cvji i iaat.
S!
/I
1!
O
BMWZ8
G
Zuinigheidswonder
van Chrysler
Clio MTV
met standaard muziek
king
en
lan
eer!
S3 DAIHATSU Onderhoud
Laatste
uitgave
klassieke
Mini
riA-ro
Ongekende schoonheid
Jaargang 12 nr 10 Donderdag 9 maart2000 Oplage 104.700
Deze week
Autotest Toyota Yaris Verso Linea Sol
pag.3
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
DEALERS
E-commerce
•BMW
..01315422133
.01315423030
.01315943943
.01315053944
.01315802020
.01315331206
.04161361553
.01315443330
.01314683911
..01314634355
.01315347771
.01315420143
.01314647676
.01315363924
.01315355575
Leer en aluminium
.01315355655
.01315351035
.01315321411
Auto Bongers
IAK Tilburg
Reparatie
ere etc.
1T 2000 PAGINA 22 I
Off. Sub Dealer
APK Keuringen
Schade herstel
Renova
Chrysler
Chrysler L. op Zand...04161363993
Citroën
Van Rijn
Honda
De Graaff.
Kia
Schapendonk
Mercedes Benz
Renova,
uw BMW dealer.
t moment i
jrcentage
wai
wc
Bertens
Daewoo
Auto Braat Tilb01314680044
Daihatsu
Ad v.d. Wouw04161363412
Ford
P.v.d.Ven.
•Ford
Autoparc
Mitsubishi
Kluitmans....
Nissan
Denissen
Opel
Gebr. Vullings01314680468
Peugeot
Collaris
Peugeot
Spijkers Goirle
Renault
Van der Boom01315364011
Rover
•Seat/Saab
Zuidoost
•Seat
Auto Noordhoek ...01314553678
Skoda
Subaru
Dekkers
Suzuki
Gijsbers
Toyota
Autonova
Volvo
Van Roosmalen ....01315840000
VW! Audi
een
gro
“kit
een
is 4,
AUTOBEDR. J.PAYMANS
BEDRIJFSWEG 2, OISTERWIJK, TEL. 013-5282324
wer
dex
partij
zijn in
BMW maakt rijden geweldig
v. trappen e.d.
EN (3x),
fCHEN.
Van de prachtige BMW 507 werden er aan het einde
van dejaren vijftig slechts 252 exemplaren ge
maakt. De nieuwe Z8 mag als een verlate opvolger
van deze schoonheid worden gezien. De dagproduc
tie zal op 4 exemplaren komen te liggen, waardoor
het productieaantal van de 507 in ieder geval bin
nen een paar maanden zal worden overtroffen.
staat de
met vijf
-’-atsbie
Er gaat geen week voorbij of ik
krijg wel een persbericht binnen
met betrekking tot nieuwe auto-
activiteiten op het internet. Dat
autofabrikanten en -importeurs,
dealerbedrijven, de bekend# me
dia en hobbyisten de meest
prachtige informatiesites opzet
ten, dat is geen nieuws meer. Wie
midden in de nacht de prijs van
een bepaalde auto wil weten, tikt
simpelweg rai.nl in en binnen de
kortste keren staat de bedoelde
auto met alle gegevens op het
scherm. Fabrikanten gaan
steeds verder met fraaie sites
waarop soms ook videofragmen
ten getoond worden of men een
complete auto op het scherm kan
aankleden.
Maar, waar ik het hierover h$b
gaat nog veel verder en wel de
verkoop van auto’s via internet
of e-commerce. Grote handelaren
in gebruikte auto’s hebben het
medium al ontdekt. Er zijn di
verse sites waarop met foto’s vele
duizenden gebruikte auto’s in
alle prijsklassen worden aange
boden.'Maar, je kunt een auto
niet even downloaden om er een
proefrit mee te maken. Je zult al
tijd naar het betreffende bedrijf
toé rhóeten rijden om een bepaal
de auto naar keuze te bekijken en
beoordelen.
