1G
si
I
p
F
Iw
AutoTest
ii
Win 'n videoband
overEnzo Ferrari!
PxandeVai
Kwaliteit heeft z'n prijs
BMW 318i Touring Executive
>99,-
Eeuwrecord autoverkopen
28
Ford onderstreept met
nieuwe Transit belang
Bedrijfsauto RAI
Heavy Industries sluiten
omvangrijke overeen
komst
DE AUTOMAAT Woensdag 29 december 1999 pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
997
999
993
995
996
997
994
196
398
995
196
999
999
Neutraal weggedrag
Geslaagde verschijning
Flink bereik
Technische gegegevens:
Verbruik:
ers 10.000,-
18.950,-
iken
tierg
Prijs:
BMW maakt rijden geweldig
ing 5.000,-
3.950,-
13.150,-
m
>ers 6.750,-
18.150,-
ting 5.000,-
1400 kg (geremd)
topsnelheid 202 km/u
acceleratie 0-100 in 10,8 sec.
stadscyclus 11,4 liter/100 km
buitenwegcyclus 6,2 liter/100 km
gecombineerd 8,1 liter/100 km
f.79.100,=
dootje voor u is en stuur deze
naar de redaktie van de Auto
maat, NS-plein 14, 5014 DA Til
burg. De meest originele inzen
der mag binnenkort deze
videoband in ontvangst nemen.
Renova,
uw BMW dealer.
GM neemt 20 procent aandelen in Subaru
General Motors en Fuji
js topjaar waarin
)0 exemplaren hun
i CD
24.900,-
ANOS
XL 1.3
ter
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht: 1365 kg
Aanhanggewicht:
Prestaties:
BMW 318i Touring Executive
4 in lijn
1895 cc
85 x 83,5 mm
118 pk bij 5500 tr/min
180 Nm bij 3900 tr/min
lengte 4,478 m, breedte 1,739 m
SXI
28.950,-
Ten<
acht
«raardoc
iberl 999 «pagina 2
■i
ten
80 Nm
srmate
le
nr|gedeeld, w»’
«e achteruitrij 1
iten met de klej
waardoor
trijlampen
rdep mee
zitplaats is
I bedoeld,
e geen enkele
Uitstekend zit-
i op alle nodige
ENZO FERRARI
the man,
the legend
j Ford be-
het weg-
laal mo-
isselen infor-
i activiteiten
is,
•garantie,
lerkte editie
ras het eerst Japanse
at in 1963 naar ons land
waarna de andere mer-
Tel. 013-5943943
Fax 013-5943999
E-mail: ven@automotive.nl
internet: www.pvdven.nl
schikking ov
2 liter 16-kle
binnenkort 1
met de 330d, e
mon rail 24V.
General Motors Corp, en Fuji Heavy Industries Ltd.
(de fabrikant van Subaru auto’s en trucks) gaan een
omvangrijke strategische samenwerking aan.
Daardoor kunnen de twee mondiale autofabrikan
ten samenwerken bij het ontwerpen, de ontwikke
ling en de productie van auto’s, trucks en de daar
mee samenhangende technologie. GM zal voor 1,4
biljoen dollar (dat is 20%) aandelen kopen van Fuji.
Fuji, dat in Tokio gevestigd is, blijft een onafhanke
lijk bedrijf en het in Detroit gevestigde GM wordt de
grootste aandeelhouder.
gelijkheden. Ook de stuurkolom
kan worden aangepast. Omdat
de stoelen over een flink bereik
in hoogte kan worden versteld
kunnen zowel lange en kortere
bestuurders een prima zitpositie
vinden.
dan verdwijnt de functie als
hoofdsteun en belemmert dit on
derdeel niet het zicht naar ach
teren. Neemt er een middelste
passagiers op de bank plaats,
dan moet de armsteun vanzelf
weer tegen de rugleuning wor
den geklapt en is er plots een
hoofdsteun aanwezig. De ruimte
op de achterbank is heel behoor
lijk, zeker voor twee volwasse
nen. De middelste
echt voor een kind
Voorin hebben we f
reden tot klagen,
tende stoelen die i
plekken goed ondersteunen met
meer dan voldoende verstelmo
handel.
