MAN Trucknology ara Lexus wil groeien in Nederland Bleekemolen Race Experience op Zandvoort General Motors Nieuwe brochure Michelin oldtimerbanden Nissan Micra Challenge in de startblokken Veranderingen in dealerland De toekomst vanaf nu Gevaar voor verkeersveiligheid Versleten schokdempers koopt aandelen Fuji van Nissan 1AART 2000«PAGINA8 DE AUTOMAAT» DONDERDAG 30 MAART 2000 w PAGINA DE TILBURGSE KOERIER ed. Invloed op ABS iND 6-362450 tl. excl. BTW ancieringen, wringen ver sop en biedt 5.000 km 6.000 km 6.000 km 5.000 km 3.000 km 7.500 km 0.000 km 0.000 km 5.000 km 0.000 km 0.000 km 0.000 km 5.000 km 5.000 km 9.000 km 5.000 km 5.000 km 5.000 km 0.000 km 0.000 km 9.000 km 1.000 km 0.000 km 0.000 km .000 km .000 km .000 km .000 km .000 km .000 km .000 km .000 km 1.000 km ).000km 1.000 km 1.000 km i.000 km 5.750,- 8.950,- 24.900, - 43.900, - 17.900, - 35.900, - 6.900, - 37.900, - 29.900, - 46.900, - 22.900, - 32.900, - 31.900, - 29.900, - 27.900, - 26.900, - sn volgend j ld gepasse •ncrramma bestaat vinders met vier inder en vermogens Deze motoren i de Euro-2 en 5.000 km 5.000 km 1.000 km 1.000 km ).000km 1.000 km 36.900, - 44.900, - 39.900, - 52.900, - 40.900, - 59.900, - 89.900, - 59.900, - 12.900, - 18.900, - 15.900, - 35.900, - 29.900, - 32.900, - 7.900, - 12.900, - 10.900, - 13.900, - 16.900, - 16.900, - 1.750, - 2.750, - 19.900, - 19.900, - 25.900, - 27.900, - 12.900, - WIJK - 33 45 83 e Fiat Punto ,435,-). s en ook loor grotere ïten deale sheer, waa svend zijn, jestellen voor f istituut (030-6087f drie- of vijf den en vijf gebruu 2.0 13f kmopc Pirelli 1 den. De auto kreeg 50% versleten dempers die overeenkomen met 80.000 km normaal gebruik en ragen bij Mi- PUB - retro AG Drunen. De bekende 1 reur Michael zijn zoons Jei stellen ht king aan racet wel eens het g is de nieuwe nt als u toch iet dagelijks >eter in stijl. waardoor het in de hoge groep mo gelijk is te schakelen zonder het koppelingspedaal te gebruiken. Ook is er als optie de MAN TipMa- tic, een 12-versnellingsbak met elektropneumatische bediening, waarmee ook handmatig kan wor den geschakeld. (De rallyversie van de Nissan Micra beschikt inmiddels over 130 pk. De Zuiderzeerally wordt Een schokdemper krijgt onder normale omstandigheden 1000 schokken per kilometer te ver werken, waarvan er 375 vragen om stabilisatie. Dat betekent dat Een generatie vrachtwagens gaat doorgaans veel lan ger mee dan een personenauto en daarom is de intro ductie van een compleet nieuwe serie een waar evene ment. MAN heeft zojuist de TG-A op de markt gebracht, waarbij de letters staan voor Trucknology-generatie en de A verwijst naar de gewichtsklasse vanaf 18 ton. In de nabije toekomst zal de Trucknology-generatie naar andere ge- Jwichtsklassen worden uitgebreid. De TG-A is speciaal voor lange af- 'inklanten^ jOp 31 maart-as. wordt het offi ciële startsein gégeven voor de '•Nissan Micra Challenge, met imeer buitenlandse rail s i (meer deelnemers, waardoi (deze merkencup een nog grotere (uitdaging zal vormen voor de ‘equipes. Het door Nissan Denis- ■sen gesponsorde duo Bert Brou- •wers en Kristian Michels is er (helemaal klaar voor. Dealerbedrijven kunnen alleen overleven als zij de fabrikant en/of importeur voldoende kwaliteiten bieden om als volwaar- dige partner op te treden. Auto’s zullen vooral op bestelling geproduceerd gaan worden. En tot slot moeten dealers hun toegevoegde waarde ontlenen aan relatiebeheer, waarbij vooral merkbeleving en service doorslaggevend zijn. Geïnte resseerden kunnen het volledige rapport bestellen voor f.75, excl. verzendkosten bij het Cardano Instituut (030-6087825). Als de schokdempers van uw auto versleten zijn hebt u bij remmen een paar meter extra nodig om tot stilstand te ko men en dat is net het verschil tussen een bijna-ongeval en een aanrijding. Een regelma tige controle is hierbij dan ook het devies. de eerste uitdaging. Bert: “Dat is al een hele serieuze