tie
len
Stoere Dodge MAXXcab
Grote 3 liter auto van General Motors
iishi
Prijs voor Nissan motoren
Nieuwe Lexus LS430 voor
het najaar
Ford Escape, helft
van een tweeling
Opel Zafira
basis voor Amerikaanse conceptcar
oor
>dit
In aantocht
Chrysler Cruiser
Peugeot 607
DE TILBURGSE KOERIER
MUARI2000 «PAGINA 6
DE AUTOMAATDONDERDAG20 JANUARI 2000 PAGINA 7
Vervolg van bladzijde 1
Bekende elementen
Jbare
VI voor
h-lief-
bers
Koning Leeuw
lazen
srui-
we
bevt
Ise merk in de
tief wil worden
asegment.
en:
>p;
tegen
elak
Op het moment dat op de jaarlijkse Detroit Motor
Show de Amerikaanse prijs van de opvallende Ch
rysler Cruiser ruimtewagen bekend werd gemaakt,
was de definitieve productieversie van deze auto ook
op de Brusselse autotentoonstelling te bewonderen
en zijn nu ook de Belgische prijzen bekend.
De Cruiser, het voorvoegsel Pronto is blijkbaar verdwenen, is een
en
igoed
M* uik niet toegeno
terwielen worden i
via een vijftraps ai
computerstoring. 1
len het exacte uitrustingsniveau
en de prijs pas later dit jaar be
kend gemaakt
i is op don-
i zaterdag en
n ge- prest
iter- bruit
,,an-
itde
een vierwielaangedreven Zafira
in het verschiet ligt met een
zwaardere motor.
soals men alleen
jk kan bouwen.
i prijzen, want die zijn
Vanaf mei zullen de
iren worden gele-
.900,= voor de 2
12,2 liter 16V be-
)00,= en voor een V6
naai f.91.f
Met de MAXXcab introduceert
Dodge een conceptauto van een
pick-up truck met het comfort
en de ruimte van een personen
auto. Vooral in de Amerikaanse
samenleving is de pick-up een
Vast gegeven. De modellen uit
de j aren dertig en veertig waren
vooral bedoeld om lading te ver
voeren, terwijl de laatste jaren
steeds meer aandacht wordt ge
schonken aan de inzittenden.
Maar laadvermogen en vloerop
pervlak blijven belangrijke aan-
koopargumenten. De MAXXcab
mag 500 kg lading vervoeren in
ig is de nieuwe
Runner ook le-
enteken. De
ndige schuif-
lirkant en is
twee motoren;
6 pk en een 2,4
Vaar keuze is
handgescha-
m moderne
S II automaat,
subishi-model-
b al heeft bewe-
nner 2.0 heeft
sidebags,
arianten t<
two-tone
len.
een 200
4-traps
len worden
dreven bij di
de 4x4-lock i
zen onder zwaaide
heden. De 4-pi
wielaandrijvin
ontwikkeling i
van dit soort voertuigen gaan
zien. De Amerikaanse stan
daarduitvoering i
meer ABS, aircon
bags en de mogelijl
airbags. Eind dit ja
:ape en/of 1
i land gepresenteerd
kinderen die zich nooit meer zul
len vervelen dankzij de DVD-
speler, internet en een elektro
nisch tekenblok. Iedere
hoofdsteun is voorzien van een
afzonderlijk in te stellen luid-
-nreker.
M,e middelste stoel achter kan
met een druk op de knop hele
maal naar voren gebracht wor
den en een kleine camera gericht
op de achterbank houdt een oog- individueel gei
je in het zeil. De MAXXcab heeft den. ESP is ooi
ee„ krachtige 4,7 liter VS met
elektronisch gestuurde auto- uiterst comnac
maat die deze gigant in staat
stellen om 185 km/u te behalen
en in 7,7 seconden naar de 96
km/u te sprinten.
De top van het Lexus-program-
ma zal voor het einde van het
jaar worden vervangen. De hui
dige LS400 maakt dan plaats
voor zijn opvolger, de nieuwe
LS430. Dit nieuwe model werd
recent op de Detroit Motor Show
onthuld, vanwege het grote be
lang van Lexus op de Ameri
kaanse markt. De nieuwe
LS430 heeft een aantal trekjes
die nog aan de LS400 doen den
ken, met name de grille en mo
torkap. Verder kenmerkt de
auto zich door haast driehoeki
ge, hoog opgetrokken koplam
pen met meerdere units achter
helder glas. Met name van de
vorm van de portieren, de brede
C-stijl en de achterschermen
doen zeer sterk denken aan de
Lexus introduceert op de LS430
diverse nieuwe opties zoals cli
mate control op beide voorstoe
len, elektrisch bediende achter-
stoelen met geheugen,
airconditioning achterin, stoel-
verwarming achter en massage
stand en een DVD-Rom naviga
tiesysteem.
