I
t
I
I
I
I
I
I
I
I
I
Alfa Romeo Sport Wagon
PI
11
MAS
WOUTERS
Gelimiteerde Renaults
Mégane
Bestelversie van Ford
Focus
Innovam vraagt aandacht
voor truckbranche
Renault terug in
de Formule 1
156 krijgt de ruimte
AUTOBEDRIJF B.V.
I MAART 2000 a PAGINA 6
DE AUTOMAAT» DONDERDAG 23 MAART 2000» PAGINA T
DE TILBURGSE KOERIER
l/EZIG!
eer
ABS
D
1997
UVtN «ssocuTtii
VEG 99
I55575
lenir
vitte
Bekende motoren
Praktische bruikbaarheid
Hydropneumatisch
Jtomaat
I50,
30
Pa-
Eind, mei zullen vele autoliefhebbers de showrooms
van de Nederlandse Alfa-dealers aandoen om oog in
oog te mogen staan met de nieuwe Sport Wagon op
basis van de 156. Nu is de sedan al een bijzonder
fraai gevormde auto die terecht tot ‘Auto van het
Jaar’ werd gekozen, de Sport Wagon staat wat de
sign betreft nog een treedje hoger.
B
B
D
1995
1994
1995
Een nieuwe optie is de Boj
vomat, een hydropneumat
iat 20
BURG
3
week
n 1.8 D
996
lofrail, trekhaak,
mpen vóór
Kapt. Hatterasstraat 21, 5015 BB TILBURG, Telefoon 013-5430022
;al-
Ja-
gekozen voor een driepuntsgor-
del op de middelste zitplaats.
in deze
stelling tot
£55.295,=. Standaard zijn onder
meer een fraaie lederen bekle
ding en een bij de carrosserie-
kleur passende cabriokap.
De Mégane Cabrio is er tijdelijk
als Kaleido met de 1.6 16V mo
tor of als 2.0 IDE vanaf
stages kun-
m uit het VBO tij-
mogelijkheden
jge-Ni-
itische
1998
1999
1994
1994
1994
1997
1997
1997
1998
1998
'Z."'.199S
1997
1996
1997
1994
1995
1998
1998
1998
1999
1996
1991
1993
1992
1995
1998
1995
L1996
1998
De auto’s mogen 500 kg aan la
ding meenemen en hebben een
geremd aanhanggewicht van
1200 kg.
De branche biedt echter zoveel
boeiende kansen op zowel tech
nisch, commercieel als adminis
tratief vlak.
Voor Truck on Tour hebben ze
ven Nederlandse importeurs
van vrachtwagens promotie
materiaal ter beschikking ge
steld. Er zijn folders beschik
baar en er wordt een video
getoond over alle facetten uit de
komstmogelijkheden ii
branche, dat in tegenst
het eenzijdige imago.
Sport Wagon „j..
kend, maar impoi
Nederland schat c
zo’n £3.500,= ten ops
sedan. In dat geval k
ongeveer op £50.500,=
een schappelijk bedrag
bloedmooie automobie
aanse komaf.
De 4,43 meter lange Sport Wa
gon heeft aan de achterkant de
zelfde elementen als de sedan,
de twee smalle repen waarin de
lichtfuncties zijn opgenomen,
het ronde Alfa-embleem en een
bumper met een niet noemens-
waardige uitsparing. De sporti
viteit staat ook in het ontwerp
voorop, de extra praktische
bruikbaarheid komt pas op een
tweede plaats. In de achterbum
per is ruimte uitgespaard voor
de nummerplaat, er loopt een
Met een als informatiecentrum
ingerichte promotietruck trekt
Innovam, het opleidings- en exa-
meninstituut van de mobiliteits
branche langs vijftig VBO-scho-
len in het land om met name de
vrachtautobranche te presente-
j ren. In de truck kunnen leerlin
gen letterlijk een kijkje nemen
in deze wereld. Dit initiatief
‘Truck on Tour’ maakt deel uit
van de campagne ‘Een vracht
aan mogelijkheden bij de truck-
dealer’. Er is een grote diversi
teit aan opleidings- en toe
wiel en dito knop van de ver
snellingspook. Er kan worden
gekzoen uit de 1.4 16V van 95
pk, de 1.6 16V van 110 pk en de
1.9 dTi van 100 pk. De laatste
twee motoren zijn er met een
pro-actieve automaat. De prijs
lijst start bij £37.395,= en dat
komt neer op een meerprijs van
£700,= t.o.v. de RXE-uitgave.
