7
M
UW-
Veiligheid centraal op de Bedrijfsauto RAI2000
Mercedes M-klasse als Van
Volvo en Scania
SsangYong
Renault Kangoo Grand Volume
Kia klaar om te groeien
Seat Cordoba Van
Fijnslijperij bij Nissan
s
o
Renault Midlum
O
o
BDVflG
1UARI2000 w PAGINA 4
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT» DONDERDAG 10 FEBRUARI 2000 .PAGINA 5
Passieve veiligheid
-s bij
tebe-
Goede hulpremsystemen
Overige voorzieningen
s
De
lak
80 pl
srdeo
>-3: uitstoot verder ver-
sit
pin#
-
m
Nieuw in de middenklasse
Behalve de verdere verfijning van de dieseltechnolo-
gie en als resultaat daarvan een nieuwe generatie
nog schonere dieselmotoren is ook veiligheid een be
langrijk thema op de komende Bedrijfsauto RAI. De
trucks voor de éénentwintigste eeuw kenmerken zich
door een steeds grootschaliger toepassing van elek
tronica, met name om hun verkeersveiligheid te ver
groten.
Vrachtautodiesels zijn de afgelopen jaren bijna 80 procent
schoner geworden
Euro 3 als volgende stap
aang
blinc
1999
.1993
.1993
1994
>95 1996
1997
1996
;r1996
1996
1997
1993
1992
een
ci lengde
EDR1JF
CH BV
e Tel. 5348182
ities... 1997
i1995
51994
1993
1993
1992
1992
1993
1992
1992
-.1991
1991
1991
1990
1988
250]
ris
leverde een
de Mercedes
omge
bouwd door Handelmaatschap
pij S.K.S. in Nieuw Vennep,
werd als prototype getoond.
S3I
km... 1999
km... 1999
km... 1998
km... 1997
km... 1996
Bring van de
met bijna 80
luceerd.
drijf
duet
2002, wan
toonstell’
toch prodi
ten zijn.
isis van
feur, dan
i alarmsig-
lenversies:
idere achterlich-
en in het interi-
De BedrijfsautoRAI 1
bestelversie op van da
M-klasse. Dit model,
Uiteraard profiteert deze bestel
versie van alle recente wijzigin
gen die aan de Cordoba zijn
doorgevoerd.
83 pk. Het laadvermogen be
draagt 1150 kg.
jkheden van de
■Cangoo Ex-
b breiden,
en extra ver-
De auto
truck naar de werkplaats hoeft
voor onderhoud.
lage Euro-3 niveaus
n, hebben de truckfa-
jaren
in de ver-
van hun mo-
maken ze bij
ge
avanceerde technie-
stronische dieselre-
Milieuvoordeel nu al be
nutten
Officieel moeten trucks pas op 1
oktober 2001 met Euro-3 moto
ren zijn uitgerust. Steeds meer
merken bieden ze nu al als optie
1 H R"®-
eur. De Nissan Pick-up is er
voortaan ook met dubbele cabi
ne aangepast aan de Nederland
se wetgeving. De populaire Nis
san Vanette is voortaan
verkrijgbaar met twee uitrus-
tingspakketten: Economy en
Luxury. Verder zijn er een aan
tal nieuwe lakkleuren. Speciaal
voor de Patrol SE vijfdeurs ont
wikkelde Nissan een verhoogd-
dak alleenboven de laadruimte,
om het standaard schuifTkantel-
dak te kunnen behouden.
dat niet. De meeste fabrikanten
zullen weer uitvoerig moeten
sleutelen om de motoren op het
uitstootniveau te brengen dat
wordt geëist. Een groot aantal
zal een katalysator of roetfilter
achter de motor moeten hangen.
de achterruiten, blijft de oor
spronkelijk uitstraling behou
den. Vanwege het verhoogde
dak, is een laag tussenschot
naar de laadruimte voldoende.
De Musso is er ook zonder ver
hoogd dak en een volledig tus
senschot. Daarbij kan men kie-
zenom dit schot ter hoogte van
de B-stijl of iets verder naar ach
teren te plaatsen.