Maar voordat u direct naar de
winkel loopt, kunt u meedingen
naar een gratis exemplaar van
deze interessante band.
Omschrijf op een briefkaart kort
waarom dit bij uitstek een ka-
AUTOMOBIELBEDRIJF
Kraaivenstraat 20
5048 AB Tilburg
Bedrijfsweg 19
5061 JX Oisterwijk
Industrieweg 28b
5688 DP Oirschot
Havenweg 23
5145 NJ Waalwijk
Steenstraat 7a
5107 NE Dongen
Wilhelminalaan 3
5512 BJ Vessem
Oscar OREFici
mario"vecchi
- ENZO FERRARI
the man,
W the legend
inhoud die in de lengterichting
is geplaatst. Daarnaast komen
er diverse carrosserievarianten
zoals gesloten bestelwagens mét
diverse wielbases en dakhoog-
tes, personénbussen, pick-ups en
chassis-cabines.
Veel werk heeft men bij J
steed aan de veiligheid, 1
gedrag en het zo maxinu
gelijk benutten van de
laadruimte. Zo staan de wanden
van de bestelbus meer verticaal
net vreemd dat di
jn begin februari met
lar de RAI komen.
één van met de volle-
re Transit. Een moder-
1 ne nieuwe bestelbus die ondanks
zijn compleet gewijzigde vorm
geving toch nog wat vluchtige
trekjes van het huidige model
heeft, zoals de diep uitgesneden
I zijruiten. De nieuwe Transit is
compleet nieuw ontwikkeld en
kent vele mogelijkheden. Zo
wordt de 2 liter direct ingespo
ten turbodieselmotor dwars
voorin gebouwd en gekoppeld
aan voorwielaandrijving. De
I achterwielaangedreven Trans
I hebben een motor met 2,4 lite:
Isuzu wa
merk dat
kwam, waarna de
ken als snel volgde
Het was de periode van de we
deropbouw, waarbij de economie
bloeide, de massamotorisering
op gang kwam en de auto binnen
het bereik van de kleine man
kwam. Jaarlijkse verkoopverbe-
teringen van meer dan 25 pro
cent waren in die tijd niet onge
bruikelijk. Toen volgde de
oliecrisis in 1972/1973. De benzi
ne ging op de bon. Er kwamen
autoloze zondagen, de autover
kopen bereikten een dieptepunt
en Nederland zou nooit meer
worden zoals vroeger.
Het leidde tot carnavalskrakers
als ‘Den Uyl is in den olie, in den
olie is Den Uyl’. Hij kreeg geen
gelijk. De olie ging weer rijkelijk
vloeien. De voorraden bleken
schier onuitputtelijk en de vraag
naar auto’s trok aan met 1978
achter zijn opge
met name de ac
en mistlicht
scharnieren.
Al bij al is de nieuwe Touring op
basis van de BMW 3-serie weer
een uitermate geslaagde ver
schijning.
Een auto die
het minst vei
een j aar of tic
is.
De Touring is gebaseerd op de
sedan, frontpartij en voorportie-
ren komen hiermee overeen,
maar door een andere omlijsting
van de ruiten zijn de achterdeu
ren weer anders. Een fraai de
tail vormen de twee dakrails die
overigens op de basisversie niet
aanwezig zijn. Deze beginnen
direct boven de voorruit en lo
pen tot de achterklep door. Ze
zijn niet alleen handig als dak
dragers, maar verfraaien ook de
aanblik van deze 318i. De lengte
van de Touring wijkt slechts en
kele millemeters af van de se
dan en het verschil is dan ook te
herleiden tot de afwijkende ach
terbumper. Hierin zit een uit
sparing, waardoor na het ope
nen van de klep een bescheiden
tildrempel overblijft. Erg handig
is de mogelijkheid om lichte en
kleinere bagagestukken via de
afzonderlijk te openen achter
ruit in te laden. In de beschei
den dakspoiler zit het derde
remlicht. De auto staat op licht
metalen velgen van een gedis
tingeerd ontwerp. De bumpers
worden in de carrosseriekleur
gespoten, terwijl stootstrips op
flanken en bumpers evenals de
portiergrepen en dakrails ‘ge
woon’ zwart zijn. De lichtunits
Renova bv
Ringbaan Oost 1'0 2'a
5013 CDTilburg
Telefoon (013) 542 21 33
W is nog één model over van de ’oude’ 3-serie
van BMW, de driedeurs Compact en als we de
F J 2000-kalender van het merk moeten geloven,
zal dit model zeker tot eind volgend jaar leverbaar
blijven. Helemaal nieuw is de vijfdeurs Touring die
sinds enkele maanden wordt geleverd, zonder twij
fel de meest stijlvolle carrosserievariant.
