r
Volvo V70 T5
«Si
J.
Wi
Als Estate ontworpen
VAN ROOSMALEN
Acht nieuwe
Renaults Scénic
voor TV8
Derde Oranje Rally met Koninginnedag
Dealerbedrijven werken
samen bij schadeherstel
Bent U ook klaar
voor een proefrit?
via onze internetsite www.roosmalen.nl
L 1 i'
I I
VI
TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT* DONDERDAG 30 MAART 2000 PAGINA 3
MAART 2000«PAGINA2
Audi
Langgerekt
Perfecte ondersteuning
Autobedrijven
Dynamic chassis
IN
r levert een
echts 2000
wat elektro-
t beste zelf
showroom.
V.
VOLVO
e nieuwe V70 Estate is voor Volvo van groot
belang. Dit model is aljaren de spil in het
programma wereldwijd en ook in ons land
Zweden er goede zaken mee. De nieuweling
alles in eigen huis kunnen hou
den. ASU ligt bovendien midden
in ons Ford-rayon.”
Vanaf nu heeft ASU te maken
met drie partijen: Citroen Ber
tens (Tilburg en Udenhout),
Auto Oisterwijk (Oisterwijk en
Den Bosch) en Autobedrijven P.
v.d. Ven. In totaal zijn er op dit
moment 11 personen werkzaam,
maar de joint-venture zal zeker
leiden tot groei van de werkgele
genheid. Peter Schalleken
zwaait bij ASU de scepter, ter
wijl Jos van de Ven in Vessem
het centrale aanspreekpunt is
voor de V.d. Ven Groep.
Volvo verkoopt de V70 T5 voor
f.93.988,= en dat is een flink
bedrag voor héél véél auto. De
2,4T met light pressure turbo
en het comfortchassis is bijna
even fijn voor £84.457,= en die
selrijders kunnen beschikken
over de 2.5D vanaf f.88.479,=.
de bagageruimte.
Volvo geeft voor de V70 T5 een
gemiddeld verbruik op van 1 op
10,7. In de praktijk varieert dit
van ongeveer 1 op 9 als stevig
wordt doorgereden en veel het
stadsverkeer wordt opgezocht,
tot gemakkelijk 1 op 11 bij ge
matigde snelwegritten.
Alles wat een koper van een
Volvo Estate vergt is in de V70
I Verbruik:
I Prijs:
>V70
loto-
',1 sec.
jr/100 km
hs
WIJK"
erwijk:
genstraat 12,
3)5283226
Volvo V70T5
5 in lijn
2319 cc
81 x 90 mm
>ij 5200 tr/min
bij 2400-5200 tr/min
■,71 meter, breedte 1,80 meter
Ronald Dubbelman van Renault Nederland dinks) overhandigt namens de 28 Brabantse Renault-
dealers de sleutels van de acht Scénics aan Johan van Uffelen van TV8.
Technische gegevens:
De medewerkers van ASU met geheel links (v.l.n.r.) Geert v.d. Ven (Auto Oisterwijk), Jos v.d. Ven, Johan
en Walter v.d. Ven (alle drie van P. v.d. Ven) en geheel rechts (v.l.n.r.) Peter Schalleken (ASU) en Herald
Verhagen (Citroen Bertens).
De Scénics zullen veelvuldig in de
provincie te zien zijn bij alle grote
Wie wil deelnemen aan het evenement
wordt verzocht £10,= over te maken (£15,=
voor deelnemers aan het concours) op gi-
ronr. 3208414 t.n.v. Ben v.d. Camp, Hilva-
renbeek onder vermelding Oranje rally.
Voor meer informatie: 013-4562463 of fax
013-5056641. De inschrijving sluit 16 april
en er kunnen maximaal 150 voertuigen
meedoen.
Ringbaan Zuid 3 TILBURG 013-5840000 r"jZ^stnalen
Hoge Steenweg 85 LOON OP ZAND 0416-362450 investeert
in klanten
250pkbi.
