Toyota Avensis Wagon 2.0 D4-D Linea Sol Autonova IS V.D.T. kiest voor motoren Ü1 General Motors volledig eigenaar Saab ’s o I Seat Arosa met twee nieuwe Unieke Lancia Giubileo voor de Paus Mazda vernieuwt de 121 V O Tien met 'n griffel... BS sïEis p DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT» DONDERDAG 13 JANUARI 2000 «PAGINA 3 ARI2000 «PAGINA2 27.000 24.000 25.000 94.000 85.200 59.000 40.828 65.000 23.000 20.000 8.000 40.000 Drie carrosserievarianten 35.000 28.000 15.000 Soepel Merk en type: Gebouwd op comfort Verbruik: Prijs: 347722 presen- I wijzigin- uto die in 342838 auto's 341261 wn 7 344027 347771 IRLE topsnelheid 190 km/u acceleratie 0-100 in 11,5 sec. stadscyclus 8 liter/100 km buitenwegcyclus 4,8 liter/IOO km gecombineerd 5,9 liter/100 km £54.640,= .199921.000 km .199453.000 km .199674.000 km .199510.000 km .199449.000 km .1990....108.000km I1993....107.000km HSSSI mobiliteits- I4 dagen of uitstekende .1996 .1996 .1996 .1996 .1996 .1990 .1997 .1997 .1992 .1992 .1991 .1995 .1993 .1996 at het innen af- 1 door andere fabri- zorden gevolgd. ortieve automobi- sra volop aan zijn Tattoo en De spor- sten in Aven- ..groenmet1994 ,...zwartmet....1997 ..bronsmet1996 ..bf onsmet1996 ....grijsmet1996 duidt zegge 1995 cc 110 pk bij 4000 tr/min 250 Nm bij 2000-2400 tr/min lengte 4,57 meter, breedte 1,71 meter 1330 kg lir kc EC DD: Km. St. f7 RENAULT PEUGEOT Uw leukste Toyota dealer van Tilburg e.od Ringbaan-noord 95, Tilburg. Telefoon 013-5351035. Donderdag koopavond van Investor triële Holdin mee General i de laatste tie- De GM groep ^fapanse autofabrikanten liepen tot nu toe niet K voorop als het om dieselteehniek ging. Niet verwonderlijk omdat de personenauto met dieselmotor vooral in Europa populair is en in veel mindere mate in Japan zelf en op de zo belangrijke en grote Amerikaanse automarkt. Maar Toyota doet nu ineens een reuzensprong vooruit met de nieuwe dieselmotor in de Avensis. Onlangs leverde de Tilbur" Nissan dealer Denissen vijf san Primera’s aan het bedri Van Doome’s Transmissie (V.D.T.) in deze stad. V.D.T. ont wikkelde de Continu Variabele Transmissie (C.V.T.) en produ ceert de duwbanden die in de C.V.T. toegepast worden. lelijk. Wat overigens niet wil „gen dat de Avensis aan de buitenkant rumoe nu stapvoets rijdt i km/u over de snelv van een diesel is ni Sterker nog, lesse en rijge D4-D alle l irgse vijfNis- ftrijf Saab verschaft wereldwijd werkge- legenheid aan bijna 10.000 mede- werkers en wordt in 50 landen op de markt gebracht. Technische gegevens: Toyota Avensis Wagon 2.0 D4-D Linea Sol j Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Aanhanggewicht: 1300 kg (geremd) Prestaties: wikkelen, waardoor een nog grotere bijdrage wordt geleverd aan een we reldwijde diversiteit waar het re sources, ervaring en producten be treft.” SS Deze versnellingsbak kent naast de automaat-stand ook nog een schakelmogelijkheid van zes voorgeprogrammeerde versnel- ’ingen. Met deze mogelijkheid tornt ook de spoi list in de Primer: trekken. De C.V.T. heeft veel voordelen ten opzichte van een conventio nele automatische transmissie. Allereerst verloop de aandrij ving geheel traploos en voelt de automobilist geen enkel schakel-’ moment. Doordat de C.V.T. al tijd de juiste overbrenj houding kiest is een at .T. zuinige* automobie. tische trans Br kort ws leen Saab Automobile AB werd maart 1990 een 50-50 joii waarbij de GM Group de 1 de aandelen in bezit