mimi i i«ai 9 3 Nissan Almera Autosalon Genève levert Ferrari360 Spider op I els Nissan komt met nieuwe Maxima QX Audi neemt nieuwe windtunnel in gebruik Historisch ritje Europees beïnvloed fmt ëlJ U,ib\ ES DAIHATSU I Rl 2000 - PAGINA 16 Jaargang 12 nr 07 Donderdag 17 februari 2000 Oplage 104.700 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Autotest Skoda Fabia SDI Comfort pag.3 DEALERS .01315422133 ..01315423030 .01315943943 .01315053944 .01315802020 .01315331206 .01315443330 Surf-tail .01314683911 .01314634355 .01315420143 .01314647676 .01315363924 .01315355575 .01315355655 Drie nieuwe motoren ...01315351035 D E N Lees verder bladzijde 3 m(3 l/l Tony Vos trappen e.d. Onderhoud Reparatie APK Keuringen Schade herstel M (3x), CHEN. 195/430930 us 410 - 5000 AK Tilburg jaand i van DE NIEUWE NISSAN ALMERA... OVER EEN PAAR WEKEN IN ONZE SHOWROOM nln\ Off. Sub Dealer AUTOBEDR. J.PAYMANS BEDRIJFSWEG 2, OISTERWIJK, TEL. 013-5282324 inter- ak hele- etver- Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, Tel. 013 468 39 11 lamische st quattro /orden on- Redactie: Tony Vos Tel. 049E Postbus ~:seenlo- waarmee /orden na- Half april lost Nissan de middenklasse Almera af, door een nieuw model dat door de Europese ont- werpstudio van het merk is ontwikkeld en voor taan ook in het Engelse Sunderland wordt ge bouwd. In eerste instantie gaat het om een drie- en vijfdeurs hatchback, later gevolgd door de sedan en Tino ruimtewagen. Motorisch doet de nieuweling helemaal niet meer aan zijn voorganger denken. De basismo tor hebben we helaas nog niet aan de tand kunnen voelen, want die zal in ons land verre weg het meest over de toonbank De jaarlijks gehouden oldti merbeurs Rétromobile is een happening die meer dan 100.000 liefhebbers trekt en ik was er zoals gebruikelijk weer één van. Een dagje op en neer naar Parijs, dat is goed te doen. Maar het vreemde is dat ik er altijd weer vandaan komt met het idee 'volgend jaar hoef ik niet zo nodig', terwijl ik over een jaar weer gewoon op-tijd de deur uitga. Het is vooral jam mer dat je in Parijs alleen ‘maar relatief grote bedrijven tegenkomt die de torenhoge standhuur kunnen betalen. Maar het aanbod aan auto's, onderdelen, boeken, brochures •en miniaturen is desalniette min erg groot. Renault had dit jaar een bijzonder aardige ser vice. Men kon zich op de club- stand aanmelden om een kijkje te nemen in de fabriekscollectie en ook de re'stauratie-ateliers te bezoeken, waar zo 'n 20 vaste medewerkers een dagtaak heb ben. Nu ben ik twee jaar gele den daar al geweest, maar sinds die tijd is de afdeling ver huisd, van een tochtige koude fabriekshal naar een keurig verwarmd onderkomen en daar was ik wel nieuwsgierig naar. Maar het was uiteinde lijk de manier waarop ik van uit de Rétromobile heen en te rug naar het nabijgelegen Billancourt werd gebracht, waardoor de dag helemaal goed was. De lieden die zich voor dit bezoek hadden aange meld mochten plaatsnemen in een authentieke Parijse stads- Zi>us uit 1937, zo’n exemplaar uivaar je aan de achterkant via een open platform instapt. Het is alleen jammer dat je vanuit zo 'n bus uitzicht hebt op mo derne auto's, anders was het sfeertje helemaal compleet. Aangekomen op het oude fa brieksterrein bleek dat menig gebouw inmiddels is gesloopt, want er worden geen auto 's meer gemaakt. Het bezoek was keurig verzorgd en men mocht er vrij rondlopen in het ge bouw, waar tot enkele jaren ge leden de designafdeling zat en men niet zonder nauwgezette controle de poorten kon passe ren. Aan het einde van het be zoek viel mijn oog op een prach tige 6 cilinder uit de jaren dertig, die op het punt stond te vertrekken. Navraag leerde dat deze limousine zonder passa giers naar de Rétromobile zou rijden en dat konden we de chauffeur natuurlijk niet aan doen. Kortom, een tweede histo risch ritje door Parijs viel mij ten deel. De dag kon niet meer stuk... re etc. A R^A G bi l S S Ferrari gaat haar nieuwe Spider vanaf de zomer leveren, de prij zen zijn nog niet bekend. Het programma zal dan bestaan uit vier modellen: de 12 cilinder 456M GT/GTA en de 550 Mara- nello en de 8 cilinder 360 Mode na en Spider. Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur i van 400 pk. imale koppel van 373 1750 tr/min be- BMW Renova Chrysler Chrysler L. op Zand...04161363993 Citroën Bertens Daewoo Auto Braat Tilb01314680044 Daihatsu Ad v.d. Wouw04161363412 Ford P.v.d.Ven Ford Van Rijn Honda De Graaff. Kia Schapendonk Mercedes Benz Autoparc04161361553 Mitsubishi Kluitmans. Nissan Denissen... Opel Gebr. Vullings01314680468 Peugeot Collaris Peugeot Spijkers Goirle01315347771 Renault Van der Boom01315364011 Rover Seat/Saab Zuidoost Seat Auto Noordhoek...01314553678 Skoda Elan Subaru Dekkers Suzuki Gijsbers Toyota Autonova Volvo Van Roosmalen ....01315840000 VW/Audi Auto Bongers01315321411 vermogen Het maxir Nm wordt bij 4ri reikt. De klant kan kiezen uit een handgeschakelde zesbak of de tweede generatie van de sequen tiële Fl-transmissie, eveneens met zes overbrengingen. Dé Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Oms treken, verschijnt in geheel Til burg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oister- wijk, Moergestel en Hilvarenbeek. Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Tijdens de persdag voorafga aan de komende Autosalon Genève zal Ferrari de nieuwe 360 Spider introduceren. Het gaat hier om de 'open' versie van de 360 Modena, die precies een jaar geleden ook in Genève voor het eerst werd getoond. Uiter- wielen. Ondersteltechnisch kan er weinig negatiefs worden be dacht. De auto doet keurig wat de bestuurder hem opdraagt en ook bij hogere snelheden worden bochten probleemloos aangesne den. Afrol- en bandengeluidén lieten zich bij de eerste kennis making nauwelijks horen, zelfs niet op overdreven slechte weg dekken. De standaard stuurbe krachtiging werkt prettig en is zeker niet vaag. De bewegingen van de carrosserie blijven zeer beperkt. gaan. Het is een nieuw ontwik kelde 1,5 liter 16-klepper die een vermogen levert van 90 pk bij 5600 tr/min en tot een koppel komt van 128 Nm bij 2800 tr/min. De ongeveer 1200 kg we gende Almera presteert hiermee keurig, zoals een top van 173 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 13,8 seconden. Het spreekt voor zich dat we ten tij de van de introductie in Neder land vooral met deze versie wil len rijden. De tweede benzinemotor werd vorig jaar in de Primera geïntro duceerd, een 1,8 liter 16-klepper met variabele kleptiming en di recte ontsteking. Een uitermate soepele motor die bovendien lek ker stil is. Het vermogen piekt bij 5600 tr/min tot 114 pk en het maximale koppel van 158 Nm bij 2800 tr/min is voor maar liefst 97% aanwezig tussen 2400 segmenten met een chromen strip in het midden. Een aardig detail vormen de portiergrepen in chroom die worden omlijst door zwart ofmeegespoten kunststof. De achterklep kan ge lukkig van buitenaf geopend worden. Verder is er natuurlijk een verschil in wielen en wiel doppen, al dan niet meegespo ten stoot- en bumperstrips en buitenspiegels. Al bij al maakt de nieuwe Almera een wat spor tievere indruk dan zijn erg grij ze voorganger, zonder dat Nis san in de middenklasse echt uit de band springt. Overigens zou den iets meer uitgebouwde spat borden het geheel nog wat Euro- peser maken. De lengte nam met ruim 6 cm toe tot 4,18 meter ongeacht de carrosserievorm. Nissan heeft voor de Almera een nieuwe bo- demgroep ontwikkeld, die we reldwijd ook bij andere modellen gebruikt zal gaan worden. De wielophanging, voor met McP herson veerpoten en achter de bekende multi-link constructie is overgenomen van de bestaan de Almera, maar op diverse pun ten geoptimaliseerd. De nieuwe Almera staat altijd op 15 inch aard is het carrosserie-ontwerp wederom van Pininfarina. Als eerste Ferrari Spider krijgt de 360 een elektrisch bediende kap die volledig onder een afdekklep verdwijnt. Voor de achteras ligt een atmosferische 3,6 liter V8 motor met 40 kleppen en een De meeste klanten in de mid denklasse vragen om een cor rect vormgegeven auto met voldoende gebruiksmogelijk heden, de meest bekende vei ligheidsvoorzieningen en een complete uitrusting tegen een nette prijs. En in dat profiel past de Almera precies. gebootst in relatie tot eigen schappen van het wegdek. De propeller kan met een snel wer kende klep direct worden afge sloten. Hierdoor zijn deingenieurs van Audi in staat situaties na te bootsen zoals het krachtig rem men als men op een file of langzaam rijdend