I ■ry, Seat Salsa ra Goede resultaten bij Skoda Partnership tussen Renault I 13 mei, concours d'élégance in Breda Speciale Ford Transit Century Collection Variabele compressie Nieuwe motortechniek van Saab Variabel voertuigconcept I DE AUTOMAAT* DONDERDAG 23 MAART 2000 «PAGINA 10 DE TILBURGSE KOERIER DE TILBURG Siliconen Ruimtelijk gevoel len is bele eigens stof. Compromis Cilinderinhoud 1 hÏFÏTK" lie DRI GEI* midc Def Deze versie standaards, meer airconc De productie zal de komende tijd verder toenemen en de auto wordt in steeds meer landen le verbaar. Dit j aar verwacht Sko- opzichte >nder een ibberen ifdich- )lok en Het prototype dat door Seat ditjaar in Genève werd gepresenteerd, de Salsa, is niet zomeer een vingeroe fening van de designafdeling, maar een kijkje in de keuken. De auto is ontwikkeld volgens het Multi Dri ving Concept, zodat de Salsa kan worden gezien als een combinatie van een sportwagen, reisauto en wendbare stadsauto. De achterklep opent in twee de len, waarbij het bovenste gedeel te extreem ver open gaat. Het Zeer hoge prestaties bij een laag brandstofverbruik, dat was de inzet bij de ontwikkeling van een nieuw motorcon cept bij Saab. De salon van Genève kreeg de primeur van de motor met variabele compressie die zich nu nog in het prototypestadium bevindt. Heti tegel fraai twee spijk, tarium in d De stoelen transpai gevuld n ring, uc kelijk -- vlakke h De ruiten zijn dimmen automa geen zonneklepj Het grappige is van de auto kan worden gewij zigd door met een knop te kiezen voor Sport, Comfort en City. In iglaan, Willem van Oranje- mestraat, Markendaalseweg, straat, Havermarkt, Toren- Grote Markt, Kerkplein, it, Hacen en Span- Militaire Academi glas, ABS, traction control, cen trale vergrendeling, elektrische ramen en spiegels, velours be kleding, twee airbags, meéges- poten bumpers, alarm en start blokkering, audiosysteem, lichtmetalen wielen, een trek haak en brede flankbescher- ming. Voorin ligt een 85 pk turbodie- selmotor en de Century heeft een luxe dubbele cabine. De prijs, £39.655,= exclusief BTW. m motorkap, de or geschiedt erwijl dage- een klep net dat geval verandert de zithoogte en ergonomie van de bestuur dersstoel, de transmissie (Tip- tronic of automaat) en de hoe veelheid en het soort voor de bestuurder beschikbaar infor matie. Zo heeft de Sport een volledig conventioneel dashboard, terwijl in de stand Comfort alleen func tionele informatie wordt gege ven en het dashboard groten deels verborgen is. Bij stadsritten (City) ligt de na druk op de verkeersinformatie en het navigatiesysteem. ie heeft een zeer rijke ispecificatie met onder onditioning, getint Wat Saab doet is op deze manier de cilinderinhoud variabel ma ken, terwijl de boring en slag van de zuiger gelijk blijven. Een kleinere cilinderinhoud brengt een hogere compressie met zich Overigens varieert Saab in a motor ook de turbodruk af- De ontwikkeling van motor met variabele compressie ging bij Saab al in de j aren tachtig van start en leidde tot de eerste pa- tentaanvraag in 1990. De eerste experimentele motor had een in houd van 2 liter en leverde een behoorlijk hoger mogen en forse re trekkracht dan toen gebrui kelijk was. Na de presentatie in Genève keert deze bijzondere Saab-mo- tor weer terug naar de ontwik- kelingsafdeling om de techniek productierijp te maken. Wan neer een dergeljjke krachtbron daadwerkelijk werkelijk in pro ductie gaat, is nog niet bekend. Zonder ingrijpende aanpassing en aan zuigers en draaiende de- is het principe van de varia- compressie toe te passen op de huidige moderne motoren met vier kleppen per cilinder. Bovendien is de krachtbron makkelijk aan te passen op