Er zijn goeroes die voorspelen
dat de huidige computergenera-
tie straks een nieuwe auto via in
ternet gaat bestellen. Voor de au
tofabrikanten levert dit een flink
voordeel op. Er hoeft niet meer
op voorraad geproduceerd te
worden, zodat iedere auto die
van de band rolt al een bestem
ming heeft. Nu werken diverse
merken al jaren op deze manier
maar dan uiteraard met tussen
komst van de dealer. In mijn
ogen blijft een auto een product
dat je moet ervaren. Bij de dealer
binnenlopen, een sfeer opsnui
ven, in een auto gaan zitten en er
natuurlijk eén flinke proefrit
mee maken. Maar ja, zolang uit
statistieken blijkt dat een gemid
delde proefrit niet langer duurt
van 15 minuten, dan zou e-com
merce toch wel eens meer invloed
kunnen gaan hebben. Ter verge
lijking wordt gekeken naar com
puterleverancier Dell. Maar bij
een computer tellen vooral de
prestaties en veel minder Zaken
als vormgeving, standing, com
fort, kleur etc. Dus, naar mijn
bescheiden mening kan informa
tievoorziening via internet pri
ma, maar zal de klant toch veel
al naar de dealer blijven gaan
om werkelijk met het product
kennis te maken. En wat te doen
met de in te ruilen auto als u via
internet een nieuwe auto koopt.
Tony Vos
um carroa=°
een 3,2 Lvci
pk, kortom e
droomauto d
ongelofelijke
200 km/u wi
1st het vo-
__i de snel-
i, heeft een
ling van de
i elektronisch af-
ielheid van 250
icvhts 4,7 secon-
lit stilstartd
lier te zet-
speciale be-
n bijpassende
De 1.4
id gulden
i datzelfde
nelen. Voor de bediening van di
verse organen zoals de airco en
radio is een interactief display in
het dashboard geplaatst waar
mee alle functies aan te sturen
zijn inclusief navigatiesysteem,
inbraakalarm en het surfen op
Internet. De versnellingsbak
wordt bediend met schakelaars
op het stuurwiel. De bestuurder
kan het dashboard aan persoon
lijke wensen aanpassen omdat
kleur, inhoud, afmetingen en op
ties individueel kunnen worden
afgesteld.
Dubbel-VANOS
Net als bij de Z3 beschikt de Z8
over twee stevige rolbeugels di
rect achter de stoelen, die in dit
geval in dezelfde klepr leer wor
den bekleed als het interieur. De
auto heeft een halfautomatisch
sluitende cabriokap met een ser-
vogestuurd sluitmechanisme en
Redactie:
Tony Vos
Tel. 0495/430930
Postbus 410 - 5000
Het stabilisatiesysteem (DSC
III) is volledig op sportiviteit af
gestemd. Bovendien past BMW
een motorsleepmomentregeling
toe, waardoor het doorslippen
van de achterwielen wordt voor
komen als er op de motor wordt
afgeremd. Dit is nodig om het
forse vermogen onder alle om-
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
De
Idlei-
and
werking die
sen speciale Clio i
t concertzaal op v
1 is een 4 x 30
istallatie bestaan-
j en CD-speler
iening aan de stuurko-
Het voorland van de nieuwe Z8
is inderdaad de historische
507, een grote tweezits road
ster met een volledig alumini-
rosserie en voorzien van
I liter V8 motor van 150
l een regelrechte
i die een voor die tijd
ce topsnelheid van
rist te behalen.
