Renault Kangoo dTi ra I Fiat vertaalt ervaring in Ecobasic Toyota gaat in de Formule 1 DeDATO-deate en medewerkers De Automat B Tfl lil IU Het kon nog slimmer! Met Honda veilig het nieuwe millennium in! ere etc. w DE GRAAFF TILBURG B.V. wzietzii 'dén mplAzLz OVAN DER BOOM V rfnfaiïit lil ft er 1999 - wivi i iaat Jaargang 11 nr 52* Woensdag 29 december 1999 Oplage 104.700 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato iir pag.3 Deze week Autotest Chrysler 300M DEALERS Millennium ..01315422133 .01315423030 .01315943943 .01315053944 .01315802020 .01315331206 .01315443330 .01314683911 Gevaarlijke situaties .01314634355 .01315347771 .01315364011 .01315420143 .01314647676 Schakehnomenten Turbodiesel .01315363924 .01315355575 .01315355655 ....01315351035 Tony Vos ;wik] zal EERLEN, :hen. Twee jaar geleden bracht Renault de Kangoo op de markt, een nieuwe modelserie die bestaat uit een reeks bestelwagens en een ruimtewagenachtige versie op geel kenteken. Deze variant heeft in het programma zo’n eigen positie gekregen, dat er in middels 200.000 stuks van werden verkocht. De voorsprong van de Kangoo wordt nu verder uitge bouwd met de komst van de tweede zijschuifdeur en de direct ingespoten dieselmotor. Seat/Saab ZuidOost Seat Auto Noordhoek...01314553678 Skoda Subaru Dekkers Suzuki Gijsbers Toyota Autonova Volvo Van Roosmalen ....01315840000 VW/Audi Auto Bongers01315321411 15/430930 3 410-5000 AK Tilburg HONDA Goirkestraat 144a-146, Tilburg. Tel. 013-5802020. Donderdag koopavond. 'in S 1,9 he ap de teller r .9 dTi is er met 157 km/u Redactie: Tony Vos Tel. 0495 Postbus pen zijn door de Duitse Tüv ge meten en de instantie kwam op een gebruik van 1 op 34,5 km. De auto heeft een afgeregelde topsnelheid van 160 km/u en trekt in 13 seconden vanuit stil stand naar de 100 km/u. De Fiat Ecobasic heeft geen mo torkap, maar slechts een klepje aan de voorzijde om de vloeistof fen te kunnen controleren. Al leen de dealer zal af en toe tot het binnenste van de auto door dringen. span. 1 hoopt door te Doel is klaar te merk wil De rugleuning van de achter bank klapt in twee delen naar de zijkanten en beschermen daar de ramen. Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur De Kangoo staat voortaan al tijd op 14 inch wielen. ABS is een nieuwe optie, terwijl ook zij-airbags kunnen worden aangeschaft. De wijzigingen hebben nauwe lijks invloed op de prijzen. De basis RN 1.2 kost f.25.895,= en de 1.4-versie staat voor £27.295,= op de prijslijst. De RTE 1.2 met tweede schuif- - - ^5,= en de ter motor i Pampa 1.4 De 1.9 dTi is er ve voor Pai De Kanf in RXE-uit-"" .280,= maar e* De Automaat is een uitgax van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Oms treken, verschijnt in geheel Til burg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oister- wijk, Moergestel en Hilvarenbeek. Een andere nieuwe combinatie is zoals gezegd de nemotor gekoppe derne pro-actieve gaat hier om een volledig e tronisch gestuurde voorzie die zijn schakelmomenten uuu. afhangen van de rij-omstandig- heden. Hierdoor kan worden ge reageerd op bestuurders met een verschillende rijstijl, veran dering van grip of op het afdalen in een bergachtige omgeving. De Kangoo 1.4 automaat zal zeker geen kaskraker worden, maar beantwoord met name aan de Vakmanschap en service als traditie. AUTOBEDRIJVEN Goirle Nobelstraat 7and Tijvoon) Tel. (013) 534 12 61 l_i 111 <J 1 De Renault Dealer in het Hart van Brabant klant bijvoorbeeld zou kunnen kiezen uit twee of vier portieren of misschien wel drie. Deze keu zes kunnen ook na enige tijd nog worden aangepast. Ook kan men gemakkelijk van kleur verande ren en kleuren combineren. Er zijn verschillende stöeltypen en ook kan worden gekozen om met twee zitplaatsen te beginnen om