mimi i men
VI
I
G
1
s
Honda Insight
Wijzigingen autokosten vanaf 1 mei
lG
ur
f*
Prijzen
Toyota Previa
i -
r*jrm
11 v*
en
extra
Feestelijke Paasshow
bij de DATO-dealers
Zuinigheidswonder op benzine
Jaargang 12 nr 16 Donderdag 20 april 2000 Oplage 105.500
Deze week
pag.3
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Autotest Toyota Yaris 1.3 VVT-i Linea Luna
DEALERS
LPG-regeltjes
01315422133
.01315423030
.04161363412
.01315943943
.01315053944
.01315802020
.01315331206
.01315443330
Spaceframe
.01314683911
..01314634355
.01315364011
.01315420143
.01314647676
.01315363924
.01315355575
.01315355655
....01315351035
igte
pk
Lees verder bladzijde 3
.01315321411
ompi
krijj
tere etc.
Naast nieuwe auto’s beschikken de DATO-
ruimte
WYCHEN.
De diverse Europese initiatieven om een auto 100
kilometer te laten lopen op slechts 3 liter brandstof
beperken zich zonder uitzondering tot zeer effi
ciënt lopende turbodiesels. Honda levert in Japan,
de Verenigde Staten en enkele Europese landen
sinds kort de Insight die door een combinatie van
benzine- en elektromotor rond de 1 op 30 loopt.
yge-
srs
Redactie:
Tony Vos
Tel. 0495/430930
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
valt ei-
r weinig
and
omslagpunt voor autogas fors
verlaagd, zeker bij een gebruik
te auto waar de aanwezigheid
van een gasinstallatie nauwe
lijks in de prijs tot uitdrukking
komt.
Keuze uit 25 merken
in alle prijsklassen
hoor-
-pitter
ste ver-
Ruim 1000 occasions met BOVAG-ga-
rantie en Nationale Autopas
PRIL 2000 - PAGINA 2|l
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Gezamenlijk vertegenwoordigen de DATO-
dealers maar liefst 25 gerenommeerde auto
merken. In de showrooms van deze officiële
merkendealers vindt u de laatste nieuwe mo
dellen en uitvoeringen en tevens wordt infor
matie gegeven over bijvoorbeeld leasing, fi
nanciering en verzekeringen.
motor f.2.000,= duurder als ge
volg van een BPM-verhoging die
gebaseerd is op het inmiddels al
lang verouderde idee dat diesel
lijke stoelen die opklapbaar en
uitneembaar zijn. Twee extra
stoelen kunnen achterin worden
geplaatst, waardoor er maximaal
zeven personen in de auto kunnen
plaatsnemen. De meest complete
wordt de Linea Sol met zes zoge
naamde captain chairs, waarvan
de achterste vier exemplaren
eveneens kunnen worden uitgeno
men. Er zijn in het interieur maar
liefst 18 opbergvakken opgeno
men. De standaarduitrusting is I
op niveau met ABS, airbags, een-1
trale vergrendeling met afstands-
bediening en elektrisch bediende j
portierruiten. De Linea Luna
heeft bovendien airconditioning
en de Sol is herkenbaar aan de ge
scheiden airco voor en achter,
cruise control, lichtmetalen wie- J
len en bredere banden, roofrails J
en donker getint glas achter.
Verder gaat vanaf 1 mei een sti
muleringsmaatregel van start
voor cruisecontrol en een boord
computer. Alle auto’s die bij de
kentekenaanvraag hiermee zijn
Voor meer informatie zie onze
advertentie in deze editie.
Showroom Kloosterstraat 42, Goirle, Tel.: 013-5341659
Op de website van Stichting Au
togas Nederland (autogas.nl)
kunt u zelf een omslagpuntbere-
kening laten uitvoeren en vindt
u tevens een top 30 van favorie
te auto’s op autogas.
F- RDkS enz;.
•BMW
Renova
Chrysler
Chrysler L. op Zand...04161363993
Citroën
Bertens
Daewoo
Auto Braat Tilb01314680044
Daihatsu
Ad v.d. Wouw
Ford
P. v.d.Ven
Ford
Honda
De Graaff.
•Kia
Schapendonk
Mercedes Benz
Autoparc04161361553
Mitsubishi
Kluitmans.
