i g ERS Tilburger Jos Damen organiseert autoritten in Frankrijk 1 3 ;elet! I Saab bouwt 50 jaar in serieproductie Dikke autoboeken in alle prijsklassen Topkwaliteit Nissan Almera staat bij voorbaat vast J K Gekke voertuigen tijdens Toyota Idea Olympics Toyota Yaris ook 'Auto van het Jaar' in Japan Rally Route Touristique I I I I I I I I I 1 riiïiri SIRVKII nrofc leenoulo) I ho.ODUUR 30 UUR SS: IS IS IS IS IS :I!S IS :::K K zlS S to. DE AUTOMAATDonderdag 23 december 1999 pagina 7< DE TILBURGSE KOERIER r 1999 «pagina 6 Hoe komt een Tilburger erop om in de Franse Auver gne compleet verzorgde ritten voor met name klas sieke auto’s te gaan organiseren? Met een haast fa- men n. Er natiek enthousiasme doet Jos Damen zijn relaas. Burgemeester Schilderachtige weggetjes Informatie rijk is, aerei- nstreken nov. '96 1997 1996 1997 okt. '93 1997 1995 V0LV0- 1H0UD i van jak- een serieus probleem aange pakt. lan- lat Autotest 200C voerd in kleur 1997 juli '93 1993 1993 1992 1995 1996 1992 1993 1992 1995 1996 okf. '93 1997 1997 1995 1993 1995 1995 1992 1994 1996 1993 1991 1991 1996 1995 juni '96 ad. ie. fis. den. 1999 1995 1997 ig. 1996 juli '99 1991 1996 Voor Nissan is dit resultaat een geweldige opsteker. Te meer, omdat het onderzoek is verricht naar objectievemaatstaven, f.32,50 is t absoluut 19.950, - 27.950, - 26.950, - 32.950, 14.950, - 24.950, 19.950, 32.950, 19.950, - 27.950, 25.950, 44.950, 19.950, 18.950, 14.950, 24.950, 14.950, - 19.950, i januari de pro staat al vast dat san Almera op het i kop lijkt uit 24.950, 14.950, - 1055(1- 7.950, 15.950, - 17.950, 10.950, - 12.950, 11.950, - 13.950, - 14.950, 16.950, 33.950, 28.950, 23.950, 12.950, - 15.950, 16.950, 12.950, 15.950, 17.950, 14.950, 9.950, 11 1 zien geven. Dit is in de auto-in- dustrie een ongekend goed re sultaat. Nissan heeft bergen werk verzet. In 1994, aan de vooravond van het kwaliteits- verbeteringproces, waren er van de miljoen geleverde onderdelen nog 10.000 met een storing of een productiefout. Dit resultaat van frisse tie wordt warm ontvai gebruikers overal ter1 .15.000 km'99 met. .29.000 km'98 20.000 km'96 model .21.000 km'99 voor Europa is ontwikkeld in het eigen designcentrum in Brussel. De Japanse jury spreekt in haar rapport grote tevredenheid uit: “Elk aspect van deze nieuwe compacte auto, van z’n styling en uitrusting tot aan z’n motor, is nieuw en biedt mondiale per spectieven. Kort nadat de Toyota Yaris werd uitgeroepen tot de Europese ‘Auto van het Jaar’ heeft hetzelf de model ook in Japan deze titel veroverd. Er werden er in Japan al ruim 30.000 van verkocht en tegen de komende zomer zal de Prius ook in Europa leverbaar worden. In een hele andere sector vinden ilogus 2000, it wordt ge tting van debe- se klassiekers model wordt inspira- zangen door r wereld.” in samenwerking met de Auto kampioen van de ANWB. Het uitgebreide catalogusgedeelte wordt tussendoor opgefleurd door testen en rij-impressies van een veelheid aan nieuwe auto’s. Het feit dat de teksten van de deskundige redactie van de Au tokampioen komen, zegt al ge noeg over de kwaliteit. Alhoewel —go, volledig uitge- ir, de duurste onder de autoboeken is met f dit het enige boek dati zijn geld waard is! Op 12 december 1949 was de Saab-fabriek in het Zweedse Trollhattan gereed voor produc tie van de eerste exemplaren van het type 92. In 1950 liepen er in totaal 1200 stuks van de band, allemaal in de kleur groen. En dan te bedenken dat tegenwoordig jaarlijks meer dan 100.000 Saabs de fabriek verla ten. De totale productie is in vijftig jaar tijd opgelopen tot 3,3 miljoen eenheden. