Meer trekkracht en vermogen
Hoge score voor Saab bij EuroNCAP
1
Internationale
raad voor
Renault/Nissan
Extra zicht voor bestelwagens
importeurs over
Kroymans neemt
Saab- en Kia-
Nissan Patrol GR 3.0 Di Turbo
Vernieuwingsdrang
Audi A2
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAATDONDERDAG 6 APRIL 2000 PAGINA 6
DE TILBURGS
Fixeren va
bovenlicha
Het bekken i
Vervolg van bladzijde 1
Serviceluik
Stabili satorstang
SAAB
100
Van oudst,
giers als h
nault rich
nog altijd
en -gewon*
auto over
offers ach.
dringen a.
draait. Wc
staat er in
die het tol.
Het hoofd zal namelijk fractio
neel later geraakt worden.
Pehr
m voor-
REAL LIFE
fl SAFETY
r goat verder...
die op
"eteker
issan.
7UI DnOSTbv
JLbb ^h^^irtomobielbedrijf Tilburg
Ringbaan Zuid 301, Tilburg
013-4647676
j grijs kenteken
irs Comfort bij
1. BTW)
Alle Saabs hebben verder j
zij airbags die zowel de ribt
als het hoofd opvangen.
Bij de nieuwste scores van de
EuroNCAP crashtest hebben de
Saabs 9-3 en 9-5 hoge scores ge
haald en is de 9-5 zelfs de veilig-
begin juli staat de nieuwe
\2 bij de Nederlandse
11652
1668 tot
j van
;heb-
De huidige Nissan Patrol, de grootste terreinganger
van het Japanse merk, werd tot nu toe uitgerust met
een 2,8 liter turbodieselmotor. Nissan vervangt deze
krachtpatser door een meer vermogende 3 liter met
directe inspuiting.
terug te vinden in de souplesse
en het rijgedrag.
Treden zijairbags in werking
dan wordt eerst het onderste
deel opgeblazen en beweegt het
gas zich daarna naar boven om
het hoofd te beschermen.
volgens de technici van Audi vol
doende zijn. Later dit jaar ver
schijnt een A2 1,2 liter TDI, een
3-liter versie.
De combinatie bestaat uit maar liefst 60 bedrijven, die allemaal
hun eigen identiteit zullen behouden en hun eerder ontwikkelde
groeistrategie realiseren.
Spankrachtb
deze kracht f
Buikletsel w(
door het zoge
meen, waarb
der de heupg
Het duiken k
begin als het
sing plaatsvi
lijk van het b
heupgordel o
tute for Human Studies), I
G. Gillenhammar (CGU er
malig Volvo topman), dhr. Has
himoto (Fuji Bank Limited),
Mare Ladreit de Lacharrière
(Fimalac), professor Tama Uni
versity, Frank N. Newman
(Bankers Trust Corporation),
Morris Tabaksblat (Voorzitter
van de Raad van Bestuur van
Reed Elsevier, als Nederlands
lid. Deze mensen zijn uitgeko
zen op basis van hun ervaring,
hun deskundigheid en hun onaf
hankelijkheid.
De Internationale Raad van het
Samenwerkingsverband zal ge
zamenlijk worden voorgezeten
door de heer Schweitzer en door
de heer Hanawa. Op 20 april
2000 zal de Raad voor het eerst
samenkomen in Parijs. Vervol
gens zal er twee maal per jaar
worden vergaderd op een locatie
die door de voorzitters zal wor
den aangegeven. De Raad zal
ideeën, plannen en informatie
uitwisselen die van invloed kun
nen zijn op de belangrijke be
leidsbeslissingen van het Sa
menwerkingsverband. De leden
van de Internationale Raad zul
len de voorzitters aanbevelingen
en voorstellen doen over de ont
wikkeling van het Samenwer-
kings-verband. De Raad zal een
permanente forumdiscussie
houden om benaderingen, oplos
singen en nieuwe samenwer
kingsverbanden te identificeren
die kunnen bijdragen aan de po
sitie ten opzichte van de concur
rentie en aan de ontwikkeling
van het Samenwerkingsver
band.
In 1963 wer
personenau
kocht en in i
tienmiljoens
de hand, eer
met D4-D m
dealer in he
werd afgele1
de eerste Et
zwarte Crov
1,9 liter ben
mogen vi
Ideld ver
km. De
versnellings
een radio. E
eens met de
ABS, airbag
centrale ver
trisch verst
Maar de 10
vooral een r
merk. Dit ai
behaald en
•grote
rben
tegenwoordig standaard. Ook de
noodzaak van extra verstevigin
gen van de deurstijlen hebben
geleid tot speciale ontwikkelin
gen, zoals een onwrikbaar bo
venste deel dat als een schar
nier fungeert terwijl de rest van
de deur als een pendule naar
binnen beweegt.
