L-
Volop BMW-primeurs vanuit Genève
Ford en Mazda samen in 4x4
Opel Speedster definitief
Variaties op het 607-thema
£7$
0
m
Nieuwe grote Previa
ruimtewagen van Toyota
Nieuwe Sportwagon
bij Alfa Romeo
O
o
Europees debuut voor
Mitsubishi Pajero
Nieuwe Chrysler
Stratus heet Sebring
Nieuwe Morgan Aero8
I
hl
3 2 MAART2000 «PAGINA4
DE TILBURGSE KOERIER
DEAl/TOMAAT.DONDERDAG 2 MAART2000«PAGINA5
;en
ft een
is
mi
95, ABS, stuurbekr., radio voorbereid.
jero
Z0Ugroen6met°ii® 70.724 km, 4-95,
ABS, stuurbekr., radio voorbereid, air-
Uw Audi A-Selectie adviseur: Dhr. T. Wesselink
Auto Bongers, de locatie
voor uw gebruikte Audi
uit de A-Selectie.
rianten met
acht zitplaat
oi
st
'e Fiat Punto
i.435,-).
WIJK
5-33 45 83
Autohistorie is bekend
1 jaar volledige Audi A-selectie-
Ti exel. BTW
4
’uiker; s.V»
20d voortae
lutomaat en z:
drie- of vijf-
oren en vijf
1.6, zwart metallic, 115.213 km, 6-95,
ABS, stuurbekr., radio voorbereid, air-
Standaard Audi A-Selectie
Audi-Mobiliteitsgarantie
is de nieuwe
int als u toch
het dagelijks
beter in stijl.
1.6, groen metallic, 44.372 km, 3-95,
^-^k-uOiotoome^
chanische differer
maar over een uit
het stabiliteitssys
die deze functie oi
otctnd van de stoel
an de inzittende,
altijd optimaal
zee hoofdsteunen op
zijn automatisch
i rolbeugels geïnte-
is aan de toekomstige coupé/ca-
brio op basis van de Peugeot
206, kan het dak boven de ach-
terpassagiers volledig in de ba
gageruimte worden weggeklapt,
waardoor een uiterst waardige
landaulet ontstaat. Peugeot zal
dit model nooit in grote aantal
len kunnen aanbieden, maar
wellicht dat bijvoorbeeld de
Nog deze herfst verschijnt de
unieke Opel Speedster op de weg.
De auto beleeft zijn debuut als se-
rieauto in Genève. De lichtgewicht
tweezitter heeft een nieuwe 2,2 li
ter Ecotec-motor met een vermo
gen van 147 pk die zorgt voor een
top van 220 km/u en acceleratie
van 0 tot 100 in slechts 6 secon
den. De krachtbron is direct ach
ter de stoelen geplaatst, voor de
weg wordt
ite veerwe-
prima
ein. De
AUTO 0^ BONGERS
Ringbaan Noord 65
5046 AA Tilburg
Tel.: 013 - 532 14 11
garantie
0900 -273 53 28
Selectie assortiment.
- 17.00 uur, 44 ct/min.)
zijn
’rge-
i en de typi-
de achterwie-
t. De Previa is
m voorzien van
gaat hier om een geheel nieuwe
2,4 liter WT-i krachtbron die
een vermogen ontwikkelt van
156 pk bij 5600 tr/min. Daarmee
kan een top worden behaald van
185 km/u en accelereert de Pre
via in 10,9 seconden vanuit stil
stand naar de 100 km/u.
De auto valt vooral op door
strakke lijnen, de hoog door
trokken koplampen en de tj
sche lijn die hovende
len omhoog loopt,
aan beide kanten
king over afzonderlijke stoelen
en om zich heen alle elementen
die nodig zijn om ongestoord on
der weg te kunnen werken: com
puters, telecommunicatieappa-
ratuur etc. Eventueel kan een
extra stoel in tegengestelde
richting worden geplaatst, bij
voorbeeld voor een secretaresse.
