^1! s 40 Citroen Bertens Udenhout Citroën Xsara Picasso 1.8i 16V n ;elet! Comfort en Ruimte met hóófdletters Stoere BMW en Renault winnen Dakar-Cairo O GOEDBETERBERTENS Bovenop het nieuws met viernieuwe Toyota's terreinganger van Volkswagen UI V u O DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT» DONDERDAG 27 JANUARI 2000 «PAGINA 3 ANUARI2000 «PAGINA 2 luut Geluidsisolatie Boodschappenwagentje Dode hoek awicht: Verbruik: Prijs: Officieel Citroën-dealer I 41 st o.a. jrendeling ank Direct sn is.nl Jeroen van Eijndhoven neemt de sleutels in ontvangst van vier nieuwe Toyota’s Avensis D4-D. jden irtieren sc 'grote leden. Hetwj iiXf 115] 160' Brabantsehoek 4, UDENHOUT tel. 013-5111532 .3 GL ition 200C proef Aven LEMAULT Gewicht: Aanhanggei Prestaties: iVWop omfort ine uit paarjaar geleden toonde Citroen op de Parijse autotentoonstelling de Xanae, een M ïB conceptstudie van een bijna perfect druppel vormige ruimtewagen in de middenklasse. Het re sultaat is de nieuwe Xsara Picasso waarmee het merk weer wat kleur gaat bekennen. Wilt u zelf eens kennismaken met de dieseltechniek anno )0, maak dan zeker eens een lefrit met de nieuwe Toyota msis D4-D. 1999 rt..LPionderti.1998 illic1998 1996 C1998 1997 1997 I VOLVO- I WOUD sn gestart met een p. Alcantara, leer en n bepalen hét beeld in 1 Service: 24 uur - en buitenland. lereiken vanaf uwe /laar ook vanaf i de attegrond) 2L 11 Tilburg ook huic gel en u leng del zijn concu puur wat I I I I I I I I I I m plaatselijk ongeluk r ook een staatsbezoek igin Beatrix aan de Ne- Antillen of de oorlog persoonlijke prestatie neer die ooit door een vrouw in deze door mannen gedomineerde rally werd bereikt. Uiteindelijk haal de ze een keurige 53ste plaats in het eindklassement. CITROEN BERTENS TILBURG BV Geminiweg 39, TILBURG telefoon 013/5423030 www. berten sti I bu rgn I Ondanks het feit dat de Picas so tot de Xsara-familie be hoort, doet deze ruimtewagen in niets aan de hatchback of break denken. Het gaat dan k maar alleen om onder- idse overeenkomsten op het sbied van de wielophanging i de bodemgroep. Met zijn agte van bijna 4,28 meter is i Picasso een stuk groter dan surrenten en neemt it formaat betreft ei- auto aan zit, vormen de stijlen van de voorste zijruit een aan zienlijke dode hoek, waarachter tegemoetkomend verkeer in lin ker bochten korte tijd onzicht baar is. Zeer prettig is de plaat sing van de versnellingspook op de middenconsole, die zodoende perfect binnen handbereik ligt. Een ruimtewagen hoort veel op- bergvakken te hebben en de Pi casso beantwoordt aan deze ver wachting met een schuiflade onder de passagiersstoel, uit zonderlijk grote portierbakken met zelfs plaats voor flessen, een bakje onderaan de console, vakken in de bagageruimte en onder de achterstoelen en tas sen aan de rugleuning van de voorstoelen. Been- en hoofd ruimte is er in voldoende mate. Achterin kunnen drie volwasse- I Recent levert de Tilburgse Toyo- ta-dealer Autonova maar liefst 1 vier exemplaren van de Avensis af aan Persburo van Eijndhoven. Er is gekozen voor de Avensis Wagon voorzien van de nieuwe D4-D dieselmotor, een direct in- gespoten turbodiesel met com- I mon rail techniek en 16 kleppen, I goed voor maar liefst 110 pk en uitstekende prefaties, maar ook zuinigheid, milieuvriendelijk- heid en een enorme souplesse. i Tel daarbij op de ongekende Toy- ota-kwaliteit en de bijna 20-jari- ge ervaring met