7 M UW- Veiligheid centraal op de Bedrijfsauto RAI2000 Mercedes M-klasse als Van Volvo en Scania SsangYong Renault Kangoo Grand Volume Kia klaar om te groeien Seat Cordoba Van Fijnslijperij bij Nissan s o Renault Midlum O o BDVflG 1UARI2000 w PAGINA 4 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT» DONDERDAG 10 FEBRUARI 2000 .PAGINA 5 Passieve veiligheid -s bij tebe- Goede hulpremsystemen Overige voorzieningen s De lak 80 pl srdeo >-3: uitstoot verder ver- sit pin# - m Nieuw in de middenklasse Behalve de verdere verfijning van de dieseltechnolo- gie en als resultaat daarvan een nieuwe generatie nog schonere dieselmotoren is ook veiligheid een be langrijk thema op de komende Bedrijfsauto RAI. De trucks voor de éénentwintigste eeuw kenmerken zich door een steeds grootschaliger toepassing van elek tronica, met name om hun verkeersveiligheid te ver groten. Vrachtautodiesels zijn de afgelopen jaren bijna 80 procent schoner geworden Euro 3 als volgende stap aang blinc 1999 .1993 .1993 1994 >95 1996 1997 1996 ;r1996 1996 1997 1993 1992 een ci lengde EDR1JF CH BV e Tel. 5348182 ities... 1997 i1995 51994 1993 1993 1992 1992 1993 1992 1992 -.1991 1991 1991 1990 1988 250] ris leverde een de Mercedes omge bouwd door Handelmaatschap pij S.K.S. in Nieuw Vennep, werd als prototype getoond. S3I km... 1999 km... 1999 km... 1998 km... 1997 km... 1996 Bring van de met bijna 80 luceerd. drijf duet 2002, wan toonstell’ toch prodi ten zijn. isis van feur, dan i alarmsig- lenversies: idere achterlich- en in het interi- De BedrijfsautoRAI 1 bestelversie op van da M-klasse. Dit model, Uiteraard profiteert deze bestel versie van alle recente wijzigin gen die aan de Cordoba zijn doorgevoerd. 83 pk. Het laadvermogen be draagt 1150 kg. jkheden van de ■Cangoo Ex- b breiden, en extra ver- De auto truck naar de werkplaats hoeft voor onderhoud. lage Euro-3 niveaus n, hebben de truckfa- jaren in de ver- van hun mo- maken ze bij ge avanceerde technie- stronische dieselre- Milieuvoordeel nu al be nutten Officieel moeten trucks pas op 1 oktober 2001 met Euro-3 moto ren zijn uitgerust. Steeds meer merken bieden ze nu al als optie 1 H R"®- eur. De Nissan Pick-up is er voortaan ook met dubbele cabi ne aangepast aan de Nederland se wetgeving. De populaire Nis san Vanette is voortaan verkrijgbaar met twee uitrus- tingspakketten: Economy en Luxury. Verder zijn er een aan tal nieuwe lakkleuren. Speciaal voor de Patrol SE vijfdeurs ont wikkelde Nissan een verhoogd- dak alleenboven de laadruimte, om het standaard schuifTkantel- dak te kunnen behouden. dat niet. De meeste fabrikanten zullen weer uitvoerig moeten sleutelen om de motoren op het uitstootniveau te brengen dat wordt geëist. Een groot aantal zal een katalysator of roetfilter achter de motor moeten hangen. de achterruiten, blijft de oor spronkelijk uitstraling behou den. Vanwege het verhoogde dak, is een laag tussenschot naar de laadruimte voldoende. De Musso is er ook zonder ver hoogd dak en een volledig tus senschot. Daarbij kan men kie- zenom dit schot ter hoogte van de B-stijl of iets verder naar ach teren te plaatsen. Voorzieningen zoals elektro nisch geregelde schijfremmen, die een aanmerkelijk kortere remweg opleveren dan conven tionele remsystemen met trom- melremmen en volluchtbedie- ning, zijn binnenkort de norm op trucks. Doordat de schijfremmen en elektronische regeling niet al leen worden toegepast op de trekkende (motor- (voertuigen maar