Meer trekkracht en vermogen Hoge score voor Saab bij EuroNCAP 1 Internationale raad voor Renault/Nissan Extra zicht voor bestelwagens importeurs over Kroymans neemt Saab- en Kia- Nissan Patrol GR 3.0 Di Turbo Vernieuwingsdrang Audi A2 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAATDONDERDAG 6 APRIL 2000 PAGINA 6 DE TILBURGS Fixeren va bovenlicha Het bekken i Vervolg van bladzijde 1 Serviceluik Stabili satorstang SAAB 100 Van oudst, giers als h nault rich nog altijd en -gewon* auto over offers ach. dringen a. draait. Wc staat er in die het tol. Het hoofd zal namelijk fractio neel later geraakt worden. Pehr m voor- REAL LIFE fl SAFETY r goat verder... die op "eteker issan. 7UI DnOSTbv JLbb ^h^^irtomobielbedrijf Tilburg Ringbaan Zuid 301, Tilburg 013-4647676 j grijs kenteken irs Comfort bij 1. BTW) Alle Saabs hebben verder j zij airbags die zowel de ribt als het hoofd opvangen. Bij de nieuwste scores van de EuroNCAP crashtest hebben de Saabs 9-3 en 9-5 hoge scores ge haald en is de 9-5 zelfs de veilig- begin juli staat de nieuwe \2 bij de Nederlandse 11652 1668 tot j van ;heb- De huidige Nissan Patrol, de grootste terreinganger van het Japanse merk, werd tot nu toe uitgerust met een 2,8 liter turbodieselmotor. Nissan vervangt deze krachtpatser door een meer vermogende 3 liter met directe inspuiting. terug te vinden in de souplesse en het rijgedrag. Treden zijairbags in werking dan wordt eerst het onderste deel opgeblazen en beweegt het gas zich daarna naar boven om het hoofd te beschermen. volgens de technici van Audi vol doende zijn. Later dit jaar ver schijnt een A2 1,2 liter TDI, een 3-liter versie. De combinatie bestaat uit maar liefst 60 bedrijven, die allemaal hun eigen identiteit zullen behouden en hun eerder ontwikkelde groeistrategie realiseren. Spankrachtb deze kracht f Buikletsel w( door het zoge meen, waarb der de heupg Het duiken k begin als het sing plaatsvi lijk van het b heupgordel o tute for Human Studies), I G. Gillenhammar (CGU er malig Volvo topman), dhr. Has himoto (Fuji Bank Limited), Mare Ladreit de Lacharrière (Fimalac), professor Tama Uni versity, Frank N. Newman (Bankers Trust Corporation), Morris Tabaksblat (Voorzitter van de Raad van Bestuur van Reed Elsevier, als Nederlands lid. Deze mensen zijn uitgeko zen op basis van hun ervaring, hun deskundigheid en hun onaf hankelijkheid. De Internationale Raad van het Samenwerkingsverband zal ge zamenlijk worden voorgezeten door de heer Schweitzer en door de heer Hanawa. Op 20 april 2000 zal de Raad voor het eerst samenkomen in Parijs. Vervol gens zal er twee maal per jaar worden vergaderd op een locatie die door de voorzitters zal wor den aangegeven. De Raad zal ideeën, plannen en informatie uitwisselen die van invloed kun nen zijn op de belangrijke be leidsbeslissingen van het Sa menwerkingsverband. De leden van de Internationale Raad zul len de voorzitters aanbevelingen en voorstellen doen over de ont wikkeling van het Samenwer- kings-verband. De Raad zal een permanente forumdiscussie houden om benaderingen, oplos singen en nieuwe samenwer kingsverbanden te identificeren die kunnen bijdragen aan de po sitie ten opzichte van de concur rentie en aan de ontwikkeling van het Samenwerkingsver band. In 1963 wer personenau kocht en in i tienmiljoens de hand, eer met D4-D m dealer in he werd afgele1 de eerste Et zwarte Crov 1,9 liter ben mogen vi Ideld ver km. De versnellings een radio. E eens met de ABS, airbag centrale ver trisch verst Maar de 10 vooral een r merk. Dit ai behaald en •grote rben tegenwoordig standaard. Ook de noodzaak van extra verstevigin gen van de deurstijlen hebben geleid tot speciale ontwikkelin gen, zoals een onwrikbaar bo venste deel dat als een schar nier fungeert terwijl de rest van de deur als een pendule naar binnen beweegt. Dit vermindert de verwondin gen aan de meest gevoelige li chaamsdelen zoals de ribben, het hoofd en de borst. Eind maart heeft de Kroymans Groep, in Nederland verantwoor delijk voor de import van Jaguar, Ferrari en Aston-Martin heeft de aandelen A.R.M.