G fiL o o (D Q. PLM Glass: een transparant kwaliteitsbedrijf I w in s ft PLM milieubewust met energie ’Het imago van glas is onovertroffen’ p j DE TILBURGSE KOERIER •DONDERDAG 24 FEBRUARI 2000 - PAGINA 16 DE TILBURG! TEKST: HENK NAAIJKENS Peter Bosman, human resource manager: De juiste dingen in een keer goed onze kennis voortdurend blijven ontwikkelen.” Salesmanager Matthijs Jansen: Een jaarlijkse productie van l miljard flessen en potten Prijzen zijn geldig en verwijdenngsbi Decoratie met glas is veel beter 1 DISC ’We zijn hier vooral bezig met een ambachtelijk proces’ "Waar we toen nog over hebben nagedacht”, vervolgt Jan Koper, "is de restwarmte. Want die zagen wij met lede ogen verdwijnen door de schoorsteen. Daar hebben wij het vol gende op bedacht. De ovens bevatten een toren met een compartiment, waar de grond stoffen - dat zijn de scherven - inzitten, voordat ze de oven ingaan. Wij gebruiken de rest warmte om deze grondstoffen voor te verwarmen. Dat levert nogmaals een besparing op van het energieverbruik. Verder kun je nauwelijks nog gaan", stelt hij tevreden vast. besteden we veel aandacht aan op leidingen”, vervolgt Bert de Mooij. "Dat doen we, omdat we een leren de organisatie willen worden en zijn. Een middel om dit te bewerk stelligen is het zogenaamde 'Total Quality Management'. is in feite onze hoofdmarkt. Wij maken veel groene export- flessen, voornamelijk voor Heineken. Voor de rest veel wit glas, dat zijn potten voor conserven en sauzen, vruchten sappen en frisdranken. In totaal betekent dat een jaarlijkse productie van ruim 1 miljard flessen en potten." zijn met glas veel groter. De decoratie met glas is veel be ter dan met kunststof. Een ander voordeel van glas is de be tere mogelijkheid tot recycling. De scherven worden ge bruikt als grondstof voor het nieuwe product en dat is weer een voordeel voor de consument. Glas is eindeloos je kunt glas altijd hergebruiken.” Bosman probeert als human resource manager zoveel mogelijk voorwaarden te scheppen. Daardoor blijft de organisatie effec tief en flexibel lopen. "Wij stimuleren niet alleen de opleidingen, maar besteden op diverse manieren aandacht aan onze mede werkers. Zo hechten wij veel waarde aan de interne communi catie", geeft hij als voorbeeld. Uw bedrijf ook in beeld? Bel voor meer inlichtingen naar De Tilburgse Koerier, DhrDonders. 013 - 536 88 05 Als verkoopmanager heeft Matthijs Jansen een behoorlijke opdracht bij PLM Glass. Je zult maar verantwoordelijk zijn voor eenjaarlijkse productie van 1 miljard! "Wij brengen met ons team de markt in kaart en maken een indeling in seg menten", legt hij uit. "Binnen ieder segment probeer ik onze verkoopdoelstelling te verwezenlijken. Ook moet ik ervoor zorgen, dat de klanten tevreden zijn. Dat geldt zowel voor de productontwikkeling als voorde kwaliteitsverbetering. Dat laatste gaat heel ver, want ook het logistieke traject maakt daar onderdeel van uit. Wij stellen ook consumen tenrapporten samen voor de verkoopondersteuning. Zo stemmen wij de kwaliteit van onze productie helemaal af op de klant. Dat is onze bedrijfsfilosofie." VIER PIJLERS Het Total Quality Management bij PLM Glass berust op vier pijlers. Bert de Mooij: "Wij proberen op de eerste plaats te voldoen aan de eisen en de verwachtingen van de klant. Dat is P?O TYR Tilbui Tilbui (fi ISO 9001 NORM Bert de Mooij strooit moeiteloos met begrippen uit het moderne ma nagement. Ze zijn doorspekt met engelse terminologie en wijzen al lemaal dezelfde richting op: klant- las en Kwaliteit. Dat zijn de trefwoorden waarmee PLM Class zichzelf transparant pre