MAN Trucknology
ara
Lexus wil groeien in Nederland
Bleekemolen Race
Experience op Zandvoort
General Motors
Nieuwe brochure Michelin oldtimerbanden
Nissan Micra Challenge in
de startblokken
Veranderingen
in dealerland
De toekomst vanaf nu
Gevaar voor verkeersveiligheid
Versleten schokdempers
koopt aandelen
Fuji van Nissan
1AART 2000«PAGINA8
DE AUTOMAAT» DONDERDAG 30 MAART 2000 w PAGINA
DE TILBURGSE KOERIER
ed.
Invloed op ABS
iND
6-362450
tl. excl. BTW
ancieringen,
wringen ver
sop en biedt
5.000 km
6.000 km
6.000 km
5.000 km
3.000 km
7.500 km
0.000 km
0.000 km
5.000 km
0.000 km
0.000 km
0.000 km
5.000 km
5.000 km
9.000 km
5.000 km
5.000 km
5.000 km
0.000 km
0.000 km
9.000 km
1.000 km
0.000 km
0.000 km
.000 km
.000 km
.000 km
.000 km
.000 km
.000 km
.000 km
.000 km
1.000 km
).000km
1.000 km
1.000 km
i.000 km
5.750,-
8.950,-
24.900, -
43.900, -
17.900, -
35.900, -
6.900, -
37.900, -
29.900, -
46.900, -
22.900, -
32.900, -
31.900, -
29.900, -
27.900, -
26.900, -
sn volgend j
ld gepasse
•ncrramma bestaat
vinders met vier
inder en vermogens
Deze motoren
i de Euro-2 en
5.000 km
5.000 km
1.000 km
1.000 km
).000km
1.000 km
36.900, -
44.900, -
39.900, -
52.900, -
40.900, -
59.900, -
89.900, -
59.900, -
12.900, -
18.900, -
15.900, -
35.900, -
29.900, -
32.900, -
7.900, -
12.900, -
10.900, -
13.900, -
16.900, -
16.900, -
1.750, -
2.750, -
19.900, -
19.900, -
25.900, -
27.900, -
12.900, -
WIJK
- 33 45 83
e Fiat Punto
,435,-).
s en ook
loor
grotere
ïten deale
sheer, waa
svend zijn,
jestellen voor f
istituut (030-6087f
drie- of vijf
den en vijf
gebruu
2.0 13f
kmopc
Pirelli 1
den. De auto kreeg 50% versleten
dempers die overeenkomen met
80.000 km normaal gebruik en
ragen bij Mi-
PUB - retro
AG Drunen.
De bekende 1
reur Michael
zijn zoons Jei
stellen ht
king aan racet
wel eens het g
is de nieuwe
nt als u toch
iet dagelijks
>eter in stijl.
waardoor het in de hoge groep mo
gelijk is te schakelen zonder het
koppelingspedaal te gebruiken.
Ook is er als optie de MAN TipMa-
tic, een 12-versnellingsbak met
elektropneumatische bediening,
waarmee ook handmatig kan wor
den geschakeld.
(De rallyversie van de Nissan
Micra beschikt inmiddels over
130 pk. De Zuiderzeerally wordt
Een schokdemper krijgt onder
normale omstandigheden 1000
schokken per kilometer te ver
werken, waarvan er 375 vragen
om stabilisatie. Dat betekent dat
Een generatie vrachtwagens gaat doorgaans veel lan
ger mee dan een personenauto en daarom is de intro
ductie van een compleet nieuwe serie een waar evene
ment. MAN heeft zojuist de TG-A op de markt gebracht,
waarbij de letters staan voor Trucknology-generatie en
de A verwijst naar de gewichtsklasse vanaf 18 ton.
In de nabije toekomst zal de Trucknology-generatie naar andere ge-
Jwichtsklassen worden uitgebreid. De TG-A is speciaal voor lange af-
'inklanten^
jOp 31 maart-as. wordt het offi
ciële startsein gégeven voor de
'•Nissan Micra Challenge, met
imeer buitenlandse rail s i
(meer deelnemers, waardoi
(deze merkencup een nog grotere
(uitdaging zal vormen voor de
‘equipes. Het door Nissan Denis-
■sen gesponsorde duo Bert Brou-
•wers en Kristian Michels is er
(helemaal klaar voor.
Dealerbedrijven kunnen alleen overleven als zij de fabrikant
en/of importeur voldoende kwaliteiten bieden om als volwaar-
dige partner op te treden. Auto’s zullen vooral op bestelling
geproduceerd gaan worden. En tot slot moeten dealers hun
toegevoegde waarde ontlenen aan relatiebeheer, waarbij
vooral merkbeleving en service doorslaggevend zijn. Geïnte
resseerden kunnen het volledige rapport bestellen voor f.75,
excl. verzendkosten bij het Cardano Instituut (030-6087825).
