I I o I I I i i I i I Mitsubishi Pajero Pinin 1.8 GDI AutoTest F Probeer'm uit, de nieuwe Pajero Pinin |K\ Automobielbedrijf IKx Kluitmansb.k w Renault Scénic RX4 Volgende mijlpaal voor Daewoo Nederlands wagenpark van 7,6 miljoen Paulien Huizinga gezicht Skoda-campagne Zijn naam is klein.... DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT 9 DONDERDAG 2 MAART 2000 PAGINA 3 50, 3n Andere koek Centrale spijl Redelijk kleurrijk Verbruik: lik tus- i dat is Prijs: Vervolg van bladzijde 1 Steyr Daimler Puch Winterse omstandigheden lgar\ is ha£ ine, stuurbekr. ituurbekr .000 lat1" pl£ topsnelheid 168 km/u acceleratie 0-100 in 10,2 sec. stadscyclus ll,21iter/100km buitenwegcyclus 7,8 liter/100 km gecombineerd 9,0 liter/100 km £52.495,= nodif zoals )i rood, 1998 1994 1994 1997 1997 1997 1998 1994 1995 1997 1996 1997 1997 1998 1991 1992 1994 1995 1998 1998 1998 1999 1993 1991 1993 1996 1994 1992 1995 1995 1996 1998 it 20 1URG uai nc namelijl Mitsubishi Pajero Pinin 1.8 GDI 4 in lijn 1834 cc 81,0 x 89,0 mm 120 pk bij 5250 tr/min 174 Nm bij 3500 tr/min lengte 3,735 meter, breedte 1,695 meter TILBURG, Kapt. Hatterasstraat 11 (Ind. Loven), 013/5443330 Internet: http://www. kluitmans. nl moet halei ovei leert impor- stijl met een landse nuch- Achter- ouders biedt de Technische gegevens: Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: 1260 kg Aanhanggewicht: 1500 kg Prestaties: p basis van de in Japan succesvolle Mitsu- R R bishi Pajero iO is in samenwerking met Pi- ninfarina een speciaal op Europa geënte ver sie van deze compacte terreinauto ontwikkeld, de Pajero Pinin. De toevoeging Pinin slaat niet alleen op het feit dat deze auto in Italië wordt geassem bleerd, maar verwijst ook naar de afmetingen. Pi nin is Italiaans voor 'klein'. sinds twintigjaar. Tegelijkertijd dijde ook het bedrijfswagenpark fors uit met bijr— tot 884.000 stuks. Het gros da£ tot de categorie Vrachtauto’s (8 kers (57.000)1 menlijk aandc Verder zijn er nog 1 le voertuigen en 11 deze manier combine teur Pon klasse en st gezonde dosis Hollar terheid. Verder is ze nog steeds een vaste mannequin van Edgar Vos, waarmee ze destijds haar loop baan ook begon. land te gaan verkopen. Vanaf juni wordt deze auto leverbaar en start ergens tussen de £57.000,= en £60.000,=. Uit de statistieken blijkt verder dat tien procent van het perso nenautopark op naam staat van een bedrijf. Het aantal personenauto’s dat op diesel rijdt groeide vorig jaar met 11 procent tot bijna 800.C stuks. Eén op de acht personenauto’s tankt nu diesel. Het aandeel van auto’s pp Ipg daalde daaren- korte overhang en dat kan han dig zijn in het terrein. Aan de achterkant beschikt de auto over een grote derde deur die naar rechts scharniert en dat is nu net de richting Europese begrippen vt joten. Op de achterdeur is he itbor- wiel aangebracht met zingen in Las Vegas. Daarna be gon haar carrière als presenta trice onder meer bij het pro gramma Showtime. Ex-Miss Nederland, fotomodel, mannequin en televisiepersoon lijkheid Paulien Huizinga zal een actieve rol gaan spelen in de promotiecampagne van de nieuwe Skoda Fabia. Uiteraard zal zij vanaf nu door het land rijden per Fabia, een zilverkleurige 1.4 Comfort. Op tegen tot 331.000 exemplaren. De verminderde belangstelling voor Ipg komt het sterkst naar voren wanneer de cijfers over een langere periode worden be keken. Reed tien jaar geleden nog een op de tien auto’s op Ipg, nu is dat aandeel gereduceerd tot één op twintig. (Rai Voor rang) zit. De rugleuning is in twee de len afzonderlijk verstelbaar, maar de zitting blijft één geheel. Wil men de bagageruimte met een uiterst bescheiden inhoud vergroten, dan loopt de laad vloer altijd iets omhoog. 