mivi i lam s Clio Renault Sport 2.016V Grote Daewoo Magnus Ere Kleine Mercedes 11 roadster op A-klasse basis Kever Winterfestijn sluit Autotron Family Christmas af wie... SSSSSS G kken ES DAIHATSU lecke - Sportieve souplesse Q VANDERBOOM V jina 9 r 1999 pagina 18 >or de productie Jaargang 11 nr 34» Donderdag 15 december 1999 Oplage 104.700 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato pag. 3 Deze week Autotest Chrysler 300IVI DEALERS BMW Renova .01315422133 3 Bertens .01315423030 mde maanden de borst weer Auto Braat Tilb01314680044 Ad v.d. Wouw04161363412 P.v.d.Ven. .01315943943 .01315053944 nte .01315802020 .01315331206 .01315443330 ...01314683911 ars. .AARS .01314680468 ARKT .01314634355 péstr. 35 .01315347771 Tilburg .01315420143 .01314647676 .01315363924 .01315355575 .01315355655 r .01315351035 .01315321411 Auto Bongers. in 21 Tilburg lende baan Onderhoud Reparatie APK Keuringen Schade herstel er lecke? Kluitmans. Nissan man of zeven een BBA-bus voor gereden die keurig het traject van het boemeltje aflegde. De vertraging was weliswaar drie kwartier, maar deze keer mijn welgemeende complimenten aan de NS voor deze flexibiliteit... Tony Vos Alhoewel de huidige Renault Clio al weer een ruim jaar op de markt is, bouwt het merk het program ma steeds verder uit, vooral in de sportieve rich ting. De nieuwe Clio Renault Sport 2.0 16V vult de bestaande lijn van de Si en 1.616V aan en volgt de 'Williams uit de vorige serie op. Chrysler L. op Zand...04161363993 Citroën e reactie dagen je een e functie Suzuki Gijsbers Toyota Autonova.. Volvo Van Roosmalen ....01315840000 VW/Audi m prachtig i van vijfde of middag in ilijkse dingen. bieden we aste am je elen. ling land, ifsrestaurants. i talloze kramen documentatie Van Rijn Honda De Graaft. Kia Schapendonk Mercedes Benz jrsteam? ijk gesprek te m en steun te t u interesse, villigers-team Redactie: Tony Vos Tel. 0495/430930 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Autoparc04161361553 Mitsubishi n/ir ■=<7* i v De o' deec festij Denissen Opel Gebr. Vullings Peugeot Collaris Peugeot Spijkers Goirle Renault Van der Boom01315364011 Rover Seat I Saab ZuidOost Seat Auto Noordhoek...01314553678 Skoda Subaru Off. Sub Dealer st is meteen uw ailjet geeft overi- ot alle festivitei- AUTOBEDR. J.PAYMANS BEDRIJFSWEG 2, OISTERWIJK, TEL. 013-5282324 ia alle Neder- iuchtgekoelde isenteren zich it jaar zjjn voor lampen en de voeten van de bui tenspiegels zijn zwart. nemen aan voor- Isvoorzieningen, tonregeling en -kortingskaart. agement Services 9 januari staan op en ireerde Kevers in de Winterfestijn kiezen. Bezoekers maken kans op een prachtige Kever ter waarde van vijfdui zend gulden. Het entreebiljet lot. Dit entreebi gens toegang tot auc i< ten van het Autotron. een opleiding op fergelijke functie of i. Tijvoon) Tel. (013) 534 12 61 De Renault Dealer in het Hart van Brabant Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 ste auto i huidige ms is sn De ochtendspits wordt steeds Chaotischer, zeker als het ook nog even wil regenen of sneeu wen. We kunnen ons voor de ko- Verder zijn er natuurlijk heel veel Kevers te bewonderen, waarvan een deel te koop wordt aangeboden. Wellicht zit ‘de droom’ er bij, ter wijl iedere bezoeker wel een warme herinnering aan dit voer tuig heeft. Op zondag 9j top gerestaui spotlights. Alle modellen geven acte de pre sence, van de Bril-kever tot de Mexico-kever. Bijna a” landse clubs van luct VW-modellen present in Rosmalen en dit zeer direct voelt wat er onder de auto gebeurt. Een lange, vlotte rit over de snelweg is he lemaal geen probleem, maar de eigenschappen komen pas vol ledig tot hun recht op bochtige bergweggetjes, waar we er in Nederland helaas bijna geen hebben. Zowel korte als lange bochten zijn kinderspel voor deze Clio. Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur ’nat maken. Maar het schijnt er gewoon bij te horen en mensen 'die er dagelijks in staan, berus ten in hun lot en hopen stiekem 'op betere tijden, die waarschijn lijk nooit zullen aanbreken. Nu jnoest ik de afgelopen weken twee keer op een vroege maandagoch tend op Schiphol zijn. Niet om «ten uur of zeven, maar tussen ne- gen en tien uur, waardoor je dus vol door de files heen moet. Als ik ‘dat vanuit mijn huis wil probe- ‘ren, moet ik sowieso door mini- maal vier filegebieden, dus ben ik rustig een uur of drie onder weg. Daarom neem ik tegen woordig in zo’n geval de trein. •Na een paar kilometer met de Bruto kan ik onbetaald parkeren en precies na 1 uur en 52 minu ten stap ik op Schiphol uit. Tot ■jiu toe is dat twee keer goed ge gaan, maar de terugweg verliep Jninder voorspoedig. De eerste •keer was er tien minuten vertra ging wegens werkzaamheden bij Best, en die tien minuten was precies mijn overstaptijd naar 'het slechts een keer in het uur rij vende boemeltje. Gelukkig haal de ik het nog net en was de trein %o vriendelijk om even te wach ten, omdat er meer treinen ver traagd waren. De week daarna, liep het alle maal nog slechter. Alhoewel ik al op Duivendrecht was ingestapt, werd pas bij binnenkomst in Den Bosch verteld dat de trein niet Verderging vanwege een gebro ken bovenleiding bij Boxtel. Er stonden bussen klaar op perron l. Nou daar sta je dan, in een lange rij, waarbij ik nog het ge luk had dat ik in bus 1 kon plaatsnemen. Vijf minuten na het vertrek van mijn boemeltje kwam ik op het station van Eindhoven aan. Zonder enige hoop vroeg ik in de hal aan een NS-man of ik bij hem ook een taxi kon krijgen. Toen hij hoorde waar ik heen moest, werd ik op een groepje lotgenoten gewezen, er zou wat geregeld worden. Een kwartier later werd er voor een De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Oms treken, verschijnt in geheel Til burg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oister- wijk, Moergestel en Hilvarenbeek. Vakmanschap en service als traditie. /~I\ AUTOBEDRIJVEN rfmAITIT Goirle Nobelstraat 7 (ind. Tijvoort) Tel. (013) 534 12 61 -M.V A. ing hebt, bel nntooruren met t vraag naar gh. Dan kunnen len over onze en sollicitatie- en. Als je snel Wie denkt dat er in de Verenig de Staten alleen grote auto’s verkocht worden, heeft het mis. Het is niet voor niets dat Mercedes op 10 januari op de Detroit Motorshow de Vision SLA onthult. Het gaat om een uitdagende roadster op het on derstel van de A-klasse met een lengte van slechts 3,77 me ter. De SLA combineert het ge- legendarische Zilverpijlen van het merk. De wielophanging en de bekende veiligheidsvoorzie ningen zijn van de A-klasse overgenomen, terwijl voorin ook de 1,9 liter motor van 125 pk te vinden is. Opvallende techni sche vernieuwingen vormen de verlichting en het gebruik van carbonfiber in de stoelframes. organisatoren van de zeven- editie van het Kever Winter- Stijn hebben het Autotron in Rosmalen uitgekozen voor hun jaarlijks terugkerende evene ment. Dit jaar zal het worden gehouden op 8 en 9 januari, waardoor dit evenement meteen de feestelijke afsluiting vormt van het Autot ron Family Christmas, dat op 26 december as. van start gaat. Zaterdag 8 januari staat in het teken van de onderdelen- en au tomarkt. Er zijn 1 met