-Stokvis B.V. overgenomen van Hagemeyer. A.R.M. is onder meer eigenaar van Kia Motors Nederland en Saab Nederland, maar is ook actief in leasing en financiering, onderde len en uitrusting. De wielophanging is gedeeltelijk uit aluminium gemaakt, voor gaat het om McPherson veerpo- ten en achter gekoppelde draag- armen met gescheiden veerpo- ten en dempers. Het bagagevolume van de 3- deurs varieert van 308 tot 16r< liter en bij de 5-deurs van 66<j 2287 liter. Met uitzondering vj de basis Comfort-uitvoering hc_ ben alle Patrols een uitschakel- bare stabilisator, waardoor met name in ruig terrein het comfort wordt verbeterd, maar ook de tractie positief wordt beïnvloed. Deze voorziening gaat samen met een inschakelbare differen- tieelsper achter. Nissan levert de Patrol GR aan de meeste klanten op grijs ken teken. Hiervoor bestaan er een paar mogelijkheden. De drie- deurs krijgt een verhoogd dak een een laag tussenschot direct achter de stoelen. Het verhoogde dak gaat bij de 5-deurs samen met een lage separatiewand en het standaard dak met een volle dig tussenschot. Beide schotten kunnen ter hoogte van de B- of C-stijl worden geplaatst. Al deze mogelijkheden leveren een prijs lijst op met ruim zestig verschil lende Patrols. De 3.0 Di 3-deurs Comfort kost £82.900,=. De vijf- De auto geeft een goed gevoel en de elektrohydraulische stuurbe krachtiging is prima op z’n ta ken berekend. Ook bij hogere snelheid is de A2 behoorlijk sta biel en bochtige trajecten wordt veilig afgelegd. Voor zorgt een stabilisatorstang voor het beper ken van de carrosseriebewegin- gen. Vanaft- AudiA2l dealers. De ‘grille’ is een serviceluik met daarachter de oliepeilstok en de vulopeningen voor olie en rui- tensproeiervloeistof. Wil men toch meer van de techniek zien, dan moet de kap worden ‘losge schroefd’ en worden weggeno men (geen scharnieren). Cen traal op het dashboard zit een service-indicator en dat moet Speciaal voor bestelauto’s is er nu een universele en verstelbare blindehoekspiegel, een bolronde spiegel met een groothoekwer- king, waardoor de berijder van een bestelauto de verrichtingen van zijn medeweggebruikers be ter kan volgen. Er wordt een ac- cessoirebeugel bijgeleverd om deze spiegel op de horizontale kunststof rand van de normale buitenspiegel te klemmen. Ui teraard is dit type spiegel ook geschikt voor grote personen auto’s en ruimtewagens. Voor onder de dertig gulden bent u een veiligere bestelautogebrui- ker. In eerste instantie verschijnt de Audi A2 met twee bekende mo toren. De 1,4 liter 16-kleps ben- zinekrachtbron van 75 pk ken nen we bijvoorbeeld al uit de VW Golf. De motor levert zijn maxi male vermogen bij 5000 tr/min en een koppel 126 Nm bij 3800 tr/min. De A2 weegt in deze ver sie 895 kg en daarmee heeft de krachtbron geen enkele moeite. Er kan een top worden neerge zet van 173 km/u en in 12 secon den wijst de teller de 100 km/u aan. De motor is nebjes stil en onder de meeste omstandigheden vol doende krachtig. Daarnaast is er een 3 cilinder direct ingespo ten turbodiesel met pompver- stuivers, een 1,4 liter die net als de benzinekrachtbron 75 pk le vert, maar nu bij 4000 tr/min en een geweldig koppel van 195 Nm bij 2200 tr/min. De presta ties doen niet onder voor de ben zinemotor: 173 km/u, 0-100 in 12,3 seconden. En rijdend in ge accidenteerd terrein is duidelijk te