Dit vermindert de verwondin
gen aan de meest gevoelige li
chaamsdelen zoals de ribben,
het hoofd en de borst.
Eind maart heeft de Kroymans Groep, in Nederland verantwoor
delijk voor de import van Jaguar, Ferrari en Aston-Martin heeft
de aandelen A.R.M.-Stokvis B.V. overgenomen van Hagemeyer.
A.R.M. is onder meer eigenaar van Kia Motors Nederland en Saab
Nederland, maar is ook actief in leasing en financiering, onderde
len en uitrusting.
De wielophanging is gedeeltelijk
uit aluminium gemaakt, voor
gaat het om McPherson veerpo-
ten en achter gekoppelde draag-
armen met gescheiden veerpo-
ten en dempers.
Het bagagevolume van de 3-
deurs varieert van 308 tot 16r<
liter en bij de 5-deurs van 66<j
2287 liter. Met uitzondering vj
de basis Comfort-uitvoering hc_
ben alle Patrols een uitschakel-
bare stabilisator, waardoor met
name in ruig terrein het comfort
wordt verbeterd, maar ook de
tractie positief wordt beïnvloed.
Deze voorziening gaat samen
met een inschakelbare differen-
tieelsper achter.
Nissan levert de Patrol GR aan
de meeste klanten op grijs ken
teken. Hiervoor bestaan er een
paar mogelijkheden. De drie-
deurs krijgt een verhoogd dak
een een laag tussenschot direct
achter de stoelen. Het verhoogde
dak gaat bij de 5-deurs samen
met een lage separatiewand en
het standaard dak met een volle
dig tussenschot. Beide schotten
kunnen ter hoogte van de B- of
C-stijl worden geplaatst. Al deze
mogelijkheden leveren een prijs
lijst op met ruim zestig verschil
lende Patrols. De 3.0 Di 3-deurs
Comfort kost £82.900,=. De vijf-
De auto geeft een goed gevoel en
de elektrohydraulische stuurbe
krachtiging is prima op z’n ta
ken berekend. Ook bij hogere
snelheid is de A2 behoorlijk sta
biel en bochtige trajecten wordt
veilig afgelegd. Voor zorgt een
stabilisatorstang voor het beper
ken van de carrosseriebewegin-
gen.
Vanaft-
AudiA2l
dealers.
De ‘grille’ is een serviceluik met
daarachter de oliepeilstok en de
vulopeningen voor olie en rui-
tensproeiervloeistof. Wil men
toch meer van de techniek zien,
dan moet de kap worden ‘losge
schroefd’ en worden weggeno
men (geen scharnieren). Cen
traal op het dashboard zit een
service-indicator en dat moet
Speciaal voor bestelauto’s is er
nu een universele en verstelbare
blindehoekspiegel, een bolronde
spiegel met een groothoekwer-
king, waardoor de berijder van
een bestelauto de verrichtingen
van zijn medeweggebruikers be
ter kan volgen. Er wordt een ac-
cessoirebeugel bijgeleverd om
deze spiegel op de horizontale
kunststof rand van de normale
buitenspiegel te klemmen. Ui
teraard is dit type spiegel ook
geschikt voor grote personen
auto’s en ruimtewagens. Voor
onder de dertig gulden bent u
een veiligere bestelautogebrui-
ker.
In eerste instantie verschijnt de
Audi A2 met twee bekende mo
toren. De 1,4 liter 16-kleps ben-
zinekrachtbron van 75 pk ken
nen we bijvoorbeeld al uit de VW
Golf. De motor levert zijn maxi
male vermogen bij 5000 tr/min
en een koppel 126 Nm bij 3800
tr/min. De A2 weegt in deze ver
sie 895 kg en daarmee heeft de
krachtbron geen enkele moeite.
Er kan een top worden neerge
zet van 173 km/u en in 12 secon
den wijst de teller de 100 km/u
aan.