onderdelen, en accessoires. Recent introduceerde Daewoo op de Koreaanse markt de nieuwe Magnus, een grot in het segment boven de 1 Leganza. De naam Magnt Latijn voor groot, nobel er machtig. De auto is bedoeld als luxueuze zakenlimousine, die in het eigen land erg populair zijn. De 4,77 meter lange auto werd ontwikkeld door Daewoo Tech nical Centres in Korea en Enge land, terwijl het ontwerp van ItalDesign komt. In het vooron der heeft de Daewoo Magnus een 2,5 liter krachtbron. In de tweede helft van 2001 zal deze grote Daewoo op de Europese markt worden geïntroduceerd. de kast. De 2 liter 16-klepper met variabele kleptiming ken nen we uit de Espace, Laguna en Scénic, maar is voor dit mo del door Renault Sport getuned. Deze motor is voorzien van twee holle nokkenassen en rollagers voor een lagere wrijving. De va riabele nokkenastiming is voor al afgestemd op sportieve pres taties en dat is onder het rijden goed te merken. Pas in de hoog ste toerenregionen is aan het ge luid van de motor te merken dat de nokkenassen versteld wor den. Opschakelen heeft in zo’n geval direct een forse geluidsre- ductie tot gevolg, terwijl deze Clio tot zo’n 5000 tr/min behoor lijk stil is. De uitlaat is speciaal voor dit model uit roestvrij staal gemaakt en zodoende onder houdsvrij. En dan de cijfers: de ingenieurs van Renault Sport hebben het vermogen van 140 pk weten op te peppen tot 172 pk bij 6250 tr/min, terwijl het maximale koppel van 200 Nm bij 5400 tr/min volledig aanwe zig is. Hiervan is maar liefst 85 procent bruikbaar tussen de Prijstechnisch zet Renault deze variant zeer gunstig neer. De auto kost exact £48.000,= en dat is bijna twee mille min der dan de Williams, terwijl de nieuweling standaard is voor zien van ABS, vier airbags, air co en leer met alcantara. Dat bedoelen we nu met meer va- lue-for-money. not van open rijden met een fas cinerend design, een uniek inte rieur en innovatieve techniek. De naam Vision SLA geeft de verbintenis aan tussen de Vi sion SLR en de A-klasse. Grote portieren, een schuin aflopende achterzijde, pijlvormige spatbor den en een vlak liggende voor ruit zijn allemaal stijlkenmer ken die de SLA deelt met riabele kleptiming is de Clio Sport twee auto’s in één. In de normale toerengebieden is het een vlotte, uitermate soepele en goed presterende compacte auto met veel reserves. Wie het gas pedaal helemaal onderin trapt en inderdaad pas tegen de 7000 tr/min opschakelt, ervaart de ware sportieve inborst van deze kleine Fransoos. Ook dan pas zijn de beloofde prestaties te be halen zoals de top van 220 km/u en de acceleratie van 0 tot 100 in 7,3 seconden. Alhoewel Renault Sport het onderstel danig onder handen heeft genomen, is de Clio zeker niet oncomfortabel. Overhellen in bochten komt in zijn vocabulaire niet voor, Weg- oneffenheden worden op een ac ceptabel niveau doorgegeven, het eerst de Belgische clubs aan wezig. Daarom zullen naast de vele Kevers ook fraaie exempla ren getoond worden van de Kar- mann Ghia, 411,412, bussen Porsche 914 en diverse buggy’s. Een deskundige jury zal uit dit fraais de mooiste auto van het Bij de introductie van de Wil liams in 1993 werd gezegd dat er een beperkte serie gebouwd zou gaan worden, maar het succes overtrof iedere ver wachting, waardoor de geplan de aantallen veel hoger uit kwamen. De nieuwe Clio Sport 2.0 16V wordt niet bij voorbaat gelimiteerd gebouwd. Leer en alcantara Het interieur is een verhaal apart. Natuurlijk borduurt Re nault voort op de bestaande Clio, maar de 2.0 16V heeft de nodige ‘eigen’ details. Voorin staan twee uiterst