1 in is voorzien in bekerhoi en luidsprekers. Voorin b Pajero Pinin meer ruimte. De auto heeft stoelen van een nor maal formaat, waarvan het exemplaar aan bestuurderszijde in hoogte verstelbaar is. De stuurkolom heeft één vaste posi tie en dat levert bij vooral klei nere passagiers het probleem op dat men of te laag gaat zitten of met het stuur in de schoot rijdt. De hoofdsteunen voorin zijn in hoek verstelbaar. Afhankelijk van de buitenkleur wordt de Pi nin aangeboden met een stoffen bekleding ontworpen door Pi- ninfarina. Hierbij zijn de kleu ren grijs en blauw mogelijk. Het vrij strakke dashboard heeft een len permanent aan. In de aan- drijflijn, die samen met de Oos tenrijkse specialist Steyr Daim ler Puch werd ontwikkeld, is een viscokóppeling opgenomen, die afhankelijk van de omstandig heden de aandrijfkrachten trap loos over voor en achterwielen verdeeld. Dit systeem wordt ge combineerd met traction contro le op de voorwielen, zodat men onder de meest uiteenlopende omstandigheden moet kunnen wegrijden. Uiteraard is het on derstel aangepast. Zo is het sub frame onder de motor 73 mm la ger geplaatste om ruimte te kunnen bieden aan de vooras. De normale torsievering achter is geheel komen te vervallen. Ook hier komen we een subfra me tegen en getrokken draagar- men. Het remsysteem bedient zich van vier schijfremmen rondom, ABS en elektronisch remkrachtverdeling (EBV). Dit gewijzigde onderstel sluit goed Normaal worden alleen de ach terwielen aangedreven, maar daarnaast zijn er drie keuzemo gelijkheden. Er is namelijk een stand waarbij de voorwielen al leen worden bijgeschakeld als dat nodig is. In de aandrijflijn is -elijk een viscokoppeling op genomen die direct reageert op verschil in draaisnelheid van voor- en achterwielen. Verder kan met de aandrijf krachten gelijk over de vier wie len verdelen en is er nog de mo gelijkheid van een lage gearing bij zwaardere omstandigheden. De Pajero Pinin is daardoor be hoorlijk terreinwaardig en gooit zijn compacte buitenafmetingen als extra voordeel in de strijd. De auto heeft voor een onafhan kelijke McPherson ophanging en acher een starre as met 5- punts bevestiging en schroefve- ren. Ondanks de erg korte wiel- Paulien Werd in 1989 uitverko- en tot Miss Nederland en een lar later behaalde ze de tweede laats bij de Miss World verkie- De carrosserie is redelijk over zichtelijk naar alle kanten. De hoofdsteunen op de achterbank zijn relatief laag en worden over de rugleuning geschoven, zodat ze niet onnodig het zicht door de achteruitkijkspiegel belemme ren als er toch niemand achterin De driedeurs Pajero Pinin is slechts 3,74 meter kort, maar daarnaast uitermate vierkant en stoer, zelfs letterlijk omdat de hoogte en breedte gelijk zijn (1,70 meter). In het ont werp van de voorzijde is de verwantschap met (je Pajero direct te zien. De auto be schikt over een vrij vlakke mo torkap waarop men vanuit het Sinds de introductie op de Neder landse markt zo’n 5 jaar geleden, zijn er in ons land 50.000 nieuwe Daewoo’s afgeleverd. J.W. Kim, president van Daewoo Motor Be nelux overhandigde begin februari de sleutels van het 50.000ste exemplaar aan de nieuwe eigena ren. Daewoo heeft dit aantal voor een belangrijk deel te danken aan bijzondere acties zoals “Testrij ders gezocht”, “Taxatieteams”, “Zes jaar gratis onderhoud” en “Vijfjaar gratis wegenbelasting”. In 1997 werden de huidige Lanos, Nubira en Leganza gepresenteerd en aan deze reeks werd in 1998 de succesvolle Matiz toegevoegd. Daarvan werden er al weer meer dan 10.000 op kenteken gezet en dat aantal zal eind dit jaar onge veer verdubbeld zijn. Er is nog het lige aan nieuws te verwachten, Is de Tacuma ruimtewagen en de grote Magnus sedan. het terrein. Aar. ft beschikt de au4" (.c derde deui u, scharniert en