^1!
s
40
Citroen Bertens Udenhout
Citroën Xsara Picasso 1.8i 16V
n
;elet!
Comfort en Ruimte met hóófdletters
Stoere
BMW en Renault winnen
Dakar-Cairo
O
GOEDBETERBERTENS
Bovenop het nieuws met
viernieuwe Toyota's
terreinganger
van Volkswagen
UI
V
u
O
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT» DONDERDAG 27 JANUARI 2000 «PAGINA 3
ANUARI2000 «PAGINA 2
luut
Geluidsisolatie
Boodschappenwagentje
Dode hoek
awicht:
Verbruik:
Prijs:
Officieel Citroën-dealer
I
41
st o.a.
jrendeling
ank
Direct
sn
is.nl
Jeroen van Eijndhoven neemt de sleutels in ontvangst van vier nieuwe Toyota’s Avensis D4-D.
jden
irtieren sc
'grote
leden.
Hetwj
iiXf
115]
160'
Brabantsehoek 4, UDENHOUT
tel. 013-5111532
.3 GL
ition
200C
proef
Aven
LEMAULT
Gewicht:
Aanhanggei
Prestaties:
iVWop
omfort
ine uit
paarjaar geleden toonde Citroen op de
Parijse autotentoonstelling de Xanae, een
M ïB conceptstudie van een bijna perfect druppel
vormige ruimtewagen in de middenklasse. Het re
sultaat is de nieuwe Xsara Picasso waarmee het
merk weer wat kleur gaat bekennen.
Wilt u zelf eens kennismaken
met de dieseltechniek anno
)0, maak dan zeker eens een
lefrit met de nieuwe Toyota
msis D4-D.
1999
rt..LPionderti.1998
illic1998
1996
C1998
1997
1997
I VOLVO- I
WOUD
sn gestart met een
p. Alcantara, leer en
n bepalen hét beeld in
1 Service: 24 uur
- en buitenland.
lereiken vanaf
uwe
/laar ook vanaf
i de
attegrond)
2L
11 Tilburg
ook
huic
gel
en u
leng
del
zijn concu
puur wat
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
m plaatselijk ongeluk
r ook een staatsbezoek
igin Beatrix aan de Ne-
Antillen of de oorlog
persoonlijke prestatie neer die
ooit door een vrouw in deze door
mannen gedomineerde rally
werd bereikt. Uiteindelijk haal
de ze een keurige 53ste plaats in
het eindklassement.
CITROEN BERTENS TILBURG BV
Geminiweg 39, TILBURG telefoon 013/5423030
www. berten sti I bu rgn I
Ondanks het feit dat de Picas
so tot de Xsara-familie be
hoort, doet deze ruimtewagen
in niets aan de hatchback of
break denken. Het gaat dan
k maar alleen om onder-
idse overeenkomsten op het
sbied van de wielophanging
i de bodemgroep. Met zijn
agte van bijna 4,28 meter is
i Picasso een stuk groter dan
surrenten en neemt
it formaat betreft ei-
auto aan zit, vormen de stijlen
van de voorste zijruit een aan
zienlijke dode hoek, waarachter
tegemoetkomend verkeer in lin
ker bochten korte tijd onzicht
baar is. Zeer prettig is de plaat
sing van de versnellingspook op
de middenconsole, die zodoende
perfect binnen handbereik ligt.
Een ruimtewagen hoort veel op-
bergvakken te hebben en de Pi
casso beantwoordt aan deze ver
wachting met een schuiflade
onder de passagiersstoel, uit
zonderlijk grote portierbakken
met zelfs plaats voor flessen,
een bakje onderaan de console,
vakken in de bagageruimte en
onder de achterstoelen en tas
sen aan de rugleuning van de
voorstoelen. Been- en hoofd
ruimte is er in voldoende mate.
Achterin kunnen drie volwasse-
I Recent levert de Tilburgse Toyo-
ta-dealer Autonova maar liefst
1 vier exemplaren van de Avensis
af aan Persburo van Eijndhoven.
