'fc
Kinderstoeltjes van Renault
ng
Touring-edïtie Mazda MX-5
F
i-
ver
Tienmiljoenste Toyota in Europa
afgeleverd
Elfde seizoen Saxo Cup
start met Pasen
Paasraces start autosportseizoen
op Zandvoort
DE AUTOMAAT» DONDERDAG 6 APRIL2000.PAGINA 7
DE TILBURGSE KOERIER
APRIL2000«PAGINA6
Stijve riemgeleider
mikge
it inge
ting
Botsproeven
Het bekken is bestand tegen een
imaal
ng
Op
stei
it seizoen een supertalent in huis hebben. Vijfentwintig
gelijkwaardigeauto’s die deur aan deur over het circuit
Maandag 24 april,
2e Paasdag (Race Day)
Van oudsher gaat de aandacht naar de voorpassa-
giers als het gaat om de veiligheid van auto’s. Re
nault richt zich nu ook op de achterpassagiers die
nog altijd 7 procent uitmaken van de verkeersdoden
en -gewonden. In extreme ongevallen waarbij de
auto over de kop slaat zijn er twee keer zoveel slacht
offers achter- dan voorin. Dit risico is enorm terug te
dringen als iedereen achterin zijn veiligheidsgordel
draait. Worden de gordels wel gedragen, dan ont
staat er in de meeste gevallen een kracht op de borst
die het tolerantieniveau overschrijdt.
taat de nieuwe
derlandse
jzondere
1 eigen
kleuren Grace Green en Briljant
Black.
De uitrustr
pleet met or
ingenergie over 1
beter verdeeld w
deren van 2 tot 4
derzoek aan dat i
aanl
ze in
rugle
Mees
Tijd
het.
as.) pres
Touring
dezel
ihet
)p zijn de
a de 850
ri van Audi vol-
r dit jaar ver-
liter TDI, een
betrekking tot de gevolgen van
een zijdelingse aanrijding.
De toegangsprijs voor het dui
nengebied rond het circuit be
draagt 25 gulden. Voor het ren-
nerskwartier geldt een toeslag
Fixeren van het
bovenlichaam
g niet bekend,
wel een rich-
idi gaat niet in
ides om haar
nder de veer-
i te prijzen. Er
o’n f.43.500,=
n dat is puur
gekeken even
ting is behoorlijk com-
onder meer twee air
bags, gordelspanners, starton-
derbreker, centrale
vergrendeling, stuurbekrachti
ging, elektrische ramen en spie
gels en op de 1,8 bovendien
ABS, chromen dorpelverbre-
m/s:
chaams
derd.
Uiteindelijk moet dit leiden
een nieuwe homologatieprc
re voor autostoelen, vooral
De racedag op Zandvoort wordt
besloten met een wedstrijd in de
Donkervoort Cup
Renault riep samen met andere
constructeurs in 1996 het Euro
pese onderzoeksprogramma
Child Restraint (CREST) in het
leven, met als primair doel het
analyseren en beter begrijpen
waarom en hoe een kind in een
kinderzitje gewond raakt. Reële
en geconstrueerde ongevallen
worden hierbij wetenschappelijk
bestudeerd. Daarnaast wil men
een nieuwe generatie testdum-
i maken die beter de li-
isbouw van een kind bena-
ting. Door een ‘bult’ aan de voor
zijde van de zitting te maken,
wordt het onderuitglijden be
perkt. Het fixeren van het bo
venlichaam is ook van groot be
lang, dus is het toepassen van
gordels met spankrachtbegren-
zers onontbeerlijk. Renault ont
wikkelt een buikairbag die in
het buikgedeelte van de gordel
wordt ingebouwd. Alleen op deze
manier kan een auto zowel voor-
als achterin dezelfde bescher
ming bieden.
Kinderen vormen een bijz
groep passagiers die hun i
aandacht verdienen.