merken dat de diesel er nog minder moeite mee heeft. Ook hier wordt het motorgeluid keu rig gedempt. Een van de unieke eigenschappen van de A2 is dat men eigenlijk de motorkap niet meer hoeft te openen. De 9-3 en 9-5 van Saab behaalde bij de jongste carstests de maxi male score van vier sterren en ook bij de zijdelingse botsing krijgen ze de maximale beoorde ling. Roger Malkusson, hoofd van Saabs Collision Safety Deve lopment Department vindt deze resultaten zeer bemoedigend, “maar we moeten in het achter hoofd houden dat individuele crashtests niet het hele verhaal Drie schakelprogramma’s Naast de handgeschakelde vijf- bak is er ook een viertraps auto maat die volledig elektronisch wordt geregeld. Er kan uit drie schakelprogramma’s worden ge kozen en afremmen op de motor is ook mogelijk, vooral prettig in zwaar terrein. Uiterlijk is de Patrol slechts licht gewijzigd. Ongeacht de ge kozen uitrustingsvariant is de Patrol herkenbaar aan de chro men grille, bij de Elegance en Luxury aangevuld door chromen lijsten op de bumpers. De auto heeft andere bekledingstoffen en nieuwe lakkleuren. De stan daarduitrusting bestaat bij iede re versie uit ABS, twee airbags, centrale vergrendeling en ver warmde buitenspiegels. De Luxury en Elegance krijgen ver der een volledig automatische airconditioning, zij-airbags, hou ten accenten op het dashboard, buitentemperatuurmeter, kom pas en een kaartleeslamp. De meest luxueuze is de Elegance met leer, verwarmde stoelen, elektrisch schuif/kanteldak en op de vijfdeurs een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel. De heer Louis Schweitzer, Presi dent Directeur van Renault, en de heer Yoshikazu Hanawa, Voorzitter van de Raad van Be stuur, President en CEO van Nissan hebben in gezamenlijk overleg tien personen uit ver schillende landen benoemd die samen de Internationale Raad van het Samenwerkingsverband (International Advisory Board) zullen vormen. Het instellen van deze Raad werd voorzien in de akkoorden die op 27 maart 1999 werden getekend tussen Renault en Nissan. De Raad zal voor het eerst samenkomen op 20 april 2000 en vervolgens twee maal per jaar vergaderen. Hij zal gezamenlijk worden voorge zeten door de heren Schweitzer en Hanawa. De taak zal bestaan uit het aandragen van ideeën, plannen en informatie die van belang kunnen zijn voor de oriëntatie van het globale beleid van het Samenwerkingsverband tussen Renault en Nissan. Bij de ondertekening van het ak koord op 27 maart 1999 werd reeds door Renault en Nissan besloten om een Internationale Raad (International Advisory Board) op te richten voor het Sa menwerkingsverband, een Raad die zou bestaan uit hoogst ge kwalificeerde personen uit ver schillende landen. De heer Louis Schweitzer, Presi dent Directeur van Renault, en de heer Yoshikazu Hanawa, Voorzitter van de Raad van Be stuur, President en CEO van Nissan hebben de onderstaande tien personen benoemd, die de Raad zullen vormen. Het gaat om Paul Allaire (Xerox), Pierre Bilger (Alstom), Jean-Claude Casanova (Institut de France), Shinji Fukukawa (Dentsu Insti- ste auto die ooit werd getest. Maar Saab hecht nog meer be lang aan veiligheid in de dage lijkse praktijk. En dat betekent dat men in het Real Life Safety programma blijft doorgaan met het onderzoek van ongevallen op de openbare weg. Bestuurders van bestelwagens hebben vanwege de gesloten zij kanten van hun auto veel min der zicht en dat moet worden op gevangen door de spiegels. Doorgaans beschikken deze voertuigen over flinke ‘lappen’, maar die zijn meestal niet af doende om de blinde hoeken tot een minimum te beperken. Deze constructie is prima op z’n taken berekend, maar vergt wei nig ruimte en dat is bij een compacte