1G si I p F Iw AutoTest ii Win 'n videoband overEnzo Ferrari! PxandeVai Kwaliteit heeft z'n prijs BMW 318i Touring Executive >99,- Eeuwrecord autoverkopen 28 Ford onderstreept met nieuwe Transit belang Bedrijfsauto RAI Heavy Industries sluiten omvangrijke overeen komst DE AUTOMAAT Woensdag 29 december 1999 pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER 997 999 993 995 996 997 994 196 398 995 196 999 999 Neutraal weggedrag Geslaagde verschijning Flink bereik Technische gegegevens: Verbruik: ers 10.000,- 18.950,- iken tierg Prijs: BMW maakt rijden geweldig ing 5.000,- 3.950,- 13.150,- m >ers 6.750,- 18.150,- ting 5.000,- 1400 kg (geremd) topsnelheid 202 km/u acceleratie 0-100 in 10,8 sec. stadscyclus 11,4 liter/100 km buitenwegcyclus 6,2 liter/100 km gecombineerd 8,1 liter/100 km f.79.100,= dootje voor u is en stuur deze naar de redaktie van de Auto maat, NS-plein 14, 5014 DA Til burg. De meest originele inzen der mag binnenkort deze videoband in ontvangst nemen. Renova, uw BMW dealer. GM neemt 20 procent aandelen in Subaru General Motors en Fuji js topjaar waarin )0 exemplaren hun i CD 24.900,- ANOS XL 1.3 ter Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: 1365 kg Aanhanggewicht: Prestaties: BMW 318i Touring Executive 4 in lijn 1895 cc 85 x 83,5 mm 118 pk bij 5500 tr/min 180 Nm bij 3900 tr/min lengte 4,478 m, breedte 1,739 m SXI 28.950,- Ten< acht «raardoc iberl 999 «pagina 2 ■i ten 80 Nm srmate le nr|gedeeld, w»’ «e achteruitrij 1 iten met de klej waardoor trijlampen rdep mee zitplaats is I bedoeld, e geen enkele Uitstekend zit- i op alle nodige ENZO FERRARI the man, the legend j Ford be- het weg- laal mo- isselen infor- i activiteiten is, •garantie, lerkte editie ras het eerst Japanse at in 1963 naar ons land waarna de andere mer- Tel. 013-5943943 Fax 013-5943999 E-mail: ven@automotive.nl internet: www.pvdven.nl schikking ov 2 liter 16-kle binnenkort 1 met de 330d, e mon rail 24V. General Motors Corp, en Fuji Heavy Industries Ltd. (de fabrikant van Subaru auto’s en trucks) gaan een omvangrijke strategische samenwerking aan. Daardoor kunnen de twee mondiale autofabrikan ten samenwerken bij het ontwerpen, de ontwikke ling en de productie van auto’s, trucks en de daar mee samenhangende technologie. GM zal voor 1,4 biljoen dollar (dat is 20%) aandelen kopen van Fuji. Fuji, dat in Tokio gevestigd is, blijft een onafhanke lijk bedrijf en het in Detroit gevestigde GM wordt de grootste aandeelhouder. gelijkheden. Ook de stuurkolom kan worden aangepast. Omdat de stoelen over een flink bereik in hoogte kan worden versteld kunnen zowel lange en kortere bestuurders een prima zitpositie vinden. dan verdwijnt de functie als hoofdsteun en belemmert dit on derdeel niet het zicht naar ach teren. Neemt er een middelste passagiers op de bank plaats, dan moet de armsteun vanzelf weer tegen de rugleuning wor den geklapt en is er plots een hoofdsteun aanwezig. De ruimte op de achterbank is heel behoor lijk, zeker voor twee volwasse nen. De middelste echt voor een kind Voorin hebben we f reden tot klagen, tende stoelen die i plekken goed ondersteunen met meer dan voldoende verstelmo handel. Maar voordat u direct naar de winkel loopt, kunt u meedingen naar een gratis exemplaar van deze interessante band. Omschrijf op een briefkaart kort waarom dit bij uitstek een ka- AUTOMOBIELBEDRIJF Kraaivenstraat 20 5048 AB Tilburg Bedrijfsweg 19 5061 