Volkswagen Lupo 3-Liter TDI
DEKKERS
Zuinig aan
Groot succes voor Saab
Vernieuwd
Hyundai met Trajet
serieus in ruimtewagensegment
aangezicht voor
Subaru Forester
OISTERWIJK
De enige echte Hyundai-dealer voor Tilburg en omstreken
Bedrijfsweg 17 - 5061 JX Oisterwijk - 013-5286900
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT» DONDERDAG 20 JANUARI 2000 PAGINA 3
J AN U ARI 2000 PAG I NA 2
Audi
Start-stop
Verbruiksmeter
zer-
Ultralichtgewicht
Europese meetcyclus
Prijs:
g-garantie!
SAAB
ras 6B3
IWIJK'E
18.00 uur;
17.00 uur
zitF
nisc
jden met de
s toch wel het
ils
en. Om-
20 990,00 I
2UIDQOS7bi
Ringbaan Zuid 301, Tilburg
013-4647676
TILBURG
aan Noord 65
1 3-5321 4 1 1
8.000,-
14.500, -
34.000,-
37.500, -
45.000,-
22.000,-
36.000,-
74.500, -
69.750,-
zijn
"rijd
ieuwe
nes te
21.000,-
29.500,-
34.000,-
45.000,-
AERO
Wij vertellen er
graag meer over!
terwijk:
igenstraat 12,
13)5283226
zan de officiële
'dus. Maar in
t dit absoluut
1 als men op
eurig 20 kilo-
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhanggei
Verbruik:
OISTERWIJK
Sprendlingenstraat 1 2
Tel. 0 1 3-5283226
trisch bediende
zijn tevens van
ject heeft vier norm;
en geen schuifdeuren.
■JTXoor moderne auto’s met technisch verfijnde
K Utechnieken uit te rusten, zijn de hoeveelhe-
den schadelijke stoffen in de uitlaatgassen
enorm afgenomen. Daarom zal de ontwikkeling zich
de komende tijd vooral gaan richten op het terug
dringen van het brandstofverbruik. Is de 3-liter
Lupo van Volkswagen de goede richting?
cueus en
mder
stuurko-
elbare stoe-
verstelbare hoofdsteunen en
kunnen volledig worden uitgeno
men voor een maximaal bagage-
volume. Centrale vergrendeling
met afstandsbediening en elek-
i portierruiten
i de partij. De Tra-
lale portieren
Financieel verantwoord is de
keuze voor de Lupo 3-liter nau
welijks, maar bijzonder blijft
de geboden techniek wel.
stuks te gaan verkopen, mede
door de komst van de Viggen en
Aero modellen.
12.500, -
22.500, -
44.000,-
57.500, -
16.500, -
Spectaculair is de belangstelling stuks op jaarbasis meemaakte,
voor de cabrio, die in twee jaar Dit jaar verwacht Saab het ma-
tijd een groei van 150 naar 400 gische aantal van vijfduizend
irlijk wel
or het ver-
een zoge-
.4.tdatbete-
13,3
gereden
54.500, -
67.500, -
89.500, -
AUTO BONGERS
Voor het eerst in de historie
er in ons land in èén jaar tijd
meer dan vierduizend nieuw
Saabs verkocht, om precies te
zijn 4.290 stuks. Nederland is
Maar Volkswagen is uiteraard
wel met de geijkte methodes
begonnen. Allereerst moest
het gewicht worden terugge
bracht. Dit is bij deze bijzonde
re Lupo vooral gebeurd door
portieren, spatborden en mo
torkap uit aluminium te ver
vaardigen. Bij de productie
van de achterklep wordt alu-
AUTO SMOLDERS
Binnenkort ook gevestigd in Tilburg
bescheiden bagagevolume van
de Lupo van slechts 130 liter is
bekend en wijkt bij de 3-liter
niet af.
Maar dan het rijd
auto, want dat is 1
meest bijzondere. Voorin ligt
een nieuwe dieselmotor met een
inhoud van 1191 cc verdeeld
over drie cilinders. Deze worden
direct ingespoten met behulp
van de zogenaamde pompver-
stuivertechniek. Verder is een
turbocompressor aanwezig met
verstelbare geometrie en een in
tercooler. Het milieu wordt ge
diend door de uitlaatgasterug-
voer en oxidatiekatalysator. De
krachtbron is goed voor een zeer
behoorlijk vermogen van 61 pk
bij 4000 tr/min en een koppel
van 140 Nm tussen 1800 en
2400 tr/min. De voorwielen wor
den aangedreven via een vijfve
snellingsbak die elektronisch
wordt bediend of handmatig
middels een tiptronic-functie.
