nr
■B
1G
ab
bv
Qvan der boom
ochte
Een goed vergelijk
Renault Laguna Break RXT 1.9 dCi holograme
T‘:
MO
EJEB
RENAULT
?d.
ONS
Volkswagen doet in trams
Opel viert Valentijnsdag
Volvo V70
AUTO BONGERS
uil
lijst
Jonge talenten aan
bod bij Bleekemolen
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT» DONDERDAG 10 FEBRUARI 2000«PAGINA3
BRU ARI 2000» PAGINA 2
ILOMETERS
i>]
26-DV-BX
leu-
He
Technische gegevens:
AT 28
144
burg
iterwi
Verbruik:
De Renault Dealer in het Hart van Brabant
Prijs:
als
in-
Wij hebben de Audi A3 nog aantrekkelijker gemaakt.
De Audi A3 Pro Line
Filburg
e komst van de nieuwe common rail diesel
motor in de Renault Laguna is een duidelijk
voorbeeld van het feit dat een moderne auto
tegenwoordig tot aan het einde van zijn levenscy
clus doorontwikkeld wordt. De motor wordt op dit
moment alleen aangeboden in een zeer luxueuze va
riant, zodat de productie langzaam opgevoerd kan
worden.
1997
1998
1997
1997
1997
1994
1995
1994
1990
1987
1985
1988
1989
1988
waarmee wissels op afstand kun
nen worden bediend. Voor de
start van de dagelijkse ritten is
de VW-tram uitgebreid getest,
eerst in de werkplaats van het
GBV en daarna tijdens een paar
nachtelijke ritten door het cen
trum van Amsterdam. Helaas
konden passagiers geen gebruik
maken van dit bijzondere ver
voer.
85.000
14.800
59.000
51.000
133.000
88.000
71.000
117.000
11.000
126.600
190.000
97.000
42.000
35.000
125.000
60.000
82.000
53.300
103.000
27.500
26.000
36.000
39.000
20.000
27.000
8.595
33.000
27.000
38.000
46.000
80.000
27.000
9.000
8.100
17.000
30.000
53.000
5.800
11.500
4.500
12.000
13.000
maa
dat,
exei
looft
Audi
zersies
lijnen,
it isd-
U8P
igelingen
op ver-
ring op-
HNTIE
•den geleverd
ARANTIE.
ken van minimaal 14 woorden
en maximaal 14 regel
Uiteraard moet het gt
maakt worden rond L
Valentijnsdag en Opel.
Als hoofdprijs kan men de
3 vooral te herkennen
■aaie lichtmetalen wie-
likke spaken.
-km/ut
100:
wins
se en d
in de ti
vlots
80 ki
iders eerst zo’n
0 km per
zorens et
770 in eerste in-
12,4 liter light
Hiervan is het
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhanggewicht:
Prestaties:
jels.
gedicht ge-
1 het thema
ïzig op
lault Lag-
lige rem-
Tilburg Goirkestraat 25 Tel. (013) 536 40 11
Oisterwijk Beneluxstraat 8 Tel. (013) 528 39 05
Goirle Nobelstraat 7 (ind Tijvoon) Tel. (013) 534 12 61
aanschafprijs van de eigen
nieuwe Opel winnen, een ook
een romantisch weekend-arrar
gement voor twee personen of
een accessoirecheque t.w.v.
f.250,
Vakmanschap en service als traditie.
AUTOBEDRIJVEN
standigheden gegarandeerd
wordt.
Prijstechnisch is de Laguna al
tijd een ijzersterke aanbieding
geweest, zeker na de facelift
toen bovendien het standaard
uitrustingsniveau enorm werd
opgevoerd, zonder directe ge
volgen voor de prijzen. Op dit
moment begint de Laguna als
vijfdeurs met de 1,6 liter 16V
motor voor f.42.250,=. De zeer
luxueuze RXT 1.9 dCi hologra
me komt op f.57.250,= en dat
komt weer neer op een meer
prijs van f.4.500,= ten opzichte
van de RXT 1.9 dTi zonder o.a.
lichtmetalen wielen en lede-
ren/stoffen bekleding waarvoor
normaal een meerprijs geldt
van f.3.000,=.
En dat betekent dat de meer
prijs voor de common rail tech
niek beperkt blijft tot f.l.500,=.
