I e emeentemeuws Het openbaar vervoer wordt TÓP i r V TH '■i 4 r Ter inzage van 6 april tot 27 april a.s. T] Drie markten, drie producten Visie op langere termijn TOP-knooppunten en -halten Wat betekent dit voor uw wijk? C r. DE TILBURGSE KOERIER -DONDERDAG 6 APRIL 2000 - PAGINA 12 DE TILBURGS Dit is een publicatie van de gemeente Tilburg De producten w I Andere route De belangrijkste wijziging op de huidige route zal in het TOP plan ontstaan als de bus door Dalem Zuid gaat rijden. Naar de nieuwe wijk Witbrant rijdt de bus 2 keer per uur via het Centraal Station en de Bredaseweg. Tilburg West Expresselijn Tilburg West wordt ontsloten door twee expresselijnen en één T-buslijn. De eerste expresselijn heeft de volgende route: Reeshof- Baden Powelllaan - Westerpark - Statenlaan - Conservatoriumlaan - Prof. Cobbenhagenlaan - Centraal Station - centrum Tilburg (en vice versa). Deze expresselijn stopt bij een beperkt aantal TOP-halten in Til burg West, namelijk Paletplein, Westermarkt, Station West en Prof. Cobbenhagenlaan. Deze lijn rijdt in de piekuren 8 keer per uur en buiten de piekuren 6 keer per uur. De tweede expresselijn rijdt de route: Tilburg Noord - Twee Stedenziekenhuis - Reitse Hoevenstraat Ringbaan West - Centraal Station - centrum Tilburg. Deze bus rijdt 6 keer per uur. Reeshof Expresselijn In de piekuren rijdt een stadsbus (expresselijn) acht keer per uur tussen het Centraal Station - Wandelbos - Reeshof (Heyhoef). Onderweg stopt de bus alleen bij de belang rijkste bestemmingen (zoals bijv. Station West). Zo ontstaat een goede en snelle verbinding tussen de Reeshof en het Centraal Station van Tilburg. In de wijk Reeshof rijdt de expressebus in de piekuren 6 keer per uur zo direct moge lijk naar Heyhoef (via de Baron van Voorst tot Voorstweg en Huibevendreef), en om ook Gesworen Hoek te ontsluiten'rijdt de expressebus twee keer per uur via Gesworen Hoek. Op dit moment rijdt de bus vier keer per uur door Gesworen Hoek naar Heyhoef. De route door Gesworen Hoek is een meer ontsluitende route: de expressebus rijdt dan als een soort T-bus en heeft relatief veel halten en ‘kronkelt’ door de wijk. Vanaf Hey hoef geldt hetzelfde: meer halten en minder de nadruk op snelheid en doorstroming. Daarbij zal voor een groot deel de huidige route worden gevolgd. De expressebus rijdt buiten de piekuren 6 keer per uur tussen het Centraal Station - Wandelbos - Heyhoef- overig Reeshof. 2. T(ilburg)bus: deze bus komt in gebieden waar de expresselijnen weinig halten hebben, waar geen expresselijnen komen of waar relatief veel ouderen wonen. Snelheid en directheid van deze dienst speelt een kleinere rol. De prijs van de T-bus is vergelijkbaar met de prijs van de huidige bus. De T-bus 1. Expresselijnen: deze zorgen voor frequent, snel, direct en betrouwbaar openbaar vervoer, tegen een lage prijs (vergelijkbaar met het huidige strippenkaarttarief). Uit markt onderzoek blijkt dat vooral jongeren, werkenden en bezoekers van voorzienin gen in Tilburg in deze dienst zijn geïnteresseerd. De expressebussen rijden met hoge frequenties in de piekuren (tussen 06.00-09.00 uur 's ochtends en tussen 16.00 en 19.00 uur). Deze bussen rijden van en naar verder weggelegen wijken en de belangrijkste bestemmingen waar veel mensen naar toe gaan (bijv, zieken huizen, wijkcentra) via het Centraal Station en de binnenstad. Op de tekening hiernaast is aangegeven hoe de bussen globaal gaan rijden en waar TOP-knooppunten zijn gepland. Per wijk is hieronder aangegeven welke consequenties het TOP heeft voor de nabije toekomst. Bij het opstellen van deze visie is gebruik gemaakt van de resultaten van een marktonderzoek onder bewoners en bezoekers van Tilburg. Ook het verslag van de werkdag met verschillende belangenorganisaties is meegenomen. Op deze pagina wordt uitgelegd wat het TOP inhoudt en wat