Voorzieningen zoals elektro
nisch geregelde schijfremmen,
die een aanmerkelijk kortere
remweg opleveren dan conven
tionele remsystemen met trom-
melremmen en volluchtbedie-
ning, zijn binnenkort de norm op
trucks. Doordat de schijfremmen
en elektronische regeling niet al
leen worden toegepast op de
trekkende (motor- (voertuigen
maar ook op het getrokken ma
terieel (aanhangers en opleg
gers) wordt er ten volle geprofi
teerd van de grotere actieve
veiligheid die deze remsystemen
opleveren.
laagd
Met de invoering van de Euro-3
richtlijn zullen de waarden voor
de maximaal toegestane emis-
Door het verhoogde dak groei
het laadvolume tot maar liefst
1700 liter. Er zijn vier uitrus-
tingsniveau’s en vijf motoren,
vanaf £24.750,= excl. BTW.
Naast de schijf- of trommelrem-
men als bedrijfsrem heeft een
toenemend aantal trucks ook
een goed hulpremsysteem, in de
vorm van een effectieve motor-
rem of een z.g. retarder, een ap
paraat dat het voertuig langs
elektronische of hydraulische
weg afremt. Het grote voordeel
van dergelijke hulpremsyste
men is dat ze het grootste deel
van de snelheidsvermindering
van een truck of combinatie on
der normale omstandigheden
voor hun rekening kunnen ne-
Dpbergruimte
De Renault Midlum heeft een mo
dem vormgegeven cabine die dui
delijk familie is van de grotere
Premium. Dat is onder meer te
zien aan de vorm van de portieren
en de inrichting van het dash
ard. Er zijn twee formaten, i
rte en een met 40 cm verlen
bine. De korte versie is er in
twee uitrustingsvarianten en in
Naast de bestaande Inca en Al
hambra Van, komt het Spaanse
Seat met de Cordoba Van. Het
gaat hier om een besteluitvoe-
ring van de Cordoba Vario, een
compacte stationwagon die met
een laag tussenschot en ver
hoogd dak kan voldoen aan de
huidige eisen voor een grijs ken
teken.
Concem-genoot Scania legt
vooral de nadruk op het ver
gaande milieutechnieken, de
verlengde olieverversingsinter-
vallen en heeft een motor die zo
wel op aardgas als biogas kan lo
pen.
prijs vanaf £36.990,= excl. BTW.
De auto heeft een nuttig laad
vermogen van 685 kg. De laad
ruimte is optimaal bereikbaar
via twee zij schuifdeuren een
grote achterklep. Verder breidt
Kia haar programma naar bo
ven uit met de K2700 pick-up of
cargo-box die boven de Pregio
bestelwagen komt. De K2700
heeft een driepersoons cabine en
i mag met een normaal rijbewijs
worden gereden. De 2,7 liter 4
cilinder dieselmotor is goed voor
men. De bedrijfsrem hoeft pas op
het allerlaatste moment ge
bruikt te worden, om het voer
tuig definitief tot stilstand te
brengen. Overbelastingsproble-
men als fading, doordat de be
drijfsrem te vaak of te lang ach
tereen is gebruikt, behoren door
deze hulpremsystemen tot het
verleden, als de chatiffeur ze
tenminste goed en consequent
gebruikt.
Dat heeft als effect dat de be
drijfsrem, nog steeds de krach
tigste rem waar een truck de be
schikking over heeft, in optimale
conditie is wanneer het erop
aankomt om de truck zo snel mo
gelijk tot stilstand te brengen.
Het aantal ongevallen, waarbij
trucks betrokken zijn, wordt
door al deze maatregelen gere
duceerd en de veiligheid op de
weg vergroot. Moderne remsys
temen zijn uiteraard voorzien
van ABS, geïntegreerd in het
elektronische regelsysteem.
Bij veel truckfabrikanten wordt
het gebruik ervan breder omdat
ze voor de vervoerder vaak ook
financieel voordeel opleveren. Zo
beperkt een goed hulpremsys
teem de slijtage van de bedrijfs
rem, wat betekent dat de ver
voerder minder vaak niet z’n
Om de mogelijl
slimme Renault Kang
press verder uit te Lx
brengt Renault een
lengde uitvoering.