rally en meteen een goede test voor het echte zware werk voor de rest vanhetjaar. Want de eerstvolgende is name lijk de Pirelli International, die zich in Schotland afspeelt en leidt over trajecten die ook ge bruikt worden voor het WK Ral ly.” Vorig jaar nam Michels de navigatorplek over van Hans Brouwers en had zijn draai snel gevonden. Dat was ook wel te merken aan Centrale boordcomputer De cabine is aan de onderkant voorzien van een onderrijbeveili- ging, die voorkomt dat personen auto’s bij een aanrijding te ver doorschieten. Deze voorziening zal in de nabije toekomst waarschijn lijk verplicht worden. Er zijn uit voeringen met een bladgeveerde vooras of met luchtveren De TG-A heeft rondom schijfrem men. MAN-Brakematic EBS staat voor een volledig elektronische re geling van alle elementen waaruit het remsysteem bestaat zoals ABS, ASR, EVB en de retarder. een demper op 20.000 km 7,5 mil joen keer in actie is gekomen. Dempers spelen niet alleen een rol bij de veiligheid, maar ook het comfort. Slechte dempers beïn vloeden het comfort negatief en leiden sneller tot vermoeidheid en wagenziekte. Tijdens een test maakte de Tüv gebruik van een Renault Espace 36 pk met ABS) die 8.000 i de teller had en stond op 1P6OOO 195/60 R 16 ban- Uit een recente rapportage blijkt dat de marktsituatie voor dealerbedrijven en universele autobedrijven op dit moment rooskleurig is, maar dat hun positie in de nabije toekomst on der druk zal komen te staan. Toch leidt de hoogconjunctuur tot een zekere behoudenheid bij de dealerbedrijven. De ko mende jaren worden zij geconfronteerd met beëindiging van de selectieve distributie via merkdealers,3de noodzaak van prijsharmonisatie binnen Europa, de druk op producenten om de distributiekosten te reduceren en de opkomst van nieuwe handelskanalen waaronder internet. standstransport ontwikkeld met het bijbehorende comfort en ruim te voor de chauffeur. Het program ma van de TG-A is volgens het bouwdoossysteem samengesteld, waardoor diverse cabines, aan- drijflijnen, chassis en elektroni sche systemen makkelijk kunnen worden gecombineerd. Het Duitse verkeersinspectiebu- reau Tüv heeft een test gedaan met auto’s waarbij de dempers voor 50 versleten waren. Wordt vanaf 80 km/u voluit ge remd, dan blijkt de remweg zo’n 4 meter langer te zijn. Daarnaast zijn auto’s met slechte dempers bij plotselinge uitwijkmanoeu vres slechter in de hand te hou den en daardoor zijn ze niet al leen gevaarlijk voor de inzittenden, maar ook voor ande re weggebruikers. De gemiddelde leeftijd van het wagenpark groeit dankzij de ver beterde kwaliteit van auto’s. Maar daarmee wordt ook het pro bleem van slechte dempers steeds groter. Volgens fabrikant Monroe rijdt éénzesde van de auto’s met versleten dempers. In ons land is de leeftijd sinds 1994 gestegen van 4,5 tot 6,5 jaar. Dat betekent dat van ons 6 miljoen voertuigen tellende wagenpark er vier miljoen voertuigen ouder dan driejaar zijn. Éénderde daarvan rijdt met versleten dem pers. Het vervelende is dat de au tomobilist hier geen notie van heeft. Net zoals men met enige regelmaat naar het bandenpro fiel kijkt of bij de garage de rem men laat controleren, moeten ook de dempers minimaal iedere 20.000 km gecheckt worden. daarna nieuwe Monroe Sensa- Trac schokdempers. De remweg bij een noodstop vanaf 80 km/u bleek bij de versleten dempers 3,9 meter langer te zijn. De uitwijktest bleek bij de nieuwe dempers mogelijk te zijn tot 59,2 km/u, terwijl bij de slech te dempers bij 51,4 km/u een aanrijding met het obstakel volg de. Bovendien bleek dat versle ten dempers invloed hebben op de werking van het ABS, waar door de controle over de auto wordt bemoeilijkt. Als onderdeel van de gedeeltelijke overname van Subaru heeft General Motors aangekondigd de aandelen over te ne men die op dit moment in handen zijn van Nissan. Daarnaast zal GM een aantal nieuwe aandelen aankopen om uiteindelijk op de beoogde 20 