I t I I I I I I I I I Alfa Romeo Sport Wagon PI 11 MAS WOUTERS Gelimiteerde Renaults Mégane Bestelversie van Ford Focus Innovam vraagt aandacht voor truckbranche Renault terug in de Formule 1 156 krijgt de ruimte AUTOBEDRIJF B.V. I MAART 2000 a PAGINA 6 DE AUTOMAAT» DONDERDAG 23 MAART 2000» PAGINA T DE TILBURGSE KOERIER l/EZIG! eer ABS D 1997 UVtN «ssocuTtii VEG 99 I55575 lenir vitte Bekende motoren Praktische bruikbaarheid Hydropneumatisch Jtomaat I50, 30 Pa- Eind, mei zullen vele autoliefhebbers de showrooms van de Nederlandse Alfa-dealers aandoen om oog in oog te mogen staan met de nieuwe Sport Wagon op basis van de 156. Nu is de sedan al een bijzonder fraai gevormde auto die terecht tot ‘Auto van het Jaar’ werd gekozen, de Sport Wagon staat wat de sign betreft nog een treedje hoger. B B D 1995 1994 1995 Een nieuwe optie is de Boj vomat, een hydropneumat iat 20 BURG 3 week n 1.8 D 996 lofrail, trekhaak, mpen vóór Kapt. Hatterasstraat 21, 5015 BB TILBURG, Telefoon 013-5430022 ;al- Ja- gekozen voor een driepuntsgor- del op de middelste zitplaats. in deze stelling tot £55.295,=. Standaard zijn onder meer een fraaie lederen bekle ding en een bij de carrosserie- kleur passende cabriokap. De Mégane Cabrio is er tijdelijk als Kaleido met de 1.6 16V mo tor of als 2.0 IDE vanaf stages kun- m uit het VBO tij- mogelijkheden jge-Ni- itische 1998 1999 1994 1994 1994 1997 1997 1997 1998 1998 'Z."'.199S 1997 1996 1997 1994 1995 1998 1998 1998 1999 1996 1991 1993 1992 1995 1998 1995 L1996 1998 De auto’s mogen 500 kg aan la ding meenemen en hebben een geremd aanhanggewicht van 1200 kg. De branche biedt echter zoveel boeiende kansen op zowel tech nisch, commercieel als adminis tratief vlak. Voor Truck on Tour hebben ze ven Nederlandse importeurs van vrachtwagens promotie materiaal ter beschikking ge steld. Er zijn folders beschik baar en er wordt een video getoond over alle facetten uit de komstmogelijkheden ii branche, dat in tegenst het eenzijdige imago. Sport Wagon „j.. kend, maar impoi Nederland schat c zo’n £3.500,= ten ops sedan. In dat geval k ongeveer op £50.500,= een schappelijk bedrag bloedmooie automobie aanse komaf. De 4,43 meter lange Sport Wa gon heeft aan de achterkant de zelfde elementen als de sedan, de twee smalle repen waarin de lichtfuncties zijn opgenomen, het ronde Alfa-embleem en een bumper met een niet noemens- waardige uitsparing. De sporti viteit staat ook in het ontwerp voorop, de extra praktische bruikbaarheid komt pas op een tweede plaats. In de achterbum per is ruimte uitgespaard voor de nummerplaat, er loopt een Met een als informatiecentrum ingerichte promotietruck trekt Innovam, het opleidings- en exa- meninstituut van de mobiliteits branche langs vijftig VBO-scho- len in het land om met name de vrachtautobranche te presente- j ren. In de truck kunnen leerlin gen letterlijk een kijkje nemen in deze wereld. Dit initiatief ‘Truck on Tour’ maakt deel uit van de campagne ‘Een vracht aan mogelijkheden bij de truck- dealer’. Er is een grote diversi teit aan opleidings- en toe wiel en dito knop van de ver snellingspook. Er kan worden gekzoen uit de 1.4 16V van 95 pk, de 1.6 16V van 110 pk en de 1.9 dTi van 100 pk. De laatste twee motoren zijn er met een pro-actieve automaat. De prijs lijst start bij £37.395,= en dat komt neer op een meerprijs van £700,= t.o.v. de RXE-uitgave. Alfa levert de Sport Wagon lou ter met bekende motoren. Aan de basis staat de 1,6 liter Twin Spark 16V met een vermogen van 120 pk bij 6300 tr/min en een koppel van 144 Nm bij 4500 tr/min. In deze uitvoering weegt de Sport Wagon 1280 kg, haalt een top van 200 km/u en trekt in 11 