De auto heeft een automatisch
schakelende transaxle. Een zeer
efficiënte oplossing, terwijl de
bestuurder niets hoeft te doen.
Remenergie wordt teruggewon
nen en dat zorgt voor een fikse
brandstofbesparing.
Door het lage gewicht is stuur
bekrachtiging achterwege gela
ten. Computergestuurde lucht
veren zorgen voor een constante
rijhoogte, terwijl de samenge
perste lucht in deze veren weer
koelingssystei
verwerkt. The
die onder bepaal
heden normaal verlor
gaan, wordt nu ges
de systemen het ki
ken.
Er wordt gewerkt aan twee accu-
systemen, een nieuwe generatie
compacte nikkel-hydride accu’s
en ‘s werelds eerste toepassing
van lithium polymeer accu’s. De
technologie van de GM Precept
is overigens ook terug te vinden
in andere prototypes, zoals de
Opel G90 die afgelopen septem
ber in Frankfurt werd getoond.
De Precept is een zogenaamde
land is tussen
B showroom
en aan de
gebruikte wa-
amenwerken-
dat voor deze
e A-Selectie
Is een jaar
an tie. Iedere
n een gerenom-
zorg voor dat
sn uitvoeringen
ie historie be-
tidien kan de
□rwaarden
Een gebruikte
optisch in een
en maximaal
parallel-hybride, waarbij een
elektromotor de voorwielen aan
drijft en een compacte diesel de
achterwielen voor z’n rekening
neemt, ‘t Gaat hier om een 1,3 li
ter driecilinder turbodiesel van
54 met directe inspuiting vol
gens het common-rail principe.
Een 32-bits, 266 Mhz computer
houdt de wederzijdse communi
catie tussen diverse elementen
in de gaten zoals het gas- en
rempedaal, de versnellingspook,
het energiemanagementsys-
teem, elektronische tractiecon-
trole, de controller van de diesel
motor, de transaxle controller,
de controller van het thermale
systeem en het remsysteem.
Er zijn diverse zeer geavanceer
de en intelligente warmte- en
bij de Maxima en 227 pk bij de Infinity 130.
Deze laatste heeft als aardig item een uitlaat-
demper met variabele inhoud. Boven de 2000
tr/min gaat een klep open, waardoor de tegen
druk wordt verlaagd en het vermogen oploopt.
De jury vindt de 3 liter V6 een opwindende en
levendige krachtbron die bereikbaar is voor ie
dereen. Op één uitzondering is het alleen Nis
san gelukt om zes jaar lang deze titel voor de
zelfde motor te behalen. Nissan maakt de 3
liter V6 in een moderne fabriek in het Japanse
Iwaki.
De 3 liter V6 motor VQ-motor is in de Verenig
de Staten weer in de prijzen gevallen. Deze
krachtbron behoort tot de tien beste motoren
die in dat land leverbaar zijn. De redactie van
het Amerikaanse uitgeversconcern Ward’s
Communications Ine. vindt dat overigens al
zes jaar lang. Déze motor is in de USA lever
baar in de Maxima en Infinity.
Jaarlijks ontvangen tien motoren de “10 Best
Engines” prijs, die wordt uitgereikt tijdens de
Detroit Motor Show. Voor het modeljaar 2000
zijn er verschillende verbeteringen doorge
voerd. Het vermogen is verhoogd naar 222 pk
emen in de Precept
lermische energie
ilde omstandig-
iren zou
sstuurd naar
cunnen gebrui-
kan worden gebruikt om de
druk in de Michelin Proxima
lage weerstandsbanden op peil
te brengen of te houden.
De wielen wegen per stuks
slechts 3,8 kg en het remsys
teem maakt gebruik van elek
trisch aangedreven hydrauli
sche pompen in de buurt van
iedere remklauw. De Precept
heeft wee camera’s in plaats van
buitenspiegels, omdat deze
voorziening de stroomlijn met
17 procent zou verslechteren.