Alfa levert de Sport Wagon lou
ter met bekende motoren. Aan
de basis staat de 1,6 liter Twin
Spark 16V met een vermogen
van 120 pk bij 6300 tr/min en
een koppel van 144 Nm bij 4500
tr/min. In deze uitvoering weegt
de Sport Wagon 1280 kg, haalt
een top van 200 km/u en trekt in
11 seconden vanuit stilstand
naar de 100 km/u. De tweede
mogelijkheid is de 1,8 liter Twin
Spark 16V van 144 pk en 169
Nm. Hiermee is 210 km/u moge
lijk en een sprintje in 9,6 secon
den.
De krachtigste 4 cilinder is we
derom de 2 liter T.S. 16V van
155 pk die in 8,8 seconden de
100 km/u aanwijst in maximaal
216 km/u haalt. Deze motor is
tevens uit te rusten met de Sele-
speed versnellingsbak waarmee
met knoppen op het stuurwiel
geschakeld kan worden. De top-
motorisering is net als bij de se
dan de 2,5 liter V6 24-klepper,
goed voor 190 pk bij 6300 tr/min
en 222 Nm bij 5000 tr/min. De
1370 kg wegende auto haalt 23(
km/u en trekt in 7,4 seconden
naar de 100 km/u. Belangrijk
voor de Alfa Sport Wagon zijn de
twee common rail turbodiesels,
de 1,9 liter van 105 pk (188
km/u, 0-100 in 10,9 sec.) en de
2,4 liter 5 cilinder van 136 pk
(203km/u, 0-100 in 9,9 sec.).
Krachtige, moderne machines
die wat betreft rijgenot hun ben-
zinebroeders minimaal evena
ren. Afhankelijk van de motor
mag de 156 Sport Wagon 1300
tot 1400 kg trekken (geremd).
De prijzen van de nieuwe Alfa
c-l m3n zjjn nOg njet fce_
arteur Fiat Auto
de meerprijs op
- -pzichte van de
geval komt een 1,6
’.50.500,= en dat is
ag voor deze
iel van Itali-
De Sport Wagon is een echte
Alfa Romeo op al zijn details. De
auto is exact even lang als de se
dan, maar komt nog sierlijker
over. Met veel succes is de dak
lijn doorgetrokken en een extra
zijruit in het geheel opgenomen.
De haast coupé-achtige uitstra
ling van de sedan is eigenlijk al
leen maar versterkt.
tuurlijk is de laadruimte netjes
bekleed. Omdat deze bestelauto
direct van een personenauto is
afgeleid, is de uitrusting geheel
vergelijkbaar met onder meer
ABS, centrale vergrendeling,
elektrisch bediende voorportier
ruiten, twee airbags en ver
zwaarde vering.
Er zijn uiteraard diverse moto-
twee units. De ontwikkeling en
exploitatie van de Formule 1
motoren blijft gevestigd in het
Franse Viry-Chatillon nabij 1
rijs. De activiteiten rond het
chassis worden gevestigd bij Be
netton in het Engelse Enstone
in de buurt van Oxford.
Aan de top van het Mégane-pro-
gramma levert Renault op dit
moment twee extra complete ge
limiteerde versies. Het gaat on
der meer om de Break RXI, die
op de achterspoiler na dezelfde
specificaties heeft als de sedan
en hatchback RXI. De auto heeft
standaard lichtmetalen wielen,
vier airbags, ABS, vijf hoofd
steunen, drie drie-puntsgordels
achterin, sportstoelen met meer
zijdelingse steun, witte wijzer
platen, met leer bekleed stuur-
Voor en bedrag van 120 miljoen
dollar heeft Renault de Formule
1 renstal van Benetton gekocht
en daarmee is de terugkeer van
het Franse merk in de konings-
klasse van de autosport een feit.
Vanaf 2002 zal Renault met een
eigen auto onder eigen naam
aan de start verschijnen. In de
periode 1992 tot 1997 wist Re
nault met de V10-motor vijf we-
reldkampioenschapstitels bij de
rijders te behalen.
zwarte stootrand over de volle
breedte en er zijn twee smalle
reflectoren. De spoiler achterop
vraagt speciaal de aandacht. De
daklijn loopt midden boven de
achterste zijruiten sterk af en
duikt onder de spoiler door
waarin het derde remlicht is op
genomen. Door de luchtstroom
die onder de spoiler door wordt
geleid, wordt de achterruit
schoon geblazen en wordt een ui
terst gunstige Cw-waarde van
0,30 bereikt. Uiteraard is de
achterklep voorzien van een wis
ser. Het ontbreken van een dui
delijk zichtbare portiergreep op
de achterdeur valt bij de Sport
Wagon nog meer op dan bij de
sedan. Het front is helemaal ge
lijk met een uit het midden ge
plaatste nummerplaat, de echte
Alfa-grille en de twee ‘snorren’.
