mimi i i«ai
9
3
Nissan Almera
Autosalon Genève levert
Ferrari360 Spider op
I
els
Nissan komt met
nieuwe Maxima QX
Audi neemt nieuwe
windtunnel in gebruik
Historisch
ritje
Europees beïnvloed
fmt
ëlJ U,ib\
ES DAIHATSU
I
Rl 2000 - PAGINA 16
Jaargang 12 nr 07 Donderdag 17 februari 2000 Oplage 104.700
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Autotest Skoda Fabia SDI Comfort
pag.3
DEALERS
.01315422133
..01315423030
.01315943943
.01315053944
.01315802020
.01315331206
.01315443330
Surf-tail
.01314683911
.01314634355
.01315420143
.01314647676
.01315363924
.01315355575
.01315355655
Drie nieuwe motoren
...01315351035
D
E N
Lees verder bladzijde 3
m(3
l/l
Tony Vos
trappen e.d.
Onderhoud
Reparatie
APK Keuringen
Schade herstel
M (3x),
CHEN.
195/430930
us 410 - 5000 AK Tilburg
jaand
i van
DE NIEUWE NISSAN ALMERA...
OVER EEN PAAR WEKEN IN ONZE SHOWROOM
nln\
Off. Sub Dealer
AUTOBEDR. J.PAYMANS
BEDRIJFSWEG 2, OISTERWIJK, TEL. 013-5282324
inter-
ak hele-
etver-
Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, Tel. 013 468 39 11
lamische
st quattro
/orden on-
Redactie:
Tony Vos
Tel. 049E
Postbus
~:seenlo-
waarmee
/orden na-
Half april lost Nissan de middenklasse Almera af,
door een nieuw model dat door de Europese ont-
werpstudio van het merk is ontwikkeld en voor
taan ook in het Engelse Sunderland wordt ge
bouwd. In eerste instantie gaat het om een drie- en
vijfdeurs hatchback, later gevolgd door de sedan
en Tino ruimtewagen.
Motorisch doet de nieuweling
helemaal niet meer aan zijn
voorganger denken. De basismo
tor hebben we helaas nog niet
aan de tand kunnen voelen,
want die zal in ons land verre
weg het meest over de toonbank
De jaarlijks gehouden oldti
merbeurs Rétromobile is een
happening die meer dan
100.000 liefhebbers trekt en ik
was er zoals gebruikelijk weer
één van. Een dagje op en neer
naar Parijs, dat is goed te
doen. Maar het vreemde is dat
ik er altijd weer vandaan komt
met het idee 'volgend jaar hoef
ik niet zo nodig', terwijl ik over
een jaar weer gewoon op-tijd de
deur uitga. Het is vooral jam
mer dat je in Parijs alleen
‘maar relatief grote bedrijven
tegenkomt die de torenhoge
standhuur kunnen betalen.
Maar het aanbod aan auto's,
onderdelen, boeken, brochures
•en miniaturen is desalniette
min erg groot. Renault had dit
jaar een bijzonder aardige ser
vice. Men kon zich op de club-
stand aanmelden om een kijkje
te nemen in de fabriekscollectie
en ook de re'stauratie-ateliers te
bezoeken, waar zo 'n 20 vaste
medewerkers een dagtaak heb
ben. Nu ben ik twee jaar gele
den daar al geweest, maar
sinds die tijd is de afdeling ver
huisd, van een tochtige koude
fabriekshal naar een keurig
verwarmd onderkomen en
daar was ik wel nieuwsgierig
naar. Maar het was uiteinde
lijk de manier waarop ik van
uit de Rétromobile heen en te
rug naar het nabijgelegen
Billancourt werd gebracht,
waardoor de dag helemaal
goed was. De lieden die zich
voor dit bezoek hadden aange
meld mochten plaatsnemen in
een authentieke Parijse stads-
Zi>us uit 1937, zo’n exemplaar
uivaar je aan de achterkant via
een open platform instapt. Het
is alleen jammer dat je vanuit
zo 'n bus uitzicht hebt op mo
derne auto's, anders was het
sfeertje helemaal compleet.