Het interieur is zeer futuristisch
van inrichting met de nadruk op
lichtgewicht materialen en ge
avanceerde elektronica. De auto
heeft zelfs een in het dashboard
geïntegreerde laptop.
In de Verenigde Staten hebber
Ford en Mazda het nieuws goe
verdeeld. Op de Los Angeles
Auto Show debuteerde de
nieuwe Tribute, een compacte
SUV, waarna Ford zijn versie,
de Escape, in Detroit voorstelde.
Op kleine details na komen bei
de auto’s overeen. Alle links ge
stuurde versies worden in Ame
rika gemaakt. Voor landen waar
men doorgaans pleegt aan lin
ker zijde van de weg te rijden,
worden zowel de Tribute als Es
cape in Japan geproduceerd.
y panelen, dat
ongeboden. Lief-
118 februari vol
et een bod uit
irt-art.nl). Deze
it die tijd te be-
>r Smart Centers:
dec.), Utrecht (17
n Haag (7 jan. -
lam (28 jan. t/m
trekker ideeën worden getoond
die later in serie zullen verschij
nen, geeft al duidelijk aan dat er
De auto zal in maar liefst 150
landen in de verkoop gaan en
komt dus ook naar Europa,
waardoor het avontuur met de
Ford Maverick voorzichtig naar
de achtergrond wordt gescho
ven. Het tweetal heeft een zelf-
zijn laadbak die 1,34 meter lang,
1,44 meter breed en 61 centime
ter hoog is. Deze laadruimte is
voorzien van een losse tafel en
stoelen, aardig bij een uitgebrei
de picknick onderweg. In het in
terieur treffen we comfortabele
stoelen met crèmekleurig leer, spn
dashboardelementen in gebor- De
steld aluminium en een infotro-
nic systeem met internet en e-
mail. Dit systeem kan net als de
navigatiecomputer en telefoon
met de stem gestuurd worden.
Achterin bevindingen zich inge
bouwde veiligheidszitjes voor
In de Detroit werd op de Motor
Show de Opel Zafira Snowtrek-
ker getoond, een conceptauto op
basis van de bij ons bekende Za
fira ruimtewagen voorzien van
vierwielaandrijving en een aan
gepaste carrosserie en gewijzigd
interieur. Diverse nieuwe vin
dingen zijn in dit model ver
werkt. Zo liet de Franse skifabri-
kant Rossignol voor het eerst
een nieuwe type korte ski zien,
die uitstekend past in de geïnte
greerde dakkoffer van de Snow-
trekker. De wielbasis is gelijk
gebleven, maar de carrosserie is
in alle richtingen wat gegroeid.
De Snowtrekker staat op ‘dikke’
18 inch wielen met 245/40R18
banden, die mede voor een grote
re grondspeling zorgen. Het ont
werp is eigenlijk een voortzet
ting van de lijn die Opel met de
G90 is ingeslagen met als be
langrijke elementen strakke lij
nen en hoge koplampen. En dat
zien we ook in het interieur te
rug. Het dak is gemaakt van hit-
teabsorberend veiligheidsglas,
waardoor het interieur extra
licht is geworden en de inzitten
den meer zicht hebben. De dak
koffer is 2 meter lang, 14 centi
meter hoog en 40 breed. Het is
verdeeld in twee compartimen
ten, die van binnenuit bereikt
kunnen worden. Het grootste
deel voor ski’s is uiteraard ook
van buitenaf bereikbaar. Het
Flex7 interieursysteem is in dit
prototype behouden gebleven.
Bovendien zijn in de bagage
ruimte speciale houders aange
bracht voor het vervoeren van
wintersportartikelen.
Voorin ligt Opel’s nieuwe 2,2 li
ter 16V direct ingespoten benzi
nemotor met een vermogen van
147 pk. De krachtbron is voor
zien van dubbele balansassen en
voldoet nu al aan de emissienor
men voor 2005. Deze motor zal
binnenkort debuteren in de Ast
ra coupé en later de Speedster.
Via een centraal differentieel en
viscokoppeling worden de vier
wielen aangedreven, die afhan
kelijk van de omstandigheden
jjueel geremd kunnen wor-
ak aanwezig voor
van de actieve vei-
r ontwikkelde een
uiterst compacte aangedreven
achteras om het wegklapsys-
teem van de achterste stoelen te
kunnen handhaven. De opmer
king van Opel dat met de Snow-
j meldt onder
mditioning air-
’jkheid van zij-
icjaar zullen de
■of Mazda Tribu
ien wielen met wieldoppen. De
Touring Edition is herkenbaar
aan de 16 inch lichtmetalen
exemplaren met vijf spaken en
krijgt tevens standaard aircon
ditioning. De meest complete is
de Limited Edition met verch
roomde 16 inch wielen, lederen
bekleding, een elektrisch gla
schuifdak en donker getinte
ten achter.