330 Nmt
lengte 4,i
1528 kg
1800 kg (geremd)
topsnelheid 250 km/u
acceleratie 0-100 in 7,1
gecombineerd 9,3 liter
£93.988,=
park komen bekijken. Tijdens het concours
worden niet alleen de mooiste auto’s be
loond, maar ook de leukste presentatie.
Verder wordt er gekeken naar het best ge
restaureerde voertuig en het beste onge
restaureerde voertuig. Aan de oldtimerrit
nemen ook oude vrachtwagens en motor
fietsen deel. Het voertuig moet minimaal
25 jaar of ouder zijn.
De T5 heeft altijd het zogenaam
de Dynamic chassis met een wat
sportievere afstemming. Dat wil
overigens niet zeggen dat deze
V70 plankhard geveerd is, in te
gendeel. Volvo heeft de lat wat
betreft comfort heel hoog gelegd.
Het onderstel verdient daarom
i p v helemaal bi
een zeer hoog cijfer.
De bagageruimte heeft met 485 aalj Z1',nGZQnaU
liter een flinke inhoud en dat is m
i i j i j hoof dair bags en
mteraard int te breiden door de dual.stage?ront
achterbank neer te klappen tot j-
dig is de neerklapbare rugleu- d(i]Hp nnnriiHinD
ning van de passagiersstoel als
zeer lange voorwerpen in de
auto meegenomen moeten wor
den. De afwerking van zowel
Op dit moment is de nieuwe
alleen leverbaar met turbomc
ren, de turboloze 5 cilinders vol
gebruikt ASU alleen nog lakken
op waterbasis. Het bedrijf is in
middels ook ISO-gecertificeerd.
Ford-dealer P. v.d. Ven groeide
in ongeveer tien jaar uit van een
kleine dealer in Vessem tot een
firma met zes vestigingen in Til
burg, Dongen, Oirschot, Waal
wijk en Oisterwijk. Het eigen-
schadebedrijf in Vessem kan het
werk van al deze vestigingen
niet alleen meer aan en vandaar
dat Johan en Walter van de Ven
op zoek waren naar uitbreiding.
Bij ASU was er de mogelijkheid
te groeien. Johan van de Ven:
“De klant wil graag naar de ei
gen dealer in geval van schade.
Het is immers een vertrouwd
adres en daarom is het van groot
belang dat wij als dealerbedrijf
Recent werden in het Land van
Ooit acht nieuwe Renaults Scénic
afgeleverd aan TV8 Media Pro-
duktie in Noord-Brabant. Ronald
Dubbelman van Renault Neder
land overhandigde de sleutels aan
directeur Johan van Uffelen.
Hierbij waren alle 28 Brabantse
Renault-dealers aanwezig, want
zij hebben bijgedragen aan de tot
standkoming van de overeen
komst met het regionale omroep
bedrijf. Sinds de start in 1996
rijdt TV8 al Renault, waarbij
vooral de Scénic ruimtewagen pri
ma aansluit bij de werkzaamhe
den. “Hij is praktisch en ruim ge
noeg voor de reportageploegen die
bestaan uit een cameraman, een
geluidstechnicus en een verslag
gever,” vertelt Van Uffelen. “Bo
vendien is het een zeer eigentijdse
auto die wat betreft uitstraling bij
ons past. Zelf vind ik de hoge zit-
positie erg fijn.”
i om motoren met 20
T5 heeft variabele
in is op dit moment
ichtige en beschikt
over een zogenaamde full pres
sure turbo, kortom een compres
sor die een hoge piek in druk op
bouwt en wat meer bijterig is
dan de uiterst soepele 2.4T met
een zogenaamde light pressure
turbo.
De Tilburgse Ford-dealer P. v.d.
Ven heeft onlangs een belang
verworven in Auto Schadeservi-
ce Udenhout (ASU), dat sinds
1984 bestaat en tot nu toe eigen
dom was van Citroën-dealer
Bertens en Honda-dealer Auto
Oisterwijk. Het bedrijf richt zich
op de universele schademarkt
en heeft goede contacten met
alle verzekerings- en leasemaat
schappijen. Zo zijn op de gevel
de kwaliteitslabels te Vinden
van Interpolis, Top herstel,
Schadegarant, UAP, Reaal en
Citroen Erkend Schadeherstel.