Op een manier die vergelijkbaar
Onlangs werd in Chicago op de jaarlijkse autotentoonstelling de
nieuwe Chrysler Stratus ten doop gehouden, die het huidige mo
del op de Europese markt pas begin 2001 gaat vervangen. Boven
dien krijgt de-auto een andere naam, Sebring. Chrysler gebruikte
deze naam al voor de coupé-versie van de huidige Stratus en voor
de Stratus Convertible. De nieuwe vierdeurs sedan, die ook in
Genève te zien is, moet worden gezien als een evolutie van het be
staande model. Daarom zien we nog steeds het zogenaamde Cab
forward design alsmede een forse binnenruimte. Afgezien van de
nieuwe carrosserie is vooral gewerkt aan betere prestaties en
meer verfijning. Het vooraanzicht is bijzonder krachtig door de
laaggeplaatste grille. Bumper, grille en behuizing voor de mist
lampen vormen één geheel. De Chrysler Sebring komt beschik
baar met twee motoren. Aan de basis staat een 2,4 liter 16-klep-
per van 150 pk, in principe bij ons bekend uit de Voyager. De 2,7
liter V6 24V met zo’n 200 pk stamt weer uit de grotere 300M. Ui
teraard is de AutoStick automaat met handschakelmogelijkheid
van de partij, op de Amerikaanse markt gecombineerd met 16
inch wielen. Chrysler laat het niet na om bij het design ook even
een link te leggen naar de Viper, een auto die bij het merk aan het
begin stond van de huidige generatie auto’s.
geen goed. Aan de achterk
de Morgan zowaar een bag
te, maar weer drie uit het i
Halfords getrokken achter
De kap hoeft niet meer als
tje te worden opgebouwd er.
bol van vorm en sluit daardoor aan
op de afgeronde portierruiten. Maar
waarom dan weer zo’n minuscuul
achterruitje?
de 3-serie. De M3 werd als con- en een powerdome op de motor-
cept al in Frankfurt getoond, kap. De 6 cilinder lijnmotor van
maar is nu klaar voor productie. deze sportieve 3 is nieuw ont-
De auto is gebaseerd op de coupé wikkeld en produceert een ver-
jnbaar aan de nieuwe mogen van 343 pk en levert zijn
kracht via een handgeschakelde
zesbak aan de achterwielen af.
In de achteras is een innovatief,
variabel M sperdifferentieel op
genomen.
De nieuwste generatie 3-serie
cabrio staat vanaf april in de
showroom, in eerste instantie
als 323Ci met 2,5 liter motor van
170 pk. Tot de noviteiten beho
ren de in de voorstoelen geïnte
greerde veiligheidsgordels, die
aanvankelijk voor de 850i wer
den ontwikkeld.
Het motorenprogramma is be
kend en bestaat uit Twin Spark
machines met 1.6,1.8 en 2.0 liter
inhoud, daarnaast de 2,5 liter V6
24-klepper en de twee JTD’s, 4 en
5 cilinder common rail diesels.
Ook Selespeed en het Q-system
zijn op de Sportwagon verkrijg
baar. De Alfa Sportwagon komt er
in dertien carrosseriekleuren,
waaronder drie compleet nieuwe.
Bovendien zijn er afwijkende inte-
rieuruitrustingen met keuze uit
stof, velours of leer
Nieuwe auto’s zijn niet automatisch
schoonheden en dat geldt zelfs in
sterke mate voor de in Genève ge
presenteerde Morgan Aero8. Het
heeft vele tientallen j aren geduurd
voordat Morgan met een nieuw mo
del op de proppen kwam, maar uit
de reacties van de meeste journalis
ten te horen had het merk nog maar
een paar jaar moeten wachten. In
de ontwikkeling van een nieuwe
auto, waarbij onder meer geen hout
meer wordt gebruikt, heeft Morgen
getracht toch vast te houden aan
oorspronkelijke lijnen, met als re^
sulfaat een gedrocht waarvan de
vorm gewoon niet klopt. Een voor
beeld: de auto moet aërodynamisch
veel gunstiger zijn dan de huidige
Morgan modellen, maar in dat ka
der passen toch helemaal geen
zichtbare deurschanieren. De ronde
koplampen liggen niet vlak in de
carrosserie, maar lopen juist over
dreven naar binnen. De spatborden
voor en achter zijn overdreven uit-
Vanaf juni gaat BMW in de X5
SUV de 3 liter 6 cilinder motor
leveren, een nieuwe krachtbron
met een vermogen van 231 pk en
een koppel van 300 Nm. Deze
nieuweling blijft ruimschoots
binnen de Euro3-emissienorm.
Nieuw is ook vierwielaandrij-
ving voor de 3-serie sedan en
touring, aanvankelijk alleen be
schikbaar in combinatie met de
krachtigste motoren.
Deze voorziening is merkbaar in
het voordeel op sneeuw, ijs en
andere gladde ondergronden,
terwijl de extra tractie van pas
komt op hellingen en bij snel ac
celereren.