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog ontwikkelde vliegtuigbouwer Svenska Aeroplan A.B. (SAAB) plannen om in de bestaande vliegtuigfabriek auto’s te gaan bouwen. De naam 92 volgde logisch op de Scandia 90 en Safir 91 vliegtuig- projecten. Tegelijk met de start van de autoproductie liep in Trollhattan het laatste Saab 21 propellervliegtuig uit de fabriek, de productie hiervan werd ver plaatst naar Linköping. werkelijke evenement van start, de Rally Route Touristique. De uitgezette routes voeren alle maal over goed begaanbare we gen, waar men normaal nooit zou komen. Er zijn in de route een twintigtal opdrachten en vragen opgenomen waarmee leuke prijzen te winnen zijn, zo als een bokaal met champagne en regionale lekkernijen.” we de Oldtimer catalc waarin een overzicht geven met toelichtir0 kendste naoorlogse n, en oldtimers. Per m<k een summiere technische om schrijving gegeven en indien be kend het productieaantal en de prijzen die dit type op dit mo ment in diverse condities op brengt. Verwacht geen diep gaande artikelen, terwijl het boek bij ieder merk wel op enige onjuistheden te betrappen is. Maar wie een aardig en kleur rijk overzicht van de gangbare klassieke auto’s wil hebben is de Oldtimer catalogus 2000 voor f.32,50 beslist een aanrader. Wie een exemplaar uit de vóórgat de jaren heeft, zal merken da veel gegevens en foto’s hetzelfde zijn. Het boek vermeldt een uit gebreide lijst van merkenclubs en biedt een aantal artikelen over aankoop, invoer en restau ratie. Aan het einde van het jaar wor den de schappen van de kiosken en boekwinkels weer rijk gevuld met de nodige autoboeken en ca talogi. De kleinste en goedkoop ste is de bekende pocket van uit geverij de Alk, Alle Auto’s 2000. Dit jaar is de redactie in handen van Ted Sluymer die zijn kritiek niet onder stoelen of banken steekt. De verschillende com mentaren zijn regelmatig zeer vermakelijk, maar het is jammer dat er wat slordigheden in geslo pen zijn zoals niet juist geplaats te foto’s of volledig dubbele pagi- Maar met een woning in een fraaie omgeving ben je er nog niet. “Mijn liefde voor oude auto’s begon eigenlijk met mijn drie dagen duurt (aankomst, ral ly, vertrek), kunnen deelnemers altijd langer blijven. Ook ge beurt het steeds vaker dat het evenement wordt meegenomen in een langere vakantie. Afhan kelijk van de data wordt de Rally Route Touristique verreden op vrijdag, zaterdag en zondag of zaterdag t/m maandag.” De deelname aan het evenement loopt niet in de papieren. Voor f.97,50 per persoon krijgt men koffie, drankjes, prijzen, een ral- lybord en natuurlijk de volledig verzorgde rally. De mogelijkhe den ter plekke zijn bijna onein dig. Er is een kastelenroute, wijnroute, kanotocht, wandel- survivaltocht langs opgravingen van dinosaurussen, terrassen- tocht en het behendigheid- en re- paratiespel. Dit bestaat uit het wisselen van een wiel, met een blinkdoek om onderdelen her kennen, een oriëntatietest, elec- tronisch spel en een geluidstest. Tijdens de uitreiking van de twintigste titel in Japan, werd ook de meest indrukwekkende winnaar uit de geschiedenis be kend gemaakt, de Toyota Prius, die met zowel een benzine- als elektromotor klaar is voor de volgende eeuw. Nissan heeft kwaliteitszorg bij de Almera sterk op het produc tieproces geprojecteerd om er zeker van te zijn dat een tot in detail perfect rijdende auto de fabriek verlaat. Dit lukt alleen dankzij de grootst mogelijke toe wijding van zowel medewerkers als leveranciers. Nissan heeft veel informatie uit rijervaringen met voorproduc- trouwe VW Bus, die ik enkele ja ren geleden kocht voor duizend gulden. Zes weken lang ben ik daarmee door