huisleverancier Autonova en de factoren die de keuze van Van Eijndhoven heb ben bepalend, zijn opgesomd. daard is er 550 liter beschikbaar onder de hoedenplank. Achterin staan drie losse stoelen die ook afzonderlijk kunnen worden neergeklapt of uitgenomen. Jammer dat men bij het volledig verwijderen eerst de voorstoelen naar voren moet schuiven. Tot aan de ‘voetenbak’ heeft de Pi casso een vlakke laadvloer van 2,40 meter lang en het volume bedraagt in het maximale geval 2128 liter. Een aardigheidje is het boodschappenwagentje dat tegen de rechter flank van de bagageruimte te vinden is. Dit ’-an in voorkomende gevallen 1 worden uitgeklapt en is voor zien van twee kleine wieltjes. Op de Detroit Motorshow stond op de VW-stand de Advanced Ac tivity Concept (AAC), een proto type van een stoere pick-up voor zien van de op dit moment nog experimentele V10 TDI-motor met een vermogen van 313 pk. Deze motor heeft twee turbo’s en een balansas en haalt een bui tengewoon hoog koppel van 750 Nm. De krachtbron maakt ge bruik van de pompverstuiver- techniek. Het is geen geheim dat Volkswa gen bezig is om samen met Por sche een SUV te ontwikkelen en het moge duidelijk zijn dat deze AAC, ondanks zijn pick-up vorm, de richting van deze nieuwe VW aangeeft. Tot en met de cabine is de car rosserie zelfdragend, terwijl de laadbak is gemonteerd op de langsdragers. De bodembescher ming onder de bumper wordt ge maakt uit aluipinium en ver sterkt de stoere uitstraling van de AAC. Een vergelijkbare voor ziening komen we ook aan de werkt, zonder dat het onderstel slap genoemd mag worden. Ook bij belading behoudt deze Ci troen zijn prettige weggedrag. Het remsysteem is standaard voorzien van ABS, dat kan in deze klasse ook niet meer anders. Op het gebied van het brand stofverbruik scoort de Picasso met 1 op 11,2 zeker niet slecht. Citroen verkoopt de Xsara Pi- worden. Het meubilair en de portierpa- nelen zijn bekleed met een kleurrijke velours. De stoelen zijn niet overdreven groot, maar bieden, mede door de zitpositie die veel meer rechtop is in ver gelijking met een personenauto, een uitstekende ondersteuning van het lichaam. Aan bestuur- derszijde kan de stoel bovendien in hoogte worden aangepast, terwijl ook de stand van de stuurkolom kan worden veran derd. De twee voorstoelen zijn zo ver als mogelijk naar buiten ge plaatst, waardoor het mogelijk wordt tussen de stoelen door naar achteren te lopen (niet struikelen over de handrem). Maar deze oplossing heeft nog meer gevolgen. Omdat men dichter tegen de zijwand van de casso 1.8i 16V voor £42.790,= en daarmee is de auto absoluut niet te duur ten opzichte van zijn concurrenten. Wie genoegen neemt met de merkbaar minder krachtige 1.6i is voor £41.290,= klaar. De 2 liter HDi, een common rail diesel, is de meeste krachtige, maar is met £48.590,= fors duurder. dit allemaal te realiseren heb je vervoer nodig om op tijd daar te zijn waar je moet zijn. In deze schakel zijn auto’s on misbaar. Een niet startende auto kan er debet aan zijn dat de TV beelden niet op tijd in Hilver sum zijn en daardoor niet uitge zonden kun nen worden. Hier door is tevens de keuze voor Toyota bepaalt. achterkant tegen. De laadbak is tevens voorzien van aluminium strips om beschadiging van de vloer te voorkomen. De afstandsbediening opent niet alleen de portieren, maar moet daarna eerst in een houder wor den geplaatst, voordat de auto kan