BMW noemt dit model bewust Touring en niet Esta
te, stationwagon of break. Ondanks het feit dat de
daklijn verder is doorgetrokken en de auto is voor
zien van een vijfde deur, hebben we hier te maken
met een puur lifestyle product, waarbij uitstraling
en vormgeving belangrijken zijn dan een zo opti
maal mogelijke laadruimte.
om bijvoorbeeld diverse inrich
tingen optimaal te kunnen
plaatsen.
De flexibiliteit van het Transit
concept blijkt onder meer ook uit
het feit dat het ontwerpteam zo
wel uit Europeanen als Ameri
kanen bestond en dit model dan
ook over de hele wereld verkocht
zal gaan worden.
Maar de primeur is aan Amster
dam gegund!
I Waar de personenauto RAI voor
al een locale beurs is met relatief
weinig primeurs, is de tweejaar
lijkse Bedrijfsauto RAI toonaan
gevend in Europa.
Daarom is niet vree
verse merker'
primeurs naai uc
Ford is er
I dig nieuwe
tionwagon of break. Ondanks
het feit dat de daklijn verder is
doorgetrokken en de auto is
voorzien van een vijfde deur,
hebben we hier te maken met
een puur lifestyle product,
waarbij uitstraling en vormge
ving belangrijker zijn dan een zo
optimaal mogelijke laadruimte.
dingsstoffen in licht grijs keurig
op elkaar zijn afgestemd. BMW
levert de 318i Touring met een
uitgebreide serie plofzakken.
Er zitten airbags in de voorstoe
len, het stuurwiel, boven het
dashboardkastje en in de raam-
stijlen. Deze zogenaamde hoofd
airbags worden bij een zijdeling
se aanrijding opgeblazen en
vangen de hoofden van zowel
voor- als achterpassagiers op.
Een bijzonder handige oplossing
zien we op de achterbank. Daar
zijn twee normale, in hoogte ver
stelbare hoofdsteunen aanwe
zig. Het middelste exemplaar is
echter vast verbonden met de
middenarmsteun. Brengt men
de middenarmsteun in stelling
BMW rust de 3-serie uit met een
vergaand neutraal weggedrag.
Dat wordt onder meer verkre
gen door een bijna perfecte ge
wichtsverdeling over voor- en
achterwielen. Daar voegt men
een stevig geveerd onderstel aan
toe, waardoor de carrosserie ook
in snel genomen bochten nauwe
lijks overhelt. De stabiliteit bij
hoge snelheden is dik in orde en
het is daarom te verwachten dat
een chauffeur die zijn verant
woordelijkheden in het verkeer
kent, nauwelijks van de vele vei
ligheidsvoorzieningen gebruik
zal maken.
Verder kunnen we niet anders
dan tevreden zijn over het ge
middelde brandstofverbruik van
1 op 11,5 dat redelijk overeen-
Er is nog één model over van
de ‘oude’ 3-serie van BMW, de
driedeurs Compact en als we
de 2000-kalender van het
merk moeten geloven, zal dit
model zeker tot eind volgend
jaar leverbaar blijven. Hele
maal nieuw is de vijfdeurs
Touring die sinds enkele
maanden wordt geleverd, zon
der twijfel de meest stijlvolle
carrosserievariant.
BMW noemt dit model bewust
Touring en niet Estate, sta-
De bedrijven richten zich in eer
ste instantie op het ontwerpen
en de productie
van kleine en middelgrote spor
tieve personenwagens, vierwiel-
aangedreven auto’s,
continu variabele transmissies
voor kleine auto’s en geïnte
greerde bedieningssystemen
voor auto’s. De bedrijven hebben
ook plannen voor samenwerking
op het gebied van geavanceerde
technologieën. “Deze samenwer
king maakt zowel GM als Fuji
sterker. Dat is van belang in een
industrie die wereldwijd met
toenemende concurrentie te ma
ken heeft”, zegt G. Richard Wa
goner
Jr., president van GM. “De sa
menwerking tussen GM en Fuji
heeft veel potentie.
