'fc Kinderstoeltjes van Renault ng Touring-edïtie Mazda MX-5 F i- ver Tienmiljoenste Toyota in Europa afgeleverd Elfde seizoen Saxo Cup start met Pasen Paasraces start autosportseizoen op Zandvoort DE AUTOMAAT» DONDERDAG 6 APRIL2000.PAGINA 7 DE TILBURGSE KOERIER APRIL2000«PAGINA6 Stijve riemgeleider mikge it inge ting Botsproeven Het bekken is bestand tegen een imaal ng Op stei it seizoen een supertalent in huis hebben. Vijfentwintig gelijkwaardigeauto’s die deur aan deur over het circuit Maandag 24 april, 2e Paasdag (Race Day) Van oudsher gaat de aandacht naar de voorpassa- giers als het gaat om de veiligheid van auto’s. Re nault richt zich nu ook op de achterpassagiers die nog altijd 7 procent uitmaken van de verkeersdoden en -gewonden. In extreme ongevallen waarbij de auto over de kop slaat zijn er twee keer zoveel slacht offers achter- dan voorin. Dit risico is enorm terug te dringen als iedereen achterin zijn veiligheidsgordel draait. Worden de gordels wel gedragen, dan ont staat er in de meeste gevallen een kracht op de borst die het tolerantieniveau overschrijdt. taat de nieuwe derlandse jzondere 1 eigen kleuren Grace Green en Briljant Black. De uitrustr pleet met or ingenergie over 1 beter verdeeld w deren van 2 tot 4 derzoek aan dat i aanl ze in rugle Mees Tijd het. as.) pres Touring dezel ihet )p zijn de a de 850 ri van Audi vol- r dit jaar ver- liter TDI, een betrekking tot de gevolgen van een zijdelingse aanrijding. De toegangsprijs voor het dui nengebied rond het circuit be draagt 25 gulden. Voor het ren- nerskwartier geldt een toeslag Fixeren van het bovenlichaam g niet bekend, wel een rich- idi gaat niet in ides om haar nder de veer- i te prijzen. Er o’n f.43.500,= n dat is puur gekeken even ting is behoorlijk com- onder meer twee air bags, gordelspanners, starton- derbreker, centrale vergrendeling, stuurbekrachti ging, elektrische ramen en spie gels en op de 1,8 bovendien ABS, chromen dorpelverbre- m/s: chaams derd. Uiteindelijk moet dit leiden een nieuwe homologatieprc re voor autostoelen, vooral De racedag op Zandvoort wordt besloten met een wedstrijd in de Donkervoort Cup Renault riep samen met andere constructeurs in 1996 het Euro pese onderzoeksprogramma Child Restraint (CREST) in het leven, met als primair doel het analyseren en beter begrijpen waarom en hoe een kind in een kinderzitje gewond raakt. Reële en geconstrueerde ongevallen worden hierbij wetenschappelijk bestudeerd. Daarnaast wil men een nieuwe generatie testdum- i maken die beter de li- isbouw van een kind bena- ting. Door een ‘bult’ aan de voor zijde van de zitting te maken, wordt het onderuitglijden be perkt. Het fixeren van het bo venlichaam is ook van groot be lang, dus is het toepassen van gordels met spankrachtbegren- zers onontbeerlijk. Renault ont wikkelt een buikairbag die in het buikgedeelte van de gordel wordt ingebouwd. Alleen op deze manier kan een auto zowel voor- als achterin dezelfde bescher ming bieden. Kinderen vormen een bijz groep passagiers die hun i aandacht verdienen. i tweede Paasdag, 24 april, gaat in Zandvoort het elfde en laat- seizoen van de Citroen AX/Saxo Cup van start. Tijdens 8 races zullen 25 aanstormende talenten rijden om een ereplaats, waaronder Radio 538 Challenge winnaar Rory Bertram. Zes da mes hebben hun blik gericht op de Playboy Ladies Cup. Naast Zandvoort zal ook het circuit van Francorchamps worden aange daan door de Radio 538 Citroën Saxo Cup. Gijs van Lennep is wederom de rijvaardigheidscoördinator. “Ik ben erg benieuwd of we ook dit seizoen een supertalent in huis hebben. Vijfentwintig volstrekt g Een kind absorbeert slechter vertragingsenergie dan een vol wassen iemand en daarom lopen 20 procent van alle kinderen bij zware botsingen fors nekletsel op en in de helft van de gevallen leidt dit tot ernstige verlam mingsverschijnselen. Door voor al kleine kinderen tegen de rij richting in in de auto te plaatsen worden deze krachten met 89 procent verminderd, omdat het hoofdje en de nek gelijkmatig be wegen. Borstkas en buik worden beter beschermd, omdat de bots- ingenergie over het hele lichaam beter verdeeld worden. Bij kin deren van 2 tot 4 j aar t" derzoek aan dat er veel letsel is kan de stoel tegen de rijric aan hoofd een aangezicht, omdat in geplaatst worden. Het ze in aanraking komen met de Equation stoeltje groeit mee van rugleuning van de voorstoelen. 