nr ■B 1G ab bv Qvan der boom ochte Een goed vergelijk Renault Laguna Break RXT 1.9 dCi holograme T‘: MO EJEB RENAULT ?d. ONS Volkswagen doet in trams Opel viert Valentijnsdag Volvo V70 AUTO BONGERS uil lijst Jonge talenten aan bod bij Bleekemolen DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT» DONDERDAG 10 FEBRUARI 2000«PAGINA3 BRU ARI 2000» PAGINA 2 ILOMETERS i>] 26-DV-BX leu- He Technische gegevens: AT 28 144 burg iterwi Verbruik: De Renault Dealer in het Hart van Brabant Prijs: als in- Wij hebben de Audi A3 nog aantrekkelijker gemaakt. De Audi A3 Pro Line Filburg e komst van de nieuwe common rail diesel motor in de Renault Laguna is een duidelijk voorbeeld van het feit dat een moderne auto tegenwoordig tot aan het einde van zijn levenscy clus doorontwikkeld wordt. De motor wordt op dit moment alleen aangeboden in een zeer luxueuze va riant, zodat de productie langzaam opgevoerd kan worden. 1997 1998 1997 1997 1997 1994 1995 1994 1990 1987 1985 1988 1989 1988 waarmee wissels op afstand kun nen worden bediend. Voor de start van de dagelijkse ritten is de VW-tram uitgebreid getest, eerst in de werkplaats van het GBV en daarna tijdens een paar nachtelijke ritten door het cen trum van Amsterdam. Helaas konden passagiers geen gebruik maken van dit bijzondere ver voer. 85.000 14.800 59.000 51.000 133.000 88.000 71.000 117.000 11.000 126.600 190.000 97.000 42.000 35.000 125.000 60.000 82.000 53.300 103.000 27.500 26.000 36.000 39.000 20.000 27.000 8.595 33.000 27.000 38.000 46.000 80.000 27.000 9.000 8.100 17.000 30.000 53.000 5.800 11.500 4.500 12.000 13.000 maa dat, exei looft Audi zersies lijnen, it isd- U8P igelingen op ver- ring op- HNTIE •den geleverd ARANTIE. ken van minimaal 14 woorden en maximaal 14 regel Uiteraard moet het gt maakt worden rond L Valentijnsdag en Opel. Als hoofdprijs kan men de 3 vooral te herkennen ■aaie lichtmetalen wie- likke spaken. -km/ut 100: wins se en d in de ti vlots 80 ki iders eerst zo’n 0 km per zorens et 770 in eerste in- 12,4 liter light Hiervan is het Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Aanhanggewicht: Prestaties: jels. gedicht ge- 1 het thema ïzig op lault Lag- lige rem- Tilburg Goirkestraat 25 Tel. (013) 536 40 11 Oisterwijk Beneluxstraat 8 Tel. (013) 528 39 05 Goirle Nobelstraat 7 (ind Tijvoon) Tel. (013) 534 12 61 aanschafprijs van de eigen nieuwe Opel winnen, een ook een romantisch weekend-arrar gement voor twee personen of een accessoirecheque t.w.v. f.250, Vakmanschap en service als traditie. AUTOBEDRIJVEN standigheden gegarandeerd wordt. Prijstechnisch is de Laguna al tijd een ijzersterke aanbieding geweest, zeker na de facelift toen bovendien het standaard uitrustingsniveau enorm werd opgevoerd, zonder directe ge volgen voor de prijzen. Op dit moment begint de Laguna als vijfdeurs met de 1,6 liter 16V motor voor f.42.250,=. De zeer luxueuze RXT 1.9 dCi hologra me komt op f.57.250,= en dat komt weer neer op een meer prijs van f.4.500,= ten opzichte van de RXT 1.9 dTi zonder o.a. lichtmetalen wielen en lede- ren/stoffen bekleding waarvoor normaal een meerprijs geldt van f.3.000,=. En dat betekent dat de meer prijs voor de common rail tech niek beperkt blijft tot f.l.500,=. De meerprijs voor de break be draagt f.1.500,=, zodat de door ons geteste auto uitkomt op £58.750,=. De komende tijd zal de dCi-motor in meerdere Re naults worden geïntroduceerd, onder meer in de Scénic RX4. Common rail De Renault Laguna heeft tot nu toe nooit te klagen gehad over het aanbod dieselmotoren. In deze auto introduceerde