kree' Scania AB de andere helf i heeft aangekondigd smens is gebruik te optie om de resteren- bAutomo- verven. handen Zweedse Indus- schappij waar af eigendom ft gedeeld, nd januari lering van Saab en j g op het gebied van ingen een belangrijke j GM op een wereldwij- i fstadion \\WIU£M 11 k \\de Hovel De voordelen van de C.V.T. zijn duidelijk. Na vele jaren ontwik kelen neemt de belangstelling voor deze techniek bij veel auto fabrikanten toe. Het licht dan ook in de verwachting dat voorbeeld van Nissan bim zienbare tijd kanten zal wc De combinatie van het fantasti sche weggedrag, de soepele zeer krachtige 2,0 16-kleppen injec- tiemotor en de Hypertronic M6 transmissie maken deze uitvoe- ring van Nissan’s middenklasser adding kiest is een aTto m™1” tot een “P^chtbak”. een C.V.T. zuiniger en stiller dan een automobiel met normale automatische transmissie. Tot voor kort was de C.V.T tech niek alleen verkrijgbaar in auto’s tot pakweg 85 KW (115 din/pk). De Nissan Primera is de eerste auto in de hogere midden klasse die met dit pracht staaltje techniek leverbaar is. Het rijden rd op 15 int venture, b helft van seg en Saab- slft. Saab- volledig eigenaar worden van Saab. “Tijdens onze tienjarige partner schap met Saab hebben wij een groeiend succes op de markt waar genomen, alsmede een internatio nale versterking van Saab als auto merk,” verklaarde GM President en Chief Operating Officer G. Richard Wagoner, Jr. “Wij hebben een fan tastische relatie met Saab en waar- deren onze associatie met Investor, productbenadei haar ervaring Oj turbo toepassin' bijdrage voor Gj de basis.” B of ien deed, Blse reb- sden rniet l verstel- itingen, zodat =!"nen met de verstelbare stuur- <v Jom een prima zitpositie kan worden gevonden, die zelfs na een paar honderd kilometer niet vermoeit; Specifiek voor de Li- tieve top in het Arosa-program- ma wordt vanaf nu gevormd door de 1.4 16V met een vermo gen van 100 pk en een koppel van 126 Nm bij 4400 tr/min. Hiermee haalt de compacte Seat 188 km/u en sprint in precies 10 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. Deze Arosa 16V wordt aangeboden in de Sport- uitvoering met vier airbags, ABS, een verlaagd onderstel, lichtmetalen wielen, audio-in- stallatie, centrale vergrende ling, verstelbaar stuurwiel, hoogteverstelling op de twee stoelen en een alarm en dat voor een prijs van f.29.295,=. Als zodanig is V.D.T. ook toele verancier van Nissan, die de C.V.T. toepast in onder meer de compacte Micra en de royale Pri mera. Steeds meer merken gaan de common rail inspuittechniek gebruiken bij hun moderne dieselmotoren. Fiat werkte dit technische principe uit en kwam er ook het eerst mee. Snel volgden onder meer Mer cedes en Peugeot, merken met een belangrijke dieselhistorie. Maar ook Toyota sluit zich nu bij het rijtje aan. onze joint-venture partner. Gedu rende deze tijd heeft Saab haar unieke merkidentiteit behouden terwijl wij gebruik hebben kunnen maken van synergieën op het ge bied van marketing, inkoop en pro ductontwikkelingen. Deze volgen de, logische stap, het omzetten van onze optie in een volledig eigendom, is bedoeld om nog sneller nieuwe en innovatieve Saab producten te ont- Nog even ter opfrissing. Com mon rail staat voor een ge meenschappelijke drukleiding van waaruit alle cilinders met brandstof gevoed worden. Er wordt gewerkt met een con stante hoge druk van zo’n 1350 bar en dat maakt het weer mogelijk om op elektroni sche