De motor is nebjes stil en onder
de meeste omstandigheden vol
doende krachtig. Daarnaast is
er een 3 cilinder direct ingespo
ten turbodiesel met pompver-
stuivers, een 1,4 liter die net als
de benzinekrachtbron 75 pk le
vert, maar nu bij 4000 tr/min en
een geweldig koppel van 195
Nm bij 2200 tr/min. De presta
ties doen niet onder voor de ben
zinemotor: 173 km/u, 0-100 in
12,3 seconden. En rijdend in ge
accidenteerd terrein is duidelijk
te merken dat de diesel er nog
minder moeite mee heeft. Ook
hier wordt het motorgeluid keu
rig gedempt. Een van de unieke
eigenschappen van de A2 is dat
men eigenlijk de motorkap niet
meer hoeft te openen.
De 9-3 en 9-5 van Saab behaalde
bij de jongste carstests de maxi
male score van vier sterren en
ook bij de zijdelingse botsing
krijgen ze de maximale beoorde
ling. Roger Malkusson, hoofd
van Saabs Collision Safety Deve
lopment Department vindt deze
resultaten zeer bemoedigend,
“maar we moeten in het achter
hoofd houden dat individuele
crashtests niet het hele verhaal
Drie schakelprogramma’s
Naast de handgeschakelde vijf-
bak is er ook een viertraps auto
maat die volledig elektronisch
wordt geregeld. Er kan uit drie
schakelprogramma’s worden ge
kozen en afremmen op de motor
is ook mogelijk, vooral prettig in
zwaar terrein.
Uiterlijk is de Patrol slechts
licht gewijzigd. Ongeacht de ge
kozen uitrustingsvariant is de
Patrol herkenbaar aan de chro
men grille, bij de Elegance en
Luxury aangevuld door chromen
lijsten op de bumpers. De auto
heeft andere bekledingstoffen en
nieuwe lakkleuren. De stan
daarduitrusting bestaat bij iede
re versie uit ABS, twee airbags,
centrale vergrendeling en ver
warmde buitenspiegels. De
Luxury en Elegance krijgen ver
der een volledig automatische
airconditioning, zij-airbags, hou
ten accenten op het dashboard,
buitentemperatuurmeter, kom
pas en een kaartleeslamp. De
meest luxueuze is de Elegance
met leer, verwarmde stoelen,
elektrisch schuif/kanteldak en
op de vijfdeurs een elektrisch
verstelbare bestuurdersstoel.
De heer Louis Schweitzer, Presi
dent Directeur van Renault, en
de heer Yoshikazu Hanawa,
Voorzitter van de Raad van Be
stuur, President en CEO van
Nissan hebben in gezamenlijk
overleg tien personen uit ver
schillende landen benoemd die
samen de Internationale Raad
van het Samenwerkingsverband
(International Advisory Board)
zullen vormen. Het instellen
van deze Raad werd voorzien in
de akkoorden die op 27 maart
1999 werden getekend tussen
Renault en Nissan. De Raad zal
voor het eerst samenkomen op
20 april 2000 en vervolgens twee
maal per jaar vergaderen. Hij
zal gezamenlijk worden voorge
zeten door de heren Schweitzer
en Hanawa. De taak zal bestaan
uit het aandragen van ideeën,
plannen en informatie die van
belang kunnen zijn voor de
oriëntatie van het globale beleid
van het Samenwerkingsverband
tussen Renault en Nissan.
Bij de ondertekening van het ak
koord op 27 maart 1999 werd
reeds door Renault en Nissan
besloten om een Internationale
Raad (International Advisory
Board) op te richten voor het Sa
menwerkingsverband, een Raad
die zou bestaan uit hoogst ge
kwalificeerde personen uit ver
schillende landen.
De heer Louis Schweitzer, Presi
dent Directeur van Renault, en
de heer Yoshikazu Hanawa,
Voorzitter van de Raad van Be
stuur, President en CEO van
Nissan hebben de onderstaande
tien personen benoemd, die de
Raad zullen vormen. Het gaat
om Paul Allaire (Xerox), Pierre
Bilger (Alstom), Jean-Claude
Casanova (Institut de France),
Shinji Fukukawa (Dentsu Insti-
ste auto die ooit werd getest.
Maar Saab hecht nog meer be
lang aan veiligheid in de dage
lijkse praktijk. En dat betekent
dat men in het Real Life Safety
programma blijft doorgaan met
het onderzoek van ongevallen op
de openbare weg.
Bestuurders van bestelwagens
hebben vanwege de gesloten zij
kanten van hun auto veel min
der zicht en dat moet worden op
gevangen door de spiegels.
Doorgaans beschikken deze
voertuigen over flinke ‘lappen’,
maar die zijn meestal niet af
doende om de blinde hoeken tot
een minimum te beperken.
Deze constructie is prima op z’n
taken berekend, maar vergt wei
nig ruimte en dat is bij een
compacte auto van groot belang.
