I
e
emeentemeuws
Het openbaar vervoer wordt TÓP
i
r
V
TH
'■i
4
r
Ter inzage van 6 april tot 27 april a.s.
T]
Drie markten, drie producten
Visie op langere termijn
TOP-knooppunten en -halten
Wat betekent dit voor uw wijk?
C
r.
DE TILBURGSE KOERIER
-DONDERDAG 6 APRIL 2000 - PAGINA 12
DE TILBURGS
Dit is een publicatie van de gemeente Tilburg
De producten
w
I
Andere route
De belangrijkste wijziging op de huidige route zal in het TOP plan ontstaan als de bus
door Dalem Zuid gaat rijden. Naar de nieuwe wijk Witbrant rijdt de bus 2 keer per uur
via het Centraal Station en de Bredaseweg.
Tilburg West Expresselijn
Tilburg West wordt ontsloten door twee expresselijnen en één T-buslijn.
De eerste expresselijn heeft de volgende route: Reeshof- Baden Powelllaan - Westerpark
- Statenlaan - Conservatoriumlaan - Prof. Cobbenhagenlaan - Centraal Station - centrum
Tilburg (en vice versa). Deze expresselijn stopt bij een beperkt aantal TOP-halten in Til
burg West, namelijk Paletplein, Westermarkt, Station West en Prof. Cobbenhagenlaan.
Deze lijn rijdt in de piekuren 8 keer per uur en buiten de piekuren 6 keer per uur.
De tweede expresselijn rijdt de route: Tilburg Noord - Twee Stedenziekenhuis - Reitse
Hoevenstraat Ringbaan West - Centraal Station - centrum Tilburg. Deze bus rijdt 6
keer per uur.
Reeshof Expresselijn
In de piekuren rijdt een stadsbus (expresselijn) acht keer per uur tussen het Centraal
Station - Wandelbos - Reeshof (Heyhoef). Onderweg stopt de bus alleen bij de belang
rijkste bestemmingen (zoals bijv. Station West). Zo ontstaat een goede en snelle
verbinding tussen de Reeshof en het Centraal Station van Tilburg.
In de wijk Reeshof rijdt de expressebus in de piekuren 6 keer per uur zo direct moge
lijk naar Heyhoef (via de Baron van Voorst tot Voorstweg en Huibevendreef), en om ook
Gesworen Hoek te ontsluiten'rijdt de expressebus twee keer per uur via Gesworen
Hoek. Op dit moment rijdt de bus vier keer per uur door Gesworen Hoek naar Heyhoef.
De route door Gesworen Hoek is een meer ontsluitende route: de expressebus rijdt dan
als een soort T-bus en heeft relatief veel halten en ‘kronkelt’ door de wijk. Vanaf Hey
hoef geldt hetzelfde: meer halten en minder de nadruk op snelheid en doorstroming.
Daarbij zal voor een groot deel de huidige route worden gevolgd. De expressebus rijdt
buiten de piekuren 6 keer per uur tussen het Centraal Station - Wandelbos - Heyhoef-
overig Reeshof.
2. T(ilburg)bus:
deze bus komt in gebieden waar de expresselijnen weinig halten hebben, waar
geen expresselijnen komen of waar relatief veel ouderen wonen. Snelheid en
directheid van deze dienst speelt een kleinere rol.
De prijs van de T-bus is vergelijkbaar met de prijs van de huidige bus. De T-bus
1. Expresselijnen:
deze zorgen voor frequent, snel, direct en betrouwbaar openbaar vervoer, tegen
een lage prijs (vergelijkbaar met het huidige strippenkaarttarief). Uit markt
onderzoek blijkt dat vooral jongeren, werkenden en bezoekers van voorzienin
gen in Tilburg in deze dienst zijn geïnteresseerd. De expressebussen rijden met
hoge frequenties in de piekuren (tussen 06.00-09.00 uur 's ochtends en tussen
16.00 en 19.00 uur). Deze bussen rijden van en naar verder weggelegen wijken
en de belangrijkste bestemmingen waar veel mensen naar toe gaan (bijv, zieken
huizen, wijkcentra) via het Centraal Station en de binnenstad.
Op de tekening hiernaast is aangegeven hoe de bussen globaal gaan rijden en
waar TOP-knooppunten zijn gepland. Per wijk is hieronder aangegeven welke
consequenties het TOP heeft voor de nabije toekomst.