Europa getrokken en legde een slordige 15.000 km af. Ik heb deze trouwe diender nog steeds. Via deze oude VW Bus kwam ik in contact met Volkswagen-liefhebbers en zo ontstond het idee om afgelopen zomer een evenement in elkaar te zetten. Zo gezegd, zo gedaan!” “Maar daar sta je dan, hoe pakje zoiets aan? Ik ben begonnen met het inwinnen van informatie over de directe omgeving. Waar kon ik boerderijen en bedrijven bezichtigen, oude ambachten be kijken en excursies doen. Daar naast heb ik stafkaarten gekocht en heb routes uitgezet over de meest schilderachtige weggetjes, waar je als toerist normaal nooit komt. Kortom, helemaal weg van de snelweg. Tijdens de rit van Nederland naar Bellenaves was er gezorgd voor tolken en een servicewagen en inclusief het verhelpen van twee pechge- vallen, arriveerde het konvooi Volkswagen na 12 uur.” Op basis van dit eerste evene ment heeft'Jos het ‘concept’ uit gewerkt voor meerdere merken. Bij aankomst staat een buffet klaar en daar wordt ook meteen een saamhorigheidsgevoel ge kweekt. Aan het Kever-evene- ment namen 24 auto’s deel van Bril tot New Beetle. Deelnemers krijgen een compleet informatie pakket in het Nederlands, een verblijfskaart met de belangrijk ste gegevens en nuttige telefoon nummers en een stafkaart van de omgeving. “Ik regel voor alle deelnemers een camping voor slechts f.7,50 per nacht of indien men dat liever heeft een hotel of pension. Ter plaatse gaat het na’s. Ook voor een prijs van f. 18,50 mag dit niet gebeuren. Een iets groter formaat heeft Auto 2000 van Wereld op Wie len. Dit boek is voornamelijk in kleur uitgevoerd en geeft per modelse- rie de belangrijkste gegevens, zonder compleet te willen zijn. Het boek beperkt zich tot een foto per model, een korte histori sche beschrijving van de merken en een op dit moment redelijk actuele prijslijst. Voorin staat nog een kort artikel over wat we van de verschillende merken de komende tijd mogen verwachten met haast kinderlijke tekenin gen erbij. En dat maakt Auto 2000 f.27,50 geen superaanbie ding. Van het formaat telefoonboek is de 31ste editie van Autotest, dat sinds twee jaar wordt gemaakt ...1994 18.950, tie-exemplaren gehaald. Deze zijn blootgesteld aan de zwaar ste omstandigheden door ze in gebruik te geven aan taxibedrij ven, ambulancediensten en au torijscholen. Een team van ingenieurs stond 24 uur per dag klaar om de veel- al via internet binnenstromende ervaringen van talrijke bestuur- ders te verwerken en daaruit le- ring te trekken voor de verdere ontwikkeling van de Almera. i Nog voordat in j ductie begint, st de nieuwe Nisss gebied van kwaliteit aan 1 gaat in zijn klasse. Dat blijk onafhankelijk onderzoek w£ bij met name het productiepro ces in de fabriek in het Britse Sunderland onder de loep is ge nomen. Er is een zeer hoge graad van perfectie bereikt, wat al blijkt uit het feit dat per mil joen geleverde onderdelen er nog slecht$J55 een probleem te Na 25 jaar actief te zijn geweest als chauffeur op een touringcar door heel Europa raakte Jos Da men in de WAO en wist hij zijn tijd aanvankelijk zinvol in te vullen met vrijwilligerswerk. Een paar jaar geleden kocht hij een boerderijtje in het plaatsje Bellenaves gelegen in de regio Alié in de noordelijke Auvergne. “Om precies te zijn 800 km van Tilburg en dus gemakkelijk in één dag te rijden”, voegt Jos er meteen aan toe. De auto wordt daar onder de naam Vitz verkocht. De afgelo pen twee jaar ging deze felbe geerde Japanse titel ook naar Toyota met de Lexus IS200 en Prius hybride auto. Het aardige is dat de Toyota Yaris speciaal De rally duurt een hele dag met voor iedereen wat wils en ‘s