Nissan
Denissen...
Opel
Gebr. Vulling;01314680468
Peugeot
Collaris
Peugeot
Spijkers Goirle01315347771
Renault
Van der Boom
Rover
Bink
Seat/Saab
Zuid Oost
Seat
Auto Noordhoek.,.01314553678
Skoda
Elan
Subaru
Dekkers
Suzuki
Gijsbers
Toyota
Autonova
Volvo
Van Roosmalen ....01315840000
VW/Audi
Auto Bongers.
/Regeltjes moeten er zijn, ook al
kan niet iedereen zich erin vin
den. Want zonder de nodige re
gels op allerhande gebied zou het
leven van alle dag in ons Neder
land, maar zeker ook daarbui
ten, volledig uit de hand lopen.
Maar we weten allemaal hoezeer
regeltjes te ver kunnen gaan of
hoe slecht ze met enige regelmaat
op elkaar afgestemd zijn.
Kijk nu eens naar de typegoed
keuring voor personenauto’s.
Vroeger moest een nieuwe perso
nenauto in ieder Europees land
een aparte typegoedkeuring on
dergaan om officieel verkocht te
mogen worden. Een dure en
vooral volstrekt overbodige ge
schiedenis, waaraan enkele ja-
ren geleden een einde is geko
men. Er geldt nu één Europese
typegoedkeuring. Is een auto in
Duitsland goedgekeurd, dan
mag ie in alle EG-landen wor
den verkocht. Meestal wordt een
Europese auto in het land van
herkomst gekeurd en vindt in
ons land bijvoorbeeld de type-
keuring van menig Japans mo
del plaats, het gevolg van enkele
Europese hoofdkantoren die hier
gevestigd zijn. Zelf heb ik de in
druk dat het er allemaal makke
lijker op geworden is, maar dan
onderschat ik toch de lokale uit
zonderingen. Volgens planning
had Ford vanaf januari de Mon
deo en Focus moeten gaan aan
bieden met een af-fabriek gemon
teerde LPG-installatie die
volledig op de auto is afgestemd
en aan de strenge eisen van het
merk voldoet. Mtiar, tot nu toe is
er nog geen enkele auto afgele
verd. Het probleem/ De LPG-
Fords zijn type goedgekeurd in
Luxemburg en Duitsland, maar
in de installaties zijn enkele on
derdelen gebruikt die een Neder
lands goedkeuringsnummer
missen en dan eist onze Rijks-
dienst voor het Wegverkeer een
afzonderlijke keuring van deze
componenten. Bovendien stelt de
RDW weer andere eisen op het
gebied van veiligheid en eist een
extra afsluiter voor de brandstof-
inspuiting. Daarnaast is er nog
verschil van mening over de juis
te meting van het brandstofver
bruik en het motorvermogen.
Kortom, de Nederlandse over
heid wil LPG-rijden stimuleren
met lagere wegenbelasting en
juist extra heffingen op diesels,
maar dit geval heeft weinig met
stimuleren te maken...
Tony Vos
Ruim voor de verkoopstart heeft
Toyota-importeur Louwman
Parqui de prijzen bekendgemaakt
van de nieuwe Previa ruimtewa
gen. Een auto die zich kenmerkt
door de enorme binnenruimte in
combinatie met prijzen die liggen
onder het niveau van de lange
versies van de concurrentie. Van
af begin juni is de Previa lever
baar vanaf f.66.400,=. De auto
biedt een interieurvolume van
maar liefst 5,9 kubieke meter. De
motor bevindt zich in tegenstel
ling tot zijn voorganger nu ge
woon onder de motorkap in het
vooronder en drijft de voorwielen
aan. Het gaat om een 2,4 liter 4 ci
linder met variabele kleptiming
(VVT-i), goed voor een vermogen
van 156 pk en een topsnelheid
van 185 km/u.
Toyota gaat de nieuwe Previa le
veren in drie uitrustingsniveau’s.