Bij het opstellen van deze visie is gebruik gemaakt van de resultaten van een marktonderzoek onder bewoners en bezoekers van Tilburg. Ook het verslag
van de werkdag met verschillende belangenorganisaties is meegenomen. Op deze pagina wordt uitgelegd wat het TOP inhoudt en wat het voor u als bewo
ner van Tilburg betekent. Voordat de gemeente een besluit neemt over het Tilburgs Openbaar Vervoerplan, wil zij graag weten wat de inwoners van Tilburg
van het plan vinden. Het TOP ligt daarom ter inzage van 6 april tot 27 april a.s.. Daarnaast krijgt u de gelegenheid om tijdens inloopmiddagen mondeling
toelichting te vragen over het plan.
Op logische punten in het netwerk worden de drie soorten busvervoer met elkaar
verbonden. Zo ontstaan TOP-knooppunten en TOP-halten. Bij TOP-knooppunten
komen verschillende vormen van openbaar vervoer bij elkaar en kunnen de reizigers
overstappen op een andere dienst. TOP-halten zijn belangrijke op- en uitstapplaats
voor de bus. Hier stopt minimaal één expresselijn.
3. Combitax:
een handig vervoermiddel voor iedereen. Deze bus vervoert mensen
van deur tot deur en kenmerkt zich door kwaliteit, service en comfort.
De Combitax is kostendekkend en dus wat duurder voor de reiziger
(ongeveer f 3,- per zone). De Combitax richt zich op groepen reizigers
die op dit moment niet of nauwelijks van het openbaar vervoer ge
bruik maken. De doelgroep bestaat uit meer-persoonshuishoudens en
ouderen. De Combitax wordt gecombineerd met het huidige deeltaxi-
vervoer (het WVG-vervoer).
wordt gereden met kleine en goed toegankelijke bussen en is vooral
bedoeld voor ouderen, niet-werkenden, alleenstaanden en bezoekers
van wijkcentra. De T-bus dringt in vergelijking met de huidige stads
bus dieper door in de wijken en stopt ook zoveel mogelijk bij de in
gang van verzorgings- en ouderencentra. Deze lijn zal minimaal 2 keer
per uur gaan rijden en maximaal 4 keer per uur. De frequenties van de
T-buslijnen staan, net als de exacte route, nog niet vast. Bij de uitwer
king zal deze samen met de vervoerder worden bepaald, dit geldt voor
alle T-buslijnen in Tilburg.
Inloopmiddagen voor vragen
Mocht u vragen of opmerkingen hebben over Het Tilburgs Openbaar Vervoerplan, dan kunt u ook één van de
inloopmiddagen bezoeken. Op deze dagen is mevrouw L. Trip van de afdeling Structuurplanning (dienst
Stadszaken) aanwezig om toelichting te geven op het plan.
De inloopmiddagen vinden plaats op:
Vrijdag 14 april, van 14.30 tot 17.00 uur in stadswinkel Noord;
Maandag 17 april, van 10.00 tot 16.00 uur in stadwinkel Reeshof;
Donderdag 20 april, van 14.30 tot 17.00 uur in het Gemeentelijk Informatiecentrum.
Voor de langere termijn (circa 2015) ligt de nadruk voor het openbaar vervoer in Tilburg op het treinverkeer.
Zo zou het Interregiospoor als dragende oost-west OV-as kunnen dienen met diverse halten. Daarnaast is een
ontwikkeling van een noord-zuid OV-as (Noord - Centrum - Stappegoor) belangrijk, zodat voorzieningen die
veel publiek trekken snel bereikt kunnen worden. Hierdoor ontstaat op termijn potentie voor systemen op eigen
baan, bijvoorbeeld geleide bus of tram (zoals bijvoorbeeld in Clermont-Ferrand, Nancy en Eindhoven).
Bij de Kempenbaan (aan de A58), Het Laar en nabij het Tweestedenziekenhuis kunnen P+R-voorzieningen
worden ingericht waar automobilisten en gebruikers van de streekbussen kunnen overstappen op het stads
vervoer naar de binnenstad en de stationszone.
Berkel Enschot/Udenhout
Er zal een expresselijn gaan rijden tussen Tilburg - Berkel Enschot - Udenhout.
Route en frequentie (twee keer per uur) blijven gelijk aan de huidige situatie.
Ook zal de streeklijn in de richting Oisterwijk blijven rijden.
De Blaak
In de wijk De Blaak veranderen route en frequentie niet. Wel zal de busroute tussen
het Centraal Station en de Blaak wijzigen. De route wordt samen met de vervoerder
bepaald. De verwachting is dat de bus via de Hart van Brabantlaan en Conservatorium
laan naar de Blaak gaat rijden.