weg zeer nauwkeurig de inspuiting te regelen. Boven dien wordt er een voorinspui- General Motors I dat het voornemens is gebrui maken van de optie om de res de 50 procent van de Saab Au bile AB aandelen te verwe Deze waren tot nu toe in h orAB.deZ—- ing maatscua, ■al Motors het eigendom ien jaar heeft gedeeld, ep zal per eind januari menten. Als het voorste gedeelte naar voren wordt geschoven, kan de Paus rechtop in- en uit stappen, terwijl als men het ach terste gedeelte in de bagage ruimte schuift er een elegante landaulet ontstaat. De bestuur- fgescheiden van uimte. Uiteraard i op een aantal *°nantserd. Het interi- mverse speciale voor- zoals een bekleding in Bordeauxrood leer, een hoog en omlaag te Buil achterin, di epen en een docu- b. In een speciale lo- Scania ging in 1991 over in eigen dom van Investor AB. “Saab heeft een sterk modelpro- gramma, unieke merkeigenschap- pen en neemt in ons merk- en pro ductaanbod een belangrijke positie in,” zei Michael J. Bums, President GM Europe. “Net zoals Saab profi teert van de wereldwijde ervaring en resources van GM, zo levert de specifieke, doelgerichte merk- en nea Sol is dat de zijruiten vanaf de achterportieren extra donker getint zijn. Dat geeft de auto een extra chique uitstraling, terwijl het ook wat mystieks heeft. Het dashboard is wat betreft ont werp niet overdreven fantasie vol, maar alles wat men erop zoekt, is aanwezig. De Linea Sol heeft een middenconsole met houtopdruk. Airconditioning is standaard, evenals twee airbags en twee side airbags opgenomen in de rugleuning van de voor stoelen. De spiegels en ruiten worden elektrisch bediend en de portieren openen zich via de af standsbediening in de sleutel. Het stuurwiel en de pookknop zijn met leer bekleed. De Toyota Avensis is een ruim bemeten auto. Dat betekent dat niet alleen de voorpassagiers, maar ook twee tot drie volwasse nen achterin flink de ruimte hebben. De achterbank is voor zien van drie hoofdsteunen, waarbij het middelste exem plaar als het ware over de rug leuning schuift, om het zicht door de achteruitkijkspiegel niet onnodig te belemmeren. We konden er natuurlijk op wachten. Kort geleden presen teerde Ford een aantal wijzigin gen op de Fiesta, een auto die in Engeland tegelijk met de Mazda 121 van de band loopt. Daarom is het niet verwonderlijk dat ook de 121 vergelijkbare wijzigingen heeft ondergaan. Het gaat ei genlijk vooral om het nieuwe front met New-Edge lampen, een gewijzigde grille en bijpas sende voorbumper. De wijzigin gen in het interieur beperken zich tot een ander stuurwiel en nieuwe bekledingsstoffen. Het aanbod is gelijk gebleven met een drie- en vijfdeurs carrosse rie en datzelfde geldt voor het motorenprogramma: een 1,3 li ter van 60 pk, een 1,25 liter 16V van 75 pk (beiden in de GLX-uit- ting toegepast, waardoor met name het geluidsniveau van de motor aanzienlijk wordt terug gedrongen. Een dieselmotor met common rail techniek heeft al tijd directe inspuiting. Toyota ontwikkelde de D4-D motor helemaal vanaf een wit stuk papier. Een 2 liter 4 cilin der met 16 kleppen, directe in spuiting, een turbocompressor en intercooler. Kortom, alle ele menten die een moderne diesel motor krachtig, stil en zuinig maken. De krachtbron is goed voor een vermogen van 110 pk bij 4000 tr/min en produceert een flink koppel van 250 Nm tussen 2000 en 2400 tr/min. Op alle fronten kunnen complimen ten worden uitgedeeld. Aller eerst vanwege de