SM
4 I
Porsche 911 Turbo
Subaru Forester
ONK
Koreaanse merken
verstevigen positie
■F'Q
NEN
Nieuwe Suzuki Wagon R+
in Genève
Veel van het goede
Bijzonder
motorconcept van
Saab
KER
:uwe
3 tlm 5 maart
Antwerp Classic Salon
Voorzetting van succes
0 I S T E R W I J K
Hyundai Trajet
:EBRUARI 2000 «PAGINA 6
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT9 DONDERDAG 24 FEBRUARI 2000 PAGINA 7
CENTER
Keramische remmen
Bijproduct
lijk on
ip diti
dges
ipel<
it..
VarioCam
.1989-1995
.1996-1999
USIVE
L500
1.950
L750
DRIJF
IPEL
ENHOUT
De auto moest adembenemende prestaties neerzet
ten, beschikken over vierwielaandrijving, lichtge
wicht constructietechnieken en vooruitstrevend zijn
op het gebied van veiligheid. Het resultaat: de
nieuwe Porsche 911 Turbo.
Drie jaar geleden kreeg Friedrich Bezner van de
ontwikkelingsafdeling van Porsche de opdracht een
auto te ontwikkelen voorzien van een turbomotor die
reageert als een exemplaar met atmosferische
krachtbron.
motor o
ten- en 1
dternatief voor de in de
lire Sports Utility. Om het
het kofferdeksel worden geo
pend en de memoryfunctie van
de bestuurdersstoel worden be
diend. Rond april wordt de
nieuwe 911 Turbo op de Neder
landse markt verwacht.
XXL.
lauw.
Iver.
•oen..
cd...
•oen.
it
VRIJDAG
'OOPAVOND
1992
1994
1996
1991
1992
1992
1994
1996
..'9OV91
1991
1994
,.'94+'95
1988
1994
schui
aan o
zond<
hoge’
lucl
1
7.500, - exd.BIW
8.500, - excl.BlW
6.700,- excl.BlW
eerst
lucht
...'95+'97
1994
1995
...'95+’96
vart/rood..’95+'97
it....1998
vart....
od.....
vart....
od
Iver....
it..„....
oen...
od
.1995
.1995
.1994
.1988
.1991
.1991
.1992-1993
1992
1994
1995
1996
1996
.1995-1997
volwassenen mogen gratis naar
binnen.
F.9OO
.900
.900
.750
.500
>.750
i.500
thet
isti-
ligste in
laten we
Saab komt in
en nieuw
omputer en eeri elektrisch
len bagage- en motor-
3IDIOOT'
22.900,-
21.900,-
6.950,-
2.350,-
11.900,-
19.900,-
8.950,-
8.950,-
6.950,-
4.950,-
2.450,-
1.950,-
1.950,-
2.950,-
3.500,-
1.950,-
.v.o. 1.750,-
5.950,-
boordcoi
te opene
ruimte.
Met de afstandsbediening geïn
tegreerd in de contactsleutel
kunnen niet alleen de portieren
worden ontgrendeld, maar ook
•RIJF
ischot
De enige echte Hyundai-dealer voor Tilburg en omstreken
Bedrijfsweg 17 - 5061 JX Oisterwijk - 013-5286900
Binnenkort ook gevestigd in Tilburg
aanblik hier moderniseren. De
stevige dakrelings zijn niet al
leen handig bij het vervoeren van
bijvoorbeeld een surfplank, maar
versterken ook de uitstraling.
Dat Subaru op de details let,
blijkt onder meer uit de in de lin
ker achterruit opgenomen anten
ne.
p het gi
EenSVC-
ijk meer energi
izine. Bovendi
itief eenvoudig om deze
De motor uit de Porsche 911
Carrera werd in dit geval niet
van één maar twee turbo’s voor
zien, waardoor een vermogen
kan worden bereikt van maar
liefst 420 pk bij 6000 tr/min. Bo
vendien mag het maximale kop
pel van 560 Nm niet onvermeld
blijven. Het zal niemand verba
zen dat de prestaties die van de
911 GT3 volledig overtreffen.
gelijks van 9.00 tot 19.00 uur,
behalve op vrijdag 3 maart als
de poorten om 14.00 uur openen.
