Volkswagen Lupo 3-Liter TDI DEKKERS Zuinig aan Groot succes voor Saab Vernieuwd Hyundai met Trajet serieus in ruimtewagensegment aangezicht voor Subaru Forester OISTERWIJK De enige echte Hyundai-dealer voor Tilburg en omstreken Bedrijfsweg 17 - 5061 JX Oisterwijk - 013-5286900 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT» DONDERDAG 20 JANUARI 2000 PAGINA 3 J AN U ARI 2000 PAG I NA 2 Audi Start-stop Verbruiksmeter zer- Ultralichtgewicht Europese meetcyclus Prijs: g-garantie! SAAB ras 6B3 IWIJK'E 18.00 uur; 17.00 uur zitF nisc jden met de s toch wel het ils en. Om- 20 990,00 I 2UIDQOS7bi Ringbaan Zuid 301, Tilburg 013-4647676 TILBURG aan Noord 65 1 3-5321 4 1 1 8.000,- 14.500, - 34.000,- 37.500, - 45.000,- 22.000,- 36.000,- 74.500, - 69.750,- zijn "rijd ieuwe nes te 21.000,- 29.500,- 34.000,- 45.000,- AERO Wij vertellen er graag meer over! terwijk: igenstraat 12, 13)5283226 zan de officiële 'dus. Maar in t dit absoluut 1 als men op eurig 20 kilo- Afmetingen: Gewicht: Aanhanggei Verbruik: OISTERWIJK Sprendlingenstraat 1 2 Tel. 0 1 3-5283226 trisch bediende zijn tevens van ject heeft vier norm; en geen schuifdeuren. ■JTXoor moderne auto’s met technisch verfijnde K Utechnieken uit te rusten, zijn de hoeveelhe- den schadelijke stoffen in de uitlaatgassen enorm afgenomen. Daarom zal de ontwikkeling zich de komende tijd vooral gaan richten op het terug dringen van het brandstofverbruik. Is de 3-liter Lupo van Volkswagen de goede richting? cueus en mder stuurko- elbare stoe- verstelbare hoofdsteunen en kunnen volledig worden uitgeno men voor een maximaal bagage- volume. Centrale vergrendeling met afstandsbediening en elek- i portierruiten i de partij. De Tra- lale portieren Financieel verantwoord is de keuze voor de Lupo 3-liter nau welijks, maar bijzonder blijft de geboden techniek wel. stuks te gaan verkopen, mede door de komst van de Viggen en Aero modellen. 12.500, - 22.500, - 44.000,- 57.500, - 16.500, - Spectaculair is de belangstelling stuks op jaarbasis meemaakte, voor de cabrio, die in twee jaar Dit jaar verwacht Saab het ma- tijd een groei van 150 naar 400 gische aantal van vijfduizend irlijk wel or het ver- een zoge- .4.tdatbete- 13,3 gereden 54.500, - 67.500, - 89.500, - AUTO BONGERS Voor het eerst in de historie er in ons land in èén jaar tijd meer dan vierduizend nieuw Saabs verkocht, om precies te zijn 4.290 stuks. Nederland is Maar Volkswagen is uiteraard wel met de geijkte methodes begonnen. Allereerst moest het gewicht worden terugge bracht. Dit is bij deze bijzonde re Lupo vooral gebeurd door portieren, spatborden en mo torkap uit aluminium te ver vaardigen. Bij de productie van de achterklep wordt alu- AUTO SMOLDERS Binnenkort ook gevestigd in Tilburg bescheiden bagagevolume van de Lupo van slechts 130 liter is bekend en wijkt bij de 3-liter niet af. Maar dan het rijd auto, want dat is 1 meest bijzondere. Voorin ligt een nieuwe dieselmotor met een inhoud van 1191 cc verdeeld over drie cilinders. Deze worden direct ingespoten met behulp van de zogenaamde pompver- stuivertechniek. Verder is een turbocompressor aanwezig met verstelbare geometrie en een in tercooler. Het milieu wordt ge diend door de uitlaatgasterug- voer en oxidatiekatalysator. De krachtbron is goed voor een zeer behoorlijk vermogen van 61 pk bij 4000 tr/min en een koppel van 140 Nm tussen 1800 en 2400 tr/min. De voorwielen wor den aangedreven via een vijfve snellingsbak die elektronisch wordt bediend