6 maanden tot 10 jaar. Tot drie Meestal komt dat omdat het kin- jaar wordt hier de naar de tiging is hier letterlijk van L vensbelang. Hiervoor is het Iso- fix bevestigingssysteem ontwikkeld dat zorgt voor 22 procent minder zwaar gewonden in de leeftijdscategorie van 0 tot jrocedu- 4 jaar. Het systeem bestaat uit al met twee verankerpunten op de goed gevoel en iische stuurbe- tna op z’n ta- k bij hogere behoorlijk sta- ajecten wordt >or zorgt een voor het beper- seriebewegin- jdens de Cabrio 2000 beurs in ;t Autotron (14 t/m 16 apri| asenteert Mazda de MX-5 ring, een speciale editie van 1 bekende roadster die ver krijgbaar is met een 1,6 en 1,8 liter motor van respectievelijk 110 en 140 pk. De 1,8 heeft stan daard een zesversnellingsbak. Er kan worden gekozen uit de van 30 gulden. Kinderen tot 12 jaar, onder begeleiding van een volwassene, betalen de helft van genoemde bedragen. Kaarten zijn verkrijgbaar op de dag zelf aan de kassa’s van het circuit. In de voorverkoop kaarten verkrijgbaar via l verkooppunten van Ticketbox. Bel voor het dichtstbijzijnde ver kooppunt 0900-9393. Voor iede re bezoeker is er het gratis full colour programmablad, met alle wetenswaardigheden over de races op 2e Paasdag op Circuit Park Zandvoort. van zitting en rugleu- lar de groep tot 10 jaar, dan el vooral veroor- een foutief afgestelde el. Een stijve, l een voorziening dat de gordel Ier van h tien hier 1 softtop van vloerbedekking zijn beige. De MX-5 1.6 Touring kost f.66.950,= en voor de 1.8 moet £72.950,= neergeteld worden. In vergelijking met de prijs die normaal voor de genoemde ex tra’s betaald zou moeten wor den, levert dit een besparing op van om en nabij de vijfduizend gulden. verantwoor- lartin heeft lagemeyer. rland en Saab ing, onderde in 1963 werd de eerste Toyota personenauto in Europa ver kocht en in maart 2000 ging het tienmiljoenste exemplaar van de hand, een Avensis Wagon met D4-D motor die door de dealer in het Duitse Dresden werd afgeleverd. Overigens was de eerste Europese Toyota een zwarte Crown Deluxe met een 1,9 liter benzinemotor met een vermogen van 95 pk en een ge middeld verbruik van 14 liter op 100 km. De auto had een drie- versnellingsbak en standaard een radio. En vergelijk dat maar eens met de zuinige Avensis met ABS, airbags, airconditioning, centrale vergrendeling en elek trisch verstelbare spiegels. Maar de 10 miljoenste Toyota is vooral een mijlpaal voor het merk. Dit aantal werd ih 37 jaar behaald en het kan nu al voor- Op tweede Paasdag, maandag 24 april, begint het autosport seizoen op Circuit Park Zand voort met de traditionele Paas races. Vanaf tien uur in de ochtend tot vijf uur ‘s middags is er constante actie op de racepis- ders, twee tweeters en een wind stop. Specifiek voor de Touring zijn de metaallak, een houten Nardi-stuur, houtlook-accenten op de middenconsole, versnel lingspook en handremgreep, ch romen portiergrepen en dito rin gen rond de meters en een in twee kleuren (zwart en beige) uitgevoerd interieur. Ook de Spankrachtbegrenzers kunnen deze kracht flink terugdringen. Buikletsel wordt veroorzaakt door het zogenaamde duikfeno- meen, waarbij de passagier on der de heupgordel door glijdt. Het duiken kan zowel aan het begin als het einde van een bot sing plaatsvinden en is afhanke lijk van het bewegen van de heupgordel over het bekken. m de verschil- otmogelijkhe- 2.600,=. s prima op z’n naar vergt wei- is.bij een n groot belang. 