JX Oisterwijk Industrieweg 28b 5688 DP Oirschot Havenweg 23 5145 NJ Waalwijk Steenstraat 7a 5107 NE Dongen Wilhelminalaan 3 5512 BJ Vessem Oscar OREFici mario"vecchi - ENZO FERRARI the man, W the legend inhoud die in de lengterichting is geplaatst. Daarnaast komen er diverse carrosserievarianten zoals gesloten bestelwagens mét diverse wielbases en dakhoog- tes, personénbussen, pick-ups en chassis-cabines. Veel werk heeft men bij J steed aan de veiligheid, 1 gedrag en het zo maxinu gelijk benutten van de laadruimte. Zo staan de wanden van de bestelbus meer verticaal net vreemd dat di jn begin februari met lar de RAI komen. één van met de volle- re Transit. Een moder- 1 ne nieuwe bestelbus die ondanks zijn compleet gewijzigde vorm geving toch nog wat vluchtige trekjes van het huidige model heeft, zoals de diep uitgesneden I zijruiten. De nieuwe Transit is compleet nieuw ontwikkeld en kent vele mogelijkheden. Zo wordt de 2 liter direct ingespo ten turbodieselmotor dwars voorin gebouwd en gekoppeld aan voorwielaandrijving. De I achterwielaangedreven Trans I hebben een motor met 2,4 lite: Isuzu wa merk dat kwam, waarna de ken als snel volgde Het was de periode van de we deropbouw, waarbij de economie bloeide, de massamotorisering op gang kwam en de auto binnen het bereik van de kleine man kwam. Jaarlijkse verkoopverbe- teringen van meer dan 25 pro cent waren in die tijd niet onge bruikelijk. Toen volgde de oliecrisis in 1972/1973. De benzi ne ging op de bon. Er kwamen autoloze zondagen, de autover kopen bereikten een dieptepunt en Nederland zou nooit meer worden zoals vroeger. Het leidde tot carnavalskrakers als ‘Den Uyl is in den olie, in den olie is Den Uyl’. Hij kreeg geen gelijk. De olie ging weer rijkelijk vloeien. De voorraden bleken schier onuitputtelijk en de vraag naar auto’s trok aan met 1978 achter zijn opge met name de ac en mistlicht scharnieren. Al bij al is de nieuwe Touring op basis van de BMW 3-serie weer een uitermate geslaagde ver schijning. Een auto die het minst vei een j aar of tic is. De Touring is gebaseerd op de sedan, frontpartij en voorportie- ren komen hiermee overeen, maar door een andere omlijsting van de ruiten zijn de achterdeu ren weer anders. Een fraai de tail vormen de twee dakrails die overigens op de basisversie niet aanwezig zijn. Deze beginnen direct boven de voorruit en lo pen tot de achterklep door. Ze zijn niet alleen handig als dak dragers, maar verfraaien ook de aanblik van deze 318i. De lengte van de Touring wijkt slechts en kele millemeters af van de se dan en het verschil is dan ook te herleiden tot de afwijkende ach terbumper. Hierin zit een uit sparing, waardoor na het ope nen van de klep een bescheiden tildrempel overblijft. Erg handig is de mogelijkheid om lichte en kleinere bagagestukken via de afzonderlijk te openen achter ruit in te laden. In de beschei den dakspoiler zit het derde remlicht. De auto staat op licht metalen velgen van een gedis tingeerd ontwerp. De bumpers worden in de carrosseriekleur gespoten, terwijl stootstrips op flanken en bumpers evenals de portiergrepen en dakrails ‘ge woon’ zwart zijn. De lichtunits Renova bv Ringbaan Oost 1'0 2'a 5013 CDTilburg Telefoon (013) 542 21 33 W is nog één model over van de ’oude’ 3-serie van BMW, de driedeurs Compact en als we de F J 2000-kalender van het merk moeten geloven, zal dit model zeker tot eind volgend jaar leverbaar