1
RS
ütoiest
De meerprijs waard
Nissan Denissen
in Mi era
Challenge
Bertens levert eerste Picasso aan
trouwe
ISO-certificaat
Citroën-
rijder
'S
Toyota-dealer
Autonova
behaalt
Mitsubishi-dealer Kluitmans levert
nieuwe dierenambulance
sponsor van
BrouwersIMichels
r
}’s
J K
ervice!
AUTOBEDRIJF DE GRAAFF TILBURG B.V.
O
AXVAl
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT «DONDERDAG 16 MAART 2000 «PAGINAL
16MAART «PAGINA2
F
F
OD:
65.000
70.000
22.000
65.500
85.000
52.000
40.000
60.000
32.000
44.000
79.200
Aandrijfvarianten
98.000
30.000
15.000
40.000
:kan
Sports Pack
Blauwe wijzerplaten
Verbruik:
Prijs:
Sprendlingenstraat 27, Oisterwijk,
telefoon: 013-5215959.
Auto Oisterwijk B.V.
-I
TTh een vrij korte tijd heeft Honda haar aanbod
B vierwielaangedreven voertuigen neergezet.
JL Naast de redelijk terreinwaardige CR-V is er
sinds vorigjaar de meer frivool ogende HR-V met
permanente aandrijving op alle vier de wielen. De
driedeurs heeft er een vijfdeursbroertje bij gekre
gen.
Ad Diepstraten, verkoopleider van Autonova ontvangt met f
ISO-certificaat uit handen van Ad van Seeters, adviseur bij j
Cardano.
Dat past ook binnen het streven
van Toyota die steeds meer tech
nisch innovatieve auto’s levert
die een goede serviceorganisatie
verlangen. Of het nu gaat over
de verkoopafdeling, de admini
stratie, de afdeling schadeher-
stel, de werkplaats en het maga
zijn, al deze onderdelen zijn in
de certificering betrokken en
werken nu ook volgens de opge
stelde kwaliteitsnormen. Ad
Diepstraten is als verkoopleider
uiteraard sterk bij de certifice
ring betrokken geweest.
Recent werd het felbegeerde cer
tificaat dan ook aan hem uitge
reikt door Ad van Seeters, advi
seur van het Cardano Instituut.
Herald Verhagen, directeur van Citroen Bertens Tilburg overhandigt de nieuwe Citroen Xsara Picasso aan zijn trouwe
klant C. van Baast.
Dhr. L. van de Wiel (links) van Mitsubishi-dealer Kluitmans BV overhandigt
de sleutels van de nieuwe L400 dierenambulance aan dhr. T. van Amelsfoort,
inspecteur van de dierenbescherming.
mobiliteits-
I4 dagen of
uitstekende
B.V.
1996 19.950,-
1998 37.950,
1996 20.950,-
1994 16.950,-
1991 14.950,-
1996 24.950,-
1996 19.950,-
1997 19.950,-
Km. St.
97.000
I en
zaak
deurs
rondm
gen.
al;
origine
itreken
jtisleenauto) I
20.00 UUR
0 UUR
994
991
997
996
996
994
Uw Honda dealer voor
Tilburg en omstreken!
Goirkestraat 144a-146, Tilburg. II
Tel. 013-5802020.
Donderdag koopavond HONDA
;er
net
nle-
PEUGEOT
I.O.
op-
;die-
gumenten bij de keuze. Citroen
is overigens zeer tevreden over
resultaten die met deze auto
worden bereikt, de Picasso ver
koopt zeer succesvol.
jdinde
ige weer
uilen zo’n
«iprijs
t gepaste trots het
j Innovam-dochter
L00 tr/min
1400 tr/min
meter, breedte 1,695 meter
huisdieren, het verlenen van
sn het vervoer naar
.j een ongeval, regis-
wonden en vermiste
l geven van voor
eerste hulp en
dierenarts bij
tratie van geve
dieren en het g
lichting.
j de Tilburg-
itonova trots
3 ISO-cer-
Irijfis op
icieel ge-
1998 32.950,
1999 32.950,-
1995 19.950,-
1997 28.950,-
1997 -
1997
1996
1993
Volgens Honda is de HR-V een
vrije vingeroefening van haar
ontwerpers die in hun vrije tijd
zonder in het keurslijf te zitten
van voorafgestelde randvoor
waarden hun gang konden
gaan. Het resultaat vond men
in Japan verrassend en de auto
kreeg meteen de bijnaam Joy-
machine.