De entreeprijs voor volwassenen
bedraagt 350 Bfr. Kinderen tot
10 jaar onder begeleiding van
Wij vertellen u er graag meer over!
3> AUTO SMOLDERS
tormanagement kan de 911 Tur-
-Idoen aande
iu uc u JA geldende LEV-norm
(Low Emission Vehicle). Het On-
Board-Diagnose-systeem (OBD)
bewaakt alle emissie-relevante
onderdelen en functies en waar
schuwt zonodig de bestuurder.
Een storing krm in de werk
plaats worden uitgelezen.
De 911 Turbo wordt nu voor het
eerst leverbaar met Tip tronie S,
een vijftraps automaat die via
schakelaars op het stuurwiel ook
handmatig kan worden bediend.
Verder is de Turbo voorzien van
vierwielaandrijving die voor een
goede tractie en voortreffelijke
rij eigenschappen zorgt. Het Sta-
Management is door de
Porsche ontwikkelingsafdeling
hierop speciaal afgestemd. Het
kan een intelligente ingreep
doen op het motormanagement
en het remsysteem, waardoor de
911 Turbo ook in het grensbe-
reik een veilig te besturen auto
blijft. Het haast overgedimensio
neerde remsysteem is volledig
op z’n taken berekend. Nog voor
op diverse brandstofsoor-
n kwaliteiten af te regelen.
Het betekent een sprong voor
waarts bij de verdere verfijning
van de benzinemotor en opent
een deur naar een verdere ver
volmaking van een volledig ge
controleerd verbrandingsproces
waardoor een motor beter en c
ficiënter presteert. Voor het
eerst zal Saab overigens op een
internationale tentoonstellii
onderdeel uitmaken van de
neral Motors stand.
1988-1992
...1993 t/m 1999
1993
1996
De 23ste editie van de Antwerp
Classic Salon heeft als thema
“100 jaar Belgische auto-indus-
trie”. Alhoewel er geen eigen
Belgische merken meer bestaan,
mag niet worden vergeten dat er
op de Automobiel Salon in 1907
maar liefst 20 locale automobiel-
merken present waren. Rond de
eerste Wereldoorlog werden di
verse modellen over de hele we
reld geëxporteerd, maar na 1918
was er van de industrie weinig
meer over en werden er vooral
kwalitatief goede auto’s uit
Amerika geïmporteerd. Rond
1930 waren er nog een handje
vol Belgische merken over,
waaronder Excelsior en Miner
va. Ondanks deze teruggang za
gen buitenlandse fabrikanten de
mogelijkheid om bij onze zuider
buren auto’s te gaan assemble
ren. Zo bouwde General Motors
in 1929 al 24.000 auto’s op jaar
basis. Op Het Salon van dat jaar
stonden 20 Amerikaanse mer
ken en nog maar vijf Belgische.