Hier komen twee gezonde auto
fabrikanten samen, wiens activi
teiten en expertise
elkaar aanvullen.” Takeshi Ta
naka, president van Fuji, vertelt
dat zijn bedrijf in GM is
geïnteresseerd vanwege de suc
cesvolle relaties die GM heeft
met Isuzu Motors Ltd. en Suzuki
Motor Corp. GM bezit 49 procent
van de aandelen van Isuzu, en
tien procent van die van Suzuki.
“Het GM-samenwerkingsmodel,
dat ons management een hoge
mate van autonomie garandeert,
gaf ons het vertrouwen om deze
De tijd dat BMW kale auto’s le
verde is helemaal voorbij .De
318i Executive heeft elektrisch
verstelbare buitenspiegels, elek
trisch bediende voorportierrui
ten, airconditioning, een audio-
installatie en centrale
vergrendeling met afstandsbe
diening. Zaken als getint glas,
een toerenteller en stuurbe
krachtiging zijn er als vanzelf.
Op dit moment is de 318i de eni
ge 4 cilinder benzine in de Tou-
ring-reeks. Alleen de sedan
wordt ook nog als 316i aangebo
den. Voorin ligt een vertrouwde
1,9 liter 8-klepper die een meer
dan voldoende vermogen levert
van 118 pk bij 5500 tr/min er
komt tot een koppel van 180
bij 3900 tr/min. Een uiter
rustige en tegelijk soepele
krachtbron die in de verte een
bekend geluid maakt. Geen mo
tor waarmee men constant
haantje de voorste ‘moet’ zijn,
maar die meer i
meekomt
van 202 k,.v
van 0 tot 1?'
De achterwi
dreven via
kelende -~
wordt
pook. Het
zien van
trole is al
iiev an alle varianten
jrouderd en zelfs na
ien nog helemaal ‘in’
belangrijke stap te nemen”, zegt
Tanaka. “Deze samenwerking is
zakelijk heel zinnig voor béide
partijen”, stelt Wagoner.
“Door samen te werken op het
gebied van productie, distribu
tie, onderdelen, technologie en
inkoop, besparen we allebei op
de kosten en zorgen we voor een
drastische verbetering van onze
vooruitzichten op het wereldwij
de marktaandeel
en winsten.” Volgens Wagoner is
GM onder de indruk van Fuji’s
pionierswerk op het gebied van
gespecialiseerde technologieën,
zoals systemen voor vierwiel-
aandrijving en automatische
transmissie voor kleine auto’s.
“Deze technologieën helpen ons
sterker te worden in het markt
segment van kleine en middel
grote auto’s, dat op dit moment
wereldwijd sterk groeit”, zegt
Wagoner.
Beide bedrijven wis
matie uit over hun
op het gebied van
alternatieve aandrijfsystemen
en de zogeheten ‘intelligente
auto’s’. Daardoor kunnen ze de
mogelijkheden voor gezamenlijk
onderzoek en ontwikkeling be
nutten. De samenwerking tus
sen GM en Fuji vult de vergelijk
bare partnerschappen aan die
GM al heeft met Isuzu en Suzu
ki.
i en opzichte van de vorige gene
ratie zijn de afmetingen van de
achterklep groter geworden,
waardoor de laadruimte makke
lijker toegankelijk is.
De afwerking krijgt een dikke
voldoende. Vloer en wanden zijn
met tapijt bekleed en na het in
twee delen neerklappen van de
rugleuning van de achterbank
ontstaat een keurig vlakke laad
vloer. Het minimale volume van
de bagageruimte bedraagt 435
liter onder de rolhoes. Na het
neerklappen van de bank groeit
dit tot maximaal 1345 liter. Het
grappige is dat alhoewel BMW
de Touring niet als een pure sta
tionwagon ziet, het bagagevolu-
me met iedere nieuwe generatie
weer iets groeit.
