MIMI I ICICI<i Ifl Nieuwe Ford Transit debuteert in Amsterdam T-Ford uitgeroepen tot 'Auto van de Eeuw' Vijfdeurs Honda HR-V gearriveerd re etc. voegen verkoop- en distributie- organisaties samen Renault en Nissan «2SANRUN n/ir w S DAIHATSU ah 5 1999 pagina 26 Jaargang 11 nr 49* Donderdag 23 december 1999 Oplage 104.700 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato pag.3 Autotest Ford Mondeo ST200 DEALERS Geen blad voor de mond ..01315430022 ..01315422133 .01315423030 .04161363412 .01315943943 ..01315053944 .01315802020 .01315331206 .01315478980 .01315443330 .01314683911 .01314680468 .01314634355 .01315347771 .01315420143 .01314647676 .01315363924 ..01315355575 .01315355655 .01315351035 Tony Vos trappen e.d. Onderhoud Reparatie APK Keuringen Schade herstel dan dat de journalisten die zich er het meest druk om maken, juist grote liefhebbers zijn van die Engelse bladen waarin zo heerlijk ongezouten kritiek staat. Zou het wellicht iets met jaloezie te maken hebben... de herfstregen.” Of wat te denken van “Vanwege de bijna onesthe tische buitenkant een auto om heel ver links te laten liggen. Rij den doet het echter prima, maar een redelijk aankoopargument kan ik verder niet bedenken.” ken onder water’ zelf wil lezen, moet even het boekje onder re dactie van Ted Sluymer kopen. Maar wat gebeurt er als men in Nederland kritiek heeft. Aller eerst gaan een aantal andere col lega’s zich ermee bemoeien. De consument waarvoor het boekje bedoeld is, zal er op z’n minst om moeten glimlachen of wordt in zijn eigen oordeel bevestigd. Maar menig journalist vindt dat dit niet kan. En het kromme is RLEN, EN. Rustig gaat het boekje verder: “Het rijden is hotsebotsen, schudden en vooral flink wat ka baal om je oren” of “Toegegeven, het zijn goede auto’s, maar ze zien er niet uit” en om af te slui ten “Inmiddels is het een afschu welijk duur autootje geworden en het comfort is nog altijd dra matisch.” Wie alle kritische ‘ste- rendeling met af- iiening en elektrische AUTOMOBIELBEDRIJF VAN RIJN b.v. Tilburgseweg 6 - HILVARENBEEK -tel: 013-5053944 ■drie llen- trale vergre standsbedir raambediening. kan berei! totaal op een Euroj boven de Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Off. Sub Dealer AUTOBEDR. J.PAYMANS BEDRIJFSWEG 2, OISTERWIJK, TEL. 013-5282324 De organisatie van de ‘Auto van de Eeuw’ heeft reeds aangekon- digd dat de website zal blijven bestaan en dat er globaal diver se auto-evenementen georgani seerd zullen worden. In het verleden heb ik op deze plek wel eens verteld over de ma nier waarop in Engeland auto bladen en televisieprogramma’s ongezouten kritiek kunnen spui en. Het lijkt er wel eens op of het om de kritiek gaat. Het BBC-pro- gramma Top Gear is er een goed voorbeeld van, maar ook de grote Engelse autotijdschriften doen dit en het publiek vreet ‘t. In ons kleine kikkerland zijn we dat niet zo gewend. Op het moment dat ik als autojournalist zware kritiek heb, hangt er direct een PR-manager van het betreffende merk aan de telefoon, maar dat moet een goed journalist er niet van weerhouden om kritisch te zijn. Een enkeling uit de beroepsgroep durft het af en toe nog aan en gaat volop te keer op een haast Britse manier. Wie het pocket boekje ‘Alle Auto’s 2000’ koopt, kan hier volop van genieten. Een voorbeeld: “Een tamelijk trooste loos model met alles er op en aan, maar de uitstraling van de inmiddels bekende vuilniszak in Henry Ford introduceerde ten tijde van de T-Ford de lopende pand en daardoor opende hij de weg naar massaproductie. Be- S1 ui tings tijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur de achterwielaangedreven Tran sit. Alle uitrustings- en véilig- heidsitems zijn direct mee ont wikkeld. Bovendien heeft de nieuwe Tran sit een verfrissend uiterlijk met grote ruiten en een lage neus. Verder zijn de zijwanden zoveel mogelijk verticaal geplaatst om Redactie: Tony Vos Tel. 0495/430930 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Tijdens de komende Bedrijfs- autoRAI (vanaf 3 februari) in troduceert Ford de volledig nieuwe Transit-lijn. Deze mid delzware bestelbus staat op een compleet nieuwe bodem- groep