De meerprijs voor de break be
draagt f.1.500,=, zodat de door
ons geteste auto uitkomt op
£58.750,=. De komende tijd zal
de dCi-motor in meerdere Re
naults worden geïntroduceerd,
onder meer in de Scénic RX4.
Common rail
De Renault Laguna heeft tot
nu toe nooit te klagen gehad
over het aanbod dieselmotoren.
In deze auto introduceerde Re
nault de 2,2 liter 12-klepper,
later in een turbovariant. Op
dit moment is alleen nog de 1,9
liter met directe inspuiting te
bestellen en de nieuwe commpn
rail versie, dCi genaamd. Al
hoewel de 1,9 liter met of zon
der turbo en met indirecte of
directe inspuiting zijn carrière
startte als 1,6 liter in de 9 en 11
in de eerste helft van de jaren
tachtig, is het concept van de
gfflB
wel voor als achter.De drie bus-
sen zijn met Caravankoppelingen
aan elkaar vast gemaakt en wor
den door een echte trambestuur
der door de stad gereden op eigen
kracht, zijnde een TDI-motor. Ie
dere bus maakt gebruik van de
eigen motor, maar het gas geven
en remmen wordt centraal gere
geld vanuit het voorste voertuig.
Een echte trambel werd gemon
teerd alsmede het Vetag-systeem
in twee ongelijke delen neer-
klapbaar en datzelfde geldt voor
de zitting. Het resultaat is een
volledig vlakke laadvloer waar
het standaard bagagevolume
van 452 liter kan worden uitge-
breid tot maximaal 884 liter. In
dat geval stapelen we slechts tot
het ruitniveau, het maximale
volume is natuurlijk veel groter.
motor zo met z’n tijd meege
groeid, dat vrijwel geen onder
deel meer uitwisselbaar is.
Bij de dCi is Renault uitgegaan
van het bestaande blok met een
inhoud van 1870 cc. Met de
komst van de Mégane werd de
turbovariant al voorzien van di
recte inspuiting waardoor het
vermogen toenam tot 98 pk bij
4000 tr/min. Erg prettig is het
hoge koppel van deze turbo met
intercooler, namelijk 200 Nm bij
2000 tr/min. Daaruit haalt de
bestaande dTi al goede presta
ties bij een prettig laag ver
bruik: een top van 185 km/u en
acceleratie van 0 tot 100 in 12,5
seconden. Het is alleen zo jam
mer dat de dTi niet in alle Re-
nault-modellen even stil is. Wel
is het aardig deze bestaande mo
tor te vergelijken met de nieuwe
dCi, dan is ook meteen de in
vloed van common rail duidelijk.
Het vermogen steeg nog verder
naar 108 pk en de winst bij het
koppel is het meest overtuigend,
namelijk 250 Nm. Beide waar
des worden bij dezelfde toeren
tallen behaald als de dTi. De in
vloed op de prestaties lijkt niet
overdreven met een top van 190
Talentvolle, leergierige jongeren
van acht tot vijftien j aar kunnen
hun kunsten tonen op de indoor
kartbanen van Michael Bleeke
molen.
De cursus bestaat uit drie och
tenden die wisselend op de drie
banen in Mijdrecht, Amsterdam
en Delft worden gehouden op re
spectievelijk 19 februari,
maart en 8 april. Dejong
kunnen op deze manier
schillende circuits ervarii
doen.
De juiste]
geval tot j
tuige de 1c
Sebasi: - -
gegeven dat deze over de ruglt
ning kan schuiven en zo min
mogelijk het zicht door de ach
teruitkijkspiegel belemmert. De
rugleuning van de achterbank is
Stiller
Bovendien is de dCi-motor veel
stiller geworden en dat komt
omdat bij common rail gebruik
gemaakt wordt van een voorin-
spuiting, die tot doel heeft de
verbranding gelijkmatiger te la
ten verlopen, maar als gunstige
bijwerking het geluidsniveau
aanzienlijk terugbrengt. Op dit
moment is de dCi alleen lever
baar in combinatie met een
handgeschakelde vijfversnel-
lingsbak die een directe bedie
ning kent. Het gemiddelde ver
bruik kwam bij de door ons
gereden splinternieuwe auto uit
op 1 op 14,5. Dat is voor een nor
male, snelle turbodiesel in dit
segment niet ongebruikelijk,
™aar we zijn ervan overtuigd
u«t een eenmaal ingereden
ovemplaar veel dichter bij de be-
mofde 1 op 17,8 uit moet kunnen
linders zonder turbo die midden
dit jaar op de markt komen. De
2.4T haalt 210 km/u en accele
reert in 7,9 seconden naar de
100 km/u.