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. De tweede mogelijkheid is de 1,8 liter Twin Spark 16V van 144 pk en 169 Nm. Hiermee is 210 km/u moge lijk en een sprintje in 9,6 secon den. De krachtigste 4 cilinder is we derom de 2 liter T.S. 16V van 155 pk die in 8,8 seconden de 100 km/u aanwijst in maximaal 216 km/u haalt. Deze motor is tevens uit te rusten met de Sele- speed versnellingsbak waarmee met knoppen op het stuurwiel geschakeld kan worden. De top- motorisering is net als bij de se dan de 2,5 liter V6 24-klepper, goed voor 190 pk bij 6300 tr/min en 222 Nm bij 5000 tr/min. De 1370 kg wegende auto haalt 23( km/u en trekt in 7,4 seconden naar de 100 km/u. Belangrijk voor de Alfa Sport Wagon zijn de twee common rail turbodiesels, de 1,9 liter van 105 pk (188 km/u, 0-100 in 10,9 sec.) en de 2,4 liter 5 cilinder van 136 pk (203km/u, 0-100 in 9,9 sec.). Krachtige, moderne machines die wat betreft rijgenot hun ben- zinebroeders minimaal evena ren. Afhankelijk van de motor mag de 156 Sport Wagon 1300 tot 1400 kg trekken (geremd). De prijzen van de nieuwe Alfa c-l m3n zjjn nOg njet fce_ arteur Fiat Auto de meerprijs op - -pzichte van de geval komt een 1,6 ’.50.500,= en dat is ag voor deze iel van Itali- De Sport Wagon is een echte Alfa Romeo op al zijn details. De auto is exact even lang als de se dan, maar komt nog sierlijker over. Met veel succes is de dak lijn doorgetrokken en een extra zijruit in het geheel opgenomen. De haast coupé-achtige uitstra ling van de sedan is eigenlijk al leen maar versterkt. tuurlijk is de laadruimte netjes bekleed. Omdat deze bestelauto direct van een personenauto is afgeleid, is de uitrusting geheel vergelijkbaar met onder meer ABS, centrale vergrendeling, elektrisch bediende voorportier ruiten, twee airbags en ver zwaarde vering. Er zijn uiteraard diverse moto- twee units. De ontwikkeling en exploitatie van de Formule 1 motoren blijft gevestigd in het Franse Viry-Chatillon nabij 1 rijs. De activiteiten rond het chassis worden gevestigd bij Be netton in het Engelse Enstone in de buurt van Oxford. Aan de top van het Mégane-pro- gramma levert Renault op dit moment twee extra complete ge limiteerde versies. Het gaat on der meer om de Break RXI, die op de achterspoiler na dezelfde specificaties heeft als de sedan en hatchback RXI. De auto heeft standaard lichtmetalen wielen, vier airbags, ABS, vijf hoofd steunen, drie drie-puntsgordels achterin, sportstoelen met meer zijdelingse steun, witte wijzer platen, met leer bekleed stuur- Voor en bedrag van 120 miljoen dollar heeft Renault de Formule 1 renstal van Benetton gekocht en daarmee is de terugkeer van het Franse merk in de konings- klasse van de autosport een feit. Vanaf 2002 zal Renault met een eigen auto onder eigen naam aan de start verschijnen. In de periode 1992 tot 1997 wist Re nault met de V10-motor vijf we- reldkampioenschapstitels bij de rijders te behalen. zwarte stootrand over de volle breedte en er zijn twee smalle reflectoren. De spoiler achterop vraagt speciaal de aandacht. De daklijn loopt midden boven de achterste zijruiten sterk af en duikt onder de spoiler door waarin het derde remlicht is op genomen. Door de luchtstroom die onder de spoiler door wordt geleid, wordt de achterruit schoon geblazen en wordt een ui terst gunstige Cw-waarde van 0,30 bereikt. Uiteraard is de achterklep voorzien van een wis ser. Het ontbreken van een dui delijk zichtbare portiergreep op de achterdeur valt bij de Sport Wagon nog meer op dan bij de sedan. Het front is helemaal ge lijk met een uit het midden ge plaatste nummerplaat, de echte Alfa-grille en de twee ‘snorren’. De bagageruimte heeft onder de rolhoes een volume van 360 liter