Suzuki Wagon R+
Toyota MR 2
idge
Derde generatie hydractieve vering van Citroën
WJTO
IEAS
Grotere motor voor
Daihatsu Sirion
Waardering voor dieselmo
tor in Nissan Almera
De kip of het ei
Iburg
Sportief aangeklede Rover
75 Design Theme
Christijan Albers
in Omega Sport
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT» DONDERDAG 16 MAART 2000 .PAGINA 5(
16 MAART «PAGINA4
Vervolg van bladzijde 1
Vinnige motor
spiegels
Oorspronkelijk concept
Automaat
ze-
Joystick
KND
75.000km
06,000 km
56.000 km
55.000 km
57.500 km
95.000 km
55.000 km
90.000 km
90.000 km
50.000 km
75.000 km
50.000 km
95.000 km
75.000 km
50.000 km
90.000 km
59.000 km
10.000 km
51.000 km
70.000 km
70.000 km
95.000 km
50.000 km
53.000 km
90.000 km
70.000 km
95.000 km
88.000 km
76.000 km
30.000 km
38.500 km
16-362450
en
1988
RDW erkend
50,-
3.635
1.635
16.900, -
44.900, -
42.900, -
Wie was er ‘t eerst, dat is in veel gevallen de vraag.
Binnenkort brengt Opel de kleine Agila op de markt
die als twee druppels water lijkt op de vernieuwde
Suzuki Wagon R+ die al met Pasen in de showroom
staat. Alleen is het antwoord op de vraag makkelijk
te geven: Suzuki bedacht het concept dat nu naar
Europese smaak is aangepast.
32.900, -
26.900, -
20.900, -
dooi
tie.
5.000km
3.000 km
0.000 km
5.000 km
3.000 km
4.900, -
15.900, -
12.900, -
35.900, -
29.900, -
32.900, -
smpbewE
gecontrol
zande
staat uit
uw Volvo
rSLOTEN
veerpoten en achter een semi-
onafhankelijke constructie die
eigenlijk niet gewijzigd is.
36.900, -
52.900, -
33.900, -
89.900, -
59.900, -
I. 013-4554254
7.900, -
12.900, -
10.900, -
13.900, -
16.900, -
16.900, -
19.900, -
19.900, -
25.900, -
27.900, -
28.900, -
12.900, -
8.950,-
24.900, -
43.900, -
17.900, -
35.900, -
21.900, -
18.900, -
len,
sker-1 I
met een en - knop op het sti
Hiermee kan snel en eenvouc
op en neer worden geschakeli
11
bij een normale handbak. Bij
sportieve techniek horen dito
tails aan de Sirion. Zo zien we
i op alle
jfremmen
automaat te bestellen. Voor
heeft de Wagon R+ McPherson
_ange- Nog
jzerpla- Almr
erdeling
maximaal vermogen van 102 pk
bij 7000 tr/min en komt tot een
koppel van 120 Nm bij 4400
tr/min. De motor koppelt goede
prestaties aan een gunstig ge
middeld brandstofverbruik (6,3
liter/100 km) en gunstige emis-
siewaarden. De 1.3 maakt ge
bruik van een nieuwe elektro
nisch bestuurde versnellingsbak
Vooruitlopend op nieuwe model
len presenteert Citroën de derde
generatie van haar hydractieve
vering. Zoals we gewend zijn,
wordt comfort gecombineerd
met een veilig, stabiel en con
stant rijgedrag ongeacht de
staat van de weg of de snelheid
van de auto. De nieuwe auto-
adaptieve vering detecteert
nauwkeurig de staat van de weg
en analyseert de rijstijl van de
bestuurder. Er kan worden ge
kozen uit een comfortabele of
dynamische afstemming, die
beiden onafhankelijk van elkaar
gestuurd worden waarbij de
soepelheid en de demping auto
matisch en gelijktijdig variëren.
Er wordt hierdoor geen enkel
compromis gesloten tussen het
weggedrag en het comfort. Bo
vendien kan een sportstand
Zanten
is dat het derde zijruitje optisch
is doorgetrokken tot aan de por
tieren. Suzuki maakt van de
Wagon R+ twee uitvoeringen. De
GA is de meest eenvoudige met
grijze bumpers, wielen zonder
doppen en heeft geen stootstrips.