of handmatig middels een tiptronic-functie. Een koppelingspedaal is dus niet aanwezig. Kastel ontwikkeld. Motorkap en voorruit staan net niet in ei kaars verlengde. De auto heeft drie grote zijruiten eh een mi nuscuul exemplaar nët voor de buitenspiegels. De bumpers en stootstrips worden meegespoten en de dakrails zijn standaard. De 15 inch wielen geven de Tra ject mede een robuuste uitstra ling. De achterkant ia eenvoudig van vormgeving om een zo breed mogelijke klep mogelijk te ma ken. De achterlichten zijn daar door smal en hoog met een aardi ge vlakverdeling. Het derde remlicht is hoog tegen de achter- Met de pook in de STOP-stand wordt de motor gestart. Even de rem in trappen, de pook indruk ken en in de E-stand zetten. Nu is het simpelweg een kwestie van gas geven om de auto in be weging te zetten. Soepeltjes komt de kleine Volkswagen van z’n plaats en schakelt zeker bij rustig rijden opvallend vroeg over. Hoe lager het motortoeren- tal, hoe beter, is de elektronica geleerd. Wordt het pedaal wat feller ingetrapt, dan reageert de auto ook vlotter en dan blijken er goede prestaties haalbaar te zijn, zoals een topsnelheid van 165 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 14,5 seconden. Is de motor warm en staat men lan ger dan drie tellen stil met de rem ingetrapt, dan slaat de mo tor automatisch af. Bij het losla ten van de rem start de Lupo vanzelf. Handig als het stoplicht net op rood springt. Ook deze functie dient het verbruik. Maar in de praktijk gebeurt het maar al te vaak dat men voor een rood stoplicht aankomt, de rem in trapt, de motor laat afslaan en dat dan vervolgens het stoplicht meteen op groen gaat. Ook rij dend in een file is het erg verve lend als de motor constant af slaat en weer automatisch gestart wordt. Je krijgt dan al gauw de neiging om deze Eco- functie met pen knop op het dashboard uit te zetten. Overi gens werkt de start-stop-auto- maat alleen in de E-stand van de versnellingsbak. Maar rij dend in druk stadsverkeer zal men al snel merken dat de ver snellingsbak erg zenuwachtig op en neer gaat schakelen. Me nig medeweggebruiker zal den ken datje als bestuurder niet helemaal ter zake kundig bezig bent, omdat de bak zo heftig op en neer schakelt, dat de carros serie vrolijk boven het wegdek staat te dansen. Dus wat doe je, meteen over gaan op de Triptro- nic stand en verder handmatig schakelen. Dan keert de rust weer volledig weder, ga je weer als volwaardig chauffeur verder en blijkt de Lupo ineens behoor lijk pittig, omdat je zelf de scha- kelmomenten bepaald. Wie op zoek was naar een ruim tewagen, kon tot nu toe het Ko reaanse merk Hyundai over slaan. De Satellite werd wel als een soort ruimtewagen gepre senteerd, maar is in principe niets anders dan een personen- bus op basis van de H200 bestel wagen. De nieuwe Traject is een fors formaat ruimtewagen met plaats voor maximaal 7 perso nen. De auto heeft een moderne vormgeving, die niet zo sterk op Amerikaanse leest geschoeid lijkt te zijn. Dat klopt ook, want de Trajet is door het eigen ont werpbureau in het Duitse Mainz hebben beide varianten een an dere grille, motorkap, voorbum per en koplampen achter helder glas. De flankbeschermers zijn voortaan duidelijker waarneem baar, terwijl de lichtunits achter groter zijn geworden en ook hier de bumper is gewijzigd. De wijzi gingen in het interieur betreffen onder meer de bekledingsstof, het dashboard, extra bekerhou ders, langzaam dimmende