d£ die volgens verkeerd is. iet reserve- t een keuri- velg. inde -maar het lijkt wel alsof het mistachter- licht door de ontwerpers is ver geten, dat zit namelijk een beet je verloren in de bumper. Zaken als een dakspoiler en dakrai- lings kunnen als optie worden besteld; De auto beschikt over twee grote portieren die een goe de toegang tot het interieur bie den. Maar achterpassagiers «eten toch wel wat toeren uit ten voordat ze op hun niet erdreven grote zitplaatsen be- Door de hogere positie van de stoelen stapt een volwassen per soon meteen op niveau in en dat wordt als erg prettig ervaren. De compacte buitenafmetingen en de relatief korte wielbasis zorgen ervoor dat de Pajero Pi nin in stadsverkeer, maar ook in het terrein uitermate wendbaar is, terwijl inparkeren een in een klein plekje eenvoudig gaat. aan bij de mogelijkheden van de auto. Er is een prima compromis bereikt voor rijden op de verhar de weg en een goed gedrag in terrein. interieur volop zicht heeft. De vierkante heldere koplampen worden geflankeerd door drie hoekige richtingaanwijzers. De grille kenmerkt zich door eer brede centrale spijl en de mid denpartij van de bumper wordt in de carrosseriekleur gespc4'~ De uitbouw van de voorspata den loopt vloeiend in de rand on- ge afdekking van u der de grille over. In de bumper De achterlichten zijn zijn ronde ruimtes uitgespaard schermen opgenomen, n voor de mistlampen, die als ac- lijkt wel alsof het mistac cessoire leverbaar zijn. Stan daard staat de Pinin op 15 inch lichtmetalen wielen met 205/65 banden. Over de flanken loopt een beschermende stootrand waarop Pininfarina zijn handte kening heeft gezet. Portiergre- pen en buitenspiegels zijn in zwart uitgevoerd. De spiegels zijn van binnenuit elektrisch verstelbaar en te verwarmen. Hoe volwassen de Pinin aan de voorkant ook ovérkomt, direct achter de achterwielen is het he lemaal over. Dat resultaat in een uitermate Let wel, de Scénic RX4 is niet bedoeld als een zware terrein- ganger, maar meer als een nor male personenauto die onder bijvoorbeeld winterse omstan digheden net wat meer in huis heeft. Toch bleek de Scénic zich tijdens onze ‘woestijnsessie’ prima te gedragen en blijkt hij over vol doende reserves te beschikken voor een ruige expeditie. De al behoorlijk op dit soort tra jecten ingereden auto’s vertoon de geen vreemde bijgeluiden, zo dat geconcludeerd mag worden dat de RX4 goed in elkaar steekt. Ook het veergedrag is opmerkelijk en zeker niet stug Nederland telde op 1 januari jl. ruim 7,6 miljoen motorvoertui gen. Volgens de jongste tellin gen van het Centraal Bureau voor de Statistiek zorgde vooral de enorme koopbereidheid on der de consumenten er in 1999 voor dat het personenautopark met 3,5 procent toenam tot 6,3 miljoèn eenheden. Dit is het hoogste stijgingspercentage aluminium afwerking van de middenconsole en een lichtgrijze rand over de volle breedte. Voor een auto van Japanse origine is de Pajero Pinin redelijk kleur rijk. De middenconsole omvat onder meer de bedieningsknop pen voor de verwarming, venti latie en airconditioning, ruimte voor de audio-installatie en een infodisplay boven de uitstroom- openingen. Hierop kan de tijd en de buitentemperatuur worden weergegeven, maar indien wordt gekozen voor een Mitsu bishi Navigatiesysteem ook de route-informatie en de instelling van de audio-installatie. De middenconsole loopt tussen de stoelen door en eindigt daar in een dubbele bekerhouder die heel eenvoudig kan worden óm- getoverd in een algemeen op- bergvakje. Op het gebied van veiligheid biedt de Pinin twee airbags, een keurig netjes hoog gemonteerd Mitsubishi levert de Pajero Pi nin in één motorvariant, de uit de Carisma en Space Star be kende 1,8 liter GDI. Een 4 cilin