Re nault de 2,2 liter 12-klepper, later in een turbovariant. Op dit moment is alleen nog de 1,9 liter met directe inspuiting te bestellen en de nieuwe commpn rail versie, dCi genaamd. Al hoewel de 1,9 liter met of zon der turbo en met indirecte of directe inspuiting zijn carrière startte als 1,6 liter in de 9 en 11 in de eerste helft van de jaren tachtig, is het concept van de gfflB wel voor als achter.De drie bus- sen zijn met Caravankoppelingen aan elkaar vast gemaakt en wor den door een echte trambestuur der door de stad gereden op eigen kracht, zijnde een TDI-motor. Ie dere bus maakt gebruik van de eigen motor, maar het gas geven en remmen wordt centraal gere geld vanuit het voorste voertuig. Een echte trambel werd gemon teerd alsmede het Vetag-systeem in twee ongelijke delen neer- klapbaar en datzelfde geldt voor de zitting. Het resultaat is een volledig vlakke laadvloer waar het standaard bagagevolume van 452 liter kan worden uitge- breid tot maximaal 884 liter. In dat geval stapelen we slechts tot het ruitniveau, het maximale volume is natuurlijk veel groter. motor zo met z’n tijd meege groeid, dat vrijwel geen onder deel meer uitwisselbaar is. Bij de dCi is Renault uitgegaan van het bestaande blok met een inhoud van 1870 cc. Met de komst van de Mégane werd de turbovariant al voorzien van di recte inspuiting waardoor het vermogen toenam tot 98 pk bij 4000 tr/min. Erg prettig is het hoge koppel van deze turbo met intercooler, namelijk 200 Nm bij 2000 tr/min. Daaruit haalt de bestaande dTi al goede presta ties bij een prettig laag ver bruik: een top van 185 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 12,5 seconden. Het is alleen zo jam mer dat de dTi niet in alle Re- nault-modellen even stil is. Wel is het aardig deze bestaande mo tor te vergelijken met de nieuwe dCi, dan is ook meteen de in vloed van common rail duidelijk. Het vermogen steeg nog verder naar 108 pk en de winst bij het koppel is het meest overtuigend, namelijk 250 Nm. Beide waar des worden bij dezelfde toeren tallen behaald als de dTi. De in vloed op de prestaties lijkt niet overdreven met een top van 190 Talentvolle, leergierige jongeren van acht tot vijftien j aar kunnen hun kunsten tonen op de indoor kartbanen van Michael Bleeke molen. De cursus bestaat uit drie och tenden die wisselend op de drie banen in Mijdrecht, Amsterdam en Delft worden gehouden op re spectievelijk 19 februari, maart en 8 april. Dejong kunnen op deze manier schillende circuits ervarii doen. De juiste] geval tot j tuige de 1c Sebasi: - - gegeven dat deze over de ruglt ning kan schuiven en zo min mogelijk het zicht door de ach teruitkijkspiegel belemmert. De rugleuning van de achterbank is Stiller Bovendien is de dCi-motor veel stiller geworden en dat komt omdat bij common rail gebruik gemaakt wordt van een voorin- spuiting, die tot doel heeft de verbranding gelijkmatiger te la ten verlopen, maar als gunstige bijwerking het geluidsniveau aanzienlijk terugbrengt. Op dit moment is de dCi alleen lever baar in combinatie met een handgeschakelde vijfversnel- lingsbak die een directe bedie ning kent. Het gemiddelde ver bruik kwam bij de door ons gereden splinternieuwe auto uit op 1 op 14,5. Dat is voor een nor male, snelle turbodiesel in dit segment niet ongebruikelijk, ™aar we zijn ervan overtuigd u«t een eenmaal ingereden ovemplaar veel dichter bij de be- mofde 1 op 17,8 uit moet kunnen linders zonder turbo die midden dit jaar op de markt komen. De 2.4T haalt 210 km/u en accele reert in 7,9 seconden naar de 