enorme stilte. Alleen als de motor koud gestart >v uai c.i uol uiaaKt het wordt, zou je in de verte nog een Br mogelijk om op elektroni- dieselgeluid kunnen waarne- weg zeer nauwkeurig de men. Maar open dan maar eens uiting te regelen. Boven- het portier, dan is de invloed van de vergaande isolatie direct met de Primera 2,0 140 din/pk) in combinatie met de C.V.T.is dan ook een genot. Naast de C.V.T. levert Nissan op de Primera Sport en Elegance modellen de Hypertronic M6 transmissie. dersplaats is afg< de pauselijke rui is de carrosserie plaatsen gepai eur heeft divei zieningen 2 zwart en bc elektrisch omhc bewegen fauteu verse handgrep mentenkastje, j den etui zit het perkament met daarop de namen van alle men sen die deze Lancia gebouwd hebben en bovendien het kente kenbewijs van de in Vaticaan stad geregistreerde auto. Berig is. Of men It of met 120 J weg, het effect niet te merken. «g, wat betreft soup- ijgenoegen overtreft de i benzineversies van de Avensis en uiteraard ook de nog steeds leverbare ‘oude’ turbodie- selmotor van 90 pk. De motor is zeer krachtig en zonder proble men kan vanuit vrijwel ieder toerental soepel worden geacce lereerd. De ruim 1330 kg wegen de auto wordt probleemloos van zijn plaats gebracht, haalt een top van ruim 190 km/u en heeft voor de acceleratie van 0 tot 100 km/u niet meer dan 11,5 secon den nodig. De D4-D motor is bo vendien veel schoner, produ ceert 12 procent minder CO2, maar liefst 68 procent minder koolwaterstoffen en 44 procent minder roetdeeltjes. Het gemid delde verbruik van de door ons gereden auto met nog slechts een klein aantal kilometers op de teller, schommelde tussen de 1 op 13 en 14,5 en dat is gezien de uitstekende prestaties en de standaard airconditioning be hoorlijk gunstig. Wie vrijwel al tijd op de snelweg zit en niet constant het onderste uit de kan wil, komt ongetwijfeld gunstiger sis 2.0 D4-D kost in de Linea Sol-uitvoering f.52.640,= (se dan). De hatchback en wagon komen op f.54.640,=. Maar men kan ook kiezen voor de Linea Terra voor f.49.350,= en f.51.350,= of de Linea Luna voor f.51.490,= en £53.490,=. Het komt erop j neer dat de liftback en wagon precies tweeduizend gulden duurder zijn dan de sedan. Toyota blijft de bestaande 2 li ter turbodiesel van 90 ook nog leveren, het prijsverschil be draagt hier zo’n drieduizend gulden en dat is verantwoord. Het onderstel van de Toyota Avensis is gebouwd op comfort en dat past nu zo goed bij de fij ne D4-D motor. Rondom worden de wielen onafhankelijk opge hangen met behulp van schroef- me. Onder de rolhoes met de achterbank in stelling is een ruimte beschikbaar van 530 li ter en dat is flink, zelfs in dit segment. De hoes kan worden verwijderd en de bank gaat in twee ongelijke delen plat tot een vrijwel volledig vlakke laad vloer. De Toyota Avensis moet worden geprezen vanwege zijn perfecte afwerking. Bovendien is het ple zierig dat in het interieur voor een Europese kleurstelling is ge kozen. Afhankelijk van de bui- tenkleur is het meubilair be kleed met een blauw/grijze beige/groene stof. De randei zijn met een effen soort bekk terwijl de middenbaan speel ribbeltje heeft. De stoelen he ben een flink formaat, bied een comfortabele en zeker i te harde zit en zijn goed baar in diverse richtinge same koloi Toyota levert de nieuwe D4-D motor in alle drie de carrosserie varianten van de Avensis: se dan, liftback en wagon. Boven dien kan er uit drie verschillende