I
■ry,
Seat Salsa
ra
Goede resultaten bij Skoda
Partnership tussen Renault
I
13 mei, concours
d'élégance
in Breda
Speciale Ford
Transit Century
Collection
Variabele compressie
Nieuwe motortechniek van Saab
Variabel voertuigconcept
I
DE AUTOMAAT* DONDERDAG 23 MAART 2000 «PAGINA 10
DE TILBURGSE KOERIER
DE TILBURG
Siliconen
Ruimtelijk gevoel
len is
bele
eigens
stof.
Compromis
Cilinderinhoud
1
hÏFÏTK"
lie
DRI
GEI*
midc
Def
Deze versie
standaards,
meer airconc
De productie zal de komende
tijd verder toenemen en de auto
wordt in steeds meer landen le
verbaar. Dit j aar verwacht Sko-
opzichte
>nder een
ibberen
ifdich-
)lok en
Het prototype dat door Seat ditjaar in Genève werd
gepresenteerd, de Salsa, is niet zomeer een vingeroe
fening van de designafdeling, maar een kijkje in de
keuken. De auto is ontwikkeld volgens het Multi Dri
ving Concept, zodat de Salsa kan worden gezien als
een combinatie van een sportwagen, reisauto en
wendbare stadsauto.
De achterklep opent in twee de
len, waarbij het bovenste gedeel
te extreem ver open gaat. Het
Zeer hoge prestaties bij een laag brandstofverbruik, dat
was de inzet bij de ontwikkeling van een nieuw motorcon
cept bij Saab. De salon van Genève kreeg de primeur van
de motor met variabele compressie die zich nu nog in het
prototypestadium bevindt.
Heti
tegel
fraai
twee spijk,
tarium in d
De stoelen
transpai
gevuld n
ring, uc
kelijk --
vlakke h
De ruiten zijn
dimmen automa
geen zonneklepj
Het grappige is
van de auto kan worden gewij
zigd door met een knop te kiezen
voor Sport, Comfort en City. In
iglaan, Willem van Oranje-
mestraat, Markendaalseweg,
straat, Havermarkt, Toren-
Grote Markt, Kerkplein,
it, Hacen en Span-
Militaire Academi
glas, ABS, traction control, cen
trale vergrendeling, elektrische
ramen en spiegels, velours be
kleding, twee airbags, meéges-
poten bumpers, alarm en start
blokkering, audiosysteem,
lichtmetalen wielen, een trek
haak en brede flankbescher-
ming.
Voorin ligt een 85 pk turbodie-
selmotor en de Century heeft
een luxe dubbele cabine. De
prijs, £39.655,= exclusief BTW.
m motorkap, de
or geschiedt
erwijl dage-
een klep net
dat geval verandert de zithoogte
en ergonomie van de bestuur
dersstoel, de transmissie (Tip-
tronic of automaat) en de hoe
veelheid en het soort voor de
bestuurder beschikbaar infor
matie.
Zo heeft de Sport een volledig
conventioneel dashboard, terwijl
in de stand Comfort alleen func
tionele informatie wordt gege
ven en het dashboard groten
deels verborgen is.
Bij stadsritten (City) ligt de na
druk op de verkeersinformatie
en het navigatiesysteem.
ie heeft een zeer rijke
ispecificatie met onder
onditioning, getint
Wat Saab doet is op deze manier
de cilinderinhoud variabel ma
ken, terwijl de boring en slag
van de zuiger gelijk blijven. Een
kleinere cilinderinhoud brengt
een hogere compressie met zich
Overigens varieert Saab in
a motor ook de turbodruk af-
De ontwikkeling van motor met
variabele compressie ging bij
Saab al in de j aren tachtig van
start en leidde tot de eerste pa-
tentaanvraag in 1990. De eerste
experimentele motor had een in
houd van 2 liter en leverde een
behoorlijk hoger mogen en forse
re trekkracht dan toen gebrui
kelijk was.
Na de presentatie in Genève
keert deze bijzondere Saab-mo-
tor weer terug naar de ontwik-
kelingsafdeling om de techniek
productierijp te maken. Wan
neer een dergeljjke krachtbron
daadwerkelijk werkelijk in pro
ductie gaat, is nog niet bekend.
Zonder ingrijpende aanpassing
en aan zuigers en draaiende de-
is het principe van de varia-
compressie toe te passen op
de huidige moderne motoren
met vier kleppen per cilinder.