Een koppelingspedaal is dus
niet aanwezig.
Kastel ontwikkeld. Motorkap en
voorruit staan net niet in ei
kaars verlengde. De auto heeft
drie grote zijruiten eh een mi
nuscuul exemplaar nët voor de
buitenspiegels. De bumpers en
stootstrips worden meegespoten
en de dakrails zijn standaard.
De 15 inch wielen geven de Tra
ject mede een robuuste uitstra
ling. De achterkant ia eenvoudig
van vormgeving om een zo breed
mogelijke klep mogelijk te ma
ken. De achterlichten zijn daar
door smal en hoog met een aardi
ge vlakverdeling. Het derde
remlicht is hoog tegen de achter-
Met de pook in de STOP-stand
wordt de motor gestart. Even de
rem in trappen, de pook indruk
ken en in de E-stand zetten. Nu
is het simpelweg een kwestie
van gas geven om de auto in be
weging te zetten. Soepeltjes
komt de kleine Volkswagen van
z’n plaats en schakelt zeker bij
rustig rijden opvallend vroeg
over. Hoe lager het motortoeren-
tal, hoe beter, is de elektronica
geleerd. Wordt het pedaal wat
feller ingetrapt, dan reageert de
auto ook vlotter en dan blijken
er goede prestaties haalbaar te
zijn, zoals een topsnelheid van
165 km/u en een acceleratie van
0 tot 100 in 14,5 seconden. Is de
motor warm en staat men lan
ger dan drie tellen stil met de
rem ingetrapt, dan slaat de mo
tor automatisch af. Bij het losla
ten van de rem start de Lupo
vanzelf. Handig als het stoplicht
net op rood springt. Ook deze
functie dient het verbruik. Maar
in de praktijk gebeurt het maar
al te vaak dat men voor een rood
stoplicht aankomt, de rem in
trapt, de motor laat afslaan en
dat dan vervolgens het stoplicht
meteen op groen gaat. Ook rij
dend in een file is het erg verve
lend als de motor constant af
slaat en weer automatisch
gestart wordt. Je krijgt dan al
gauw de neiging om deze Eco-
functie met pen knop op het
dashboard uit te zetten. Overi
gens werkt de start-stop-auto-
maat alleen in de E-stand van
de versnellingsbak. Maar rij
dend in druk stadsverkeer zal
men al snel merken dat de ver
snellingsbak erg zenuwachtig
op en neer gaat schakelen. Me
nig medeweggebruiker zal den
ken datje als bestuurder niet
helemaal ter zake kundig bezig
bent, omdat de bak zo heftig op
en neer schakelt, dat de carros
serie vrolijk boven het wegdek
staat te dansen. Dus wat doe je,
meteen over gaan op de Triptro-
nic stand en verder handmatig
schakelen. Dan keert de rust
weer volledig weder, ga je weer
als volwaardig chauffeur verder
en blijkt de Lupo ineens behoor
lijk pittig, omdat je zelf de scha-
kelmomenten bepaald.
Wie op zoek was naar een ruim
tewagen, kon tot nu toe het Ko
reaanse merk Hyundai over
slaan. De Satellite werd wel als
een soort ruimtewagen gepre
senteerd, maar is in principe
niets anders dan een personen-
bus op basis van de H200 bestel
wagen. De nieuwe Traject is een
fors formaat ruimtewagen met
plaats voor maximaal 7 perso
nen. De auto heeft een moderne
vormgeving, die niet zo sterk op
Amerikaanse leest geschoeid
lijkt te zijn. Dat klopt ook, want
de Trajet is door het eigen ont
werpbureau in het Duitse Mainz
hebben beide varianten een an
dere grille, motorkap, voorbum
per en koplampen achter helder
glas. De flankbeschermers zijn
voortaan duidelijker waarneem
baar, terwijl de lichtunits achter
groter zijn geworden en ook hier
de bumper is gewijzigd. De wijzi
gingen in het interieur betreffen
onder meer de bekledingsstof,
het dashboard, extra bekerhou
ders, langzaam dimmende interi-
eurverlichting en een driepunts-
gordel op de middelste zitplaats
achterin. Ook het veersysteem is
onder de loep genomen.
