Toyota Avensis Wagon 2.0 D4-D Linea Sol
Autonova
IS
V.D.T. kiest voor
motoren
Ü1
General Motors volledig eigenaar Saab
’s
o
I
Seat Arosa met
twee nieuwe
Unieke Lancia Giubileo
voor de Paus
Mazda vernieuwt
de 121
V
O
Tien met 'n griffel...
BS
sïEis
p
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT» DONDERDAG 13 JANUARI 2000 «PAGINA 3
ARI2000 «PAGINA2
27.000
24.000
25.000
94.000
85.200
59.000
40.828
65.000
23.000
20.000
8.000
40.000
Drie carrosserievarianten
35.000
28.000
15.000
Soepel
Merk en type:
Gebouwd op comfort
Verbruik:
Prijs:
347722
presen-
I wijzigin-
uto die in
342838
auto's
341261
wn
7
344027
347771
IRLE
topsnelheid 190 km/u
acceleratie 0-100 in 11,5 sec.
stadscyclus 8 liter/100 km
buitenwegcyclus 4,8 liter/IOO km
gecombineerd 5,9 liter/100 km
£54.640,=
.199921.000 km
.199453.000 km
.199674.000 km
.199510.000 km
.199449.000 km
.1990....108.000km
I1993....107.000km
HSSSI
mobiliteits-
I4 dagen of
uitstekende
.1996
.1996
.1996
.1996
.1996
.1990
.1997
.1997
.1992
.1992
.1991
.1995
.1993
.1996
at het
innen af-
1 door andere fabri-
zorden gevolgd.
ortieve automobi-
sra volop aan zijn
Tattoo en
De spor-
sten in
Aven-
..groenmet1994
,...zwartmet....1997
..bronsmet1996
..bf onsmet1996
....grijsmet1996
duidt
zegge
1995 cc
110 pk bij 4000 tr/min
250 Nm bij 2000-2400 tr/min
lengte 4,57 meter, breedte 1,71 meter
1330 kg
lir
kc
EC
DD:
Km. St.
f7
RENAULT
PEUGEOT
Uw leukste Toyota dealer van Tilburg e.od
Ringbaan-noord 95, Tilburg. Telefoon 013-5351035.
Donderdag koopavond
van Investor
triële Holdin
mee General i
de laatste tie-
De GM groep
^fapanse autofabrikanten liepen tot nu toe niet
K voorop als het om dieselteehniek ging. Niet
verwonderlijk omdat de personenauto met
dieselmotor vooral in Europa populair is en in veel
mindere mate in Japan zelf en op de zo belangrijke
en grote Amerikaanse automarkt. Maar Toyota doet
nu ineens een reuzensprong vooruit met de nieuwe
dieselmotor in de Avensis.
Onlangs leverde de Tilbur"
Nissan dealer Denissen vijf
san Primera’s aan het bedri
Van Doome’s Transmissie
(V.D.T.) in deze stad. V.D.T. ont
wikkelde de Continu Variabele
Transmissie (C.V.T.) en produ
ceert de duwbanden die in de
C.V.T. toegepast worden.
lelijk. Wat overigens niet wil
„gen dat de Avensis aan de
buitenkant rumoe
nu stapvoets rijdt i
km/u over de snelv
van een diesel is ni
Sterker nog,
lesse en rijge
D4-D alle l
irgse
vijfNis-
ftrijf
Saab verschaft wereldwijd werkge-
legenheid aan bijna 10.000 mede-
werkers en wordt in 50 landen op de
markt gebracht.
Technische gegevens:
Toyota Avensis Wagon 2.0 D4-D Linea Sol j
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhanggewicht: 1300 kg (geremd)
Prestaties:
wikkelen, waardoor een nog grotere
bijdrage wordt geleverd aan een we
reldwijde diversiteit waar het re
sources, ervaring en producten be
treft.”
SS
Deze versnellingsbak kent naast
de automaat-stand ook nog een
schakelmogelijkheid van zes
voorgeprogrammeerde versnel-
’ingen. Met deze mogelijkheid
tornt ook de spoi
list in de Primer:
trekken.
De C.V.T. heeft veel voordelen
ten opzichte van een conventio
nele automatische transmissie.
