Deze moderne 24-
gave op f.114.995,=. De meer
prijs voor de vijfdeurs carrosse
rie bedraagt precies f. 14.000,=.
De vijfdeurs is niet verkrijg
baar als 2.5 TD GL.
Mitsubishi brengt in de Pajero
drie motoren, waarvan er twee
voor Europa nieuw zijn. Het
merk gooit het helemaal op di
rect inspuiting, met uitzonde
ring van de 2,5 liter turbodiesel
intercooler die alleen in de drie-
jboden.
goed voor
nin en een
J2000
dan de vorige generatie. De drie-
deurs als 3.2 DI-D GLX komt op
£91.495,= en als GLS op
£106.495,=. Met de 3,5 V6 GDI-
motor komt de auto in GLS-uit-
Op beperkte schaal gaat Merce
des autobussen voorzien van
brandstofceltechniek en heeft
daarmee de primeur in de we
reld. Wereldwijd wil men voorlo
pig 20 tot 30 Citaro autobussen
inzetten. De eerste exemplaren
zullen eind 2002 gereed zijn en
voor een periode van 2 jaar in
het normale verkeer ingezet
worden. Hierdoor kunnen ver
voersbedrijven ervaring opdoen
met deze nieuwe techniek. De
Citaro met brandstofcel'kost
maar liefst 2,5 miljoen gulden
inclusief intensieve ondersteu
ning en twee jaar onderhoud.
Grote voordelen van de brand
stofcel zijn de lage of nul emis-
het lage geluidsniveau en
hoge rendement. Daim-
De driedeurs Pajero biedt plaats
aan vijf personen, waarbij de
achterbank in twee ongelijke de
len neerklapbaar is. Het bagage-
volume bedraagt maximaal
1293 liter met neergeklapte
bank. De lange vijfdeurs Pajero
wordt altijd als zevenzitter aan
geboden met een opklapbare
derde zitrij. Om zoveel mogelijk
bagageruimte te verkrijgen
klapt deze bank onder de vloer
weg in een speciaal comparti
ment. Wordt de derde zitrij uit
de auto genomen, dan kan dit
compartiment voor andere doel
einden worden gebruikt. Het
maximale volume van de vijf
deurs bedraagt 1700 liter. Ove
rigens is de binnenruimte zowel
in de lengte, breedte als hoogte
toegenomen, behalve bij de vijf
deurs die binnenin precies 1
centimeter in lengte heeft moe
ten inleveren.
Het klokkendeel van het dash
board bestaat uit de vertrouwde
snelheidsmeter en toerenteller
en in het midden vier kleinere
instrumenten voor de brandstof
voorraad, motortemperatuur en
overzicht van de ingeschakelde
wielen. De brede bovenkant van
de middenconsole valt op en her
bergt twee uitstroomopeningen,
bedieningsknoppen voor de kli
maatbeheersing en de eventuele
audio-installatie en digitale dis
play.
Iedere Pajero heeft onder meer
Alhoewel de maatregel ter ver
hoging van de BPM voor auto’s
met een dieselmotor vanaf 1 mei
nog niet gepubliceerd is in de
Staatscourant, is inmiddels be
kend worden dat de verhoging
voor de Volkswagen Lupo 3 liter
beperkt blijft tot £800,= terwijl
alle andere diesels £2.000,=
duurder worden. De Lupo 3 liter
kan als enige auto op de Neder
landse markt voldoen aan de
emissienormen voor 2005.
Volgens de officiële Europese
verbruikscyclus neemt de comp
acte 3 liter Lupo genoegen met 1
liter op 33,3 kilometer (3 liter op
100 km). De auto is uitgerust
met een 3 cilinder 1,2 liter turbo-
dieselmotor met pompverstui-
vers. De voorwielen worden aan
gedreven via een normale
versnellingsbak met elektroni
sche bediening. Verder is het ge
wicht van de auto door toepas
sing van onder meer aluminium
flink teruggedrongen en is de
stroomlijn verder geoptimali
seerd.
verharde weg. Hierdoor ver
schuift het zwaartepunt van het
programma van pui
ganger voorzichtig i
Sports Utility.
Typische kenmerken van de
nieuwe Pajero zijn de opvallend
volle voorschermen waarbij de
ronding ter hoogte van de wielen
even hoog komt als de motor
kap. De randen langs de wielen
zijn extra uitgeklopt. Overigens
toont de Pajero alleen in de
GLS-uitvoering extra dik van
wege de geribbelde rand onder
langs de carrosserie die doorge
trokken wordt in de spatscher-
men. Bovendien kunnen deze
randen en de bumpers in een
contrasterende kleur gespoten
worden. Deze GLS staat ook als
enige op lichtmetalen wielen. In
de GL-uitgave (alleen driedeurs)
en als GLX toont de Pajero dui
delijk minder luxueus en komt
het pure 4x4-karakter meer
naar boven.
Hoe een uiterst vertrouwde auto nog
een sensatie kan zijn, bewijst Suzu
ki met de Swift Sensation, een zeer
rijk uitgevoerde gelimiteerde versie
die voor £22.495,= wordt aangebo
den. Al jaren gaat de Swift in onder
zoeken van de Consumentenbond
voorop als het gaat om betrouwbaar
heid en kilometerkostprijs. Verder
zorgen het gunstige brandstofver
bruik en de driejaar fabrieksgaran
tie voor een gunstig kostenplaatje.