en dat is zeker niet overdreven groot, maar na het neerklappen Ter aflossing van de Ford Escort Van heeft Ford de Focus Van geïntroduceerd. Als basis is de Focus Wagon genomen in de Ambiente uitvoering. Hiervan worden de achterruiten geblindeerd en wordt het dak verhoogd. De verhoging sluit fraai op de i gehele lijn van de auto aan. N< truckbranche. Via st nen leerlingei delijk met de i kennis maken. Er worden goede schoolverlaters gezocht van zowel het VBO, MAVO, HAVO, VWO als HBO, voor banen als werkplaatsma nagers, bedrijfsautoverkopers tot commerciële bedrijfsleiders, technici en allerlei administra tie functies. Tot half mei trekt Truck on Tour door het hele land. van de achterbank in ongelijke delen groeit dit tot 1180 liter en kan de Alfa Sport Wagon volle dig meedoen in het kleine seg ment sportieve stationwagons. De achterklep gaat inclusief spoiler opmerkelijk ver open. Dat heeft als bijkomend voordeel dat men er eigenlijk niet het hoofd aan kan stoten, terwijl de toegang tot de laadruimte royaal is. Het enige nadeel is dat men bij regenachtig weer niet onder klep kan schuilen. Flavio Briatore zwaait hier de scepter en zal bovendien team manager worden van het be staande Benetton-team in het seizoen 2001. Er zal een nieuwe generatie V10-motoren worden ontwikkeld waarbij niet eerder toegepaste technieken worden gebruikt. Onder de naam Benet- ton/Supertec zal in 2000 en 2001 aan de Formule 1 worden deel genomen en vanaf2002 komt de naam Renault op de auto te staan. Deze wordt elektrisch bediend. Standaard zijn verder metaal- lak, een radio Renault van 4 x 15 Watt met CD-wisselaar en elektrisch verwarmde voorstoe len. Als opties kunnen nog air conditioning en een warmtewe rende voorruit worden besteld. ren te leveren, zoals de 1,6 liter 16V van 100 pk vanaf £28.795,= en de 1,8 liter turbodiesel van 90 pk die £29.995,= excl. BTW moet kosten. achtervering die ervoor zorgt dat de achterkant een constante hoogte boven het wegdek aan neemt onafhankelijk van de be lading. Wegligging, stabiliteit en comfort blijven constant. Nor maal heeft de Sport Wagon ach ter de McPherson veerpoten met asymmetrische armen en een stabilisator. Voor past Alfa de bekende double-wishbones toe, waardoor de Sport Wagon een sportief geveerde auto is die niet merkbaar anders overkomt dan de sedan. Uiteraard is de inrich ting van het interieur volledig bekend van de sedan. De achter klep gaat met een druk op de af standsbediening uit z’n vergren deling. In de zijkanten van de laadruimte is een 12 Volt-aan- sluiting opgenomen en afgeslo ten bergvakken bijvoorbeeld voor een CD-wisselaar. De vloer kan worden omgedraaid zodat zonder verdere gevolgen natte kleding of schoenen kunnen wor den meegenomen. Er wordt bo vendien een net geleverd dat op diverse manieren kan worden vastgemaakt om het bagagecom- partiment in verschillende stuk ken op te delen. Vanaf de 2.0 is er een skiluik te vinden in de rugleuning van de achterbank. Standaard zijn twee airbags en sidebags, terwijl de Sport Wagon de eerste auto uit de Fiat Groep is met raamairbags. De carros serie is op diverse plaatsen ver stevigd, waardoor de torsiestijf- heid voor een stationwagon op een zeer hoog niveau ligt. De achterbank is voorzien van hoofdsteunen en er kan worden Maar Renault wil nu met de zelf ontwikkelde eenzitter gaan win nen. Deelnemen aan de Grand Prix leidt tot een hogere merk bekendheid en sterker imago. Bij Benetton Formula Limited werken 315 mensen en men be schikt over de beste technische installaties en een ultra moder ne windtunnel. Het project van Renault wordt opgedeeld in Su A r.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 31