Gebaseerd op de RN-versie le
vert Renault met directe ingang
de Clio MTV en dat zal veel lief
hebbers als muziek in de oren
klinken. Renault wil deze auto
verkopen aan een jong en dyna
misch publiek dat op zoek is
naar een leuke en goed uitgërus-
te auto. Met een marktaandeel
van 10,3 procent werd de nieuwe
Renault Clio over 1999 de.best
verkochte compacte auto in Eu
ropa voor de Opel Corsa (9,£> ,v,
en de Peugeot 206 (9,8%). De
marktleider nam de wereldlei
der op het gebied van TV-mu-
ziekzenders MTV in de hand
voor een samenwerking die heeft
geleid tot een speciale Clio om
gevormd tot concertzaal op wie
len. Standaard i'
Watt muziekinst
de uit een radio e
met bediening
Charmant en krachtig
Klassieke details van de 507
vormden de basis voor de
nieuwe droomauto van BMW,
de Z8, die in kleine aantallen in
München zullen worden gepro
duceerd en waarvan de Neder
landse importeur dit jaar nog
de beschikking krijgt over 10
exemplaren. Het is wederom
i grote tweezits roadster met
i lange motorkap, opvallend
rote wielen en onder meer
jewen’ op de voorschermen,
i typische 507-detail. De Z8
1,40 meter lang, met 1,83
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
De autosalon van Genève leverde
een bijzonder prototype op bij
DaimlerChrysler. De in Amerika
ontwikkelde ESX3 is een auto die
door innovatieve technieken op
het gebied van aandrijving, car
rosserie als bediening genoegen
neemt met 3,3 liter per 100 km.
Bovendien voorspellen de ma
kers een aantrekkelijke aan
schafprijs als een dergelijk model
in de toekomst in productie gaat.
De vormgeving van de ESX3 ken
merkt zich door strakke lijnen en
afgekapte oppervlakten en juist
sterk geprononceerde details zo
als de achterlichten die doen den
ken aan staartvinnen. Een grap
pig detail zien we bij de
achterruit die direct achter de
achterbank onder een hoek van
90 graden is geknikt. Een voor
deel van deze constructie is dat
een extra lang kofferdeksel kan
worden toegepast. Het interieur
is uitgevoerd in grijs-metallic
leer, parelbeige stoffen en micro-
tech sierlijsten. De stoelen zijn
gemaakt van lichtgewicht mate
rialen en aardig zijn de verstel
bare armsteunen in de portierpa-
De 1020 kg wegende Chrysler
ESX3 is voorzien van een 3 cilin
der 1,5 liter dieselmótor geheel
uit lichtmetaal en een 15 kW
BMW M5 met een vermogen van
400 pk bij 6600 tr/min en een
koppel van 500 Nm bij 3800
tr/min. Alle denkbare technie
ken zijn in deze machine ver
werkt zoals de variabele verstel
ling van de nokkenassen
(dubbel-VANOS) en elektro
nisch gestuurde, aparte gas
kleppen in het inlaattraject
voort een hoger koppel bij lage
en middellage toerentallen. En
voor de echte techneuten: ook
een centrifugaalkracht-geregel-
de smering, dwarsstroomkoe-
ling en een olie/koelvloeistof-
warmtewisselaar zijn van de
partij. De motor ligt om een
ideale gewichtsverdeling te ver
krijgen ver achter de vooras.
standigheden probleemloos op
de weg te brengen. Het is wel
licht opmerkelijk dat BMW de
Z8 alleen levert met een handge-
schakelde zesbak. Dat past ui
termate goed bij het karakter
van de auto, maar met een auto
maat zouden de afzetkansen nog
groter zijn.
De Z8 haalteen e'1
geregelde topsnelheid
km/u en heeft slechts
den nodig om vanuit s
de 100 km/u op de teil
ten.
Standaard staat de Z8 op 18
inch wielen met vijf dubbele
spaken die plaats bieden aan
grote geventileerde remschij-
ven. De, ophanging is volledig uit
aluminium gemaakt, ook de In-
tegraal-4-achteras.
BMW biedt de keuze uit zes car
rosserie- en vier interieurkleu-
ren. De stoelen zijn met leer in
twee kleuren bekleed, elektrisch
verstelbaar en kunnen ver
warmd worden. De zijruiten
worden elektrisch bediend, airco
is standaard en de auto heeft
normale airbags en zij-airbags.
Erg fraai is het centraal ge
plaatste instrumentarium met
vier ronde klokken. Het dash
board en de middenconsole heb
ben veel aluminium details en
het fraaie driespaaks stuurwiel
doet weer sterk aan de 507 den
ken.
In één unit zijn het audiosys-
teem, de navigatiecomputer en
de mobiele telefoon onderge
bracht. Er zijn een CD-wisse-
laar, 250 Watt versterker en
maar liefst tien luidsprekers.