De T5 haalt 250 km/u en vraagt
7,1 tellen geduld. Beide motoren
zijn te leveren met een auto
maat. In afwachting van een ei
gen 5 cilinder turbodiesel met
common rail, komt de nieuwe
V70 voorlopig nog met de 5 cilin
der turbodiesel van Audi die
met 140 pk meer dan voldoende
op z’n taken berekend is.
Meerprijs
ABS is standaard aanwez
alle versies van de Renau
una, waardoor een veiligs
manoeuvre onder extreme om-
Nederlanc
tot 30.000 km per jaar moeten
rijden alvorens een dieselmotor
financieel aantrekkelijk wordt,
hoeven Fransen alleen maar
een hogere aanschafprijs te be
talen en ‘verdienen’ deze vanaf
de eerste kilometer terug. Ove
rigens is het niet meer dan lo
gisch dat mensen tegenwoordig
een diesel kiezen omdat het rij
plezier niet zelden boven dat
van een benzine uitkomt.
Tijdens de BedrijfsautoRAI
kwam Volkswagen weer eens bij
zonder origineel uit de bus. Drie
aan elkaar gekoppelde Volkswa
gens Transporter reden van 2 tot
en met 12 februari over de tram
rails door onze hoofdstad. Deze
stunt werd uiteraard uitgevoerd
in nauwe samenwerking met het
Gemeentevervoerbedrijf Amster
dam (GVB). De Transporters
hebben allemaal echte tramwie-
len gekregen en een trekhaak zo-
Aien acceleratie van 0 tot
in 11,8 seconden, maar de
1st zit ‘m vooral in de souples-
n dat laat zich weer vertalen
,c tussenacceleraties. Even
een trekker inhalen op een
cm/u weg, daar heeft de Lag
una geen enkele moeite mee.
Zo künt u comfortabeler dan ooit de Audi A3 beleven. Boven
op de verschillende uitvoeringen Attraction, Ambition en
Ambiente biedt Audi u nu een aantrekkelijk pakket: Het Pro
Line Exclusive pakket. Dit bestaat uit o.a.: metallic lak, vol
automatische airconditioning, middenarmsteun voor, bui
tentemperatuurmeter, lederen stuurwiel en radiografische
afstandsbediening. Pakketprijs: fl. 8.173,-. Uw voordeel hier
op is fl. 3.673,-. Dus de Auto Bongersprijs is fl. 4500,-.
Voeg hierbij de rijke standaarduitrusting en het brede moto
renaanbod en u weet waarom de Audi A3 een echte binnen
komer is. Kom nu bij ons langs en ontdek hoe compleet de
Audi A3 is met het Pro Line pakket.
Stof en leer
Het interieur maakt een bijzon
der chique indruk, vooral omdat
de voorstoelen en achterbank
bekleed worden met een combi
natie van stof en leer. De stoelen
bieden een goed ondersteunde,
maar zeker niet te harde zit en
zijn in haast alle denkbare rich
tingen verstelbaar. Het gaat
hier om de zogenaamde sport
stoelen met extra stevige ran
den langs zitting en rugleuning.
Ook het stuurwiel kan van
stand worden veranderd en dat
zelfde geldt voor de hoogte van
de veiligheidsgordels. In de mid
denconsole is de bediening opge
nomen van de volledig automa
tische airconditioning waarvan
een groot deel van de bedie
ningsknoppen met een klepje
aan het oog worden onttrokken.
De geïntegreerde Radio Renault
met een bediening aan de stuur-
kolom is ook van de partij in dit
geval gecombineerd met een
CD-speler. Uiteraard is deze
luxueuze Laguna voorzien van
elektrisch bediende portierrui
ten, centrale vergrendeling met
afstandsbediening, twee air
bags, sidebags, een warmtewe
rende voorruit, middenarmsteu-
nen zowel voor als achterin en
drie hoofdsteunen op de achter
bank. De middelste is zo vorm-
komen.
We kennen de Renault Laguna
sinds het begin van 1994 en de
vijfdeurs en break zijn een be
kende verschijning geworden op
onze wegen. Met de Laguna is
het tijdperk van de Renault 21
volledig vergeten en heeft het
Franse merk de harten van vele
zakelijke rijders weten te vero
veren. Renault maakt er niet
echt een geheim van dat de Lag
una vijfdeurs over ongeveer een
jaar een opvolger krijgt, maar de
origineler gelijnde break zal nog
wat langer meegaan. De facelift
van een jaar of twee geleden is
zeer bescheiden geweest, maar
heeft de auto veel goed gedaan.
