MIMI I ICICI<i
Ifl
Nieuwe Ford Transit
debuteert in Amsterdam
T-Ford uitgeroepen tot
'Auto van de Eeuw'
Vijfdeurs Honda HR-V
gearriveerd
re etc.
voegen
verkoop- en
distributie-
organisaties
samen
Renault en
Nissan
«2SANRUN
n/ir
w
S DAIHATSU
ah 5
1999 pagina 26
Jaargang 11 nr 49* Donderdag 23 december 1999 Oplage 104.700
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
pag.3
Autotest Ford Mondeo ST200
DEALERS
Geen blad
voor de mond
..01315430022
..01315422133
.01315423030
.04161363412
.01315943943
..01315053944
.01315802020
.01315331206
.01315478980
.01315443330
.01314683911
.01314680468
.01314634355
.01315347771
.01315420143
.01314647676
.01315363924
..01315355575
.01315355655
.01315351035
Tony Vos
trappen e.d.
Onderhoud
Reparatie
APK Keuringen
Schade herstel
dan dat de journalisten die zich
er het meest druk om maken,
juist grote liefhebbers zijn van
die Engelse bladen waarin zo
heerlijk ongezouten kritiek staat.
Zou het wellicht iets met jaloezie
te maken hebben...
de herfstregen.” Of wat te denken
van “Vanwege de bijna onesthe
tische buitenkant een auto om
heel ver links te laten liggen. Rij
den doet het echter prima, maar
een redelijk aankoopargument
kan ik verder niet bedenken.”
ken onder water’ zelf wil lezen,
moet even het boekje onder re
dactie van Ted Sluymer kopen.
Maar wat gebeurt er als men in
Nederland kritiek heeft. Aller
eerst gaan een aantal andere col
lega’s zich ermee bemoeien. De
consument waarvoor het boekje
bedoeld is, zal er op z’n minst om
moeten glimlachen of wordt in
zijn eigen oordeel bevestigd.
Maar menig journalist vindt dat
dit niet kan. En het kromme is
RLEN,
EN.
Rustig gaat het boekje verder:
“Het rijden is hotsebotsen,
schudden en vooral flink wat ka
baal om je oren” of “Toegegeven,
het zijn goede auto’s, maar ze
zien er niet uit” en om af te slui
ten “Inmiddels is het een afschu
welijk duur autootje geworden
en het comfort is nog altijd dra
matisch.” Wie alle kritische ‘ste-
rendeling met af-
iiening en elektrische
AUTOMOBIELBEDRIJF VAN RIJN b.v.
Tilburgseweg 6 - HILVARENBEEK -tel: 013-5053944
■drie
llen-
trale vergre
standsbedir
raambediening.
kan berei!
totaal op
een Euroj
boven de
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Off. Sub Dealer
AUTOBEDR. J.PAYMANS
BEDRIJFSWEG 2, OISTERWIJK, TEL. 013-5282324
De organisatie van de ‘Auto van
de Eeuw’ heeft reeds aangekon-
digd dat de website zal blijven
bestaan en dat er globaal diver
se auto-evenementen georgani
seerd zullen worden.
In het verleden heb ik op deze
plek wel eens verteld over de ma
nier waarop in Engeland auto
bladen en televisieprogramma’s
ongezouten kritiek kunnen spui
en. Het lijkt er wel eens op of het
om de kritiek gaat. Het BBC-pro-
gramma Top Gear is er een goed
voorbeeld van, maar ook de grote
Engelse autotijdschriften doen
dit en het publiek vreet ‘t. In ons
kleine kikkerland zijn we dat
niet zo gewend. Op het moment
dat ik als autojournalist zware
kritiek heb, hangt er direct een
PR-manager van het betreffende
merk aan de telefoon, maar dat
moet een goed journalist er niet
van weerhouden om kritisch te
zijn.
Een enkeling uit de beroepsgroep
durft het af en toe nog aan en
gaat volop te keer op een haast
Britse manier. Wie het pocket
boekje ‘Alle Auto’s 2000’ koopt,
kan hier volop van genieten. Een
voorbeeld: “Een tamelijk trooste
loos model met alles er op en
aan, maar de uitstraling van de
inmiddels bekende vuilniszak in
Henry Ford introduceerde ten
tijde van de T-Ford de lopende
pand en daardoor opende hij de
weg naar massaproductie. Be-
S1 ui tings tijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
de achterwielaangedreven Tran
sit. Alle uitrustings- en véilig-
heidsitems zijn direct mee ont
wikkeld.
Bovendien heeft de nieuwe Tran
sit een verfrissend uiterlijk met
grote ruiten en een lage neus.
