D Mitsubishi Pajero EN lG Rij-impressie IBIiSisW De nieuwe richting in 4x4 JUR Eerste brandstofcelbus van Mercedes Verhoging BPM voor Lupo 3 liter beperkt tot f.800,= Suzuki Swift Sensation zeer compleet Automobielbedrijf Kluitmans b.k MmotorsI iMwwiiïii wanoaa' uimaan in - - DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT DONDERDAG 20 APRIL2000 PAGINA 9 RDAG 20 APRIL 2000 PAGINA 8 Meer binnenruimte Drie motoren Ronding Super Select 4WD sie, het] itic hele' TILBURG, Kapt. Hatterasstraat 11 (Ind. Loven), 013/5443330 Internet: http://www. kluitmans. nl 3 van het lein pook- Boven- A l velejaren behoort Mitsubishi tot de top op /I het gebied van vierwielaangedreven terrein- ^kauto’s. De ontwikkeling hiervan staat echter niet stil en dat bewijst het merk met de nieuwe, der de generatie Pajero, die op een aantal constructieve details een compleet nieuwe richting is ingeslagen. uwe Pajero heeft een ge le vierwielaandrijving. —lect systeem maakt om tot 100 km/u tij- m over te schake- op vierwielaan- iw is de 111111111111111 niiiiiiin Daarnaast is er de in Japan al langer bekende 3,5 liter V6 ben zinemotor met directe inspui ting/GDI). Deze moderne 24- gave op f.114.995,=. De meer prijs voor de vijfdeurs carrosse rie bedraagt precies f. 14.000,=. De vijfdeurs is niet verkrijg baar als 2.5 TD GL. Mitsubishi brengt in de Pajero drie motoren, waarvan er twee voor Europa nieuw zijn. Het merk gooit het helemaal op di rect inspuiting, met uitzonde ring van de 2,5 liter turbodiesel intercooler die alleen in de drie- jboden. goed voor nin en een J2000 dan de vorige generatie. De drie- deurs als 3.2 DI-D GLX komt op £91.495,= en als GLS op £106.495,=. Met de 3,5 V6 GDI- motor komt de auto in GLS-uit- Op beperkte schaal gaat Merce des autobussen voorzien van brandstofceltechniek en heeft daarmee de primeur in de we reld. Wereldwijd wil men voorlo pig 20 tot 30 Citaro autobussen inzetten. De eerste exemplaren zullen eind 2002 gereed zijn en voor een periode van 2 jaar in het normale verkeer ingezet worden. Hierdoor kunnen ver voersbedrijven ervaring opdoen met deze nieuwe techniek. De Citaro met brandstofcel'kost maar liefst 2,5 miljoen gulden inclusief intensieve ondersteu ning en twee jaar onderhoud. Grote voordelen van de brand stofcel zijn de lage of nul emis- het lage geluidsniveau en hoge rendement. Daim- De driedeurs Pajero biedt plaats aan vijf personen, waarbij de achterbank in twee ongelijke de len neerklapbaar is. Het bagage- volume bedraagt maximaal 1293 liter met neergeklapte bank. De lange vijfdeurs Pajero wordt altijd als zevenzitter aan geboden met een opklapbare derde zitrij. Om zoveel mogelijk bagageruimte te verkrijgen klapt deze bank onder de vloer weg in een speciaal comparti ment. Wordt de derde zitrij uit de auto genomen, dan kan dit compartiment voor andere doel einden worden gebruikt. Het maximale volume van de vijf deurs bedraagt 1700 liter. Ove rigens is de binnenruimte zowel in de lengte, breedte als hoogte toegenomen, behalve bij de vijf deurs die binnenin precies 1 centimeter in lengte heeft moe ten inleveren. Het klokkendeel van het dash board bestaat uit de vertrouwde snelheidsmeter en toerenteller en in het midden vier kleinere instrumenten voor de brandstof voorraad, motortemperatuur en overzicht van de ingeschakelde wielen. De brede bovenkant van de middenconsole valt op en her bergt twee uitstroomopeningen, bedieningsknoppen voor de kli maatbeheersing en de eventuele audio-installatie en digitale dis play. Iedere Pajero heeft onder meer Alhoewel de maatregel ter ver hoging van de BPM voor auto’s met een dieselmotor vanaf 1 mei nog niet gepubliceerd is in de Staatscourant, is inmiddels be kend worden dat de verhoging voor de Volkswagen Lupo 3 liter beperkt blijft tot £800,= terwijl alle andere diesels £2.000,= duurder worden. De Lupo 3 liter kan als enige auto op de Neder landse markt voldoen aan de emissienormen voor 2005. Volgens de officiële Europese verbruikscyclus neemt de comp acte 3 liter Lupo genoegen met 1 liter op 33,3 kilometer (3 liter op 100 km). De auto is uitgerust met een 3 cilinder 1,2 liter turbo- dieselmotor met pompverstui- vers. De voorwielen worden aan gedreven via een normale versnellingsbak met elektroni sche bediening. Verder is het ge wicht van de auto door toepas sing van onder meer aluminium flink teruggedrongen en is de stroomlijn verder geoptimali seerd. verharde weg. Hierdoor ver schuift het zwaartepunt van het programma van pui ganger voorzichtig i Sports Utility. Typische kenmerken van de nieuwe Pajero zijn de opvallend volle voorschermen waarbij de ronding ter hoogte van de wielen even hoog komt als de motor kap. De randen langs de wielen zijn extra uitgeklopt. Overigens toont de Pajero alleen in de GLS-uitvoering extra dik van wege de geribbelde rand onder langs de carrosserie die doorge trokken wordt in de spatscher- men. Bovendien kunnen deze randen en de bumpers in een contrasterende kleur gespoten worden. Deze GLS staat ook als enige op lichtmetalen wielen. In de GL-uitgave (alleen driedeurs) en als GLX