100 km/u. De T5 haalt 250 km/u en vraagt 7,1 tellen geduld. Beide motoren zijn te leveren met een auto maat. In afwachting van een ei gen 5 cilinder turbodiesel met common rail, komt de nieuwe V70 voorlopig nog met de 5 cilin der turbodiesel van Audi die met 140 pk meer dan voldoende op z’n taken berekend is. Meerprijs ABS is standaard aanwez alle versies van de Renau una, waardoor een veiligs manoeuvre onder extreme om- Nederlanc tot 30.000 km per jaar moeten rijden alvorens een dieselmotor financieel aantrekkelijk wordt, hoeven Fransen alleen maar een hogere aanschafprijs te be talen en ‘verdienen’ deze vanaf de eerste kilometer terug. Ove rigens is het niet meer dan lo gisch dat mensen tegenwoordig een diesel kiezen omdat het rij plezier niet zelden boven dat van een benzine uitkomt. Tijdens de BedrijfsautoRAI kwam Volkswagen weer eens bij zonder origineel uit de bus. Drie aan elkaar gekoppelde Volkswa gens Transporter reden van 2 tot en met 12 februari over de tram rails door onze hoofdstad. Deze stunt werd uiteraard uitgevoerd in nauwe samenwerking met het Gemeentevervoerbedrijf Amster dam (GVB). De Transporters hebben allemaal echte tramwie- len gekregen en een trekhaak zo- Aien acceleratie van 0 tot in 11,8 seconden, maar de 1st zit ‘m vooral in de souples- n dat laat zich weer vertalen ,c tussenacceleraties. Even een trekker inhalen op een cm/u weg, daar heeft de Lag una geen enkele moeite mee. Zo künt u comfortabeler dan ooit de Audi A3 beleven. Boven op de verschillende uitvoeringen Attraction, Ambition en Ambiente biedt Audi u nu een aantrekkelijk pakket: Het Pro Line Exclusive pakket. Dit bestaat uit o.a.: metallic lak, vol automatische airconditioning, middenarmsteun voor, bui tentemperatuurmeter, lederen stuurwiel en radiografische afstandsbediening. Pakketprijs: fl. 8.173,-. Uw voordeel hier op is fl. 3.673,-. Dus de Auto Bongersprijs is fl. 4500,-. Voeg hierbij de rijke standaarduitrusting en het brede moto renaanbod en u weet waarom de Audi A3 een echte binnen komer is. Kom nu bij ons langs en ontdek hoe compleet de Audi A3 is met het Pro Line pakket. Stof en leer Het interieur maakt een bijzon der chique indruk, vooral omdat de voorstoelen en achterbank bekleed worden met een combi natie van stof en leer. De stoelen bieden een goed ondersteunde, maar zeker niet te harde zit en zijn in haast alle denkbare rich tingen verstelbaar. Het gaat hier om de zogenaamde sport stoelen met extra stevige ran den langs zitting en rugleuning. Ook het stuurwiel kan van stand worden veranderd en dat zelfde geldt voor de hoogte van de veiligheidsgordels. In de mid denconsole is de bediening opge nomen van de volledig automa tische airconditioning waarvan een groot deel van de bedie ningsknoppen met een klepje aan het oog worden onttrokken. De geïntegreerde Radio Renault met een bediening aan de stuur- kolom is ook van de partij in dit geval gecombineerd met een CD-speler. Uiteraard is deze luxueuze Laguna voorzien van elektrisch bediende portierrui ten, centrale vergrendeling met afstandsbediening, twee air bags, sidebags, een warmtewe rende voorruit, middenarmsteu- nen zowel voor als achterin en drie hoofdsteunen op de achter bank. De middelste is zo vorm- komen. We kennen de Renault Laguna sinds het begin van 1994 en de vijfdeurs en break zijn een be kende verschijning geworden op onze wegen. Met de Laguna is het tijdperk van de Renault 21 volledig vergeten en heeft het Franse merk de harten van vele zakelijke rijders weten te vero veren. Renault maakt er niet