kosten te besparen. Bekledings- stoffen zijn eenvoudig uit te wis selen. de 1,4 liter benzi- >eld aan de mo re automaat. Het iening deur komt op £28.395,= n laat zelfde auto met 1.4 litei kost £29.295,=. De P kost f.32.795,=. in de RTE-uitgave £34.195,= en als Pampa voor £37.695,=. De Kangoo 1.4 auto maat in RXE-uitgave kost £35.280,= maar er kan ook worden gekozen voor de 1.4 RN automaat voor £31.880,= inclu sief ABS. •BMW Renova Chrysler Chrysler L. op Zand...04161363993 Citroën Bertens Daewoo Auto Braat Tilb01314680044 Daihatsu Ad v.d. Wouw04161363412 Ford P.v.d.Ven Ford Honda De Graaft. Kia Schapendonk Mercedes Benz Autoparc04161361553 Mitsubishi Kluitmans Nissan Denissen Opel Gebr. Vullings01314680468 Peugeot Collaris Peugeot Spijkers Goirle Renault Van der Boom Rover Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 De Ecobasic heeft een voorna melijk kunststof carrosserie met panelen die door en door ge kleurd zijn. Afgezien van de ligheidskooi, is de auto modulair tweede generatie JTD-motor, een 4 cilinder 1,2 liter direct in gespoten turbodiesel met com mon-rail inspuiting. Hierbij wordt de brandstoftoevoer nog preciezer geregeld dan bij de be staande grotere JTD-motoren en dat vertaalt zich in een lager verbruik en betere prestaties. De motor is gekoppeld aan een volledig automatisch werkende versnellingsbak met de standen ‘standaard’ en ‘economy’. De motor levert 61 pk en een koppel van 160 Nm bij 1800 tr/min. Ronduit indrukwekkend voor een zo kleine diesel. De mo tor is aanzienlijker stiller dan huidige kleine diesels, produ ceert 30 tot 40 procent minder schadelijke uitlaatgassen en is Er worden diverse lichte mate rialen gebruikt, zoals themo- plastische plastics voor niet dra- i motorkap, n van de bonaat vin- goed, het gevoel is goed en we zijn klaar om ervoor te gaan”, zei een enthousiaste Ove An dersson, president van TMG, nadat hij het grote nieuws ver nam. Altijd al heeft Toyota het belang van autosport ingezien als een mogelijkheid om de es sentie van het autorijden uit te dragen, namelijk puur rijple zier, daarbij wel voor ogen hou dend dat alle activiteiten die het concern ontplooit, met elkaar in balans moeten zijn. Met de in spanningen binnen de Formule nt Toyota op dezelfde weg i,e gaan. is nu om zo snel mogelijk te zijn voor deelname. Het wil uiterlijk in 2002 debu teren, maar indien mogelijk, zal Toyota zelfs al in het jaar 2001 z’n opwachting maken op de Formule 1 circuits. Daartoe zul len de activiteiten op het gebied van onderzoek en ontwikkeling opgevoerd worden en zal er ex tra geïnvesteerd worden in de verschillende faciliteiten van TMG, waaronder een windtun nel voor testdoeleinden. Miche lin zal overigens de bandenleve- rancier worden van Toyota’s Formule 1 team. Ook in het Wereld Rally Kam pioenschap (WRC), de 24 uur van Le Mans en alle Japanse GT-kampioenschappen werkten de beide ondernemingen al nauw samen. Niet schrikken, Fiat is niet van plan het Ecobasic prototype als zodanig op de markt te bren gen, maar met dit model laat het merk wel zien welke tech nologische mogelijkheden de nabije toekomst biedt. Het zal niemand verbazing dat deze conceptauto van dezelfde hand komt als de Multipla, namelijk topontwerper Jolito. Speer punten van dit ontwerp zijn lichte materialen, onderhouds arme technieken en ultrazuini- ge motoren en dat bij een re alistische verkoopprijs op het niveau van de huidige Seicen- to. Fiat voorspelt nu al dat de motor en versnellingsbak uit de Ecobasic op korte termijn werkelijkheid zullen worden. worden geleverd in de RN-uitga- ve met standaard ABS of in de RXE-uitvoering die speciaal voor deze versie is bedacht: standaard met elektrisch ver stelbare buitenspiegels, mist lampen voor, in delen neerklap- bare achterbank