ver schillende brandstofsoorten zo als waterstof. e verchroomde uitlaatpijp dden onder de achterbumper. Salsa staat op 18 inch vijf- spaaks wielen met Michelin Pax banden, een nieuwe ontwikke ling waardoor het mogelijk wordt bij bandenpech nog zo’n 200 km door te rijden bij een snelheid van 80 km/u. Een reservewiel is daardoor overbodig. Bovendien heeft deze Seat een sensor voor de banden spanning. da 140.000 Fabia’s in totaal te verkopen. Het marktaandeel van Skoda is op de Tsjechische thuismarkt gegroeid tot 52,8%, maar Slowakije spant de kroon met 56,5%. interieur is fantasievol en slijk eenvoudig ingericht met lie vormgevingsdetails zoals -ijlen die het instrumen- um in drie stukken verdelen, stoelen zijn voorzien van een isparante bekleding en zijn uld met een siliconen-polste- De achter stoelen zijn mak- jk neer te klappen met een ike laadvloer als resultaat. --n lichtgevoelig en latisch, waardoor ipen nodig zijn. s dat het karakter i worden gewij- m knop te kieze hankelijk van de omstandighe den. De twee delen van het mo torblok zijn een nieuwe ontwik keling. Ze kunnen op hydraulische weg ten o1"1’ van elkaar bewegen ona<= hoek van 4 graden. Rubb. manchetten dienen als af ting tussen het cilinderbl het carter. Natuurlijk zet Saab het Trionic motormanagementsysteem in voor het continu en traploos re gelen van de juiste compressie- verhouding op basis van het toe rental, de motorbelasting en de eigenschappen van de brand- tale afzet is de Felicia nog het meest geliefd, daarvan werden 20.980 stuks verkocht. De Octa via Combi steeg met 50 procent tot 9.421 stuks, terwijl er van de vijfdeurs 13.524 werden afgezet. In de eerste twee maanden kwa men er 3.695 orders binnen voor de nieuwe Fabia. front heeft geer toegang tot de motor via de onderzijde, ter lijkse controles via ec onder de voorruit kunnen plaatsvinden. Het gaat hier om een 2,8 liter V6 met een vermo gen van 250 pk. Via permanente vierwielaandrijving en een vijf- traps Tiptronic haalt de Salsa een top van 245 km/u en accele reert in 7,5 seconden naar de 100 km/u. Tijdens het rijden draaien de Xenon koplampen met de voorwielen mee. Opmer kelijk is het ontbreken van een B-stijl, waardoor passagiers van binnenuit een extra ruimtelijk gevoel krijgen. Fraai is de dub- De motor die in Genève te zien was, is een 1,6 liter 5 cilinder met een mechanische compres sor die een maximaal vermogen kan leveren van 225 pk en een enorm koppel van 305 Nm, ter wijl tegelijk kan worden voldaan aan alle huidige en toekomstige emissienormen. De compressor zorgt voor een hoge druk van maximaal 2,8 bar, terwijl de compressie varieert van 8:1 tot 14:1. Met deze SVC-techniek (Saab Variabele Compression) laat Saab zien dat de conventio nele benzinemotor op deze ma- nier nog geweldig veel mogelijk- mee. heden heeft. Tot nu toe is de deze compressie van de motor, de mate waarin de brandstof wordt samengedrukt, altijd een com promis tussen goede prestaties in de stad, op de buitenweg en op In twee maanden tijd verkocht Skoda 57.766 auto’s en dat bete kent een stijging met 16,8 pro cent ten opzichte van januari en februari 1999. In West-Europa werden er 21,5% meer Skoda’s afgezet en in Nederland steeg de omzet met 76% tot 873 eenhe den. De vooruitzichten voor de rest van het jaar zijn uitste kend, omdat de levering van de nieuwe Fabia op gang komt en er enkele nieuwe modelvarian- ten bij zullen komen. Van de to- Ondanks het feit dat de nieuwe Ford Transit voorzichtig wordt geïntroduceerd en langzaam tot een zeer uitgebreid gamma zal uitgroeien, blijft de bestaande Transit nog enige tijd leverbaar. Ford biedt zelfs een zeer aan trekkelijke Transit Century Col