Suzuki Wagon R+ Toyota MR 2 idge Derde generatie hydractieve vering van Citroën WJTO IEAS Grotere motor voor Daihatsu Sirion Waardering voor dieselmo tor in Nissan Almera De kip of het ei Iburg Sportief aangeklede Rover 75 Design Theme Christijan Albers in Omega Sport DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT» DONDERDAG 16 MAART 2000 .PAGINA 5( 16 MAART «PAGINA4 Vervolg van bladzijde 1 Vinnige motor spiegels Oorspronkelijk concept Automaat ze- Joystick KND 75.000km 06,000 km 56.000 km 55.000 km 57.500 km 95.000 km 55.000 km 90.000 km 90.000 km 50.000 km 75.000 km 50.000 km 95.000 km 75.000 km 50.000 km 90.000 km 59.000 km 10.000 km 51.000 km 70.000 km 70.000 km 95.000 km 50.000 km 53.000 km 90.000 km 70.000 km 95.000 km 88.000 km 76.000 km 30.000 km 38.500 km 16-362450 en 1988 RDW erkend 50,- 3.635 1.635 16.900, - 44.900, - 42.900, - Wie was er ‘t eerst, dat is in veel gevallen de vraag. Binnenkort brengt Opel de kleine Agila op de markt die als twee druppels water lijkt op de vernieuwde Suzuki Wagon R+ die al met Pasen in de showroom staat. Alleen is het antwoord op de vraag makkelijk te geven: Suzuki bedacht het concept dat nu naar Europese smaak is aangepast. 32.900, - 26.900, - 20.900, - dooi tie. 5.000km 3.000 km 0.000 km 5.000 km 3.000 km 4.900, - 15.900, - 12.900, - 35.900, - 29.900, - 32.900, - smpbewE gecontrol zande staat uit uw Volvo rSLOTEN veerpoten en achter een semi- onafhankelijke constructie die eigenlijk niet gewijzigd is. 36.900, - 52.900, - 33.900, - 89.900, - 59.900, - I. 013-4554254 7.900, - 12.900, - 10.900, - 13.900, - 16.900, - 16.900, - 19.900, - 19.900, - 25.900, - 27.900, - 28.900, - 12.900, - 8.950,- 24.900, - 43.900, - 17.900, - 35.900, - 21.900, - 18.900, - len, sker-1 I met een en - knop op het sti Hiermee kan snel en eenvouc op en neer worden geschakeli 11 bij een normale handbak. Bij sportieve techniek horen dito tails aan de Sirion. Zo zien we i op alle jfremmen automaat te bestellen. Voor heeft de Wagon R+ McPherson _ange- Nog jzerpla- Almr erdeling maximaal vermogen van 102 pk bij 7000 tr/min en komt tot een koppel van 120 Nm bij 4400 tr/min. De motor koppelt goede prestaties aan een gunstig ge middeld brandstofverbruik (6,3 liter/100 km) en gunstige emis- siewaarden. De 1.3 maakt ge bruik van een nieuwe elektro nisch bestuurde versnellingsbak Vooruitlopend op nieuwe model len presenteert Citroën de derde generatie van haar hydractieve vering. Zoals we gewend zijn, wordt comfort gecombineerd met een veilig, stabiel en con stant rijgedrag ongeacht de staat van de weg of de snelheid van de auto. De nieuwe auto- adaptieve vering detecteert nauwkeurig de staat van de weg en analyseert de rijstijl van de bestuurder. Er kan worden ge kozen uit een comfortabele of dynamische afstemming, die beiden onafhankelijk van elkaar gestuurd worden waarbij de soepelheid en de demping auto matisch en gelijktijdig variëren. Er wordt hierdoor geen enkel compromis gesloten tussen het weggedrag en het comfort. Bo vendien kan een sportstand Zanten is dat het derde zijruitje optisch is doorgetrokken tot aan de por tieren. Suzuki maakt van de Wagon R+ twee uitvoeringen. De GA is de meest eenvoudige met grijze bumpers, wielen zonder doppen en heeft geen stootstrips. Daarnaast is er de complete GL waarbij de bumpers wel van een laklaagje zijn voorzien, de grille een chromen omlijsting heeft, de 14 inch wielen voorzien zijn van vijfspaaks wieldoppen en op de portieren stootstrips zijn aange bracht. Er zijn drie normale lak- kleuren: rood, wit en geel en daarnaast een rijke schakering metaallakken. Aan de buiten kant is de Wagon R+ duidelijk moderner geworden, zonder zijn oorspronkelijke concept te ver bergen. meeste indruk en is bovendien een model dat zich