Er is gekozen voor de Avensis
Wagon voorzien van de nieuwe
D4-D dieselmotor, een direct in-
gespoten turbodiesel met com-
I mon rail techniek en 16 kleppen,
I goed voor maar liefst 110 pk en
uitstekende prefaties, maar ook
zuinigheid, milieuvriendelijk-
heid en een enorme souplesse.
i Tel daarbij op de ongekende Toy-
ota-kwaliteit en de bijna 20-jari-
ge ervaring met huisleverancier
Autonova en de factoren die de
keuze van Van Eijndhoven heb
ben bepalend, zijn opgesomd.
daard is er 550 liter beschikbaar
onder de hoedenplank. Achterin
staan drie losse stoelen die ook
afzonderlijk kunnen worden
neergeklapt of uitgenomen.
Jammer dat men bij het volledig
verwijderen eerst de voorstoelen
naar voren moet schuiven. Tot
aan de ‘voetenbak’ heeft de Pi
casso een vlakke laadvloer van
2,40 meter lang en het volume
bedraagt in het maximale geval
2128 liter. Een aardigheidje is
het boodschappenwagentje dat
tegen de rechter flank van de
bagageruimte te vinden is. Dit
’-an in voorkomende gevallen
1 worden uitgeklapt en is voor
zien van twee kleine wieltjes.
Op de Detroit Motorshow stond
op de VW-stand de Advanced Ac
tivity Concept (AAC), een proto
type van een stoere pick-up voor
zien van de op dit moment nog
experimentele V10 TDI-motor
met een vermogen van 313 pk.
Deze motor heeft twee turbo’s en
een balansas en haalt een bui
tengewoon hoog koppel van 750
Nm. De krachtbron maakt ge
bruik van de pompverstuiver-
techniek.
Het is geen geheim dat Volkswa
gen bezig is om samen met Por
sche een SUV te ontwikkelen en
het moge duidelijk zijn dat deze
AAC, ondanks zijn pick-up
vorm, de richting van deze
nieuwe VW aangeeft.
Tot en met de cabine is de car
rosserie zelfdragend, terwijl de
laadbak is gemonteerd op de
langsdragers. De bodembescher
ming onder de bumper wordt ge
maakt uit aluipinium en ver
sterkt de stoere uitstraling van
de AAC. Een vergelijkbare voor
ziening komen we ook aan de
werkt, zonder dat het onderstel
slap genoemd mag worden. Ook
bij belading behoudt deze Ci
troen zijn prettige weggedrag.
Het remsysteem is standaard
voorzien van ABS, dat kan in
deze klasse ook niet meer anders.
Op het gebied van het brand
stofverbruik scoort de Picasso
met 1 op 11,2 zeker niet slecht.
Citroen verkoopt de Xsara Pi-
worden.
Het meubilair en de portierpa-
nelen zijn bekleed met een
kleurrijke velours. De stoelen
zijn niet overdreven groot, maar
bieden, mede door de zitpositie
die veel meer rechtop is in ver
gelijking met een personenauto,
een uitstekende ondersteuning
van het lichaam. Aan bestuur-
derszijde kan de stoel bovendien
in hoogte worden aangepast,
terwijl ook de stand van de
stuurkolom kan worden veran
derd. De twee voorstoelen zijn zo
ver als mogelijk naar buiten ge
plaatst, waardoor het mogelijk
wordt tussen de stoelen door
naar achteren te lopen (niet
struikelen over de handrem).
Maar deze oplossing heeft nog
meer gevolgen. Omdat men
dichter tegen de zijwand van de
casso 1.8i 16V voor £42.790,=
en daarmee is de auto absoluut
niet te duur ten opzichte van
zijn concurrenten.
Wie genoegen neemt met de
merkbaar minder krachtige
1.6i is voor £41.290,= klaar. De
2 liter HDi, een common rail
diesel, is de meeste krachtige,
maar is met £48.590,= fors
duurder.
dit allemaal te realiseren heb je
vervoer nodig om op tijd daar te
zijn waar je moet zijn.
In deze schakel zijn auto’s on
misbaar. Een niet startende
auto kan er debet aan zijn dat de
TV beelden niet op tijd in Hilver
sum zijn en daardoor niet uitge
zonden kun nen worden. Hier
door is tevens de keuze voor
Toyota bepaalt.
achterkant tegen. De laadbak is
tevens voorzien van aluminium
strips om beschadiging van de
vloer te voorkomen.