De permanente vierwielaandrij-
ving beschikt niet over een me-
e 156 van Alfa Romeo krijgt er
eind mei een nieuwe modelva
riant bij, de Sportwagon. Dit mo
del wordt op de 70ste internatio
nale autotentoonstelling in
Genève gepresenteerd. Op fraaie
wijze is de daklijn doorgetrokken.
Het achterportier heeft een ande
re ruitomlijsting en kenmerkend
is dat de ruitlijn hier wat verder
naar boven loopt dan bij de sedan.
Dit resulteert in een relatief klei
ne extra zijruit. Ook hier is de por-
tiergreep van de achterportieren
in de stijl verwerkt. De Sportwa
gon is exact even lang als de se
dan en vertoont ook aan de ach
terzijde veel gelijkenis. Zo zien we
vergelijkbare achterlichten en
schuine uitsneden van de vijfde
deur. De ontwikkelingsafdeling
heeft dit nieuwe model voorzien
van een bijzonder fraaie dakspoi
ler, waarbij de spoiler als het ware
het dak op de normale hoogte
voortzet, maar de dakplaat er
Kleinere nieuwtjes
meer de actieve crui
de BMW 7-serie die
de snelheid regelt m
eventueel i'
wéggebrui
BMW 32Ci
met ai
rieToi-J
derzitjes mogelijk ei
vestigingen. De ven
koppelontwikkeling
is verder geoptimali
dieselmotoren voldo
Euro3.
Tijdens de afgelopen Amerikaan
se autotentoonstellingen presen
teerde Mazda de Tribute en Ford
de nieuwe Escape, twee luxueuze
terreinwagens, waarvan al direct
werd vermeld dat beide modellen
ook in Europa leverbaar zouden
worden. Na de zomer zullen beide
auto’s bij ons verschijnen, waarbij
vermeld moet worden dat Ford in
Europa heeft gekozen voor de ver
trouwde naam Maverick. Beide
auto’s zijn identiek wat betreft bo-
dystructuur maar hebben een
compleet andere carrosserie. De
Mazda kenmerkt zich door hoog
uitgebouwde spatborden, terwijl
deze uitbouw bij de Ford rond ver
loopt. De Ford kenmerkt zich so
wieso door strakkere lijnen, ter
wijl de Mazda bijvoorbeeld weer
beschikt over een bredere onder-
Nieuw voor Europa is de 3,5 liter
24-kleppen V6 motor met directe
inspuiting (GDI). Deze kracht
bron levert 202 pk bij 5000 tr/min
en een koppel van 318 Nm bij
4000 tr/min. Hiervan is 80 pro
cent al aanwezig vanaf 1.500
tr/min. Daarnaast is er natuurlijk
een diesel, een 3,2 liter 16-kleps
direct ingespoten turbodiesel die
goed is voor 165 pk bij 3800 tr/min
en een koppel van 373 Nm bij
2000 tr/min. Maar ook de ver
trouwde 2,5 liter turbodiesel in
tercooler van 100 pk is weer pre
sent. De nieuwe Mitsubishi Pajero
wordt rond Pasen bij de Neder
landse dealers verwacht.
Nu 1 jaar extra Audi A-selectie
Bel de Audi-informatielijn: 0:
voor het landelijke Audi A-Se
(maandag t/m vrijdag 9.00 - 21.00 uur, zaterdag 9.00
lancieringen,
leringen ver
loop en biedt
een schuifdeur. Er kan af-fa-
briek worden gekozen voor va-
et vijf tot maximaal
latsen. Zo heeft de Li-
nea Terra een bank op de tweede
en derde zitrij, die omklapbaar
en verschuifbaar zijn. De Linea
Luna is een vijfzitter met drie
losse en verwijderbare stoelen
ap de tweede zitrij. Twee extra
stoelen zijn als optie leverbaar,
waardoor het een zevenzitter
wordt. De meest luxueuze is de
Linea Sol met achterin vier af
zonderlijke captain chairs die
gemakkelijk uitneembaar zijn.
In het interieur zijn maar liefst
18 verschillende opbergvakken
aangebracht. De standaarduit
rusting omvat onder meer ABS,
airbags, airco, centrale vergren
deling met afstandsbediening en
elektrisch bediende ruiten voor
en achter. Het dashboard be
vindt zich vooral in het midden
boven de middenconsole. De con-
trolelampjes zijn direct boven
het stuurwiel te vinden. Eind
mei, begin juni wordt de nieuwe
Previa in Nederland verwacht.