Standaard zijn vérder een
alarm, centrale vergrendeling,
cruise-control en een verwarm-
bare rustpositie van de ruiten-
wisserbladen.
En dan de grote vraag, wat kost
al dit fraais? Gaat u eerst maar
eens rustig zitten. BMW vraagt
voor de Z8 f.368.000,= en de Ne
derlandse overheid zou voor ie
dere koper de rode loper moeten
uitrollen. Zij ontvangen name
lijk op iedere Z8 £99.400,= aan
BPM en ook nog eens zo’n veer
tigduizend gulden aan BTW.
elektromotor. Bijzonder is ook de
elektro-mechanische zesversnel
lingsbak die het gemak van een
automaat combineert met het
lage brandstofverbruik van een
handgeschakeld exemplaar. Bij
de constructie van de carrosserie
wordt veel gebruik gemaakt van
licht gewicht materialen. Diverse
componenten zijn gemaakt vol
gens de thermoplastische spuit-
giet-technologie. De basiscon
structie van de ESX3 bestaat uit
slechts 12 onderdelen, terwijl bij
een conventionele auto zo’n hon
derd metalen onderdelen nodig
zijn. Belangrijk is dat bij deze
productiemethode een lagere
kostprijs wordt verkregen ten op
zichte van een stalen koets en nog
veel minder dan bij gebruik van
aluminium, titanium of thermo-
hardende kunststoffen. Volgens
schatting weegt de carrosserie
zo’n 45 procent minder dan een
stalen koets en kost ook nog eens
15 procent minder in de produc
tie. Maar liefst 80 procent van de
ESX3 is op dit moment recycle
baar en dat percentage zal in de
toekomst alleen maar toenemen.
De eerste productietoepassing
van deze spuitgiet-techniek mag
volgend jaar worden verwacht bij
een nieuwe hardtop voor de’Jeep
Wrangler.
wie in de winter maximaal be
schermd in de Z8 wil rijden kan
dé standaard hardtop monteren
met een verwarmde achterruit.
Hiermee krijgt de auto een
haast coupé-achtige uitstraling,
wederom opeen zeer klassieke
manier.
De carrosserie van de Z8 is net
als bij de 507 gemaakt uit alu
minium. Het gaat om de space
frame techniek, een volledig
zelfdragende constructie. De
voordelen van aluminium zijn
bekend: sterk en licht tegelijk en
corrosiebestendig. De enorme
stijfheid is tijdens het rijden di
rect te merken, zowel door het
vrijwel achterwege blijven van
torsie, maar ook door de afwe
zigheid van resonanties. De
bumpers en dorpelpanelen zijn
gemaakt uit slagvast polyuret-
haan dat tot een botssnelheid
van 4 km/u elastisch vervorm
baar is. Achter de bumper zitten
de antennes voor de radio, het
navigatiesysteem en de telefoon.
Onder de motorkap komen we
precies tegen wat het uiterlijk
doet vermoeden. Hier ligt dezelf
de 32 kleps 5 liter V8 als in de
1 De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en Oms
treken, verschijnt in geheel Til
burg, Goirle, Riel, Loon op Zand,
Udenhout, Berkel Enschot, Oister-
I wijk, Moergestel en Hilvarenbeek.
meter behoorlijk breed en
slechts 1,31 meter hoog. Eind
1997 toonde het merk op de To
kyo Motor Show het studiemo
del Z07, waarin de lijn van de Z8
goed te herkennen was.Het was
toen al duidelijk dat de stylisten
van BMW in dit project behoor
lijk de vrije hand hadden gekre
gen. In ieder geval mag de Z8
ondanks zijn moderne technie
ken een sportwagen volgens de
klassieke normen genoemd wor
den met een tegelijk charmant
en krachtig uiterlijk.
Het front wordt onder andere in
genomen door in de breedte uit
getrokken BMW nieren met
daarin de ronde mistlampen,
heldere driehoekige Xenon kop
lampen en een extra luchtinlaat
in de meegespoten bumper. Voor
de richtingaanwijzers, achter
lichten en remlichten past BMW
neon-Jichttechnologie toe met
j als grote voordelen de snelle re
actietijd, lange levensduur en
grotere vrijheden voor de ont-
arpers. Dat is ook duidelijk in
i vormgeving van de achter-
■~^j te zien. De lichtfuncties
zijn in zeer smalle units onder
gebracht,'terwijl de nummer
plaat wordt geflankeerd door de
mistlamp en achteruitrijklicht.
