cvji i iaat. S! /I 1! O BMWZ8 G Zuinigheidswonder van Chrysler Clio MTV met standaard muziek king en lan eer! S3 DAIHATSU Onderhoud Laatste uitgave klassieke Mini riA-ro Ongekende schoonheid Jaargang 12 nr 10 Donderdag 9 maart2000 Oplage 104.700 Deze week Autotest Toyota Yaris Verso Linea Sol pag.3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato DEALERS E-commerce •BMW ..01315422133 .01315423030 .01315943943 .01315053944 .01315802020 .01315331206 .04161361553 .01315443330 .01314683911 ..01314634355 .01315347771 .01315420143 .01314647676 .01315363924 .01315355575 Leer en aluminium .01315355655 .01315351035 .01315321411 Auto Bongers IAK Tilburg Reparatie ere etc. 1T 2000 PAGINA 22 I Off. Sub Dealer APK Keuringen Schade herstel Renova Chrysler Chrysler L. op Zand...04161363993 Citroën Van Rijn Honda De Graaff. Kia Schapendonk Mercedes Benz Renova, uw BMW dealer. t moment i jrcentage wai wc Bertens Daewoo Auto Braat Tilb01314680044 Daihatsu Ad v.d. Wouw04161363412 Ford P.v.d.Ven. •Ford Autoparc Mitsubishi Kluitmans.... Nissan Denissen Opel Gebr. Vullings01314680468 Peugeot Collaris Peugeot Spijkers Goirle Renault Van der Boom01315364011 Rover •Seat/Saab Zuidoost •Seat Auto Noordhoek ...01314553678 Skoda Subaru Dekkers Suzuki Gijsbers Toyota Autonova Volvo Van Roosmalen ....01315840000 VW! Audi een gro “kit een is 4, AUTOBEDR. J.PAYMANS BEDRIJFSWEG 2, OISTERWIJK, TEL. 013-5282324 wer dex partij zijn in BMW maakt rijden geweldig v. trappen e.d. EN (3x), fCHEN. Van de prachtige BMW 507 werden er aan het einde van dejaren vijftig slechts 252 exemplaren ge maakt. De nieuwe Z8 mag als een verlate opvolger van deze schoonheid worden gezien. De dagproduc tie zal op 4 exemplaren komen te liggen, waardoor het productieaantal van de 507 in ieder geval bin nen een paar maanden zal worden overtroffen. staat de met vijf -’-atsbie Er gaat geen week voorbij of ik krijg wel een persbericht binnen met betrekking tot nieuwe auto- activiteiten op het internet. Dat autofabrikanten en -importeurs, dealerbedrijven, de bekend# me dia en hobbyisten de meest prachtige informatiesites opzet ten, dat is geen nieuws meer. Wie midden in de nacht de prijs van een bepaalde auto wil weten, tikt simpelweg rai.nl in en binnen de kortste keren staat de bedoelde auto met alle gegevens op het scherm. Fabrikanten gaan steeds verder met fraaie sites waarop soms ook videofragmen ten getoond worden of men een complete auto op het scherm kan aankleden. Maar, waar ik het hierover h$b gaat nog veel verder en wel de verkoop van auto’s via internet of e-commerce. Grote handelaren in gebruikte auto’s hebben het medium al ontdekt. Er zijn di verse sites waarop met foto’s vele duizenden gebruikte auto’s in alle prijsklassen worden aange boden.'Maar, je kunt een auto niet even downloaden om er een proefrit mee te maken. Je zult al tijd naar het betreffende bedrijf toé rhóeten rijden om een bepaal de auto naar keuze te bekijken en beoordelen. Er zijn goeroes die voorspelen dat de huidige computergenera- tie straks een nieuwe auto via in ternet gaat bestellen. Voor de au tofabrikanten levert dit een flink voordeel op. Er hoeft niet meer op voorraad geproduceerd te worden, zodat iedere auto die van de band rolt al een bestem ming heeft. Nu werken diverse merken al jaren op deze manier maar dan uiteraard met tussen komst van de dealer. In mijn ogen blijft een auto een product dat je moet ervaren. Bij de dealer binnenlopen, een sfeer opsnui ven, in een auto gaan zitten en er natuurlijk eén flinke proefrit mee maken. Maar ja, zolang uit statistieken blijkt dat een gemid delde proefrit niet langer duurt van 15 minuten, dan zou e-com merce toch wel eens meer invloed kunnen gaan hebben. Ter verge lijking wordt gekeken naar com puterleverancier Dell. Maar bij een computer tellen vooral de prestaties en veel minder Zaken als vormgeving, standing, com fort, kleur etc. Dus, naar mijn bescheiden mening kan informa tievoorziening via internet pri ma, maar zal de klant toch veel al naar de dealer blijven gaan om werkelijk met het product kennis te maken. En wat te doen met de in te ruilen auto als u via internet een nieuwe auto koopt. Tony Vos um carroa=° een 3,2 Lvci pk, kortom e droomauto d ongelofelijke 200 