tie len Stoere Dodge MAXXcab Grote 3 liter auto van General Motors iishi Prijs voor Nissan motoren Nieuwe Lexus LS430 voor het najaar Ford Escape, helft van een tweeling Opel Zafira basis voor Amerikaanse conceptcar oor >dit In aantocht Chrysler Cruiser Peugeot 607 DE TILBURGSE KOERIER MUARI2000 «PAGINA 6 DE AUTOMAATDONDERDAG20 JANUARI 2000 PAGINA 7 Vervolg van bladzijde 1 Bekende elementen Jbare VI voor h-lief- bers Koning Leeuw lazen srui- we bevt Ise merk in de tief wil worden asegment. en: >p; tegen elak Op het moment dat op de jaarlijkse Detroit Motor Show de Amerikaanse prijs van de opvallende Ch rysler Cruiser ruimtewagen bekend werd gemaakt, was de definitieve productieversie van deze auto ook op de Brusselse autotentoonstelling te bewonderen en zijn nu ook de Belgische prijzen bekend. De Cruiser, het voorvoegsel Pronto is blijkbaar verdwenen, is een en igoed M* uik niet toegeno terwielen worden i via een vijftraps ai computerstoring. 1 len het exacte uitrustingsniveau en de prijs pas later dit jaar be kend gemaakt i is op don- i zaterdag en n ge- prest iter- bruit ,,an- itde een vierwielaangedreven Zafira in het verschiet ligt met een zwaardere motor. soals men alleen jk kan bouwen. i prijzen, want die zijn Vanaf mei zullen de iren worden gele- .900,= voor de 2 12,2 liter 16V be- )00,= en voor een V6 naai f.91.f Met de MAXXcab introduceert Dodge een conceptauto van een pick-up truck met het comfort en de ruimte van een personen auto. Vooral in de Amerikaanse samenleving is de pick-up een Vast gegeven. De modellen uit de j aren dertig en veertig waren vooral bedoeld om lading te ver voeren, terwijl de laatste jaren steeds meer aandacht wordt ge schonken aan de inzittenden. Maar laadvermogen en vloerop pervlak blijven belangrijke aan- koopargumenten. De MAXXcab mag 500 kg lading vervoeren in ig is de nieuwe Runner ook le- enteken. De ndige schuif- lirkant en is twee motoren; 6 pk en een 2,4 Vaar keuze is handgescha- m moderne S II automaat, subishi-model- b al heeft bewe- nner 2.0 heeft sidebags, arianten t< two-tone len. een 200 4-traps len worden dreven bij di de 4x4-lock i zen onder zwaaide heden. De 4-pi wielaandrijvin ontwikkeling i van dit soort voertuigen gaan zien. De Amerikaanse stan daarduitvoering i meer ABS, aircon bags en de mogelijl airbags. Eind dit ja :ape en/of 1 i land gepresenteerd kinderen die zich nooit meer zul len vervelen dankzij de DVD- speler, internet en een elektro nisch tekenblok. Iedere hoofdsteun is voorzien van een afzonderlijk in te stellen luid- -nreker. M,e middelste stoel achter kan met een druk op de knop hele maal naar voren gebracht wor den en een kleine camera gericht op de achterbank houdt een oog- individueel gei je in het zeil. De MAXXcab heeft den. ESP is ooi ee„ krachtige 4,7 liter VS met elektronisch gestuurde auto- uiterst comnac maat die deze gigant in staat stellen om 185 km/u te behalen en in 7,7 seconden naar de 96 km/u te sprinten. De top van het Lexus-program- ma zal voor het einde van het jaar worden vervangen. De hui dige LS400 maakt dan plaats voor zijn opvolger, de nieuwe LS430. Dit nieuwe model werd recent op de Detroit Motor Show onthuld, vanwege het grote be lang van Lexus op de Ameri kaanse markt. De nieuwe LS430 heeft een aantal trekjes die nog aan de LS400 doen den ken, met name de grille en mo torkap. Verder kenmerkt de auto zich door haast driehoeki ge, hoog opgetrokken koplam pen met meerdere units achter helder glas. Met name van de vorm van de portieren, de brede C-stijl en de achterschermen doen zeer sterk denken aan de Lexus introduceert op de