L- Volop BMW-primeurs vanuit Genève Ford en Mazda samen in 4x4 Opel Speedster definitief Variaties op het 607-thema £7$ 0 m Nieuwe grote Previa ruimtewagen van Toyota Nieuwe Sportwagon bij Alfa Romeo O o Europees debuut voor Mitsubishi Pajero Nieuwe Chrysler Stratus heet Sebring Nieuwe Morgan Aero8 I hl 3 2 MAART2000 «PAGINA4 DE TILBURGSE KOERIER DEAl/TOMAAT.DONDERDAG 2 MAART2000«PAGINA5 ;en ft een is mi 95, ABS, stuurbekr., radio voorbereid. jero Z0Ugroen6met°ii® 70.724 km, 4-95, ABS, stuurbekr., radio voorbereid, air- Uw Audi A-Selectie adviseur: Dhr. T. Wesselink Auto Bongers, de locatie voor uw gebruikte Audi uit de A-Selectie. rianten met acht zitplaat oi st 'e Fiat Punto i.435,-). WIJK 5-33 45 83 Autohistorie is bekend 1 jaar volledige Audi A-selectie- Ti exel. BTW 4 ’uiker; s.V» 20d voortae lutomaat en z: drie- of vijf- oren en vijf 1.6, zwart metallic, 115.213 km, 6-95, ABS, stuurbekr., radio voorbereid, air- Standaard Audi A-Selectie Audi-Mobiliteitsgarantie is de nieuwe int als u toch het dagelijks beter in stijl. 1.6, groen metallic, 44.372 km, 3-95, ^-^k-uOiotoome^ chanische differer maar over een uit het stabiliteitssys die deze functie oi otctnd van de stoel an de inzittende, altijd optimaal zee hoofdsteunen op zijn automatisch i rolbeugels geïnte- is aan de toekomstige coupé/ca- brio op basis van de Peugeot 206, kan het dak boven de ach- terpassagiers volledig in de ba gageruimte worden weggeklapt, waardoor een uiterst waardige landaulet ontstaat. Peugeot zal dit model nooit in grote aantal len kunnen aanbieden, maar wellicht dat bijvoorbeeld de Nog deze herfst verschijnt de unieke Opel Speedster op de weg. De auto beleeft zijn debuut als se- rieauto in Genève. De lichtgewicht tweezitter heeft een nieuwe 2,2 li ter Ecotec-motor met een vermo gen van 147 pk die zorgt voor een top van 220 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in slechts 6 secon den. De krachtbron is direct ach ter de stoelen geplaatst, voor de weg wordt ite veerwe- prima ein. De AUTO 0^ BONGERS Ringbaan Noord 65 5046 AA Tilburg Tel.: 013 - 532 14 11 garantie 0900 -273 53 28 Selectie assortiment. - 17.00 uur, 44 ct/min.) zijn ’rge- i en de typi- de achterwie- t. De Previa is m voorzien van gaat hier om een geheel nieuwe 2,4 liter WT-i krachtbron die een vermogen ontwikkelt van 156 pk bij 5600 tr/min. Daarmee kan een top worden behaald van 185 km/u en accelereert de Pre via in 10,9 seconden vanuit stil stand naar de 100 km/u. De auto valt vooral op door strakke lijnen, de hoog door trokken koplampen en de tj sche lijn die hovende len omhoog loopt, aan beide kanten king over afzonderlijke stoelen en om zich heen alle elementen die nodig zijn om ongestoord on der weg te kunnen werken: com puters, telecommunicatieappa- ratuur etc. Eventueel kan een extra stoel in tegengestelde richting worden geplaatst, bij voorbeeld voor een secretaresse. Op een manier die vergelijkbaar Onlangs werd in Chicago op de jaarlijkse autotentoonstelling de nieuwe Chrysler Stratus ten doop gehouden, die het huidige mo del op de Europese markt pas begin 2001 gaat vervangen. Boven dien krijgt de-auto een andere naam, Sebring. Chrysler gebruikte deze naam al voor de coupé-versie van de huidige Stratus en voor de Stratus Convertible. De nieuwe vierdeurs sedan, die ook in Genève te zien is, moet worden gezien als een evolutie van het be staande model. Daarom zien we nog steeds het zogenaamde Cab forward design alsmede een forse binnenruimte. Afgezien van de nieuwe carrosserie is vooral gewerkt aan betere prestaties en meer verfijning. Het vooraanzicht is bijzonder krachtig door de