interi- eurverlichting en een driepunts- gordel op de middelste zitplaats achterin. Ook het veersysteem is onder de loep genomen. Als vanouds is de Forester lever baar met twee 2 liter motoren, een injectieversie van 125 pk en de krachtige turbo van 170 pk. Beide motoren met vijfbak of a bo S hee zwarte pers en zijl lichtmetak varianten zijn i twee uitvoering uitrusting. Het interieur is natuurlijk re gelrecht van de bestaande Lupo overgenomen, met uiteraard een aantal aanpassingen. Zo is het fraai gevormde stuurwiel van magnesium gemaakt en wordt aluminium gebruikt voor de stoelframes. Het dashboard is verder identiek aan de andere Lupo’s met alleen twee afwij kende instrumenten. Onderin de snelheidsmeter zit een dis play waarop de stand van de versnellingspook wordt weerge geven en in de toerenteller zit een analoge verbruiksmeter en een digitale vermelding van het gemiddelde verbruik. Want als men zuinig aan doet, wil men dat ook weten. Uiteraard heeft deze Lupo geen centrale ver grendeling, elektrische ruiten of spiegels en stuurbekrachtiging, omdat deze onderdelen alleen maar extra energie zouden kos ten. Voorin staan twee goede stoelen met open hoofdsteunen. De achterbank heeft ook twee hoofdsteunen, maar biedt een geringe beenruimte. Het uiterst ruit geplaatst. Het motorenprogramma van de Traject begint met een 2 liter 16- klepper die goed is voor 136 pk. De motor is een bekende uit de Sonata en Coupé. Speciaal voor dit model is de motorophanging aangepast alsmede de alumini um cilinderkop. Daardoor zijn de j* trillingen vooral bij lage toeren tallen teruggebracht. De motor is te koppelen aan een handge- schakelde vijfbak of een elektro nisch geregelde viertraps auto maat. Later dit j aren volgen nog een 2,7 liter V6 en een in eigen huis ontwikkelde 2 liter direct ingespoten turbodiesel. De Hyundai Trajet is luxue compleet uitgerust met om meer een verstelbare s4— lom, uitgebreid verstelbare stoe len, werktafeltjes en diverse be kerhouders. De hellingshoek van de stoelen op de tweede zit- rij is zelfs aan te passen. Dat de Traject in Europa is ontwikkeld, blijkt duidelijk uit de interieur mogelijkheden. Alle stoelen kun nen afzonderlijk worden ver steld, hebben in hoogte minium en magnesium ge bruikt. Ook staat de Lupo op speciale, gesmede lichtmetalen wielen met ultralichtgewicht banden in de maat 155/65 R 14. De Lupo 3-Liter weegt 803 kg terwijl alle andere uitvoeringen zich globaal rond de 900 kg be wegen. De volgende stap is het optimaliseren van de stroomlijn en hoe kleiner een auto is, hoe moeilijker zo’n klus geklaard wordt. De Lupo 3-liter heeft aangepaste bumpers, afwijkend gevormde dorpels en een dichte grille. Hierdoor is de Lupo 3-li- ter ook eenvoudig van zijn soort genoten te onderscheiden. Er kan uit tien verschillende lak- kleuren worden gekozen, waar onder opvallende tinten als geel, fantasiagroen en flashrood. Hierbij passen ook weer uiter mate vrolijke bekledingsstoffen in geel, groen, blauw of rood, naast uiteraard zwart en grijs. Daarnaast is er nog de speciale bekledingsstof Techno in licht- turbo van 1 n zijn te leveren F automaat. De Tur- jeft bovendien een volledig grille, meegespoten bum- 1 zijbeplating en 16 inch len wielen. Vrijwel alle i weer te kiezen in igen wat betreft hiermee binnengedrongen tot de top vijf van best verkopende Saab-landen. Dit nieuwe record betekent een verbetering van het resultaat van 1998 met twin tig procent. In de hogere markt