SM 4 I Porsche 911 Turbo Subaru Forester ONK Koreaanse merken verstevigen positie ■F'Q NEN Nieuwe Suzuki Wagon R+ in Genève Veel van het goede Bijzonder motorconcept van Saab KER :uwe 3 tlm 5 maart Antwerp Classic Salon Voorzetting van succes 0 I S T E R W I J K Hyundai Trajet :EBRUARI 2000 «PAGINA 6 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT9 DONDERDAG 24 FEBRUARI 2000 PAGINA 7 CENTER Keramische remmen Bijproduct lijk on ip diti dges ipel< it.. VarioCam .1989-1995 .1996-1999 USIVE L500 1.950 L750 DRIJF IPEL ENHOUT De auto moest adembenemende prestaties neerzet ten, beschikken over vierwielaandrijving, lichtge wicht constructietechnieken en vooruitstrevend zijn op het gebied van veiligheid. Het resultaat: de nieuwe Porsche 911 Turbo. Drie jaar geleden kreeg Friedrich Bezner van de ontwikkelingsafdeling van Porsche de opdracht een auto te ontwikkelen voorzien van een turbomotor die reageert als een exemplaar met atmosferische krachtbron. motor o ten- en 1 dternatief voor de in de lire Sports Utility. Om het het kofferdeksel worden geo pend en de memoryfunctie van de bestuurdersstoel worden be diend. Rond april wordt de nieuwe 911 Turbo op de Neder landse markt verwacht. XXL. lauw. Iver. •oen.. cd... •oen. it VRIJDAG 'OOPAVOND 1992 1994 1996 1991 1992 1992 1994 1996 ..'9OV91 1991 1994 ,.'94+'95 1988 1994 schui aan o zond< hoge’ lucl 1 7.500, - exd.BIW 8.500, - excl.BlW 6.700,- excl.BlW eerst lucht ...'95+'97 1994 1995 ...'95+’96 vart/rood..’95+'97 it....1998 vart.... od..... vart.... od Iver.... it..„.... oen... od .1995 .1995 .1994 .1988 .1991 .1991 .1992-1993 1992 1994 1995 1996 1996 .1995-1997 volwassenen mogen gratis naar binnen. F.9OO .900 .900 .750 .500 >.750 i.500 thet isti- ligste in laten we Saab komt in en nieuw omputer en eeri elektrisch len bagage- en motor- 3IDIOOT' 22.900,- 21.900,- 6.950,- 2.350,- 11.900,- 19.900,- 8.950,- 8.950,- 6.950,- 4.950,- 2.450,- 1.950,- 1.950,- 2.950,- 3.500,- 1.950,- .v.o. 1.750,- 5.950,- boordcoi te opene ruimte. Met de afstandsbediening geïn tegreerd in de contactsleutel kunnen niet alleen de portieren worden ontgrendeld, maar ook •RIJF ischot De enige echte Hyundai-dealer voor Tilburg en omstreken Bedrijfsweg 17 - 5061 JX Oisterwijk - 013-5286900 Binnenkort ook gevestigd in Tilburg aanblik hier moderniseren. De stevige dakrelings zijn niet al leen handig bij het vervoeren van bijvoorbeeld een surfplank, maar versterken ook de uitstraling. Dat Subaru op de details let, blijkt onder meer uit de in de lin ker achterruit opgenomen anten ne. p het gi EenSVC- ijk meer energi izine. Bovendi itief eenvoudig om deze De motor uit de Porsche 911 Carrera werd in dit geval niet van één maar twee turbo’s voor zien, waardoor een vermogen kan worden bereikt van maar liefst 420 pk bij 6000 tr/min. Bo vendien mag het maximale kop pel van 560 Nm niet onvermeld blijven. Het zal niemand verba zen dat de prestaties die van de 911 GT3 volledig overtreffen. gelijks van 9.00 tot 19.00 uur, behalve op vrijdag 3 maart als de poorten om 14.00 uur openen. De entreeprijs voor volwassenen bedraagt 350 Bfr. Kinderen tot 10 jaar onder begeleiding van Wij vertellen u er graag meer over! 3> AUTO SMOLDERS tormanagement kan de 911 Tur- -Idoen aande iu uc u JA geldende LEV-norm (Low Emission Vehicle). Het On- Board-Diagnose-systeem (OBD) bewaakt alle emissie-relevante onderdelen en functies en waar schuwt zonodig de bestuurder. Een storing krm in de werk plaats worden uitgelezen. De 911 Turbo wordt nu voor het eerst leverbaar met Tip tronie S, een vijftraps automaat die via schakelaars op het stuurwiel ook handmatig kan worden bediend. Verder is de Turbo voorzien van vierwielaandrijving die voor een goede tractie en voortreffelijke rij eigenschappen zorgt. Het Sta- Management is door de Porsche ontwikkelingsafdeling hierop speciaal afgestemd. Het kan een intelligente ingreep doen op het motormanagement en het remsysteem, waardoor de 911 Turbo ook in het grensbe- reik een veilig te besturen auto blijft. Het haast overgedimensio neerde remsysteem is volledig op z’n taken berekend. Nog voor op diverse brandstofsoor- n kwaliteiten af te regelen. Het betekent een sprong voor waarts bij de verdere verfijning van de benzinemotor en opent een deur naar een verdere ver volmaking van een volledig ge controleerd verbrandingsproces waardoor een motor beter en c ficiënter presteert. Voor het eerst zal Saab overigens op een internationale tentoonstellii onderdeel uitmaken van de neral Motors stand. 