prima staan de weet te houden tussen de >orgaans Europese concurren- 3. Nissan bouwt de 110 pk sterke 2,2 liter direct ingespoter diesel in de Cuatro Vientos fa briek in Madrid. De krachtbron maakt gebruik van de zoge naamde M-Fire verbrandings- technologie die de productie van roetdeeltjes en de uitstoot van stikstofoxiden tegen gaat. g voordat de nieuwe Nissan -_lmera in de showroom staat, heeft de auto al een eerste waar dering binnen. Het Britse blad ‘Diesel Car’ koos de Almera met 2,2 liter dieselmotor tot ‘Comp acte Diesel van het Jaar 2000’ voor de Ford Focus TDdi en de Fiat Bravo JTD 105. De jury roemt de Almera vanwege het uitstekende rijgedrag en het comfort, de wegligging en bedie ning en tevens het krachtige ui terlijk. De Nissan maakt de Als studiemodel toonde Rover in Genève de 75 Design Theme die vooral Qp een sportieve doelgroep gericht lijkt te zijn. Deze auto heeft een specifieke antracietlak, de dorpels en een centraal ge monteerde antenne. De grille heeft verder een chromen oml ting gekregen. De auto heeft nieuwe achterlichtunits met geïntegreerde mistlampen. Het dashboard is op details aange past, zo zien we witte wijze.ri ten en een rode schaalverdeling die in het donker oplicht. De standaarduitrusting omvat on der meer ABS met EBD, de elek tronisch instelbare onafhankelij ke remdrukregeling. Zo wordt hierbij de remdruk aangepast aan de belading of het aantal in zittenden. Nieuw zijn verder de zijairbags die zowel het bovenli chaam als het hoofd opvangt bij een zijdelingse aanrijding. Onlangs zette de succesvolle Nederlandse coureur Christijan Al bers een nieuwe stap in zijn carrière. Na vorig jaar het Duitse Formu=le 3 Kampioenschap gewonnen te hebben, komt hij dit jaar uit Voor het Arrows Junior Team in de Formule 3000, de op- stapklasse naar de Formule 1. Opel Nederland heeft besloten deze grote stap samen met hem te nemen. Daarom heeft de im porteur zijn persoonlijke wens in vervulling laten gaan. Christij an rijdt nu van circuit naar circuit met een Opel Omega Station wagon Sport 3.0 V6. De grote hoeveelheid bagage die iedere keer moet worden meegenomen vormt geen enkel probleem. Oppassen Het rij den met de MR2 is pure sensatie, maar het is aan te ra- den de eerste keer de auto eens voorzichtig uit te proberen. De achterwielen zijn voorzien van bredere banden dan de voorste exemplaren. Sturen vraagt nau- welijks inspanning vanwege de elektro-hydraulische bekrachti- ging. Maar de achterkant ge- draagt zich al snel onrustig, waardoor je geneigd bent snel het gas los te laten en daarmee verstevig je meteen dit effect. I Wie het gas erop laat, zal mer- j ken dat de carrosserie zich in eerste instantie alleen in een goede positie zet. Maar wie ook maar iets meer geeft, roept al snel het uitbreken van de ach tersteven op. Kortom, het betere speelgoed voor de echte liefheb ber. Het gelimiteerde slipdiffe- rentieel doet er weinig aan af. De gebruikte schokdempers spe len ook zeker een rol. Deze zou den het ‘zetten’ van de carrosse rie moeten kunnen voorkomen, 1 waardoor de auto meteen zek der aanvoelt. Eenmaal gewend, blijkt dat de MR2 zich bijna ge programmeerd door een bocht laat gaan en kan het spel pas echt beginnen. De auto heeft eenl hoog fun-gehalte, waardoor au- torijden af en toe nog even leuk is. Op een nat wegdek is het ech- ter oppassen geblazen. Een de prijs is niet beroerd, ker in vergelijking met de con currentie. De MR2 kost f.63.700,= en dat is beslist scherp. De beperkt leverbare Special Edition komt met leer en de speciale kleur op f.67.200,=. Het moet toch geen enkele pro bleem zijn voor Toyota om van dit pure rij-ijzer 250 tot 300 exemplaren dit jaar te verkopen. Concurrenten hebben al bewe zen dat er markt voor is. Toch fijn dat de