Als de schokdempers van uw
auto versleten zijn hebt u bij
remmen een paar meter extra
nodig om tot stilstand te ko
men en dat is net het verschil
tussen een bijna-ongeval en
een aanrijding. Een regelma
tige controle is hierbij dan
ook het devies.
de eerste uitdaging. Bert: “Dat
is al een hele serieuze rally en
meteen een goede test voor het
echte zware werk voor de rest
vanhetjaar.
Want de eerstvolgende is name
lijk de Pirelli International, die
zich in Schotland afspeelt en
leidt over trajecten die ook ge
bruikt worden voor het WK Ral
ly.” Vorig jaar nam Michels de
navigatorplek over van Hans
Brouwers en had zijn draai snel
gevonden.
Dat was ook wel te merken aan
Centrale boordcomputer
De cabine is aan de onderkant
voorzien van een onderrijbeveili-
ging, die voorkomt dat personen
auto’s bij een aanrijding te ver
doorschieten. Deze voorziening zal
in de nabije toekomst waarschijn
lijk verplicht worden. Er zijn uit
voeringen met een bladgeveerde
vooras of met luchtveren
De TG-A heeft rondom schijfrem
men. MAN-Brakematic EBS staat
voor een volledig elektronische re
geling van alle elementen waaruit
het remsysteem bestaat zoals
ABS, ASR, EVB en de retarder.
een demper op 20.000 km 7,5 mil
joen keer in actie is gekomen.
Dempers spelen niet alleen een
rol bij de veiligheid, maar ook het
comfort. Slechte dempers beïn
vloeden het comfort negatief en
leiden sneller tot vermoeidheid
en wagenziekte.
Tijdens een test maakte de Tüv
gebruik van een Renault Espace
36 pk met ABS) die 8.000
i de teller had en stond op
1P6OOO 195/60 R 16 ban-
Uit een recente rapportage blijkt dat de marktsituatie voor
dealerbedrijven en universele autobedrijven op dit moment
rooskleurig is, maar dat hun positie in de nabije toekomst on
der druk zal komen te staan. Toch leidt de hoogconjunctuur
tot een zekere behoudenheid bij de dealerbedrijven. De ko
mende jaren worden zij geconfronteerd met beëindiging van
de selectieve distributie via merkdealers,3de noodzaak van
prijsharmonisatie binnen Europa, de druk op producenten om
de distributiekosten te reduceren en de opkomst van nieuwe
handelskanalen waaronder internet.
standstransport ontwikkeld met
het bijbehorende comfort en ruim
te voor de chauffeur. Het program
ma van de TG-A is volgens het
bouwdoossysteem samengesteld,
waardoor diverse cabines, aan-
drijflijnen, chassis en elektroni
sche systemen makkelijk kunnen
worden gecombineerd.
Het Duitse verkeersinspectiebu-
reau Tüv heeft een test gedaan
met auto’s waarbij de dempers
voor 50 versleten waren.
Wordt vanaf 80 km/u voluit ge
remd, dan blijkt de remweg zo’n 4
meter langer te zijn. Daarnaast
zijn auto’s met slechte dempers
bij plotselinge uitwijkmanoeu
vres slechter in de hand te hou
den en daardoor zijn ze niet al
leen gevaarlijk voor de
inzittenden, maar ook voor ande
re weggebruikers.
De gemiddelde leeftijd van het
wagenpark groeit dankzij de ver
beterde kwaliteit van auto’s.
Maar daarmee wordt ook het pro
bleem van slechte dempers
steeds groter. Volgens fabrikant
Monroe rijdt éénzesde van de
auto’s met versleten dempers. In
ons land is de leeftijd sinds 1994
gestegen van 4,5 tot 6,5 jaar. Dat
betekent dat van ons 6 miljoen
voertuigen tellende wagenpark
er vier miljoen voertuigen ouder
dan driejaar zijn. Éénderde
daarvan rijdt met versleten dem
pers. Het vervelende is dat de au
tomobilist hier geen notie van
heeft. Net zoals men met enige
regelmaat naar het bandenpro
fiel kijkt of bij de garage de rem
men laat controleren, moeten ook
de dempers minimaal iedere
20.000 km gecheckt worden.
daarna nieuwe Monroe Sensa-
Trac schokdempers. De remweg
bij een noodstop vanaf 80 km/u
bleek bij de versleten dempers
3,9 meter langer te zijn.
De uitwijktest bleek bij de
nieuwe dempers mogelijk te zijn
tot 59,2 km/u, terwijl bij de slech
te dempers bij 51,4 km/u een
aanrijding met het obstakel volg
de. Bovendien bleek dat versle
ten dempers invloed hebben op
de werking van het ABS, waar
door de controle over de auto
wordt bemoeilijkt.