De interieurinrichting voldoet
aan alle normen en waarden
van BMW. De gebruikte mate
rialen kunnen iedere toets der
kritiek doorstaan. Alhoewel het
interieur in ons geval was uitge
voerd in zwart en grijs, is het ge
heel alles behalve saai. De bo
venkant van het dashboard is
net als het stuurwiel zwart, ter
wijl de onderzijde en de bekle-
•rste ‘moet’ zijn,
dan voldoende
at getuige de topsnelheid
km/u en een acceleratie
100 in 10,8 seconden,
rwielen worden aange-
via een zeer prettig scha
de vijfversnellingsbak die
bediend met een korte
remsysteem is voor-
i ABS en ook tractie con-
iltijd van de partij.
Honderd jaar na zijn geboorte
bereikt de legende van Enzo Fer
rari een hoogtepunt.
In meer dain vijfduizend races
ging een vuurrode bolide met het
steigerende paard op de kap als
eerste over de streep en dat lever
maar liefst 24 wereldtitels in de
autosport op. Niemand minder
dan de president van Italië gaf
de opdracht om het leven, het
werk en natuurlijk de fantasti
sche auto’s van deze fenomenale
man in beeld te brengen. Kop
stukken uit de formule 1 als Ber
nie Ecclestone, Niki Lauda en
Michele Alboreto vertellèn over
de grillen van misschien wel de
grootste coureur/engineer en for
mule 1 innovator aller tijden.
Nog steeds spreekt het merk
Ferrari tot de verbeelding van
iedere autoliefhebber.
De documentaire over Enzo Fer
rari duurt 70 minuten en is voor
een adviesprijs van f.39,95 ver
krijgbaar bij videoshops en boek-
komt met de officiële ver-
bruiks waarde.
Kwaliteit kost nu eenmaal geld
en daarop maakt BMW met de
318i Touring geen uitzonde
ring. De auto kost £69.900,= en
dat komt in vergelijking met de
318i sedan neer op een meer
prijs van £4.950,=. Inclusief
Executive-pakket komt de auto
op £79.100,=. Daarnaast is de
Touring ook leverbaar met 6 ci
linder motoren met 2.0, 2.5 en
2.8 liter inhoud. Dieselrijders
hebben op dit moment de be-
over de uitstekende
lepper en kunnen
hun hart ophalen
Jeen 3 liter com-
als naoorlogs
ruim 581.00(
weg naar de consument vonden.
Na de economische crisis in het
begin van de jaren tachtig bleef
de afzet schommelen rond de
half miljoen eenheden.
De ‘eeuw van de auto’ wordt ech
ter waardig afgesloten. Het ver
kooprecord van 1978 is in 1999
gebroken. In de eerste elf maan
den van het jaar werd namelijk
de magische grens van 600.000
eenheden al overschreden.
Aardig is ook om te kijken naar
de ontwikkeling van de gemid
delde verkoopprijs.
Deze lag in 1958 op £7.568,= en
bleef tot en met 1970 redelijk
stabiel. In 1980 lag de gemiddel
de prijs al op f. 18.500,= en in de
eerste maanden van 1999 groei
de dit naar £41.116,=. (Uit: Rai
Voorrang)
De afzet van nieuwe personen
auto’s laat een grillig beeld zien.
Een van de eerste officiële tellin
gen dateert uit 1958. In dat jaar
werden iets meer dan 56.000
auto’s aangeschaft. Het was het
jaar dat de eerste DAF op de Ne
derlandse markt kwam. Ook
toen al waren Volkswagen, Opel,
Ford en Renault de meest ver
kochte merken. Het aanbod was
breed met kleurrijke, tot de ver
beelding sprekende, maar in
middels lang verdwenen ‘Scoot-
mobiles’ als de Goggomobil, de
Heinkel en de Isetta. Dit waren
een soort minimum auto’s, aan
gedreven door motorfietsmoto
ren en ontwikkeld voor hen die
zich slechts met moeite een auto
konden veroorloven. Van concur
rentie vanuit het land van de rij
zende zon was eindjaren vijftig
nog geen sprake. Pas in de loop
van de jaren zestig deed Japan
op autogebied van zich spreken.
>-DL-HG
TRANSIT
2-