Allereerst verloop de aandrij
ving geheel traploos en voelt de
automobilist geen enkel schakel-’
moment. Doordat de C.V.T. al
tijd de juiste overbrenj
houding kiest is een at
.T. zuinige*
automobie.
tische trans
Br kort ws
leen
Saab Automobile AB werd
maart 1990 een 50-50 joii
waarbij de GM Group de 1
de aandelen in bezit kree'
Scania AB de andere helf
i heeft aangekondigd
smens is gebruik te
optie om de resteren-
bAutomo-
verven.
handen
Zweedse Indus-
schappij waar
af eigendom
ft gedeeld,
nd januari
lering van Saab en j
g op het gebied van
ingen een belangrijke j
GM op een wereldwij- i
fstadion
\\WIU£M 11
k
\\de Hovel
De voordelen van de C.V.T. zijn
duidelijk. Na vele jaren ontwik
kelen neemt de belangstelling
voor deze techniek bij veel auto
fabrikanten toe. Het licht dan
ook in de verwachting dat
voorbeeld van Nissan bim
zienbare tijd
kanten zal wc
De combinatie van het fantasti
sche weggedrag, de soepele zeer
krachtige 2,0 16-kleppen injec-
tiemotor en de Hypertronic M6
transmissie maken deze uitvoe-
ring van Nissan’s middenklasser
adding kiest is een aTto m™1” tot een “P^chtbak”.
een C.V.T. zuiniger en stiller
dan een automobiel met normale
automatische transmissie.
Tot voor kort was de C.V.T tech
niek alleen verkrijgbaar in
auto’s tot pakweg 85 KW (115
din/pk). De Nissan Primera is de
eerste auto in de hogere midden
klasse die met dit pracht staaltje
techniek leverbaar is. Het rijden
rd op 15
int venture,
b helft van
seg en Saab-
slft. Saab-
volledig eigenaar worden van Saab.
“Tijdens onze tienjarige partner
schap met Saab hebben wij een
groeiend succes op de markt waar
genomen, alsmede een internatio
nale versterking van Saab als auto
merk,” verklaarde GM President en
Chief Operating Officer G. Richard
Wagoner, Jr. “Wij hebben een fan
tastische relatie met Saab en waar-
deren onze associatie met Investor,
productbenadei
haar ervaring Oj
turbo toepassin'
bijdrage voor Gj
de basis.”
B of
ien
deed,
Blse
reb-
sden
rniet
l verstel-
itingen, zodat
=!"nen met de verstelbare stuur-
<v Jom een prima zitpositie kan
worden gevonden, die zelfs na
een paar honderd kilometer niet
vermoeit; Specifiek voor de Li-
tieve top in het Arosa-program-
ma wordt vanaf nu gevormd
door de 1.4 16V met een vermo
gen van 100 pk en een koppel
van 126 Nm bij 4400 tr/min.
Hiermee haalt de compacte Seat
188 km/u en sprint in precies 10
seconden vanuit stilstand naar
de 100 km/u. Deze Arosa 16V
wordt aangeboden in de Sport-
uitvoering met vier airbags,
ABS, een verlaagd onderstel,
lichtmetalen wielen, audio-in-
stallatie, centrale vergrende
ling, verstelbaar stuurwiel,
hoogteverstelling op de twee
stoelen en een alarm en dat voor
een prijs van f.29.295,=.
Als zodanig is V.D.T. ook toele
verancier van Nissan, die de
C.V.T. toepast in onder meer de
compacte Micra en de royale Pri
mera.
Steeds meer merken gaan de
common rail inspuittechniek
gebruiken bij hun moderne
dieselmotoren. Fiat werkte dit
technische principe uit en
kwam er ook het eerst mee.
Snel volgden onder meer Mer
cedes en Peugeot, merken met
een belangrijke dieselhistorie.