De volledige informatie van de Honda HRV
te verkrijgen bij uw Honda-dealer
Enkele weken geleden leverde
de Tilburgse Citroën-dealer Ber
tens de eerste Xsara Picasso
ruimtewagei
Citroën-rijde
dhr. C. van Baast uit Berkel
schot. Na een Citroën BX kocht
hij een Xsara die nu weer opge
volgd wordt door de nieuwe Pi
casso. De moderne vormgeving
Teel
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties-
Met recht is men bij i
se Toyota-dealer Aut
op het recent behaalde I
tificaat. Het dealerbedr
al haar disciplines offici
certificeerd door de Stichting
NoRM voor NEN-ISO 9002.
Men is verder gegaan dan de ge
bruikelijke certificeringseisen
en heeft de methode van Total
Quality Management gebruikt.
Geen enkel bedrijf kan zonder
goede begeleiding én Autonova
schakelde hiervoor de Innovam-
dochter Cardano in. De hele
werkwijze van het bedrijf is in
kaart gebracht en op alle punten
is gekeken of er verbeteringen
konden worden doorgevoerd, al
lemaal in dienst van de klant om
de hoge servicegraad nog verder
te verbeteren.
De eerste rally van dit seizoen is
de Zuiderzee Rally die in het j
weekend van 31 maar ten 1
april wordt verreden. Bert en
Kristian zijn druk met de voor-
bereidingen in de weer om vanaf
de eerste meter vlammend van
start te kunnen gaan. We zullen-
hun verrichtingen in de Auto
maat op de voet volgen.
1996 19.950,-
1997 27.950,
1993 14.950,-
1997 24.950,
1995 19.950,
Recent leverde de Tilburgse Mit
subishi-dealer Kluitmans een
L400 bestelwagen met complete
inrichting af aan de Stichting
Dierenambulance Tilburg e.c
Deze stichting werd in 1985 c
gericht en is samen met het c
renasiel ondergebracht in één
gebouw aan de Bosscheweg 160.
Deze samenvoeging is overigens
een unieke situatie in Neder
land.
Daarom kunnen mensen uit de
regio voor een scala van zaken
op één adres terecht. Het alarm
nummer 013-5420055 is 24 uur
per dag bereikbaar en dat terwijl
de dierenambulance uitsluitend
door vrijwilligers wordt gereden.
Zij hebben een speciale cursus
E.H.B.O. voor dieren gevolgd.
Tot de vaste werkzaamheden be
horen het ophalen van zwerfdie
ren, het ophalen van overleden
bestaat uit effenblauwe zijkan
ten en een grijsblauwe midden-
baan en is minder “wild’ dan bij
de 3-deurs. De vier portierruiten
worden elektrisch geopend en
gesloten, het stuurwiel kan in
hoogte worden aangepast en de
achterbank is voorzien van
hoofdsteunen. Een aardigheidje
vormt de asbak die als een soort
van beker is uitgevoerd en in
alle bekerhouders in het interi
eur past. Direct achter de rug
leuning van de achterbank kun
nen twee netten worden
opgehangen om ook losse spul
len in op te bergen die achter-
passagiers tijdens de rit nodig
kunnen hebben. Handig bijvoor
beeld voor het speelgoed van de
kinderen.
1995 14.950,-
1995 16.950,-
1998 18.950,-
1996 16.950,-
1998 19.950,-
1997 17.950,-
1992 12.950,-
1996 20.950,-
1996 22.950,
1997 25.950,
1991 9.950,-
1992 12.950,
16.950, -
9.950, -
27.950, -
24.950,
24.950,
15.950,-
996 18.950,
995 16.950,-
995 22.950,-
994 18.950,-
994 19.950,
standigheden.
Er is geen mogelijkheid van een
lage gearing en dat geeft duide
lijk aan hoe Honda de HR-V
heeft gepositioneerd. Geen ter-
reinganger, maar een model dat
bijvoorbeeld op natte wegen en
tijdens de wintersport extra tot
z’n recht komt. Het gemiddelde
brandstofverbruik valt met 1 op
),5 zeker niet tegen.
1 bij al is de Honda HR-V voor-
als 5-deurs een leuk ogende,
iele auto die zeer breed in-
gen af aan een trouwe
jder en Bertens klant, Dit jaar belooft de strijc
sl-En- Nissan Micra Challeng
hevig te worden. Er zuil
13 equipes om de hoofdj
strijden. Omdat alle auto’s aan
dezelfde specificaties moeten
vu"llecvllls voldoen gaat het hier helemaal
en het gebruiksgemak waren be- om de van de rijders en na.
vigatoren. Brouwers en Michels
streven uiteraard weer naar een
positie in de top 3.