senteert. Het sinds 1961 in Dongen gevestigde bedrijf houdt zich bezig met de ontwik keling van glas, blik en kunststof. PLM Class voorziet alle bekende A-merken in de voe dingsmiddelen en drankenindustrie van verpakkingsglas. Als eerste glasfabriek in de Benelux ontving zij eind 1999 het HACCP-certificaat. Dat is een internationaal hoog ge waardeerde standaard die een voedselveilige productie garandeert. Het bedrijf maakt sinds begin 1999 deel uit van de Rexam-verpakkingsgroep, die zijn zetel heeft in Londen. ADDED VALUE Matthijs Jansen is zich als verkoopmanager zeer bewust van de eigenschappen van het product. Dat is bij PLM Glass vers keren soms terug naar vroegere ontwerpen. Dat dus de verpakking. Wat daarbij vooral in het oog springt is de vormgeving. "Wij doen steeds meer aan 'added value', oftewel: de toegevoegde waarde. Dat is een manier om je colafles is een gr in de markt te onderscheiden", legt hij uit. "De markt die wij bedienen is de levensmiddelen- en de drankindustrie. Dat LERENDE ORGANISATIE "Eigenlijk leiden we de meeste werknemers op van lbo.- naar mbo", zegt hij. Ze kunnen bij ons elke opleiding volgen die ze willen. Deze investering werkt in ons voordeel, want ze worden op de duur steeds meer waard voor het bedrijf. Wij noemen ons bedrijf ook een lerende organisatie, omdat we op deze manier GLAS HEEFT GOED IMAGO "Binnen PLM worden drie soorten verpakkingen gemaakt: glas, kunststof en blik. De nieuwste ontwikkeling is kunst stof. Dat is sterk in opkomst en vormt een bedreiging voor standaard en doen er alles aan om voedselveilig te produ- glas. Gelukkig bieden wij ook kunststofverpakkingen aan, dus die bedreiging is maar heel betrekkelijk", relativeert Matthijs Jansen. Toch roemt hij de kwaliteiten van het ouderwetse glaspro duct. "Het imago van glas is nog steeds stukken beter dan kunststof. Je ziet bijvoorbeeld dat glas als verpakking van bepaalde producten nog niet te vervangen is door kunst stof. Ook de mogelijkheden ten aanzien van de vormgeving Het is duidelijk: PLM Glass doet veel aan terugwinning van de warmte, zodat het energie gebruik zoveel mogelijk gedrukt wordt. Hoe minder energie je gebruikt hoe beter. Milieu en veiligheid is dit jaar niet voor niets de slogan waarmee het bedrijf zich intern pro fileert. Ook in dit opzicht is PLM Glass een lerende organisatie. De bewustwording ten aan- zien van het milieu is een van de thema's die bijdragen aan verbetering van de kwaliteit. TOTAL QUALITY MANAGEMENT Het wordt een technisch verhaal waarmee Bert de Mooij zijn betoog vervolgt. Geheel in de stijl van PLM Glass bestormt hij de grenzen die de tijdsdruk hem toelaat. Laat de lezer zich niet ontmoedigen, want bij PLM Glass gaat helderheid voor alles. "Wat bedoel ik met Total Quality Ma- gerichtheid, kwaliteit en voedsel- nagement?Kijk, wij gaan uit van drie hoekpunten. Ten eerste is er de stra tegie. De directie en de medewerker moeten weten dat ze met de juiste dingen bezig zijn. Ten tweede zijn er de medewerkers. Je doet het niet in je eentje, je doet het met z'n allen. Het ultieme doel is: 'Doe de juiste dingen in één keer goed'. Dit leidt automatisch naar het derde punt: de systemen. Een voorbeeld hiervan is de 'ISO-normering', het certificaat dat wij ontvingen vanwege de be heersing van onze productieproces sen. Milieuzorg en ARBO-zorg vallen hier ook onder, evenals de kennis en motivatie van de medewerkers." UNII Profile Tyrece op autoband kwaliteitsmerk garandeert Pn Hiermee kunt deze garantie onderhouden een gratis con VOEDSELVEILIGHEID Matthijs Jansen realiseert zich dat hygiëne een belangrijke