blijven. Helemaal nieuw is de vijfdeurs Touring die sinds enkele maanden wordt geleverd, zonder twij fel de meest stijlvolle carrosserievariant. BMW noemt dit model bewust Touring en niet Esta te, stationwagon of break. Ondanks het feit dat de daklijn verder is doorgetrokken en de auto is voor zien van een vijfde deur, hebben we hier te maken met een puur lifestyle product, waarbij uitstraling en vormgeving belangrijken zijn dan een zo opti maal mogelijke laadruimte. om bijvoorbeeld diverse inrich tingen optimaal te kunnen plaatsen. De flexibiliteit van het Transit concept blijkt onder meer ook uit het feit dat het ontwerpteam zo wel uit Europeanen als Ameri kanen bestond en dit model dan ook over de hele wereld verkocht zal gaan worden. Maar de primeur is aan Amster dam gegund! I Waar de personenauto RAI voor al een locale beurs is met relatief weinig primeurs, is de tweejaar lijkse Bedrijfsauto RAI toonaan gevend in Europa. Daarom is niet vree verse merker' primeurs naai uc Ford is er I dig nieuwe tionwagon of break. Ondanks het feit dat de daklijn verder is doorgetrokken en de auto is voorzien van een vijfde deur, hebben we hier te maken met een puur lifestyle product, waarbij uitstraling en vormge ving belangrijker zijn dan een zo optimaal mogelijke laadruimte. dingsstoffen in licht grijs keurig op elkaar zijn afgestemd. BMW levert de 318i Touring met een uitgebreide serie plofzakken. Er zitten airbags in de voorstoe len, het stuurwiel, boven het dashboardkastje en in de raam- stijlen. Deze zogenaamde hoofd airbags worden bij een zijdeling se aanrijding opgeblazen en vangen de hoofden van zowel voor- als achterpassagiers op. Een bijzonder handige oplossing zien we op de achterbank. Daar zijn twee normale, in hoogte ver stelbare hoofdsteunen aanwe zig. Het middelste exemplaar is echter vast verbonden met de middenarmsteun. Brengt men de middenarmsteun in stelling BMW rust de 3-serie uit met een vergaand neutraal weggedrag. Dat wordt onder meer verkre gen door een bijna perfecte ge wichtsverdeling over voor- en achterwielen. Daar voegt men een stevig geveerd onderstel aan toe, waardoor de carrosserie ook in snel genomen bochten nauwe lijks overhelt. De stabiliteit bij hoge snelheden is dik in orde en het is daarom te verwachten dat een chauffeur die zijn verant woordelijkheden in het verkeer kent, nauwelijks van de vele vei ligheidsvoorzieningen gebruik zal maken. Verder kunnen we niet anders dan tevreden zijn over het ge middelde brandstofverbruik van 1 op 11,5 dat redelijk overeen- Er is nog één model over van de ‘oude’ 3-serie van BMW, de driedeurs Compact en als we de 2000-kalender van het merk moeten geloven, zal dit model zeker tot eind volgend jaar leverbaar blijven. Hele maal nieuw is de vijfdeurs Touring die sinds enkele maanden wordt geleverd, zon der twijfel de meest stijlvolle carrosserievariant. BMW noemt dit model bewust Touring en niet Estate, sta- De bedrijven richten zich in eer ste instantie op het ontwerpen en de productie van kleine en middelgrote spor tieve personenwagens, vierwiel- aangedreven auto’s, continu variabele transmissies voor kleine auto’s en geïnte greerde bedieningssystemen voor auto’s. De bedrijven hebben ook plannen voor samenwerking op het gebied van geavanceerde technologieën. “Deze samenwer king maakt zowel GM als Fuji sterker. Dat is van belang in een industrie die wereldwijd met toenemende