De Linea Terra krijgt een bank op
de tweede en derde zitrij, waar
door het een achtzitter wordt. De
Linea Luna heeft een andere in
deling met achterin drie afzonder-
De datum 1 mei zorgt voor een
aantal wijzigingen in de auto
kosten. Zo worden vrijwel alle
auto’s voorzien van een diesel-
De elektromotor heeft meerdere
functies. Als er extra koppel
wordt gevraagd, bijvoorbeeld bij
accelereren, dan helpt deze mo
tor de benzinemotor mee. Bij af-
remmeri of gas loslaten fungeert
de elektromotor als dynamo en
laat de accu op. Een startmotor
is overbodig, omdat de elektro
motor deze functie ovemeemt.
De momenten waarop de elektro
motor wordt bijgeschakeld wordt
volledig door de Power Control
Unit bepaald en je merkt er als
bestuurder helemaalniets van.
De werking wordt overigens wel
op het dashboard in beeld ge
bracht. De elektromotor levert
18 pk en daarom neemt het tota
le vermogen van de auto toe tot
76 pk en bereikt het koppel een
maximale waarde van 113 Nm
bij slechts 1500 tr/min. Het
mooie is namelijk dat de benzine
motor zijn maximale koppel bij
een relatief hoog toerental levert
en de elektromotor juist bij lage
re toerentallen krachtig is en dat
bij elkaar opgeteld levert een
zeer efficiënt geheel met een ge
middeld brandstofverbruik van
bijna 1 liter op 30 kilometer. Met
een tankinhoud van 40 liter ligt
de actieradius al snel boven de
1000 km.
Maar dit goede resultaat wordt
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en Oms
treken, verschijnt in geheel Til
burg, Goirle, Riel, Loon op Zand,
Udenhout, Berkel Enschot, Oister-
wijk, Moergestel en Hilvarenbeek.
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
j Fax 013/5359985
uitgerust krijgen een BPM-voor-
deel van f.316,per item, waar
door auto’s met cruisecontrol én
boordcomputer een voordeel van
f.632,krijgen.
Tot slot gaat de wegenbelasting
voor auto’s met een zogenaamde
G3-gasinstallatie flink omlaag.
Tot nu toe krijgen eigenaren
van een dergelijke auto een kor
ting van f.250,op de wegenbe
lasting, maar deze wordt per 1
mei opgetrokken naar f.700,op
jaarbasis. Hierdoor wordt het
motoren milieuonvriendelijker
zijn dan motoren op benzine of
LPG. Alleen bij de zeer zuinige
Lupo 3 Liter van Volkswagen
blijft de BPM-verhoging beperkt
tot f.800,omdat de auto al kan
voldoen aan de 2005 emissienor
men.
dealers sa
men over zo’n
duizend kwa-
liteitsocca-
sions. Deze
goede ge
bruikte auto’s
worden voor
aflevering
grondig van
bumper tot bumper geïnspecteerd en gerecon-
ditioneerd, waardoor u verzekerd kunt zijn
van optimale kwaliteit. Uiteraard worden zij
geleverd met een BOVAG-garantiebewijs
(vanaf f.7.500,= aankoopprijs).
Op dit BOVAG-garantiebewijs staat tevens
de Nationale AutoPas (NAP) kilometerhisto-
rie afgedrukt. U krijgt hiermee de zekerheid
dat de kilometerstand op de teller ook de juis
te stand is.
U begrijpt het al, dat kopen bij een DATO-
dealer kiezen is voor kwaliteit en betrouw
baarheid. De medewerkers van deze officiële
merkdealers vertellen u er graag meer over.
U bent van harte welkom, ook op tweede
Paasdag van 11.00 tot 17.00 uur.
Ook dit j aar organiseren de officiële Tilburgse
merkendealers verenigd in de DATO (Dealer
Associatie Tilburg en Omstreken) weer de
traditionele Paasshow. In de feestelijk aang
klede bedrijven ontvangen de DATO-dealer
u graag komend weekend. Ook op tweede
Paasdag zijn ze geopend. Onder het genot van
een hapje en een drankje informeren zij u
graag over de voordelen die zij u te bieden
hebben.