km/u wi 1st het vo- __i de snel- i, heeft een ling van de i elektronisch af- ielheid van 250 icvhts 4,7 secon- lit stilstartd lier te zet- speciale be- n bijpassende De 1.4 id gulden i datzelfde nelen. Voor de bediening van di verse organen zoals de airco en radio is een interactief display in het dashboard geplaatst waar mee alle functies aan te sturen zijn inclusief navigatiesysteem, inbraakalarm en het surfen op Internet. De versnellingsbak wordt bediend met schakelaars op het stuurwiel. De bestuurder kan het dashboard aan persoon lijke wensen aanpassen omdat kleur, inhoud, afmetingen en op ties individueel kunnen worden afgesteld. Dubbel-VANOS Net als bij de Z3 beschikt de Z8 over twee stevige rolbeugels di rect achter de stoelen, die in dit geval in dezelfde klepr leer wor den bekleed als het interieur. De auto heeft een halfautomatisch sluitende cabriokap met een ser- vogestuurd sluitmechanisme en Redactie: Tony Vos Tel. 0495/430930 Postbus 410 - 5000 Het stabilisatiesysteem (DSC III) is volledig op sportiviteit af gestemd. Bovendien past BMW een motorsleepmomentregeling toe, waardoor het doorslippen van de achterwielen wordt voor komen als er op de motor wordt afgeremd. Dit is nodig om het forse vermogen onder alle om- Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 De Idlei- and werking die sen speciale Clio i t concertzaal op v 1 is een 4 x 30 istallatie bestaan- j en CD-speler iening aan de stuurko- Het voorland van de nieuwe Z8 is inderdaad de historische 507, een grote tweezits road ster met een volledig alumini- rosserie en voorzien van I liter V8 motor van 150 l een regelrechte i die een voor die tijd ce topsnelheid van rist te behalen. Gebaseerd op de RN-versie le vert Renault met directe ingang de Clio MTV en dat zal veel lief hebbers als muziek in de oren klinken. Renault wil deze auto verkopen aan een jong en dyna misch publiek dat op zoek is naar een leuke en goed uitgërus- te auto. Met een marktaandeel van 10,3 procent werd de nieuwe Renault Clio over 1999 de.best verkochte compacte auto in Eu ropa voor de Opel Corsa (9,£> ,v, en de Peugeot 206 (9,8%). De marktleider nam de wereldlei der op het gebied van TV-mu- ziekzenders MTV in de hand voor een samenwerking die heeft geleid tot een speciale Clio om gevormd tot concertzaal op wie len. Standaard i' Watt muziekinst de uit een radio e met bediening Charmant en krachtig Klassieke details van de 507 vormden de basis voor de nieuwe droomauto van BMW, de Z8, die in kleine aantallen in München zullen worden gepro duceerd en waarvan de Neder landse importeur dit jaar nog de beschikking krijgt over 10 exemplaren. Het is wederom i grote tweezits roadster met i lange motorkap, opvallend rote wielen en onder meer jewen’ op de voorschermen, i typische 507-detail. De Z8 1,40 meter lang, met 1,83 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur De autosalon van Genève leverde een bijzonder prototype op bij DaimlerChrysler. De in Amerika ontwikkelde ESX3 is een auto die door innovatieve technieken op het gebied van aandrijving, car rosserie als bediening genoegen neemt met 3,3 liter per 100 km. Bovendien voorspellen de ma kers een aantrekkelijke aan schafprijs als een dergelijk model in de toekomst in productie gaat. De vormgeving van de ESX3 ken merkt zich door strakke lijnen en afgekapte oppervlakten en juist sterk geprononceerde details zo als de achterlichten die doen den ken aan staartvinnen. Een grap pig detail zien we bij de achterruit die direct achter de achterbank onder een hoek van 90 graden is geknikt. Een voor deel van deze constructie is dat een extra lang kofferdeksel kan worden toegepast. Het interieur is uitgevoerd in grijs-metallic leer, parelbeige stoffen en micro- tech sierlijsten. De stoelen zijn gemaakt van lichtgewicht mate rialen en aardig zijn de verstel bare armsteunen in de portierpa- De 1020 kg wegende Chrysler ESX3 is voorzien van een 3 cilin der 1,5 liter dieselmótor geheel uit lichtmetaal en een 15 kW BMW M5 met een vermogen van 400 pk bij 6600 tr/min en een koppel van 500 Nm bij 3800 tr/min. Alle denkbare technie ken zijn in deze machine ver werkt zoals de variabele verstel ling van de nokkenassen (dubbel-VANOS) en elektro nisch gestuurde, aparte