Als onderdeel van de gedeeltelijke overname van Subaru
heeft General Motors aangekondigd de aandelen over te ne
men die op dit moment in handen zijn van Nissan. Daarnaast
zal GM een aantal nieuwe aandelen aankopen om uiteindelijk
op de beoogde 20 procent uit te komen. De benodigde goed
keuring voor de aandelenovername is inmiddels verkregen.
Daarnaast is er een centrale
boordcomputer die onder nleer de
vulniveaus, temperaturen, boord-
spanning, laadspanning, verlich
ting en airconditioning bewaakt.
een derde positie in het eind
klassement. “Als navigator ver
tel je de coureur niet alleen wel
ke kant hij op moet gaan, maar
ook wat hem te wachten staat,
hoe snel een bocht genomen kan
worden en of er verraderlijke
plekken inzitten.
Als je alleen op zicht rijdt, ben je
een stuk langzamer,” vertelt
Kristian Michels. Bert Brou
wers uit Hedel draait als sinds
1996 in de Micra Challenge mee
en finishte gaandeweg steeds
hoger.
meen. De totale collectie omvat zo’n
200 afmetingen. Wat uiterlijk en
constructie betreft zijn de ‘oude’
edrijf en de ont- banden gelijk, maar wat betreft ma
lden in het alge- terialen voldoen ze volledig aan de
het Franse bandenmerk voor oude
auto’s en motorfietsen kan leveren,
aar vertelt tevens de 100-jarige
storie van het bedrijf en de ~‘x
wikkeling van band
Nederlandse cou-
el Bleekemolen en
leroen en Sebastiaan
lun ervaring ter beschik-
-efanaten die zelf ook
j iivii gevoel van een pro
fessionele racewagen willen er
varen.
Dat kan bij de Bleekemolen Race
Experience op het Zandvoortse
circuit. Voor f.365,per persoon
inclusief lunch kunnen liefheb
bers zich hiervoor aanmelden.
De Bleekemolen Race Experien
ce wordt gehouden tot en met ok
tober. Bovendien kan men ook
een cadeaubon kopen om deze
unieke dag aan een liefhebber
aan te bieden.
Het gaat om een dagvullend pro
gramma met vele afwisselende
(onderdelen.
Iedereen krijgt genoeg kansen
de eigen rijvaardigheid te de
monstreren. Er is een spectacu
laire slipproef, ‘ijstijden’ met een
weg en de XXL is zojuist al be
schreven met bovendien extra rui
ten in het cabinedak. Ondanks de
zeer moderne vormgeving en
fraaie stroomlijndetails, zoals de
in het ontwerp opgenomen deflec
tors, is het een echte MAN geble
ven met de kenmerkende recht
hoekige grille. Achter de portieren
is een extra zijruitje geplaatst. De
cabine is op drie punten'extra ver
stevigd om bij een aanrijding een
maximale overlevingsruimte te
bieden. Ook bij de ophanging van
de cabine is rekening gehouden
met het absorberen van botsings
energie.
Ruimte en ergonomie vieren hoog
tij bij de MAN TG-A. Er is een
nieuwe stoel ontwikkeld volgens
de laatste orthopedische inzich
ten. Het dashboard is strak en
functioneel van vormgeving met
direct achter het stuurwiel de no
dige informatie: snelheidsmeter,
toerenteller, een viertal kleinere
instrumenten en een reeks contro-
lelampjes. Het stuurwiel is in
hoogte en hoek te verstellen en
een airbag kan als optie worden
geleverd. In de internationale uit
voering is zelfs gezorgd voor een
wekker en koelbox. De inrichting
kan geheel naar wens worden ge-
leverd met bijvoorbeeld lederen
stoelen en een wortelnotenhouten
dashboard in de Exclusiv-uitgave.
In de cabine zijn één of twee grote
bedden opgenomen en veel berg-
J ruimte boven de voorruit bij de
j hoge uitvoeringen. De TG-A is ver-
der voorbereid op een koffiezetter,
magnetron, audio- en video-instal-
latie en telefoon, mobilofoon of fax.
Vorig jaar is er een samenwerkingsverband ontstaan tussen
de Rotterdamse Erasmus Universtiteit en het Cardano Insti
tuut (Innovam) onder de naam Erasmus Centre for Manage
ment and Mobility (ECM). Vanaf 1 april gaat ECM opereren
binnen het International Car Distrubution Program (ICDP),
een internationaal onderzoekprogramma binnen de automoti
ve retail- distributieketen. Men wil inventariseren welke
consequenties de huidige trends binnen de autobranche heb
ben op de Nederlandse dealerbedrijven. Die trends zijn hoge
re eisen door de overheid en van de consument, een moorden
de concurrentie om marktaandeel en omzet, lagere
winstmarges en een drastisch herzien distributie- en details-
handelssysteem
de lunch. Dit seizoen wordt de
Bleekemolen Race Experience
60 keer georganiseerd. Voor
meer informatie: 023-5740790 of
e-mail zandvoort@raceplanet.nl.
