i g
ERS
Tilburger Jos Damen organiseert
autoritten in Frankrijk
1 3
;elet!
I
Saab bouwt 50 jaar in serieproductie
Dikke autoboeken in alle
prijsklassen
Topkwaliteit Nissan Almera staat bij voorbaat vast
J K
Gekke voertuigen tijdens
Toyota Idea Olympics
Toyota Yaris ook 'Auto van
het Jaar' in Japan
Rally Route Touristique
I
I
I
I
I
I
I
I
I
1
riiïiri
SIRVKII
nrofc leenoulo) I
ho.ODUUR
30 UUR
SS:
IS
IS
IS
IS
IS
:I!S IS
:::K K
zlS S
to.
DE AUTOMAATDonderdag 23 december 1999 pagina 7<
DE TILBURGSE KOERIER
r 1999 «pagina 6
Hoe komt een Tilburger erop om in de Franse Auver
gne compleet verzorgde ritten voor met name klas
sieke auto’s te gaan organiseren? Met een haast fa-
men
n. Er
natiek enthousiasme doet Jos Damen zijn relaas.
Burgemeester
Schilderachtige weggetjes
Informatie
rijk is,
aerei-
nstreken
nov. '96
1997
1996
1997
okt. '93
1997
1995
V0LV0-
1H0UD
i van
jak-
een serieus probleem aange
pakt.
lan-
lat
Autotest 200C
voerd in kleur
1997
juli '93
1993
1993
1992
1995
1996
1992
1993
1992
1995
1996
okf. '93
1997
1997
1995
1993
1995
1995
1992
1994
1996
1993
1991
1991
1996
1995
juni '96
ad.
ie.
fis.
den.
1999
1995
1997
ig. 1996
juli '99
1991
1996
Voor Nissan is dit resultaat een
geweldige opsteker. Te meer,
omdat het onderzoek is verricht
naar objectievemaatstaven,
f.32,50 is
t absoluut
19.950, -
27.950, -
26.950, -
32.950,
14.950, -
24.950,
19.950,
32.950,
19.950, -
27.950,
25.950,
44.950,
19.950,
18.950,
14.950,
24.950,
14.950, -
19.950,
i januari de pro
staat al vast dat
san Almera op het
i kop
lijkt uit
24.950,
14.950, -
1055(1-
7.950,
15.950, -
17.950,
10.950, -
12.950,
11.950, -
13.950, -
14.950,
16.950,
33.950,
28.950,
23.950,
12.950, -
15.950,
16.950,
12.950,
15.950,
17.950,
14.950,
9.950,
11 1
zien geven. Dit is in de auto-in-
dustrie een ongekend goed re
sultaat. Nissan heeft bergen
werk verzet. In 1994, aan de
vooravond van het kwaliteits-
verbeteringproces, waren er van
de miljoen geleverde onderdelen
nog 10.000 met een storing of
een productiefout.
Dit resultaat van frisse
tie wordt warm ontvai
gebruikers overal ter1
.15.000 km'99
met.
.29.000 km'98
20.000 km'96
model
.21.000 km'99
voor Europa is ontwikkeld in het
eigen designcentrum in Brussel.
De Japanse jury spreekt in haar
rapport grote tevredenheid uit:
“Elk aspect van deze nieuwe
compacte auto, van z’n styling
en uitrusting tot aan z’n motor,
is nieuw en biedt mondiale per
spectieven.
Kort nadat de Toyota Yaris werd
uitgeroepen tot de Europese
‘Auto van het Jaar’ heeft hetzelf
de model ook in Japan deze titel
veroverd.
Er werden er in Japan al ruim
30.000 van verkocht en tegen de
komende zomer zal de Prius ook
in Europa leverbaar worden.
In een hele andere sector vinden
ilogus 2000,
it wordt ge
tting van debe-
se klassiekers
model wordt
inspira-
zangen door
r wereld.”
in samenwerking met de Auto
kampioen van de ANWB. Het
uitgebreide catalogusgedeelte
wordt tussendoor opgefleurd
door testen en rij-impressies van
een veelheid aan nieuwe auto’s.
Het feit dat de teksten van de
deskundige redactie van de Au
tokampioen komen, zegt al ge
noeg over de kwaliteit. Alhoewel
—go, volledig uitge-
ir, de duurste onder
de autoboeken is met f
dit het enige boek dati
zijn geld waard is!