ontwikkelingsafde- ling met het project is doorge gaan. De twee extra veerbollen voor en achter worden uitgeschakeld in de dynamische stand en juist in geschakeld in de comfortmodus. Rolneigingen van de carrosserie worden net als pompbewegin- gen en uitbreken gecontroleerd en beheerst. Wat afmetingen betreft is de Wagon R+ ongeveer gelijk geble ven, immers de carrosseriestruc- tuur en bodemgroep zijn gelijk gebleven. De auto is 3,5 meter lang en 1,60 meter breed en dat zijn zeer Europese afmetingen in dit segment. Met name het front is behoorlijk herzien. Hier vin den we hoog opgetrokken kop lampen met geïntegreerde rich tingaanwijzers. In de voorbumper is ruimte vrijgela ten voor de montage van mist lampen. Het interieur is toegan kelijk via vier normale portieren, terwijl men aan de achterkant voor een klep heeft gekozen. De achterlichten staan rechtop langs deze klep en zitten niet meer in de bumper. Aardig Met de 75 Design Theme wil Ro ver de reacties van het publiek peilen alvorens met een dergelijk sportieve uitvoering op de markt te komen. Overigens mag de grote Rover al een succes genoemd wor den. Vorig jaar werden er in Ne derland 895 stuks op kenteken ge zet en in de eerste twee maanden van dit jaar verlieten 582 exem plaren het terrein van de dealers. Beide auto’s zijn zo gelijk, dat het juist vreemd is dat Suzuki de Wagon R+ in haar Hongaarse fa briek produceert en Opel voor haar Poolse vestiging heeft geko zen. Overigens is de samenwer king tussen General Motors en Suzuki niet nieuw, al in 1981ontstond het eerste geza menlijke project en in september 1998 werd een strategische al liantie voor de toekomst gete kend. Vanaf Pasen staat de nieuwe Wagon R+ in de Suzuki- showroom in eerste instantie in een extra complete First Edi tion. Deze uitgave krijgt bovenop de GL onder meer airconditioning, lichtmetalen wielen en mistlam pen. Pas in het najaar komt Su zuki met de eenvoudige GA en de automatische versnellings bak. De GL-versie zal ergens rond de f.24.500,= beginnen. Direct na het instappen kijken we op een volwassen dashboard met een rechthoekig instrumen tarium en een display boven de middenconsole met daarin de di gitale klok. Bij Opel zal hier on getwijfeld de multifunctionele display te vinden zijn. De ver warming en ventilatie worden met drie draaiknoppen bediend en er is een schuifknop om de luchttoevoer dicht te zetten. Ver der uiteraard de ruimte voor inbouw van een radio, een as en aansteker. De auto is voorin voorzien van portierbakken, een dashboardkastje en aflegvak- ken onder het dashboard. Er zijn ondanks de Suzuki-herkomst duidelijk elementen uit de Opel- stal te herkennen zoals de be kende lichtschakelaar en de joystick voor de elektrische spie gelverstelling. Uiteraard is in het stuurwiel een airbag opgeno men en zit een tweede exem plaar aan bijrijderskant. Handig bij de GL is de schuiflade onder de stoelen, terwijl alle versie voorzien zijn van opbergvakl aan de stoelen en bekerhoud Verder gaat Suzuki een uitgi breid programma leveren aan accessoirs zoals lichtmetalen wielen, een spoilerset, spatlap- pen, trekhaken, mistlampen, dakdragers een middenarm- steun voor. De GL onderscheidt zich van de GA door stuurbe krachtiging, elektrische ramen, centrale vergrendeling, hoofd steunen achterin en getint glas. We gaan hierbij uit van de voor lopige specificaties die voor Ne derland kunnen afwijken. waarin ook de rand van de grille, de bumpers en dorpellijsten zijn meegespoten. De normale grille en de luchtinlaat in de voorbumper, zijn in een zilveren honingraat uitgevoerd. Andere nieuwe ele menten zijn de achterspoiler, de zesspaaks lichtmetalen wielen (18 inch) en de grotere uitlaatdemper. Het front wordt bovendien geken merkt door de Xenon-koplampen en ronde