De afstandsbediening opent niet
alleen de portieren, maar moet
daarna eerst in een houder wor
den geplaatst, voordat de auto
kan worden
drukknoop,
aluminium
het interieur.
De auto heeft vierwielaandrij-
ving, een zestraps automaat en
een drietraps luchtvering.
Deze zorgt ervoor dat de V1
de verharde weg het rijcoi
biedt als van een limousin
het topsegment en dat er in het
terrein extra bodemvrijheid kan
worden verkregen. De AAC is
een vierdeurs zonder stijl tussen
de voor- en achterportieren. De
gordels van de voorstoelen zijn
in de rugleuning geïntegreerd.
Uit het motorenpallet namen we
de sterkste benzinevariant. Het
gaat om een splinternieuwe ma
chine afgeleid van de 2 liter 16V
die vorig j aar voor het eerst be
schikbaar kwam in de Peugeot
406. De cilinderinhoud is terug
gebracht naar 1749 cc en daar
mee wordt een vermogen be
haald van 115 pk bij 5500
tr/min. Het koppel van 160 Nm
bij 4000 tr/min is zeer bruikbaar
om de 1220 kg wegende Picasso
goed te laten presteren. In 12,6
seconden accelereert dit ruimte-
wonder naar de 100 km/u en er
is een top mogelijk van 190
km/u. Citroen heeft veel werk
gemaakt van de geluidsisolatie,
waardoor de auto over de hele li
nie lekker stil is en dat bepaald
mede het comfort. Rondom zijn
de wielen onafhankelijk opge
hangen met Mc Pherson veerpo-
ten voor en achter een construc
tie met getrokken draagarmen
en torsiestaven. Het overhellen
in bochten wordt redelijk binnen
de perken gehouden. Wegon-
effenheden worden goed ver-
/agenpark van dit Tilburg-
persburo bestaat uit maar
sfst 10 auto’s, waaronder een
compleet ingerichte reportage-
wagen.
Wat moet een perburo nu met 10
auto’s, zult u zich afvragen. Op
elke gebeurtenis waar ook ter
wereld met een behoorlijk
nieuwsgehalte is van Eijndho
ven present.
Dit kan eer
zijn, maar
van Koninj
derlandse J
in Kosovo.
Vele beelden die u elke dag op
het NOS journaal te zien krijgt,
zijn afkomstig uit “Tilburg”. Om
Technische gegevens:
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
den voortgezet. Aan de finish
had Schlesser een voorsprong
van 12 minuten en 33 seconden
op de nummer twee, het duo Pe-
terhansel en Cottret in hun
Mega Desert Buggy. De tweede
Renault-Schlesser buggy van
Servia/Lurquin kwam op de
vierde plaats binnen, precies 38
minuten en 50 seconden later.
Ook BMW kwam met haar mo
torfietsteam goed uit de verf. De
eerste vier plaatsen werden door
dit merk ingenomen met aan
kop Richard Sainct met zijn
BMW R 900 RR, die zijn titel
van vorig j aar wist te prolonge
ren. De tweede plaats was voor
de Spanjaard Oscar Gallardo op
een F 650 RR gevolgd door Jim
my Lewis wederom op een R 900
RR. De vierde op rij werd de
Fransman Jean Brucy op een F
650 RR. Maar liefst vijf van de
17 etappes werden door een
BMW gewonnen. De prestaties
van Andrea Mayer mogen niet
onvermeld blijven.
Op haar BMW F 650 RR wist zij
de achtste plaats te bereiken op
de etappe van Waha naar Khof-
ra en daarmee zette zij de beste
Het Franse Citroen heeft
sinds de jaren tachtig veel van
haar fantasie moeten inleve
ren, maar met producten als
de Berlingo en de nieuwe Pi
casso lijkt de ‘double chevron’
weer aardig op weg. Dat aan
dit nieuwe product de naam
van de beroemde Spaanse
kunstenaar is gekoppeld, valt
niet alleen te verklaren door
de ‘kunstzinnige’ vormgeving
van de auto, maar ook door het
feit dat de Picasso in de
Spaanse Citroën-fabriek
wordt gemaakt.
genlijk een plaats in tussen de
middenklasse en grote ruimte
wagens.