Erg blij is Bert Brouwers met
het sponsorcontract met de Til-
burgse Nissan-dealer Denissen,
een dealer met ruim 30 jaar er
varing in het merk. “Indien
noodzakelijk kan Denissen ons
ook in technisch opzicht steu-
Daamaast is de financiële on
dersteuning van sponsoren van
groot belang omdat zij het voor
ons mogelijk maken de benodig
de extra onderdelen zoals bij
voorbeeld banden, remdelen en
motorolie te kopen. Een goed ge
organiseerd serviceteam is te
vens zeer belangrijk en bepaalt
mede het succes. Sponsoren ge
venje hiervoor de financiële
ruimte”, merkt Bert Brouwers
op.
Daarnaast is permanente vier-
wielaandrijving mogelijk met
naar keuze een vijfbak of Conti
nu Variabele Transmissie
(CVT). In alle gevallen ligt er
een 1,6 liter 16-klepper in het
vooronder die een vermogen le
vert van 105 pk bij 6200 tr/min
en komt tot een koppel van 135
Nm bij 3400 tr/min. Met de
souplesse van de motor is weinig 10,
mis, omdat 90 procent hiervan Al 1
beschikbaar is tussen 1900 en
6100 tr/min. Dat betekent dat
deze Honda behoorlijk schakel-
lui gereden kan worden. De 4,11
meter lange auto weegt 1209 kg
schoon aan de haak, haalt een
topsnelheid van 162 km/u en
heeft 12,7 seconden nodig om
vanuit stilstand naar de 100
km/u te accelereren. Dat is alle
maal meer dan voldoende, maar
voor het gevoel is de 1,6 liter mo
tor krap aan. Het prestatiever-
schil met de driedeurs is overi
gens uiterst gering. ABS en
elektronische remkrachtverde-
ling zijn altijd paraat en zorgen
voor een veilige en korte rem
weg onder alle omstandigheden.
Voor en achter monteert Honda
een stabilisatorstang en daarom
is in het rijden eigenlijk weinig
te merken van het feit dat deze
auto wat hoger op de wielen
staat. In het interieur is het ove
rigens prettig stil en de afstem
ming van het onderstel is rede
lijk comfortabel. Voor past
Honda een McPherson ophan
ging toe en achter een 5-link De
Dion as. De vier wielen worden
permanent aangedreven waar
bij de motorkrachten flexibel
over de wielen verdeeld kunnen
worden afhankelijk van de om-
het zogenaamde Sports Pack be
staande uit 16 inch lichtmetalen
wielen, een behoorlijk fors uitge
vallen dakspoiler die lang niet
bij iedereen in de smaak valt en
op de vijfdeurs minder aardig
overkomt dan bij de driedeurs.
Ook heeft de auto met Sports
Pack een zeer kleine antenne en
in de kleur gespoten dorpels.
ïhnische gegevens:
s: en type: Honda HR-V 5-deurs 4WD
4 in lijn
1590 cc
75 x 90 mm
105pkbij61(
135 Nm bij 34
lengte 4,11
1209 kg
topsnelheid 162 km/u
acceleratie 0-100 in 12,7 sec.
stadscyclus 10,4 liter/100 km
buitenwegcyclus 7,6 liter/100 km
gecombineerd 8,6 liter/100 km
£49.990,=
Het is alleen een beetje jammer
dat de toename van de lengte al
leen is gebruikt voor de been-
ruimte, waar overigens niets
mis mee is. Maar het bagagevo-
lume blijft met 285 liter aan de
bescheiden kant. Natuurlijk
de achterbank in twee delen
worden neergeklapt, waardoor
de mogelijkheden meteen flink
toenemen. Standaard is er een
hoedenplank. Onder de vloer
van de bagageruimte zijn nog
wat extra vakken aanwezig.
Honda leverde de HR-V 3-deurs
al in twee aandrijfvarianten en
die keuze wordt ook bij de 5-
deurs geboden. De basisversie
heeft tweewielaandryving en
een handgeschakelde vijfbak.
Het komende rallyseizoen is de
Tilburgse Nissan-dealer Denis
sen sponsor van het team Brou-
wers/Michels die ook dit jaar
weer meedoen in de strijd om de
Micra Challenge. Bert Brouwers
doet al voor het vijfde jaar aan
de Challenge mee met vorig jaar
voor het eerst navigator Kris
tian Michels naast zich. De com
binatie was na een korte gewen
ningsperiode goed op elkaar
ingespeeld en behaalde de derde
plaats in het klassement.
zetbaar is.
Bovendien berekent Honda een
uiterst bescheiden meerprijs
voor de verlengde carrosserie en
de twee extra deuren, namelijk
£1.500,=.