Aangekomen op het oude fa
brieksterrein bleek dat menig
gebouw inmiddels is gesloopt,
want er worden geen auto 's
meer gemaakt. Het bezoek was
keurig verzorgd en men mocht
er vrij rondlopen in het ge
bouw, waar tot enkele jaren ge
leden de designafdeling zat en
men niet zonder nauwgezette
controle de poorten kon passe
ren. Aan het einde van het be
zoek viel mijn oog op een prach
tige 6 cilinder uit de jaren
dertig, die op het punt stond te
vertrekken. Navraag leerde dat
deze limousine zonder passa
giers naar de Rétromobile zou
rijden en dat konden we de
chauffeur natuurlijk niet aan
doen. Kortom, een tweede histo
risch ritje door Parijs viel mij
ten deel. De dag kon niet meer
stuk...
re etc.
A R^A G
bi l S S
Ferrari gaat haar nieuwe Spider
vanaf de zomer leveren, de prij
zen zijn nog niet bekend. Het
programma zal dan bestaan uit
vier modellen: de 12 cilinder
456M GT/GTA en de 550 Mara-
nello en de 8 cilinder 360 Mode
na en Spider.
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
i van 400 pk.
imale koppel van 373
1750 tr/min be-
BMW
Renova
Chrysler
Chrysler L. op Zand...04161363993
Citroën
Bertens
Daewoo
Auto Braat Tilb01314680044
Daihatsu
Ad v.d. Wouw04161363412
Ford
P.v.d.Ven
Ford
Van Rijn
Honda
De Graaff.
Kia
Schapendonk
Mercedes Benz
Autoparc04161361553
Mitsubishi
Kluitmans.
Nissan
Denissen...
Opel
Gebr. Vullings01314680468
Peugeot
Collaris
Peugeot
Spijkers Goirle01315347771
Renault
Van der Boom01315364011
Rover
Seat/Saab
Zuidoost
Seat
Auto Noordhoek...01314553678
Skoda
Elan
Subaru
Dekkers
Suzuki
Gijsbers
Toyota
Autonova
Volvo
Van Roosmalen ....01315840000
VW/Audi
Auto Bongers01315321411
vermogen
Het maxir
Nm wordt bij 4ri
reikt.
De klant kan kiezen uit een
handgeschakelde zesbak of de
tweede generatie van de sequen
tiële Fl-transmissie, eveneens
met zes overbrengingen.
Dé Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en Oms
treken, verschijnt in geheel Til
burg, Goirle, Riel, Loon op Zand,
Udenhout, Berkel Enschot, Oister-
wijk, Moergestel en Hilvarenbeek.
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Tijdens de persdag voorafga
aan de komende Autosalon
Genève zal Ferrari de nieuwe
360 Spider introduceren. Het
gaat hier om de 'open' versie van
de 360 Modena, die precies een
jaar geleden ook in Genève voor
het eerst werd getoond. Uiter-
wielen. Ondersteltechnisch kan
er weinig negatiefs worden be
dacht. De auto doet keurig wat
de bestuurder hem opdraagt en
ook bij hogere snelheden worden
bochten probleemloos aangesne
den. Afrol- en bandengeluidén
lieten zich bij de eerste kennis
making nauwelijks horen, zelfs
niet op overdreven slechte weg
dekken. De standaard stuurbe
krachtiging werkt prettig en is
zeker niet vaag. De bewegingen
van de carrosserie blijven zeer
beperkt.
gaan. Het is een nieuw ontwik
kelde 1,5 liter 16-klepper die
een vermogen levert van 90 pk
bij 5600 tr/min en tot een koppel
komt van 128 Nm bij 2800
tr/min. De ongeveer 1200 kg we
gende Almera presteert hiermee
keurig, zoals een top van 173
km/u en acceleratie van 0 tot
100 in 13,8 seconden. Het
spreekt voor zich dat we ten tij
de van de introductie in Neder
land vooral met deze versie wil
len rijden.