Bovendien is de krachtbron
makkelijk aan te passen op ver
schillende brandstofsoorten zo
als waterstof.
e verchroomde uitlaatpijp
dden onder de achterbumper.
Salsa staat op 18 inch vijf-
spaaks wielen met Michelin Pax
banden, een nieuwe ontwikke
ling waardoor het mogelijk
wordt bij bandenpech nog zo’n
200 km door te rijden bij een
snelheid van 80 km/u.
Een reservewiel is daardoor
overbodig. Bovendien heeft deze
Seat een sensor voor de banden
spanning.
da 140.000 Fabia’s in totaal te
verkopen. Het marktaandeel
van Skoda is op de Tsjechische
thuismarkt gegroeid tot 52,8%,
maar Slowakije spant de kroon
met 56,5%.
interieur is fantasievol en
slijk eenvoudig ingericht met
lie vormgevingsdetails zoals
-ijlen die het instrumen-
um in drie stukken verdelen,
stoelen zijn voorzien van een
isparante bekleding en zijn
uld met een siliconen-polste-
De achter stoelen zijn mak-
jk neer te klappen met een
ike laadvloer als resultaat.
--n lichtgevoelig en
latisch, waardoor
ipen nodig zijn.
s dat het karakter
i worden gewij-
m knop te kieze
hankelijk van de omstandighe
den. De twee delen van het mo
torblok zijn een nieuwe ontwik
keling. Ze kunnen op
hydraulische weg ten o1"1’
van elkaar bewegen ona<=
hoek van 4 graden. Rubb.
manchetten dienen als af
ting tussen het cilinderbl
het carter.
Natuurlijk zet Saab het Trionic
motormanagementsysteem in
voor het continu en traploos re
gelen van de juiste compressie-
verhouding op basis van het toe
rental, de motorbelasting en de
eigenschappen van de brand-
tale afzet is de Felicia nog het
meest geliefd, daarvan werden
20.980 stuks verkocht. De Octa
via Combi steeg met 50 procent
tot 9.421 stuks, terwijl er van de
vijfdeurs 13.524 werden afgezet.
In de eerste twee maanden kwa
men er 3.695 orders binnen voor
de nieuwe Fabia.
front heeft geer
toegang tot de motor
via de onderzijde, ter
lijkse controles via ec
onder de voorruit kunnen
plaatsvinden. Het gaat hier om
een 2,8 liter V6 met een vermo
gen van 250 pk. Via permanente
vierwielaandrijving en een vijf-
traps Tiptronic haalt de Salsa
een top van 245 km/u en accele
reert in 7,5 seconden naar de
100 km/u. Tijdens het rijden
draaien de Xenon koplampen
met de voorwielen mee. Opmer
kelijk is het ontbreken van een
B-stijl, waardoor passagiers van
binnenuit een extra ruimtelijk
gevoel krijgen. Fraai is de dub-
De motor die in Genève te zien
was, is een 1,6 liter 5 cilinder
met een mechanische compres
sor die een maximaal vermogen
kan leveren van 225 pk en een
enorm koppel van 305 Nm, ter
wijl tegelijk kan worden voldaan
aan alle huidige en toekomstige
emissienormen. De compressor
zorgt voor een hoge druk van
maximaal 2,8 bar, terwijl de
compressie varieert van 8:1 tot
14:1. Met deze SVC-techniek
(Saab Variabele Compression)
laat Saab zien dat de conventio
nele benzinemotor op deze ma-
nier nog geweldig veel mogelijk- mee.
heden heeft. Tot nu toe is de deze
compressie van de motor, de
mate waarin de brandstof wordt
samengedrukt, altijd een com
promis tussen goede prestaties
in de stad, op de buitenweg en op
In twee maanden tijd verkocht
Skoda 57.766 auto’s en dat bete
kent een stijging met 16,8 pro
cent ten opzichte van januari en
februari 1999. In West-Europa
werden er 21,5% meer Skoda’s
afgezet en in Nederland steeg de
omzet met 76% tot 873 eenhe
den. De vooruitzichten voor de
rest van het jaar zijn uitste
kend, omdat de levering van de
nieuwe Fabia op gang komt en
er enkele nieuwe modelvarian-
ten bij zullen komen. Van de to-
Ondanks het feit dat de nieuwe
Ford Transit voorzichtig wordt
geïntroduceerd en langzaam tot
een zeer uitgebreid gamma zal
uitgroeien, blijft de bestaande
Transit nog enige tijd leverbaar.