Daarnaast is er de complete GL
waarbij de bumpers wel van een
laklaagje zijn voorzien, de grille
een chromen omlijsting heeft, de
14 inch wielen voorzien zijn van
vijfspaaks wieldoppen en op de
portieren stootstrips zijn aange
bracht. Er zijn drie normale lak-
kleuren: rood, wit en geel en
daarnaast een rijke schakering
metaallakken. Aan de buiten
kant is de Wagon R+ duidelijk
moderner geworden, zonder zijn
oorspronkelijke concept te ver
bergen.
meeste indruk en is bovendien
een model dat zich prima staan
de weet te houden tussen de
>orgaans Europese concurren-
3. Nissan bouwt de 110 pk
sterke 2,2 liter direct ingespoter
diesel in de Cuatro Vientos fa
briek in Madrid. De krachtbron
maakt gebruik van de zoge
naamde M-Fire verbrandings-
technologie die de productie van
roetdeeltjes en de uitstoot van
stikstofoxiden tegen gaat.
g voordat de nieuwe Nissan
-_lmera in de showroom staat,
heeft de auto al een eerste waar
dering binnen. Het Britse blad
‘Diesel Car’ koos de Almera met
2,2 liter dieselmotor tot ‘Comp
acte Diesel van het Jaar 2000’
voor de Ford Focus TDdi en de
Fiat Bravo JTD 105. De jury
roemt de Almera vanwege het
uitstekende rijgedrag en het
comfort, de wegligging en bedie
ning en tevens het krachtige ui
terlijk. De Nissan maakt de
Als studiemodel toonde Rover in
Genève de 75 Design Theme die
vooral Qp een sportieve doelgroep
gericht lijkt te zijn. Deze auto
heeft een specifieke antracietlak,
de dorpels en een centraal ge
monteerde antenne. De grille
heeft verder een chromen oml
ting gekregen. De auto heeft
nieuwe achterlichtunits met
geïntegreerde mistlampen. Het
dashboard is op details aange
past, zo zien we witte wijze.ri
ten en een rode schaalverdeling
die in het donker oplicht. De
standaarduitrusting omvat on
der meer ABS met EBD, de elek
tronisch instelbare onafhankelij
ke remdrukregeling. Zo wordt
hierbij de remdruk aangepast
aan de belading of het aantal in
zittenden. Nieuw zijn verder de
zijairbags die zowel het bovenli
chaam als het hoofd opvangt bij
een zijdelingse aanrijding.
Onlangs zette de succesvolle Nederlandse coureur Christijan Al
bers een nieuwe stap in zijn carrière. Na vorig jaar het Duitse
Formu=le 3 Kampioenschap gewonnen te hebben, komt hij dit
jaar uit Voor het Arrows Junior Team in de Formule 3000, de op-
stapklasse naar de Formule 1. Opel Nederland heeft besloten
deze grote stap samen met hem te nemen. Daarom heeft de im
porteur zijn persoonlijke wens in vervulling laten gaan. Christij
an rijdt nu van circuit naar circuit met een Opel Omega Station
wagon Sport 3.0 V6. De grote hoeveelheid bagage die iedere keer
moet worden meegenomen vormt geen enkel probleem.
Oppassen
Het rij den met de MR2 is pure
sensatie, maar het is aan te ra-
den de eerste keer de auto eens
voorzichtig uit te proberen. De
achterwielen zijn voorzien van
bredere banden dan de voorste
exemplaren. Sturen vraagt nau-
welijks inspanning vanwege de
elektro-hydraulische bekrachti-
ging. Maar de achterkant ge-
draagt zich al snel onrustig,
waardoor je geneigd bent snel
het gas los te laten en daarmee
verstevig je meteen dit effect. I
Wie het gas erop laat, zal mer- j
ken dat de carrosserie zich in
eerste instantie alleen in een
goede positie zet. Maar wie ook
maar iets meer geeft, roept al
snel het uitbreken van de ach
tersteven op. Kortom, het betere
speelgoed voor de echte liefheb
ber. Het gelimiteerde slipdiffe-
rentieel doet er weinig aan af.
De gebruikte schokdempers spe
len ook zeker een rol. Deze zou
den het ‘zetten’ van de carrosse
rie moeten kunnen voorkomen, 1
waardoor de auto meteen zek
der aanvoelt. Eenmaal gewend,
blijkt dat de MR2 zich bijna ge
programmeerd door een bocht
laat gaan en kan het spel pas
echt beginnen. De auto heeft eenl
hoog fun-gehalte, waardoor au-
torijden af en toe nog even leuk
is. Op een nat wegdek is het ech-
ter oppassen geblazen.
Een de prijs is niet beroerd,
ker in vergelijking met de con
currentie. De MR2 kost
f.63.700,= en dat is beslist
scherp. De beperkt leverbare
Special Edition komt met leer en
de speciale kleur op f.67.200,=.