Het Japanse topklassemerk Lexus
heeft gekozen voor een nieuwe
aanpak. De komende jaren zullen
er zes exclusieve en nagenoeg
identieke dealerpanden verschij
nen op verschillende zogenaamde
Al-lokaties. Lexus debuteerde
met de eerste LS400 in 1990 waar
van er in dat jaar precies 16 wer
den verkocht. Door een sterke uit
breiding van het programma en
nog meer nieuwe modellen tegen
het einde van het jaar wil Lexus
dit jaar uitgroeien tot 900 auto’s
en volgend jaar moet de 1000 wor
den gepasseerd. Deze groei vraagt
om een nieuwe aanpak van de ver
kooporganisatie, waarbij Lexus
helemaal los gemaakt wordt van
het moedermerk Toyota. De
nieuwe Lexus-vestigingen worden
gebouwd in co-productie tussen de
bestaande dealers en importeur
Louwman Parqui. Het eerste
nieuwe pand zal verrijzen aan de
A2 ter hoogte van Breukelen. De
overige vijf vestigingen zullen
worden gebouwd in Eindhoven,
Breda, Arnhem, Heerenveen en
Den Haag.
Als men via de Tempomat bij
bergaf een bepaalde snelheid heeft
ingesteld, gaat het remmen volle
dig automatisch.
Het motorenprogram:
uit krachtige 6 cilinde
kleppen per cilii
van 310 tot 460 pk. 1
zijn verkrijgbaar in
Euro-3 versies.
Het percentage stikstofoxiden is
sterk teruggedrongen door een ex
tern uitlaatgasrecirculatiesys-
teem met uitlaatgaskoeling. De
onderhoudsintervallen blijven ge
handhaafd op 80.000 km. MAN
start met de 410 en 460 pk varian
ten, terwijl de 310 en 360 pk ver
sies binnenkort volgen.
De basisuitvoering heeft 16 ver
snellingen met ComfortShift,
De nieuwe grote MAN heeft een
centrale voertuigmanagement-
computer (FFR) die alle elektroni
sche systemen controleert en
coördineert.
Zojuist heeft Michelin een nieuwe
brochure uitgegeven van haar uit
gebreide programma oldtimerban- ma<
den. Dit kleurrijke drukwerk geeft hist
niet alleen het overzicht van wat
speciale auto op zwenkwielen,
een kartcompetitie en meerijden
in een Renault Sport Spider.
Het doorlopende programma
wordt alleen onderbroken door
De onderzoekers komen na hun eerste rapportage tot een
aantal conclusies. Fabrikanten zullen ter verhoging van de
klantenbinding greep moeten krijgen op alle geledingen bin
nen de keten. De opkomst van internet en supermarktconcep-
ten betekent dat de dealer slechts één van de kanalen is en
daarmee voor de fabrikant van minder betekenis wordt.
hedendaagse normen en dat geldt
dan ook voor de veiligheid, betrouw
baarheid en het comfort. Tevens
worden de nieuwste methoden ge
bruikt om de historische banden te
testen.
De serie begint met grijze banden
voor auto’s van voor 1914 in maar
liefst tien maten.
Een ander voorbeeld is de Super
Confort Stop S uit het midden van
de jaren dertig, maar ook de door
Michelin geproduceerde Englebert
banden voor historische racewagens
zijn op bestelling verkrijgbaar. Ban
den met witte zijflanken zijn er te
kust en te keur, terwijl de meer ver
trouwde types als de X, ZX, XAS en
XZX haast als vanouds te bestellen
zijn. Maar ook voor de meer exclu
sieve, jongere sportwagens heeft Mi
chelin de geschikte banden, zoals de
fraaie TRX exemplaren uit de jaren
zeventig en tachtig.
De keuze is reuze. Geïnteresseerden
kunnen een exemplaar van de bro
chure schriftelijk aanvrs
chelin Nederland N.V., I
cat., Postbus 256,5150
Wekker en koelbox
De TG-A volgt de bestaande
F2000 van MAN op. De cabine
heeft de maximaal wettelijk toege-
stane breedte van 2,28 meter en is
maar liefst 3,80 meter hoog. Dit
levert een stahoogte in de cabine
op van 2,10 meter. We hebben het
hier dan over de hoogste variant,
de TG-A is er in maar liefst vijf ca-
binevarianten. De M-uitvoering is
kort en laag, de L-uitgave heeft
een verlengde cabine en bij de LX
wordt hier nog een verhoogd dak
aan toegevoegd. De XL-cabine
staat in z’n geheel hoger boven de
1 XjR
iwifa