Renault Kangoo dTi
ra
I
Fiat vertaalt ervaring in Ecobasic
Toyota gaat in de Formule 1
DeDATO-deate
en medewerkers
De Automat
B
Tfl
lil
IU
Het kon nog slimmer!
Met Honda veilig het nieuwe millennium in!
ere etc.
w
DE GRAAFF TILBURG B.V.
wzietzii 'dén mplAzLz
OVAN DER BOOM V
rfnfaiïit
lil
ft
er 1999 -
wivi i iaat
Jaargang 11 nr 52* Woensdag 29 december 1999 Oplage 104.700
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
iir
pag.3
Deze week
Autotest Chrysler 300M
DEALERS
Millennium
..01315422133
.01315423030
.01315943943
.01315053944
.01315802020
.01315331206
.01315443330
.01314683911
Gevaarlijke situaties
.01314634355
.01315347771
.01315364011
.01315420143
.01314647676
Schakehnomenten
Turbodiesel
.01315363924
.01315355575
.01315355655
....01315351035
Tony Vos
;wik]
zal
EERLEN,
:hen.
Twee jaar geleden bracht Renault de Kangoo op de
markt, een nieuwe modelserie die bestaat uit een
reeks bestelwagens en een ruimtewagenachtige
versie op geel kenteken. Deze variant heeft in het
programma zo’n eigen positie gekregen, dat er in
middels 200.000 stuks van werden verkocht. De
voorsprong van de Kangoo wordt nu verder uitge
bouwd met de komst van de tweede zijschuifdeur
en de direct ingespoten dieselmotor.
Seat/Saab
ZuidOost
Seat
Auto Noordhoek...01314553678
Skoda
Subaru
Dekkers
Suzuki
Gijsbers
Toyota
Autonova
Volvo
Van Roosmalen ....01315840000
VW/Audi
Auto Bongers01315321411
15/430930
3 410-5000 AK Tilburg
HONDA
Goirkestraat 144a-146, Tilburg. Tel. 013-5802020. Donderdag koopavond.
'in
S 1,9
he
ap de teller
r .9 dTi is er
met 157 km/u
Redactie:
Tony Vos
Tel. 0495
Postbus
pen zijn door de Duitse Tüv ge
meten en de instantie kwam op
een gebruik van 1 op 34,5 km.
De auto heeft een afgeregelde
topsnelheid van 160 km/u en
trekt in 13 seconden vanuit stil
stand naar de 100 km/u.
De Fiat Ecobasic heeft geen mo
torkap, maar slechts een klepje
aan de voorzijde om de vloeistof
fen te kunnen controleren. Al
leen de dealer zal af en toe tot
het binnenste van de auto door
dringen.
span.
1 hoopt
door te
Doel is
klaar te
merk wil
De rugleuning van de achter
bank klapt in twee delen naar de
zijkanten en beschermen daar
de ramen.
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
De Kangoo staat voortaan al
tijd op 14 inch wielen. ABS is
een nieuwe optie, terwijl ook
zij-airbags kunnen worden
aangeschaft.
De wijzigingen hebben nauwe
lijks invloed op de prijzen. De
basis RN 1.2 kost f.25.895,= en
de 1.4-versie staat voor
£27.295,= op de prijslijst. De
RTE 1.2 met tweede schuif-
- - ^5,= en de
ter motor
i Pampa 1.4
De 1.9 dTi is er
ve voor
Pai
De Kanf
in RXE-uit-""
.280,= maar e*
De Automaat is een uitgax
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en Oms
treken, verschijnt in geheel Til
burg, Goirle, Riel, Loon op Zand,
Udenhout, Berkel Enschot, Oister-
wijk, Moergestel en Hilvarenbeek.
Een andere nieuwe combinatie
is zoals gezegd de
nemotor gekoppe
derne pro-actieve
gaat hier om een volledig e
tronisch gestuurde voorzie
die zijn schakelmomenten uuu.
afhangen van de rij-omstandig-
heden. Hierdoor kan worden ge
reageerd op bestuurders met
een verschillende rijstijl, veran
dering van grip of op het afdalen
in een bergachtige omgeving. De
Kangoo 1.4 automaat zal zeker
geen kaskraker worden, maar
beantwoord met name aan de
Vakmanschap en service als traditie.