Verder zijn de zijwanden zoveel
mogelijk verticaal geplaatst om
Redactie:
Tony Vos
Tel. 0495/430930
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Tijdens de komende Bedrijfs-
autoRAI (vanaf 3 februari) in
troduceert Ford de volledig
nieuwe Transit-lijn. Deze mid
delzware bestelbus staat op
een compleet nieuwe bodem-
groep die zowel voor- als ach-
terwielaandrijving mogelijk
maakt. Bovendien moest de
auto zo flexibel worden ontwik
keld dat zowel dwars als in de
lengterichting geplaatste moto
ren mogelijk waren. Medewer
kers van Ford uit Amerika en
Europa hebben aan dit nieuwe
model gewerkt.
sn gekregen.
imte heeft onveran-
id van 285 liter en
te breiden door
3 gelijke delen
1. De rugleuning
Een internationale jury be
staande uit 126 autojoumalis-
ten en het publiek hebben de
T-Ford uitgeroepen tot
‘Auto van de Eeuw’.
De auto heeft deze overwin
ning behaald omdat het model
een belangrijke innovatie be
tekende op autogebied in zijn
tijd. De T-Ford werd geïntro
duceerd in oktober 1908 en
bleef tot en met mei 1927 on
afgebroken in productie. Het
laatste exemplaar werd door
ontwikkeld voor lage exploitatie
kosten; goede prestaties, lage on
derhoudskosten, lange levens
duur en grote service-intervallen.
Alle versies zijn voorzien van een
turbocompressor. De 2 liter Dura-
Torq motor is gecombineerd met
voorwielaandrijving, terwijl de
zwaardere 2,4 liter te vinden is in
Edsel Ford van de band gere
den, terwijl zijn vader Henry
Ford op de passagiersplek zat.
Precies 15 miljoen eenheden
verlieten de fabriek en dat bete
kent dat er jaren geweest zijn
dat er meer dan 1 miljoen stuks
werden geproduceerd in de
Ford-fabriek in Detroit.
Alfa Romeo
Wouters
•BMW
Renova
Chrysler
Chrysler L op Zand...04161363993
Citroen
Bertens
Daewoo
Auto Braat Tilb01314680044
Daihatsu
Ad v.d. Wouw
Ford
P. v.d. Ven
Ford
Honda
De Graaff.
•Kia
Schapendonk
Mazda
Van Heumen
Mercedes Benz
Autoparc04161361553
Mitsubishi
Kluitmans
Nissan
Denissen
Opel
Gebr. Vul lings.
Peugeot
Collaris
Peugeot
Spijkers Goirle
Renault
Van der Boom01315364011
Rover
Bink
Seat /Saab
Zuid Oost
Seat
Auto Noordhoek...01314553678
Skoda
Elan
Subaru
Dekkers
Suzuki
Gijsbers
Toyota
Autonova
Volvo
Van Roosmalen ....01315840000
VW/Audi
Auto Bongers01315321411
is in verschillende standen aan
te passen. De tunnelconsole is
verlengd, waardoor nu ook de
achterpassagiers over twee be
kerhouders kunnen beschikken.
Met de vijfdeurs Honda HR-V
richt het merk zich op dezelfde
doelgroep, maar nü nog sterker
op mensen met jonge kinderen.
Door de specifieke constructie is
de carrosserie van de vijfdeurs
nog stijver dan van de 3-deurs.
Door extra geluidsisolatie wordt
met name het comfort achterin
verder verbeterd. De standaard
uitrusting omvat onder meer
ABS, twee airbags, elektrisch
verstelbare buitenspiegels, cen-
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilb urgen Oms
treken, verschijnt in geheel Til
burg, Goirle, Riel, Loon op Zand,
Udenhout, Berkel Enschot, Oister-
wijk, Moergestel en Hilvarenbeek.
het inbouwen van rekken en leg
planken zo efficiënt mogelijk te
maken. Volgens de ontwerpers
komt de meer hoekige carrosse
rie zakelijker over dan de rondin
gen van het huidige model.
Door de twee aandrijvingsva-
rianten spreekt de nieuwe Ford
Transit kopers in de verschil
lende deelsegmenten aan. Wie
een 1-tons uitvoering wenst wil
graag voorwielaandrijving en
een lage laadvloer, terwijl ko
pers van de 2-tons uitgave lie
ver achterwielaandrijving heb
ben en een hogere laadvloer.
Aan de buitenkant is er overi
gens geen verschil te zien,
maar liefst 95 procent van de
onderdelen is bij de voor- en
achterwielaandrijvers iden
tiek. Het stalen dak van de
Transit is het grootste uit één
stuk vervaardigde plaatwerk-
deel in de hele automobielin
dustrie.
De nieuwe Transit wordt lever
baar in drie wielbases, met c
dakhoogten en vier verschill
de laadruimtelengtes. Verder
zijn er bestelwagens, eventueel
met dubbele cabine, bus, combi
en chassis/cabine met enkele of
De lange vijfdeurs variant van
de eerder dit j aar geïntroduceer
de Honda HR-V staat vanaf eind
december/begin januari in de
showroom van de Nederlandse
dealers.
De stoelbekleding van de vijf
deurs is gedistingeerder dan bij
de driedeurs. De meerprijs voor
de vijfdeurs carrosserie blijft be
perkt tot f.1.500,=. Daardoor
start de serie als 2WD met 5-
bak bij f.43.990,=. De handge-
schakelde 4WD komt op
f.49.990,=.