laaggeplaatste grille. Bumper, grille en behuizing voor de mist lampen vormen één geheel. De Chrysler Sebring komt beschik baar met twee motoren. Aan de basis staat een 2,4 liter 16-klep- per van 150 pk, in principe bij ons bekend uit de Voyager. De 2,7 liter V6 24V met zo’n 200 pk stamt weer uit de grotere 300M. Ui teraard is de AutoStick automaat met handschakelmogelijkheid van de partij, op de Amerikaanse markt gecombineerd met 16 inch wielen. Chrysler laat het niet na om bij het design ook even een link te leggen naar de Viper, een auto die bij het merk aan het begin stond van de huidige generatie auto’s. geen goed. Aan de achterk de Morgan zowaar een bag te, maar weer drie uit het i Halfords getrokken achter De kap hoeft niet meer als tje te worden opgebouwd er. bol van vorm en sluit daardoor aan op de afgeronde portierruiten. Maar waarom dan weer zo’n minuscuul achterruitje? de 3-serie. De M3 werd als con- en een powerdome op de motor- cept al in Frankfurt getoond, kap. De 6 cilinder lijnmotor van maar is nu klaar voor productie. deze sportieve 3 is nieuw ont- De auto is gebaseerd op de coupé wikkeld en produceert een ver- jnbaar aan de nieuwe mogen van 343 pk en levert zijn kracht via een handgeschakelde zesbak aan de achterwielen af. In de achteras is een innovatief, variabel M sperdifferentieel op genomen. De nieuwste generatie 3-serie cabrio staat vanaf april in de showroom, in eerste instantie als 323Ci met 2,5 liter motor van 170 pk. Tot de noviteiten beho ren de in de voorstoelen geïnte greerde veiligheidsgordels, die aanvankelijk voor de 850i wer den ontwikkeld. Het motorenprogramma is be kend en bestaat uit Twin Spark machines met 1.6,1.8 en 2.0 liter inhoud, daarnaast de 2,5 liter V6 24-klepper en de twee JTD’s, 4 en 5 cilinder common rail diesels. Ook Selespeed en het Q-system zijn op de Sportwagon verkrijg baar. De Alfa Sportwagon komt er in dertien carrosseriekleuren, waaronder drie compleet nieuwe. Bovendien zijn er afwijkende inte- rieuruitrustingen met keuze uit stof, velours of leer Nieuwe auto’s zijn niet automatisch schoonheden en dat geldt zelfs in sterke mate voor de in Genève ge presenteerde Morgan Aero8. Het heeft vele tientallen j aren geduurd voordat Morgan met een nieuw mo del op de proppen kwam, maar uit de reacties van de meeste journalis ten te horen had het merk nog maar een paar jaar moeten wachten. In de ontwikkeling van een nieuwe auto, waarbij onder meer geen hout meer wordt gebruikt, heeft Morgen getracht toch vast te houden aan oorspronkelijke lijnen, met als re^ sulfaat een gedrocht waarvan de vorm gewoon niet klopt. Een voor beeld: de auto moet aërodynamisch veel gunstiger zijn dan de huidige Morgan modellen, maar in dat ka der passen toch helemaal geen zichtbare deurschanieren. De ronde koplampen liggen niet vlak in de carrosserie, maar lopen juist over dreven naar binnen. De spatborden voor en achter zijn overdreven uit- Vanaf juni gaat BMW in de X5 SUV de 3 liter 6 cilinder motor leveren, een nieuwe krachtbron met een vermogen van 231 pk en een koppel van 300 Nm. Deze nieuweling blijft ruimschoots binnen de Euro3-emissienorm. Nieuw is ook vierwielaandrij- ving voor de 3-serie sedan en touring, aanvankelijk alleen be schikbaar in combinatie met de krachtigste motoren. Deze voorziening is merkbaar in het voordeel op sneeuw, ijs en andere gladde ondergronden, terwijl de extra tractie van pas komt op hellingen en bij snel ac celereren. De permanente vierwielaandrij- ving beschikt niet over een me- e 156 van Alfa Romeo krijgt er eind mei een nieuwe modelva riant bij, de Sportwagon. Dit mo del wordt op