mistlampen in de bum per. Ook is duidelijk te zien dat het onderstel is verlaagd, zodat de auto stugger geveerd is en een sportievere wegligging kent. Het interieur is vooral zwart van in richting met een glanzend zwart gelakt dashboard, stuurwiel en fsteem maakt gebruik van sve, synthetische hy- le vloeistof die pas na 5 200.000 km vervangen eft te worden. Suzuki en Opel gebruiken in hun modellen eigen motoren. Opel komt met een 3 cilinder met 1,0 en 1,2 liter inhoud en Suzuki kiest voor de bekende 1,3 liter 16V, een 4 cilinder met een vermogen van 76 pk bij 5500 tr/min en een koppel van 115 Nm bij 4250 tr/min. De nog geen duizend kilogram wegende auto komt hier vlot mee uit de voeten getuige de topsnelheid van 15u km/u. Naast de handgeschakel- de vijfbak is ook een viertraps Vanaf het najaar gaat Daihatsu een tweede motor aan bieden in de Sirion. Naast de 3 cilinder 1 liter komt er ook een 4 cilinder 1,3 liter met uiteraard 16 klep pen en variabele kleptiming, bij Daihatsu DWT genaamd, iden tiek aan Toyota’s WT-i. De vol ledig nieuwe en technisch hoog staande motor levert een pookknop. De bekleding va stoelen en achterbank best een combinatie van stof en leer. Witte wijzerplaten en diverse ch romen versieringen doorbreken de zwarte ambiance. Het systeem van de derde gene ratie hydractieve vering omvat onder meer een combinatie van een krachtige rekeneenheid met hydraulische drukgenerator en elektromotor, vier veerbollen, een torsieregelaar voor en ach ter met aparte veerbollen, elek trische hoogtemeters gekoppeld aan de stabilisatorstangen, een vloeistofreservoir en een vereen voudigd hydraulisch circuit met nieuwe generatie aansluitingen. worden ingeschakeld waarbij de vering langer in de dynamische stand blijft. De wagenhoogte wordt afhankelijk van de snel heid gevarieerd. Bij hogere snel heden (boven de 110 km/u) wordt het zwaartepunt met 15 mm verlaagd en dat heeft een verbetering van de stroomlijn tot gevolg en zo een lager brand stofverbruik. Op bijzonder slecht wegdek wordt de auto 20 mm hoger op de wielen gezet en zoals gebruikelijk kan de wa genhoogte ook handmatig wor den ingesteld, maar voortaan met een elektronische schake laar. Het systeen een nieuwe, draulische jaar of 2( hoeft Alhoewel de MR2 geen grote, royale auto is, zijn er toch de no dige slimme opbergmógelijkhe- den. Achter de twee stoelen zit ten behoorlijk grote vakken die samen met de ruimte onder de voorkap een bescheiden vakan- tiebagage kunnen herbergen. Uiteraard is er ook een dash boardkastje en een afgesloten vak boven de console. Alleen is deze ruimte veel te diep voor de bestuurder als deze bijvoorbeeld onder het rijden zijn zonnebril wil pakken. De Toyota MR2 doet technisch aan zijn voorgangers denken. De motor ligt namelijk achter de stoelen (middenmotor) en drijft ook de achterwielen aan. Het gaat hier om de'1,8 liter 16V WT-i krachtbron die recent in de Celica werd voorgesteld. Deze is gekoppeld aan een hand- geschakelde vijfbak met prettig korte schakelwegen. Het vermo gen van 140 pk bij 6.400 tr/min en het koppel van 170 Nm bij 4.400 tr/min blijken ip de MR2 tot meer in staat dan in de Celi ca. Er is een top mogelijk van 210 km/u en in 7,9 seconden wijst de teller de 100 km/u aan. Maar ook bij tussenacceleraties is de motor meer dan voldoende vinnig en worden passeer- manoeuvres snel en veilig afge werkt. De motor maakt gebruikt van variabele kleptiming en di recte ontsteking en behoort tot de modernste in zijn klasse. De wielen zijn rondom onafhanke lijk opgehangen volgens het McPherson principe en i vier de wielen zijn schijf et1998 vmet1997 smoke silver 1997 vanaf 1991 en gemonteerd. ABS is hierbij stan daard evenals stabilisatorstan gen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 23