Imperia hield het uiteindelijk tot
1949 vol en de laatste Minerva
Luchthapper
Dat de Forester niet alleen door
zijn berijders gewaardeerd
wordt, blijkt uit het feit dat 1
Amerikaanse onderzoeksins
tuut IIHS de auto tot veiligs
zijn klasse uitriep. Maar
eens met de buitenkant van de
vernieuwde versie beginnen. De
auto heeft een nieuwe motorkap
gekregen die uitloopt in de gewij
zigde grille. Bij het geheel passen
andere, heldere koplampen en
het stoere aspect wordt extra be
nadrukt door de bredere flankbe-
schermers. De grille van de 2.0
AWD wordt opgesierd door een
aantal chromen spaken, terwijl
de 2.0 S-Turbo voorzien is van
een zwart rasterwerk. De Turbo
heeft bovendien meegespoten
bumpers en flankbeschermers en
een luchthapper voor de inter
cooler op de motorkap. De 2.0
staat op sportief gestyleerde sta
len wielen, terwijl de Turbo de fa
briek verlaat met lichtmetaal in
een vijfspaaks design. Aan de
achterkant zijn het met name de
nieuw vormgegeven bumper en
de grotere achterlichtunits die de
1995
1995
.1992 t/m 1998
1996
1998
1997
1997
1996
1996
Uiteraard moet een dergelijk,
grote turbomotor over een groot
koelvermogen beschikken. De
ligging en diameter van de lei
dingen in het voorste deel van de
911 zijn hierop speciaal afge
stemd en aangepast. Er wordt
een andere radiator toegepast
alsmede een gewijzigde water
pomp met een grotere doorstro
ming. We praten hier dan over
17.000 liter per uur en dat is zo’n
3000 liter per uur meer dan de
911 Carrera. Een optimale mo-
torsmering wordt verkregen
door een apart, maar aan de mo
tor bevestigd oliereservoir. We
spreken hier dan van het klas
sieke dry-sump-type, waardoor
zelfs bij extreme manoeuvres de
smering optimaal blijft. Het
smeersysteem heeft een inhoud
van 11 liter. Het olieniveau kan
door de bestuurder op het dash
board worden afgelezen. Uiter
aard ademt iedere cilinder door
vier kleppen, allemaal voorzien
van dubbele klepveren om ze on
danks de hogere krachten goed
te laten sluiten. De verstelling
van de inlaatkleppen is bij de
Turbo uitgebreid met een licht-
hoogteverstelling, door Porsche
VarioCam Plus genoemd. Door
dit systeem en het nieuwe mo-
Met de Forester AWD introduceerde Subaru een paar
jaar geleden een uitgebalanceerde combinatie van
een stationwagon en een stoere 4x4, die niet zelden
wordt gezien als waardig alternatief voor de in de
Verenigde Staten zo populaire Sports Utility. Om het
succes te handhaven werd de Forester op diverse de
tails onder handen genomen.
Hoge zitpositie
Ook het interieur is onder han
den genomen. Zo worden er
nieuwe bekledingsstoffen toege
past. Het dashboard is licht ge
wijzigd en er zijn meer bekerhou
ders in het dashboard en de
middenconsole opgenomen.
Nieuw is verder de langzaam
dimmende interieurverlichting
die werkf in combinatie met de
afstandsbediening op de centrale
vergrendeling. Afhankelijk van
de uitvoering kunnen daar nog
airconditioning, zij-airbags, lede
ren bekleding, verwarmde stoe
len en een elektrisch bediend gla
zen schuifTkanteldak bij worden
besteld.
In totaal zijn er acht verschillen
de versies: twee motoren, hand-
bak of automaat en twee uitrus-
tingsvarianten. Uiteraard zijn
stuurbekrachtiging, centrale ver
grendeling met afstandsbedie
ning, elektrische bediende zijrui
ten en spiegels evenals vijf
hoofdsteunen, gordelspanners,
ABS en drie driepuntsgordels
achter standaard. De hoogte van
de bestuurdersstoel is net als de
stuurkolom te verstellen, zodat
vrijwel iedereen een goede zitpo
sitie kan verkrijgen. Men zit in
de Forester wat hoger dan in een
personenauto verliet in 1956 het
fabrieksterrein en waarna het
merk zich concentreerde op
vracht- en terreinwagens. Maar F161--
steeds meer merken kozen Bel- “r°n ontwd
gië als vestigingsplaats voor hun e c?FlP^<
assemblagebedrijven: Ford, Ge- Variable Cc
wrs, Studebaker, Stan-
~iard, Volkswagen,
„Ivo en Chrysler. Te-
iig worden er opjaarbe
jrtuigen geproduc
roners en dat is
en Duitslcuiu
lelgische en
srde auto’s si
Behalve Nederland kunnen ook de meeste andere Europese lid
staten terugkijken op een succesvol autojaar. In totaal werden
vorig 15,1 miljoen nieuwe personenauto’s aan het Europese wa
genpark toegevoegd, een toename met bijna 5 procent. Met uit
zondering van Italië, het Verenigd Koninkrijk, Denemarken en
Noorwegen profiteerden alle EU-landen van het gunstige econo
mische klimaat. Bovenaan de Europese verkoopranglijst staat de
Volkswagen Groep met een marktaandeel van 18,8 procent.