de 70ste internatio nale autotentoonstelling in Genève gepresenteerd. Op fraaie wijze is de daklijn doorgetrokken. Het achterportier heeft een ande re ruitomlijsting en kenmerkend is dat de ruitlijn hier wat verder naar boven loopt dan bij de sedan. Dit resulteert in een relatief klei ne extra zijruit. Ook hier is de por- tiergreep van de achterportieren in de stijl verwerkt. De Sportwa gon is exact even lang als de se dan en vertoont ook aan de ach terzijde veel gelijkenis. Zo zien we vergelijkbare achterlichten en schuine uitsneden van de vijfde deur. De ontwikkelingsafdeling heeft dit nieuwe model voorzien van een bijzonder fraaie dakspoi ler, waarbij de spoiler als het ware het dak op de normale hoogte voortzet, maar de dakplaat er Kleinere nieuwtjes meer de actieve crui de BMW 7-serie die de snelheid regelt m eventueel i' wéggebrui BMW 32Ci met ai rieToi-J derzitjes mogelijk ei vestigingen. De ven koppelontwikkeling is verder geoptimali dieselmotoren voldo Euro3. Tijdens de afgelopen Amerikaan se autotentoonstellingen presen teerde Mazda de Tribute en Ford de nieuwe Escape, twee luxueuze terreinwagens, waarvan al direct werd vermeld dat beide modellen ook in Europa leverbaar zouden worden. Na de zomer zullen beide auto’s bij ons verschijnen, waarbij vermeld moet worden dat Ford in Europa heeft gekozen voor de ver trouwde naam Maverick. Beide auto’s zijn identiek wat betreft bo- dystructuur maar hebben een compleet andere carrosserie. De Mazda kenmerkt zich door hoog uitgebouwde spatborden, terwijl deze uitbouw bij de Ford rond ver loopt. De Ford kenmerkt zich so wieso door strakkere lijnen, ter wijl de Mazda bijvoorbeeld weer beschikt over een bredere onder- Nieuw voor Europa is de 3,5 liter 24-kleppen V6 motor met directe inspuiting (GDI). Deze kracht bron levert 202 pk bij 5000 tr/min en een koppel van 318 Nm bij 4000 tr/min. Hiervan is 80 pro cent al aanwezig vanaf 1.500 tr/min. Daarnaast is er natuurlijk een diesel, een 3,2 liter 16-kleps direct ingespoten turbodiesel die goed is voor 165 pk bij 3800 tr/min en een koppel van 373 Nm bij 2000 tr/min. Maar ook de ver trouwde 2,5 liter turbodiesel in tercooler van 100 pk is weer pre sent. De nieuwe Mitsubishi Pajero wordt rond Pasen bij de Neder landse dealers verwacht. Nu 1 jaar extra Audi A-selectie Bel de Audi-informatielijn: 0: voor het landelijke Audi A-Se (maandag t/m vrijdag 9.00 - 21.00 uur, zaterdag 9.00 lancieringen, leringen ver loop en biedt een schuifdeur. Er kan af-fa- briek worden gekozen voor va- et vijf tot maximaal latsen. Zo heeft de Li- nea Terra een bank op de tweede en derde zitrij, die omklapbaar en verschuifbaar zijn. De Linea Luna is een vijfzitter met drie losse en verwijderbare stoelen ap de tweede zitrij. Twee extra stoelen zijn als optie leverbaar, waardoor het een zevenzitter wordt. De meest luxueuze is de Linea Sol met achterin vier af zonderlijke captain chairs die gemakkelijk uitneembaar zijn. In het interieur zijn maar liefst 18 verschillende opbergvakken aangebracht. De standaarduit rusting omvat onder meer ABS, airbags, airco, centrale vergren deling met afstandsbediening en elektrisch bediende ruiten voor en achter. Het dashboard be vindt zich vooral in het midden boven de middenconsole. De con- trolelampjes zijn direct boven het stuurwiel te vinden. Eind mei, begin juni wordt de nieuwe Previa in Nederland verwacht. De autosalon van Genève lever de twee spectaculaire prototy pes op basis van de Peugeot 607 op. Zo is de Paladine een ver lengde versie. De verlenging heeft in het midden plaatsge vonden waar nu een extra ruit tussen de voor- en achterportie