worden drukknoop, aluminium het interieur. De auto heeft vierwielaandrij- ving, een zestraps automaat en een drietraps luchtvering. Deze zorgt ervoor dat de V1 de verharde weg het rijcoi biedt als van een limousin het topsegment en dat er in het terrein extra bodemvrijheid kan worden verkregen. De AAC is een vierdeurs zonder stijl tussen de voor- en achterportieren. De gordels van de voorstoelen zijn in de rugleuning geïntegreerd. Uit het motorenpallet namen we de sterkste benzinevariant. Het gaat om een splinternieuwe ma chine afgeleid van de 2 liter 16V die vorig j aar voor het eerst be schikbaar kwam in de Peugeot 406. De cilinderinhoud is terug gebracht naar 1749 cc en daar mee wordt een vermogen be haald van 115 pk bij 5500 tr/min. Het koppel van 160 Nm bij 4000 tr/min is zeer bruikbaar om de 1220 kg wegende Picasso goed te laten presteren. In 12,6 seconden accelereert dit ruimte- wonder naar de 100 km/u en er is een top mogelijk van 190 km/u. Citroen heeft veel werk gemaakt van de geluidsisolatie, waardoor de auto over de hele li nie lekker stil is en dat bepaald mede het comfort. Rondom zijn de wielen onafhankelijk opge hangen met Mc Pherson veerpo- ten voor en achter een construc tie met getrokken draagarmen en torsiestaven. Het overhellen in bochten wordt redelijk binnen de perken gehouden. Wegon- effenheden worden goed ver- /agenpark van dit Tilburg- persburo bestaat uit maar sfst 10 auto’s, waaronder een compleet ingerichte reportage- wagen. Wat moet een perburo nu met 10 auto’s, zult u zich afvragen. Op elke gebeurtenis waar ook ter wereld met een behoorlijk nieuwsgehalte is van Eijndho ven present. Dit kan eer zijn, maar van Koninj derlandse J in Kosovo. Vele beelden die u elke dag op het NOS journaal te zien krijgt, zijn afkomstig uit “Tilburg”. Om Technische gegevens: Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: den voortgezet. Aan de finish had Schlesser een voorsprong van 12 minuten en 33 seconden op de nummer twee, het duo Pe- terhansel en Cottret in hun Mega Desert Buggy. De tweede Renault-Schlesser buggy van Servia/Lurquin kwam op de vierde plaats binnen, precies 38 minuten en 50 seconden later. Ook BMW kwam met haar mo torfietsteam goed uit de verf. De eerste vier plaatsen werden door dit merk ingenomen met aan kop Richard Sainct met zijn BMW R 900 RR, die zijn titel van vorig j aar wist te prolonge ren. De tweede plaats was voor de Spanjaard Oscar Gallardo op een F 650 RR gevolgd door Jim my Lewis wederom op een R 900 RR. De vierde op rij werd de Fransman Jean Brucy op een F 650 RR. Maar liefst vijf van de 17 etappes werden door een BMW gewonnen. De prestaties van Andrea Mayer mogen niet onvermeld blijven. Op haar BMW F 650 RR wist zij de achtste plaats te bereiken op de etappe van Waha naar Khof- ra en daarmee zette zij de beste Het Franse Citroen heeft sinds de jaren tachtig veel van haar fantasie moeten inleve ren, maar met producten als de Berlingo en de nieuwe Pi casso lijkt de ‘double chevron’ weer aardig op weg. Dat aan dit nieuwe product de naam van de beroemde Spaanse kunstenaar is gekoppeld, valt niet alleen te verklaren door de ‘kunstzinnige’ vormgeving van de auto, maar ook door het feit dat de Picasso in de Spaanse Citroën-fabriek wordt gemaakt. genlijk een plaats in tussen de middenklasse en grote ruimte wagens. Over smaak valt niet te twisten, maar de Picasso is beslist origi neel