Bovendien is ASU een 5-star
partner van Dupont, dat houdt
in dat men behoort tot een gese
lecteerde groep Dupont lakge-
bruikers. Vanuit milieu-oogpunt
in twee standen verstelbare rug
leuning van de achterbank, een
uitklapbaar frame voor een vuil
niszakje aan de middenconsole,
een knopje aan de rechter hoofd
steun om een jas aan te hangen,
diverse opbergvakken door de
hele auto en in de leuning van
de achterbank geïntegreerde
gordels.
De V70 is alles behalve kaal met
standaard airconditioning, vier
elektrisch bediende portierrui
ten, een opklapbare armsteun
voor, in twee richtingen verstel
baar stuurwiel, houteffect inleg
in de portieren en het dash
boardkastje, leeslampjes, bui
tentemperatuurmeter, geschei
den temperatuurregeling,
audiovoorbereiding met 4 luid
sprekers en antenne in de ach
terruit en een veiligheidsnet in
top van 250 km/u en accelereert
in slechts 7,1 seconden naarde
100 km/u. Ook is er een auto
maat leverbaar met slechts ge
ringe invloed op de prestaties
(240 km/u, 0-100 in 7,5 sec.), het
gaat hier om een nieuw ontwik
kelde vijftraps automaat.
evenementen en manifestaties.
De auto’s zijn fraai bestickerd.
Het is een ontwerp van een van de
35 medewerkers, waarvan er 15
in vaste dienst zijn. Uiteraard is
Renault-dealer Van der Boom ver
eerd met de keuze van TV8 voor
de Scénic.
Ook al heeft dit model over be
langstelling van kopers niet te
klagen, de inzet als reportagewa-
gen geeft de trendsetter onder de
compacte ruimtewagens extra al
lure en trekt daardoor de aan
dacht van nog meer mensen.
Ronald Dubbelman: “De inzet
voor TV8 toont aan dat de Scénic
in de smaak valt bij één van de
meest veeleisende beroepsgroe
pen, die van de televisiemakers.
Zij hebben de auto dagelijks nodig
en stellen hoge eisen aan ge
bruiksgemak, mogelijkheden en
betrouwbaarheid. De Brabantse
Renault-dealers zorgen voor ser
vice en onderhoud van hetzelfde
hoge niveau.”
De nieuwe V70 van Volvo is
geen stationwagon van de S80
geworden al zijn er in het ont
werp van met name de front-
partij natuurlijk wel paralellen
te vinden. Wel deelt de V70 het
platform met de S80, maar de
wielbasis is ingekort. Daarom
kan gesteld worden dat de V70
specifiek als stationwagon ont
wikkeld is en niet is afgeleid
van een sedan, dat is Volvo aan
zijn trouwe kopersgroep ver
plicht.
Toch heeft men ook bij de T5
niet te klagen over het soepel
oppakken van de motor. Het
maximale vermogen van 250 pk
is bij 5200 tr/min volledig be
schikbaar en het enorm hoge
koppel van 330 Nm laat tussen
de 2400 en 5200 tr/min volledig
over zich beschikken. Dus van
die piek in turbodruk is in de
praktijk weinig te merken. De 5-
pitter produceert een lekker ge
luid dat sinds de 850 zo kenmer
kend is voor Volvo. De 1528 kg
vegende V70 T5 haalt in de
landgeschakelde variant een
binnen- als buitenkant is dik in
orde. De vloer is met een dikke
tapijt bekleed en de T5 heeft
standaard meubilair dat is over
trokken met een combinatie van
leer en stof. In de rugleuning en
aan de voorkant van de zitting
zijn opbergvakken gemaakt. Op
het gebied van veiligheid is de
V70 helemaal bij de tijd. Stan-
irbags in de stóe-
i geïntroduceerde
hoofdairbags en zogenaamde
dual-stage frontairbags. Bij een
aanrijding vangen de gor
dels de klap op. Bij een gemid
delde aanrijding blazen de air
bags voor 70 procent op en bij
een zware klap wordt het volle
dige volume in de strijd gewor
pen.
