I
I
o
I
I
I
i
i
I
i
I
Mitsubishi Pajero Pinin 1.8 GDI
AutoTest
F
Probeer'm uit, de nieuwe Pajero Pinin
|K\ Automobielbedrijf
IKx Kluitmansb.k w
Renault Scénic RX4
Volgende mijlpaal voor Daewoo
Nederlands wagenpark van 7,6 miljoen
Paulien Huizinga gezicht
Skoda-campagne
Zijn naam is klein....
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT 9 DONDERDAG 2 MAART 2000 PAGINA 3
50,
3n
Andere koek
Centrale spijl
Redelijk kleurrijk
Verbruik:
lik tus-
i dat is
Prijs:
Vervolg van bladzijde 1
Steyr Daimler Puch
Winterse omstandigheden
lgar\
is ha£
ine, stuurbekr.
ituurbekr
.000
lat1"
pl£
topsnelheid 168 km/u
acceleratie 0-100 in 10,2 sec.
stadscyclus ll,21iter/100km
buitenwegcyclus 7,8 liter/100 km
gecombineerd 9,0 liter/100 km
£52.495,=
nodif
zoals
)i
rood,
1998
1994
1994
1997
1997
1997
1998
1994
1995
1997
1996
1997
1997
1998
1991
1992
1994
1995
1998
1998
1998
1999
1993
1991
1993
1996
1994
1992
1995
1995
1996
1998
it 20
1URG
uai nc
namelijl
Mitsubishi Pajero Pinin 1.8 GDI
4 in lijn
1834 cc
81,0 x 89,0 mm
120 pk bij 5250 tr/min
174 Nm bij 3500 tr/min
lengte 3,735 meter, breedte 1,695 meter
TILBURG, Kapt. Hatterasstraat 11 (Ind. Loven),
013/5443330
Internet: http://www. kluitmans. nl
moet
halei
ovei
leert impor-
stijl met een
landse nuch-
Achter-
ouders
biedt de
Technische gegevens:
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht: 1260 kg
Aanhanggewicht: 1500 kg
Prestaties:
p basis van de in Japan succesvolle Mitsu-
R R bishi Pajero iO is in samenwerking met Pi-
ninfarina een speciaal op Europa geënte ver
sie van deze compacte terreinauto ontwikkeld, de
Pajero Pinin. De toevoeging Pinin slaat niet alleen
op het feit dat deze auto in Italië wordt geassem
bleerd, maar verwijst ook naar de afmetingen. Pi
nin is Italiaans voor 'klein'.
sinds twintigjaar. Tegelijkertijd
dijde ook het bedrijfswagenpark
fors uit met bijr—
tot 884.000 stuks.
Het gros da£
tot de categorie
Vrachtauto’s (8
kers (57.000)1
menlijk aandc
Verder zijn er nog 1
le voertuigen en 11
deze manier combine
teur Pon klasse en st
gezonde dosis Hollar
terheid.
Verder is ze nog steeds een vaste
mannequin van Edgar Vos,
waarmee ze destijds haar loop
baan ook begon.
land te gaan verkopen. Vanaf
juni wordt deze auto leverbaar
en start ergens tussen de
£57.000,= en £60.000,=.
Uit de statistieken blijkt verder
dat tien procent van het perso
nenautopark op naam staat van
een bedrijf.
Het aantal personenauto’s dat
op diesel rijdt groeide vorig jaar
met 11 procent tot bijna 800.C
stuks.
Eén op de acht personenauto’s
tankt nu diesel. Het aandeel
van auto’s pp Ipg daalde daaren-
korte overhang en dat kan han
dig zijn in het terrein. Aan de
achterkant beschikt de auto
over een grote derde deur die
naar rechts scharniert en dat is
nu net de richting
Europese begrippen vt
joten. Op de achterdeur is he
itbor- wiel aangebracht met
zingen in Las Vegas. Daarna be
gon haar carrière als presenta
trice onder meer bij het pro
gramma Showtime.
Ex-Miss Nederland, fotomodel,
mannequin en televisiepersoon
lijkheid Paulien Huizinga zal
een actieve rol gaan spelen in de
promotiecampagne van de
nieuwe Skoda Fabia.
Uiteraard zal zij vanaf nu door
het land rijden per Fabia, een
zilverkleurige 1.4 Comfort. Op
tegen tot 331.000 exemplaren.
De verminderde belangstelling
voor Ipg komt het sterkst naar
voren wanneer de cijfers over
een langere periode worden be
keken. Reed tien jaar geleden
nog een op de tien auto’s op Ipg,
nu is dat aandeel gereduceerd
tot één op twintig. (Rai Voor
rang)
zit. De rugleuning is in twee de
len afzonderlijk verstelbaar,
maar de zitting blijft één geheel.