ook op het getrokken ma terieel (aanhangers en opleg gers) wordt er ten volle geprofi teerd van de grotere actieve veiligheid die deze remsystemen opleveren. laagd Met de invoering van de Euro-3 richtlijn zullen de waarden voor de maximaal toegestane emis- Door het verhoogde dak groei het laadvolume tot maar liefst 1700 liter. Er zijn vier uitrus- tingsniveau’s en vijf motoren, vanaf £24.750,= excl. BTW. Naast de schijf- of trommelrem- men als bedrijfsrem heeft een toenemend aantal trucks ook een goed hulpremsysteem, in de vorm van een effectieve motor- rem of een z.g. retarder, een ap paraat dat het voertuig langs elektronische of hydraulische weg afremt. Het grote voordeel van dergelijke hulpremsyste men is dat ze het grootste deel van de snelheidsvermindering van een truck of combinatie on der normale omstandigheden voor hun rekening kunnen ne- Dpbergruimte De Renault Midlum heeft een mo dem vormgegeven cabine die dui delijk familie is van de grotere Premium. Dat is onder meer te zien aan de vorm van de portieren en de inrichting van het dash ard. Er zijn twee formaten, i rte en een met 40 cm verlen bine. De korte versie is er in twee uitrustingsvarianten en in Naast de bestaande Inca en Al hambra Van, komt het Spaanse Seat met de Cordoba Van. Het gaat hier om een besteluitvoe- ring van de Cordoba Vario, een compacte stationwagon die met een laag tussenschot en ver hoogd dak kan voldoen aan de huidige eisen voor een grijs ken teken. Concem-genoot Scania legt vooral de nadruk op het ver gaande milieutechnieken, de verlengde olieverversingsinter- vallen en heeft een motor die zo wel op aardgas als biogas kan lo pen. prijs vanaf £36.990,= excl. BTW. De auto heeft een nuttig laad vermogen van 685 kg. De laad ruimte is optimaal bereikbaar via twee zij schuifdeuren een grote achterklep. Verder breidt Kia haar programma naar bo ven uit met de K2700 pick-up of cargo-box die boven de Pregio bestelwagen komt. De K2700 heeft een driepersoons cabine en i mag met een normaal rijbewijs worden gereden. De 2,7 liter 4 cilinder dieselmotor is goed voor men. De bedrijfsrem hoeft pas op het allerlaatste moment ge bruikt te worden, om het voer tuig definitief tot stilstand te brengen. Overbelastingsproble- men als fading, doordat de be drijfsrem te vaak of te lang ach tereen is gebruikt, behoren door deze hulpremsystemen tot het verleden, als de chatiffeur ze tenminste goed en consequent gebruikt. Dat heeft als effect dat de be drijfsrem, nog steeds de krach tigste rem waar een truck de be schikking over heeft, in optimale conditie is wanneer het erop aankomt om de truck zo snel mo gelijk tot stilstand te brengen. Het aantal ongevallen, waarbij trucks betrokken zijn, wordt door al deze maatregelen gere duceerd en de veiligheid op de weg vergroot. Moderne remsys temen zijn uiteraard voorzien van ABS, geïntegreerd in het elektronische regelsysteem. Bij veel truckfabrikanten wordt het gebruik ervan breder omdat ze voor de vervoerder vaak ook financieel voordeel opleveren. Zo beperkt een goed hulpremsys teem de slijtage van de bedrijfs rem, wat betekent dat de ver voerder minder vaak niet z’n Om de mogelijl slimme Renault Kang press verder uit te Lx brengt Renault een lengde uitvoering. De dieselmotor voor de bedrijfs auto is door het invoeren van steeds strengere milieueisen toe nemend schoner geworden. De volgende stap wordt binnenkort gezet, met de invoering van de Europese Euro-3 emissie-eisen. De