Standaard is de A2 uitgerust L
met ABS, elektronische rem-
krachtverdeling, een elektro
nisch sperdifferentieel en ESP.
De auto staat op 15 inch wielen
met 175/60 banden, die relatief
smal tonen. Het weggedrag is.
uitermate volwassen.
De prijzen zijn nog niet bekend,
maar we kunnen wel een rich
ting aangeven. Audi gaat niet in
de slag met Mercedes om haar
instapmodel net onder de veer
tigduizend gulden te prijzen. Er
moet eerder aan zo’n £43.500,=
gedacht worden en dat is puur
naar het formaat gekeken even
slikken.
driedeurs en 16,9 seconden voor
de vijfdeurs automaat. Dit komt
neer op een winst van maar
liefst 3 tellen. Ondanks de toe
name in vermogen en prestaties,
is het brandstofverbruik juist
gedaald van 11,2 naar 10,8 liter
per 100 km. Net als bij de
nieuwe 2,2 liter diesel in de Al-
mera past Nissan in deze
krachtbron haar M-Fire tech
niek toe. Dit staat voor Modula
ted Fire. Er wordt in de motor
een betere vermenging van
brandstof en lucht verkregen
door de turbo met variabele dia
meter, de schroefvormige inlaat-
poorten en de centraal geplaats
te injecteren. Het aandeel
teruggevoerde gassen is verdub
beld, waardoor de verbranding
wordt verbeterd. Verder staat
M-Fire voor een optimale timing
van de inspuiting met behulp
De Patrol GR 3.0 Di Turbo heeft
een nieuwe 6 cilinder lijnmotor
gekregen die een vermogen pro
duceert van 158 pk bij 3600
tr/min. De belangrijkste winst
vinden we bij het koppel dat ten
opzichte van de 2.8 steeg van
252 tot maar liefst 354 Nm bij
2000 tr/min bij de vijfdeurs en
323 Nm bij de 3-deurs. Deze
winst met 40 procent is vooral
over de algehele veiligheid van
een auto kunnen vertellen. We
proberen onze auto’s zodanig te
ontwerpen dat ze in de praktijk,
bij reële verkeersongevallen, zo
veilig mogelijk zijn. Daarom
hechten we bijzonder veel waar
de aan onderzoek dat gebaseerd
is op de realiteit, zoals Folksam
in Zweden en het HLDI verzeke-
ringsinstituut in de Verenigde
Staten voortdurend pleegt.”
van een brandstofpomp die een
maximale druk van 1500 bar op
bouwt. Normaal gesproken
wordt bij een hogere verbran-
dingstemperatuur de uitstoot
van stikstofoxide verhoogd. Dit
kan worden voorkomen door de
verbranding te vervroegen,
maar dat brengt een verhoging
van het aantal roetdeeltjes met
zich mee. De Nissan M-Fire
techniek lost deze problemen op,
door de hoge inspuitdruk en de
nauwkeurige timing. De inspui
ting geschiedt in twee fasen,
waardoor het verbrandingspro
ces zeer volledig kan verlopen bij
een relatief lage temperatuur.
Bovendien is de 3 liter stiller ge
worden vanwege de toegepaste
balansassen, lichtere zuigers,
extra geluiddempende bekleding
en de vloeistof gevulde motor-
steunen.
Lager brandstofverbruik
Aardig in dit verband is te ver
melden dat de nieuwe motor al
bij 1000 tr/min hetzelfde koppel
behaalt dan zijn voorganger. Dit
resulteert onder meer in een ac
celeratie van 0 tot 100 in 15 se
conden voor de handgeschakelde
Ook Saabs eigen analyses van
verkeersongevallen spelen een
belangrijke rol in de ontwikke
ling van steeds veiligere auto’s.
Uit dergelijk onderzoek is bij
voorbeeld de noodzaak gebleken
van een hoofdsteunsysteem dat
het risico van een whiplash be
perkt. Dit heeft ertoe geleid dat
Saab in 1997 als eerste autofa
brikant ter wereld actieve
hoofdsteunen lanceerde. Alle
Saabs hebben deze voorziening
deurs is precies tien mille duur- schil in prijs tussen de verschil
der. De duurste is de 5-deurs lende dak- en schotmogelijkhe-
Elegance automaat voor den ligt rond de £2.600,=.
£118.800,=. Op grijs kent
begint de 3-deui
£55.426,= (excl.
tnforl
0. Het ver-
New 3.0-L Direct Injection TD Engine