LS430 diverse nieuwe opties zoals cli mate control op beide voorstoe len, elektrisch bediende achter- stoelen met geheugen, airconditioning achterin, stoel- verwarming achter en massage stand en een DVD-Rom naviga tiesysteem. De auto heeft een automatisch schakelende transaxle. Een zeer efficiënte oplossing, terwijl de bestuurder niets hoeft te doen. Remenergie wordt teruggewon nen en dat zorgt voor een fikse brandstofbesparing. Door het lage gewicht is stuur bekrachtiging achterwege gela ten. Computergestuurde lucht veren zorgen voor een constante rijhoogte, terwijl de samenge perste lucht in deze veren weer koelingssystei verwerkt. The die onder bepaal heden normaal verlor gaan, wordt nu ges de systemen het ki ken. Er wordt gewerkt aan twee accu- systemen, een nieuwe generatie compacte nikkel-hydride accu’s en ‘s werelds eerste toepassing van lithium polymeer accu’s. De technologie van de GM Precept is overigens ook terug te vinden in andere prototypes, zoals de Opel G90 die afgelopen septem ber in Frankfurt werd getoond. De Precept is een zogenaamde land is tussen B showroom en aan de gebruikte wa- amenwerken- dat voor deze e A-Selectie Is een jaar an tie. Iedere n een gerenom- zorg voor dat sn uitvoeringen ie historie be- tidien kan de □rwaarden Een gebruikte optisch in een en maximaal parallel-hybride, waarbij een elektromotor de voorwielen aan drijft en een compacte diesel de achterwielen voor z’n rekening neemt, ‘t Gaat hier om een 1,3 li ter driecilinder turbodiesel van 54 met directe inspuiting vol gens het common-rail principe. Een 32-bits, 266 Mhz computer houdt de wederzijdse communi catie tussen diverse elementen in de gaten zoals het gas- en rempedaal, de versnellingspook, het energiemanagementsys- teem, elektronische tractiecon- trole, de controller van de diesel motor, de transaxle controller, de controller van het thermale systeem en het remsysteem. Er zijn diverse zeer geavanceer de en intelligente warmte- en bij de Maxima en 227 pk bij de Infinity 130. Deze laatste heeft als aardig item een uitlaat- demper met variabele inhoud. Boven de 2000 tr/min gaat een klep open, waardoor de tegen druk wordt verlaagd en het vermogen oploopt. De jury vindt de 3 liter V6 een opwindende en levendige krachtbron die bereikbaar is voor ie dereen. Op één uitzondering is het alleen Nis san gelukt om zes jaar lang deze titel voor de zelfde motor te behalen. Nissan maakt de 3 liter V6 in een moderne fabriek in het Japanse Iwaki. De 3 liter V6 motor VQ-motor is in de Verenig de Staten weer in de prijzen gevallen. Deze krachtbron behoort tot de tien beste motoren die in dat land leverbaar zijn. De redactie van het Amerikaanse uitgeversconcern Ward’s Communications Ine. vindt dat overigens al zes jaar lang. Déze motor is in de USA lever baar in de Maxima en Infinity. Jaarlijks ontvangen tien motoren de “10 Best Engines” prijs, die wordt uitgereikt tijdens de Detroit Motor Show. Voor het modeljaar 2000 zijn er verschillende verbeteringen doorge voerd. Het vermogen is verhoogd naar 222 pk emen in de Precept lermische energie ilde omstandig- iren zou sstuurd naar cunnen gebrui- kan worden gebruikt om de druk in de Michelin Proxima lage weerstandsbanden op peil te brengen of te houden. De wielen wegen per stuks slechts 3,8 kg en het remsys teem maakt gebruik van elek trisch aangedreven hydrauli sche pompen in de buurt van iedere remklauw. De Precept heeft wee camera’s in plaats van buitenspiegels, omdat deze voorziening de stroomlijn met 17 procent zou verslechteren. Het interieur is zeer futuristisch van inrichting met de nadruk