0,31.
De twee turbo’s zijn parallel ge- bo probleemloos voldoen aar
plaatst. De inlaatlucht gaat in de USA geldende LEV-no
eerst via een gemeenschappelijk
htfilter naar de twee in de
slkasten gemonteerde inter
coolers en vervolgens naar de
turbo’s. Beiden zijn voorzien van
bypass-kleppen waarmee de tur-
bodruk middels het motorma-
nagementsysteem wordt gere
geld. Bij 2700 tr/min wordt bij
vollast een turbodruk behaald
van 1,8 bar. Bij een hoger toe
rental wordt via de bypass-klep
pen de druk automatisch ver
laagd naar zo’n 1,65 bar.
Bij het motorblok is uitgegaan
van dat van de 911 GT1, een ver
ticaal gedeeld, lichtmetalen, in
persgietwerk vervaardigd ge
heel met een achtvoudig gelager
de krukas. De cilinderbussen rheigens
van geperst aluminium hebben bilit Me
een mkasil-laag (nikkel en sihci- porschfi
um) voor een lange levensduur
van de dunwandige cilinderbus.
De zuigers zelf zijn ook van alu
minium. Door deze techniek
combineert het motorblok een
grote sterkte samen met een op
timale koeling, omdat de cilin
derbussen direct door de koel
vloeistof worden omstroomd.
het einde van het jaar wordt het
mogelijk om keramische rem
men op dit type te bestellen. Een
911 Turbo is niet compromisloos
sportief.
De auto wordt compleet en luxu
eus afgeleverd met standaard
onder meer metaallak, lederen
bekleding, elektrisch verstelbare
stoelen met geheugen, een speci
fiek stuurwiel, omvangrijke
De versie met handgeschakelde
zesbak trekt in 4,2 seconden
naar de 100 km/u en haalt pro
bleemloos een topsnelheid van
305 km/u. Nog een aardig getal,
deze 911 wijst na 9,2 seconden al
de 160 km/u op het dashboard
aan. Overigens is de hoge maxi
male snelheid meer een bijpro
duct, omdat vooral gestreefd is
naar een hoog koppel en prettige
rijeigenschappen. Een krachtige
motor en goede prestaties zijn
slechts onderdeel van het totaal
concept. Om het enorme koppel
probleemloos op de weg over te
kunnen brengen, is gezorgd voor
een nieuw aerodynamica-pak-
ket, bestaande uit een vleugel-
spoiler die bij een snelheid van
120 km/u automatisch 6 cm uit-
uift en de opwaartse kracht
de achteras neutraliseert,
zonder de luchtweerstand te ver
gen. De 911 Turbo heeft een
ehtweerstandcoëfficiënt van
Voorop stond dat de originele uit
straling van deze auto niet ingrij
pend veranderd mocht worden,
daarom ziet de vernieuwde Fo-
ices, rester er voorai ais zichzelf uit.
1 et" Immers de Forester is ook in Eu
ropa een succes, ongeveer één
derde van alle hier verkochte
ing Subaru’s betreft een model uit
Ge- deze serie. In Nederland kwam
het neer op 1200 exemplaar en
dat zijn er 300 stuks meer dan in
1998.