Over smaak valt niet te twisten,
maar de Picasso is beslist origi
neel vormgegeven. De druppel-
vorm van het Xanae-prototype
is redelijk doorgetrokken, waar
door alleen de vorm en kleur van
de lichtunits de voor- en achter
kant aangeven. In het brede
front zitten hoog opgetrokken,
heldere units met ertussenin
een brede grille. Motorkap en
voorruit liggen in eikaars ver
lengde. Het profiel heeft vier zij
ruiten en de ruit van de achter- kan i
klep staat veel schuiner dan bij snel
welke ruimtewagen dan ook. De
achterkant toont het meest ‘ge
woon’. De bumpers en flanken
zijn voorzien van zwarte stoot-
randen, terwijl ook de buiten-
spiegelbehuizing en portiergre-
pen in zwart zijn uitgevoerd.
Iedereen en alles heeft een roya
le toegang tot het interieur. De
vier flinke portieren schanieren
ver open en de grote achterklep
is diep uitgesneden. Het flinke
formaat is direct in het bagage-
volume terug te vinden. Stan-
Citroën Xsara Picasso 1.8i 16V
4 in lijn
1749 cc
82,7 x 81,4 mm
pk bij 5500 tr/min
i Nm bij 4000 tr/min
lengte 4,276 meter, breedte
1,751 meter
1220 kg
1300 kg (geremd)
topsnelheid 190 km/u
acceleratie 0-100 in 12,6 sec.
stadscyclus 10,8 liter/100 km
buitenwegcyclus 5,9 liter/100 km
gecombineerd 7,7 liter/100 km
£42.790,=
Het ruimtelijk gevoel van de Pi
casso wordt in het interieur nog
eens extra versterkt door het
dashboard met een digitaal ins
trumentarium in het midden.
Centraal wordt de snelheid
weergegeven met rechts de func
ties van de boordcomputer en
links de uitlezing van de radio
frequentie.
Verder zijn er uiteraard nog een
aantal controlelampjes en wordt
informatie gegeven over de
brandstofvoorraad. Met een
druk op de knop kan alles behal
ve de snelheidsmeter worden
uitgezet om in het donker nog
meer rust te verkrijgen. De
voorportierruiten worden elek
trisch bediend en dat geldt ook
voor de twee buitenspiegels die
bovendien verwarmd kunnen
De Dakar-Cairo woestijn rally is
weer achter de rug en ook de edi
tie van 2000 is niet bepaald vlek
keloos verlopen. Het Franse duo
Jean-Louis Schlesser en Henri
Magne wist met de bijzondere
Schlesser-Renault de overwin
ning binnen te halen. Vanaf de
tweede helft van de bijna 9000
km lange rit namen zij de leiding
van Mitsubishi-rijder Kenjiro
Shinozuka over. Het is zeer op
merkelijk dat deze eigenbouw
buggy het won van de vele fa-
brieksteams. De achterwielen
van dit voertuig worden aange
dreven via een bijna 300 pk ster
ke 3,5 liter V6 Renault motor.
Vanwege het extreem lage ge
wicht van slechts 600 kg kunnen
hogere topsnelheden worden be
reikt dan door de meeste 4x4
modellen. Op de lange, vlakke
etapes was de Schlesser-Renault
hierdoor in het voordeel. Eén
keer kwam de auto vast te zitten
in het woestijnzand, maar geluk
kig was teamgenoot José Maria
Servia snel ter plaatse om Sch
lesser los te trekken. En zo kon
de rit met slechts een halve mi
nuut vertraging succesvol wor-
nen uitstekend zitten. De mid
delste stoel is over 14 centimeter
te verschuiven en de rugleunin-
™n kunnep worden versteld. De
hoofdsteunen achter schuiven
s rugleuning heen om het
it door de achteruitkijkspie
gel niet onnodig te beperken. De
standaarduitrusting omvat ver
der twee airbags, sidebags, Iso-
fix bevestigingspunten, centrale
vergrendeling met afstandsbe
diening, buitentemperatuurme
ter, klaptafeltjes achterin en
warmtewerend glas.
n uitstel
1ste stoe
uc versch
gen kunr
hoofdöti
Over de
zicht
gein
72-DT-PS