1988-1992 ...1993 t/m 1999 1993 1996 De 23ste editie van de Antwerp Classic Salon heeft als thema “100 jaar Belgische auto-indus- trie”. Alhoewel er geen eigen Belgische merken meer bestaan, mag niet worden vergeten dat er op de Automobiel Salon in 1907 maar liefst 20 locale automobiel- merken present waren. Rond de eerste Wereldoorlog werden di verse modellen over de hele we reld geëxporteerd, maar na 1918 was er van de industrie weinig meer over en werden er vooral kwalitatief goede auto’s uit Amerika geïmporteerd. Rond 1930 waren er nog een handje vol Belgische merken over, waaronder Excelsior en Miner va. Ondanks deze teruggang za gen buitenlandse fabrikanten de mogelijkheid om bij onze zuider buren auto’s te gaan assemble ren. Zo bouwde General Motors in 1929 al 24.000 auto’s op jaar basis. Op Het Salon van dat jaar stonden 20 Amerikaanse mer ken en nog maar vijf Belgische. Imperia hield het uiteindelijk tot 1949 vol en de laatste Minerva Luchthapper Dat de Forester niet alleen door zijn berijders gewaardeerd wordt, blijkt uit het feit dat 1 Amerikaanse onderzoeksins tuut IIHS de auto tot veiligs zijn klasse uitriep. Maar eens met de buitenkant van de vernieuwde versie beginnen. De auto heeft een nieuwe motorkap gekregen die uitloopt in de gewij zigde grille. Bij het geheel passen andere, heldere koplampen en het stoere aspect wordt extra be nadrukt door de bredere flankbe- schermers. De grille van de 2.0 AWD wordt opgesierd door een aantal chromen spaken, terwijl de 2.0 S-Turbo voorzien is van een zwart rasterwerk. De Turbo heeft bovendien meegespoten bumpers en flankbeschermers en een luchthapper voor de inter cooler op de motorkap. De 2.0 staat op sportief gestyleerde sta len wielen, terwijl de Turbo de fa briek verlaat met lichtmetaal in een vijfspaaks design. Aan de achterkant zijn het met name de nieuw vormgegeven bumper en de grotere achterlichtunits die de 1995 1995 .1992 t/m 1998 1996 1998 1997 1997 1996 1996 Uiteraard moet een dergelijk, grote turbomotor over een groot koelvermogen beschikken. De ligging en diameter van de lei dingen in het voorste deel van de 911 zijn hierop speciaal afge stemd en aangepast. Er wordt een andere radiator toegepast alsmede een gewijzigde water pomp met een grotere doorstro ming. We praten hier dan over 17.000 liter per uur en dat is zo’n 3000 liter per uur meer dan de 911 Carrera. Een optimale mo- torsmering wordt verkregen door een apart, maar aan de mo tor bevestigd oliereservoir. We spreken hier dan van het klas sieke dry-sump-type, waardoor zelfs bij extreme manoeuvres de smering optimaal blijft. Het smeersysteem heeft een inhoud van 11 liter. Het olieniveau kan door de bestuurder op het dash board worden afgelezen. Uiter aard ademt iedere cilinder door vier kleppen, allemaal voorzien van dubbele klepveren om ze on danks de hogere krachten goed te laten sluiten. De verstelling van de inlaatkleppen is bij de Turbo uitgebreid met een licht- hoogteverstelling, door Porsche VarioCam Plus genoemd. Door dit systeem en het nieuwe mo- Met de Forester AWD introduceerde Subaru een paar jaar geleden een uitgebalanceerde combinatie van een stationwagon en een stoere 4x4, die niet zelden wordt gezien als waardig alternatief voor de in de Verenigde Staten zo populaire Sports Utility. Om het succes te handhaven werd de Forester op diverse de tails onder