gas kleppen in het inlaattraject voort een hoger koppel bij lage en middellage toerentallen. En voor de echte techneuten: ook een centrifugaalkracht-geregel- de smering, dwarsstroomkoe- ling en een olie/koelvloeistof- warmtewisselaar zijn van de partij. De motor ligt om een ideale gewichtsverdeling te ver krijgen ver achter de vooras. standigheden probleemloos op de weg te brengen. Het is wel licht opmerkelijk dat BMW de Z8 alleen levert met een handge- schakelde zesbak. Dat past ui termate goed bij het karakter van de auto, maar met een auto maat zouden de afzetkansen nog groter zijn. De Z8 haalteen e'1 geregelde topsnelheid km/u en heeft slechts den nodig om vanuit s de 100 km/u op de teil ten. Standaard staat de Z8 op 18 inch wielen met vijf dubbele spaken die plaats bieden aan grote geventileerde remschij- ven. De, ophanging is volledig uit aluminium gemaakt, ook de In- tegraal-4-achteras. BMW biedt de keuze uit zes car rosserie- en vier interieurkleu- ren. De stoelen zijn met leer in twee kleuren bekleed, elektrisch verstelbaar en kunnen ver warmd worden. De zijruiten worden elektrisch bediend, airco is standaard en de auto heeft normale airbags en zij-airbags. Erg fraai is het centraal ge plaatste instrumentarium met vier ronde klokken. Het dash board en de middenconsole heb ben veel aluminium details en het fraaie driespaaks stuurwiel doet weer sterk aan de 507 den ken. In één unit zijn het audiosys- teem, de navigatiecomputer en de mobiele telefoon onderge bracht. Er zijn een CD-wisse- laar, 250 Watt versterker en maar liefst tien luidsprekers. Standaard zijn vérder een alarm, centrale vergrendeling, cruise-control en een verwarm- bare rustpositie van de ruiten- wisserbladen. En dan de grote vraag, wat kost al dit fraais? Gaat u eerst maar eens rustig zitten. BMW vraagt voor de Z8 f.368.000,= en de Ne derlandse overheid zou voor ie dere koper de rode loper moeten uitrollen. Zij ontvangen name lijk op iedere Z8 £99.400,= aan BPM en ook nog eens zo’n veer tigduizend gulden aan BTW. elektromotor. Bijzonder is ook de elektro-mechanische zesversnel lingsbak die het gemak van een automaat combineert met het lage brandstofverbruik van een handgeschakeld exemplaar. Bij de constructie van de carrosserie wordt veel gebruik gemaakt van licht gewicht materialen. Diverse componenten zijn gemaakt vol gens de thermoplastische spuit- giet-technologie. De basiscon structie van de ESX3 bestaat uit slechts 12 onderdelen, terwijl bij een conventionele auto zo’n hon derd metalen onderdelen nodig zijn. Belangrijk is dat bij deze productiemethode een lagere kostprijs wordt verkregen ten op zichte van een stalen koets en nog veel minder dan bij gebruik van aluminium, titanium of thermo- hardende kunststoffen. Volgens schatting weegt de carrosserie zo’n 45 procent minder dan een stalen koets en kost ook nog eens 15 procent minder in de produc tie. Maar liefst 80 procent van de ESX3 is op dit moment recycle baar en dat percentage zal in de toekomst alleen maar toenemen. De eerste productietoepassing van deze spuitgiet-techniek mag volgend jaar worden verwacht bij een nieuwe hardtop voor de’Jeep Wrangler. wie in de winter maximaal be schermd in de Z8 wil rijden kan dé standaard hardtop monteren met een verwarmde achterruit. Hiermee krijgt de auto een haast coupé-achtige uitstraling, wederom opeen zeer klassieke manier. De carrosserie van de Z8 is net als bij de 507 gemaakt uit alu minium. Het gaat om de space frame techniek, een volledig zelfdragende constructie. De voordelen van aluminium zijn bekend: sterk en licht tegelijk en corrosiebestendig. De enorme stijfheid is tijdens het rijden di rect te merken, zowel door het vrijwel achterwege blijven van torsie, maar ook door de afwe zigheid van resonanties. De bumpers en dorpelpanelen zijn gemaakt uit slagvast polyuret- haan dat tot een botssnelheid van 4 km/u elastisch vervorm baar is. Achter de bumper zitten de antennes voor de radio, het navigatiesysteem en de telefoon. Onder de motorkap komen we precies tegen wat het uiterlijk doet vermoeden. Hier ligt dezelf de 32 kleps 5 liter V8 als in de 1 De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Oms treken, verschijnt in geheel Til