op lichtgewicht materialen en ge avanceerde elektronica. De auto heeft zelfs een in het dashboard geïntegreerde laptop. In de Verenigde Staten hebber Ford en Mazda het nieuws goe verdeeld. Op de Los Angeles Auto Show debuteerde de nieuwe Tribute, een compacte SUV, waarna Ford zijn versie, de Escape, in Detroit voorstelde. Op kleine details na komen bei de auto’s overeen. Alle links ge stuurde versies worden in Ame rika gemaakt. Voor landen waar men doorgaans pleegt aan lin ker zijde van de weg te rijden, worden zowel de Tribute als Es cape in Japan geproduceerd. y panelen, dat ongeboden. Lief- 118 februari vol et een bod uit irt-art.nl). Deze it die tijd te be- >r Smart Centers: dec.), Utrecht (17 n Haag (7 jan. - lam (28 jan. t/m trekker ideeën worden getoond die later in serie zullen verschij nen, geeft al duidelijk aan dat er De auto zal in maar liefst 150 landen in de verkoop gaan en komt dus ook naar Europa, waardoor het avontuur met de Ford Maverick voorzichtig naar de achtergrond wordt gescho ven. Het tweetal heeft een zelf- zijn laadbak die 1,34 meter lang, 1,44 meter breed en 61 centime ter hoog is. Deze laadruimte is voorzien van een losse tafel en stoelen, aardig bij een uitgebrei de picknick onderweg. In het in terieur treffen we comfortabele stoelen met crèmekleurig leer, spn dashboardelementen in gebor- De steld aluminium en een infotro- nic systeem met internet en e- mail. Dit systeem kan net als de navigatiecomputer en telefoon met de stem gestuurd worden. Achterin bevindingen zich inge bouwde veiligheidszitjes voor In de Detroit werd op de Motor Show de Opel Zafira Snowtrek- ker getoond, een conceptauto op basis van de bij ons bekende Za fira ruimtewagen voorzien van vierwielaandrijving en een aan gepaste carrosserie en gewijzigd interieur. Diverse nieuwe vin dingen zijn in dit model ver werkt. Zo liet de Franse skifabri- kant Rossignol voor het eerst een nieuwe type korte ski zien, die uitstekend past in de geïnte greerde dakkoffer van de Snow- trekker. De wielbasis is gelijk gebleven, maar de carrosserie is in alle richtingen wat gegroeid. De Snowtrekker staat op ‘dikke’ 18 inch wielen met 245/40R18 banden, die mede voor een grote re grondspeling zorgen. Het ont werp is eigenlijk een voortzet ting van de lijn die Opel met de G90 is ingeslagen met als be langrijke elementen strakke lij nen en hoge koplampen. En dat zien we ook in het interieur te rug. Het dak is gemaakt van hit- teabsorberend veiligheidsglas, waardoor het interieur extra licht is geworden en de inzitten den meer zicht hebben. De dak koffer is 2 meter lang, 14 centi meter hoog en 40 breed. Het is verdeeld in twee compartimen ten, die van binnenuit bereikt kunnen worden. Het grootste deel voor ski’s is uiteraard ook van buitenaf bereikbaar. Het Flex7 interieursysteem is in dit prototype behouden gebleven. Bovendien zijn in de bagage ruimte speciale houders aange bracht voor het vervoeren van wintersportartikelen. Voorin ligt Opel’s nieuwe 2,2 li ter 16V direct ingespoten benzi nemotor met een vermogen van 147 pk. De krachtbron is voor zien van dubbele balansassen en voldoet nu al aan de emissienor men voor 2005. Deze motor zal binnenkort debuteren in de Ast ra coupé en later de Speedster. Via een centraal differentieel en viscokoppeling worden de vier wielen aangedreven, die afhan kelijk van de omstandigheden jjueel geremd kunnen wor- ak aanwezig voor van de actieve vei- r ontwikkelde een uiterst compacte aangedreven achteras om het wegklapsys- teem van de achterste stoelen te kunnen handhaven. De opmer king van Opel dat met de Snow- j