De in een aantal landen aange-
kondigde versie met 124 pk
VTEC-motor komt vooralsnog
niet naar Nederland.
De auto heeft niet alleen twee
extra portieren gekregen, maar
werd ook verlengd om meer bin
nenruimte te kunnen bieden.
Net als de driedeurs heeft deze
variant een 1,6 liter motor met
een vermogen van 105 pk. Er is
een tweewielaangedreven versie
alsmede een 4x4 met naar keuze
een handgeschakelde vijfbak of
CVT automaat.
De vierwielaandrijving bepaalt
afhankelijk van de omstandig
heden welke wielen aangedre
ven moeten worden. De auto is
tussen de wielen exact 10 centi
meter verlengd, waardoor de
achterpassagiers meer been-
ruimte hebber -
De bagageruii
derd een inhouc
dat is weer uit t
de bank in twee
neer te klappen.
roemd is de uitspraak dat de T-
Ford leverbaar was in alle kleu
ren zolang het maar zwart was.
De T-Ford die men in andere
tinten tegen kwam, waren pas
later overgespoten. De T-Ford is
in vele variëteiten geleverd. Op
het degelijke onderstel werden
diverse carrosserievarianten ge
leverd en gebouwd. Er waren be-
stelwagentjes en pickups op
deze vertrouwde basis alsmede
een landbouwtrekker.
dubbele cabine en enkel- of dub-
bellucht achter.
Ford heeft een nieuwe serie 4 ci
linder direct ingespoten turbodie
sels klaar met vier kleppen per
cilinder en vermogens van 75,85,
90,105 en 120 pk. De drie krach
tigste versies beschikken over
een intercooler. De motoren zijn
Om te komen tot een maximale sy
nergie, hebben Renault en Nissan
zich tot doel gesteld de Europese
verkoop- en distributiekanalen
met elkaar te verbinden. Hierdoor
moeten beide bedrijven aan kracht
kunnen winnen op basis van de
sterke positie van Renault op de
Europese markt. Renault heeft op
dit moment een Europees markt
aandeel van 11,3 procent tegen 2,9
procent voor Nissan. Uiteraard
zullen beide merken door geschei
den verkoop- en marketingteams
worden behandeld zowel op Euro
pees als nationaal niveau. De on
dersteunende diensten zullen zo
veel mogelijk gedeeld worden met
als basis de huidige Renault-orga-
nisatie. Eind april moet een ma-
nagementbeslissing op dit terrein
worden gemaakt. De dealerorgani-
satie zal in de toekomst rond het
concept van de zogenaamde ‘com
mon hub’ worden ontwikkeld. Dat
komt neer op het combineren van
Renault en Nissan voor een be
paald marktgebied en afhankelijk
van de lokale kracht zal worden ge
kozen uit de bestaande Renault- of
Nissan-dealer ofwel een nieuwe
partner. Dit levert een flinke re
ductie op in de distributiekosten en
zorgt ervoor dat de dealer aan
meer verschillende eisen van de
klant tegemoet kan komen. Per
land zullen deze mogelijkheden
worden bekeken. Op niet merk ge
relateerde gebieden wordt een ge
deelde dienstverlening nage
streefd, zoals bij verkoop en
marketing, financiën, boekhou
ding, informatiesystemen en logis
tiek. Het voordeel voor Renault zit
‘m vooral in het bieden van een ho
gere kwaliteit tegen lagere distri
butiekosten, terwijl Nissan een
winstgevende groei binnen Europa
siken, zodat de alliantie in
j de middellange termijn
opees marktaandeel van
e 17 procent zal bereiken.
De ‘Auto van de Eeuw’ begon
met 200 genomineerde modellen
waarvan er in een eerste stem
ming 100 stuks overbleven.
Deze auto’s waren vorig j aar on
der meer te zien tijdens een spe
ciale tentoonstelling in de RAI.
Het publiek kon tijdens deze
tentoonstelling en via internet
een stem uitbrengen. De stem
men van het publiek en de vak
jury zijn samengevoegd en heb
ben de T-Ford als overwinnaar
opgeleverd. Deze auto behaalde
742 punten gevolgd door de Mini
met 617 punten. Een goede der
de werd de Citroën DS met 567
punten. Een haast onverwacht
lage notering voor de Volkswa
gen Kever, een vierde plaats
met 521 punten gevolgd door de
Porsche 911 met 303 punten.
Verder kon men ook stemmen
op belangrijke personen die de
auto hebben gemaakt tot wat hij
nu is. Zo werd Giorgetto Giugia-
ro uitgeroepen tot de belangrijk
ste ontwerper van de eeuw. Fer
dinand Porsche is de
belangrijkste autotechnische in
genieur en Henry Ford I werd
uitgeroepen tot de beste onder
nemer onder de autofabrikan
ten. Tot slot werd Ferdinand
Piëch genoemd als de topman
van de eeuw.
Deze week