Maar ook Toyota sluit zich nu
bij het rijtje aan.
onze joint-venture partner. Gedu
rende deze tijd heeft Saab haar
unieke merkidentiteit behouden
terwijl wij gebruik hebben kunnen
maken van synergieën op het ge
bied van marketing, inkoop en pro
ductontwikkelingen. Deze volgen
de, logische stap, het omzetten van
onze optie in een volledig eigendom,
is bedoeld om nog sneller nieuwe en
innovatieve Saab producten te ont-
Nog even ter opfrissing. Com
mon rail staat voor een ge
meenschappelijke drukleiding
van waaruit alle cilinders met
brandstof gevoed worden. Er
wordt gewerkt met een con
stante hoge druk van zo’n
1350 bar en dat maakt het
weer mogelijk om op elektroni
sche weg zeer nauwkeurig de
inspuiting te regelen. Boven
dien wordt er een voorinspui-
General Motors I
dat het voornemens is gebrui
maken van de optie om de res
de 50 procent van de Saab Au
bile AB aandelen te verwe
Deze waren tot nu toe in h
orAB.deZ—-
ing maatscua,
■al Motors het eigendom
ien jaar heeft gedeeld,
ep zal per eind januari
menten. Als het voorste gedeelte
naar voren wordt geschoven,
kan de Paus rechtop in- en uit
stappen, terwijl als men het ach
terste gedeelte in de bagage
ruimte schuift er een elegante
landaulet ontstaat. De bestuur-
fgescheiden van
uimte. Uiteraard
i op een aantal
*°nantserd. Het interi-
mverse speciale voor-
zoals een bekleding in
Bordeauxrood leer, een
hoog en omlaag te
Buil achterin, di
epen en een docu-
b. In een speciale lo-
Scania ging in 1991 over in eigen
dom van Investor AB.
“Saab heeft een sterk modelpro-
gramma, unieke merkeigenschap-
pen en neemt in ons merk- en pro
ductaanbod een belangrijke positie
in,” zei Michael J. Bums, President
GM Europe. “Net zoals Saab profi
teert van de wereldwijde ervaring
en resources van GM, zo levert de
specifieke, doelgerichte merk- en
nea Sol is dat de zijruiten vanaf
de achterportieren extra donker
getint zijn. Dat geeft de auto een
extra chique uitstraling, terwijl
het ook wat mystieks heeft. Het
dashboard is wat betreft ont
werp niet overdreven fantasie
vol, maar alles wat men erop
zoekt, is aanwezig. De Linea Sol
heeft een middenconsole met
houtopdruk. Airconditioning is
standaard, evenals twee airbags
en twee side airbags opgenomen
in de rugleuning van de voor
stoelen. De spiegels en ruiten
worden elektrisch bediend en de
portieren openen zich via de af
standsbediening in de sleutel.
Het stuurwiel en de pookknop
zijn met leer bekleed.
De Toyota Avensis is een ruim
bemeten auto. Dat betekent dat
niet alleen de voorpassagiers,
maar ook twee tot drie volwasse
nen achterin flink de ruimte
hebben. De achterbank is voor
zien van drie hoofdsteunen,
waarbij het middelste exem
plaar als het ware over de rug
leuning schuift, om het zicht
door de achteruitkijkspiegel niet
onnodig te belemmeren.
We konden er natuurlijk op
wachten. Kort geleden presen
teerde Ford een aantal wijzigin
gen op de Fiesta, een auto die in
Engeland tegelijk met de Mazda
121 van de band loopt. Daarom
is het niet verwonderlijk dat ook
de 121 vergelijkbare wijzigingen
heeft ondergaan. Het gaat ei
genlijk vooral om het nieuwe
front met New-Edge lampen,
een gewijzigde grille en bijpas
sende voorbumper. De wijzigin
gen in het interieur beperken
zich tot een ander stuurwiel en
nieuwe bekledingsstoffen. Het
aanbod is gelijk gebleven met
een drie- en vijfdeurs carrosse
rie en datzelfde geldt voor het
motorenprogramma: een 1,3 li
ter van 60 pk, een 1,25 liter 16V
van 75 pk (beiden in de GLX-uit-
ting toegepast, waardoor met
name het geluidsniveau van de
motor aanzienlijk wordt terug
gedrongen. Een dieselmotor met
common rail techniek heeft al
tijd directe inspuiting.
Toyota ontwikkelde de D4-D
motor helemaal vanaf een wit
stuk papier. Een 2 liter 4 cilin
der met 16 kleppen, directe in
spuiting, een turbocompressor
en intercooler. Kortom, alle ele
menten die een moderne diesel
motor krachtig, stil en zuinig
maken. De krachtbron is goed
voor een vermogen van 110 pk
bij 4000 tr/min en produceert
een flink koppel van 250 Nm
tussen 2000 en 2400 tr/min. Op
alle fronten kunnen complimen
ten worden uitgedeeld. Aller
eerst vanwege de enorme stilte.