De autosalon van Genève lever
de twee spectaculaire prototy
pes op basis van de Peugeot 607
op. Zo is de Paladine een ver
lengde versie. De verlenging
heeft in het midden plaatsge
vonden waar nu een extra ruit
tussen de voor- en achterportie
ren is aangebracht. De achter-
passagiers hebben de beschik-
In Genève beleefde de nieuwe
Mitsubishi Pajero tijdens de pers
dagen zijn debuut in Europa. Het
gaat hier om de derde generatie
van de Pajero, die sinds 1982 uit
groeide tot een van de leiders op
4WD-gebied. De nieuweling ken
merkt zich onder andere door een
zelfdragende carrosserie, een vol
ledig onafhankelijke wielophan
ging en zowel benzine- als diesel
motoren met directe inspuiting.
De auto heeft minder hoekige lij
nen en slaat daarmee een brug
naar de vooral in de USA erg pop
ulaire Sports Utility. Door de
spatborden blink uit te bouten
de Pajero exact even breed als
hoog en dat zorgt mede voor een
krachtig voorkomen. De ronde lij
nen van de buitenkant worden in
het interieur doorgetrokken. De
driedeurs Pajero heeft een in de
len neerklapbare achterbank, ter
wijl de vijfdeurs een extra bankje
heeft als derde zitrij. Dit is een
voudig onder de vloer weg te klap-
pen. Het kan ook volledig worden
uitgenomen, waardoor er extra
bagagemogelijkheden ontstaan.
Een zelfdragende carrosserie en
onafhankelijke wielophanging
zijn bij terreinauto’s geen ge
meengoed. Dit komt met name
het comfort van de Pajero ten goe
de, omdat dit soort auto’s toch
Ongeacht de stanc
of het postuur van
liggen de gordels al
aan. In de twee
de achterbank
uitschuivende i
greerd.
jccid op de coupé
en herkenbaar aan de nieuwe
voorspoiler, grote luchtinlaten
juist onderdoor schiet. Hierdoor
wordt een sterke luchtbeweging
veroorzaakt, die mede voor een
schone achterruit zorgt. Tech
nisch komt de Sportwagon sterk
met de sedan overeen. De auto
heeft uiteraard een in twee delen
neerklapbare achterbank en de
bagageruimte is voorzien van af
sluitbare vakken en elastische
netten.
In de grote stroom nieuwe mo
dellen mogen we dit jaar bij Toy
ota de Previa ruimtewagen ver
wachten. Dit model werd vorig
jaar in Tokyo al als prototype ge
toond. Met een forse lengte van
4,75 meter behoort de Previa tot
de grotere auto’s in dit segment.
Een belangrijke technische wij
ziging betreft de motor die niet
meer in het midden onder de
vloer, maar gewoon voor onder'
de motorkap ligt en voortaan
ook de voorwielen aandrijft. Het
veerd worden als dat nodig is. Het
lederen interieur is verkrijgbaar
in de kleuren zwart, blauw, rood
en beige. De Speedster heeft een
opvouwbaar dak dat in een specia
le tas kan worden opgeborgen ach
ter de stoelen. Als optie is een zil
verkleurige hardtop te koop. De
Speedster heeft een ven-assende
bagage-inhoud van 206 liter, vol
doende voor een zomerse vakantie
voor twee personen.
Het chassis heeft een enorm hoge
torsiestijfheid en zorgt mede voor
het lage totaalgewicht van 850 kg.
De Speedster is 3,79 meter lang en
1,71 meter breed, terwijl de hoogte
niet boven de 1,11 uitkomt. Stan
daard zijn verder de 17 inch vijf-
spaaks lichtmetalen wielen met
speciale Bridgestone Potenza ban
den (175/55 voor eri 225/45 ach
ter).
Niet geheel onlogisch gaat de pro
ductie van de Opel Speedster ko
mende zomer van start bij Lotus
in het Engelse Hethel. Er zal van
de Speedster een beperkte serie
worden gemaakt.
Franse president er wel oren
naar heeft.
In de Peugeot 607 Féline is het
oorspronkelijke model helemaal
niet terug te herkennen. Peuge
ot presenteert deze conceptstu-
die als een ‘dream car’. Het is
een tweezits roadster met een
extreem lange neus en een soort
van glazen koepel bij wijze van
dak. De helft van deze koepel
moet worden verschoven alvo
rens men in of uit kan stappen.