meldt onder mditioning air- ’jkheid van zij- icjaar zullen de ■of Mazda Tribu ien wielen met wieldoppen. De Touring Edition is herkenbaar aan de 16 inch lichtmetalen exemplaren met vijf spaken en krijgt tevens standaard aircon ditioning. De meest complete is de Limited Edition met verch roomde 16 inch wielen, lederen bekleding, een elektrisch gla schuifdak en donker getinte ten achter. Hoge grille De neus is indrukwekkend met zijn hoge grille, sterk uitgewerk te spatborden en boven elkaar geplaatste koplampen en mist- lichten. De vorm van de uitge bouwde spatborden wordt aan de onderkant van de carrosserie voortgezet. De achterkant oogt hoog gesloten en is uiterst vlak, waardoor vergelijkingen kunnen worden getrokken met Ameri kaanse stationwagons uit vroeg jaren vijftig. Het interieur is mo dem en zeer Amerikaans van in richting. Voorin staan twee goe de stoelen en achterin een bank die in twee ongelijke delen is op- gedeeld. Op de Belgische markt zijn drie versies beschikbaar. De Classic Edition heeft 15 inch sta- De Precept van General Motors (GM) is een grote vijfpersoons, vierdeurs sedan die met een enorm lage Cw-waarde van 0,163 en een hybride-aandrij- ving een gemiddeld verbruik be haalt van 2,94 liter per 100 km. Carrosserie en chassis zijn voor een belangrijk deel van alumini um gemaakt om gewicht te be sparen, zonder op het gebied van stijfheid te moeten inleveren. zeer Amerikaans ogende auto die een bescheiden lengte heeft van 4,29 meter en bedoeld is als concurrent van compacte ruim tewagens als de Scénic, Zafira en Picasso. De auto heeft zeer op vallende vormgevingsdetails. Hoedenplank Niet alleen de rugleun ing van de achterbank kan plat, ook die van de passagiersstoel. De hoeden plank kan op dit niveau worden aangepast, waardoor men een hoger geplaatste «vlakke» laad vloer krijgt. De hoedenplank kan ook omgedraaid op de bo dem worden gelegd, om te voor komen dat natte en vieze voor werpen de vloerbedekking evuilen. In de normale stand kan de hoedenplank naar buiten worden getrokken, zodat deze dienst doet als picknicktafel. Achter de achterbank en onder vorige S-klasse van Mercedes en dat mag geen toeval worden ge noemd. En het is dat de acht lichten niet geribbeld zijn,i ders zou ook aan deze kant vergelijking duidelijk opgaan. De LS430 biedt meer binnen ruimte dan zijn voorganger, biedt nog meer veiligheidsitems, een rijkere uitrusting en betere rijkwaliteiten. Vooral door de extreem gunstige stroomlijn is het geluidsniveau nog verder te ruggedrongen. De wielbasis is verlengd, bij een gelijkblijvende voertuiglengte. Dit resulteert in meer binnenruimte. Nieuw is verder een 4,3 liter V8 motor met een vermogen van 290 pk en koppel van van 430 Nm mede dankzij de variabele kleptiming Grand Routier De grote Peugeot staat op een onderstel met bekende elemen ten dat vooral is afgestemd op comfortabel rijden. Wegoneffen- heden worden keurig verwerkt, terwijl het overhellen in bochten netjes wordt beperkt. Een echte Grand Routier, zc in Frankrijk kan En dan de p niet mals. X eerste exemplars verd, vanaf f.69.S liter. De nieuwe gint bij f.76.9Cn is men minimaal f.91.900,= kwijt. De twee HDi-versies kos ten respectievelijk f.74.900,= en f.81.900,= maar hierin is nog niet de BPM verhoging van tweeduizend gulden per 1 mei opgenomen. In de toekomst zal in ieder geval een 6 cilinder die sel van Ford in de 607 verschij nen en zijn krachtigere 6 cilin ders niet ondenkbaar. Een break kunnen we echter vergeten. dragende carrosserie. Er komen twee motorversies beschikbaar, een 2 liter 4 cilinder van 130 pk gekoppeld aan een