Wil men de bagageruimte met
een uiterst bescheiden inhoud
vergroten, dan loopt de laad
vloer altijd iets omhoog. 1
in is voorzien in bekerhoi
en luidsprekers. Voorin b
Pajero Pinin meer ruimte. De
auto heeft stoelen van een nor
maal formaat, waarvan het
exemplaar aan bestuurderszijde
in hoogte verstelbaar is. De
stuurkolom heeft één vaste posi
tie en dat levert bij vooral klei
nere passagiers het probleem op
dat men of te laag gaat zitten of
met het stuur in de schoot rijdt.
De hoofdsteunen voorin zijn in
hoek verstelbaar. Afhankelijk
van de buitenkleur wordt de Pi
nin aangeboden met een stoffen
bekleding ontworpen door Pi-
ninfarina. Hierbij zijn de kleu
ren grijs en blauw mogelijk. Het
vrij strakke dashboard heeft een
len permanent aan. In de aan-
drijflijn, die samen met de Oos
tenrijkse specialist Steyr Daim
ler Puch werd ontwikkeld, is een
viscokóppeling opgenomen, die
afhankelijk van de omstandig
heden de aandrijfkrachten trap
loos over voor en achterwielen
verdeeld. Dit systeem wordt ge
combineerd met traction contro
le op de voorwielen, zodat men
onder de meest uiteenlopende
omstandigheden moet kunnen
wegrijden. Uiteraard is het on
derstel aangepast. Zo is het sub
frame onder de motor 73 mm la
ger geplaatste om ruimte te
kunnen bieden aan de vooras.
De normale torsievering achter
is geheel komen te vervallen.
Ook hier komen we een subfra
me tegen en getrokken draagar-
men. Het remsysteem bedient
zich van vier schijfremmen
rondom, ABS en elektronisch
remkrachtverdeling (EBV). Dit
gewijzigde onderstel sluit goed
Normaal worden alleen de ach
terwielen aangedreven, maar
daarnaast zijn er drie keuzemo
gelijkheden. Er is namelijk een
stand waarbij de voorwielen al
leen worden bijgeschakeld als
dat nodig is. In de aandrijflijn is
-elijk een viscokoppeling op
genomen die direct reageert op
verschil in draaisnelheid van
voor- en achterwielen.
Verder kan met de aandrijf
krachten gelijk over de vier wie
len verdelen en is er nog de mo
gelijkheid van een lage gearing
bij zwaardere omstandigheden.
De Pajero Pinin is daardoor be
hoorlijk terreinwaardig en gooit
zijn compacte buitenafmetingen
als extra voordeel in de strijd.
De auto heeft voor een onafhan
kelijke McPherson ophanging
en acher een starre as met 5-
punts bevestiging en schroefve-
ren. Ondanks de erg korte wiel-
Paulien Werd in 1989 uitverko-
en tot Miss Nederland en een
lar later behaalde ze de tweede
laats bij de Miss World verkie-
De carrosserie is redelijk over
zichtelijk naar alle kanten. De
hoofdsteunen op de achterbank
zijn relatief laag en worden over
de rugleuning geschoven, zodat
ze niet onnodig het zicht door de
achteruitkijkspiegel belemme
ren als er toch niemand achterin
De driedeurs Pajero Pinin is
slechts 3,74 meter kort, maar
daarnaast uitermate vierkant
en stoer, zelfs letterlijk omdat
de hoogte en breedte gelijk
zijn (1,70 meter). In het ont
werp van de voorzijde is de
verwantschap met (je Pajero
direct te zien. De auto be
schikt over een vrij vlakke mo
torkap waarop men vanuit het
Sinds de introductie op de Neder
landse markt zo’n 5 jaar geleden,
zijn er in ons land 50.000 nieuwe
Daewoo’s afgeleverd. J.W. Kim,
president van Daewoo Motor Be
nelux overhandigde begin februari
de sleutels van het 50.000ste
exemplaar aan de nieuwe eigena
ren. Daewoo heeft dit aantal voor
een belangrijk deel te danken aan
bijzondere acties zoals “Testrij
ders gezocht”, “Taxatieteams”,
“Zes jaar gratis onderhoud” en
“Vijfjaar gratis wegenbelasting”.
In 1997 werden de huidige Lanos,
Nubira en Leganza gepresenteerd
en aan deze reeks werd in 1998 de
succesvolle Matiz toegevoegd.