Op 12 december 1949 was de
Saab-fabriek in het Zweedse
Trollhattan gereed voor produc
tie van de eerste exemplaren
van het type 92. In 1950 liepen
er in totaal 1200 stuks van de
band, allemaal in de kleur
groen. En dan te bedenken dat
tegenwoordig jaarlijks meer dan
100.000 Saabs de fabriek verla
ten. De totale productie is in
vijftig jaar tijd opgelopen tot 3,3
miljoen eenheden. Aan het einde
van de Tweede Wereldoorlog
ontwikkelde vliegtuigbouwer
Svenska Aeroplan A.B. (SAAB)
plannen om in de bestaande
vliegtuigfabriek auto’s te gaan
bouwen.
De naam 92 volgde logisch op de
Scandia 90 en Safir 91 vliegtuig-
projecten. Tegelijk met de start
van de autoproductie liep in
Trollhattan het laatste Saab 21
propellervliegtuig uit de fabriek,
de productie hiervan werd ver
plaatst naar Linköping.
werkelijke evenement van start,
de Rally Route Touristique. De
uitgezette routes voeren alle
maal over goed begaanbare we
gen, waar men normaal nooit
zou komen. Er zijn in de route
een twintigtal opdrachten en
vragen opgenomen waarmee
leuke prijzen te winnen zijn, zo
als een bokaal met champagne
en regionale lekkernijen.”
we de Oldtimer catalc
waarin een overzicht
geven met toelichtir0
kendste naoorlogse n,
en oldtimers. Per m<k
een summiere technische om
schrijving gegeven en indien be
kend het productieaantal en de
prijzen die dit type op dit mo
ment in diverse condities op
brengt. Verwacht geen diep
gaande artikelen, terwijl het
boek bij ieder merk wel op enige
onjuistheden te betrappen is.
Maar wie een aardig en kleur
rijk overzicht van de gangbare
klassieke auto’s wil hebben is de
Oldtimer catalogus 2000 voor
f.32,50 beslist een aanrader. Wie
een exemplaar uit de vóórgat
de jaren heeft, zal merken da
veel gegevens en foto’s hetzelfde
zijn. Het boek vermeldt een uit
gebreide lijst van merkenclubs
en biedt een aantal artikelen
over aankoop, invoer en restau
ratie.
Aan het einde van het jaar wor
den de schappen van de kiosken
en boekwinkels weer rijk gevuld
met de nodige autoboeken en ca
talogi. De kleinste en goedkoop
ste is de bekende pocket van uit
geverij de Alk, Alle Auto’s 2000.
Dit jaar is de redactie in handen
van Ted Sluymer die zijn kritiek
niet onder stoelen of banken
steekt. De verschillende com
mentaren zijn regelmatig zeer
vermakelijk, maar het is jammer
dat er wat slordigheden in geslo
pen zijn zoals niet juist geplaats
te foto’s of volledig dubbele pagi-
Maar met een woning in een
fraaie omgeving ben je er nog
niet. “Mijn liefde voor oude
auto’s begon eigenlijk met mijn
drie dagen duurt (aankomst, ral
ly, vertrek), kunnen deelnemers
altijd langer blijven. Ook ge
beurt het steeds vaker dat het
evenement wordt meegenomen
in een langere vakantie. Afhan
kelijk van de data wordt de Rally
Route Touristique verreden op
vrijdag, zaterdag en zondag of
zaterdag t/m maandag.”
De deelname aan het evenement
loopt niet in de papieren. Voor
f.97,50 per persoon krijgt men
koffie, drankjes, prijzen, een ral-
lybord en natuurlijk de volledig
verzorgde rally. De mogelijkhe
den ter plekke zijn bijna onein
dig. Er is een kastelenroute,
wijnroute, kanotocht, wandel-
survivaltocht langs opgravingen
van dinosaurussen, terrassen-
tocht en het behendigheid- en re-
paratiespel. Dit bestaat uit het
wisselen van een wiel, met een
blinkdoek om onderdelen her
kennen, een oriëntatietest, elec-
tronisch spel en een geluidstest.
Tijdens de uitreiking van de
twintigste titel in Japan, werd
ook de meest indrukwekkende
winnaar uit de geschiedenis be
kend gemaakt, de Toyota Prius,
die met zowel een benzine- als
elektromotor klaar is voor de
volgende eeuw.
Nissan heeft kwaliteitszorg bij
de Almera sterk op het produc
tieproces geprojecteerd om er
zeker van te zijn dat een tot in
detail perfect rijdende auto de
fabriek verlaat. Dit lukt alleen
dankzij de grootst mogelijke toe
wijding van zowel medewerkers
als leveranciers.