voorwaarde is in de consumentenindustrie. "Als toeleve rancier van de voedingsmiddelenindustrie moeten wij vol doen aan de eisen die gelden ten aanzien van de voedsel veiligheid. PLM Glass heeft niet voor niets een internationaal HACCP-certificaat. We hanteren een hoge Jan Koper kruipt weer terug in zijn rol van didactisch docent. "De laatste jaren is er dui delijk sprake van een afgenomen energieverbruik", stelt hij. "Dat is een gevolg van de milieubewuste benadering waarmee het bedrijf omgaat met energie. Onze grondstof fen bestaan gemiddeld voor 70% uit recycling glas. Voor het groene glas is dat zelfs 85%. Bovendien is er de laatste jaren een tendens tot dunwandige producten. Er komt steeds meer kant en klaar spul op de markt. Dat wordt geleverd in kleinere verpakkingseenhe den. Deze trend zal zich de komende tijd voortzetten. De marketing en verkoop van ons bedrijf richt zich hier ook op." Op zondag 27 f elftal van SV( aanvang 14.30 programma: S’ uur. Hetprogra SVG-GSBW, Blauw-Wit, 9.: cia, 10.45 uui 10.00 uur. Zat Wandelbos, cc delbos 2-SCO G-voetbal, za Olympus, 14.3 13.00 uur. TRENDS IN VORMGEVING Vormgeving is tijdgebonden, maar de moderne vormge- blijkt uit de colaflesjes die Mattthijs Jansen op zijn bureau heeft staan. "Oude vormgevingsaspecten gaan weer herleven. De jro’te successtory, het is een van de mooiste designs", vindt hij zelf. "Hetzelfde zie je bij Heinz-produc- ten. Zo bestaan op het gebied van de vormgeving zowel oude als nieuwe designs naast elkaar." Matthijs Jansen volgt de trends in de vormgeving nauwlet tend. "Je ziet niet alleen ronde, maar ook steeds meer vier kante en ovale vormen. Die springen op de schappen van de winkels het meest in 't oog. Wij spelen natuurlijk zoveel mogelijk in op die trends. Glas sluit daar goed bij aan. Ook blik is in opkomst, maar dat is een duur product en heeft be perkte mogelijkheden. Volgens mij zal blik nooit een mas- sa-artikel worden", is hij van mening. Op5junil910 balvereniging betekent dat d I vier maanden viert. Daarmee burgse amateu bijna negen d, bestaan gekem getwijfeld het In een bedrijf als PLM Glass gaan dagelijks enorme hoeveelheden energie om. Het ener- gieverbruikvan de drie grote ovens bedraagt 100.000 kubieke meter per etmaal! Met deze dagconsumptie kun je een geïsoleerde eengezinswoning 40 jaar lang voorzien van gas! "In 't veen kijkt men niet op een turfje", knipoogt Jan Koper, supervisor technische trai ningen. Dit blijkt een retorisch trucje van een doorgewinterde instructeur. Want op deze manier wordt er bij PLM Class natuurlijk niét gedacht. ZO HELDER ALS GLAS Bert de Mooij is kwaliteitsmanager bij PLM Glass. Zijn betoog is zo hel der als glas en hij windt er dan ook geen doekjes om. "Een van onze uit gangspunten is: hoe kunnen wij binnen de verpakkingsindustrie het meest klantgerichte bedrijf wor den. Om dat doel te bereiken zijn wij een actie gestart met de slogan: 'PLM-Touch'. Vanaf 1996 trainen wij alle medewerkers van ons bedrijf rondom bepaalde thema's. Daar verlenen wij gedurende een jaar structurele aandacht. Dit jaar rich ten wij onze aandacht op het thema 'milieu en veiligheid'" KWALITEIT DAT BEN JE ZELF Het is even zuchten na deze techni sche uitleg van Bert de Mooij. Maar een moderne manager bedient zich nu eenmaal van hedendaagse con cepten en PLM Glass loopt vooruit op dit gebied. "Bepaalde uitgangs punten vereisen een andere menta liteit", besluit hij zijn verhaal. "Wij stoppen bijvoorbeeld meer geld in preventie, zodat de faalkosten da len. Op die manier kun je de proble men vóór blijven. We zijn allemaal verantwoordelijk voor