sportieve stoelen met flinke randen langs rugleuning en zitting. Deze ran den zijn in leer uitgevoerd, ter wijl de middenbanen van alcan tara zijn. Op de rugleuning is het kleurrijke logo van Renault Sport geborduurd. De speciale hoofdsteunen kunnen dicht te gen het hoofd afgesteld worden en vangen bij een aanrijding van achteren het hoofd eerder op. Ook de achterbank is bekleed met een combinatie van leer en alcantara en is voorzien van twee normale en een inschuifba re hoofdsteun. Het dashboard is in twee kleu ren grijs uitgevoerd met als op vallende details de witte wijzer platen en de aluminiumachtige omlijsting van de middenconso le. Dit materiaal voelt vreemd- genoeg ‘zacht’ aan en is ook te vinden op de portierpanelen rond de knoppen van de elektri sche ruitbediening. De versnel lingspook heeft een ronde, alu minium knop die goed in de hand ligt, maar bij lage tempe raturen erg koud is. Ach, het is afzien, zo’n sportieve auto. Aar dig zijn ook de geperforeerde aluminium pedalen. De stan daarduitrusting omvat onder meer airbags en sidebags, boordcomputer, elektrische ruit en spiegelbediening, airconditio ning, centrale vergrendeling met afstandsbediening en een audio-installatie met CD-speler. De enige optie is een CD-wisselaar. Roestvrij staal Motorisch haalt Renault voor souplesse! Het toerental wordt vanaf de derde versnelling be grensd tot 7250 tr/min en in het eerste en tweede verzet tot 7000 tr/min. Dit omdat het toerental in de eerste twee versnellingen veel eerder de maximale waarde bereidt, dan bij de hogere ver snellingen. Op het dashboard geeft een lampje vlak voor het bereiken van deze toerentallen aan dat het verstandig is over te schakelen. Het onderstel is geheel naar ver wachting aangepakt. Achter heeft deze Clio schijfremmen ge kregen, terwijl de voorste exem plaren groter zijn uitgevallen. ABS is uiteraard standaard. De grotere spoorbreedte en specifie ke wielen zijn al genoemd. De veren en schokdempers zijn straffer en ook worden dikkere stabilisatorstangen gemonteerd, terwijl de basisconstructie met de McPherson veerpoten voor en de getrokken draagarmen ach ter niet is gewijzigd. Gaspedaal En wat heeft deze techniek alle maal tot gevolg? Vooral door de Alpine-fabrieken De auto wordt gemaakt in de Alpine-fabrieken in het Nor- mandische Dieppe, terwijl de specifieke aanpassingen wer den uitgedokterd door Renault Sport, de vroegere makers van de V10-motor voor de Formule 1. Iedere dag lopen er 33 stuks van de band. Uiteraard heeft de designafdeling voor een sportief sausje gezorgd. Het front kenmerkt zich door de heldere koplampen, twee dub bele units waarin ook de rich tingaanwijzers zijn geïnte greerd. De voorspatborden zijn breder geworden, om pro bleemloos de brede wielen en de grotere spoorbreedte op te vangen. De voorbumper is eveneens specifiek van vorm geving met een grote centrale luchtinlaat, extra sleuven on der de koplampen en stan daard ronde mistlampen. De Clio Sport staat op specifieke lichtmetalen velgen met zes dubbele spaken en 195/50 15 banden. De dorpels zijn voor zien van meegespoten kunst stof skirts, terwijl de achter kant te herkennen is aan een specifieke bumper. De Clio Sport heeft hierdoor een krach tiger voorkomen dan de andere Clio-modellen, zonder overdre ven dik te zijn. Gelukkig zijn niet alle onderdelen meegespo ten, de stootstrips, ruimomlijs- ting, de randen van de mist >r eigen initiatieven leze functie van bedrijven. ‘lekkers’ uit waardoor men als bestuurder ^jl377 WWX92Jj

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 19