metdrie hoofdsteunen en drièrrolgordéls, audio-installatie met CD-speler en bediening aan het stuur en tot slot een warmtewerende voorruit. de geopende linker schuifdeur schuil en dat zou gevaarlijke si tuaties kunnen opleveren. Als men aan het tanken is, wordt automatisch de betreffende deur vergrendeld en kan deze niet van binnen of buiten worden ge opend. Samen met de introductie van de tweede schuifdeur is de Kan goo op diverse punten aange past. Het dashboard wordt voor taan uitgevoerd in één kleur, terwijl de stoelen bekleed zijn met nieuwe stoffen. Het leve ringsprogramma is enorm uitge breid met een keuze uit vijf ver schillende versies. De basis RN-uitgave heeft zoals gezegd één zijschuifdeur, wieldoppen, een stootrand op de flanken, twee achterdeuren, van binnen uit verstelbare buitenspiegels, een derde remlicht, gordels voorin met hoogteverstelling, spanners met Spannings Reduc tie Programmering, twee air bags, startonderbreker, getint glas, signaal voor vergeten ver lichting en stuurbekrachtiging m.u.v. de 1.2 liter. De zo gepre zen tweede schuifdeur vinden we vanaf de RTE standaard. Deze uitgave krijgt verder een achterklep, bagagedek, verlich ting in de bagageruimte, centra le vergrendeling met afstands bediening, elektrisch bediende voorportierruiten, matten voor en een opbergruimte tegen het cabinedak. Nieuw is de moge lijkheid om de 1,4 liter motor uit te rusten met de moderne pro actieve automaat. Deze kan kg. Het gemiddelde brandstof verbruik ligt volgens de officiële Europese meetmethode rond de 1 op 17 en dat betekent een winst van ruim 15 procent ten opzichte van de 1,9 liter diesel van 65 pk zonder turbo en direc te inspuiting. Deze motorblijft overigens wel gewoon leverbaar. toch niet zelf oplossen! U kunt ervan op aan dat uw auto op 1 januari gewoon start. Natuurlijk zitten er in moderne auto’s computers, maar die wer ken nauwelijks datum afhanke lijk. Immers als u een andere accu in de auto zet, hoeft u ook niet opnieuw een datum in te voeren. U hoeft dus wat dat be treft nergens bang voor te zijn. Doet uw auto het op 1 januari niet, dan zal het om een normaal j! euvel gaan zoals een slechte accu, kapotte bougies, een ande re elektronische storing of geen benzine. Maar de auto zal geen last hebben van een millennium bug. Wel legt de Rijksdienst voor het Wegverkeer uit voorzorg op 31 december haar computersysteem stil. Deze instantie verklaart dat haar computersysteem volledig millennium-proefis, maar dat deze maatregel toch voor de ze kerheid wordt genomen. Op 31 december kunnen daarom geen APK-keuringen worden uitge voerd of kentekenbewijzen wor den afgegeven, ‘n Mens kan im mers niet voorzichtig genoeg zijn! Ik wens u een prettige en pro bleemloze jaarwisseling. En laat ik het dan toch maar één keer zeggen... tot het volgende millen- nium... uiterst kleurrijke bekleding. Een belangrijke nieuwkomer i het motorenprogramma is de liter direct ingespoten turbodi sel. Het gaat hier om dezelfde motor als we al kennen uit de Mégane en Laguna, maar hier met een lager vermogen. Hier door wordt er een maximaal ver mogen behaald van 80 pk bij 4000 tr/min en een koppel van 160 Nm bij 2000 tr/min. De Kan goo dTi is zeker geen stoplicht- sprinter, maar een vlotte en te gelijk zuinige auto met veel gebruiksmogelijkheden. De 1095 kg wegende RTE-uitgave haalt een topsnelheid van 160 km/u en heeft 14,1 seconden no dig om de 100 km/u oj te zetten. De 80 pk l.S ook in de Pampa met en de acceleratie tot 100 km/u in 16,1 seconden. De motor doet yoldoende gedempt zijn werk en voldoet ook in bergachtig gebied meer dan uitstekend. De dTi ™?g een geremde aanhanger ekken van 1200 kg en in het geval van de Pampa zelfs 1350 Zo onderhand word ik er gek van. Overal wordt wel