ren is aangebracht. De achter- passagiers hebben de beschik- In Genève beleefde de nieuwe Mitsubishi Pajero tijdens de pers dagen zijn debuut in Europa. Het gaat hier om de derde generatie van de Pajero, die sinds 1982 uit groeide tot een van de leiders op 4WD-gebied. De nieuweling ken merkt zich onder andere door een zelfdragende carrosserie, een vol ledig onafhankelijke wielophan ging en zowel benzine- als diesel motoren met directe inspuiting. De auto heeft minder hoekige lij nen en slaat daarmee een brug naar de vooral in de USA erg pop ulaire Sports Utility. Door de spatborden blink uit te bouten de Pajero exact even breed als hoog en dat zorgt mede voor een krachtig voorkomen. De ronde lij nen van de buitenkant worden in het interieur doorgetrokken. De driedeurs Pajero heeft een in de len neerklapbare achterbank, ter wijl de vijfdeurs een extra bankje heeft als derde zitrij. Dit is een voudig onder de vloer weg te klap- pen. Het kan ook volledig worden uitgenomen, waardoor er extra bagagemogelijkheden ontstaan. Een zelfdragende carrosserie en onafhankelijke wielophanging zijn bij terreinauto’s geen ge meengoed. Dit komt met name het comfort van de Pajero ten goe de, omdat dit soort auto’s toch Ongeacht de stanc of het postuur van liggen de gordels al aan. In de twee de achterbank uitschuivende i greerd. jccid op de coupé en herkenbaar aan de nieuwe voorspoiler, grote luchtinlaten juist onderdoor schiet. Hierdoor wordt een sterke luchtbeweging veroorzaakt, die mede voor een schone achterruit zorgt. Tech nisch komt de Sportwagon sterk met de sedan overeen. De auto heeft uiteraard een in twee delen neerklapbare achterbank en de bagageruimte is voorzien van af sluitbare vakken en elastische netten. In de grote stroom nieuwe mo dellen mogen we dit jaar bij Toy ota de Previa ruimtewagen ver wachten. Dit model werd vorig jaar in Tokyo al als prototype ge toond. Met een forse lengte van 4,75 meter behoort de Previa tot de grotere auto’s in dit segment. Een belangrijke technische wij ziging betreft de motor die niet meer in het midden onder de vloer, maar gewoon voor onder' de motorkap ligt en voortaan ook de voorwielen aandrijft. Het veerd worden als dat nodig is. Het lederen interieur is verkrijgbaar in de kleuren zwart, blauw, rood en beige. De Speedster heeft een opvouwbaar dak dat in een specia le tas kan worden opgeborgen ach ter de stoelen. Als optie is een zil verkleurige hardtop te koop. De Speedster heeft een ven-assende bagage-inhoud van 206 liter, vol doende voor een zomerse vakantie voor twee personen. Het chassis heeft een enorm hoge torsiestijfheid en zorgt mede voor het lage totaalgewicht van 850 kg. De Speedster is 3,79 meter lang en 1,71 meter breed, terwijl de hoogte niet boven de 1,11 uitkomt. Stan daard zijn verder de 17 inch vijf- spaaks lichtmetalen wielen met speciale Bridgestone Potenza ban den (175/55 voor eri 225/45 ach ter). Niet geheel onlogisch gaat de pro ductie van de Opel Speedster ko mende zomer van start bij Lotus in het Engelse Hethel. Er zal van de Speedster een beperkte serie worden gemaakt. Franse president er wel oren naar heeft. In de Peugeot 607 Féline is het oorspronkelijke model helemaal niet terug te herkennen. Peuge ot presenteert deze conceptstu- die als een ‘dream car’. Het is een tweezits roadster met een extreem lange neus en een soort van glazen koepel bij wijze van dak. De helft van deze koepel moet worden verschoven alvo rens men in of uit kan stappen. Toch is de Féline maar 4,07 me ter lang en komt qua hoogte niet verder van 1,19 meter. Het ge wicht van 875 kg is uiterst be scheiden en dat