Twee jaar na de presentatie van
de Suzuki Wagon R+ staat er een
aanzienlijk vernieuwde variant op
de autosalon van Genève die op 2
maart as. haar poorten opent. Zo
als reeds bekend heeft Opel op ba
sis van deze Suzuki Wagon R de
Agila ontwikkeld, die ook in Genè
ve voor het eerst aan het publiek
wordt getoond. Met name de
zichtbare niruwe elementen van
deze Opel worden nu ook op de Su
zuki doorgevoerd. Het gaat dan
onder meer om een nieuw front
met in de bumper geïntegreerde
grille en hoge koplampen met bo
venin de richtingaanwijzers. Ook
motorisch mag er het nodige
nieuws verwacht worden.
Aanhanger
Het veersysteem van deze per
manent vierwiel aangedreven
auto is gewijzigd, zodat de Fores
ter nog wat sportiever overkomt.
De grotere stabiliteit komen vei
ligheid en comfort ten goede. Mo
torisch is er geen nieuws onder
de zon, maar dat was ook niet no
dig. De 2.0 AWD heeft een 2 liter
16V boxer van 125 pk, terwijl de
turbovariant 170 pk aan de kru
kas aflevert. De Forester mag
een aanhanger trekken van res
pectievelijk 1500 en 1800 kg. De
2.0 AWD haalt een top van 179
km/u en heeft 10,7 seconden no
dig om de vanuit stilstand de 100
km/u te bereiken. De automaat
brengt I
vraagt
Turbo i
van 1981
conde-
sec.)
t het tot 167 km/u en
112,0 seconden geduld. De
i is nog kwieker met een top
i km/u en 0-100 in 8,4 se-
iden (automaat: 189 km/u, 9,3
De vanafprijs van de Suba
ru Forester is inmiddels gestegen
naar £53.495,= en de S-Turbo is
er vanaf £64.995,=.
Goede tweede is het PSA-concem met een aandeel van 12,1 pro
cent, gevolgd door GM (11,5%) en Ford (11,2%). De Koreaanse
merken zagen hun afzet in Europa het sterkst groeien, namelijk
met ruim 22 procent tot 474.000 voertuigen (marktaandeel 3,1%).
Het aandeel van de Japanse autofabrikanten daalde licht tot 11,5
procent.
gemiddelde auto, waardoor het
uitzicht rondom mede dankzij
het flinke ruitoppervlak weinig
te wensen over laat. De achter
bank biedt voldoende ruimte aan
twee tot drie volwassenen en het
bagagevolume varieert van 406
tot maximaal 1525 liter.
Het Zweedse merk f
Genève niet met een nieuw mo
del, maar wel met een bijzonder
en nieuw motorconcept. Het
rnerk heeft namelijk een kracht-
on ontwikkeld met een varia-
pressie. Met de Saab
assemblagebedrijven: Ford, Ge- Variable Compression (SVC)
neral Motors, Studebaker, Stan- wordt hat brandstofverbruik
dard-Vanguard, Volkswagen, aanmerkelijk teruggedrongen
Renault, Volvo en Chrysler. Te- zonder verhezen op het gebied
genwoordig worden er op jaarba- van prestaties. Een SVC-motor
sis 12 voertuigen geproduceerd haalt aanzienlijk meer energie
per 100 inwoners en dat is meer een Ijter benzine. Bovendien
dan in Japan en Duitsland. Een 18 bet relatief eer
veelheid aan Belgische en in Bel
gië geproduceerde auto’s staan
op deze beurs in de schijnwer
pers. Verder kan men er natuur
lijk terecht voor onderdelen, ac
cessoires, miniaturen,
documentatie en automobilia.
Liefhebber zijn er van harte wel
kom op 3, 4 en 5 maart in het
Bouwcentrum ITTC in Antwer
pen aan de Ring Antwerpen (af
rit 5 Wilrijk). De vier hallen heb
ben een oppervlak van 20.000
vierkante meter waarop 338 ex
posanten hun waren zullen to
nen. De openingstijden zijn da-
I