De dieselmotor voor de bedrijfs
auto is door het invoeren van
steeds strengere milieueisen toe
nemend schoner geworden. De
volgende stap wordt binnenkort
gezet, met de invoering van de
Europese Euro-3 emissie-eisen.
De invoering van die normen be
tekent dat de uitstoot van de
meeste milieuonvriendelijke
componenten in de uitlaatgas
sen van trucks nog eens met
waarden van 30 tot 50 procent
worden verminderd.
komst. Ze controleren voortdu
rend de afstand van twee virtu
ele lijnen tot de witte lijnen
waarmee de rijstroken worden
gemarkeerd.
Wordt de afwijking groter dan
een bepaalde marge die in het
systeem is ingegeven, of die het
zelfheeft berekend op bas
de rijstijl van de chauffeu
volgt er een akoestisch a«
naai in de cabine.
Veelbelovende ontwikkelingen,
die weliswaar nog niet op de Be
drijfsauto RAI 2000 als seriepro-
ducten te zien zijn, maar rond
zanneer de volgende ten-
dling wordt gehouden,
jductierijp zouden moe-
Het Koreaanse merk Kia is in
middels in rustiger vaarwater
gekomen na overname door
Hyundai. De afzet van het merk
zal de komende jaren flink gaan
groeien en de winst moet voor
een deel behaald worden met
het bedrijfswagenprogramma.
Een aantrekkelijk aanbod is de
Carnival ruimtewagen die op
grijs kenteken wordt aangebo
den. Hierbij kan de klant kiezen
uit een 2,9 liter turbodiesel of
een 2,5 liter V6 en dat voor een
Zachte bekleding
Het dashboard van de Midlum
lijkt sterk op dat van de Premium.
Er zijn diverse opbergvakken aan
wezig, twee te kleine asbakken en
een zachte bekleding van de bo
dem en motortunnel. Chauffeurs
kunnen in de cabine redelijk van
de ene naar de andere kant klau
teren.
Renault levert de Midlum met
twee motoren. De 4 cilinder 4 liter
produceert een vermogen van 136
of 150 pk, terwijl de 6,2 liter 6-pit-
ter verkrijgbaar is met 179, 209 en
150 pk. Er zijn twee chassisva-
ianten en een zeer uiteenlopende
range wielbases en opbouwlengtes
tot maximaal 10 meter. De model
len tot 12 ton hebben schijfrem
men rondom, terwijl de zwaarste
varianten achter over trommels
beschikken.
Bij Nissan zijn er verschillende
kleinere nieuwtjes, waarmee
het brede programma nog beter
aansluit op de wensen en eisen
van de zakelijke kopersgroep.
De Cabstar E is verkrijgbaar
met een 90 pk versie van de 2,7
liter dieselmotor, die tussen de
twee bestaande versies in komt.
Uiteraard hebben de besteluit-
voeringen van de Nissan Ter-
rano II dezelfde wijzigingen on
dergaan als de persom
nieuwe grille, and<
ten en verfijningei
De nieuwe Renault Midlum is een
echte vrachtwagen die begint met
een GVW van 7,5 ton en doorloopt
tot 16 ton. Er is verder een grote
keuze uit cabinevarianten, moto-
n, wielbases en chassis. Renault
at de Midlum vrijwel met direc-
ingang léveren.
een speciale Utility-uitgave speci
aal bedoeld voor bouwtrucks.
Hierin treffen we een tweezits-
bank aan in plaats van een enkele
passagiersstoel. Bovendien kan de
Utility ook als dubbele cabine voor
vijf tot zes personen worden gele
verd.
De meeste varianten levert Re
nault van de langere cabine. De
Office is een rijdend kantoor met
een uitgebreide bergruimte tussen
de stoelen op de motortunnel.