die zowel voor- als ach- terwielaandrijving mogelijk maakt. Bovendien moest de auto zo flexibel worden ontwik keld dat zowel dwars als in de lengterichting geplaatste moto ren mogelijk waren. Medewer kers van Ford uit Amerika en Europa hebben aan dit nieuwe model gewerkt. sn gekregen. imte heeft onveran- id van 285 liter en te breiden door 3 gelijke delen 1. De rugleuning Een internationale jury be staande uit 126 autojoumalis- ten en het publiek hebben de T-Ford uitgeroepen tot ‘Auto van de Eeuw’. De auto heeft deze overwin ning behaald omdat het model een belangrijke innovatie be tekende op autogebied in zijn tijd. De T-Ford werd geïntro duceerd in oktober 1908 en bleef tot en met mei 1927 on afgebroken in productie. Het laatste exemplaar werd door ontwikkeld voor lage exploitatie kosten; goede prestaties, lage on derhoudskosten, lange levens duur en grote service-intervallen. Alle versies zijn voorzien van een turbocompressor. De 2 liter Dura- Torq motor is gecombineerd met voorwielaandrijving, terwijl de zwaardere 2,4 liter te vinden is in Edsel Ford van de band gere den, terwijl zijn vader Henry Ford op de passagiersplek zat. Precies 15 miljoen eenheden verlieten de fabriek en dat bete kent dat er jaren geweest zijn dat er meer dan 1 miljoen stuks werden geproduceerd in de Ford-fabriek in Detroit. Alfa Romeo Wouters •BMW Renova Chrysler Chrysler L op Zand...04161363993 Citroen Bertens Daewoo Auto Braat Tilb01314680044 Daihatsu Ad v.d. Wouw Ford P. v.d. Ven Ford Honda De Graaff. •Kia Schapendonk Mazda Van Heumen Mercedes Benz Autoparc04161361553 Mitsubishi Kluitmans Nissan Denissen Opel Gebr. Vul lings. Peugeot Collaris Peugeot Spijkers Goirle Renault Van der Boom01315364011 Rover Bink Seat /Saab Zuid Oost Seat Auto Noordhoek...01314553678 Skoda Elan Subaru Dekkers Suzuki Gijsbers Toyota Autonova Volvo Van Roosmalen ....01315840000 VW/Audi Auto Bongers01315321411 is in verschillende standen aan te passen. De tunnelconsole is verlengd, waardoor nu ook de achterpassagiers over twee be kerhouders kunnen beschikken. Met de vijfdeurs Honda HR-V richt het merk zich op dezelfde doelgroep, maar nü nog sterker op mensen met jonge kinderen. Door de specifieke constructie is de carrosserie van de vijfdeurs nog stijver dan van de 3-deurs. Door extra geluidsisolatie wordt met name het comfort achterin verder verbeterd. De standaard uitrusting omvat onder meer ABS, twee airbags, elektrisch verstelbare buitenspiegels, cen- De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilb urgen Oms treken, verschijnt in geheel Til burg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oister- wijk, Moergestel en Hilvarenbeek. het inbouwen van rekken en leg planken zo efficiënt mogelijk te maken. Volgens de ontwerpers komt de meer hoekige carrosse rie zakelijker over dan de rondin gen van het huidige model. Door de twee aandrijvingsva- rianten spreekt de nieuwe Ford Transit kopers in de verschil lende deelsegmenten aan. Wie een 1-tons uitvoering wenst wil graag voorwielaandrijving en een lage laadvloer, terwijl ko pers van de 2-tons uitgave lie ver achterwielaandrijving heb ben en een hogere laadvloer. Aan de buitenkant is er overi gens geen verschil te zien, maar liefst 95 procent van de onderdelen is bij de voor- en achterwielaandrijvers iden tiek. Het stalen dak van de Transit is het grootste uit één stuk vervaardigde plaatwerk- deel in de hele automobielin dustrie. De nieuwe Transit wordt lever baar in drie wielbases, met c dakhoogten en vier verschill de laadruimtelengtes. Verder zijn er bestelwagens, eventueel met dubbele cabine, bus, combi en chassis/cabine met enkele of De lange vijfdeurs variant van de eerder dit j aar geïntroduceer de Honda HR-V staat vanaf eind december/begin januari in de showroom van de Nederlandse dealers. De stoelbekleding van de vijf deurs is gedistingeerder dan bij de driedeurs. De meerprijs voor de vijfdeurs carrosserie blijft be perkt tot f.1.500,=. Daardoor start de serie als 2WD met 5- bak bij f.43.990,=. De handge- schakelde 4WD komt op f.49.990,=. De in een aantal landen aange- kondigde versie met 124 pk VTEC-motor komt