AUTOBEDRIJVEN
Goirle Nobelstraat 7and Tijvoon) Tel. (013) 534 12 61 l_i 111 <J 1
De Renault Dealer in het Hart van Brabant
klant bijvoorbeeld zou kunnen
kiezen uit twee of vier portieren
of misschien wel drie. Deze keu
zes kunnen ook na enige tijd nog
worden aangepast. Ook kan men
gemakkelijk van kleur verande
ren en kleuren combineren. Er
zijn verschillende stöeltypen en
ook kan worden gekozen om met
twee zitplaatsen te beginnen om
kosten te besparen. Bekledings-
stoffen zijn eenvoudig uit te wis
selen.
de 1,4 liter benzi-
>eld aan de mo
re automaat. Het
iening deur komt op £28.395,=
n laat zelfde auto met 1.4 litei
kost £29.295,=. De P
kost f.32.795,=.
in de RTE-uitgave
£34.195,= en als Pampa voor
£37.695,=. De Kangoo 1.4 auto
maat in RXE-uitgave kost
£35.280,= maar er kan ook
worden gekozen voor de 1.4 RN
automaat voor £31.880,= inclu
sief ABS.
•BMW
Renova
Chrysler
Chrysler L. op Zand...04161363993
Citroën
Bertens
Daewoo
Auto Braat Tilb01314680044
Daihatsu
Ad v.d. Wouw04161363412
Ford
P.v.d.Ven
Ford
Honda
De Graaft.
Kia
Schapendonk
Mercedes Benz
Autoparc04161361553
Mitsubishi
Kluitmans
Nissan
Denissen
Opel
Gebr. Vullings01314680468
Peugeot
Collaris
Peugeot
Spijkers Goirle
Renault
Van der Boom
Rover
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
De Ecobasic heeft een voorna
melijk kunststof carrosserie met
panelen die door en door ge
kleurd zijn. Afgezien van de
ligheidskooi, is de auto modulair
tweede generatie JTD-motor,
een 4 cilinder 1,2 liter direct in
gespoten turbodiesel met com
mon-rail inspuiting. Hierbij
wordt de brandstoftoevoer nog
preciezer geregeld dan bij de be
staande grotere JTD-motoren
en dat vertaalt zich in een lager
verbruik en betere prestaties.
De motor is gekoppeld aan een
volledig automatisch werkende
versnellingsbak met de standen
‘standaard’ en ‘economy’.
De motor levert 61 pk en een
koppel van 160 Nm bij 1800
tr/min. Ronduit indrukwekkend
voor een zo kleine diesel. De mo
tor is aanzienlijker stiller dan
huidige kleine diesels, produ
ceert 30 tot 40 procent minder
schadelijke uitlaatgassen en is
Er worden diverse lichte mate
rialen gebruikt, zoals themo-
plastische plastics voor niet dra-
i motorkap,
n van de
bonaat vin-
goed, het gevoel is goed en we
zijn klaar om ervoor te gaan”,
zei een enthousiaste Ove An
dersson, president van TMG,
nadat hij het grote nieuws ver
nam. Altijd al heeft Toyota het
belang van autosport ingezien
als een mogelijkheid om de es
sentie van het autorijden uit te
dragen, namelijk puur rijple
zier, daarbij wel voor ogen hou
dend dat alle activiteiten die het
concern ontplooit, met elkaar in
balans moeten zijn. Met de in
spanningen binnen de Formule
nt Toyota op dezelfde weg
i,e gaan.
is nu om zo snel mogelijk
te zijn voor deelname. Het
wil uiterlijk in 2002 debu
teren, maar indien mogelijk, zal
Toyota zelfs al in het jaar 2001
z’n opwachting maken op de
Formule 1 circuits. Daartoe zul
len de activiteiten op het gebied
van onderzoek en ontwikkeling
opgevoerd worden en zal er ex
tra geïnvesteerd worden in de
verschillende faciliteiten van
TMG, waaronder een windtun
nel voor testdoeleinden. Miche
lin zal overigens de bandenleve-
rancier worden van Toyota’s
Formule 1 team.
Ook in het Wereld Rally Kam
pioenschap (WRC), de 24 uur
van Le Mans en alle Japanse
GT-kampioenschappen werkten
de beide ondernemingen al
nauw samen.
Niet schrikken, Fiat is niet van
plan het Ecobasic prototype als
zodanig op de markt te bren
gen, maar met dit model laat
het merk wel zien welke tech
nologische mogelijkheden de
nabije toekomst biedt. Het zal
niemand verbazing dat deze
conceptauto van dezelfde hand
komt als de Multipla, namelijk
topontwerper Jolito. Speer
punten van dit ontwerp zijn
lichte materialen, onderhouds
arme technieken en ultrazuini-
ge motoren en dat bij een re
alistische verkoopprijs op het
niveau van de huidige Seicen-
to. Fiat voorspelt nu al dat de
motor en versnellingsbak uit
de Ecobasic op korte termijn
werkelijkheid zullen worden.