Als vanouds is de Forester lever
baar met twee 2 liter motoren,
een injectieversie van 125 pk en
de krachtige turbo van 170 pk.
Beide motoren
met vijfbak of a
bo S hee
zwarte
pers en zijl
lichtmetak
varianten zijn i
twee uitvoering
uitrusting.
Het interieur is natuurlijk re
gelrecht van de bestaande Lupo
overgenomen, met uiteraard een
aantal aanpassingen. Zo is het
fraai gevormde stuurwiel van
magnesium gemaakt en wordt
aluminium gebruikt voor de
stoelframes. Het dashboard is
verder identiek aan de andere
Lupo’s met alleen twee afwij
kende instrumenten. Onderin
de snelheidsmeter zit een dis
play waarop de stand van de
versnellingspook wordt weerge
geven en in de toerenteller zit
een analoge verbruiksmeter en
een digitale vermelding van het
gemiddelde verbruik. Want als
men zuinig aan doet, wil men
dat ook weten. Uiteraard heeft
deze Lupo geen centrale ver
grendeling, elektrische ruiten of
spiegels en stuurbekrachtiging,
omdat deze onderdelen alleen
maar extra energie zouden kos
ten. Voorin staan twee goede
stoelen met open hoofdsteunen.
De achterbank heeft ook twee
hoofdsteunen, maar biedt een
geringe beenruimte. Het uiterst
ruit geplaatst.
Het motorenprogramma van de
Traject begint met een 2 liter 16-
klepper die goed is voor 136 pk.
De motor is een bekende uit de
Sonata en Coupé. Speciaal voor
dit model is de motorophanging
aangepast alsmede de alumini
um cilinderkop. Daardoor zijn de j*
trillingen vooral bij lage toeren
tallen teruggebracht. De motor
is te koppelen aan een handge-
schakelde vijfbak of een elektro
nisch geregelde viertraps auto
maat. Later dit j aren volgen nog
een 2,7 liter V6 en een in eigen
huis ontwikkelde 2 liter direct
ingespoten turbodiesel.
De Hyundai Trajet is luxue
compleet uitgerust met om
meer een verstelbare s4—
lom, uitgebreid verstelbare stoe
len, werktafeltjes en diverse be
kerhouders. De hellingshoek
van de stoelen op de tweede zit-
rij is zelfs aan te passen. Dat de
Traject in Europa is ontwikkeld,
blijkt duidelijk uit de interieur
mogelijkheden. Alle stoelen kun
nen afzonderlijk worden ver
steld, hebben in hoogte
minium en magnesium ge
bruikt. Ook staat de Lupo op
speciale, gesmede lichtmetalen
wielen met ultralichtgewicht
banden in de maat 155/65 R 14.
De Lupo 3-Liter weegt 803 kg
terwijl alle andere uitvoeringen
zich globaal rond de 900 kg be
wegen. De volgende stap is het
optimaliseren van de stroomlijn
en hoe kleiner een auto is, hoe
moeilijker zo’n klus geklaard
wordt. De Lupo 3-liter heeft
aangepaste bumpers, afwijkend
gevormde dorpels en een dichte
grille. Hierdoor is de Lupo 3-li-
ter ook eenvoudig van zijn soort
genoten te onderscheiden. Er
kan uit tien verschillende lak-
kleuren worden gekozen, waar
onder opvallende tinten als geel,
fantasiagroen en flashrood.
Hierbij passen ook weer uiter
mate vrolijke bekledingsstoffen
in geel, groen, blauw of rood,
naast uiteraard zwart en grijs.