Alleen als de motor koud gestart
>v uai c.i uol uiaaKt het wordt, zou je in de verte nog een
Br mogelijk om op elektroni- dieselgeluid kunnen waarne-
weg zeer nauwkeurig de men. Maar open dan maar eens
uiting te regelen. Boven- het portier, dan is de invloed
van de vergaande isolatie direct
met de Primera 2,0 140 din/pk)
in combinatie met de C.V.T.is
dan ook een genot.
Naast de C.V.T. levert Nissan op
de Primera Sport en Elegance
modellen de Hypertronic M6
transmissie.
dersplaats is afg<
de pauselijke rui
is de carrosserie
plaatsen gepai
eur heeft divei
zieningen 2
zwart en bc
elektrisch omhc
bewegen fauteu
verse handgrep
mentenkastje, j
den etui zit het perkament met
daarop de namen van alle men
sen die deze Lancia gebouwd
hebben en bovendien het kente
kenbewijs van de in Vaticaan
stad geregistreerde auto.
Berig is. Of men
It of met 120
J weg, het effect
niet te merken.
«g, wat betreft soup-
ijgenoegen overtreft de
i benzineversies van de
Avensis en uiteraard ook de nog
steeds leverbare ‘oude’ turbodie-
selmotor van 90 pk. De motor is
zeer krachtig en zonder proble
men kan vanuit vrijwel ieder
toerental soepel worden geacce
lereerd. De ruim 1330 kg wegen
de auto wordt probleemloos van
zijn plaats gebracht, haalt een
top van ruim 190 km/u en heeft
voor de acceleratie van 0 tot 100
km/u niet meer dan 11,5 secon
den nodig. De D4-D motor is bo
vendien veel schoner, produ
ceert 12 procent minder CO2,
maar liefst 68 procent minder
koolwaterstoffen en 44 procent
minder roetdeeltjes. Het gemid
delde verbruik van de door ons
gereden auto met nog slechts
een klein aantal kilometers op
de teller, schommelde tussen de
1 op 13 en 14,5 en dat is gezien
de uitstekende prestaties en de
standaard airconditioning be
hoorlijk gunstig. Wie vrijwel al
tijd op de snelweg zit en niet
constant het onderste uit de kan
wil, komt ongetwijfeld gunstiger
sis 2.0 D4-D kost in de Linea
Sol-uitvoering f.52.640,= (se
dan).
De hatchback en wagon komen
op f.54.640,=. Maar men kan
ook kiezen voor de Linea Terra
voor f.49.350,= en f.51.350,= of
de Linea Luna voor f.51.490,=
en £53.490,=. Het komt erop j
neer dat de liftback en wagon
precies tweeduizend gulden
duurder zijn dan de sedan.
Toyota blijft de bestaande 2 li
ter turbodiesel van 90 ook nog
leveren, het prijsverschil be
draagt hier zo’n drieduizend
gulden en dat is verantwoord.
Het onderstel van de Toyota
Avensis is gebouwd op comfort
en dat past nu zo goed bij de fij
ne D4-D motor. Rondom worden
de wielen onafhankelijk opge
hangen met behulp van schroef-
me. Onder de rolhoes met de
achterbank in stelling is een
ruimte beschikbaar van 530 li
ter en dat is flink, zelfs in dit
segment. De hoes kan worden
verwijderd en de bank gaat in
twee ongelijke delen plat tot een
vrijwel volledig vlakke laad
vloer.