Daarvan werden er al weer meer
dan 10.000 op kenteken gezet en
dat aantal zal eind dit jaar onge
veer verdubbeld zijn. Er is nog het
lige aan nieuws te verwachten,
Is de Tacuma ruimtewagen en
de grote Magnus sedan.
het terrein. Aar.
ft beschikt de au4"
(.c derde deui u,
scharniert en d£
die volgens
verkeerd is.
iet reserve-
t een keuri-
velg.
inde
-maar het
lijkt wel alsof het mistachter-
licht door de ontwerpers is ver
geten, dat zit namelijk een beet
je verloren in de bumper. Zaken
als een dakspoiler en dakrai-
lings kunnen als optie worden
besteld; De auto beschikt over
twee grote portieren die een goe
de toegang tot het interieur bie
den. Maar achterpassagiers
«eten toch wel wat toeren uit
ten voordat ze op hun niet
erdreven grote zitplaatsen be-
Door de hogere positie van de
stoelen stapt een volwassen per
soon meteen op niveau in en dat
wordt als erg prettig ervaren.
De compacte buitenafmetingen
en de relatief korte wielbasis
zorgen ervoor dat de Pajero Pi
nin in stadsverkeer, maar ook in
het terrein uitermate wendbaar
is, terwijl inparkeren een in een
klein plekje eenvoudig gaat.
aan bij de mogelijkheden van de
auto. Er is een prima compromis
bereikt voor rijden op de verhar
de weg en een goed gedrag in
terrein.
interieur volop zicht heeft. De
vierkante heldere koplampen
worden geflankeerd door drie
hoekige richtingaanwijzers.
De grille kenmerkt zich door eer
brede centrale spijl en de mid
denpartij van de bumper wordt
in de carrosseriekleur gespc4'~
De uitbouw van de voorspata
den loopt vloeiend in de rand on- ge afdekking van u
der de grille over. In de bumper De achterlichten zijn
zijn ronde ruimtes uitgespaard schermen opgenomen, n
voor de mistlampen, die als ac- lijkt wel alsof het mistac
cessoire leverbaar zijn. Stan
daard staat de Pinin op 15 inch
lichtmetalen wielen met 205/65
banden. Over de flanken loopt
een beschermende stootrand
waarop Pininfarina zijn handte
kening heeft gezet. Portiergre-
pen en buitenspiegels zijn in
zwart uitgevoerd. De spiegels
zijn van binnenuit elektrisch
verstelbaar en te verwarmen.
Hoe volwassen de Pinin aan de
voorkant ook ovérkomt, direct
achter de achterwielen is het he
lemaal over.
Dat resultaat in een uitermate
Let wel, de Scénic RX4 is niet
bedoeld als een zware terrein-
ganger, maar meer als een nor
male personenauto die onder
bijvoorbeeld winterse omstan
digheden net wat meer in huis
heeft.
Toch bleek de Scénic zich tijdens
onze ‘woestijnsessie’ prima te
gedragen en blijkt hij over vol
doende reserves te beschikken
voor een ruige expeditie.
De al behoorlijk op dit soort tra
jecten ingereden auto’s vertoon
de geen vreemde bijgeluiden, zo
dat geconcludeerd mag worden
dat de RX4 goed in elkaar
steekt. Ook het veergedrag is
opmerkelijk en zeker niet stug
Nederland telde op 1 januari jl.
ruim 7,6 miljoen motorvoertui
gen. Volgens de jongste tellin
gen van het Centraal Bureau
voor de Statistiek zorgde vooral
de enorme koopbereidheid on
der de consumenten er in 1999
voor dat het personenautopark
met 3,5 procent toenam tot 6,3
miljoèn eenheden. Dit is het
hoogste stijgingspercentage
aluminium afwerking van de
middenconsole en een lichtgrijze
rand over de volle breedte. Voor
een auto van Japanse origine is
de Pajero Pinin redelijk kleur
rijk. De middenconsole omvat
onder meer de bedieningsknop
pen voor de verwarming, venti
latie en airconditioning, ruimte
voor de audio-installatie en een
infodisplay boven de uitstroom-
openingen. Hierop kan de tijd en
de buitentemperatuur worden
weergegeven, maar indien
wordt gekozen voor een Mitsu
bishi Navigatiesysteem ook de
route-informatie en de instelling
van de audio-installatie. De
middenconsole loopt tussen de
stoelen door en eindigt daar in
een dubbele bekerhouder die
heel eenvoudig kan worden óm-
getoverd in een algemeen op-
bergvakje.