betekent dat.de prestaties, geleverd door de 210 pk sterke V6, ronduit indruk wekkend zijn. De Féline heeft een structuur van carbonfïber, waarop de motor direct is ge monteerd. Het compacte interi eur is sober van vormgeving, maar juist luxueus wat betreft materiaalgebruik. De grote vraag is, wanneer Peugeot nu eindelijk eens met zo’n smaak maker in zijn programma komt. beplating op de portieren en een naar onderen toe geknikte achter ruit. Zelfs details als de dakrailings e achterlichten zijn verschillend, waardoor de Mazda wat groter oogt en de Ford Europeser over komt. Ford maakt verder melding van een 2 liter van 120 pk en een 203 pk sterker V6, terwijl Mazda rept over een 2 liter van 129 pk en een V6 24V van 200 pk. Dat verschil zit ‘m in het feit dat beide merken him eigen motoren toepassen. In ieder geval heeft de V6 altijd een automatische ver snellingsbak. De vierwielaandrijving werkt per manent, maar de bestuurder kan ook voor een 4x4 lock kiezen. vooral op de verharde i gebruikt. Maar de grot gen staan ook garant voor j eigenschappen in het terreii vierwielaandrijving is van een nieuwe generatie. Onder normale omstandigheden worden alleen de achterwielén aangedreven. Maar tot 100 km/u kan onder het rijden ook voor vierwielaandrijving wor den gekozen. Het centrale diffe rentieel verdeelt automatisch de krachten over de voor- en achter wielen in verhoudingen van 33:67 tot 50:50. Hierdoor wordt het on derstuur beperkt. achteras. En dat zorgt voor een uitstekende gewichtsverdeling en hoogstaand weggedrag bij hogere snelheden. De wielophanging is van aluminium en Onafhankelijk voor alle vier de wielen. De carros serie is gemaakt van composiet materiaal. Standaard is de Speed ster uitgerust met ABS en een bestuurdersairbag maar mist bij voorbeeld stuurbekrachtiging en airconditioning. Deze items zou den alleen maar het gewicht ver hogen en het pure karakter van de Speedster aantasten. Overigens is deze Opel gebaseerd op de Lotus Elise, die ook Piet met deze ele menten leverbaar is. De auto kenmerkt zich door strak ke carrosserielijnen, driedimen sionale koplampen en achterlich ten en grote luchtinlaten achter de deuren. Deze hightech uitstraling is ook in het interieur te vinden met als dominant kenmerk het zichtbare aluminium chassis. Het instrumentarium bestaat uit een eenvoudige toerenteller en snel heidsmeter alsmede een paar LCD-displays die alleen geacti- De auto bedient zich van een 4,4 li ter V8 van 286 pk met een koppel van 430 Nm bij 3700 tr/min. Het nieuwe chassis en de carrosserie zijn volledig uit aluminium ge bouwd. Het interieur is weer ty pisch Engels met leer en hout. De Aero8 moet een top halen van zo’n 250 km/u en accelereert in minder dan 5 seconden naar de 100 km/u. Laten we hopen dat Morgan de be staande modellen voorlopig nog en kele decennia blijft door produce ren. De stand van BMW in Genève staat boordevol noviteiten, waaronder de nieuwe M3, de 3- serie cabrio (Europese premiè re), de 3 liter motor in de X5 en vierwielaandrijving als optie op Audi A4 1.8 Turbo Ouattro 1.8 Turbo Quattro, blauw metallic, 110.204 km, 3-95, sportonderstel, sportstuur leder met airbag, electr. lampen, 8 speakers, koplamp reini ging, volautom. boordcomp., ver warmde buitensp., verwarmd portier-» slot, buitentemp. meter, sportstoelen, gebouwd en ook dat doet het model geen goed. Aan de achterkant heeft igageruim- t rek van srlichten. 5 een ten- m is erg raan Maar ozowaai laar weer drie 1 leverbaar n op de 3-se- •eerde kin- ISOFIX be togens- en van de 730d leerd en alle G Eg«HA325h

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 25