procent uit te komen. De benodigde goed keuring voor de aandelenovername is inmiddels verkregen. Daarnaast is er een centrale boordcomputer die onder nleer de vulniveaus, temperaturen, boord- spanning, laadspanning, verlich ting en airconditioning bewaakt. een derde positie in het eind klassement. “Als navigator ver tel je de coureur niet alleen wel ke kant hij op moet gaan, maar ook wat hem te wachten staat, hoe snel een bocht genomen kan worden en of er verraderlijke plekken inzitten. Als je alleen op zicht rijdt, ben je een stuk langzamer,” vertelt Kristian Michels. Bert Brou wers uit Hedel draait als sinds 1996 in de Micra Challenge mee en finishte gaandeweg steeds hoger. meen. De totale collectie omvat zo’n 200 afmetingen. Wat uiterlijk en constructie betreft zijn de ‘oude’ edrijf en de ont- banden gelijk, maar wat betreft ma lden in het alge- terialen voldoen ze volledig aan de het Franse bandenmerk voor oude auto’s en motorfietsen kan leveren, aar vertelt tevens de 100-jarige storie van het bedrijf en de ~‘x wikkeling van band Nederlandse cou- el Bleekemolen en leroen en Sebastiaan lun ervaring ter beschik- -efanaten die zelf ook j iivii gevoel van een pro fessionele racewagen willen er varen. Dat kan bij de Bleekemolen Race Experience op het Zandvoortse circuit. Voor f.365,per persoon inclusief lunch kunnen liefheb bers zich hiervoor aanmelden. De Bleekemolen Race Experien ce wordt gehouden tot en met ok tober. Bovendien kan men ook een cadeaubon kopen om deze unieke dag aan een liefhebber aan te bieden. Het gaat om een dagvullend pro gramma met vele afwisselende (onderdelen. Iedereen krijgt genoeg kansen de eigen rijvaardigheid te de monstreren. Er is een spectacu laire slipproef, ‘ijstijden’ met een weg en de XXL is zojuist al be schreven met bovendien extra rui ten in het cabinedak. Ondanks de zeer moderne vormgeving en fraaie stroomlijndetails, zoals de in het ontwerp opgenomen deflec tors, is het een echte MAN geble ven met de kenmerkende recht hoekige grille. Achter de portieren is een extra zijruitje geplaatst. De cabine is op drie punten'extra ver stevigd om bij een aanrijding een maximale overlevingsruimte te bieden. Ook bij de ophanging van de cabine is rekening gehouden met het absorberen van botsings energie. Ruimte en ergonomie vieren hoog tij bij de MAN TG-A. Er is een nieuwe stoel ontwikkeld volgens de laatste orthopedische inzich ten. Het dashboard is strak en functioneel van vormgeving met direct achter het stuurwiel de no dige informatie: snelheidsmeter, toerenteller, een viertal kleinere instrumenten en een reeks contro- lelampjes. Het stuurwiel is in hoogte en hoek te verstellen en een airbag kan als optie worden geleverd. In de internationale uit voering is zelfs gezorgd voor een wekker en koelbox. De inrichting kan geheel naar wens worden ge- leverd met bijvoorbeeld lederen stoelen en een wortelnotenhouten dashboard in de Exclusiv-uitgave. In de cabine zijn één of twee grote bedden opgenomen en veel berg- J ruimte boven de voorruit bij de j hoge uitvoeringen. De TG-A is ver- der voorbereid op een koffiezetter, magnetron, audio- en video-instal- latie en telefoon, mobilofoon of fax. Vorig jaar is er een samenwerkingsverband ontstaan tussen de Rotterdamse Erasmus Universtiteit en het Cardano Insti tuut (Innovam) onder de naam Erasmus Centre for Manage ment and Mobility (ECM). Vanaf 1 april gaat ECM opereren binnen het International Car Distrubution Program (ICDP), een internationaal onderzoekprogramma binnen de automoti ve retail- distributieketen. Men wil inventariseren welke consequenties de huidige trends binnen de autobranche heb ben op de Nederlandse dealerbedrijven. Die trends zijn hoge re eisen door de overheid en van de consument, een moorden de concurrentie om marktaandeel en omzet, lagere winstmarges en een drastisch herzien distributie- en details- handelssysteem de lunch. Dit seizoen wordt de Bleekemolen