concurrentie te ma ken heeft”, zegt G. Richard Wa goner Jr., president van GM. “De sa menwerking tussen GM en Fuji heeft veel potentie. Hier komen twee gezonde auto fabrikanten samen, wiens activi teiten en expertise elkaar aanvullen.” Takeshi Ta naka, president van Fuji, vertelt dat zijn bedrijf in GM is geïnteresseerd vanwege de suc cesvolle relaties die GM heeft met Isuzu Motors Ltd. en Suzuki Motor Corp. GM bezit 49 procent van de aandelen van Isuzu, en tien procent van die van Suzuki. “Het GM-samenwerkingsmodel, dat ons management een hoge mate van autonomie garandeert, gaf ons het vertrouwen om deze De tijd dat BMW kale auto’s le verde is helemaal voorbij .De 318i Executive heeft elektrisch verstelbare buitenspiegels, elek trisch bediende voorportierrui ten, airconditioning, een audio- installatie en centrale vergrendeling met afstandsbe diening. Zaken als getint glas, een toerenteller en stuurbe krachtiging zijn er als vanzelf. Op dit moment is de 318i de eni ge 4 cilinder benzine in de Tou- ring-reeks. Alleen de sedan wordt ook nog als 316i aangebo den. Voorin ligt een vertrouwde 1,9 liter 8-klepper die een meer dan voldoende vermogen levert van 118 pk bij 5500 tr/min er komt tot een koppel van 180 bij 3900 tr/min. Een uiter rustige en tegelijk soepele krachtbron die in de verte een bekend geluid maakt. Geen mo tor waarmee men constant haantje de voorste ‘moet’ zijn, maar die meer i meekomt van 202 k,.v van 0 tot 1?' De achterwi dreven via kelende -~ wordt pook. Het zien van trole is al iiev an alle varianten jrouderd en zelfs na ien nog helemaal ‘in’ belangrijke stap te nemen”, zegt Tanaka. “Deze samenwerking is zakelijk heel zinnig voor béide partijen”, stelt Wagoner. “Door samen te werken op het gebied van productie, distribu tie, onderdelen, technologie en inkoop, besparen we allebei op de kosten en zorgen we voor een drastische verbetering van onze vooruitzichten op het wereldwij de marktaandeel en winsten.” Volgens Wagoner is GM onder de indruk van Fuji’s pionierswerk op het gebied van gespecialiseerde technologieën, zoals systemen voor vierwiel- aandrijving en automatische transmissie voor kleine auto’s. “Deze technologieën helpen ons sterker te worden in het markt segment van kleine en middel grote auto’s, dat op dit moment wereldwijd sterk groeit”, zegt Wagoner. Beide bedrijven wis matie uit over hun op het gebied van alternatieve aandrijfsystemen en de zogeheten ‘intelligente auto’s’. Daardoor kunnen ze de mogelijkheden voor gezamenlijk onderzoek en ontwikkeling be nutten. De samenwerking tus sen GM en Fuji vult de vergelijk bare partnerschappen aan die GM al heeft met Isuzu en Suzu ki. i en opzichte van de vorige gene ratie zijn de afmetingen van de achterklep groter geworden, waardoor de laadruimte makke lijker toegankelijk is. De afwerking krijgt een dikke voldoende. Vloer en wanden zijn met tapijt bekleed en na het in twee delen neerklappen van de rugleuning van de achterbank ontstaat een keurig vlakke laad vloer. Het minimale volume van de bagageruimte bedraagt 435 liter onder de rolhoes. Na het neerklappen van de bank groeit dit tot maximaal 1345 liter. Het grappige is dat alhoewel BMW de Touring niet als een pure sta tionwagon ziet, het bagagevolu- me met iedere nieuwe generatie weer iets groeit. De interieurinrichting voldoet aan alle normen en waarden van BMW. De gebruikte mate rialen kunnen iedere toets