De Toyota Avensis moet worden
geprezen vanwege zijn perfecte
afwerking. Bovendien is het ple
zierig dat in het interieur voor
een Europese kleurstelling is ge
kozen. Afhankelijk van de bui-
tenkleur is het meubilair be
kleed met een blauw/grijze
beige/groene stof. De randei
zijn met een effen soort bekk
terwijl de middenbaan speel
ribbeltje heeft. De stoelen he
ben een flink formaat, bied
een comfortabele en zeker i
te harde zit en zijn goed
baar in diverse richtinge
same
koloi
Toyota levert de nieuwe D4-D
motor in alle drie de carrosserie
varianten van de Avensis: se
dan, liftback en wagon. Boven
dien kan er uit drie
verschillende uitrustingsni-
veau’s worden gekozen: Linea
Terra, Linea Luna en de meest
luxueuze Linea Sol. Wat vorm
geving betreft borduurt de
Avensis voort op de Carina E,
zijn voorganger, waar hij ook op
gebaseerd is. De auto wordt in
Engeland gebouwd en wijkt op
diverse punten van de Japanse
versie af. De Avensis Linea Sol
staat op 15 inch stalen wielen
met 195/60R15 banden en keu
rige wieldoppen. In de voorbum
per zijn mistlampen opgenomen
en de Linea Sol wordt altijd in
een metaallak gespoten. Geluk
kig is het derde remlicht hoog
tegen de achterruit geplaatst.
De wagon is acht centimeter
langer dan de sedan en liftback
en dat vertaalt zich, zoals te ver
wachten, in extra bagagevolu-
Lancia heeft speciaal voor Paus
Johannes Paulus II een topklas
se limousine vervaardigd, de Gi
ubileo (Italiaans voor jubileum),
een auto die direct is afgeleid
van het Dialogos-prototype en is
daarmee een duidelijke voorbode
van Lancia’s toekomstige topmo
del. De Giubileo werd op 22 de
cember jl. bij het Vaticaan afge
leverd door Paolo Fresco en
Paolo Cantarella, respectievelijk
president en algemeen directeur
van Fiat Auto. De imposante li
mousine is net iets meer dan 5
meter lang en weegt zo’n 2000
kg. De zwart metallic koets is
voorzien van twee pauselijke
standaards op de voorschermen.
Voorin ligt een 3 liter V6 24-
klepper met een automatische
w versnellingsbak en de auto heeft
Af f ftT een zeer comfortabele wielop-
f VfOOCff f gf IflIVI Cf f f f C7 C hanging met automatische ni-
o veauregeling. Het dak is als
ll/lh hardtop uitgevoerd in twee seg-
Per direct wordt het leverings
programma van de Seat Arosa
uitgebreid met twee nieuwe mo-
torvarianten. Een kwieke en te
gelijk zeer zuinige uitvoering is
de 1.4 TDi voorzien van een 3 ci
linder 1,4 liter turbodiesel motor
met pompverstuivertechniek.
De krachtbron is goed voor 75
pk en een maximum koppel van
195 Nm bij 2200 tr/min. Dit re
sulteert in een top van 170 km/u
en een acceleratie van 0 tot 100
in slechts 12,3 seconden en dat
bij een zeer laag gemiddeld
brandstofverbruik. Seat levert
de Arosa 1.4 TDi in drie uitrus-
tingsniveau’s (Stella,1
Signo) vanaf f.29.295,
voering) en de LX-uitgave voor
zien van de vertrouwde 60 pk
1,8 liter diesel. Iedere 121 heeft
standaard een airbag, stuurbe-
krachtiging, meegespoten bum-
pers, achterruitwisser en radio-
voorbereiding met luidsprekers i
en tweeters. De achterbank is in
twee ongelijke delen neer te
klappen. De GLX heeft verder j
centrale vergrendeling, elek-
trisch bediende voorportierrui-
ten, andere stoelen en specifieke
bekleding. De Mazda 1211.3 i
GLX kost £25.950,=. De 1.25
GLX komt op £27.450,= en de
diesel in LX-uitgave staat voor
£27.950,= in de prijslijst. Voor
de vijfdeurs carrosserie geldt
een meerprijs van duizend gul- j
den.
veren, voor volgens het McP
herson principe. Op de vooras is
tevens een stabilisatorstang
aanwezig, die het overhellen
van de carrosserie in bochten
niet helemaal tot nul reduceert.
De stuurbekrachtiging werkt
prettig mee als de assistentie
ook werkelijk nodig is. Alhoewel
de Avensis D4-D uitstekend
presteert, is het zeker geen spor
tieve auto, maar veel eerder een
typische gezinsauto die door de
week veelal voor zakelijke doel
einden zal worden ingezet. Een
auto die op het gebied van com
fort, uitrusting, geluid en ver
bruik absoluut tot de best
zijn segment behoort.De 2