Het moet toch geen enkele pro
bleem zijn voor Toyota om van
dit pure rij-ijzer 250 tot 300
exemplaren dit jaar te verkopen.
Concurrenten hebben al bewe
zen dat er markt voor is. Toch
fijn dat de ontwikkelingsafde-
ling met het project is doorge
gaan.
De twee extra veerbollen voor en
achter worden uitgeschakeld in
de dynamische stand en juist in
geschakeld in de comfortmodus.
Rolneigingen van de carrosserie
worden net als pompbewegin-
gen en uitbreken gecontroleerd
en beheerst.
Wat afmetingen betreft is de
Wagon R+ ongeveer gelijk geble
ven, immers de carrosseriestruc-
tuur en bodemgroep zijn gelijk
gebleven. De auto is 3,5 meter
lang en 1,60 meter breed en dat
zijn zeer Europese afmetingen in
dit segment. Met name het front
is behoorlijk herzien. Hier vin
den we hoog opgetrokken kop
lampen met geïntegreerde rich
tingaanwijzers. In de
voorbumper is ruimte vrijgela
ten voor de montage van mist
lampen. Het interieur is toegan
kelijk via vier normale
portieren, terwijl men aan de
achterkant voor een klep heeft
gekozen. De achterlichten staan
rechtop langs deze klep en zitten
niet meer in de bumper. Aardig
Met de 75 Design Theme wil Ro
ver de reacties van het publiek
peilen alvorens met een dergelijk
sportieve uitvoering op de markt
te komen. Overigens mag de grote
Rover al een succes genoemd wor
den. Vorig jaar werden er in Ne
derland 895 stuks op kenteken ge
zet en in de eerste twee maanden
van dit jaar verlieten 582 exem
plaren het terrein van de dealers.
Beide auto’s zijn zo gelijk, dat
het juist vreemd is dat Suzuki de
Wagon R+ in haar Hongaarse fa
briek produceert en Opel voor
haar Poolse vestiging heeft geko
zen. Overigens is de samenwer
king tussen General Motors en
Suzuki niet nieuw, al in
1981ontstond het eerste geza
menlijke project en in september
1998 werd een strategische al
liantie voor de toekomst gete
kend.
Vanaf Pasen staat de nieuwe
Wagon R+ in de Suzuki-
showroom in eerste instantie in
een extra complete First Edi
tion.
Deze uitgave krijgt bovenop de
GL onder meer airconditioning,
lichtmetalen wielen en mistlam
pen. Pas in het najaar komt Su
zuki met de eenvoudige GA en
de automatische versnellings
bak. De GL-versie zal ergens
rond de f.24.500,= beginnen.
Direct na het instappen kijken
we op een volwassen dashboard
met een rechthoekig instrumen
tarium en een display boven de
middenconsole met daarin de di
gitale klok. Bij Opel zal hier on
getwijfeld de multifunctionele
display te vinden zijn. De ver
warming en ventilatie worden
met drie draaiknoppen bediend
en er is een schuifknop om de
luchttoevoer dicht te zetten. Ver
der uiteraard de ruimte voor
inbouw van een radio, een as
en aansteker. De auto is voorin
voorzien van portierbakken, een
dashboardkastje en aflegvak-
ken onder het dashboard. Er zijn
ondanks de Suzuki-herkomst
duidelijk elementen uit de Opel-
stal te herkennen zoals de be
kende lichtschakelaar en de
joystick voor de elektrische spie
gelverstelling. Uiteraard is in
het stuurwiel een airbag opgeno
men en zit een tweede exem
plaar aan bijrijderskant. Handig
bij de GL is de schuiflade onder
de stoelen, terwijl alle versie
voorzien zijn van opbergvakl
aan de stoelen en bekerhoud
Verder gaat Suzuki een uitgi
breid programma leveren aan
accessoirs zoals lichtmetalen
wielen, een spoilerset, spatlap-
pen, trekhaken, mistlampen,
dakdragers een middenarm-
steun voor. De GL onderscheidt
zich van de GA door stuurbe
krachtiging, elektrische ramen,
centrale vergrendeling, hoofd
steunen achterin en getint glas.
We gaan hierbij uit van de voor
lopige specificaties die voor Ne
derland kunnen afwijken.
waarin ook de rand van de grille,
de bumpers en dorpellijsten zijn
meegespoten. De normale grille en
de luchtinlaat in de voorbumper,
zijn in een zilveren honingraat
uitgevoerd. Andere nieuwe ele
menten zijn de achterspoiler, de
zesspaaks lichtmetalen wielen (18
inch) en de grotere uitlaatdemper.