De tweede benzinemotor werd
vorig jaar in de Primera geïntro
duceerd, een 1,8 liter 16-klepper
met variabele kleptiming en di
recte ontsteking. Een uitermate
soepele motor die bovendien lek
ker stil is. Het vermogen piekt
bij 5600 tr/min tot 114 pk en het
maximale koppel van 158 Nm
bij 2800 tr/min is voor maar
liefst 97% aanwezig tussen 2400
segmenten met een chromen
strip in het midden. Een aardig
detail vormen de portiergrepen
in chroom die worden omlijst
door zwart ofmeegespoten
kunststof. De achterklep kan ge
lukkig van buitenaf geopend
worden. Verder is er natuurlijk
een verschil in wielen en wiel
doppen, al dan niet meegespo
ten stoot- en bumperstrips en
buitenspiegels. Al bij al maakt
de nieuwe Almera een wat spor
tievere indruk dan zijn erg grij
ze voorganger, zonder dat Nis
san in de middenklasse echt uit
de band springt. Overigens zou
den iets meer uitgebouwde spat
borden het geheel nog wat Euro-
peser maken.
De lengte nam met ruim 6 cm
toe tot 4,18 meter ongeacht de
carrosserievorm. Nissan heeft
voor de Almera een nieuwe bo-
demgroep ontwikkeld, die we
reldwijd ook bij andere modellen
gebruikt zal gaan worden. De
wielophanging, voor met McP
herson veerpoten en achter de
bekende multi-link constructie
is overgenomen van de bestaan
de Almera, maar op diverse pun
ten geoptimaliseerd. De nieuwe
Almera staat altijd op 15 inch
aard is het carrosserie-ontwerp
wederom van Pininfarina. Als
eerste Ferrari Spider krijgt de
360 een elektrisch bediende kap
die volledig onder een afdekklep
verdwijnt. Voor de achteras ligt
een atmosferische 3,6 liter V8
motor met 40 kleppen en een
De meeste klanten in de mid
denklasse vragen om een cor
rect vormgegeven auto met
voldoende gebruiksmogelijk
heden, de meest bekende vei
ligheidsvoorzieningen en een
complete uitrusting tegen een
nette prijs. En in dat profiel
past de Almera precies.
gebootst in relatie tot eigen
schappen van het wegdek. De
propeller kan met een snel wer
kende klep direct worden afge
sloten.
Hierdoor zijn deingenieurs van
Audi in staat situaties na te
bootsen zoals het krachtig rem
men als men op een
file of langzaam rijdend verkeer
stuit. In de thermische windtun
nel wordt de luchtstroom door
de motorruimte en langs de
koelsystemen geoptimaliseerd.
De vloer kan tot 60 graden wor
den verwarmd, zodat nieuwe
motoren en componenten onder
extreme omstandigheden getest
kunnen worden. Door de trans
parante vloer kunnen de luchts
tromen direct worden geobser
veerd. Met behulp van een
zogenaamde roldynamometer
kunnen de thermodynai
condities bij auto's met i
vierwielaandrijving wg.
derzocht.f
en 4800 tr/min. Deze grote soup
lesse is tijdens het wegrijden en
accelereren goed te merken.
Men hoeft niet veel te schakelen
om goed te presteren, terwijl de
sportievelingen onder ons nau
welijks om een Gti-versie hoe
ven te vragen. De prestaties zijn
meer dan voldoende: een top van
185 km/u en een sprintje in 11,1
seconden. De 1.8 is er ook met
een automaat.