Hoge grille
De neus is indrukwekkend met
zijn hoge grille, sterk uitgewerk
te spatborden en boven elkaar
geplaatste koplampen en mist-
lichten. De vorm van de uitge
bouwde spatborden wordt aan
de onderkant van de carrosserie
voortgezet. De achterkant oogt
hoog gesloten en is uiterst vlak,
waardoor vergelijkingen kunnen
worden getrokken met Ameri
kaanse stationwagons uit vroeg
jaren vijftig. Het interieur is mo
dem en zeer Amerikaans van in
richting. Voorin staan twee goe
de stoelen en achterin een bank
die in twee ongelijke delen is op-
gedeeld. Op de Belgische markt
zijn drie versies beschikbaar. De
Classic Edition heeft 15 inch sta-
De Precept van General Motors
(GM) is een grote vijfpersoons,
vierdeurs sedan die met een
enorm lage Cw-waarde van
0,163 en een hybride-aandrij-
ving een gemiddeld verbruik be
haalt van 2,94 liter per 100 km.
Carrosserie en chassis zijn voor
een belangrijk deel van alumini
um gemaakt om gewicht te be
sparen, zonder op het gebied van
stijfheid te moeten inleveren.
zeer Amerikaans ogende auto
die een bescheiden lengte heeft
van 4,29 meter en bedoeld is als
concurrent van compacte ruim
tewagens als de Scénic, Zafira en
Picasso. De auto heeft zeer op
vallende vormgevingsdetails.
Hoedenplank
Niet alleen de rugleun ing van de
achterbank kan plat, ook die van
de passagiersstoel. De hoeden
plank kan op dit niveau worden
aangepast, waardoor men een
hoger geplaatste «vlakke» laad
vloer krijgt. De hoedenplank
kan ook omgedraaid op de bo
dem worden gelegd, om te voor
komen dat natte en vieze voor
werpen de vloerbedekking
evuilen. In de normale stand
kan de hoedenplank naar buiten
worden getrokken, zodat deze
dienst doet als picknicktafel.
Achter de achterbank en onder
vorige S-klasse van Mercedes en
dat mag geen toeval worden ge
noemd. En het is dat de acht
lichten niet geribbeld zijn,i
ders zou ook aan deze kant
vergelijking duidelijk opgaan.
De LS430 biedt meer binnen
ruimte dan zijn voorganger,
biedt nog meer veiligheidsitems,
een rijkere uitrusting en betere
rijkwaliteiten. Vooral door de
extreem gunstige stroomlijn is
het geluidsniveau nog verder te
ruggedrongen. De wielbasis is
verlengd, bij een gelijkblijvende
voertuiglengte. Dit resulteert in
meer binnenruimte. Nieuw is
verder een 4,3 liter V8 motor
met een vermogen van 290 pk
en koppel van van 430 Nm mede
dankzij de variabele kleptiming
Grand Routier
De grote Peugeot staat op een
onderstel met bekende elemen
ten dat vooral is afgestemd op
comfortabel rijden. Wegoneffen-
heden worden keurig verwerkt,
terwijl het overhellen in bochten
netjes wordt beperkt. Een echte
Grand Routier, zc
in Frankrijk kan
En dan de p
niet mals. X
eerste exemplars
verd, vanaf f.69.S
liter. De nieuwe
gint bij f.76.9Cn
is men minimaal f.91.900,=
kwijt. De twee HDi-versies kos
ten respectievelijk f.74.900,= en
f.81.900,= maar hierin is nog
niet de BPM verhoging van
tweeduizend gulden per 1 mei
opgenomen. In de toekomst zal
in ieder geval een 6 cilinder die
sel van Ford in de 607 verschij
nen en zijn krachtigere 6 cilin
ders niet ondenkbaar. Een break
kunnen we echter vergeten.