der kritiek doorstaan. Alhoewel het interieur in ons geval was uitge voerd in zwart en grijs, is het ge heel alles behalve saai. De bo venkant van het dashboard is net als het stuurwiel zwart, ter wijl de onderzijde en de bekle- •rste ‘moet’ zijn, dan voldoende at getuige de topsnelheid km/u en een acceleratie 100 in 10,8 seconden, rwielen worden aange- via een zeer prettig scha de vijfversnellingsbak die bediend met een korte remsysteem is voor- i ABS en ook tractie con- iltijd van de partij. Honderd jaar na zijn geboorte bereikt de legende van Enzo Fer rari een hoogtepunt. In meer dain vijfduizend races ging een vuurrode bolide met het steigerende paard op de kap als eerste over de streep en dat lever maar liefst 24 wereldtitels in de autosport op. Niemand minder dan de president van Italië gaf de opdracht om het leven, het werk en natuurlijk de fantasti sche auto’s van deze fenomenale man in beeld te brengen. Kop stukken uit de formule 1 als Ber nie Ecclestone, Niki Lauda en Michele Alboreto vertellèn over de grillen van misschien wel de grootste coureur/engineer en for mule 1 innovator aller tijden. Nog steeds spreekt het merk Ferrari tot de verbeelding van iedere autoliefhebber. De documentaire over Enzo Fer rari duurt 70 minuten en is voor een adviesprijs van f.39,95 ver krijgbaar bij videoshops en boek- komt met de officiële ver- bruiks waarde. Kwaliteit kost nu eenmaal geld en daarop maakt BMW met de 318i Touring geen uitzonde ring. De auto kost £69.900,= en dat komt in vergelijking met de 318i sedan neer op een meer prijs van £4.950,=. Inclusief Executive-pakket komt de auto op £79.100,=. Daarnaast is de Touring ook leverbaar met 6 ci linder motoren met 2.0, 2.5 en 2.8 liter inhoud. Dieselrijders hebben op dit moment de be- over de uitstekende lepper en kunnen hun hart ophalen Jeen 3 liter com- als naoorlogs ruim 581.00( weg naar de consument vonden. Na de economische crisis in het begin van de jaren tachtig bleef de afzet schommelen rond de half miljoen eenheden. De ‘eeuw van de auto’ wordt ech ter waardig afgesloten. Het ver kooprecord van 1978 is in 1999 gebroken. In de eerste elf maan den van het jaar werd namelijk de magische grens van 600.000 eenheden al overschreden. Aardig is ook om te kijken naar de ontwikkeling van de gemid delde verkoopprijs. Deze lag in 1958 op £7.568,= en bleef tot en met 1970 redelijk stabiel. In 1980 lag de gemiddel de prijs al op f. 18.500,= en in de eerste maanden van 1999 groei de dit naar £41.116,=. (Uit: Rai Voorrang) De afzet van nieuwe personen auto’s laat een grillig beeld zien. Een van de eerste officiële tellin gen dateert uit 1958. In dat jaar werden iets meer dan 56.000 auto’s aangeschaft. Het was het jaar dat de eerste DAF op de Ne derlandse markt kwam. Ook toen al waren Volkswagen, Opel, Ford en Renault de meest ver kochte merken. Het aanbod was breed met kleurrijke, tot de ver beelding sprekende, maar in middels lang verdwenen ‘Scoot- mobiles’ als de Goggomobil, de Heinkel en de Isetta. Dit waren een soort minimum auto’s, aan gedreven door motorfietsmoto ren en ontwikkeld voor hen die zich slechts met moeite een auto konden veroorloven. Van concur rentie vanuit het land van de rij zende zon was eindjaren vijftig nog geen sprake. Pas in de loop van de jaren zestig deed Japan op autogebied van zich spreken. >-DL-HG TRANSIT 2-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 23