Toch is de Féline maar 4,07 me
ter lang en komt qua hoogte niet
verder van 1,19 meter. Het ge
wicht van 875 kg is uiterst be
scheiden en dat betekent dat.de
prestaties, geleverd door de 210
pk sterke V6, ronduit indruk
wekkend zijn. De Féline heeft
een structuur van carbonfïber,
waarop de motor direct is ge
monteerd. Het compacte interi
eur is sober van vormgeving,
maar juist luxueus wat betreft
materiaalgebruik. De grote
vraag is, wanneer Peugeot nu
eindelijk eens met zo’n smaak
maker in zijn programma komt.
beplating op de portieren en een
naar onderen toe geknikte achter
ruit.
Zelfs details als de dakrailings e
achterlichten zijn verschillend,
waardoor de Mazda wat groter
oogt en de Ford Europeser over
komt. Ford maakt verder melding
van een 2 liter van 120 pk en een
203 pk sterker V6, terwijl Mazda
rept over een 2 liter van 129 pk en
een V6 24V van 200 pk.
Dat verschil zit ‘m in het feit dat
beide merken him eigen motoren
toepassen. In ieder geval heeft de
V6 altijd een automatische ver
snellingsbak.
De vierwielaandrijving werkt per
manent, maar de bestuurder kan
ook voor een 4x4 lock kiezen.
vooral op de verharde i
gebruikt. Maar de grot
gen staan ook garant voor j
eigenschappen in het terreii
vierwielaandrijving is van een
nieuwe generatie. Onder normale
omstandigheden worden alleen de
achterwielén aangedreven. Maar
tot 100 km/u kan onder het rijden
ook voor vierwielaandrijving wor
den gekozen. Het centrale diffe
rentieel verdeelt automatisch de
krachten over de voor- en achter
wielen in verhoudingen van 33:67
tot 50:50. Hierdoor wordt het on
derstuur beperkt.
achteras. En dat zorgt voor een
uitstekende gewichtsverdeling en
hoogstaand weggedrag bij hogere
snelheden. De wielophanging is
van aluminium en Onafhankelijk
voor alle vier de wielen. De carros
serie is gemaakt van composiet
materiaal. Standaard is de Speed
ster uitgerust met ABS en een
bestuurdersairbag maar mist bij
voorbeeld stuurbekrachtiging en
airconditioning. Deze items zou
den alleen maar het gewicht ver
hogen en het pure karakter van de
Speedster aantasten. Overigens is
deze Opel gebaseerd op de Lotus
Elise, die ook Piet met deze ele
menten leverbaar is.
De auto kenmerkt zich door strak
ke carrosserielijnen, driedimen
sionale koplampen en achterlich
ten en grote luchtinlaten achter de
deuren. Deze hightech uitstraling
is ook in het interieur te vinden
met als dominant kenmerk het
zichtbare aluminium chassis. Het
instrumentarium bestaat uit een
eenvoudige toerenteller en snel
heidsmeter alsmede een paar
LCD-displays die alleen geacti-
De auto bedient zich van een 4,4 li
ter V8 van 286 pk met een koppel
van 430 Nm bij 3700 tr/min. Het
nieuwe chassis en de carrosserie
zijn volledig uit aluminium ge
bouwd. Het interieur is weer ty
pisch Engels met leer en hout. De
Aero8 moet een top halen van zo’n
250 km/u en accelereert in minder
dan 5 seconden naar de 100 km/u.
Laten we hopen dat Morgan de be
staande modellen voorlopig nog en
kele decennia blijft door produce
ren.
De stand van BMW in Genève
staat boordevol noviteiten,
waaronder de nieuwe M3, de 3-
serie cabrio (Europese premiè
re), de 3 liter motor in de X5 en
vierwielaandrijving als optie op
Audi A4 1.8 Turbo Ouattro
1.8 Turbo Quattro, blauw metallic,
110.204 km, 3-95, sportonderstel,
sportstuur leder met airbag, electr.
lampen, 8 speakers, koplamp reini
ging, volautom. boordcomp., ver
warmde buitensp., verwarmd portier-»
slot, buitentemp. meter, sportstoelen,
gebouwd en ook dat doet het model
geen goed. Aan de achterkant heeft
igageruim-
t rek van
srlichten.
5 een ten-
m is erg
raan
Maar
ozowaai
laar weer drie
1 leverbaar
n op de 3-se-
•eerde kin-
ISOFIX be
togens- en
van de 730d
leerd en alle
G
Eg«HA325h