Op het gebied van veiligheid
biedt de Pinin twee airbags, een
keurig netjes hoog gemonteerd
Mitsubishi levert de Pajero Pi
nin in één motorvariant, de uit
de Carisma en Space Star be
kende 1,8 liter GDI. Een 4 cilin
der 16-klepper met een vermo
gen van 120 pk bij 5250 tr/min
en een koppel van 174 Nm bij
3500 tr/min. Het gaat hier om
een direct ingespoten benzine
motor die volgens de technische
principes bij een gelijke inhoud
meer vermogen en trekkracht
moet leveren bij een lager
brandstofverbruik. De GDI
heeft er in ieder geval geen pro
blemen mee om de 1260 kg we
gende auto naar een top te bege
leiden van 168 km/u en in 10,2
seconden vanuit stilstand naar
de 100 km/u te accelereren. Bo
vengemiddelde prestaties voor
een dergelijke auto, zodat de
GDI-motor op dit vlak zijn belof
te waar maakt. En dan het ver
bruik. Mitsubishi belooft een ge
middelde van 1 op 11, maar
helaas, tijdens onze testkilome-
ters varieerde het verbrui"
sen de 1 op 9 en 1 op 7 en c
toch andere koek.
Uiteraard heeft de Pinin vier-
wielaandrijving.
cv oedrijfswagenpark
4 ’"ijna tien procent
otuks.
iarvan (80%) behoort
"ie bestelwagens.
(83.000) en trek-
hebben een geza-
ieel van 15 procent.
36.000 specia-
L1.000 bussen.
In het segment terreinwagens
is Mitsubishi’vooral bekend
vanwege de ruige en grote Pa
jero, die wereldwijd een grote
bekendheid en bewondering
geniet. Maar ook in lagere
marktsegmenten blijkt vraag
te zijn naar vierwielaangedre-
ven voertuigen. Volgens Mit
subishi zijn het met name
vrouwen die de hoge zit, het
stevige uiterlijk en het gevoel
van onoverwinnelijkheid wil
len combineren met compacte
buitenafmetingen.
basis is het veercomfort niet'te
stug. Met name drempels wor
den best goed opgevangen en
wie sportief door een bocht
gaat zal niet onaangenaam
worden verrast.
Het rijgedrag is zeer bevredi
gend, maar Mitsubishi blinkt
daar over het algemeen so
wieso in uit.
Eén uitvoering, betekent dus
één prjjs. De Pajero Pinin kost
£52.495,= en dat is in vergelij
king met een Japanse concur
rent aan de stevige kant. Bo
vendien zijn er nog een aantal
opties te noemen die interes
sant zijn (zoals ABS), waardoor
de auto makkelijk de grens van
zestig mjlle kan overschrijden.
En dan wordt het toch wel een
zeer kostbare geschiedenis.
Renault heeft voor de Scénic
RX4 twee motoren voorzien.
Benzinerijders hebben de be
schikking over de 2 liter 16-klep-
per met variabele kleptiming.
Een motor die met 140 pk bij
5500 tr/min en een koppel van
188 Nm bij 3750 tr/min voldoen
de krachtig is om het hogere ge
wicht van 1440 kg tot goede
prestaties aan de zetten: een top
van 180 km/u en acceleratie van
0 tot 100 in 11,9 seconden. We
reden de RX4 met deze motor zo
wel op de verharde weg als in
zanderig geaccidenteerd terrein.
De auto presteert in de praktijk
uitstekend, maar vooral in het
terrein moet goed opgelet wor
den dat men de juiste versnel
ling uitkiest, om te voorkomen
dat de Renault vlak voor een top
tot stilstand komt en afslaat.
Dat probleem zal de diesel min
der hebben, die is onder zware
omstandigheden altijd in het
voordeel. Het gaat om een 1,9 li
ter turbodiesel met common rail
inspuiting, in dit geval goed voor
105 pk bij 4000 tr/min en een
zeer prettig koppel van 200 Nm
bij slechts 1500 tr/min. Kracht
en souplesse gaan hier samen
met een laag geluidsniveau. Bei
de motoren drijven via een hand-
geschakelde vijfbak de vier wie-
derde remlicht en veiligheids
gordels met spanners voorin. De
uitrusting omvat verder onder
meer centrale vergrendeling,
elektrisch bediende portierrui
ten met klembeveiliging, start
blokkering, getint glas en waar
schuwing voor vergeten
verlichting. Het instrumentari
um heeft blauwe wijzerplaten
en bestaat uit een snelheidsme
ter, toerenteller en kleine brand
stof- en temperatuurmeter.
te noemen.
Renault verwacht over een heel
jaar tussen de 750 en 1000
exemplaren van de RX4 in ons