echt een geheim van dat de Lag una vijfdeurs over ongeveer een jaar een opvolger krijgt, maar de origineler gelijnde break zal nog wat langer meegaan. De facelift van een jaar of twee geleden is zeer bescheiden geweest, maar heeft de auto veel goed gedaan. Deze bestond destijds uit helde re koplampen, een nieuwe on- derbumper met plaats voor ron de mistlampen, andere wielen en wieldoppen en voor de break een iets gewijzigde achterbum per. Renault behoorde ook tot de eerste merken die de achterlich ten van de break tot aan de dak rand liet doorlopen. De break dCi is er op dit mo ment alleen in de RXT-uitrus- tingsvariant met het holograme- pakket. Deze is aan de buitenzijde aan de fraai len met di Tilburg Oisterwijk Ringbaan Noord 65, Tel. 013-4647915 Sprendlingenstraat 12, Tel. 013-5283226 U least al een Audi A3 vanaf 995,- excl. BTW bij Auto Bongers Lease Renault Laguna Break 1.9 dCi 4 in lijn 1870 cc 80 x 93 mm 108 pk bij 4000 tr/min 250 Nm bij 2000 tr/min lengte 4,628 meter, breedte 1,752 meter 1310 kg 1600 kg (geremd) topsnelheid 190 km/u Acceleratie 0-100 in 11,8 sec. stadscyclus 7,41iter/100km buitenwegcyclus 4,6 liter/100 km gecombineerd 5,6 liter/100 km £58.750,= i De Nederlandse Opel-dealers j vieren Valentijnsdag dit jaar op een wel heel bijzondere manier. Tussen zaterdag 12 en 19 febru- i ari een nieuwe Opel koopt wordt uitgenodigd een gedicht te ma- De prijslijst start op dit moment bij £84.457,19 voor de 2.4T. De T5 komt op f.93.988,23 en de 2.5D kost minimaal f.88.478,96. De instapversie zal ergens rond de £75.000,= beginnen. en 17-jarige leeftijd al kampioen waren bij de Formule Ford. Vorig jaar werd voor het eerst deze cursus voor jongeren ge houden die in een grote behoefte bleek te voorzien. Het gaat niet alleen om de praktijk, ook de theorie van het veilig karten komt aan bod. Voor £975,= krij gen de jonge cursisten een helm, raceoverall en karthandschoe- nen, terwijl ook drankjes, lun ches, het cursusboek en een cer tificaat zijn inbegrepen. Voor meer informatie: 0297- 283018. Feest van ontspanning Direct bij het wegrijden en voor al op wegoneffenheden valt de enorme torsiestijfheid van de auto op. Deze V70 is met name door het toepassen van moderne lijntechnieken 65 procent stijver dan het huidige model en die stond al als uitstekend bekend. Over het geheel genomen mag de V70 als bijzonder comfortabel worden bestempeld. De echte sportversies zullen pas later verschijnen. Door de rechte ach terkant is de carrosserie goed te overzien en de fijne stuurbe krachtiging maakt inparkeren redelijk eenvoudig, als het uit gekozen plekje maar groot ge noeg is. Volvo start de Vi stantie met een i pressure turbo. I begeleiding leidt in dit goede resultaten, ge loopbanen van de zonen istiaan en Jeroen, die op 16- vermogen toegenomen tot 200 pk bij 6000 tr/min en kan een flink koppel worden bereikt van 285 Nm tussen 1800 en 5000 tr/min. Een toonbeeld van soup lesse en wat een fantastisch ge luid. We reden deze motorva riant met een vijftraps automaat. Een feest van ont spanning met onder alle om standigheden meer dan voldoen de vermogen. Daarom lijkt de 2,3 liter T5 motor eigenlijk over bodig. Maar ach, geen enkele be zwaar tegen 250 pk bij 5200 tr/min en 330 Nm tussen 2400 en 5200 tr/min. Het verschil is wel te merken, maar ook deze auto is vooral comfortabel spor tief te noemen en heeft een grote krachtsreserve. Voor Nederland zal de belangstelling vooral uit gaan naar de 140 en 170 pk 5-ci- [26-DV-BX]

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 21