de kwaliteit van onze producten. Want kwaliteit: dat ben je zelf." veiligheid. Hij is trots op het HACCP- certificaat, dat het zeer recente ge volg is van de managementstijl die binnen PLM Glass wordt gehan teerd. Dit certificaat leverde het be drijf de 'ISO 9001 -norm' op, een in ternationale kwaliteitsstandaard. "Naast de vakgerichte trainingen In het weekem wordt door BC georganiseerd het landelijk ci en en het circu en in 2000. Het toernooi w likaan Sportcei baan 219. Zaterdag word tot 22.00 uur 18.00 uur. Op zondag 27 13.00 uur de fn Favorieten voc tellite-toemooi een cruciaal vertrekpunt. Op de tweede plaats leggen we de nadruk op preventie in plaats van correctie. Dat is een heel ander concept van be nadering, namelijk van productcon- trole naar procescontrole. Het stelt heel andere eisen aan de werknemer. Ten derde proberen we het proces te sturen volgens het O-foutenprincipe. Dat houdt in dat wij voortdurend bezig zijn met het verbeteren van onze pro ducten. Door structurele verbeterpro- jecten nemen we de oorzaken weg die knelpunten kunnen opleveren. Ten slotte proberen wij de kwaliteitskosten uit tedrukken in geld. Daardoor krijgen we beter zicht op de problemen" 'Een schildpad kan wel honderd jaar oud worden, vanwege haar schild. Zij komt echter al leen maar vooruit als zij haar nek uitsteekt.' Deze tekst hangt op de kamer van Peter Bosman. Iedereen bij PLM Glass heeft zo zijn eigen slogans, zo blijkt. Peter Bosman bekijkt de organisatie bij PLM Class door zijn bril van per- soneelsmanager. Op zijn flap-over staan enkele kernachtige kreten, die een recente in structie doen vermoeden. "Opleidingen en investeringen in mensen lopen als een rode draad door onze organisatie", merkt hij op. "Wij doen ontzettend veel aan opleidingen, daar besteden wij zelfs 2% van onze loonsom aan!" VORM IN DRUPPEL Peter Bosman heeft als personeelsmanager een eigen visie op de organisatie van PLM Glass. "Het gaat niet alleen om kennis en kunde, maar ook om de persoonskenmerken van de opera tors die betrokken zijn bij het ambachtelijk proces", nuanceert hij het hightech karakter van de organisatie. "Globaal loopt dit proces van de 'hot-end' naar de 'cold-end', zoals dat bij ons heet. Aan de hete kant van het proces zit de machine-operator. Die zorgt ervoor dat de druppel in vorm komt. Dat kan bij voorbeeld de vorm zijn van een cocacola- of van een heine- kenflesje. De hete glasdruppel loopt dooreen koeltunnel naar de checkapparatuur, waar een intensieve controle plaatsvindt. "De temperatuur van de ovens loopt op tot 1600 graden Celsius", volgens Jan Koper, "het verbrandingsproces is een reactie tussen gas en zuurstof. Het resultaat hiervan is rookgas. Dit rookgas heeft bij het verlaten van de oven nog een temperatuur van circa 1500 graden Celsius. Het rookgas wordt in een intern circuit hergebruikt om de ver brandingslucht voor te verwarmen. De lucht die je nodig hebt om het verbrandingspro ces aan de gang te houden komt namelijk via een warme steenmassa weer terug. Bo vendien wordt er iedere 20 minuten overgeschakeld naar een ander ovensysteem. Op die manier besparen we 30% energie", legt hij uit. ceren." Als belangrijk punt noemt hij nog de centrale ligging van het bedrijf ten opzichte van een aantal grote afnemers. "Onze fabriek ligt heel strategisch voor klanten zoals Hero, Heineken, Hak en Interbrew. Hoe dichterbij hoe beter. Ten eerste om de transportkosten zo laag mogelijk te houden. Maar ook voor de communicatie met onze klanten, die ver loopt op die manier optimaal." I sv

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 16