invoering van die normen be tekent dat de uitstoot van de meeste milieuonvriendelijke componenten in de uitlaatgas sen van trucks nog eens met waarden van 30 tot 50 procent worden verminderd. komst. Ze controleren voortdu rend de afstand van twee virtu ele lijnen tot de witte lijnen waarmee de rijstroken worden gemarkeerd. Wordt de afwijking groter dan een bepaalde marge die in het systeem is ingegeven, of die het zelfheeft berekend op bas de rijstijl van de chauffeu volgt er een akoestisch a« naai in de cabine. Veelbelovende ontwikkelingen, die weliswaar nog niet op de Be drijfsauto RAI 2000 als seriepro- ducten te zien zijn, maar rond zanneer de volgende ten- dling wordt gehouden, jductierijp zouden moe- Het Koreaanse merk Kia is in middels in rustiger vaarwater gekomen na overname door Hyundai. De afzet van het merk zal de komende jaren flink gaan groeien en de winst moet voor een deel behaald worden met het bedrijfswagenprogramma. Een aantrekkelijk aanbod is de Carnival ruimtewagen die op grijs kenteken wordt aangebo den. Hierbij kan de klant kiezen uit een 2,9 liter turbodiesel of een 2,5 liter V6 en dat voor een Zachte bekleding Het dashboard van de Midlum lijkt sterk op dat van de Premium. Er zijn diverse opbergvakken aan wezig, twee te kleine asbakken en een zachte bekleding van de bo dem en motortunnel. Chauffeurs kunnen in de cabine redelijk van de ene naar de andere kant klau teren. Renault levert de Midlum met twee motoren. De 4 cilinder 4 liter produceert een vermogen van 136 of 150 pk, terwijl de 6,2 liter 6-pit- ter verkrijgbaar is met 179, 209 en 150 pk. Er zijn twee chassisva- ianten en een zeer uiteenlopende range wielbases en opbouwlengtes tot maximaal 10 meter. De model len tot 12 ton hebben schijfrem men rondom, terwijl de zwaarste varianten achter over trommels beschikken. Bij Nissan zijn er verschillende kleinere nieuwtjes, waarmee het brede programma nog beter aansluit op de wensen en eisen van de zakelijke kopersgroep. De Cabstar E is verkrijgbaar met een 90 pk versie van de 2,7 liter dieselmotor, die tussen de twee bestaande versies in komt. Uiteraard hebben de besteluit- voeringen van de Nissan Ter- rano II dezelfde wijzigingen on dergaan als de persom nieuwe grille, and< ten en verfijningei De nieuwe Renault Midlum is een echte vrachtwagen die begint met een GVW van 7,5 ton en doorloopt tot 16 ton. Er is verder een grote keuze uit cabinevarianten, moto- n, wielbases en chassis. Renault at de Midlum vrijwel met direc- ingang léveren. een speciale Utility-uitgave speci aal bedoeld voor bouwtrucks. Hierin treffen we een tweezits- bank aan in plaats van een enkele passagiersstoel. Bovendien kan de Utility ook als dubbele cabine voor vijf tot zes personen worden gele verd. De meeste varianten levert Re nault van de langere cabine. De Office is een rijdend kantoor met een uitgebreide bergruimte tussen de stoelen op de motortunnel. Hierin zit een bergruimte voor een portabele PC en een 12 en 24 Volt aansluiting. Daaronder zit een vergrendelbare bureaulade met een inhoud van 38 liter en veel plaats voor hangmappen. Vanaf de chauffeursplaats is het schrijf blad uitstekend toegankelijk. Het rechter portier heeft een extra ruit onderin en in de zijkant van de ca bine zit nog eens een ruit voor meer licht in het interieur en beter zicht. De Relax-versie is helemaal afgestemd op chauffeurs die vaak lang moeten wachten bij grenzen of tijdens hun wettelijk