vijfbak en 1 pk sterke 3 liter V6 met automaat. De vier wie den permanent aange- v'i de V6 en er kan voor l stand worden geko- iere omstandig- □itter krijgt achter- ing, en die zullen we bij meer den voor nodig. De V6 maakt de 607 tot een zeer chique, waardi ge toplimousine die maar weinig 1 ■te wensen overlaat. Een flinke stap terug lijkt de 2,2 liter 16- klepper, een nieuwe motor die een vermogen levert van 160 pk en een koppel van 217 Nm bij 3900 tr/min. Maar ook deze 4 ci- I finder is lekker stil en meer dan voldoende in staat de 607 vlot te laten presteren: top van 220 km/u, 0-100 in 9,6 sec. Daar naast levert Peugeot in de 607 een splinternieuwe 2,2 liter 16- kleps common rail turbodiesel, 1 die 136 pk levert bij 4000 tr/min I en een fabuleus koppel van 317 IH Nm bij 2000 tr/min. Hiermee is I de HDi een toonbeeld van soup- 11 lesse, met een top van 205 km/u en het sprintje in 10,6 seconden. De motor is keurig stil en het rij- I gedrag doet zeker niet voor een benzineversie onder. Bovendien j levert Peugeot als eerste op deze motor standaard een roetfilter, waarmee de uitlaatemissies ver- der worden teruggebracht. Daarnaast gaat Peugeot ook de 2 liter 16-klepper uit de 406 en de 11 2 liter 110 pk HDi in de 607 aan- bieden. Motorisch biedt de 607 meer mogelijkheden dan aanvanke lijk werd meegedeeld. Als eerste beproefden we de 2,9 liter V6 ge koppeld Eian een viertraps auto maat. De motor is opgepept tot 210 pk en levert een koppel 285 Nm bij 3750 tr/min. De V6 is fluisterstil en presteert bij een gewicht van 1580 kg uitstekend. Er kan een top gehaald worden van 232 km/u en de auto accele reert in 9,9 seconden naar de 100 km/u. De versie met hand- bak heeft hier maar 8,1 secon- lutojournalist Volkswagen, en speciale CD- aver het Franse e CD kent de- jke opbouw als e exemplaren, het programma de informatie en. Er kan een ie ingekeken- :en aantal leuke noude en Natuurlijk gaat oord in op de ge- le bijzondere fa- ederlanders in ;esloten. De 2CV omen uiteraard als ook bijvoor- gse Rosalie en e geschiedenis leden, want ook Xsara Picasso beeld getoond, kelijk is de uit ing originele taal zijn opgeno- 11 op 1 op het keken. De aan- pprijs van akt deze Citroën :henk voor Sin- 'oor niet alleen ook autoliefheb- :en. de hoedenplank is een bagage ruimte beschikbaar van 520 liter die groeit tot maximaal 2.150 li ter als de achterbank wordt uit genomen. Er zijn diverse extra opbergvakken, zoals een lade on der de passagiersstoel en ver schillende bekerhouders. Voorin ligt een 2 liter 16-klepper met een vermogen van 140 pk bij 5.600 tr./min. en eën flink kop pel van 186 Nm bij 4.400 tr./min. Er kan worden gekozen uit een vijfbak of viertraps automaat. ABS en een elektronische rem- krachtverdeler zijn standaard van de partij evenals uitsèhakel- bare tractiecontrole die tot 55 km/u. actief kan zijn. Ook heeft de Cruiser twee normale airbags en twee zij-airbags en Isofix ver- grendelpunten voor kinderstoel- tjes op de achterbank. De Belgi sche prijzen lopen omgerekend uiteen van zo’n 38.500,- tot 50.000,- maar dat wil niet zeg gen dat dit ook de Nederlandse bedragen zullen worden, want die zullen gezien ons belasting systeem hoger komen liggen. Overigens zal de Cruiser op ter mijn ook leverbaar worden met Mercedes CDI-motoren. De in troductie in Nederland is voor zien later dit vooijaar. (WT-i). Ondanks de betere staties is het brandstofver- lomen. De ach- i aangedreven iutomaat met Uiteraard zul- uotingsi is later ditjaa t worden. lags- lirba Ford Esc£ te in ons 1 worden. 0^9261

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 23