De bagageruimte heeft onder de
rolhoes een volume van 360 liter
en dat is zeker niet overdreven
groot, maar na het neerklappen
Ter aflossing van de Ford Escort
Van heeft Ford de Focus Van
geïntroduceerd. Als basis is de
Focus Wagon genomen in de
Ambiente uitvoering.
Hiervan worden de achterruiten
geblindeerd en wordt het dak
verhoogd.
De verhoging sluit fraai op de i
gehele lijn van de auto aan. N<
truckbranche. Via st
nen leerlingei
delijk met de i
kennis maken.
Er worden goede schoolverlaters
gezocht van zowel het VBO,
MAVO, HAVO, VWO als HBO,
voor banen als werkplaatsma
nagers, bedrijfsautoverkopers
tot commerciële bedrijfsleiders,
technici en allerlei administra
tie functies. Tot half mei trekt
Truck on Tour door het hele
land.
van de achterbank in ongelijke
delen groeit dit tot 1180 liter en
kan de Alfa Sport Wagon volle
dig meedoen in het kleine seg
ment sportieve stationwagons.
De achterklep gaat inclusief
spoiler opmerkelijk ver open.
Dat heeft als bijkomend voordeel
dat men er eigenlijk niet het
hoofd aan kan stoten, terwijl de
toegang tot de laadruimte royaal
is. Het enige nadeel is dat men
bij regenachtig weer niet onder
klep kan schuilen.
Flavio Briatore zwaait hier de
scepter en zal bovendien team
manager worden van het be
staande Benetton-team in het
seizoen 2001. Er zal een nieuwe
generatie V10-motoren worden
ontwikkeld waarbij niet eerder
toegepaste technieken worden
gebruikt. Onder de naam Benet-
ton/Supertec zal in 2000 en 2001
aan de Formule 1 worden deel
genomen en vanaf2002 komt de
naam Renault op de auto te
staan.
Deze wordt elektrisch bediend.
Standaard zijn verder metaal-
lak, een radio Renault van 4 x
15 Watt met CD-wisselaar en
elektrisch verwarmde voorstoe
len. Als opties kunnen nog air
conditioning en een warmtewe
rende voorruit worden besteld.
ren te leveren, zoals de 1,6 liter
16V van 100 pk vanaf £28.795,=
en de 1,8 liter turbodiesel van 90
pk die £29.995,= excl. BTW
moet kosten.
achtervering die ervoor zorgt dat
de achterkant een constante
hoogte boven het wegdek aan
neemt onafhankelijk van de be
lading. Wegligging, stabiliteit en
comfort blijven constant. Nor
maal heeft de Sport Wagon ach
ter de McPherson veerpoten met
asymmetrische armen en een
stabilisator. Voor past Alfa de
bekende double-wishbones toe,
waardoor de Sport Wagon een
sportief geveerde auto is die niet
merkbaar anders overkomt dan
de sedan. Uiteraard is de inrich
ting van het interieur volledig
bekend van de sedan. De achter
klep gaat met een druk op de af
standsbediening uit z’n vergren
deling. In de zijkanten van de
laadruimte is een 12 Volt-aan-
sluiting opgenomen en afgeslo
ten bergvakken bijvoorbeeld
voor een CD-wisselaar. De vloer
kan worden omgedraaid zodat
zonder verdere gevolgen natte
kleding of schoenen kunnen wor
den meegenomen. Er wordt bo
vendien een net geleverd dat op
diverse manieren kan worden
vastgemaakt om het bagagecom-
partiment in verschillende stuk
ken op te delen. Vanaf de 2.0 is
er een skiluik te vinden in de
rugleuning van de achterbank.
Standaard zijn twee airbags en
sidebags, terwijl de Sport Wagon
de eerste auto uit de Fiat Groep
is met raamairbags. De carros
serie is op diverse plaatsen ver
stevigd, waardoor de torsiestijf-
heid voor een stationwagon op
een zeer hoog niveau ligt. De
achterbank is voorzien van
hoofdsteunen en er kan worden
Maar Renault wil nu met de zelf
ontwikkelde eenzitter gaan win
nen. Deelnemen aan de Grand
Prix leidt tot een hogere merk
bekendheid en sterker imago.
Bij Benetton Formula Limited
werken 315 mensen en men be
schikt over de beste technische
installaties en een ultra moder
ne windtunnel. Het project van
Renault wordt opgedeeld in
Su
A r.