toont de Pajero dui delijk minder luxueus en komt het pure 4x4-karakter meer naar boven. Hoe een uiterst vertrouwde auto nog een sensatie kan zijn, bewijst Suzu ki met de Swift Sensation, een zeer rijk uitgevoerde gelimiteerde versie die voor £22.495,= wordt aangebo den. Al jaren gaat de Swift in onder zoeken van de Consumentenbond voorop als het gaat om betrouwbaar heid en kilometerkostprijs. Verder zorgen het gunstige brandstofver bruik en de driejaar fabrieksgaran tie voor een gunstig kostenplaatje. De nieuwe Swift Sensation met een 1,3 liter motor van 68 pk is zeer rijk uitgerust met onder meer standaard ABS en twee airbags, maar ook cen trale vergrendeling met afstandsbe diening, elektrisch bediende ramen en spiegels, meegespoten buiten spiegels, bumpers en grille, een sportief uitlaatsierstuk en metaal- lak. Het interieur wordt opgesierd door meters met een blauwe achter grond en sportstoelen met een spe ciale bekleding. Er kan worden ge kozen uit zilver metallic en Adriatic Blue metallic. klepper levert 202 pk bij 5000 tr/min en 318 Nm bij 4000 tr/min. De prestaties liggen voor een grote terreinwagen op een zeer hoog niveau met een top van 190 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 10 seconden voor de driedeurs met vijfbak en altijd nog 185 km/u en 12,5 seconden bij de vijfdeurs met vijftraps au tomaat. Deze automaat kan ook worden geleverd in combinatie met de 3,2 liter turbodiesel. De nieuwe Pajero heeft i wijzigde vierwi Het Super Sele het mogelijk oi dens het rijdei len van twee- drijving. Nieuw i elektronische bediening differentieel met een kk je op de middenconsole, dien kan bij vierwielaandrijving voor zowel permanente aandrij ving met hoge en lage gearing als voor parttime 4WD worden gekozen, dat werkt met een vis- cokoppeling in het centrale dif ferentieel. In dit geval wordt al leen op vierwielaandrijving overgegeschakeld als de om standigheden daartoe aanlei ding geven. Overigens levert het merk de 2.5 TD GL met de be staande Easy Select 4WD. Mitsubishi beweegt zich met de nieuwe Pajero in de hogere re gionen van het segment terrein wagens. De driedeurs GL begint bij £83.995,= en dat komt neer op z’n zesduizend gulden meer Maar, als we onderhuids gaan kijken dan zien we niet meer de gebruikelijke constructie met een afzonderlijk ladder chassis, maar voortaan een zelfdragende carrosserie en rondom onafhankelijke wielop hanging. Door deze construc tieve wijzigingen is de Pajero stijver van constructie, maar bovendien meer gebouwd op comfort en het gebruik op de lerChrysler voert op dit moment testen uit met methanol, water stoffen benzine als brandstof. Waterstof is bij openbaar ver voer systemen zeer geschikt in verband met hét gebruik van een centraal brandstofdepot. De gebruikte brandstofcellen in de Citaro leveren een vermogen van 250 kW. De waterstoftanks zijn op het dak geplaatst, de elektromotor en transmissie lig gen achterin. De bus kan 70 per sonen vervoeren, heeft een ac tieradius van 300 km en kent een top van 80 km/u. In Neder land heeft het Gemeentever voerbedrijf Amsterdam (GVB) interesse getoond in dit project. Wie zonder op uiterlijke de tails te letten naar de nieuwe Pajero kijkt, ziet in eerste in stantie een uit de kluiten ge wassen terreinganger met vooral een voorzijde die de fa milieband met de vorige gene ratie en de kleinere Pajero Pi nin aangeeft. Uiteraard bestaat het modellenaanbod net als voorheen uit een korte driedeurs en langere vijfdeurs. deurs GL wordt aangei Deze krachtbron is 100 pk bij 4000 tr/min koppel van 240 Nm bij tr/min. Een vertrouwde machi ne die zorgt voor een top van 150 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 17,8 seconden. Beide nieuwe motoren zijn zowel in de drie- als vijfdeurs te koop. Het gaat hier onder meer om een 3,2 liter 4 cilinder 16-kleps turbo diesel met directe inspuiting. Deze motor is gebaseerd op het 2.8 liter blok uit de vorige Paje ro. Het maximale vermogen van 165 pk wordt bereikt bij 3800 tr/min en het forse koppel van 373 Nm is bij 2000 tr/min volle dig te gebruiken. Als driedeurs haalt deze Pajero 3.2 DI-D 170 km/u en telt 11,5 seconden voor dat de 100 km/u op de teller staat. Het brandstofverbruik is opzichte van de 2.5 over de e linie gunstiger. standaard twee airbags, aircon ditioning, elektrisch verstelbare buitenspiegels, centrale ver grendeling, kaartleeslampen, looplamp, elektrisch bediende portierruiten, verstelbaar stuur wiel. De belangrijkste kenmer ken vanaf de GLX zijn climate control, audio-installatie, ver warmde buitenspiegels, centrale display met boordcomputer en afstandsbediening op de centra le vergrendeling. De GLS staat aan de top met zij-airbags, crui se-control, een met leer bekleed stuurwiel en hoogteverstelling op de bestuurdersstoel, naast de nodige uiterlijke kenmerken. Hier en daar bestaan er kleine verschillen in de uitrustingsspe- cificaties afhankelijk van de korte of lange versie en de geko zen motorvariant. Hierdoor ver- spun V V <X11 XI ire terrein- naar een

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 37