worden geleverd in de RN-uitga-
ve met standaard ABS of in de
RXE-uitvoering die speciaal
voor deze versie is bedacht:
standaard met elektrisch ver
stelbare buitenspiegels, mist
lampen voor, in delen neerklap-
bare achterbank metdrie
hoofdsteunen en drièrrolgordéls,
audio-installatie met CD-speler
en bediening aan het stuur en
tot slot een warmtewerende
voorruit.
de geopende linker schuifdeur
schuil en dat zou gevaarlijke si
tuaties kunnen opleveren. Als
men aan het tanken is, wordt
automatisch de betreffende deur
vergrendeld en kan deze niet
van binnen of buiten worden ge
opend.
Samen met de introductie van
de tweede schuifdeur is de Kan
goo op diverse punten aange
past. Het dashboard wordt voor
taan uitgevoerd in één kleur,
terwijl de stoelen bekleed zijn
met nieuwe stoffen. Het leve
ringsprogramma is enorm uitge
breid met een keuze uit vijf ver
schillende versies. De basis
RN-uitgave heeft zoals gezegd
één zijschuifdeur, wieldoppen,
een stootrand op de flanken,
twee achterdeuren, van binnen
uit verstelbare buitenspiegels,
een derde remlicht, gordels
voorin met hoogteverstelling,
spanners met Spannings Reduc
tie Programmering, twee air
bags, startonderbreker, getint
glas, signaal voor vergeten ver
lichting en stuurbekrachtiging
m.u.v. de 1.2 liter. De zo gepre
zen tweede schuifdeur vinden
we vanaf de RTE standaard.
Deze uitgave krijgt verder een
achterklep, bagagedek, verlich
ting in de bagageruimte, centra
le vergrendeling met afstands
bediening, elektrisch bediende
voorportierruiten, matten voor
en een opbergruimte tegen het
cabinedak. Nieuw is de moge
lijkheid om de 1,4 liter motor uit
te rusten met de moderne pro
actieve automaat. Deze kan
kg. Het gemiddelde brandstof
verbruik ligt volgens de officiële
Europese meetmethode rond de
1 op 17 en dat betekent een
winst van ruim 15 procent ten
opzichte van de 1,9 liter diesel
van 65 pk zonder turbo en direc
te inspuiting. Deze motorblijft
overigens wel gewoon leverbaar.
toch niet zelf oplossen!
U kunt ervan op aan dat uw
auto op 1 januari gewoon start.
Natuurlijk zitten er in moderne
auto’s computers, maar die wer
ken nauwelijks datum afhanke
lijk. Immers als u een andere
accu in de auto zet, hoeft u ook
niet opnieuw een datum in te
voeren. U hoeft dus wat dat be
treft nergens bang voor te zijn.
Doet uw auto het op 1 januari
niet, dan zal het om een normaal
j! euvel gaan zoals een slechte
accu, kapotte bougies, een ande
re elektronische storing of geen
benzine. Maar de auto zal geen
last hebben van een millennium
bug.
Wel legt de Rijksdienst voor het
Wegverkeer uit voorzorg op 31
december haar computersysteem
stil. Deze instantie verklaart dat
haar computersysteem volledig
millennium-proefis, maar dat
deze maatregel toch voor de ze
kerheid wordt genomen. Op 31
december kunnen daarom geen
APK-keuringen worden uitge
voerd of kentekenbewijzen wor
den afgegeven, ‘n Mens kan im
mers niet voorzichtig genoeg
zijn!
Ik wens u een prettige en pro
bleemloze jaarwisseling. En laat
ik het dan toch maar één keer
zeggen... tot het volgende millen-
nium...
uiterst kleurrijke bekleding.