In de Almera brengt Nissan voor
het eerst een direct ingespoten
turbodieselmotor die met 2,2 li
ter een forse inhoud heeft. De
krachtbron is voorzien van 16
kleppen, maar heeft geen r
cooler. Dat is overigens ook
maal niet nodig getuige het
mogen van 110 pk bij 4000
tr/min en een koppel van 230
Nm bij slechts 2000 tr/min. Nis
san maakt geen gebruik van
common rail, maar heeft wel
systeem bedacht waardoor
minder NOx wordt uitgestoten
bij een lagere motortempera-
tuur. Uiteraard is EGR alsme
de een oxydatiekatalysator
aanwezig. Deze nieuwe diesel
lijkt voorlopig even mee te
kunnen, zeker als in tweede in
stantie common rail inspuiting
en een intercooler worden toe
gevoegd. De motor komt in de
praktijk voldoende kwiek over,
maar blijft in de verte altijd als
een echte diesel hoorbaar.
Over de prestaties hebben we
niets te klagen, een top van
185 km/u en een acceleratie
van 0 tot 100 in 12,3 seconden.
De ontwikkelingsafdeling van
Audi heeft in Ingolstadt een
nieuwe windtunnel in gebruik
genomen met zowel akoestische
als thermische testinstallaties.
Men wil in deze tunnel de lucht
stroming rond de carrosserie en
door de motorruimte optimalise
ren. Betere aërodynamische ei
genschappen verhogen het com
fort voor de inzittenden van een
auto, maar dragen ook bij tot
een lager brandstofverbruik en
verminderde uitlaatemissies.
Het akoestisch gedeelte is een
47 meter lange buis voorzien
van een 2600 kilowatt propeller
die windsnelheden tot 300 km/u
kan opwekken. Het meten van
de op- en neerwaartse krachten
en de luchtweerstand gaat even
gemakkelijk als onderzoek aan
luchtstromings- en geluidska-
rakteristieken van het interi
eur.
Onder het testvoertuig is
pende band geplaatst was
bewegingen kunnen wGiu
met een maximaal vermogen (3
liter) van maar liefst 200 pk.
Overigens is er in Genève ook
nieuws bij de Patrol, die lever
baar wordt met een nieuwe 3 li
ter direct ingespoten turbodie-
selmotor die meer koppel en
vermogen levert bij een lager
verbruik en gunstigere uitlaat
emissies kent.
Ook de nieuwe Nissan Almera
en de Tino ruimtewagen in zijn
definitieve vorm zijn op de be
langrijkste Europese autoten
toonstelling present.
Het Europese topmodel van Nis
san, de Maxima QX, krijgt op de
komende autotentoonstelling
van Genève een opvolger onder
dezelfde naam.
Het is wederom een zeer luxu
euze, grote sedan met tal van
veiligheidsvoorzieningen. De
auto heeft een nieuwe carrosse
rie die wat boller van vorm is en
vooral door de vormgeving van
de koplampen wat trekjes heeft
van de Mercedes S-klasse. De
wielophanging heeft een fine-tu-
ning ondergaan. De Maxima be
houdt de bekende motoren, een
2 en 3 liter V6 met 24 kleppen
Dat de nieuwe Almera hatch
back in Europa is vormgege
ven, is direct aan het uiterlijk
te zien. De auto heeft onmis
kenbaar trekjes van de Audi
A3, Fiat Bravo en Volkswagen
Golf, terwijl het front afgezien
van de specifieke grille ook
van een Toyota zou kunnen
komen. De taillelijn loopt naar
achteren geleidelijk op en aar
dig is dat het dak vanaf de B-
stijl omlaag loopt en daarna
weer iets omhoog naar de ach
terklep. Bij Nissan noemen ze
dit surf-tail, ach het moet een
naam hebben. In ieder geval
zorgt het voor een redelijk ori
ginele aanblik van het profiel.
De auto heeft relatief grote,
heldere koplampen met dub
bele units en een grille in twee
Deze week
IV677ETN1