handen genomen. Hoge zitpositie Ook het interieur is onder han den genomen. Zo worden er nieuwe bekledingsstoffen toege past. Het dashboard is licht ge wijzigd en er zijn meer bekerhou ders in het dashboard en de middenconsole opgenomen. Nieuw is verder de langzaam dimmende interieurverlichting die werkf in combinatie met de afstandsbediening op de centrale vergrendeling. Afhankelijk van de uitvoering kunnen daar nog airconditioning, zij-airbags, lede ren bekleding, verwarmde stoe len en een elektrisch bediend gla zen schuifTkanteldak bij worden besteld. In totaal zijn er acht verschillen de versies: twee motoren, hand- bak of automaat en twee uitrus- tingsvarianten. Uiteraard zijn stuurbekrachtiging, centrale ver grendeling met afstandsbedie ning, elektrische bediende zijrui ten en spiegels evenals vijf hoofdsteunen, gordelspanners, ABS en drie driepuntsgordels achter standaard. De hoogte van de bestuurdersstoel is net als de stuurkolom te verstellen, zodat vrijwel iedereen een goede zitpo sitie kan verkrijgen. Men zit in de Forester wat hoger dan in een personenauto verliet in 1956 het fabrieksterrein en waarna het merk zich concentreerde op vracht- en terreinwagens. Maar F161-- steeds meer merken kozen Bel- “r°n ontwd gië als vestigingsplaats voor hun e c?FlP^< assemblagebedrijven: Ford, Ge- Variable Cc wrs, Studebaker, Stan- ~iard, Volkswagen, „Ivo en Chrysler. Te- iig worden er opjaarbe jrtuigen geproduc roners en dat is en Duitslcuiu lelgische en srde auto’s si Behalve Nederland kunnen ook de meeste andere Europese lid staten terugkijken op een succesvol autojaar. In totaal werden vorig 15,1 miljoen nieuwe personenauto’s aan het Europese wa genpark toegevoegd, een toename met bijna 5 procent. Met uit zondering van Italië, het Verenigd Koninkrijk, Denemarken en Noorwegen profiteerden alle EU-landen van het gunstige econo mische klimaat. Bovenaan de Europese verkoopranglijst staat de Volkswagen Groep met een marktaandeel van 18,8 procent. 0,31. De twee turbo’s zijn parallel ge- bo probleemloos voldoen aar plaatst. De inlaatlucht gaat in de USA geldende LEV-no eerst via een gemeenschappelijk htfilter naar de twee in de slkasten gemonteerde inter coolers en vervolgens naar de turbo’s. Beiden zijn voorzien van bypass-kleppen waarmee de tur- bodruk middels het motorma- nagementsysteem wordt gere geld. Bij 2700 tr/min wordt bij vollast een turbodruk behaald van 1,8 bar. Bij een hoger toe rental wordt via de bypass-klep pen de druk automatisch ver laagd naar zo’n 1,65 bar. Bij het motorblok is uitgegaan van dat van de 911 GT1, een ver ticaal gedeeld, lichtmetalen, in persgietwerk vervaardigd ge heel met een achtvoudig gelager de krukas. De cilinderbussen rheigens van geperst aluminium hebben bilit Me een mkasil-laag (nikkel en sihci- porschfi um) voor een lange levensduur van de dunwandige cilinderbus. De zuigers zelf zijn ook van alu minium. Door deze techniek combineert het motorblok een grote sterkte samen met een op timale koeling, omdat de cilin derbussen direct door de koel vloeistof worden omstroomd. het einde van het jaar wordt het mogelijk om keramische rem men op dit type te bestellen. Een 911 Turbo is niet compromisloos sportief. De auto wordt compleet en luxu eus afgeleverd met standaard onder meer metaallak, lederen bekleding, elektrisch verstelbare stoelen met geheugen, een speci fiek stuurwiel, omvangrijke De versie met handgeschakelde zesbak trekt in 4,2 seconden naar de 100 km/u en haalt pro bleemloos een topsnelheid van 305 km/u. Nog een aardig getal, deze 911 wijst na 9,2 seconden al de 160 km/u op het dashboard aan. Overigens is de hoge maxi male snelheid meer een bijpro duct, omdat vooral gestreefd is naar een hoog koppel en prettige rijeigenschappen. Een krachtige motor en goede prestaties zijn slechts onderdeel van het totaal concept. Om het enorme koppel probleemloos op de weg over te kunnen brengen, is gezorgd voor een nieuw