De nieuwe Swift Sensation met een
1,3 liter motor van 68 pk is zeer rijk
uitgerust met onder meer standaard
ABS en twee airbags, maar ook cen
trale vergrendeling met afstandsbe
diening, elektrisch bediende ramen
en spiegels, meegespoten buiten
spiegels, bumpers en grille, een
sportief uitlaatsierstuk en metaal-
lak. Het interieur wordt opgesierd
door meters met een blauwe achter
grond en sportstoelen met een spe
ciale bekleding. Er kan worden ge
kozen uit zilver metallic en Adriatic
Blue metallic.
klepper levert 202 pk bij 5000
tr/min en 318 Nm bij 4000
tr/min. De prestaties liggen voor
een grote terreinwagen op een
zeer hoog niveau met een top
van 190 km/u en acceleratie van
0 tot 100 in 10 seconden voor de
driedeurs met vijfbak en altijd
nog 185 km/u en 12,5 seconden
bij de vijfdeurs met vijftraps au
tomaat.
Deze automaat kan ook worden
geleverd in combinatie met de
3,2 liter turbodiesel.
De nieuwe Pajero heeft i
wijzigde vierwi
Het Super Sele
het mogelijk oi
dens het rijdei
len van twee-
drijving. Nieuw i
elektronische bediening
differentieel met een kk
je op de middenconsole,
dien kan bij vierwielaandrijving
voor zowel permanente aandrij
ving met hoge en lage gearing
als voor parttime 4WD worden
gekozen, dat werkt met een vis-
cokoppeling in het centrale dif
ferentieel. In dit geval wordt al
leen op vierwielaandrijving
overgegeschakeld als de om
standigheden daartoe aanlei
ding geven. Overigens levert het
merk de 2.5 TD GL met de be
staande Easy Select 4WD.
Mitsubishi beweegt zich met de
nieuwe Pajero in de hogere re
gionen van het segment terrein
wagens. De driedeurs GL begint
bij £83.995,= en dat komt neer
op z’n zesduizend gulden meer
Maar, als we onderhuids gaan
kijken dan zien we niet meer
de gebruikelijke constructie
met een afzonderlijk ladder
chassis, maar voortaan een
zelfdragende carrosserie en
rondom onafhankelijke wielop
hanging. Door deze construc
tieve wijzigingen is de Pajero
stijver van constructie, maar
bovendien meer gebouwd op
comfort en het gebruik op de
lerChrysler voert op dit moment
testen uit met methanol, water
stoffen benzine als brandstof.
Waterstof is bij openbaar ver
voer systemen zeer geschikt in
verband met hét gebruik van
een centraal brandstofdepot. De
gebruikte brandstofcellen in de
Citaro leveren een vermogen
van 250 kW. De waterstoftanks
zijn op het dak geplaatst, de
elektromotor en transmissie lig
gen achterin. De bus kan 70 per
sonen vervoeren, heeft een ac
tieradius van 300 km en kent
een top van 80 km/u. In Neder
land heeft het Gemeentever
voerbedrijf Amsterdam (GVB)
interesse getoond in dit project.
Wie zonder op uiterlijke de
tails te letten naar de nieuwe
Pajero kijkt, ziet in eerste in
stantie een uit de kluiten ge
wassen terreinganger met
vooral een voorzijde die de fa
milieband met de vorige gene
ratie en de kleinere Pajero Pi
nin aangeeft. Uiteraard
bestaat het modellenaanbod
net als voorheen uit een korte
driedeurs en langere vijfdeurs.
deurs GL wordt aangei
Deze krachtbron is
100 pk bij 4000 tr/min
koppel van 240 Nm bij
tr/min. Een vertrouwde machi
ne die zorgt voor een top van 150
km/u en acceleratie van 0 tot
100 in 17,8 seconden. Beide
nieuwe motoren zijn zowel in de
drie- als vijfdeurs te koop. Het
gaat hier onder meer om een 3,2
liter 4 cilinder 16-kleps turbo
diesel met directe inspuiting.
Deze motor is gebaseerd op het
2.8 liter blok uit de vorige Paje
ro. Het maximale vermogen van
165 pk wordt bereikt bij 3800
tr/min en het forse koppel van
373 Nm is bij 2000 tr/min volle
dig te gebruiken. Als driedeurs
haalt deze Pajero 3.2 DI-D 170
km/u en telt 11,5 seconden voor
dat de 100 km/u op de teller
staat. Het brandstofverbruik is
opzichte van de 2.5 over de
e linie gunstiger.
standaard twee airbags, aircon
ditioning, elektrisch verstelbare
buitenspiegels, centrale ver
grendeling, kaartleeslampen,
looplamp, elektrisch bediende
portierruiten, verstelbaar stuur
wiel. De belangrijkste kenmer
ken vanaf de GLX zijn climate
control, audio-installatie, ver
warmde buitenspiegels, centrale
display met boordcomputer en
afstandsbediening op de centra
le vergrendeling. De GLS staat
aan de top met zij-airbags, crui
se-control, een met leer bekleed
stuurwiel en hoogteverstelling
op de bestuurdersstoel, naast de
nodige uiterlijke kenmerken.
Hier en daar bestaan er kleine
verschillen in de uitrustingsspe-
cificaties afhankelijk van de
korte of lange versie en de geko
zen motorvariant.
Hierdoor ver-
spun V V <X11 XI
ire terrein-
naar een