lection. Op 13 mei 2000 wordt in Breda een Concours d’élégance ge houden waaraan zo’n 70 klassieke auto’s aan zullen meedoen. Het concours wordt georganiseerd door de Koninklijke Neder- landsche Automobiel Club in samenwerking met Association Peugeot Hollande en Michelin. Doel van het Concours is om de historie van de auto in beeld te brengen. De klassiekers die meedoen geven een goed beeld van de ontwikkeling van de auto tot kort na de tweede wereldoorlog. De auto’s worden om 10.00 uur verzameld bij kasteel de Bouvigne (Hoogheemraad schap van West Brabant). Via de hierna aangegeven route rij den zij naar het Kasteel van Breda op het terrein van de Ko ninklijke Militaire Academie, waar zij om 11.30 uur worden verwacht. Daar worden zij door een deskundige jury beoor deeld en worden per leeftijdsgroep prijzen toegekend. Het ligt in het voornemen van de KNAC om periodiek op telkens een andere plaats een dergelijk Concours te organiseren zodat de autohistorie in Nederland levend gehouden wordt. In 1998 werd een dergelijk Concours georganiseerd in Den Haag naar aanleiding van het 100 jarig bestaan van de KNAC. De route gaat vanaf het Kasteel van Bouvigne (Hoogheem raadschap van West Brabant) Bouvignelaan, via de Duivelsbrug laan, Graaf Hendrik III laan, Irer Waterstraat, Nieuwstraat, Visserst straat, Karrestraat, Ridderstraat, C Torenstraat, Schoolstraat, Kraanstraat jaardsgat en eindigt bij de Koninklijke I (Kasteel van Breda). Uit onderzoek onder kopers van j de Octavia Combi is gebleken dat deze auto in eerste instantie gekocht wordt vanwege het aan trekkelijke en elegante ontwerp en pas daarna om de gunstige aanschafprijs. Vormgeving en praktische bruikbaarheid blijken prima sa men te gaan. De Salsa is 4,15 meter lang en daardoor iets kor ter dan de León. In basis is het een MPV met een flinke interi- eurruimte, een functionele auto met een sportief karakter. Het is echter een tweedeurs met een 2+2 opstelling en zodoende zou deze Salsa het kleine broertje kunnen zijn van de Renault Avantime. hoge snelheid. Maar bij de SVC- motor kan de compressie afhan kelijk van de omstandigheden worden aangepast, waardoor het vermogen geoptimaliseerd kan worden naar gelang het gebruik en dat zelfde geldt voor het ver bruik dat met tientallen procen ten kan worden verlaagd. De uit stoot aan CO2, CO, HC en NOX daalt navenant. En dan het werkingsprincipe. De cilinderkop vormt één geheel met de cilinderbussen, terwijl juist het carter, het onderblok en de zuigers met de krukas de an dere unit vormen. Door nu deze twee delen ten opzichte van el kaar te laten scharnieren en be wegen, verandert het volume in de verbrandingsruimte en daar mee de compressieverhouding. Het resultaat is een motor die uitstekend presteert, zeer zuinig en compact is en in sportieve auto’s toegepast kan worden met een gemiddeld verbruik van een middenklasser. meest innovatieve en avantgar- distische architecturale creaties van de twintigste eeuw. De over- zogenaamde Patronat, een be sloten ledenclub. Als tegenpres tatie voor haar steun partici peert Renault voortaan in het beheer van het museum en pro fiteert van de mogelijkheid om haar imago te associëren met dat van het museum. Renault heeft recent een vijfja rig partnerschip ondertekent met de Stichting Guggenheim Bilbao. Op deze manier verbindt het vooruitstrevende Franse eenkomst werd ondertekend door Patrick Le Quément, direc teur industrieel design van Re nault en Josu Bergera, voorzit ter van de stichting Guggenheim Bilbao. In 1997 werd het Guggenheim museum in Bilbao geopend. Renault is het 39ste lid geworden van het

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 34