vooralsnog niet naar Nederland. De auto heeft niet alleen twee extra portieren gekregen, maar werd ook verlengd om meer bin nenruimte te kunnen bieden. Net als de driedeurs heeft deze variant een 1,6 liter motor met een vermogen van 105 pk. Er is een tweewielaangedreven versie alsmede een 4x4 met naar keuze een handgeschakelde vijfbak of CVT automaat. De vierwielaandrijving bepaalt afhankelijk van de omstandig heden welke wielen aangedre ven moeten worden. De auto is tussen de wielen exact 10 centi meter verlengd, waardoor de achterpassagiers meer been- ruimte hebber - De bagageruii derd een inhouc dat is weer uit t de bank in twee neer te klappen. roemd is de uitspraak dat de T- Ford leverbaar was in alle kleu ren zolang het maar zwart was. De T-Ford die men in andere tinten tegen kwam, waren pas later overgespoten. De T-Ford is in vele variëteiten geleverd. Op het degelijke onderstel werden diverse carrosserievarianten ge leverd en gebouwd. Er waren be- stelwagentjes en pickups op deze vertrouwde basis alsmede een landbouwtrekker. dubbele cabine en enkel- of dub- bellucht achter. Ford heeft een nieuwe serie 4 ci linder direct ingespoten turbodie sels klaar met vier kleppen per cilinder en vermogens van 75,85, 90,105 en 120 pk. De drie krach tigste versies beschikken over een intercooler. De motoren zijn Om te komen tot een maximale sy nergie, hebben Renault en Nissan zich tot doel gesteld de Europese verkoop- en distributiekanalen met elkaar te verbinden. Hierdoor moeten beide bedrijven aan kracht kunnen winnen op basis van de sterke positie van Renault op de Europese markt. Renault heeft op dit moment een Europees markt aandeel van 11,3 procent tegen 2,9 procent voor Nissan. Uiteraard zullen beide merken door geschei den verkoop- en marketingteams worden behandeld zowel op Euro pees als nationaal niveau. De on dersteunende diensten zullen zo veel mogelijk gedeeld worden met als basis de huidige Renault-orga- nisatie. Eind april moet een ma- nagementbeslissing op dit terrein worden gemaakt. De dealerorgani- satie zal in de toekomst rond het concept van de zogenaamde ‘com mon hub’ worden ontwikkeld. Dat komt neer op het combineren van Renault en Nissan voor een be paald marktgebied en afhankelijk van de lokale kracht zal worden ge kozen uit de bestaande Renault- of Nissan-dealer ofwel een nieuwe partner. Dit levert een flinke re ductie op in de distributiekosten en zorgt ervoor dat de dealer aan meer verschillende eisen van de klant tegemoet kan komen. Per land zullen deze mogelijkheden worden bekeken. Op niet merk ge relateerde gebieden wordt een ge deelde dienstverlening nage streefd, zoals bij verkoop en marketing, financiën, boekhou ding, informatiesystemen en logis tiek. Het voordeel voor Renault zit ‘m vooral in het bieden van een ho gere kwaliteit tegen lagere distri butiekosten, terwijl Nissan een winstgevende groei binnen Europa siken, zodat de alliantie in j de middellange termijn opees marktaandeel van e 17 procent zal bereiken. De ‘Auto van de Eeuw’ begon met 200 genomineerde modellen waarvan er in een eerste stem ming 100 stuks overbleven. Deze auto’s waren vorig j aar on der meer te zien tijdens een spe ciale tentoonstelling in de RAI. Het publiek kon tijdens deze tentoonstelling en via internet een stem uitbrengen. De stem men van het publiek en de vak jury zijn samengevoegd en heb ben de T-Ford als overwinnaar opgeleverd. Deze auto behaalde 742 punten gevolgd door de Mini met 617 punten. Een goede der de werd de Citroën DS met 567 punten. Een haast onverwacht lage notering voor de Volkswa gen Kever, een vierde plaats met 521 punten gevolgd door de Porsche 911 met 303 punten. Verder kon men ook stemmen op belangrijke personen die de auto hebben gemaakt tot wat hij nu is. Zo werd Giorgetto Giugia- ro uitgeroepen tot de belangrijk ste ontwerper van de eeuw. Fer dinand Porsche is de belangrijkste autotechnische in genieur en Henry Ford I werd uitgeroepen tot de beste onder nemer onder de autofabrikan ten. Tot slot werd Ferdinand Piëch genoemd als de topman van de eeuw. Deze week

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 27