r Volvo V70 T5 «Si J. Wi Als Estate ontworpen VAN ROOSMALEN Acht nieuwe Renaults Scénic voor TV8 Derde Oranje Rally met Koninginnedag Dealerbedrijven werken samen bij schadeherstel Bent U ook klaar voor een proefrit? via onze internetsite www.roosmalen.nl L 1 i' I I VI TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT* DONDERDAG 30 MAART 2000 PAGINA 3 MAART 2000«PAGINA2 Audi Langgerekt Perfecte ondersteuning Autobedrijven Dynamic chassis IN r levert een echts 2000 wat elektro- t beste zelf showroom. V. VOLVO e nieuwe V70 Estate is voor Volvo van groot belang. Dit model is aljaren de spil in het programma wereldwijd en ook in ons land Zweden er goede zaken mee. De nieuweling alles in eigen huis kunnen hou den. ASU ligt bovendien midden in ons Ford-rayon.” Vanaf nu heeft ASU te maken met drie partijen: Citroen Ber tens (Tilburg en Udenhout), Auto Oisterwijk (Oisterwijk en Den Bosch) en Autobedrijven P. v.d. Ven. In totaal zijn er op dit moment 11 personen werkzaam, maar de joint-venture zal zeker leiden tot groei van de werkgele genheid. Peter Schalleken zwaait bij ASU de scepter, ter wijl Jos van de Ven in Vessem het centrale aanspreekpunt is voor de V.d. Ven Groep. Volvo verkoopt de V70 T5 voor f.93.988,= en dat is een flink bedrag voor héél véél auto. De 2,4T met light pressure turbo en het comfortchassis is bijna even fijn voor £84.457,= en die selrijders kunnen beschikken over de 2.5D vanaf f.88.479,=. de bagageruimte. Volvo geeft voor de V70 T5 een gemiddeld verbruik op van 1 op 10,7. In de praktijk varieert dit van ongeveer 1 op 9 als stevig wordt doorgereden en veel het stadsverkeer wordt opgezocht, tot gemakkelijk 1 op 11 bij ge matigde snelwegritten. Alles wat een koper van een Volvo Estate vergt is in de V70 I Verbruik: I Prijs: >V70 loto- ',1 sec. jr/100 km hs WIJK" erwijk: genstraat 12, 3)5283226 Volvo V70T5 5 in lijn 2319 cc 81 x 90 mm >ij 5200 tr/min bij 2400-5200 tr/min ■,71 meter, breedte 1,80 meter Ronald Dubbelman van Renault Nederland dinks) overhandigt namens de 28 Brabantse Renault- dealers de sleutels van de acht Scénics aan Johan van Uffelen van TV8. Technische gegevens: De medewerkers van ASU met geheel links (v.l.n.r.) Geert v.d. Ven (Auto Oisterwijk), Jos v.d. Ven, Johan en Walter v.d. Ven (alle drie van P. v.d. Ven) en geheel rechts (v.l.n.r.) Peter Schalleken (ASU) en Herald Verhagen (Citroen Bertens). De Scénics zullen veelvuldig in de provincie te zien zijn bij alle grote Wie wil deelnemen aan het evenement wordt verzocht £10,= over te maken (£15,= voor deelnemers aan het concours) op gi- ronr. 3208414 t.n.v. Ben v.d. Camp, Hilva- renbeek onder vermelding Oranje rally. Voor meer informatie: 013-4562463 of fax 013-5056641. De inschrijving sluit 16 april en er kunnen maximaal 150 voertuigen meedoen. Ringbaan Zuid 3 TILBURG 013-5840000 r"jZ^stnalen Hoge Steenweg 85 LOON OP ZAND 0416-362450 investeert in klanten 250pkbi. 330 Nmt lengte 4,i 1528 kg 1800 kg (geremd) topsnelheid 250 km/u acceleratie 0-100 in 7,1 gecombineerd 9,3 liter £93.988,= park komen bekijken. Tijdens het concours worden niet alleen de mooiste auto’s be loond, maar ook de leukste presentatie. Verder wordt er gekeken naar het best ge restaureerde voertuig en het beste onge restaureerde voertuig. Aan de oldtimerrit nemen ook oude vrachtwagens en motor fietsen deel. Het voertuig moet minimaal 25 jaar of ouder zijn. De T5 heeft altijd het zogenaam de Dynamic chassis met een wat sportievere afstemming. Dat wil overigens niet zeggen dat deze V70 plankhard geveerd is, in te gendeel. Volvo heeft de lat wat betreft comfort heel hoog gelegd. Het onderstel verdient daarom i p v helemaal bi een zeer hoog cijfer. De bagageruimte heeft met 485 aalj Z1',nGZQnaU liter een flinke inhoud en dat is m i i j i j hoof dair bags en mteraard int te breiden door de dual.stage?ront achterbank neer te klappen tot j- dig is de neerklapbare rugleu- d(i]Hp nnnriiHinD ning van de passagiersstoel als zeer lange voorwerpen in de auto meegenomen moeten wor den. De afwerking van zowel Op dit moment is de nieuwe alleen leverbaar met turbomc ren, de turboloze 5 cilinders vol gebruikt ASU alleen nog lakken op waterbasis. Het bedrijf is in middels ook ISO-gecertificeerd. Ford-dealer P. v.d. Ven groeide in ongeveer tien jaar uit van een kleine dealer in Vessem tot een firma met zes