het woord ‘millennium’ aan gekoppeld. We doen alsof de wereld een fractie van een seconde stil komt te staan en daarna weer helemaal van vooraf begint. Er is ons na tuurlijk de nodige angst in ge sproken, vooral met betrekking tot de computerproblemen die kunnen optreden. Hier en daar hoor ik geluiden van gemeentes die hun burgers aanraden voor 24.00 uur op 31 december een paar emmers water te vullen, kaarsen bij de hand te hebben en wellicht een extra deken klaar te i leggen. De computer is zover in onze samenleving doorgedron gen dat er theoretisch van alles I zou kunnen gebeuren en dat alle- I maal omdat sommige computer- i systemen het jaartal met behulp ij van twee in plaats van vier cij- II fers aangeven. Misschien dat ik er wat té nuchter tegenaan kijk. Als de stroom uit zou vallen, zijn er altijd nog wel wat kaarsen van Kerstmis over. Doet de ver warming het niet meer, dan kruip ik diep onder de wol en dat de televisie even z’n kop houdt, i daar wordt niemand slechter van. Dit sport ‘rampen’ kunt u Met uitzondering van ABS vin den we al deze elementen ook in de speciale Fi^ji-uitvoering, maar dan met de handgescha- kelde varianten. Een speciale plaats blijft de Kangoo Pampa innemen. Deze auto heeft ge woon voorwielaandrijving, maar staat hoger op z’n wielen en heeft daardoor meer mogelijkhe den in het terrein. Specifiek voor de Pampa zijn de brede mag stootstrips, lichtmetalen wielen, trekt bescherming onder de motor en De Kangoo dankt zijn succes aan meerdere elementen. Ten eerste is deze net geen 4 meter lange auto een originele ver schijning met olijke koplam pen, stoer uitgebouwde spat- schermen en een hoge zitpositie. Bovendien nam Re nault met de Kangoo meteen afstand van de concurrentie door standaard een schuifdeur aan de rechterkant te leveren, waardoor de achterpassagiers gemakkelijk kunnen instap pen. Inmiddels is deze vinding over genomen en zet Renault weer een stapje verder door ook een tweede schuifdeur in de Kan goo te monteren, deze keer aan de linkerkant. Deze voorzie ning is standaard op iedere versie op geel kenteken behal ve op de basis RN-uitgave, die het met één exemplaar zal moeten blijven doen. Door de twee schuifdeuren is de toegan kelijkheid van de Kangoo naar de achterbank helemaal opti maal, terwijl het in- en uitstap pen in smalle straten en dito parkeerplekjes extra handig is. De tweede schuifdeur is even als het rechter exemplaar een optie op de bestelvarianten, de Kangoo Express. Door het toepassen van de lin ker schuifdeur is er een beveili ging aangebracht met betrek king tot het tanken. De tankdop gaat namelijk achter terk is en lichte aanrij- ij de Ecoba- r allerhande i onnodig fu- en, maar mcept met jk karakter twerkoploss- vraag van mensen die hun comfort niet willen opgeven voor extra binnenruimte. Want dat laatste is toch wel een van de belangrijkste aankoopargu- menten van deze Renault. Toyota Motor Corporation heeft zich verzekerd van het recht om deel te nemen aan het Wereld kampioenschap Formule 1. De Federation Internationale de l’Automobile (FIA) heeft Toyota het recht gegeven als twaalfde team in te schrijven. Toyota zal uiterlijk in 2002 zijn debuut ma ken binnen de Formule 1, maar probeert er zelfs al in het jaar 2001 voor klaar te zijn.Toyota Motorsport GmbH (TMG), de in Duitsland gevestigde motor- sportafdeling van Toyota, en de FIA hebben een contract afge sloten dat voor TMG de weg opent om deel te nemen aan ‘s werelds meest prestigieuze tak van autosport. “De timing is “a.O.C. Bandol Cótes de Provenc Vieux mare Produits du terro 11 zee prototy- goed bestanc dingen. Fiat sic niet geko: luxueuze gat turistische el voor een rati een milieuvr gekoppeld ai ingen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 21