verkeer stuit. In de thermische windtun nel wordt de luchtstroom door de motorruimte en langs de koelsystemen geoptimaliseerd. De vloer kan tot 60 graden wor den verwarmd, zodat nieuwe motoren en componenten onder extreme omstandigheden getest kunnen worden. Door de trans parante vloer kunnen de luchts tromen direct worden geobser veerd. Met behulp van een zogenaamde roldynamometer kunnen de thermodynai condities bij auto's met i vierwielaandrijving wg. derzocht.f en 4800 tr/min. Deze grote soup lesse is tijdens het wegrijden en accelereren goed te merken. Men hoeft niet veel te schakelen om goed te presteren, terwijl de sportievelingen onder ons nau welijks om een Gti-versie hoe ven te vragen. De prestaties zijn meer dan voldoende: een top van 185 km/u en een sprintje in 11,1 seconden. De 1.8 is er ook met een automaat. In de Almera brengt Nissan voor het eerst een direct ingespoten turbodieselmotor die met 2,2 li ter een forse inhoud heeft. De krachtbron is voorzien van 16 kleppen, maar heeft geen r cooler. Dat is overigens ook maal niet nodig getuige het mogen van 110 pk bij 4000 tr/min en een koppel van 230 Nm bij slechts 2000 tr/min. Nis san maakt geen gebruik van common rail, maar heeft wel systeem bedacht waardoor minder NOx wordt uitgestoten bij een lagere motortempera- tuur. Uiteraard is EGR alsme de een oxydatiekatalysator aanwezig. Deze nieuwe diesel lijkt voorlopig even mee te kunnen, zeker als in tweede in stantie common rail inspuiting en een intercooler worden toe gevoegd. De motor komt in de praktijk voldoende kwiek over, maar blijft in de verte altijd als een echte diesel hoorbaar. Over de prestaties hebben we niets te klagen, een top van 185 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 12,3 seconden. De ontwikkelingsafdeling van Audi heeft in Ingolstadt een nieuwe windtunnel in gebruik genomen met zowel akoestische als thermische testinstallaties. Men wil in deze tunnel de lucht stroming rond de carrosserie en door de motorruimte optimalise ren. Betere aërodynamische ei genschappen verhogen het com fort voor de inzittenden van een auto, maar dragen ook bij tot een lager brandstofverbruik en verminderde uitlaatemissies. Het akoestisch gedeelte is een 47 meter lange buis voorzien van een 2600 kilowatt propeller die windsnelheden tot 300 km/u kan opwekken. Het meten van de op- en neerwaartse krachten en de luchtweerstand gaat even gemakkelijk als onderzoek aan luchtstromings- en geluidska- rakteristieken van het interi eur. Onder het testvoertuig is pende band geplaatst was bewegingen kunnen wGiu met een maximaal vermogen (3 liter) van maar liefst 200 pk. Overigens is er in Genève ook nieuws bij de Patrol, die lever baar wordt met een nieuwe 3 li ter direct ingespoten turbodie- selmotor die meer koppel en vermogen levert bij een lager verbruik en gunstigere uitlaat emissies kent. Ook de nieuwe Nissan Almera en de Tino ruimtewagen in zijn definitieve vorm zijn op de be langrijkste Europese autoten toonstelling present. Het Europese topmodel van Nis san, de Maxima QX, krijgt op de komende autotentoonstelling van Genève een opvolger onder dezelfde naam. Het is wederom een zeer luxu euze, grote sedan met tal van veiligheidsvoorzieningen. De auto heeft een nieuwe carrosse rie die wat boller van vorm is en vooral door de vormgeving van de koplampen wat trekjes heeft van de Mercedes S-klasse. De wielophanging heeft een fine-tu- ning ondergaan. De Maxima be houdt de bekende motoren, een 2 en 3 liter V6 met 24 kleppen Dat de nieuwe Almera hatch back in Europa is vormgege ven, is direct aan het uiterlijk te zien. De auto heeft onmis kenbaar trekjes van de Audi A3, Fiat Bravo en Volkswagen Golf, terwijl het front afgezien van de specifieke grille ook van een Toyota zou kunnen komen. De taillelijn loopt naar achteren geleidelijk op en aar dig is dat het dak vanaf de B- stijl omlaag loopt en daarna weer iets omhoog naar de ach terklep. Bij Nissan noemen ze dit surf-tail, ach het moet een naam hebben. In ieder geval zorgt het voor een redelijk ori ginele aanblik van het profiel. De auto heeft relatief grote, heldere koplampen met dub bele units en een grille in twee Deze week IV677ETN1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 17