vestigingen in Til burg, Dongen, Oirschot, Waal wijk en Oisterwijk. Het eigen- schadebedrijf in Vessem kan het werk van al deze vestigingen niet alleen meer aan en vandaar dat Johan en Walter van de Ven op zoek waren naar uitbreiding. Bij ASU was er de mogelijkheid te groeien. Johan van de Ven: “De klant wil graag naar de ei gen dealer in geval van schade. Het is immers een vertrouwd adres en daarom is het van groot belang dat wij als dealerbedrijf Recent werden in het Land van Ooit acht nieuwe Renaults Scénic afgeleverd aan TV8 Media Pro- duktie in Noord-Brabant. Ronald Dubbelman van Renault Neder land overhandigde de sleutels aan directeur Johan van Uffelen. Hierbij waren alle 28 Brabantse Renault-dealers aanwezig, want zij hebben bijgedragen aan de tot standkoming van de overeen komst met het regionale omroep bedrijf. Sinds de start in 1996 rijdt TV8 al Renault, waarbij vooral de Scénic ruimtewagen pri ma aansluit bij de werkzaamhe den. “Hij is praktisch en ruim ge noeg voor de reportageploegen die bestaan uit een cameraman, een geluidstechnicus en een verslag gever,” vertelt Van Uffelen. “Bo vendien is het een zeer eigentijdse auto die wat betreft uitstraling bij ons past. Zelf vind ik de hoge zit- positie erg fijn.” i om motoren met 20 T5 heeft variabele in is op dit moment ichtige en beschikt over een zogenaamde full pres sure turbo, kortom een compres sor die een hoge piek in druk op bouwt en wat meer bijterig is dan de uiterst soepele 2.4T met een zogenaamde light pressure turbo. De Tilburgse Ford-dealer P. v.d. Ven heeft onlangs een belang verworven in Auto Schadeservi- ce Udenhout (ASU), dat sinds 1984 bestaat en tot nu toe eigen dom was van Citroën-dealer Bertens en Honda-dealer Auto Oisterwijk. Het bedrijf richt zich op de universele schademarkt en heeft goede contacten met alle verzekerings- en leasemaat schappijen. Zo zijn op de gevel de kwaliteitslabels te Vinden van Interpolis, Top herstel, Schadegarant, UAP, Reaal en Citroen Erkend Schadeherstel. Bovendien is ASU een 5-star partner van Dupont, dat houdt in dat men behoort tot een gese lecteerde groep Dupont lakge- bruikers. Vanuit milieu-oogpunt in twee standen verstelbare rug leuning van de achterbank, een uitklapbaar frame voor een vuil niszakje aan de middenconsole, een knopje aan de rechter hoofd steun om een jas aan te hangen, diverse opbergvakken door de hele auto en in de leuning van de achterbank geïntegreerde gordels. De V70 is alles behalve kaal met standaard airconditioning, vier elektrisch bediende portierrui ten, een opklapbare armsteun voor, in twee richtingen verstel baar stuurwiel, houteffect inleg in de portieren en het dash boardkastje, leeslampjes, bui tentemperatuurmeter, geschei den temperatuurregeling, audiovoorbereiding met 4 luid sprekers en antenne in de ach terruit en een veiligheidsnet in top van 250 km/u en accelereert in slechts 7,1 seconden naarde 100 km/u. Ook is er een auto maat leverbaar met slechts ge ringe invloed op de prestaties (240 km/u, 0-100 in 7,5 sec.), het gaat hier om een nieuw ontwik kelde vijftraps automaat. evenementen en manifestaties. De auto’s zijn fraai bestickerd. Het is een ontwerp van een van de 35 medewerkers, waarvan er 15 in vaste dienst zijn. Uiteraard is Renault-dealer Van der Boom ver eerd met de keuze van TV8 voor de Scénic. Ook al heeft dit model over be langstelling van kopers niet te klagen, de inzet als reportagewa- gen geeft de trendsetter onder de compacte ruimtewagens extra al lure en trekt daardoor de aan dacht van nog meer mensen. Ronald Dubbelman: “De inzet voor TV8 toont aan dat de Scénic in de smaak valt bij één van de meest veeleisende beroepsgroe pen, die van de televisiemakers. Zij hebben de auto dagelijks nodig en stellen hoge eisen aan ge bruiksgemak, mogelijkheden en betrouwbaarheid. De Brabantse Renault-dealers zorgen voor ser vice en onderhoud van hetzelfde hoge niveau.” De nieuwe V70 van Volvo is geen stationwagon van de S80 geworden al zijn er in het ont werp van met name de front- partij natuurlijk wel paralellen te vinden. Wel deelt de V70 het platform met de S80, maar de wielbasis is ingekort. Daarom kan gesteld worden dat de V70 specifiek als stationwagon ont wikkeld is en niet is afgeleid van een sedan, dat is Volvo aan zijn trouwe kopersgroep ver plicht. Toch heeft men ook bij de T5 niet