i tweede Paasdag, 24 april, gaat in Zandvoort het elfde en laat-
seizoen van de Citroen AX/Saxo Cup van start. Tijdens 8
races zullen 25 aanstormende talenten rijden om een ereplaats,
waaronder Radio 538 Challenge winnaar Rory Bertram. Zes da
mes hebben hun blik gericht op de Playboy Ladies Cup. Naast
Zandvoort zal ook het circuit van Francorchamps worden aange
daan door de Radio 538 Citroën Saxo Cup. Gijs van Lennep is
wederom de rijvaardigheidscoördinator. “Ik ben erg benieuwd of
we ook dit seizoen een supertalent in huis hebben. Vijfentwintig
volstrekt g
Een kind absorbeert slechter
vertragingsenergie dan een vol
wassen iemand en daarom lopen
20 procent van alle kinderen bij
zware botsingen fors nekletsel
op en in de helft van de gevallen
leidt dit tot ernstige verlam
mingsverschijnselen. Door voor
al kleine kinderen tegen de rij
richting in in de auto te plaatsen
worden deze krachten met 89
procent verminderd, omdat het
hoofdje en de nek gelijkmatig be
wegen. Borstkas en buik worden
beter beschermd, omdat de bots-
ingenergie over het hele lichaam
beter verdeeld worden. Bij kin
deren van 2 tot 4 j aar t"
derzoek aan dat er veel letsel is kan de stoel tegen de rijric
aan hoofd een aangezicht, omdat in geplaatst worden. Het
ze in aanraking komen met de Equation stoeltje groeit mee van
rugleuning van de voorstoelen. 6 maanden tot 10 jaar. Tot drie
Meestal komt dat omdat het kin- jaar wordt hier de naar de
tiging is hier letterlijk van L
vensbelang. Hiervoor is het Iso-
fix bevestigingssysteem
ontwikkeld dat zorgt voor 22
procent minder zwaar gewonden
in de leeftijdscategorie van 0 tot
jrocedu- 4 jaar. Het systeem bestaat uit
al met twee verankerpunten op de
goed gevoel en
iische stuurbe-
tna op z’n ta-
k bij hogere
behoorlijk sta-
ajecten wordt
>or zorgt een
voor het beper-
seriebewegin-
jdens de Cabrio 2000 beurs in
;t Autotron (14 t/m 16 apri|
asenteert Mazda de MX-5
ring, een speciale editie van
1 bekende roadster die ver
krijgbaar is met een 1,6 en 1,8
liter motor van respectievelijk
110 en 140 pk. De 1,8 heeft stan
daard een zesversnellingsbak.
Er kan worden gekozen uit de
van 30 gulden. Kinderen tot 12
jaar, onder begeleiding van een
volwassene, betalen de helft van
genoemde bedragen.
Kaarten zijn verkrijgbaar op de
dag zelf aan de kassa’s van het
circuit. In de voorverkoop
kaarten verkrijgbaar via l
verkooppunten van Ticketbox.
Bel voor het dichtstbijzijnde ver
kooppunt 0900-9393. Voor iede
re bezoeker is er het gratis full
colour programmablad, met alle
wetenswaardigheden over de
races op 2e Paasdag op Circuit
Park Zandvoort.
van zitting en rugleu-
lar de groep
tot 10 jaar, dan
el vooral veroor-
een foutief afgestelde
el. Een stijve,
l een voorziening
dat de gordel
Ier van h
tien hier 1
softtop van vloerbedekking zijn
beige. De MX-5 1.6 Touring kost
f.66.950,= en voor de 1.8 moet
£72.950,= neergeteld worden.
In vergelijking met de prijs die
normaal voor de genoemde ex
tra’s betaald zou moeten wor
den, levert dit een besparing op
van om en nabij de vijfduizend
gulden.
verantwoor-
lartin heeft
lagemeyer.
rland en Saab
ing, onderde
in 1963 werd de eerste Toyota
personenauto in Europa ver
kocht en in maart 2000 ging het
tienmiljoenste exemplaar van
de hand, een Avensis Wagon
met D4-D motor die door de
dealer in het Duitse Dresden
werd afgeleverd. Overigens was
de eerste Europese Toyota een
zwarte Crown Deluxe met een
1,9 liter benzinemotor met een
vermogen van 95 pk en een ge
middeld verbruik van 14 liter op
100 km. De auto had een drie-
versnellingsbak en standaard
een radio. En vergelijk dat maar
eens met de zuinige Avensis met
ABS, airbags, airconditioning,
centrale vergrendeling en elek
trisch verstelbare spiegels.
Maar de 10 miljoenste Toyota is
vooral een mijlpaal voor het
merk. Dit aantal werd ih 37 jaar
behaald en het kan nu al voor-
Op tweede Paasdag, maandag
24 april, begint het autosport
seizoen op Circuit Park Zand
voort met de traditionele Paas
races. Vanaf tien uur in de
ochtend tot vijf uur ‘s middags is
er constante actie op de racepis-
ders, twee tweeters en een wind
stop. Specifiek voor de Touring
zijn de metaallak, een houten
Nardi-stuur, houtlook-accenten
op de middenconsole, versnel
lingspook en handremgreep, ch
romen portiergrepen en dito rin
gen rond de meters en een in
twee kleuren (zwart en beige)
uitgevoerd interieur. Ook de
Spankrachtbegrenzers kunnen
deze kracht flink terugdringen.
Buikletsel wordt veroorzaakt
door het zogenaamde duikfeno-
meen, waarbij de passagier on
der de heupgordel door glijdt.
Het duiken kan zowel aan het
begin als het einde van een bot
sing plaatsvinden en is afhanke
lijk van het bewegen van de
heupgordel over het bekken.
m de verschil-
otmogelijkhe-
2.600,=.
s prima op z’n
naar vergt wei-
is.bij een
n groot belang.
2 uitgerust
iische rem-
sen elektro-
itieel en ESP.
5 inch wielen
n, die relatief
weggedrag is.
sen.