Daarnaast is er nog de speciale
bekledingsstof Techno in licht-
turbo van 1
n zijn te leveren
F automaat. De Tur-
jeft bovendien een volledig
grille, meegespoten bum-
1 zijbeplating en 16 inch
len wielen. Vrijwel alle
i weer te kiezen in
igen wat betreft
hiermee binnengedrongen tot de
top vijf van best verkopende
Saab-landen. Dit nieuwe record
betekent een verbetering van
het resultaat van 1998 met twin
tig procent. In de hogere markt
segmenten kwam Saab als
grootste stijger naar bovei
dat Saab voortaan op veel zoge
naamde shortlists van wagen-
parkbeheerders en
leasemaatschappijen staat,
heeft het merk het afgelopen
jaar veel nieuwe rijders mogen
verwelkomen. Van de Saab 9-3
werden er 2.657 stuks verkocht,
tegen 2.057 vorig jaar. Het aan
deel dieselmotoren bedraagt
hier 17 procent. Ook is men zeer
tevreden over de grote 9-5 waar
van er 1227 over de toonbank
gingen. De groei is hier vooral
toe te schrijven aan de Estate.
AUTOMOBIELBEDRIJF
ubaru-dealer
rge-a. KORVELSEWEG 99, TILBURG TEL 013-5355575
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Prestaties:
Het lijkt gemakkelijk, het te
rugdringen van het brandstof
verbruik. Je neemt een kleine
motor, zet deze in een zeer
lichte auto en zorgt dat de
aërodynamica in orde is. Maar
daarmee zijn we er niet. De
klant koopt anno 2000 zo’n
voertuig niet. De auto moet
aan alle wensen en eisen op
het gebied van veiligheid, com
fort, uitrusting en rijgedrag
voldoen.
Maar, dat heeft natuur
weer zijn gevolgen voor
bruik. De Lupo is i
naamde 3 liter auto en d
kent dat er gemiddeld 31
kilometer kan worden gereden
op 1 liter dieselolie en dan vol-
De Autosalon in Brussel leverde
een facelift op voor de Subaru Fo
rester. Zowel de voor- als achter
kant is op details aangepast. Zo
grijs met een werkje. Het typi
sche is dat als je met de Lupo 3-
liter door het verkeer gaatje
denkt datje opvalt, maar dat is
natuurlijk niet zo. Alleen een
kenner weet de auto op z’n
waarde te schatten.
Om de Traject een comfortabel
weggedrag te kunnen verlenen
zijn de voonyielen opgehangen
volgens het McPherson principe
en vinden we achter een ophan
ging met stabilisatorstang en
gasdempers, om te voorkomen
dat de koets te veel gaat hellen
in bochten of bij stevig remmen.
Twee airbags zijn standaard
evenals driepuntsgordels op alle
tplaatsen en ABS met elektro-
sche remkrachtverdeling. We
zullen half februari nader met
de Hyundai Trajet gaan kenni
smaken, waarna de auto snel be
schikbaar zal zijn vanaf zo’n
£47.000,=.
gens de normen ve
Europese meetcycl
de praktijk wordt c
niet gehaald. Wel als men op
een 80 km weg keurig 20 kilo
meter lang rechtdoor rijdt, maar
niet in normaal druk verkeer
met de verwarming, verlichting
en radio aan, want ook deze
voorzieningen vragen hun tol.
Gemiddeld gesproken kwamen
we uit op 1 liter op 23,8 kilome
ter en dat is enorm zuinig, maar
niet wat beloofd is. Dat is alleen
te halen als men zich meer dan
keurig aan de snelheid houdt en
zeer bewust met het gaspedaal
omgaat, want dat is en blijft het
enige instrument waarmee u als
automobilist het verbruik recht
streeks kunt beïnvloeden.
De Lupo 3-liter wordt in een
kleine serie gebouwd en is van
wege zijn bijzondere techniek
erg duur, namelijk £33.650,=.
De prijs van een kale Golf, ter
wijl men voor £28.295,= ook
een Lupo 1.7 SDI heeft die
makkelijk aan de 1 op 20 komt.
En voor wie meer sportiviteit
wenst en de 3 cilinder pomp-
verstuivertëchniek wil, is er
sinds kort nog de Lupo 1.4 TDI
voor £31.225,=.
Technische gegevens:
Volkswagen Lupo 3-liter TDI
3 in lijn
1191 cc
76,5 x 86,4 mm
61 pk bij 4000 tr/min
140 Nm bij 1800-2400 tr/min
topsnelheid 165 km/u
acceleratie 0-100 in 14,5 sec.
lengte 3,529 meter, breedte 1,621 meter
803 kg
rwicht: 650 kg (geremd)
stadscyclus 3,6 liter/100 km
buitenwegcyclus 2,7 liter/100 km
gecombineerd 2,99 liter/100 km
£33.650,=
GROOT
1
.344)R1S