aerodynamica-pak- ket, bestaande uit een vleugel- spoiler die bij een snelheid van 120 km/u automatisch 6 cm uit- uift en de opwaartse kracht de achteras neutraliseert, zonder de luchtweerstand te ver gen. De 911 Turbo heeft een ehtweerstandcoëfficiënt van Voorop stond dat de originele uit straling van deze auto niet ingrij pend veranderd mocht worden, daarom ziet de vernieuwde Fo- ices, rester er voorai ais zichzelf uit. 1 et" Immers de Forester is ook in Eu ropa een succes, ongeveer één derde van alle hier verkochte ing Subaru’s betreft een model uit Ge- deze serie. In Nederland kwam het neer op 1200 exemplaar en dat zijn er 300 stuks meer dan in 1998. Twee jaar na de presentatie van de Suzuki Wagon R+ staat er een aanzienlijk vernieuwde variant op de autosalon van Genève die op 2 maart as. haar poorten opent. Zo als reeds bekend heeft Opel op ba sis van deze Suzuki Wagon R de Agila ontwikkeld, die ook in Genè ve voor het eerst aan het publiek wordt getoond. Met name de zichtbare niruwe elementen van deze Opel worden nu ook op de Su zuki doorgevoerd. Het gaat dan onder meer om een nieuw front met in de bumper geïntegreerde grille en hoge koplampen met bo venin de richtingaanwijzers. Ook motorisch mag er het nodige nieuws verwacht worden. Aanhanger Het veersysteem van deze per manent vierwiel aangedreven auto is gewijzigd, zodat de Fores ter nog wat sportiever overkomt. De grotere stabiliteit komen vei ligheid en comfort ten goede. Mo torisch is er geen nieuws onder de zon, maar dat was ook niet no dig. De 2.0 AWD heeft een 2 liter 16V boxer van 125 pk, terwijl de turbovariant 170 pk aan de kru kas aflevert. De Forester mag een aanhanger trekken van res pectievelijk 1500 en 1800 kg. De 2.0 AWD haalt een top van 179 km/u en heeft 10,7 seconden no dig om de vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken. De automaat brengt I vraagt Turbo i van 1981 conde- sec.) t het tot 167 km/u en 112,0 seconden geduld. De i is nog kwieker met een top i km/u en 0-100 in 8,4 se- iden (automaat: 189 km/u, 9,3 De vanafprijs van de Suba ru Forester is inmiddels gestegen naar £53.495,= en de S-Turbo is er vanaf £64.995,=. Goede tweede is het PSA-concem met een aandeel van 12,1 pro cent, gevolgd door GM (11,5%) en Ford (11,2%). De Koreaanse merken zagen hun afzet in Europa het sterkst groeien, namelijk met ruim 22 procent tot 474.000 voertuigen (marktaandeel 3,1%). Het aandeel van de Japanse autofabrikanten daalde licht tot 11,5 procent. gemiddelde auto, waardoor het uitzicht rondom mede dankzij het flinke ruitoppervlak weinig te wensen over laat. De achter bank biedt voldoende ruimte aan twee tot drie volwassenen en het bagagevolume varieert van 406 tot maximaal 1525 liter. Het Zweedse merk f Genève niet met een nieuw mo del, maar wel met een bijzonder en nieuw motorconcept. Het rnerk heeft namelijk een kracht- on ontwikkeld met een varia- pressie. Met de Saab assemblagebedrijven: Ford, Ge- Variable Compression (SVC) neral Motors, Studebaker, Stan- wordt hat brandstofverbruik dard-Vanguard, Volkswagen, aanmerkelijk teruggedrongen Renault, Volvo en Chrysler. Te- zonder verhezen op het gebied genwoordig worden er op jaarba- van prestaties. Een SVC-motor sis 12 voertuigen geproduceerd haalt aanzienlijk meer energie per 100 inwoners en dat is meer een Ijter benzine. Bovendien dan in Japan en Duitsland. Een 18 bet relatief eer veelheid aan Belgische en in Bel gië geproduceerde auto’s staan op deze beurs in de schijnwer pers. Verder kan men er natuur lijk terecht voor onderdelen, ac cessoires, miniaturen, documentatie en automobilia. Liefhebber zijn er van harte wel kom op 3, 4 en 5 maart in het Bouwcentrum ITTC in Antwer pen aan de Ring Antwerpen (af rit 5 Wilrijk). De vier hallen heb ben een oppervlak van 20.000 vierkante meter waarop 338 ex posanten hun waren zullen to nen. De openingstijden zijn da- I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 27