vormgegeven. De druppel- vorm van het Xanae-prototype is redelijk doorgetrokken, waar door alleen de vorm en kleur van de lichtunits de voor- en achter kant aangeven. In het brede front zitten hoog opgetrokken, heldere units met ertussenin een brede grille. Motorkap en voorruit liggen in eikaars ver lengde. Het profiel heeft vier zij ruiten en de ruit van de achter- kan i klep staat veel schuiner dan bij snel welke ruimtewagen dan ook. De achterkant toont het meest ‘ge woon’. De bumpers en flanken zijn voorzien van zwarte stoot- randen, terwijl ook de buiten- spiegelbehuizing en portiergre- pen in zwart zijn uitgevoerd. Iedereen en alles heeft een roya le toegang tot het interieur. De vier flinke portieren schanieren ver open en de grote achterklep is diep uitgesneden. Het flinke formaat is direct in het bagage- volume terug te vinden. Stan- Citroën Xsara Picasso 1.8i 16V 4 in lijn 1749 cc 82,7 x 81,4 mm pk bij 5500 tr/min i Nm bij 4000 tr/min lengte 4,276 meter, breedte 1,751 meter 1220 kg 1300 kg (geremd) topsnelheid 190 km/u acceleratie 0-100 in 12,6 sec. stadscyclus 10,8 liter/100 km buitenwegcyclus 5,9 liter/100 km gecombineerd 7,7 liter/100 km £42.790,= Het ruimtelijk gevoel van de Pi casso wordt in het interieur nog eens extra versterkt door het dashboard met een digitaal ins trumentarium in het midden. Centraal wordt de snelheid weergegeven met rechts de func ties van de boordcomputer en links de uitlezing van de radio frequentie. Verder zijn er uiteraard nog een aantal controlelampjes en wordt informatie gegeven over de brandstofvoorraad. Met een druk op de knop kan alles behal ve de snelheidsmeter worden uitgezet om in het donker nog meer rust te verkrijgen. De voorportierruiten worden elek trisch bediend en dat geldt ook voor de twee buitenspiegels die bovendien verwarmd kunnen De Dakar-Cairo woestijn rally is weer achter de rug en ook de edi tie van 2000 is niet bepaald vlek keloos verlopen. Het Franse duo Jean-Louis Schlesser en Henri Magne wist met de bijzondere Schlesser-Renault de overwin ning binnen te halen. Vanaf de tweede helft van de bijna 9000 km lange rit namen zij de leiding van Mitsubishi-rijder Kenjiro Shinozuka over. Het is zeer op merkelijk dat deze eigenbouw buggy het won van de vele fa- brieksteams. De achterwielen van dit voertuig worden aange dreven via een bijna 300 pk ster ke 3,5 liter V6 Renault motor. Vanwege het extreem lage ge wicht van slechts 600 kg kunnen hogere topsnelheden worden be reikt dan door de meeste 4x4 modellen. Op de lange, vlakke etapes was de Schlesser-Renault hierdoor in het voordeel. Eén keer kwam de auto vast te zitten in het woestijnzand, maar geluk kig was teamgenoot José Maria Servia snel ter plaatse om Sch lesser los te trekken. En zo kon de rit met slechts een halve mi nuut vertraging succesvol wor- nen uitstekend zitten. De mid delste stoel is over 14 centimeter te verschuiven en de rugleunin- ™n kunnep worden versteld. De hoofdsteunen achter schuiven s rugleuning heen om het it door de achteruitkijkspie gel niet onnodig te beperken. De standaarduitrusting omvat ver der twee airbags, sidebags, Iso- fix bevestigingspunten, centrale vergrendeling met afstandsbe diening, buitentemperatuurme ter, klaptafeltjes achterin en warmtewerend glas. n uitstel 1ste stoe uc versch gen kunr hoofdöti Over de zicht gein 72-DT-PS

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 27