het voor u als bewo ner van Tilburg betekent. Voordat de gemeente een besluit neemt over het Tilburgs Openbaar Vervoerplan, wil zij graag weten wat de inwoners van Tilburg van het plan vinden. Het TOP ligt daarom ter inzage van 6 april tot 27 april a.s.. Daarnaast krijgt u de gelegenheid om tijdens inloopmiddagen mondeling toelichting te vragen over het plan. Op logische punten in het netwerk worden de drie soorten busvervoer met elkaar verbonden. Zo ontstaan TOP-knooppunten en TOP-halten. Bij TOP-knooppunten komen verschillende vormen van openbaar vervoer bij elkaar en kunnen de reizigers overstappen op een andere dienst. TOP-halten zijn belangrijke op- en uitstapplaats voor de bus. Hier stopt minimaal één expresselijn. 3. Combitax: een handig vervoermiddel voor iedereen. Deze bus vervoert mensen van deur tot deur en kenmerkt zich door kwaliteit, service en comfort. De Combitax is kostendekkend en dus wat duurder voor de reiziger (ongeveer f 3,- per zone). De Combitax richt zich op groepen reizigers die op dit moment niet of nauwelijks van het openbaar vervoer ge bruik maken. De doelgroep bestaat uit meer-persoonshuishoudens en ouderen. De Combitax wordt gecombineerd met het huidige deeltaxi- vervoer (het WVG-vervoer). wordt gereden met kleine en goed toegankelijke bussen en is vooral bedoeld voor ouderen, niet-werkenden, alleenstaanden en bezoekers van wijkcentra. De T-bus dringt in vergelijking met de huidige stads bus dieper door in de wijken en stopt ook zoveel mogelijk bij de in gang van verzorgings- en ouderencentra. Deze lijn zal minimaal 2 keer per uur gaan rijden en maximaal 4 keer per uur. De frequenties van de T-buslijnen staan, net als de exacte route, nog niet vast. Bij de uitwer king zal deze samen met de vervoerder worden bepaald, dit geldt voor alle T-buslijnen in Tilburg. Inloopmiddagen voor vragen Mocht u vragen of opmerkingen hebben over Het Tilburgs Openbaar Vervoerplan, dan kunt u ook één van de inloopmiddagen bezoeken. Op deze dagen is mevrouw L. Trip van de afdeling Structuurplanning (dienst Stadszaken) aanwezig om toelichting te geven op het plan. De inloopmiddagen vinden plaats op: Vrijdag 14 april, van 14.30 tot 17.00 uur in stadswinkel Noord; Maandag 17 april, van 10.00 tot 16.00 uur in stadwinkel Reeshof; Donderdag 20 april, van 14.30 tot 17.00 uur in het Gemeentelijk Informatiecentrum. Voor de langere termijn (circa 2015) ligt de nadruk voor het openbaar vervoer in Tilburg op het treinverkeer. Zo zou het Interregiospoor als dragende oost-west OV-as kunnen dienen met diverse halten. Daarnaast is een ontwikkeling van een noord-zuid OV-as (Noord - Centrum - Stappegoor) belangrijk, zodat voorzieningen die veel publiek trekken snel bereikt kunnen worden. Hierdoor ontstaat op termijn potentie voor systemen op eigen baan, bijvoorbeeld geleide bus of tram (zoals bijvoorbeeld in Clermont-Ferrand, Nancy en Eindhoven). Bij de Kempenbaan (aan de A58), Het Laar en nabij het Tweestedenziekenhuis kunnen P+R-voorzieningen worden ingericht waar automobilisten en gebruikers van de streekbussen kunnen overstappen op het stads vervoer naar de binnenstad en de stationszone. Berkel Enschot/Udenhout Er zal een expresselijn gaan rijden tussen Tilburg - Berkel Enschot - Udenhout. Route en frequentie (twee keer per uur) blijven gelijk aan de huidige situatie. Ook zal de streeklijn in de richting Oisterwijk blijven rijden. De Blaak In de wijk De Blaak veranderen route en frequentie niet. Wel zal de busroute tussen het Centraal Station en de Blaak wijzigen. De route wordt samen met de vervoerder bepaald. De verwachting is dat de bus via de Hart van Brabantlaan en Conservatorium laan naar de Blaak gaat rijden. Tilburg Zuid en Goirle Twee expresselijnen Vanaf het Centraal Station rijden via de Heuvel twee expresselijnen in zuidelijke richting. De ene lijn