Al deze activiteiten kunnen niet
plaatsvinden zonder steun van
buiten af en daarom draagt Au
tomobielbedrijf Kluitmans BV
bij in de exploitatiekosten en de
aanschaf van de nieuwe Mitsu
bishi L400 voorzien van een
krachtige en soepele 2,5 liter
turbodiesel motor. Andere be
drijven die het initiatief steunen
zijn Vos reclame (bestickering),
Cirrhus Car Clean BV (houdt de
auto schoon), Oomen telecom
municatie (autotelefoon) e
Vlemmix dierenspeciaalzf
(kledingsponsor).
Het resultaat is een robuust
ogende stationwagon die hoog
op de poten staat en is voorzien
van diverse olijke details. De
vyfdeurs biedt meer gebruiks
mogelijkheden niet alleen van
wege het grotere aantal portie
ren, maar vooral vanwege het
feit dat de wielbasis 10 cm lan
ger is geworden en dit volledig
ten goede komt aan de been-
ruimte voor de achterpassa-
giers. Het spreekt voor zich dat
de achterste zitplaatsen ook
veel makkelijker bereikbaar
zijn. De achterkant van de
koets is vrij hoekig met lichtu-
nits die vanaf de bumper hele
maal tot aan het dak lopen. De
1997 24.950,
1993 14.950,-
1997 25.950,-
1996 15.950,-
1998 20.950,
1999 21.990,
1993 10.950,-
1995 15.950,-
1994 14.950,-
1996 16.950,-
1996 17.950,
1993 12.950,
1992 11.950,-
1995 13.950,-
1996 14.950,-
1993 16.950,-
19.950,-
1997 28.950,-
1992 7.950,-
1995 23.950,-
1995 19.950,-
1991 8.950,
1995 14.950,-
1994 12.950,-
1998 21.950,
1993 8.950,-
1995 16.950,
1992 12.950,-
1994 15.950,
1996 17.950,-
1993 14.950,-
1991 9.950,-
achterruit sluit hier direct op
aan. De achterklep, in dit geval
de vijfde deur, gaat tot een flinke
uitsparing in de bumper open.
Dat mag ook wel omdat de auto
relatief hoog op de wielen staat
en op deze manier de tildrempel
beperkt wordt gehouden. De
achterkant heeft overigens een
uitstraling die dicht bij de be
staande Volvo V70 komt. De zij
kant komt zeker als vijfdeurs be
hoorlijk zakelijk over. Bumpers,
portiergrepen en spiegelbehui-
zing worden in de carrosserie-
kleur gespoten. Stootstrips ont
breken evenwel. De uitstraling
is minder origineel dan bij de
driedeurs, maar dat is in dit ge
val zeker geen nadeel. De front-
partij van beide HR-V uitgaves
is gelijk. De auto heeft richting
aanwijzers en dubbele ronde
koplampen in één unit, waarbij
de ronde vormen aan de onder
kant in de bumper worden door
getrokken. Verder heeft de auto
een bescheiden grille, forse
luchtinlaat in de bumper en een
redelijk schuin aflopende, maar
tegelijk hoekige motorkap. Ons
testexemplaar was voorzien van
Daarom kost de 4WD £49.990,=
en kan de 2WD al voor
£43.990,= worden besteld. Met
CVT-automaat komt de 4WD 5-
rs op £52.990,= en dat zijn
luit concurrerende bedra-
In het interieur is het de schoon
heid van de eenvoud die over
heerst. Niets is overdreven of
overvloedig, maar alle elemen
ten zijn uitstekend op elkaar af
gestemd wat betreft vorm en
kleur. Overigens is de inrichting
van de 5-deurs iets minder
kleurrijk dan bij de bestaande 3-
deurs omdat Honda voor beide
modellen een wat andere doel
groep voor ogen heeft. Het dash
board is tweekleurig uitgevoerd,
zwart voor de bovenkant, don
ker grijs voor het onderste ge
deelte. De blauwe wijzerplaten
en het blauwe Honda-logo op het
stuurwiel geven er wat extra
kleur aan. In de middenconsole
zijn drie draai knoppen te vinden
voor de verwarming en ventila
tie. Airconditioning wordt tegen
meerprijs geleverd. Er zijn zes
uitstroomopeningen in het
dashboardlichaam opgenomen
en natuurlijk zijn twee airbags
standaard. Over zij-airbags
wordt nog niet gesproken. Te
genover de passagier is in het
dashboard een dubbel kastje op
genomen, terwijl er ook opberg-
mogelijkheden zijn in de portie
ren en aan de rugleuning van de
voorstoelen. De stoelbekleding
08-DT-GX
MITSUBISHI
motors
I I