te klagen over het soepel oppakken van de motor. Het maximale vermogen van 250 pk is bij 5200 tr/min volledig be schikbaar en het enorm hoge koppel van 330 Nm laat tussen de 2400 en 5200 tr/min volledig over zich beschikken. Dus van die piek in turbodruk is in de praktijk weinig te merken. De 5- pitter produceert een lekker ge luid dat sinds de 850 zo kenmer kend is voor Volvo. De 1528 kg vegende V70 T5 haalt in de landgeschakelde variant een binnen- als buitenkant is dik in orde. De vloer is met een dikke tapijt bekleed en de T5 heeft standaard meubilair dat is over trokken met een combinatie van leer en stof. In de rugleuning en aan de voorkant van de zitting zijn opbergvakken gemaakt. Op het gebied van veiligheid is de V70 helemaal bij de tijd. Stan- irbags in de stóe- i geïntroduceerde hoofdairbags en zogenaamde dual-stage frontairbags. Bij een aanrijding vangen de gor dels de klap op. Bij een gemid delde aanrijding blazen de air bags voor 70 procent op en bij een zware klap wordt het volle dige volume in de strijd gewor pen. De gelijkenis met de S80 is voor al aan het front te vinden waar de grille verder naar voren te vinden; maximale veiligheid, veelzijdigheid en functionaliteit. Ten opzichte van de bestaande V70 is de nieuweling iets korter geworden en dat heeft zijn posi tieve invloed op de torsiestijf- heid van de carrosserie, die bo vendien door verlijmingstechnieken extra ste vigheid heeft gekregen. Met name de bumpers steken min der verder uit. Want minder lengte buiten heeft door een effi ciënter gebruik van de ruimte tot me^r volume geleid voor zo wel passagiers als bagage. Dit jaar wordt op Koninginnedag zaterdag 29 april voor de derde achtereenvolgende keer een oldtimerrit gehouden. Dit evene ment is een gezamenlijk initiatief van het Oranje Comité Tilburg en lokale liefheb bers van klassieke auto’s. Vanaf 9.00 uur kunnen liefhebbers zich melden bij Cam ping Duinhoeve aan de Oude Boschelaan 4 in Udenhout. Daar vindt de uitreiking van de rallyplaten plaats, de routebeschrijving en het deelnameformulier van het Con cours d’Elegance. De rally zelf start om 11.30 uur en zo’n twee uur later zal de hele karavaan eindigen bij het Leypark in Til burg. Daar volgt voor de deelnemers eerst een picknick en start om 14.30 uur het 1 Concours d’Elegance dat dit jaar aan el kaar gesproken wordt door Frans Verbui de winnaar van het tonproaten van dit jaar. Het publiek kan de auto’s in het Ley- steekt dan de koplampen. Dit wordt optisch via de motorkap voortgezet tot aan de buiten spiegels en loopt deze lijn verder denkbeeldig net onder de ruiten verder naar achteren. Ondanks het feit dat Volvo’s de laatste ja- ren veel minder vierkant van vorm zijn, biedt de nieuwe V70 wederom een typische Volvo- aanblik. De zijkant toont lang gerekt met vooral een grote ach terste zijruit. De achterklep is bijna helemaal vlak, de enige manier om maximaal de ruimte te benutten. Net als bij de vorige V70 lopen de achterlichtunits vanaf de bumper tot aan het dak met nu een kenmerkende knik waarmee de vorm van de spat borden wordt gevolgd. De bum pers en buitenspiegels worden standaard in de carrosserie- kleur gespoten. Standaard zijn verder 7-spaaks lichtmetalen wielen met 215/55 R16 banden. Om ruimte te besparen heeft de V70 een speciaal formaat reser vewiel om thuis te kunnen ko men. De buitenspiegels worden elektrisch versteld en kunnen verwarmd worden. De achter- ruitwisser heeft een interval stand. Alleen achterop plaatst Volvo een bescheiden typever- melding T5. Uiteraard heeft Volvo in de V70 weer stoelen toegepast die het bovenlichaam en hoofd stabiel houden bij een aanrijding van achteren, waardoor de kansen op whiplash flink worden terug gedrongen. Die stoelen bieden overigens een optimaal zitcom fort en een perfecte ondersteu ning van bovenbenen en lenden. De T5 heeft speciale sportstoe len met iets hogere randen. Ach terin kunnen drie personen pri ma zitten. Zij beschikken allemaal over een eigen hoofd steun en rolgordel. Aardige vin dingen in het interieur zijn een boodschappentashouder in de g Merk en type: I Aantal cilinders: J Cilinderinhoud: I Boring x slag: I Vermogen: I Koppel: I Afmetingen: I Gewicht: Aanhanggewicht: I Prestaties: airbags, idsbediening |4o-fd-:hhi gen later i gaat in .1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 23