gaat via de Broekhovenseweg naar het St. Elisabeth Ziekenhuis. De andere expressebus rijdt via de Voltstraat en de Stappegoorweg (via het zwem bad, ijsbaan en scholen) naar Goirle. Beide lijnen rijden tijdens de piekuren 6 keer per uur. Voor Goirle betekent dit dat de frequentie in de piekuren gaat toenemen van 4 keer naar 6 keer per uur. Wijken Armhoef, Fatima en Jeruzalem De wijken rondom Ringbaan Oost worden ontsloten met een T-bus en/of een streekbus. De T-bus komt vanuit het Centraal Station en centrum en rijdt richting het St. Elisabeth Ziekenhuis. Wijken Groenewoud, Stappegoor en omgeving Korveiseweg Deze wijken worden bediend door zowel een expresselijn als een T-buslijn met relatief kortere loopafstanden en een groter aantal halten. In de wijk Groenewoud vervalt de doorsteek van de bus ter hoogte van het Silvrettapad. De omgeving van de Korveiseweg wordt bediend door een T-bus. In gebieden rondom Bredaseweg, Ringbaan West, Goirleseweg en het noordelijk deel van de wijk De Hellen in Goirle rijdt een streekbus. 1 I 1 1 Het TOP gaat uit van drie soorten openbaar vervoer. Uit resultaten van het marktonderzoek onder de inwoners en bezoekers van Tilburg bleek dat er behoefte is voor doelgroepgericht openbaar vervoer. In het TOP zijn deze signalen meegenomen, zo wordt in het TOP voorgesteld een expressenet, een T-busnet en de Combitax in te stellen. Door Tilburg West Omdat de expresselijnen relatief weinig halten hebben in Tilburg West en de loop afstanden daardoor relatief groot kunnen zijn, zal In Tilburg West ook een T-buslijn gaan rijden. Deze bus rijdt diep de wijk in en heeft veel halten en daardoor kortere Combitax ook voor bedrijventerreinen De Combitax rijdt ook naar de bedrijventerreinen. Werknemers van de bedrijven kunnen van het systeem gebruik maken. Hun ritten kunnen door individuele bedrijven of door de bedrijventerreinencommissies worden gesubsidieerd. De bedrijventerreinen worden, net als in de huidige situatie, ook bediend door een aantal streeklijnen. Naast deze basisvoorzieningen en zal gezamenlijk met het VCC Brabant en de provincie bekeken worden of voor bedrijventerreinen een collectief vervoersysteem ‘op maat’ kan worden opgezet. Tilburg Noord Expresselijn Tilburg Noord zal volgens het TOP worden bediend door één expresselijn en twee T buslijnen. Het beginpunt van de expresselijn is het Wagnerplein. Vanaf het Wagner- plein heeft de bus de volgende route: Beethovenlaan - Stokhasseltlaan - Heikantlaan Tweesteden Ziekenhuis - Reitse Hoevenstraat- Centraal Station - centrum Tilburg. Deze lijn heeft een frequentie van 6 keer per uur. Door Tilburg Noord Tussen Noord en het Centraal Station gaan twee T-buslijnen rijden, die via Oud Noord het Centraal Station aandoen. De lijnen rijden diep de wijk in (komen in ieder geval bij het Wagnerplein) en hebben relatief veel halten en daardoor kortere loopafstanden. Het is mogelijk om van de T-buslijn over te stappen op de expresselijn bij het Wagner plein (en andersom). Tenslotte rijdt er een aantal streeklijnen over de Ringbaan West (komend vanuit Waalwijk) naar het Centraal Station. Voordat de gemeente een besluit neemt over het Tilburgs Openbaar vervoerplan, wil zij graag weten wat de inwoners van Tilburg van het plan vinden. Gedurende de periode dat het plan ter inzage ligt, hebt u de mogelijkheid uw zienswijze kenbaar te maken bij de gemeente Tilburg. U kunt uw schriftelijke reactie sturen naar Gemeente Tilburg, t.a.v. College van b&w, Postbus 717, 5000 AS Tilburg. loopafstanden. De bus rijdt zoveel mogelijk langs verzorgingscentra, winkelcentra en het Tweesteden Ziekenhuis. Het is mogelijk om van de lijn over te stappen op de ex presselijn (en andersom). Tenslotte rijdt er een streeklijn vanuit Dongen via de Rueckertbaan -Ringbaan West naar het Centraal Station en vanuit Waalwijk rijdt