Nissan heeft veel informatie uit
rijervaringen met voorproduc-
trouwe VW Bus, die ik enkele ja
ren geleden kocht voor duizend
gulden. Zes weken lang ben ik
daarmee door Europa getrokken
en legde een slordige 15.000 km
af. Ik heb deze trouwe diender
nog steeds. Via deze oude VW
Bus kwam ik in contact met
Volkswagen-liefhebbers en zo
ontstond het idee om afgelopen
zomer een evenement in elkaar
te zetten. Zo gezegd, zo gedaan!”
“Maar daar sta je dan, hoe pakje
zoiets aan? Ik ben begonnen met
het inwinnen van informatie
over de directe omgeving. Waar
kon ik boerderijen en bedrijven
bezichtigen, oude ambachten be
kijken en excursies doen. Daar
naast heb ik stafkaarten gekocht
en heb routes uitgezet over de
meest schilderachtige weggetjes,
waar je als toerist normaal nooit
komt. Kortom, helemaal weg
van de snelweg. Tijdens de rit
van Nederland naar Bellenaves
was er gezorgd voor tolken en
een servicewagen en inclusief
het verhelpen van twee pechge-
vallen, arriveerde het konvooi
Volkswagen na 12 uur.”
Op basis van dit eerste evene
ment heeft'Jos het ‘concept’ uit
gewerkt voor meerdere merken.
Bij aankomst staat een buffet
klaar en daar wordt ook meteen
een saamhorigheidsgevoel ge
kweekt. Aan het Kever-evene-
ment namen 24 auto’s deel van
Bril tot New Beetle. Deelnemers
krijgen een compleet informatie
pakket in het Nederlands, een
verblijfskaart met de belangrijk
ste gegevens en nuttige telefoon
nummers en een stafkaart van
de omgeving. “Ik regel voor alle
deelnemers een camping voor
slechts f.7,50 per nacht of indien
men dat liever heeft een hotel of
pension. Ter plaatse gaat het
na’s. Ook voor een prijs van
f. 18,50 mag dit niet gebeuren.
Een iets groter formaat heeft
Auto 2000 van Wereld op Wie
len.
Dit boek is voornamelijk in kleur
uitgevoerd en geeft per modelse-
rie de belangrijkste gegevens,
zonder compleet te willen zijn.
Het boek beperkt zich tot een
foto per model, een korte histori
sche beschrijving van de merken
en een op dit moment redelijk
actuele prijslijst. Voorin staat
nog een kort artikel over wat we
van de verschillende merken de
komende tijd mogen verwachten
met haast kinderlijke tekenin
gen erbij. En dat maakt Auto
2000 f.27,50 geen superaanbie
ding.
Van het formaat telefoonboek is
de 31ste editie van Autotest, dat
sinds twee jaar wordt gemaakt
...1994 18.950,
tie-exemplaren gehaald. Deze
zijn blootgesteld aan de zwaar
ste omstandigheden door ze in
gebruik te geven aan taxibedrij
ven, ambulancediensten en au
torijscholen.
Een team van ingenieurs stond
24 uur per dag klaar om de veel-
al via internet binnenstromende
ervaringen van talrijke bestuur-
ders te verwerken en daaruit le-
ring te trekken voor de verdere
ontwikkeling van de Almera. i
Nog voordat in j
ductie begint, st
de nieuwe Nisss
gebied van kwaliteit aan 1
gaat in zijn klasse. Dat blijk
onafhankelijk onderzoek w£
bij met name het productiepro
ces in de fabriek in het Britse
Sunderland onder de loep is ge
nomen. Er is een zeer hoge
graad van perfectie bereikt, wat
al blijkt uit het feit dat per mil
joen geleverde onderdelen er
nog slecht$J55 een probleem te
Na 25 jaar actief te zijn geweest
als chauffeur op een touringcar
door heel Europa raakte Jos Da
men in de WAO en wist hij zijn
tijd aanvankelijk zinvol in te
vullen met vrijwilligerswerk.
Een paar jaar geleden kocht hij
een boerderijtje in het plaatsje
Bellenaves gelegen in de regio
Alié in de noordelijke Auvergne.
“Om precies te zijn 800 km van
Tilburg en dus gemakkelijk in
één dag te rijden”, voegt Jos er
meteen aan toe.