Hierin zit een bergruimte voor een
portabele PC en een 12 en 24 Volt
aansluiting. Daaronder zit een
vergrendelbare bureaulade met
een inhoud van 38 liter en veel
plaats voor hangmappen. Vanaf
de chauffeursplaats is het schrijf
blad uitstekend toegankelijk. Het
rechter portier heeft een extra ruit
onderin en in de zijkant van de ca
bine zit nog eens een ruit voor
meer licht in het interieur en beter
zicht. De Relax-versie is helemaal
afgestemd op chauffeurs die vaak
lang moeten wachten bij grenzen
of tijdens hun wettelijk voorge
schreven rustpauzes. De bijrij-
dersstoel kan bijna helemaal vk
worden geklapt en op het dash
board kan de bijgeleverde voeten
steun worden geplaatst. Zeer uit
gebreid is de uitrusting van de
Night-uitvoering. Natuurlijk is
hierin een bed te vinden, dat on
der het rijden tegen de achter
wand is geplaatst. Met een lengte
van 2 meter en breedte van 80 cm
verslaat de Midlum al zijn concur
renten. De Relax ligstoel is ook
van de partij, terwijl de bestuur
dersstoel eenvoudig 40 cm verder
naar achteren kan worden gescho
ven. De koffer op de motortunnel
is een lagere uitvoering van de Of
ficebox. De cabine kan worden
verduisterd met gordijnen en een
standkachel is als optie te bestel
len.
den. Tot nu toe was een zij-
schuifdeur aan de rechter zijde
te bestellen. Nu staat er ook een
tweede schuifdeur (links) op het
programma. Het motorenpro
gramma is uitgebreid met een
krachtige direct ingespoten tur
bodiesel met een vermogen van
80 pk. Voor een zeer specifieke
klantengroep kan de Kangoo ook
worden besteld met een 1,4 liter
bezinemotor gekoppeld aan een
zeer moderne pro-actieve auto
maat. Nieuw bij de Master, kort
geleden verkozen tot ‘Bestelauto
van het Jaar’, is de 1,9 liter di
rect ingespoten turbodieselmo-
tor van 80 pk. Een recent geïnt
roduceerde optie is een
pneumatische achtervering in
combinatie met ABS. De Re
nault Master kan af-fabriek in
maar liefst 192 verschillende va
rianten worden besteld.
reacties op dit model zullen
DaimlerChrysler Nederland
doen besluiten om deze variant
te gaan leveren. De achterbank
is verwijderd en de vloer is hele
maal vlak. De zijruiten zijn ge
blindeerd en achter de voorstoe-
len is een tussenschot
igebracht. Dit schot en de
ideringspanelen worden aan
de binnenkant met stof bekleed.
De ‘ruiten’ zijn aan de buiten
kant in zwartmetallic uitge
voerd. Mercedes wil deze bestel
versie gaan leveren met de 2,7
liter CDI-motor goed voor 163 pk
en een fors koppel van 370 Nm
tussen 1800 en 2600 tr/min.
Het Zweedse Volvo zoekt het
vooral in het zware transport.
Nieuw voor Europa is de zoge
naamde NH-serie. Het gaat hier
om een vrachtenwagen met een
indrukwekkende neus die ui
terst Amerikaans aandoet. On
danks onze voorliefde voor
trucks met een volfront, zijn er
specifieke toepassingen voor
deze torpedo-versies te beden
ken. Bovendien is er een catego
rie ‘eigen rijders’ die het gewoon
mooi vindt en voor wie een maxi
male laadlengte niet zo van be
lang is. Overigens is deze NH-se-
rie nauw verwant aan de zeer
bekende Volvo FH. In beide mo
dellen vinden we de nieuwe
D12C motor.
Het voorkomen van aanrijdin
gen is uiteraard een van de be
langrijkste veiligheidselemen-
ten bij trucks. Als laatste
redmiddel doe je dat met de be
drijfsrem - in principe voorkom
je ongelukken al in een eerdere
fase door de chauffeur te atten
deren op opdoemende proble
men, of door een intelligent on-
board-computersysteem zelf te
laten ingrijpen bij het voorko
men van gevaarlijke situaties.
Voorzieningen die daartoe in
staat zijn, zullen binnen afzien
bare tijd beschikbaar komen.
Bijvoorbeeld een adaptive crui
se-control systeem, dat op eigen
initiatief het voertuig afremt als
hij te dicht op een auto voor hem
rijdt. Bij moderne elektronisch
geschakelde transmissies is zo’n
systeem zelfs zodanig te pro
grammeren dat er automatisch
wordt teruggeschakeld.