voorge schreven rustpauzes. De bijrij- dersstoel kan bijna helemaal vk worden geklapt en op het dash board kan de bijgeleverde voeten steun worden geplaatst. Zeer uit gebreid is de uitrusting van de Night-uitvoering. Natuurlijk is hierin een bed te vinden, dat on der het rijden tegen de achter wand is geplaatst. Met een lengte van 2 meter en breedte van 80 cm verslaat de Midlum al zijn concur renten. De Relax ligstoel is ook van de partij, terwijl de bestuur dersstoel eenvoudig 40 cm verder naar achteren kan worden gescho ven. De koffer op de motortunnel is een lagere uitvoering van de Of ficebox. De cabine kan worden verduisterd met gordijnen en een standkachel is als optie te bestel len. den. Tot nu toe was een zij- schuifdeur aan de rechter zijde te bestellen. Nu staat er ook een tweede schuifdeur (links) op het programma. Het motorenpro gramma is uitgebreid met een krachtige direct ingespoten tur bodiesel met een vermogen van 80 pk. Voor een zeer specifieke klantengroep kan de Kangoo ook worden besteld met een 1,4 liter bezinemotor gekoppeld aan een zeer moderne pro-actieve auto maat. Nieuw bij de Master, kort geleden verkozen tot ‘Bestelauto van het Jaar’, is de 1,9 liter di rect ingespoten turbodieselmo- tor van 80 pk. Een recent geïnt roduceerde optie is een pneumatische achtervering in combinatie met ABS. De Re nault Master kan af-fabriek in maar liefst 192 verschillende va rianten worden besteld. reacties op dit model zullen DaimlerChrysler Nederland doen besluiten om deze variant te gaan leveren. De achterbank is verwijderd en de vloer is hele maal vlak. De zijruiten zijn ge blindeerd en achter de voorstoe- len is een tussenschot igebracht. Dit schot en de ideringspanelen worden aan de binnenkant met stof bekleed. De ‘ruiten’ zijn aan de buiten kant in zwartmetallic uitge voerd. Mercedes wil deze bestel versie gaan leveren met de 2,7 liter CDI-motor goed voor 163 pk en een fors koppel van 370 Nm tussen 1800 en 2600 tr/min. Het Zweedse Volvo zoekt het vooral in het zware transport. Nieuw voor Europa is de zoge naamde NH-serie. Het gaat hier om een vrachtenwagen met een indrukwekkende neus die ui terst Amerikaans aandoet. On danks onze voorliefde voor trucks met een volfront, zijn er specifieke toepassingen voor deze torpedo-versies te beden ken. Bovendien is er een catego rie ‘eigen rijders’ die het gewoon mooi vindt en voor wie een maxi male laadlengte niet zo van be lang is. Overigens is deze NH-se- rie nauw verwant aan de zeer bekende Volvo FH. In beide mo dellen vinden we de nieuwe D12C motor. Het voorkomen van aanrijdin gen is uiteraard een van de be langrijkste veiligheidselemen- ten bij trucks. Als laatste redmiddel doe je dat met de be drijfsrem - in principe voorkom je ongelukken al in een eerdere fase door de chauffeur te atten deren op opdoemende proble men, of door een intelligent on- board-computersysteem zelf te laten ingrijpen bij het voorko men van gevaarlijke situaties. Voorzieningen die daartoe in staat zijn, zullen binnen afzien bare tijd beschikbaar komen. Bijvoorbeeld een adaptive crui se-control systeem, dat op eigen initiatief het voertuig afremt als hij te dicht op een auto voor hem rijdt. Bij moderne elektronisch geschakelde transmissies is zo’n systeem zelfs zodanig te pro grammeren dat er automatisch wordt teruggeschakeld. Bij veel ongevallen speelt de fac tor mens een grote rol. Een ap- paraat dat continu controleert of j je_ een truck