Een belangrijke nieuwkomer i
het motorenprogramma is de
liter direct ingespoten turbodi
sel. Het gaat hier om dezelfde
motor als we al kennen uit de
Mégane en Laguna, maar hier
met een lager vermogen. Hier
door wordt er een maximaal ver
mogen behaald van 80 pk bij
4000 tr/min en een koppel van
160 Nm bij 2000 tr/min. De Kan
goo dTi is zeker geen stoplicht-
sprinter, maar een vlotte en te
gelijk zuinige auto met veel
gebruiksmogelijkheden. De
1095 kg wegende RTE-uitgave
haalt een topsnelheid van 160
km/u en heeft 14,1 seconden no
dig om de 100 km/u oj
te zetten. De 80 pk l.S
ook in de Pampa met
en de acceleratie tot 100 km/u in
16,1 seconden. De motor doet
yoldoende gedempt zijn werk en
voldoet ook in bergachtig gebied
meer dan uitstekend. De dTi
™?g een geremde aanhanger
ekken van 1200 kg en in het
geval van de Pampa zelfs 1350
Zo onderhand word ik er gek
van. Overal wordt wel het woord
‘millennium’ aan gekoppeld. We
doen alsof de wereld een fractie
van een seconde stil komt te
staan en daarna weer helemaal
van vooraf begint. Er is ons na
tuurlijk de nodige angst in ge
sproken, vooral met betrekking
tot de computerproblemen die
kunnen optreden. Hier en daar
hoor ik geluiden van gemeentes
die hun burgers aanraden voor
24.00 uur op 31 december een
paar emmers water te vullen,
kaarsen bij de hand te hebben en
wellicht een extra deken klaar te
i leggen. De computer is zover in
onze samenleving doorgedron
gen dat er theoretisch van alles
I zou kunnen gebeuren en dat alle-
I maal omdat sommige computer-
i systemen het jaartal met behulp
ij van twee in plaats van vier cij-
II fers aangeven. Misschien dat ik
er wat té nuchter tegenaan kijk.
Als de stroom uit zou vallen, zijn
er altijd nog wel wat kaarsen
van Kerstmis over. Doet de ver
warming het niet meer, dan
kruip ik diep onder de wol en dat
de televisie even z’n kop houdt,
i daar wordt niemand slechter
van. Dit sport ‘rampen’ kunt u
Met uitzondering van ABS vin
den we al deze elementen ook in
de speciale Fi^ji-uitvoering,
maar dan met de handgescha-
kelde varianten. Een speciale
plaats blijft de Kangoo Pampa
innemen. Deze auto heeft ge
woon voorwielaandrijving, maar
staat hoger op z’n wielen en
heeft daardoor meer mogelijkhe
den in het terrein. Specifiek
voor de Pampa zijn de brede mag
stootstrips, lichtmetalen wielen, trekt
bescherming onder de motor en
De Kangoo dankt zijn succes
aan meerdere elementen. Ten
eerste is deze net geen 4 meter
lange auto een originele ver
schijning met olijke koplam
pen, stoer uitgebouwde spat-
schermen en een hoge
zitpositie. Bovendien nam Re
nault met de Kangoo meteen
afstand van de concurrentie
door standaard een schuifdeur
aan de rechterkant te leveren,
waardoor de achterpassagiers
gemakkelijk kunnen instap
pen.
Inmiddels is deze vinding over
genomen en zet Renault weer
een stapje verder door ook een
tweede schuifdeur in de Kan
goo te monteren, deze keer aan
de linkerkant. Deze voorzie
ning is standaard op iedere
versie op geel kenteken behal
ve op de basis RN-uitgave, die
het met één exemplaar zal
moeten blijven doen. Door de
twee schuifdeuren is de toegan
kelijkheid van de Kangoo naar
de achterbank helemaal opti
maal, terwijl het in- en uitstap
pen in smalle straten en dito
parkeerplekjes extra handig is.
De tweede schuifdeur is even
als het rechter exemplaar een
optie op de bestelvarianten, de
Kangoo Express.
Door het toepassen van de lin
ker schuifdeur is er een beveili
ging aangebracht met betrek
king tot het tanken. De
tankdop gaat namelijk achter
terk is en
lichte aanrij-
ij de Ecoba-
r allerhande
i onnodig fu-
en, maar
mcept met
jk karakter
twerkoploss-
vraag van mensen die hun
comfort niet willen opgeven
voor extra binnenruimte. Want
dat laatste is toch wel een van
de belangrijkste aankoopargu-
menten van deze Renault.
Toyota Motor Corporation heeft
zich verzekerd van het recht om
deel te nemen aan het Wereld
kampioenschap Formule 1. De
Federation Internationale de
l’Automobile (FIA) heeft Toyota
het recht gegeven als twaalfde
team in te schrijven. Toyota zal
uiterlijk in 2002 zijn debuut ma
ken binnen de Formule 1, maar
probeert er zelfs al in het jaar
2001 voor klaar te zijn.Toyota
Motorsport GmbH (TMG), de in
Duitsland gevestigde motor-
sportafdeling van Toyota, en de
FIA hebben een contract afge
sloten dat voor TMG de weg
opent om deel te nemen aan ‘s
werelds meest prestigieuze tak
van autosport. “De timing is
“a.O.C. Bandol
Cótes de Provenc
Vieux mare
Produits du terro
11
zee prototy-
goed bestanc
dingen. Fiat
sic niet geko:
luxueuze gat
turistische el
voor een rati
een milieuvr
gekoppeld ai
ingen.