Tilburg Zuid en Goirle Twee expresselijnen
Vanaf het Centraal Station rijden via de Heuvel twee expresselijnen in zuidelijke
richting. De ene lijn gaat via de Broekhovenseweg naar het St. Elisabeth Ziekenhuis.
De andere expressebus rijdt via de Voltstraat en de Stappegoorweg (via het zwem
bad, ijsbaan en scholen) naar Goirle. Beide lijnen rijden tijdens de piekuren 6 keer
per uur. Voor Goirle betekent dit dat de frequentie in de piekuren gaat toenemen
van 4 keer naar 6 keer per uur.
Wijken Armhoef, Fatima en Jeruzalem
De wijken rondom Ringbaan Oost worden ontsloten met een T-bus en/of een
streekbus. De T-bus komt vanuit het Centraal Station en centrum en rijdt richting
het St. Elisabeth Ziekenhuis.
Wijken Groenewoud, Stappegoor en omgeving Korveiseweg
Deze wijken worden bediend door zowel een expresselijn als een T-buslijn met
relatief kortere loopafstanden en een groter aantal halten. In de wijk Groenewoud
vervalt de doorsteek van de bus ter hoogte van het Silvrettapad. De omgeving van
de Korveiseweg wordt bediend door een T-bus.
In gebieden rondom Bredaseweg, Ringbaan West, Goirleseweg en het noordelijk
deel van de wijk De Hellen in Goirle rijdt een streekbus.
1
I
1
1
Het TOP gaat uit van drie soorten openbaar vervoer. Uit resultaten van het
marktonderzoek onder de inwoners en bezoekers van Tilburg bleek dat er
behoefte is voor doelgroepgericht openbaar vervoer. In het TOP zijn deze
signalen meegenomen, zo wordt in het TOP voorgesteld een expressenet,
een T-busnet en de Combitax in te stellen.
Door Tilburg West
Omdat de expresselijnen relatief weinig halten hebben in Tilburg West en de loop
afstanden daardoor relatief groot kunnen zijn, zal In Tilburg West ook een T-buslijn
gaan rijden. Deze bus rijdt diep de wijk in en heeft veel halten en daardoor kortere
Combitax ook voor bedrijventerreinen
De Combitax rijdt ook naar de bedrijventerreinen. Werknemers van de
bedrijven kunnen van het systeem gebruik maken. Hun ritten kunnen
door individuele bedrijven of door de bedrijventerreinencommissies
worden gesubsidieerd. De bedrijventerreinen worden, net als in de
huidige situatie, ook bediend door een aantal streeklijnen. Naast deze
basisvoorzieningen en zal gezamenlijk met het VCC Brabant en de
provincie bekeken worden of voor bedrijventerreinen een collectief
vervoersysteem ‘op maat’ kan worden opgezet.
Tilburg Noord Expresselijn
Tilburg Noord zal volgens het TOP worden bediend door één expresselijn en twee T
buslijnen. Het beginpunt van de expresselijn is het Wagnerplein. Vanaf het Wagner-
plein heeft de bus de volgende route: Beethovenlaan - Stokhasseltlaan - Heikantlaan
Tweesteden Ziekenhuis - Reitse Hoevenstraat- Centraal Station - centrum Tilburg.
Deze lijn heeft een frequentie van 6 keer per uur.
Door Tilburg Noord
Tussen Noord en het Centraal Station gaan twee T-buslijnen rijden, die via Oud Noord
het Centraal Station aandoen. De lijnen rijden diep de wijk in (komen in ieder geval bij
het Wagnerplein) en hebben relatief veel halten en daardoor kortere loopafstanden.
Het is mogelijk om van de T-buslijn over te stappen op de expresselijn bij het Wagner
plein (en andersom). Tenslotte rijdt er een aantal streeklijnen over de Ringbaan West
(komend vanuit Waalwijk) naar het Centraal Station.
Voordat de gemeente een besluit neemt over het Tilburgs Openbaar vervoerplan, wil zij graag weten
wat de inwoners van Tilburg van het plan vinden.
Gedurende de periode dat het plan ter inzage ligt, hebt u de mogelijkheid uw zienswijze kenbaar te maken bij de
gemeente Tilburg. U kunt uw schriftelijke reactie sturen naar Gemeente Tilburg, t.a.v. College van b&w, Postbus
717, 5000 AS Tilburg.
loopafstanden. De bus rijdt zoveel mogelijk langs verzorgingscentra, winkelcentra en
het Tweesteden Ziekenhuis. Het is mogelijk om van de lijn over te stappen op de ex
presselijn (en andersom). Tenslotte rijdt er een streeklijn vanuit Dongen via de
Rueckertbaan -Ringbaan West naar het Centraal Station en vanuit Waalwijk rijdt een
aantal streeklijnen over Ringbaan West naar het Centraal Station.