avonds een prijsuitreiking met barbecue. “Ik heb twee jaar per manent in Bellevanes gewoond en in die tijd zowel de omgeving als de mensen goed leren ken nen. Het duurt best een tijdje voordat je als ‘buitenlander’ vriendschap kunt sluiten met de Fransen. De burgemeester en plaatselijke bevolking zijn zeer enthousiast en werken volledig mee. Alhoewel het evenement Jaarlijks organiseert Toyota Motor Corporation onder haar eigen mede werkers de Idea Olympics, een evene ment dat iedere keer weer goed is voor de meest extreme voertuigen en nieuwe concepten. De hoofdprijs ging dit jaar naar een revolutionaire, kop- pelafhankelijke automatische trans missie voor elektrisch aangedreven tweewielers, die zelf een andere ver snelling kiest als de berijder bijvoor beeld bergopwaarts rijdt. Het thema van dit jaar was ‘Back to the egg* (te rug naar het ei), waarmee bedoeld werd dat inzendingen zich met name op fundamentele concepten en tech- nologiën dienden te richten. Er kwam maar liefst 949 inzendingen binnen, waarvan er 15 werden uitgewerkt en gepresenteerd. Zoals gezegd ging de zogenaamde ‘Chairman’s Prize’ naar de automati sche versnellingsbak voor elektrische tweewielers. De Gold Prize was er voor de Dream Walker Car/Triple Car, een vreemdsoortig voertuig voor een ‘wandeling’ van een ouder met twee kinderen. De zilveren prijs ging naar de CVT Car, waarbij een wiel draait om een groter houten wiel dat conisch van vorm is, waardoor het voertuig zich kan voortbewegen. Het voertuig wordt bestuurd door het ge wicht naar links of rechts te verplaat sen. De bronzen prijs ging naar de Dance Dance Revolution, een elek trisch aangedreven auto waarvan de richting wordt veranderd als de ‘be stuurder’ de danspassen verandert. Jos Damen herhaalt komend sei zoen zijn evenement voor diver se merken. Op 1,2 en 3 juli en 18,19 en 20 augustus 2000 zijn Renault-liefhebbers welkom in Bellenaves met zowel nieuwe als oude voertuigen. Op 7, 8 en 9 juli alsmede 11,12 en 13 augustus wordt Bellenaves bevolkt door Citroëns, gevolgd door diverse Volvo’s op 14,15 en 16 juli en 28, 29 en 30 juli 2000. Uiteraard ko men ook de door Jos zo geliefde Volkswagens weer terug en wel op 21, 22 en 23 juli en 4, 5 en 6 augustus. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jos Da men, Jozef Israëlstraat 4, 5025 NS Tilburg, telefoon 013- 4637966. Als Jos in Frankrijk is, is hij daar rechtstreeks te berei ken via telefoon/fax 0033470583559. waarmee ook andere autofabri kanten werken om de kwaliteit te meten. Het resultaat is dan ook een duidelijk bewijs van de hoge kwaliteit in productie en ontwerp. Want al in de ontwikkelingsfase van de Almera heeft Nissan ex terne deskundigen kennis laten maken met onderdelen van het nieuwe model. Als bleek dat ie mand een knop of hendel moei lijk kon bedienen of niet begreep hoe iets werkte, dan werd dit als In aanvang liep de autoproduc tie traag, slechts vier auto’s per dag. De eerste Saab 92 had een dwarsgeplaatste tweecilinder tweetaktmotor met een inhoud van 704 cc en een vermogen van 25 pk. In 1953 werd de assemblage de motoren en versnellingsbf ken naar Göteborg verplaatst en liep de dagproductie op naar 13 exemplaren. Middenjaren ze ventig kwamen er 90.000 auto’s uit de fabriek en het record werd gevestigd in 1986 met 134.112 auto’s. Het topjaar voor de fa briek in Trollhattan was 1998, toen er 107.135 Saabs de band verlieten. Dit aantal zal in 1999 zeker wor den overtroffen. Op dit moment produceert Saab ook auto’s in Nystad, waar met name de 9-3 Viggen en de cabrio worden ge maakt. JKIDM

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 33