Deze bestond destijds uit helde
re koplampen, een nieuwe on-
derbumper met plaats voor ron
de mistlampen, andere wielen
en wieldoppen en voor de break
een iets gewijzigde achterbum
per. Renault behoorde ook tot de
eerste merken die de achterlich
ten van de break tot aan de dak
rand liet doorlopen.
De break dCi is er op dit mo
ment alleen in de RXT-uitrus-
tingsvariant met het holograme-
pakket. Deze is aan de
buitenzijde
aan de fraai
len met di
Tilburg Oisterwijk
Ringbaan Noord 65, Tel. 013-4647915 Sprendlingenstraat 12, Tel. 013-5283226
U least al een Audi A3 vanaf 995,- excl. BTW bij Auto Bongers Lease
Renault Laguna Break 1.9 dCi
4 in lijn
1870 cc
80 x 93 mm
108 pk bij 4000 tr/min
250 Nm bij 2000 tr/min
lengte 4,628 meter, breedte 1,752 meter
1310 kg
1600 kg (geremd)
topsnelheid 190 km/u
Acceleratie 0-100 in 11,8 sec.
stadscyclus 7,41iter/100km
buitenwegcyclus 4,6 liter/100 km
gecombineerd 5,6 liter/100 km
£58.750,=
i De Nederlandse Opel-dealers
j vieren Valentijnsdag dit jaar op
een wel heel bijzondere manier.
Tussen zaterdag 12 en 19 febru-
i ari een nieuwe Opel koopt wordt
uitgenodigd een gedicht te ma-
De prijslijst start op dit moment
bij £84.457,19 voor de 2.4T. De
T5 komt op f.93.988,23 en de
2.5D kost minimaal f.88.478,96.
De instapversie zal ergens rond
de £75.000,= beginnen.
en 17-jarige leeftijd al kampioen
waren bij de Formule Ford.
Vorig jaar werd voor het eerst
deze cursus voor jongeren ge
houden die in een grote behoefte
bleek te voorzien. Het gaat niet
alleen om de praktijk, ook de
theorie van het veilig karten
komt aan bod. Voor £975,= krij
gen de jonge cursisten een helm,
raceoverall en karthandschoe-
nen, terwijl ook drankjes, lun
ches, het cursusboek en een cer
tificaat zijn inbegrepen.
Voor meer informatie: 0297-
283018.
Feest van ontspanning
Direct bij het wegrijden en voor
al op wegoneffenheden valt de
enorme torsiestijfheid van de
auto op. Deze V70 is met name
door het toepassen van moderne
lijntechnieken 65 procent stijver
dan het huidige model en die
stond al als uitstekend bekend.
Over het geheel genomen mag
de V70 als bijzonder comfortabel
worden bestempeld. De echte
sportversies zullen pas later
verschijnen. Door de rechte ach
terkant is de carrosserie goed te
overzien en de fijne stuurbe
krachtiging maakt inparkeren
redelijk eenvoudig, als het uit
gekozen plekje maar groot ge
noeg is.
Volvo start de Vi
stantie met een i
pressure turbo. I
begeleiding leidt in dit
goede resultaten, ge
loopbanen van de zonen
istiaan en Jeroen, die op 16-
vermogen toegenomen tot 200
pk bij 6000 tr/min en kan een
flink koppel worden bereikt van
285 Nm tussen 1800 en 5000
tr/min. Een toonbeeld van soup
lesse en wat een fantastisch ge
luid. We reden deze motorva
riant met een vijftraps
automaat. Een feest van ont
spanning met onder alle om
standigheden meer dan voldoen
de vermogen. Daarom lijkt de
2,3 liter T5 motor eigenlijk over
bodig. Maar ach, geen enkele be
zwaar tegen 250 pk bij 5200
tr/min en 330 Nm tussen 2400
en 5200 tr/min. Het verschil is
wel te merken, maar ook deze
auto is vooral comfortabel spor
tief te noemen en heeft een grote
krachtsreserve. Voor Nederland
zal de belangstelling vooral uit
gaan naar de 140 en 170 pk 5-ci-
[26-DV-BX]