B a®
Vanaf 6 april tot 27 april a.s. ligt het plan ter inzage in:
in het Gemeentelijk Informatiecentrum aan het Stadhuisplein 132: op maandag van 13.00 tot 17.00 uur,
van dinsdag toten met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur en op zaterdag van 12.00 tot 16.00 uur;
bij de balie Bouwen, Wonen en Leefomgeving in stadskantoor 1 aan het Stadhuisplein 130
van maandag tot en met woensdag van 8.30 tot 16.00 uur;
op donderdag van 8.30 tot 19.00 uur en op vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur;
in de stadswinkel Udenhout aan de Slimstraat 2 te Udenhout en de stadswinkel Berkel-Enschot aan
de Generaal Eisenhowerweg 2 te Berkel-Enschot: van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur en
extra op donderdag van 16.00 tot 19.00 uur;
in de stadswinkel Reeshof aan de Kerkenbosplaats 2: van maandag tot en met woensdag van 8.30
tot 16.00 uur, op donderdag van 8.30 tot 19.00 uur en op vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur.
In de stadswinkel Noord aan de Brücknerlaan 20a: van maandag tot en met woensdag van 8.30 tot
16.00 uur, op donderdag van 8.30 tot 19.00 uur en op vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur.
bij de receptie van het gemeentehuis van Goirle aan het Oranjeplein 1van maandag tot en met vrijdag van
9.00 tot 12.30 uur.
Gemeente Tilburg heeft een nieuw Tilburgs Openbaar Vervoer plan (TOP) gemaakt naar aanleiding van een besluit van de raad in juli 1998 over
het Verkeers Circulatieplan (VCP)-centrum. Toen is besloten een studie uit te voeren naar een mogelijke herstructurering van het openbaar
vervoer met daarin als element twee elkaar loodrecht kruisende HOV-lijnen en de T(ilburg)bus. Het verkeersadviesbureau Goudappel Coffeng
BV heeft het TOP in opdracht van de gemeente opgesteld. Het is een visie op het openbaar vervoer in de nabije toekomst (±2003) en het geeft
een doorkijk voor het openbaar vervoer op langere termijn (±201 5). Het college van b&w heeft afgelopen maandag kennis genomen van het
plan en het vrijgegeven voor inspraak. In mei behandelt het college het TOP opnieuw en neemt hierbij de eventuele binnengekomen reacties
mee. De gemeenteraad zal het naar verwachting in juni 2000 bespreken. Als zij en het college instemmen met de voorstellen kan vanaf januari
2003 het TOP van kracht zijn.
Oud Noord Drie T-buslijnen
Door Oud Noord zullen drie T-buslijnen gaan rijden. Zoals eerder vermeld wordt de
frequentie van de T-buslijnen bij verdere de uitwerking met de vervoerder bepaald.
Twee lijnen hebben hun beginpunt in Noord en rijden via Oud Noord naar het
Centraal Station. Eén lijn heeft het beginpunt in Tilburg West en rijdt via het Twee
steden Ziekenhuis naar Oud Noord en het Centraal Station. De exacte lijnvoering is,
zoals reeds beschreven, nog niet bepaald.
Voordat zc
zorgings-
wachtlijst.
bovendien
ren. Daaro
spoorlijn c
tiatief van
het VITO-t
zorgiungs
gente gev-
hulp van v
Het project
Regiovisie
bant name
heeft voor i
de wachtlij:
bij wie dat ii
2,5 ton per
draait al dri
al te lange
van start g«
Overigens
beter overz
bare hulp ir
helst een v
wijzingsbur
in verzorgi
gehele reg
hulp kan de
Huisbez
Anja Meeu
coordinate
lijk Tilburg,
zorg en ve
voelen ziel
vis in het v
met het be;
de wachtlij
op huisbez
om in te sc
staan en o
nodig hebt
Meestal k<
keer per
mensen va
doet veel i
langskomt
neemt", ze
over de dn
een omme
zich vaak
mens', zeg
mer. Want
kunnen ze
I
De Korte
straat, h
gerooid,
plein!"
Gelukkig
indepla.
ben ze b
leerd.
De Sen
I eenmae
DeTilb
Redact
Diny va.
I RiekFlj
Jan van
I Wilma i
I Joop Ja
Maartje
I Karei Li
1 Barth N
Gerrie I
Mat de
Adres i
Seniors
I straat
Postbui
583999
I Kopij k,
het red.
I burgse
1 5000 J/
Deadlii
voorde