auto van groot belang. Standaard is de A2 uitgerust L met ABS, elektronische rem- krachtverdeling, een elektro nisch sperdifferentieel en ESP. De auto staat op 15 inch wielen met 175/60 banden, die relatief smal tonen. Het weggedrag is. uitermate volwassen. De prijzen zijn nog niet bekend, maar we kunnen wel een rich ting aangeven. Audi gaat niet in de slag met Mercedes om haar instapmodel net onder de veer tigduizend gulden te prijzen. Er moet eerder aan zo’n £43.500,= gedacht worden en dat is puur naar het formaat gekeken even slikken. driedeurs en 16,9 seconden voor de vijfdeurs automaat. Dit komt neer op een winst van maar liefst 3 tellen. Ondanks de toe name in vermogen en prestaties, is het brandstofverbruik juist gedaald van 11,2 naar 10,8 liter per 100 km. Net als bij de nieuwe 2,2 liter diesel in de Al- mera past Nissan in deze krachtbron haar M-Fire tech niek toe. Dit staat voor Modula ted Fire. Er wordt in de motor een betere vermenging van brandstof en lucht verkregen door de turbo met variabele dia meter, de schroefvormige inlaat- poorten en de centraal geplaats te injecteren. Het aandeel teruggevoerde gassen is verdub beld, waardoor de verbranding wordt verbeterd. Verder staat M-Fire voor een optimale timing van de inspuiting met behulp De Patrol GR 3.0 Di Turbo heeft een nieuwe 6 cilinder lijnmotor gekregen die een vermogen pro duceert van 158 pk bij 3600 tr/min. De belangrijkste winst vinden we bij het koppel dat ten opzichte van de 2.8 steeg van 252 tot maar liefst 354 Nm bij 2000 tr/min bij de vijfdeurs en 323 Nm bij de 3-deurs. Deze winst met 40 procent is vooral over de algehele veiligheid van een auto kunnen vertellen. We proberen onze auto’s zodanig te ontwerpen dat ze in de praktijk, bij reële verkeersongevallen, zo veilig mogelijk zijn. Daarom hechten we bijzonder veel waar de aan onderzoek dat gebaseerd is op de realiteit, zoals Folksam in Zweden en het HLDI verzeke- ringsinstituut in de Verenigde Staten voortdurend pleegt.” van een brandstofpomp die een maximale druk van 1500 bar op bouwt. Normaal gesproken wordt bij een hogere verbran- dingstemperatuur de uitstoot van stikstofoxide verhoogd. Dit kan worden voorkomen door de verbranding te vervroegen, maar dat brengt een verhoging van het aantal roetdeeltjes met zich mee. De Nissan M-Fire techniek lost deze problemen op, door de hoge inspuitdruk en de nauwkeurige timing. De inspui ting geschiedt in twee fasen, waardoor het verbrandingspro ces zeer volledig kan verlopen bij een relatief lage temperatuur. Bovendien is de 3 liter stiller ge worden vanwege de toegepaste balansassen, lichtere zuigers, extra geluiddempende bekleding en de vloeistof gevulde motor- steunen. Lager brandstofverbruik Aardig in dit verband is te ver melden dat de nieuwe motor al bij 1000 tr/min hetzelfde koppel behaalt dan zijn voorganger. Dit resulteert onder meer in een ac celeratie van 0 tot 100 in 15 se conden voor de handgeschakelde Ook Saabs eigen analyses van verkeersongevallen spelen een belangrijke rol in de ontwikke ling van steeds veiligere auto’s. Uit dergelijk onderzoek is bij voorbeeld de noodzaak gebleken van een hoofdsteunsysteem dat het risico van een whiplash be perkt. Dit heeft ertoe geleid dat Saab in 1997 als eerste autofa brikant ter wereld actieve hoofdsteunen lanceerde. Alle Saabs hebben deze voorziening deurs is precies tien mille duur- schil in prijs tussen de verschil der. De duurste is de 5-deurs lende dak- en schotmogelijkhe- Elegance automaat voor den ligt rond de £2.600,=. £118.800,=. Op grijs kent begint de 3-deui £55.426,= (excl. tnforl 0. Het ver- New 3.0-L Direct Injection TD Engine

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 30