Race Experience 60 keer georganiseerd. Voor meer informatie: 023-5740790 of e-mail zandvoort@raceplanet.nl. Het Japanse topklassemerk Lexus heeft gekozen voor een nieuwe aanpak. De komende jaren zullen er zes exclusieve en nagenoeg identieke dealerpanden verschij nen op verschillende zogenaamde Al-lokaties. Lexus debuteerde met de eerste LS400 in 1990 waar van er in dat jaar precies 16 wer den verkocht. Door een sterke uit breiding van het programma en nog meer nieuwe modellen tegen het einde van het jaar wil Lexus dit jaar uitgroeien tot 900 auto’s en volgend jaar moet de 1000 wor den gepasseerd. Deze groei vraagt om een nieuwe aanpak van de ver kooporganisatie, waarbij Lexus helemaal los gemaakt wordt van het moedermerk Toyota. De nieuwe Lexus-vestigingen worden gebouwd in co-productie tussen de bestaande dealers en importeur Louwman Parqui. Het eerste nieuwe pand zal verrijzen aan de A2 ter hoogte van Breukelen. De overige vijf vestigingen zullen worden gebouwd in Eindhoven, Breda, Arnhem, Heerenveen en Den Haag. Als men via de Tempomat bij bergaf een bepaalde snelheid heeft ingesteld, gaat het remmen volle dig automatisch. Het motorenprogram: uit krachtige 6 cilinde kleppen per cilii van 310 tot 460 pk. 1 zijn verkrijgbaar in Euro-3 versies. Het percentage stikstofoxiden is sterk teruggedrongen door een ex tern uitlaatgasrecirculatiesys- teem met uitlaatgaskoeling. De onderhoudsintervallen blijven ge handhaafd op 80.000 km. MAN start met de 410 en 460 pk varian ten, terwijl de 310 en 360 pk ver sies binnenkort volgen. De basisuitvoering heeft 16 ver snellingen met ComfortShift, De nieuwe grote MAN heeft een centrale voertuigmanagement- computer (FFR) die alle elektroni sche systemen controleert en coördineert. Zojuist heeft Michelin een nieuwe brochure uitgegeven van haar uit gebreide programma oldtimerban- ma< den. Dit kleurrijke drukwerk geeft hist niet alleen het overzicht van wat speciale auto op zwenkwielen, een kartcompetitie en meerijden in een Renault Sport Spider. Het doorlopende programma wordt alleen onderbroken door De onderzoekers komen na hun eerste rapportage tot een aantal conclusies. Fabrikanten zullen ter verhoging van de klantenbinding greep moeten krijgen op alle geledingen bin nen de keten. De opkomst van internet en supermarktconcep- ten betekent dat de dealer slechts één van de kanalen is en daarmee voor de fabrikant van minder betekenis wordt. hedendaagse normen en dat geldt dan ook voor de veiligheid, betrouw baarheid en het comfort. Tevens worden de nieuwste methoden ge bruikt om de historische banden te testen. De serie begint met grijze banden voor auto’s van voor 1914 in maar liefst tien maten. Een ander voorbeeld is de Super Confort Stop S uit het midden van de jaren dertig, maar ook de door Michelin geproduceerde Englebert banden voor historische racewagens zijn op bestelling verkrijgbaar. Ban den met witte zijflanken zijn er te kust en te keur, terwijl de meer ver trouwde types als de X, ZX, XAS en XZX haast als vanouds te bestellen zijn. Maar ook voor de meer exclu sieve, jongere sportwagens heeft Mi chelin de geschikte banden, zoals de fraaie TRX exemplaren uit de jaren zeventig en tachtig. De keuze is reuze. Geïnteresseerden kunnen een exemplaar van de bro chure schriftelijk aanvrs chelin Nederland N.V., I cat., Postbus 256,5150 Wekker en koelbox De TG-A volgt de bestaande F2000 van MAN op. De cabine heeft de maximaal wettelijk toege- stane breedte van 2,28 meter en is maar liefst 3,80 meter hoog. Dit levert een stahoogte in de cabine op van 2,10 meter. We hebben het hier dan over de hoogste variant, de TG-A is er in maar liefst vijf ca- binevarianten. De M-uitvoering is kort en laag, de L-uitgave heeft een verlengde cabine en bij de LX wordt hier nog een verhoogd dak aan toegevoegd. De XL-cabine staat in z’n geheel hoger boven de 1 XjR iwifa

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 29