een aantal streeklijnen over Ringbaan West naar het Centraal Station. B a® Vanaf 6 april tot 27 april a.s. ligt het plan ter inzage in: in het Gemeentelijk Informatiecentrum aan het Stadhuisplein 132: op maandag van 13.00 tot 17.00 uur, van dinsdag toten met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur en op zaterdag van 12.00 tot 16.00 uur; bij de balie Bouwen, Wonen en Leefomgeving in stadskantoor 1 aan het Stadhuisplein 130 van maandag tot en met woensdag van 8.30 tot 16.00 uur; op donderdag van 8.30 tot 19.00 uur en op vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur; in de stadswinkel Udenhout aan de Slimstraat 2 te Udenhout en de stadswinkel Berkel-Enschot aan de Generaal Eisenhowerweg 2 te Berkel-Enschot: van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur en extra op donderdag van 16.00 tot 19.00 uur; in de stadswinkel Reeshof aan de Kerkenbosplaats 2: van maandag tot en met woensdag van 8.30 tot 16.00 uur, op donderdag van 8.30 tot 19.00 uur en op vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur. In de stadswinkel Noord aan de Brücknerlaan 20a: van maandag tot en met woensdag van 8.30 tot 16.00 uur, op donderdag van 8.30 tot 19.00 uur en op vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur. bij de receptie van het gemeentehuis van Goirle aan het Oranjeplein 1van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.30 uur. Gemeente Tilburg heeft een nieuw Tilburgs Openbaar Vervoer plan (TOP) gemaakt naar aanleiding van een besluit van de raad in juli 1998 over het Verkeers Circulatieplan (VCP)-centrum. Toen is besloten een studie uit te voeren naar een mogelijke herstructurering van het openbaar vervoer met daarin als element twee elkaar loodrecht kruisende HOV-lijnen en de T(ilburg)bus. Het verkeersadviesbureau Goudappel Coffeng BV heeft het TOP in opdracht van de gemeente opgesteld. Het is een visie op het openbaar vervoer in de nabije toekomst (±2003) en het geeft een doorkijk voor het openbaar vervoer op langere termijn (±201 5). Het college van b&w heeft afgelopen maandag kennis genomen van het plan en het vrijgegeven voor inspraak. In mei behandelt het college het TOP opnieuw en neemt hierbij de eventuele binnengekomen reacties mee. De gemeenteraad zal het naar verwachting in juni 2000 bespreken. Als zij en het college instemmen met de voorstellen kan vanaf januari 2003 het TOP van kracht zijn. Oud Noord Drie T-buslijnen Door Oud Noord zullen drie T-buslijnen gaan rijden. Zoals eerder vermeld wordt de frequentie van de T-buslijnen bij verdere de uitwerking met de vervoerder bepaald. Twee lijnen hebben hun beginpunt in Noord en rijden via Oud Noord naar het Centraal Station. Eén lijn heeft het beginpunt in Tilburg West en rijdt via het Twee steden Ziekenhuis naar Oud Noord en het Centraal Station. De exacte lijnvoering is, zoals reeds beschreven, nog niet bepaald. Voordat zc zorgings- wachtlijst. bovendien ren. Daaro spoorlijn c tiatief van het VITO-t zorgiungs gente gev- hulp van v Het project Regiovisie bant name heeft voor i de wachtlij: bij wie dat ii 2,5 ton per draait al dri al te lange van start g« Overigens beter overz bare hulp ir helst een v wijzingsbur in verzorgi gehele reg hulp kan de Huisbez Anja Meeu coordinate lijk Tilburg, zorg en ve voelen ziel vis in het v met het be; de wachtlij op huisbez om in te sc staan en o nodig hebt Meestal k< keer per mensen va doet veel i langskomt neemt", ze over de dn een omme zich vaak mens', zeg mer. Want kunnen ze I De Korte straat, h gerooid, plein!" Gelukkig indepla. ben ze b leerd. De Sen I eenmae DeTilb Redact Diny va. I RiekFlj Jan van I Wilma i I Joop Ja Maartje I Karei Li 1 Barth N Gerrie I Mat de Adres i Seniors I straat Postbui 583999 I Kopij k, het red. I burgse 1 5000 J/ Deadlii voorde

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 12