burg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oister- I wijk, Moergestel en Hilvarenbeek. meter behoorlijk breed en slechts 1,31 meter hoog. Eind 1997 toonde het merk op de To kyo Motor Show het studiemo del Z07, waarin de lijn van de Z8 goed te herkennen was.Het was toen al duidelijk dat de stylisten van BMW in dit project behoor lijk de vrije hand hadden gekre gen. In ieder geval mag de Z8 ondanks zijn moderne technie ken een sportwagen volgens de klassieke normen genoemd wor den met een tegelijk charmant en krachtig uiterlijk. Het front wordt onder andere in genomen door in de breedte uit getrokken BMW nieren met daarin de ronde mistlampen, heldere driehoekige Xenon kop lampen en een extra luchtinlaat in de meegespoten bumper. Voor de richtingaanwijzers, achter lichten en remlichten past BMW neon-Jichttechnologie toe met j als grote voordelen de snelle re actietijd, lange levensduur en grotere vrijheden voor de ont- arpers. Dat is ook duidelijk in i vormgeving van de achter- ■~^j te zien. De lichtfuncties zijn in zeer smalle units onder gebracht,'terwijl de nummer plaat wordt geflankeerd door de mistlamp en achteruitrijklicht. Door de onderbumper steken aan weerszijde twee uitlaatpij pen van gepolijst edelstaal naar buiten met net daarboven twee smalle reflectorstroken. Na de brede, hoge spatborden ter hoog te van de aangedreven achter wielen loopt het kofferdeksel juist elegant naar beneden af. In september van dit jaar zal de laatste Mini van de band lopen, op dezelfde plek waar het eerste exemplaar in 1959 werd geprodu ceerd. Om dit lange tijdperk van deze legendarische auto stijlvol af te sluiten, komen er maar liefst zeven speciale uitvoeringen op de markt. Inmiddels zijn er wereld wijd 5,3 miljoen Mini’s verkocht en kreeg deze opzienbarende auto de tweede plaats in de verkiezing tot ‘Auto van de Eeuw’. De Mini was destijds een flinke stap Voor ruit vanwege zijn voorwielaan- drijving, verrassende interieur- ruimte, sportieve weggedrag en de dwars voorin geplaatste motor. Zoals gezegd kan er uit zeven spe ciale Final Editions worden geko zen die luisteren naar de namen: Classic, Notting Hill, Cooper, Cooper S LE, Seven, Knights bridge en Knightsbridge Open. De Classic is een basis-Mini die een tijdelijke rentree maakt in ons land. De nostalgische Notting Hill kenmerkt zich door bij zonde- re kleurencombinaties en beide Cooper-modellen zijn sportief van inslag. De Seven vormt een ode aan de originele Austin Se7en van 1959 en de Knightsbridge staat voor de luxe van lederen be kleding en eventueel een elek trisch bediend roldak. De Final Editions van de Mini zijn ver krijgbaar bij de meeste Rover dealers en een aantal geselecteer de BMW-dealers. Deze laatste zullen'ook de nieuwe Mini vanaf begin volgend jaar gaan verko pen. Renova bv Ringbaan Oost 102a 5013 CDTJIburg Telefoon (013) 542 21 33 lom. De apparatuur past lume automatisch aan d> heid van de auto aan, automatische afstellii D versterking van de lage tonen aan het geluidsvermogen en rangschikt de zenders op alfabe tische volgorde. Verder heeft de Clio MTV 8 luidspekers die over 8 sporen beschikken. Van de RN-uitgave worden on- n Eu- der meer overgenomen de elek- ,9%) trisch ruitbediening voor, cen- trale vergrendeling met afstandsbediening en mistlam pen. Daarbij krijgt de MTV dub bele koplampen, witte wijzer platen, drie hoofdsteunen achter, meegespoten buitenspie gels en lichtmetalen wielen. Er kan worden gekozen uit 8 kleu ren, waarvan één specifiek voor dit model. Er zijn MTV-vermeldingen te vinden op de zij- en achterkant van de auto en in het interieur treffen we tot slot s kledingsstoffen en vloermatten. Renault levert deze gelimiteer de Clio met drie benzinemotoren en een diesel. De 60 pk 1,2 liter, 75 pk 1,4 liter en de nieuwe 1,4 liter 16V van 98 pk zijn aanwe zig naast de recent geïntrodu ceerde 1,9 liter direct ingespoten turbodiesel van 80 pk. Uiter aard kan een drie- of vijfdeurs carrosserie worden besteld (meerprijs f. 1.000,=). De Clio MTV 1.2 kost £26.400,=. liter motor kost duizfend f extra en voor nog eens da bedrag erbij wordt de 16V voor gereden. De aantrekkelijkel.9 dTi kost op dit moment £31.500,=. t 11^ Iff in' 5429 WVJY 92]

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 23