nog op de goede baan J aj zit, zou dat kunnen voorkomen. iar Dergelijke systemen zijn op voor de huidige trucks aan. Dat het soepel gaat met de invoering van Euro-3 heeft te maken met het feit dat veel merken de afge lopen jaren nieuwe motoren heb ben ontwikkeld. Deze zijn voor zien van elektronische dieselregeling, waardoor men technisch al grotendeels klaar is voor Euro-3. Met een aanpassing van de software zijn ze geheel op Euro-3 niveau te brengen. Voor de volgende fase - Euro-4 - geldt De Euro-3 dieselmotoren wor den daarmee bijna net zo schoon als veelgeprezen alternatieven zoals aardgas- en LPG-motoren. Worden de effecten van alle mi lieumaatregelen, die tot nu toe werden genomen door de wetge ver, bij elkaar opgeteld dan blijkt de uitstoot van vrachtai to’s sinds de invoer- eerste Euronorm mei procent te zijn geredi De meeste auto’s van het Kore aanse SsangYong worden op grijs kenteken verkocht. Het merk is gespecialiseerd in viér- wielaangedreven terreinwa gens, de Musso en Korando. Bei de auto’s zijn leverbaar met een forse reeks Mercedes-Benz mo toren, zowel diesel als benzine. Ondanks aanpassingen aan de dakhoogte en het blinderen van sies uit dieselmotoren verder worden teruggebracht, in verge lijking met de huidige Euro-2 motoren: -29% voor stikstofoxi den (van 7 naar 5 g/kWh), -40% voor onverbrande koolwaterstof fen (van 1,1 naar 0,66 g/kWh), - 48% voor koolmonoxide (van 4 naar 2,1 g/kWh) en -33% voor roetdeeltjes (van 0,15 naar 0,1 g/kWh). Om de zeer la te realiseren, brikanten de afgelopen j; veel geld geïnvesteerd in dere ontwikkeling toren. Vrijwel alle i hun Euro-3 dieselmotoren bruik van geav kén zoals elekt geling. Verder worden er incidenteel ontwikkelingen toe gepast als turboladers met een variabele geometrie en met uit laatgasrecirculatie. De volgende fase (Euro 4), die voor 2005 is ge pland, behelst een verdere dras tische reductie van de maxi mumlimieten met circa 50% ten opzichte van de Euro 3-niveaus. In de gewichtsklasse van 6 t/m 16 ton GVW introduceert Renault de nieuwe Midlum, die op de Be drijfsautoRAI zijn debuut beleef de. De Midlum is de opvolger van de Midliner die in zijn historie te ruggaat tot 1975. De cabine van de Midlum is in nauwe samenwer king met DAF ontwikkeld, die zijn variant over een jaar op de markt zal brengen. wordt aan de achterzijde 32,5 centimeter langer gemaakt, waardoor het laadvolume flink toeneemt. Maar er zijn meer wij zigingen op de Kangoo te vin- Naast de actieve veiligheid ken nen we de passieve veiligheid, ofwel het beperken van de gevol gen van een eventueel ongeluk. Truckfabrikanten hebben in dat opzicht een dubbele verantwoor delijkheid. Niet alleen moeten ze de gevolgen beperken voor de chauffeur achter het stuur van hun truck, maar ook voor de overige weggebruikers. Zo zullen truckfabrikanten moeten proberen te voorkomen dat per sonenauto’s, die frontaal of zijde lings op een vrachtauto rijden, bij voorbaat kansloos zijn. Door zogenaamde onderrijbescher- mingen aan de voor-, zij- en ach terkanten van trucks, die als doel hebben het beschermende effect van de kreukelzönes bij personenauto’s ten volle te be nutten, wordt geprobeerd ook voor de medeweggebruikers de gevolgen van een ongeval te be perken. Zaken die daar eveneens een belangrijke rol in spelen zijn moderne spiegels en spiegelop- stellingen, die helpen dode hoe ken te voorkomen. M blij

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 23