uitrustingsni- veau’s worden gekozen: Linea Terra, Linea Luna en de meest luxueuze Linea Sol. Wat vorm geving betreft borduurt de Avensis voort op de Carina E, zijn voorganger, waar hij ook op gebaseerd is. De auto wordt in Engeland gebouwd en wijkt op diverse punten van de Japanse versie af. De Avensis Linea Sol staat op 15 inch stalen wielen met 195/60R15 banden en keu rige wieldoppen. In de voorbum per zijn mistlampen opgenomen en de Linea Sol wordt altijd in een metaallak gespoten. Geluk kig is het derde remlicht hoog tegen de achterruit geplaatst. De wagon is acht centimeter langer dan de sedan en liftback en dat vertaalt zich, zoals te ver wachten, in extra bagagevolu- Lancia heeft speciaal voor Paus Johannes Paulus II een topklas se limousine vervaardigd, de Gi ubileo (Italiaans voor jubileum), een auto die direct is afgeleid van het Dialogos-prototype en is daarmee een duidelijke voorbode van Lancia’s toekomstige topmo del. De Giubileo werd op 22 de cember jl. bij het Vaticaan afge leverd door Paolo Fresco en Paolo Cantarella, respectievelijk president en algemeen directeur van Fiat Auto. De imposante li mousine is net iets meer dan 5 meter lang en weegt zo’n 2000 kg. De zwart metallic koets is voorzien van twee pauselijke standaards op de voorschermen. Voorin ligt een 3 liter V6 24- klepper met een automatische w versnellingsbak en de auto heeft Af f ftT een zeer comfortabele wielop- f VfOOCff f gf IflIVI Cf f f f C7 C hanging met automatische ni- o veauregeling. Het dak is als ll/lh hardtop uitgevoerd in twee seg- Per direct wordt het leverings programma van de Seat Arosa uitgebreid met twee nieuwe mo- torvarianten. Een kwieke en te gelijk zeer zuinige uitvoering is de 1.4 TDi voorzien van een 3 ci linder 1,4 liter turbodiesel motor met pompverstuivertechniek. De krachtbron is goed voor 75 pk en een maximum koppel van 195 Nm bij 2200 tr/min. Dit re sulteert in een top van 170 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in slechts 12,3 seconden en dat bij een zeer laag gemiddeld brandstofverbruik. Seat levert de Arosa 1.4 TDi in drie uitrus- tingsniveau’s (Stella,1 Signo) vanaf f.29.295, voering) en de LX-uitgave voor zien van de vertrouwde 60 pk 1,8 liter diesel. Iedere 121 heeft standaard een airbag, stuurbe- krachtiging, meegespoten bum- pers, achterruitwisser en radio- voorbereiding met luidsprekers i en tweeters. De achterbank is in twee ongelijke delen neer te klappen. De GLX heeft verder j centrale vergrendeling, elek- trisch bediende voorportierrui- ten, andere stoelen en specifieke bekleding. De Mazda 1211.3 i GLX kost £25.950,=. De 1.25 GLX komt op £27.450,= en de diesel in LX-uitgave staat voor £27.950,= in de prijslijst. Voor de vijfdeurs carrosserie geldt een meerprijs van duizend gul- j den. veren, voor volgens het McP herson principe. Op de vooras is tevens een stabilisatorstang aanwezig, die het overhellen van de carrosserie in bochten niet helemaal tot nul reduceert. De stuurbekrachtiging werkt prettig mee als de assistentie ook werkelijk nodig is. Alhoewel de Avensis D4-D uitstekend presteert, is het zeker geen spor tieve auto, maar veel eerder een typische gezinsauto die door de week veelal voor zakelijke doel einden zal worden ingezet. Een auto die op het gebied van com fort, uitrusting, geluid en ver bruik absoluut tot de best zijn segment behoort.De 2

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2000 | | pagina 19