Voor kinderen van 5 tot 10 jaar
wordt de Equation zonder rug
leuning gebruikt, maar be
schermt door zijn vorm beter het
bekken en de borstkas. De derde
stoel is de Ergos voor 3 tot 10
jaar. Goede riemgeleiders zor
gen ervoor dat het kind optimaal
op z’n plaats gehouden wordt.
De rugleuning is in hoogte ver
stelbaar en voorzien van kus
sens ter hoogte van het hoofd en
de borstkas.
Uiteraard zijn de kinderzitjes
door Renault tijdens botsproe
ven getest, zowel frontaal met 64
km/u, een zijdelingse botsing als
het effect van een zwaar en los
liggend bagagestuk in de koffer
ruimte.
denderen, daar moetje af en toe wel een groot hart voor hebben.
Vraag maar aan Tom Coronel die ooit achter het stuur van zijn
AX GT voor sensatie zorgde.”
Robert de Groot, directeur Marketing van Citroën Nederland
kijkt met weemoed terug op de afgelopen tien jaar. “De doelstel
ling is gehaald, nl. een Cup voor jong talent en uiteraard het ge
ven van een meer dynamische uitstraling aan de benjamin in
ons programma. Er blijkt in Nederland voldoende ruimte te zijn
voor een betaalbare jongerencup. We geven na dit seizoen het
stokje graag over aan een ander merk.”
coureurs, de merkenraces in de
Renault Mégane Trophy, de Ra
dio 538 Citroën Saxo Cup en de
Pearle Alfa 156 Challenge. Ook
de formulewagens in de Formu
le Ford en Formule Arcobaleno
ontbreken niet.
10.00 -10.15 Warm up Libertel DTCC
10.30 -11.15 Formule Arcobaleno, 12 ronden
11.20 -12.00 Sprintrace Libertel DTCC, 8 ronden
12.05 -12.50 Radio 538 Citroën Saxo Cup, 12 ronden
12.55 -13.40 Pearle Alfa-156 Challenge, 12 ronden
13.45 -14.30 Libertel DTCC, 13 ronden
14.50 -15.35 Renault Mégane Trophy, 12 ronden
15.40 -16.25 Formule Ford, 12 ronden
16.30 -17.00 Donkervoort Cup, 12 ronden
f is gedeeltelijk
maakt, voor
lerson veerpo-
jppelde draag-
iiden veerpo-
te aan de Noordzeekust. Alle be
langrijke nationale raceklassen
komen aan de start. Het voor
ons land toonaangevende toer-
wagenkampioenschap, het Li
bertel DTCC, met een keur aan
nieuwe automobielen met top-
hoge druk en vormt een natuur
lijke steun voor de gordel. Zit
deze niet meer op het bekken,
dan wordt de kans op duiken
groter. Het duikeffect kan wor
den voorkomen door de bewegin
gen van het bekken te controle
ren. Constructief kan de
autofabrikant hier invloed op
uitoefenen door te kijken naar
de geometrie van de gordel en
met name van het onderstel be
vestigingspunt, de hoek van de
gordel en de lengte van de slot-
steel. Een belangrijke rol speelt
verder vooral de vorm van de zit-
speld worden dat de volgende
tien miljoen minder tijd zullen
vergen. De afgeleverde Avensis
is in Engeland gebouwd geheel
volgens Toyota’s principe om zo
veel mogelijk auto’s te bouwen
in het werelddeel waar ze ook
verkocht worden, waardoor veel
beter op locale wensen en eisen
kan worden ingesprongen.
In haar begintijd deed Toyota
zes jaar over de aflevering van
100.000 auto’s en in 1976 stond
de teller op 1 miljoen. In decem
ber 1992 rolde de eerste Europe
se Toyota van de band. In het
Franse Valenciennes wordt
hard gewerkt aan een nieuwe
fabriek voor de Yaris en in Polen
wordt een transmissiefabriek
gebouwd.
ie allemaal
intwikkelde
scheiding1
ning. Kijken we nas
kinderen van 41
wordt buikletsel
zaakt door 1
veiligheidsgordel. Een 1
riemgeleider en ee-
die ervoor zorgt c.-
niet van de schouder van het
kind afglijdt, kunnen hier erger
voorkomen.
Samen met de Duitse fabrikant
Kiddy heeft Renault drie specia
le kinderstoeltjes ontwikkeld die
perfect zijn afgestemd op de ge
voeligheden van de verschillen
de leeftijdsgroepen. Easyfix is
een Isofix kinderstoel voor kin
deren tussen de 6 maanden en 4
jaar. Het kan volledig op de li-
chaamsbouw van het kind wor-
1 toont on- den afgestemdTot twee j aar
el letsel is kan de stoel tegen de rijrichting
Equation stoel"’
6 maanden tot d
jaar wordt hier de
d beves ig is w gemonteerd met behulp var
lijman de S°rdel e"^ee sPecia,e
>or is het Iso- men'Voor kinderen van 3 tot 5
j aar wordt het zitj e omgevormd
2 tot verhoging die met de 3-
puntsgordel wordt vastgezet.
f&F jj.
rr I I