Door de onderbumper steken
aan weerszijde twee uitlaatpij
pen van gepolijst edelstaal naar
buiten met net daarboven twee
smalle reflectorstroken. Na de
brede, hoge spatborden ter hoog
te van de aangedreven achter
wielen loopt het kofferdeksel
juist elegant naar beneden af.
In september van dit jaar zal de
laatste Mini van de band lopen,
op dezelfde plek waar het eerste
exemplaar in 1959 werd geprodu
ceerd. Om dit lange tijdperk van
deze legendarische auto stijlvol af
te sluiten, komen er maar liefst
zeven speciale uitvoeringen op de
markt. Inmiddels zijn er wereld
wijd 5,3 miljoen Mini’s verkocht
en kreeg deze opzienbarende auto
de tweede plaats in de verkiezing
tot ‘Auto van de Eeuw’. De Mini
was destijds een flinke stap Voor
ruit vanwege zijn voorwielaan-
drijving, verrassende interieur-
ruimte, sportieve weggedrag en
de dwars voorin geplaatste motor.
Zoals gezegd kan er uit zeven spe
ciale Final Editions worden geko
zen die luisteren naar de namen:
Classic, Notting Hill, Cooper,
Cooper S LE, Seven, Knights
bridge en Knightsbridge Open.
De Classic is een basis-Mini die
een tijdelijke rentree maakt in
ons land. De nostalgische Notting
Hill kenmerkt zich door bij zonde-
re kleurencombinaties en beide
Cooper-modellen zijn sportief van
inslag. De Seven vormt een ode
aan de originele Austin Se7en
van 1959 en de Knightsbridge
staat voor de luxe van lederen be
kleding en eventueel een elek
trisch bediend roldak. De Final
Editions van de Mini zijn ver
krijgbaar bij de meeste Rover
dealers en een aantal geselecteer
de BMW-dealers. Deze laatste
zullen'ook de nieuwe Mini vanaf
begin volgend jaar gaan verko
pen.
Renova bv
Ringbaan Oost 102a
5013 CDTJIburg
Telefoon (013) 542 21 33
lom. De apparatuur past
lume automatisch aan d>
heid van de auto aan,
automatische afstellii D
versterking van de lage tonen
aan het geluidsvermogen en
rangschikt de zenders op alfabe
tische volgorde. Verder heeft de
Clio MTV 8 luidspekers die over
8 sporen beschikken.
Van de RN-uitgave worden on-
n Eu- der meer overgenomen de elek-
,9%) trisch ruitbediening voor, cen-
trale vergrendeling met
afstandsbediening en mistlam
pen. Daarbij krijgt de MTV dub
bele koplampen, witte wijzer
platen, drie hoofdsteunen
achter, meegespoten buitenspie
gels en lichtmetalen wielen. Er
kan worden gekozen uit 8 kleu
ren, waarvan één specifiek voor
dit model.
Er zijn MTV-vermeldingen te
vinden op de zij- en achterkant
van de auto en in het interieur
treffen we tot slot s
kledingsstoffen en
vloermatten.
Renault levert deze gelimiteer
de Clio met drie benzinemotoren
en een diesel. De 60 pk 1,2 liter,
75 pk 1,4 liter en de nieuwe 1,4
liter 16V van 98 pk zijn aanwe
zig naast de recent geïntrodu
ceerde 1,9 liter direct ingespoten
turbodiesel van 80 pk. Uiter
aard kan een drie- of vijfdeurs
carrosserie worden besteld
(meerprijs f. 1.000,=). De Clio
MTV 1.2 kost £26.400,=.
liter motor kost duizfend f
extra en voor nog eens da
bedrag erbij wordt de 16V voor
gereden. De aantrekkelijkel.9
dTi kost op dit moment
£31.500,=.
t
11^
Iff
in'
5429 WVJY 92]