De gelijkenis met de S80 is voor
al aan het front te vinden waar
de grille verder naar voren
te vinden; maximale veiligheid,
veelzijdigheid en functionaliteit.
Ten opzichte van de bestaande
V70 is de nieuweling iets korter
geworden en dat heeft zijn posi
tieve invloed op de torsiestijf-
heid van de carrosserie, die bo
vendien door
verlijmingstechnieken extra ste
vigheid heeft gekregen. Met
name de bumpers steken min
der verder uit. Want minder
lengte buiten heeft door een effi
ciënter gebruik van de ruimte
tot me^r volume geleid voor zo
wel passagiers als bagage.
Dit jaar wordt op Koninginnedag zaterdag
29 april voor de derde achtereenvolgende
keer een oldtimerrit gehouden. Dit evene
ment is een gezamenlijk initiatief van het
Oranje Comité Tilburg en lokale liefheb
bers van klassieke auto’s. Vanaf 9.00 uur
kunnen liefhebbers zich melden bij Cam
ping Duinhoeve aan de Oude Boschelaan 4
in Udenhout. Daar vindt de uitreiking van
de rallyplaten plaats, de routebeschrijving
en het deelnameformulier van het Con
cours d’Elegance. De rally zelf start om
11.30 uur en zo’n twee uur later zal de hele
karavaan eindigen bij het Leypark in Til
burg. Daar volgt voor de deelnemers eerst
een picknick en start om 14.30 uur het 1
Concours d’Elegance dat dit jaar aan el
kaar gesproken wordt door Frans Verbui
de winnaar van het tonproaten van dit
jaar. Het publiek kan de auto’s in het Ley-
steekt dan de koplampen. Dit
wordt optisch via de motorkap
voortgezet tot aan de buiten
spiegels en loopt deze lijn verder
denkbeeldig net onder de ruiten
verder naar achteren. Ondanks
het feit dat Volvo’s de laatste ja-
ren veel minder vierkant van
vorm zijn, biedt de nieuwe V70
wederom een typische Volvo-
aanblik. De zijkant toont lang
gerekt met vooral een grote ach
terste zijruit. De achterklep is
bijna helemaal vlak, de enige
manier om maximaal de ruimte
te benutten. Net als bij de vorige
V70 lopen de achterlichtunits
vanaf de bumper tot aan het dak
met nu een kenmerkende knik
waarmee de vorm van de spat
borden wordt gevolgd. De bum
pers en buitenspiegels worden
standaard in de carrosserie-
kleur gespoten. Standaard zijn
verder 7-spaaks lichtmetalen
wielen met 215/55 R16 banden.
Om ruimte te besparen heeft de
V70 een speciaal formaat reser
vewiel om thuis te kunnen ko
men. De buitenspiegels worden
elektrisch versteld en kunnen
verwarmd worden. De achter-
ruitwisser heeft een interval
stand. Alleen achterop plaatst
Volvo een bescheiden typever-
melding T5.
Uiteraard heeft Volvo in de V70
weer stoelen toegepast die het
bovenlichaam en hoofd stabiel
houden bij een aanrijding van
achteren, waardoor de kansen
op whiplash flink worden terug
gedrongen. Die stoelen bieden
overigens een optimaal zitcom
fort en een perfecte ondersteu
ning van bovenbenen en lenden.
De T5 heeft speciale sportstoe
len met iets hogere randen. Ach
terin kunnen drie personen pri
ma zitten. Zij beschikken
allemaal over een eigen hoofd
steun en rolgordel. Aardige vin
dingen in het interieur zijn een
boodschappentashouder in de
g Merk en type:
I Aantal cilinders:
J Cilinderinhoud:
I Boring x slag:
I Vermogen:
I Koppel:
I Afmetingen:
I Gewicht:
Aanhanggewicht:
I Prestaties:
airbags,
idsbediening
|4o-fd-:hhi
gen later i
gaat in
.1