dragende carrosserie. Er komen
twee motorversies beschikbaar,
een 2 liter 4 cilinder van 130 pk
gekoppeld aan een vijfbak en
1 pk sterke 3 liter V6 met
automaat. De vier wie
den permanent aange-
v'i de V6 en er kan voor
l stand worden geko-
iere omstandig-
□itter krijgt achter-
ing, en die
zullen we bij meer
den voor nodig. De V6 maakt de
607 tot een zeer chique, waardi
ge toplimousine die maar weinig 1
■te wensen overlaat. Een flinke
stap terug lijkt de 2,2 liter 16-
klepper, een nieuwe motor die
een vermogen levert van 160 pk
en een koppel van 217 Nm bij
3900 tr/min. Maar ook deze 4 ci- I
finder is lekker stil en meer dan
voldoende in staat de 607 vlot te
laten presteren: top van 220
km/u, 0-100 in 9,6 sec. Daar
naast levert Peugeot in de 607
een splinternieuwe 2,2 liter 16-
kleps common rail turbodiesel, 1
die 136 pk levert bij 4000 tr/min I
en een fabuleus koppel van 317 IH
Nm bij 2000 tr/min. Hiermee is I
de HDi een toonbeeld van soup- 11
lesse, met een top van 205 km/u
en het sprintje in 10,6 seconden.
De motor is keurig stil en het rij- I
gedrag doet zeker niet voor een
benzineversie onder. Bovendien j
levert Peugeot als eerste op deze
motor standaard een roetfilter,
waarmee de uitlaatemissies ver-
der worden teruggebracht.
Daarnaast gaat Peugeot ook de 2
liter 16-klepper uit de 406 en de 11
2 liter 110 pk HDi in de 607 aan-
bieden.
Motorisch biedt de 607 meer
mogelijkheden dan aanvanke
lijk werd meegedeeld. Als eerste
beproefden we de 2,9 liter V6 ge
koppeld Eian een viertraps auto
maat. De motor is opgepept tot
210 pk en levert een koppel 285
Nm bij 3750 tr/min. De V6 is
fluisterstil en presteert bij een
gewicht van 1580 kg uitstekend.
Er kan een top gehaald worden
van 232 km/u en de auto accele
reert in 9,9 seconden naar de
100 km/u. De versie met hand-
bak heeft hier maar 8,1 secon-
lutojournalist
Volkswagen,
en speciale CD-
aver het Franse
e CD kent de-
jke opbouw als
e exemplaren,
het programma
de informatie
en. Er kan een
ie ingekeken-
:en aantal leuke
noude en
Natuurlijk gaat
oord in op de ge-
le bijzondere fa-
ederlanders in
;esloten. De 2CV
omen uiteraard
als ook bijvoor-
gse Rosalie en
e geschiedenis
leden, want ook
Xsara Picasso
beeld getoond,
kelijk is de uit
ing originele
taal zijn opgeno-
11 op 1 op het
keken. De aan-
pprijs van
akt deze Citroën
:henk voor Sin-
'oor niet alleen
ook autoliefheb-
:en.
de hoedenplank is een bagage
ruimte beschikbaar van 520 liter
die groeit tot maximaal 2.150 li
ter als de achterbank wordt uit
genomen. Er zijn diverse extra
opbergvakken, zoals een lade on
der de passagiersstoel en ver
schillende bekerhouders.
Voorin ligt een 2 liter 16-klepper
met een vermogen van 140 pk bij
5.600 tr./min. en eën flink kop
pel van 186 Nm bij 4.400 tr./min.
Er kan worden gekozen uit een
vijfbak of viertraps automaat.
ABS en een elektronische rem-
krachtverdeler zijn standaard
van de partij evenals uitsèhakel-
bare tractiecontrole die tot 55
km/u. actief kan zijn. Ook heeft
de Cruiser twee normale airbags
en twee zij-airbags en Isofix ver-
grendelpunten voor kinderstoel-
tjes op de achterbank. De Belgi
sche prijzen lopen omgerekend
uiteen van zo’n 38.500,- tot
50.000,- maar dat wil niet zeg
gen dat dit ook de Nederlandse
bedragen zullen worden, want
die zullen gezien ons belasting
systeem hoger komen liggen.
Overigens zal de Cruiser op ter
mijn ook leverbaar worden met
Mercedes CDI-motoren. De in
troductie in Nederland is voor
zien later dit vooijaar.
(WT-i). Ondanks de betere
staties is het brandstofver-
lomen. De ach-
i aangedreven
iutomaat met
Uiteraard zul-
uotingsi
is later ditjaa
t worden.
lags-
lirba
Ford Esc£
te in ons 1
worden.
0^9261