segmenten kwam Saab als grootste stijger naar bovei dat Saab voortaan op veel zoge naamde shortlists van wagen- parkbeheerders en leasemaatschappijen staat, heeft het merk het afgelopen jaar veel nieuwe rijders mogen verwelkomen. Van de Saab 9-3 werden er 2.657 stuks verkocht, tegen 2.057 vorig jaar. Het aan deel dieselmotoren bedraagt hier 17 procent. Ook is men zeer tevreden over de grote 9-5 waar van er 1227 over de toonbank gingen. De groei is hier vooral toe te schrijven aan de Estate. AUTOMOBIELBEDRIJF ubaru-dealer rge-a. KORVELSEWEG 99, TILBURG TEL 013-5355575 Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Prestaties: Het lijkt gemakkelijk, het te rugdringen van het brandstof verbruik. Je neemt een kleine motor, zet deze in een zeer lichte auto en zorgt dat de aërodynamica in orde is. Maar daarmee zijn we er niet. De klant koopt anno 2000 zo’n voertuig niet. De auto moet aan alle wensen en eisen op het gebied van veiligheid, com fort, uitrusting en rijgedrag voldoen. Maar, dat heeft natuur weer zijn gevolgen voor bruik. De Lupo is i naamde 3 liter auto en d kent dat er gemiddeld 31 kilometer kan worden gereden op 1 liter dieselolie en dan vol- De Autosalon in Brussel leverde een facelift op voor de Subaru Fo rester. Zowel de voor- als achter kant is op details aangepast. Zo grijs met een werkje. Het typi sche is dat als je met de Lupo 3- liter door het verkeer gaatje denkt datje opvalt, maar dat is natuurlijk niet zo. Alleen een kenner weet de auto op z’n waarde te schatten. Om de Traject een comfortabel weggedrag te kunnen verlenen zijn de voonyielen opgehangen volgens het McPherson principe en vinden we achter een ophan ging met stabilisatorstang en gasdempers, om te voorkomen dat de koets te veel gaat hellen in bochten of bij stevig remmen. Twee airbags zijn standaard evenals driepuntsgordels op alle tplaatsen en ABS met elektro- sche remkrachtverdeling. We zullen half februari nader met de Hyundai Trajet gaan kenni smaken, waarna de auto snel be schikbaar zal zijn vanaf zo’n £47.000,=. gens de normen ve Europese meetcycl de praktijk wordt c niet gehaald. Wel als men op een 80 km weg keurig 20 kilo meter lang rechtdoor rijdt, maar niet in normaal druk verkeer met de verwarming, verlichting en radio aan, want ook deze voorzieningen vragen hun tol. Gemiddeld gesproken kwamen we uit op 1 liter op 23,8 kilome ter en dat is enorm zuinig, maar niet wat beloofd is. Dat is alleen te halen als men zich meer dan keurig aan de snelheid houdt en zeer bewust met het gaspedaal omgaat, want dat is en blijft het enige instrument waarmee u als automobilist het verbruik recht streeks kunt beïnvloeden. De Lupo 3-liter wordt in een kleine serie gebouwd en is van wege zijn bijzondere techniek erg duur, namelijk £33.650,=. De prijs van een kale Golf, ter wijl men voor £28.295,= ook een Lupo 1.7 SDI heeft die makkelijk aan de 1 op 20 komt. En voor wie meer sportiviteit wenst en de 3 cilinder pomp- verstuivertëchniek wil, is er sinds kort nog de Lupo 1.4 TDI voor £31.225,=. Technische gegevens: Volkswagen Lupo 3-liter TDI 3 in lijn 1191 cc 76,5 x 86,4 mm 61 pk bij 4000 tr/min 140 Nm bij 1800-2400 tr/min topsnelheid 165 km/u acceleratie 0-100 in 14,5 sec. lengte 3,529 meter, breedte 1,621 meter 803 kg rwicht: 650 kg (geremd) stadscyclus 3,6 liter/100 km buitenwegcyclus 2,7 liter/100 km gecombineerd 2,99 liter/100 km £33.650,= GROOT 1 .344)R1S

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 19