Het front wordt bovendien geken
merkt door de Xenon-koplampen
en ronde mistlampen in de bum
per. Ook is duidelijk te zien dat
het onderstel is verlaagd, zodat de
auto stugger geveerd is en een
sportievere wegligging kent. Het
interieur is vooral zwart van in
richting met een glanzend zwart
gelakt dashboard, stuurwiel en
fsteem maakt gebruik van
sve, synthetische hy-
le vloeistof die pas na 5
200.000 km vervangen
eft te worden.
Suzuki en Opel gebruiken in
hun modellen eigen motoren.
Opel komt met een 3 cilinder
met 1,0 en 1,2 liter inhoud en
Suzuki kiest voor de bekende 1,3
liter 16V, een 4 cilinder met een
vermogen van 76 pk bij 5500
tr/min en een koppel van 115
Nm bij 4250 tr/min. De nog geen
duizend kilogram wegende auto
komt hier vlot mee uit de voeten
getuige de topsnelheid van 15u
km/u. Naast de handgeschakel-
de vijfbak is ook een viertraps
Vanaf het najaar gaat Daihatsu
een tweede motor aan bieden in
de Sirion. Naast de 3 cilinder 1
liter komt er ook een 4 cilinder
1,3 liter met uiteraard 16 klep
pen en variabele kleptiming, bij
Daihatsu DWT genaamd, iden
tiek aan Toyota’s WT-i. De vol
ledig nieuwe en technisch hoog
staande motor levert een
pookknop. De bekleding va
stoelen en achterbank best
een combinatie van stof en leer.
Witte wijzerplaten en diverse ch
romen versieringen doorbreken de
zwarte ambiance.
Het systeem van de derde gene
ratie hydractieve vering omvat
onder meer een combinatie van
een krachtige rekeneenheid met
hydraulische drukgenerator en
elektromotor, vier veerbollen,
een torsieregelaar voor en ach
ter met aparte veerbollen, elek
trische hoogtemeters gekoppeld
aan de stabilisatorstangen, een
vloeistofreservoir en een vereen
voudigd hydraulisch circuit met
nieuwe generatie aansluitingen.
worden ingeschakeld waarbij de
vering langer in de dynamische
stand blijft. De wagenhoogte
wordt afhankelijk van de snel
heid gevarieerd. Bij hogere snel
heden (boven de 110 km/u)
wordt het zwaartepunt met 15
mm verlaagd en dat heeft een
verbetering van de stroomlijn
tot gevolg en zo een lager brand
stofverbruik. Op bijzonder
slecht wegdek wordt de auto 20
mm hoger op de wielen gezet en
zoals gebruikelijk kan de wa
genhoogte ook handmatig wor
den ingesteld, maar voortaan
met een elektronische schake
laar.
Het systeen
een nieuwe,
draulische
jaar of 2(
hoeft
Alhoewel de MR2 geen grote,
royale auto is, zijn er toch de no
dige slimme opbergmógelijkhe-
den. Achter de twee stoelen zit
ten behoorlijk grote vakken die
samen met de ruimte onder de
voorkap een bescheiden vakan-
tiebagage kunnen herbergen.
Uiteraard is er ook een dash
boardkastje en een afgesloten
vak boven de console. Alleen is
deze ruimte veel te diep voor de
bestuurder als deze bijvoorbeeld
onder het rijden zijn zonnebril
wil pakken.
De Toyota MR2 doet technisch
aan zijn voorgangers denken. De
motor ligt namelijk achter de
stoelen (middenmotor) en drijft
ook de achterwielen aan. Het
gaat hier om de'1,8 liter 16V
WT-i krachtbron die recent in
de Celica werd voorgesteld.
Deze is gekoppeld aan een hand-
geschakelde vijfbak met prettig
korte schakelwegen. Het vermo
gen van 140 pk bij 6.400 tr/min
en het koppel van 170 Nm bij
4.400 tr/min blijken ip de MR2
tot meer in staat dan in de Celi
ca. Er is een top mogelijk van
210 km/u en in 7,9 seconden
wijst de teller de 100 km/u aan.
Maar ook bij tussenacceleraties
is de motor meer dan voldoende
vinnig en worden passeer-
manoeuvres snel en veilig afge
werkt. De motor maakt gebruikt
van variabele kleptiming en di
recte ontsteking en behoort tot
de modernste in zijn klasse. De
wielen zijn rondom onafhanke
lijk opgehangen volgens het
McPherson principe en i
vier de wielen zijn schijf
et1998
vmet1997
smoke silver 1997
vanaf 1991
en
gemonteerd. ABS is hierbij stan
daard evenals stabilisatorstan
gen.