voor een stoplicht uit, maar dat
is eigenlijk alleen af te lezen aan
een controlelampje dat dan gaat
branden. Op het moment dat de
eerste versnelling ingeschakeld
wordt, slaat de motor weer bijna
ongemerkt aan en kan men me
teen wegrijden. Van het kleine
aantal auto’s die we met een
start-stop automaat mochten rij
den, is deze Honda absoluut de
fijnste. Precies zoals van te voren
was uitgelegd, merkje van het
in- en uitschakelen van de elek
tromotor erg weinig. Op een digi
taal instrument wordt het laden
of ontladen van de accu getoond
en kan ook de algehele accutoe-
stand worden afgelezen. Verder
Mager mengsel
Aan de buitenkant laat de In
sight duidelijk zien dat het een
bijzondere auto is. Het gaat
hier niet om de zoveelste Honda
die niet bij ons te koop is, maar
om een zeer doordacht concept
waarin de laatste motortechnie-
ken, elektronica, aërodynami
sche inzichten en modern mate
riaalgebruik zijn
samengebracht met als resul
taat een normaal rijdend voer
tuig met een zeer gunstig
brandstofverbruik.
Waarom heeft Honda juist voor
een benzinemotor gekozen. Het
antwoord daarop is simpel, als
grootste motorenfabrikant ter
wereld bouwt Honda geen die
sels. Het gaat in dit geval om
een splinternieuwe, lichtge
wicht 1 liter 3 cilinder voorzien
van een bovenliggende nokke-
nas. Uiteraard past Honda haar
eigen VTEC-techniek toe waar
door de kleptiming vanaf3500
tr/min wordt gewijzigd. Het is
een mager mengselmotor met
een NOx-katalysator. Er is al
les aan gedaan om de interne
wrijving zover mogelijk terug
dringen. De motor levert 68 f
bij 5700 tr/min en een koppel
van 90 Nm bij 4800 tr/min.
niet alleen op technisch vlak be
reikt. De carrosserie van de In
sight is uit aluminium opge
bouwd. Als ruggengraat dient
een spaceframe dat zeer licht en
tegelijk uiterst solide is. Honda
deed op dit gebied al ervaring op
met de NS-X sportwagen. Het ge
heel is opgebouwd uit zowel ge
goten, geperste en geëxtrudeerde
aluminium componenten. De
voorspatborden, bumperkappen
en de panelen over de achterwie
len zijn gemaakt uit composiet
materiaal. Het vloeiende ont
werp brengt een extra gunstige
luchtweerstandscoëfficiënt met
zich mee van slechts 0,25.
Lage rolweerstand
Maar deze motor hoeft zijn taken
niet alleen op te knappen. Tus
sen de benzinemotor en de vijf-
versnellingsbak zit een 60 mm
dunne gelijkstroommotor die de
plek van het vliegwiel inneemt.
Deze wordt gevoed door een niet
meer dan 20 kg wegende nikkel
metaal-hydride accu.
zien we voor ons een digitale
snelheidsmeter, uitgebreide
verbruiksmeter voor gemiddeld
en momentaan verbruik en een
digitale toerenteller. Tijdens
onze proefrit haalden we nor
maal rijdend met het grootste
gemak waardes van boven de 1
op 22 en dat terwijl we tijdens
de fotosessie regelmatig de mo
tor aan lieten staan.
Net geen vier meter lang is de
nieuwe Honda Insight die wat
vormgeving betreft nog het
meest doet denken aan de laat
ste CRX coupé, maar wat be
treft concept op een totaal ande
re leest is geschoeid. Overigens
zal Honda voorlopig de Insight
niet in Nederland verkopen,
maar liefhebbers zouden ‘m
kunnen importeren uit Enge
land of Amerika.
Maar hoe rijdt nu zo’n technolo
gisch hoogstandje, vooral na de
wat experimentele ervaring met
de VW Lupo 3 liter. Het starten
verloopt al anders. In no-time
slaat de motor aan om de 18 pk
elektromotor als startmotor fun
geert. Het motorgeluid is zeer ge
dempt en in de verte is nog I
baar dat het hier om een 3-j
gaat. We schakelen de eerst
snelling in en zeer soepel komt
de Honda van zijn plaats. Na
tuurlijk staat de auto op banden
met een lage rolweerstand. Dat
soepele karakter blijft bij alle
snelheden behouden. Het v
genlijk op dat er bijzonder
opvalt. De motor slaat stilstaar
De Previa Linea Luna komt op
f.68.9Ó0,= en de Linea Sol gaat
£74.900,= kosten.
L
P
G