2 uitgerust iische rem- sen elektro- itieel en ESP. 5 inch wielen n, die relatief weggedrag is. sen. Voor kinderen van 5 tot 10 jaar wordt de Equation zonder rug leuning gebruikt, maar be schermt door zijn vorm beter het bekken en de borstkas. De derde stoel is de Ergos voor 3 tot 10 jaar. Goede riemgeleiders zor gen ervoor dat het kind optimaal op z’n plaats gehouden wordt. De rugleuning is in hoogte ver stelbaar en voorzien van kus sens ter hoogte van het hoofd en de borstkas. Uiteraard zijn de kinderzitjes door Renault tijdens botsproe ven getest, zowel frontaal met 64 km/u, een zijdelingse botsing als het effect van een zwaar en los liggend bagagestuk in de koffer ruimte. denderen, daar moetje af en toe wel een groot hart voor hebben. Vraag maar aan Tom Coronel die ooit achter het stuur van zijn AX GT voor sensatie zorgde.” Robert de Groot, directeur Marketing van Citroën Nederland kijkt met weemoed terug op de afgelopen tien jaar. “De doelstel ling is gehaald, nl. een Cup voor jong talent en uiteraard het ge ven van een meer dynamische uitstraling aan de benjamin in ons programma. Er blijkt in Nederland voldoende ruimte te zijn voor een betaalbare jongerencup. We geven na dit seizoen het stokje graag over aan een ander merk.” coureurs, de merkenraces in de Renault Mégane Trophy, de Ra dio 538 Citroën Saxo Cup en de Pearle Alfa 156 Challenge. Ook de formulewagens in de Formu le Ford en Formule Arcobaleno ontbreken niet. 10.00 -10.15 Warm up Libertel DTCC 10.30 -11.15 Formule Arcobaleno, 12 ronden 11.20 -12.00 Sprintrace Libertel DTCC, 8 ronden 12.05 -12.50 Radio 538 Citroën Saxo Cup, 12 ronden 12.55 -13.40 Pearle Alfa-156 Challenge, 12 ronden 13.45 -14.30 Libertel DTCC, 13 ronden 14.50 -15.35 Renault Mégane Trophy, 12 ronden 15.40 -16.25 Formule Ford, 12 ronden 16.30 -17.00 Donkervoort Cup, 12 ronden f is gedeeltelijk maakt, voor lerson veerpo- jppelde draag- iiden veerpo- te aan de Noordzeekust. Alle be langrijke nationale raceklassen komen aan de start. Het voor ons land toonaangevende toer- wagenkampioenschap, het Li bertel DTCC, met een keur aan nieuwe automobielen met top- hoge druk en vormt een natuur lijke steun voor de gordel. Zit deze niet meer op het bekken, dan wordt de kans op duiken groter. Het duikeffect kan wor den voorkomen door de bewegin gen van het bekken te controle ren. Constructief kan de autofabrikant hier invloed op uitoefenen door te kijken naar de geometrie van de gordel en met name van het onderstel be vestigingspunt, de hoek van de gordel en de lengte van de slot- steel. Een belangrijke rol speelt verder vooral de vorm van de zit- speld worden dat de volgende tien miljoen minder tijd zullen vergen. De afgeleverde Avensis is in Engeland gebouwd geheel volgens Toyota’s principe om zo veel mogelijk auto’s te bouwen in het werelddeel waar ze ook verkocht worden, waardoor veel beter op locale wensen en eisen kan worden ingesprongen. In haar begintijd deed Toyota zes jaar over de aflevering van 100.000 auto’s en in 1976 stond de teller op 1 miljoen. In decem ber 1992 rolde de eerste Europe se Toyota van de band. In het Franse Valenciennes wordt hard gewerkt aan een nieuwe fabriek voor de Yaris en in Polen wordt een transmissiefabriek gebouwd. ie allemaal intwikkelde scheiding1 ning. Kijken we nas kinderen van 41 wordt buikletsel zaakt door 1 veiligheidsgordel. Een 1 riemgeleider en ee- die ervoor zorgt c.- niet van de schouder van het kind afglijdt, kunnen hier erger voorkomen. Samen met de Duitse fabrikant Kiddy heeft Renault drie specia le kinderstoeltjes ontwikkeld die perfect zijn afgestemd op de ge voeligheden van de verschillen de leeftijdsgroepen. Easyfix is een Isofix kinderstoel voor kin deren tussen de 6 maanden en 4 jaar. Het kan volledig op de li- chaamsbouw van het kind wor- 1 toont on- den afgestemdTot twee j aar el letsel is kan de stoel tegen de rijrichting Equation stoel"’ 6 maanden tot d jaar wordt hier de d beves ig is w gemonteerd met behulp var lijman de S°rdel e"^ee sPecia,e >or is het Iso- men'Voor kinderen van 3 tot 5 j aar wordt het zitj e omgevormd 2 tot verhoging die met de 3- puntsgordel wordt vastgezet. f&F jj. rr I I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 31