Ford biedt zelfs een zeer aan
trekkelijke Transit Century Col
lection.
Op 13 mei 2000 wordt in Breda een Concours d’élégance ge
houden waaraan zo’n 70 klassieke auto’s aan zullen meedoen.
Het concours wordt georganiseerd door de Koninklijke Neder-
landsche Automobiel Club in samenwerking met Association
Peugeot Hollande en Michelin. Doel van het Concours is om
de historie van de auto in beeld te brengen. De klassiekers die
meedoen geven een goed beeld van de ontwikkeling van de
auto tot kort na de tweede wereldoorlog. De auto’s worden om
10.00 uur verzameld bij kasteel de Bouvigne (Hoogheemraad
schap van West Brabant). Via de hierna aangegeven route rij
den zij naar het Kasteel van Breda op het terrein van de Ko
ninklijke Militaire Academie, waar zij om 11.30 uur worden
verwacht. Daar worden zij door een deskundige jury beoor
deeld en worden per leeftijdsgroep prijzen toegekend. Het ligt
in het voornemen van de KNAC om periodiek op telkens een
andere plaats een dergelijk Concours te organiseren zodat de
autohistorie in Nederland levend gehouden wordt. In 1998
werd een dergelijk Concours georganiseerd in Den Haag naar
aanleiding van het 100 jarig bestaan van de KNAC.
De route gaat vanaf het Kasteel van Bouvigne (Hoogheem
raadschap van West Brabant)
Bouvignelaan, via de Duivelsbrug
laan, Graaf Hendrik III laan, Irer
Waterstraat, Nieuwstraat, Visserst
straat, Karrestraat, Ridderstraat, C
Torenstraat, Schoolstraat, Kraanstraat
jaardsgat en eindigt bij de Koninklijke I
(Kasteel van Breda).
Uit onderzoek onder kopers van j
de Octavia Combi is gebleken
dat deze auto in eerste instantie
gekocht wordt vanwege het aan
trekkelijke en elegante ontwerp
en pas daarna om de gunstige
aanschafprijs.
Vormgeving en praktische
bruikbaarheid blijken prima sa
men te gaan. De Salsa is 4,15
meter lang en daardoor iets kor
ter dan de León. In basis is het
een MPV met een flinke interi-
eurruimte, een functionele auto
met een sportief karakter. Het is
echter een tweedeurs met een
2+2 opstelling en zodoende zou
deze Salsa het kleine broertje
kunnen zijn van de Renault
Avantime.
hoge snelheid. Maar bij de SVC-
motor kan de compressie afhan
kelijk van de omstandigheden
worden aangepast, waardoor het
vermogen geoptimaliseerd kan
worden naar gelang het gebruik
en dat zelfde geldt voor het ver
bruik dat met tientallen procen
ten kan worden verlaagd. De uit
stoot aan CO2, CO, HC en NOX
daalt navenant.
En dan het werkingsprincipe.
De cilinderkop vormt één geheel
met de cilinderbussen, terwijl
juist het carter, het onderblok en
de zuigers met de krukas de an
dere unit vormen. Door nu deze
twee delen ten opzichte van el
kaar te laten scharnieren en be
wegen, verandert het volume in
de verbrandingsruimte en daar
mee de compressieverhouding.
Het resultaat is een motor die
uitstekend presteert, zeer zuinig
en compact is en in sportieve
auto’s toegepast kan worden met
een gemiddeld verbruik van een
middenklasser.
meest innovatieve en avantgar-
distische architecturale creaties
van de twintigste eeuw. De over-
zogenaamde Patronat, een be
sloten ledenclub. Als tegenpres
tatie voor haar steun partici
peert Renault voortaan in het
beheer van het museum en pro
fiteert van de mogelijkheid om
haar imago te associëren met
dat van het museum.
Renault heeft recent een vijfja
rig partnerschip ondertekent
met de Stichting Guggenheim
Bilbao. Op deze manier verbindt
het vooruitstrevende Franse
eenkomst werd ondertekend
door Patrick Le Quément, direc
teur industrieel design van Re
nault en Josu Bergera, voorzit
ter van de stichting
Guggenheim Bilbao. In 1997
werd het Guggenheim museum
in Bilbao geopend. Renault is
het 39ste lid geworden van het