der 16-klepper met een vermo gen van 120 pk bij 5250 tr/min en een koppel van 174 Nm bij 3500 tr/min. Het gaat hier om een direct ingespoten benzine motor die volgens de technische principes bij een gelijke inhoud meer vermogen en trekkracht moet leveren bij een lager brandstofverbruik. De GDI heeft er in ieder geval geen pro blemen mee om de 1260 kg we gende auto naar een top te bege leiden van 168 km/u en in 10,2 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u te accelereren. Bo vengemiddelde prestaties voor een dergelijke auto, zodat de GDI-motor op dit vlak zijn belof te waar maakt. En dan het ver bruik. Mitsubishi belooft een ge middelde van 1 op 11, maar helaas, tijdens onze testkilome- ters varieerde het verbrui" sen de 1 op 9 en 1 op 7 en c toch andere koek. Uiteraard heeft de Pinin vier- wielaandrijving. cv oedrijfswagenpark 4 ’"ijna tien procent otuks. iarvan (80%) behoort "ie bestelwagens. (83.000) en trek- hebben een geza- ieel van 15 procent. 36.000 specia- L1.000 bussen. In het segment terreinwagens is Mitsubishi’vooral bekend vanwege de ruige en grote Pa jero, die wereldwijd een grote bekendheid en bewondering geniet. Maar ook in lagere marktsegmenten blijkt vraag te zijn naar vierwielaangedre- ven voertuigen. Volgens Mit subishi zijn het met name vrouwen die de hoge zit, het stevige uiterlijk en het gevoel van onoverwinnelijkheid wil len combineren met compacte buitenafmetingen. basis is het veercomfort niet'te stug. Met name drempels wor den best goed opgevangen en wie sportief door een bocht gaat zal niet onaangenaam worden verrast. Het rijgedrag is zeer bevredi gend, maar Mitsubishi blinkt daar over het algemeen so wieso in uit. Eén uitvoering, betekent dus één prjjs. De Pajero Pinin kost £52.495,= en dat is in vergelij king met een Japanse concur rent aan de stevige kant. Bo vendien zijn er nog een aantal opties te noemen die interes sant zijn (zoals ABS), waardoor de auto makkelijk de grens van zestig mjlle kan overschrijden. En dan wordt het toch wel een zeer kostbare geschiedenis. Renault heeft voor de Scénic RX4 twee motoren voorzien. Benzinerijders hebben de be schikking over de 2 liter 16-klep- per met variabele kleptiming. Een motor die met 140 pk bij 5500 tr/min en een koppel van 188 Nm bij 3750 tr/min voldoen de krachtig is om het hogere ge wicht van 1440 kg tot goede prestaties aan de zetten: een top van 180 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 11,9 seconden. We reden de RX4 met deze motor zo wel op de verharde weg als in zanderig geaccidenteerd terrein. De auto presteert in de praktijk uitstekend, maar vooral in het terrein moet goed opgelet wor den dat men de juiste versnel ling uitkiest, om te voorkomen dat de Renault vlak voor een top tot stilstand komt en afslaat. Dat probleem zal de diesel min der hebben, die is onder zware omstandigheden altijd in het voordeel. Het gaat om een 1,9 li ter turbodiesel met common rail inspuiting, in dit geval goed voor 105 pk bij 4000 tr/min en een zeer prettig koppel van 200 Nm bij slechts 1500 tr/min. Kracht en souplesse gaan hier samen met een laag geluidsniveau. Bei de motoren drijven via een hand- geschakelde vijfbak de vier wie- derde remlicht en veiligheids gordels met spanners voorin. De uitrusting omvat verder onder meer centrale vergrendeling, elektrisch bediende portierrui ten met klembeveiliging, start blokkering, getint glas en waar schuwing voor vergeten verlichting. Het instrumentari um heeft blauwe wijzerplaten en bestaat uit een snelheidsme ter, toerenteller en kleine brand stof- en temperatuurmeter. te noemen. Renault verwacht over een heel jaar tussen de 750 en 1000 exemplaren van de RX4 in ons

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 23