Bij veel ongevallen speelt de fac
tor mens een grote rol. Een ap-
paraat dat continu controleert of
j je_ een truck nog op de goede baan
J aj zit, zou dat kunnen voorkomen.
iar Dergelijke systemen zijn op
voor de huidige trucks aan. Dat
het soepel gaat met de invoering
van Euro-3 heeft te maken met
het feit dat veel merken de afge
lopen jaren nieuwe motoren heb
ben ontwikkeld. Deze zijn voor
zien van elektronische
dieselregeling, waardoor men
technisch al grotendeels klaar is
voor Euro-3. Met een aanpassing
van de software zijn ze geheel op
Euro-3 niveau te brengen. Voor
de volgende fase - Euro-4 - geldt
De Euro-3 dieselmotoren wor
den daarmee bijna net zo schoon
als veelgeprezen alternatieven
zoals aardgas- en LPG-motoren.
Worden de effecten van alle mi
lieumaatregelen, die tot nu toe
werden genomen door de wetge
ver, bij elkaar opgeteld dan
blijkt de uitstoot van vrachtai
to’s sinds de invoer-
eerste Euronorm mei
procent te zijn geredi
De meeste auto’s van het Kore
aanse SsangYong worden op
grijs kenteken verkocht. Het
merk is gespecialiseerd in viér-
wielaangedreven terreinwa
gens, de Musso en Korando. Bei
de auto’s zijn leverbaar met een
forse reeks Mercedes-Benz mo
toren, zowel diesel als benzine.
Ondanks aanpassingen aan de
dakhoogte en het blinderen van
sies uit dieselmotoren verder
worden teruggebracht, in verge
lijking met de huidige Euro-2
motoren: -29% voor stikstofoxi
den (van 7 naar 5 g/kWh), -40%
voor onverbrande koolwaterstof
fen (van 1,1 naar 0,66 g/kWh), -
48% voor koolmonoxide (van 4
naar 2,1 g/kWh) en -33% voor
roetdeeltjes (van 0,15 naar 0,1
g/kWh).
Om de zeer la
te realiseren,
brikanten de afgelopen j;
veel geld geïnvesteerd in
dere ontwikkeling
toren. Vrijwel alle i
hun Euro-3 dieselmotoren
bruik van geav
kén zoals elekt
geling. Verder worden er
incidenteel ontwikkelingen toe
gepast als turboladers met een
variabele geometrie en met uit
laatgasrecirculatie. De volgende
fase (Euro 4), die voor 2005 is ge
pland, behelst een verdere dras
tische reductie van de maxi
mumlimieten met circa 50% ten
opzichte van de Euro 3-niveaus.
In de gewichtsklasse van 6 t/m 16
ton GVW introduceert Renault de
nieuwe Midlum, die op de Be
drijfsautoRAI zijn debuut beleef
de. De Midlum is de opvolger van
de Midliner die in zijn historie te
ruggaat tot 1975. De cabine van de
Midlum is in nauwe samenwer
king met DAF ontwikkeld, die zijn
variant over een jaar op de markt
zal brengen.
wordt aan de achterzijde 32,5
centimeter langer gemaakt,
waardoor het laadvolume flink
toeneemt. Maar er zijn meer wij
zigingen op de Kangoo te vin-
Naast de actieve veiligheid ken
nen we de passieve veiligheid,
ofwel het beperken van de gevol
gen van een eventueel ongeluk.
Truckfabrikanten hebben in dat
opzicht een dubbele verantwoor
delijkheid. Niet alleen moeten ze
de gevolgen beperken voor de
chauffeur achter het stuur van
hun truck, maar ook voor
de overige weggebruikers. Zo
zullen truckfabrikanten moeten
proberen te voorkomen dat per
sonenauto’s, die frontaal of zijde
lings op een vrachtauto rijden,
bij voorbaat kansloos zijn. Door
zogenaamde onderrijbescher-
mingen aan de voor-, zij- en ach
terkanten van trucks, die als
doel hebben het beschermende
effect van de kreukelzönes bij
personenauto’s ten volle te be
nutten, wordt geprobeerd ook
voor de medeweggebruikers de
gevolgen van een ongeval te be
perken. Zaken die daar eveneens
een belangrijke rol in spelen zijn
moderne spiegels en spiegelop-
stellingen, die helpen dode hoe
ken te voorkomen.
M blij