De auto wordt daar onder de
naam Vitz verkocht. De afgelo
pen twee jaar ging deze felbe
geerde Japanse titel ook naar
Toyota met de Lexus IS200 en
Prius hybride auto. Het aardige
is dat de Toyota Yaris speciaal
De rally duurt een hele dag met
voor iedereen wat wils en ‘s
avonds een prijsuitreiking met
barbecue. “Ik heb twee jaar per
manent in Bellevanes gewoond
en in die tijd zowel de omgeving
als de mensen goed leren ken
nen. Het duurt best een tijdje
voordat je als ‘buitenlander’
vriendschap kunt sluiten met de
Fransen. De burgemeester en
plaatselijke bevolking zijn zeer
enthousiast en werken volledig
mee. Alhoewel het evenement
Jaarlijks organiseert Toyota Motor
Corporation onder haar eigen mede
werkers de Idea Olympics, een evene
ment dat iedere keer weer goed is
voor de meest extreme voertuigen en
nieuwe concepten. De hoofdprijs ging
dit jaar naar een revolutionaire, kop-
pelafhankelijke automatische trans
missie voor elektrisch aangedreven
tweewielers, die zelf een andere ver
snelling kiest als de berijder bijvoor
beeld bergopwaarts rijdt. Het thema
van dit jaar was ‘Back to the egg* (te
rug naar het ei), waarmee bedoeld
werd dat inzendingen zich met name
op fundamentele concepten en tech-
nologiën dienden te richten. Er kwam
maar liefst 949 inzendingen binnen,
waarvan er 15 werden uitgewerkt en
gepresenteerd.
Zoals gezegd ging de zogenaamde
‘Chairman’s Prize’ naar de automati
sche versnellingsbak voor elektrische
tweewielers. De Gold Prize was er
voor de Dream Walker Car/Triple
Car, een vreemdsoortig voertuig voor
een ‘wandeling’ van een ouder met
twee kinderen. De zilveren prijs ging
naar de CVT Car, waarbij een wiel
draait om een groter houten wiel dat
conisch van vorm is, waardoor het
voertuig zich kan voortbewegen. Het
voertuig wordt bestuurd door het ge
wicht naar links of rechts te verplaat
sen. De bronzen prijs ging naar de
Dance Dance Revolution, een elek
trisch aangedreven auto waarvan de
richting wordt veranderd als de ‘be
stuurder’ de danspassen verandert.
Jos Damen herhaalt komend sei
zoen zijn evenement voor diver
se merken. Op 1,2 en 3 juli en
18,19 en 20 augustus 2000 zijn
Renault-liefhebbers welkom in
Bellenaves met zowel nieuwe als
oude voertuigen. Op 7, 8 en 9 juli
alsmede 11,12 en 13 augustus
wordt Bellenaves bevolkt door
Citroëns, gevolgd door diverse
Volvo’s op 14,15 en 16 juli en 28,
29 en 30 juli 2000. Uiteraard ko
men ook de door Jos zo geliefde
Volkswagens weer terug en wel
op 21, 22 en 23 juli en 4, 5 en 6
augustus.
Voor meer informatie kunt u
contact opnemen met Jos Da
men, Jozef Israëlstraat 4, 5025
NS Tilburg, telefoon 013-
4637966. Als Jos in Frankrijk is,
is hij daar rechtstreeks te berei
ken via telefoon/fax
0033470583559.
waarmee ook andere autofabri
kanten werken om de kwaliteit
te meten. Het resultaat is dan
ook een duidelijk bewijs van de
hoge kwaliteit in productie en
ontwerp.
Want al in de ontwikkelingsfase
van de Almera heeft Nissan ex
terne deskundigen kennis laten
maken met onderdelen van het
nieuwe model. Als bleek dat ie
mand een knop of hendel moei
lijk kon bedienen of niet begreep
hoe iets werkte, dan werd dit als
In aanvang liep de autoproduc
tie traag, slechts vier auto’s per
dag. De eerste Saab 92 had een
dwarsgeplaatste tweecilinder
tweetaktmotor met een inhoud
van 704 cc en een vermogen van
25 pk.
In 1953 werd de assemblage
de motoren en versnellingsbf
ken naar Göteborg verplaatst en
liep de dagproductie op naar 13
exemplaren. Middenjaren ze
ventig kwamen er 90.000 auto’s
uit de fabriek en het record werd
gevestigd in 1986 met 134.112
auto’s. Het topjaar voor de fa
briek in Trollhattan was 1998,
toen er 107.135 Saabs de band
verlieten.
Dit aantal zal in 1999 zeker wor
den overtroffen. Op dit moment
produceert Saab ook auto’s in
Nystad, waar met name de 9-3
Viggen en de cabrio worden ge
maakt.
JKIDM