mivi i lam
s
Clio Renault Sport 2.016V
Grote Daewoo Magnus
Ere
Kleine Mercedes
11
roadster op
A-klasse basis
Kever Winterfestijn sluit Autotron
Family Christmas af
wie...
SSSSSS G
kken
ES DAIHATSU
lecke
-
Sportieve souplesse
Q VANDERBOOM V
jina 9
r 1999 pagina 18
>or de productie
Jaargang 11 nr 34» Donderdag 15 december 1999 Oplage 104.700
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
pag. 3
Deze week
Autotest Chrysler 300IVI
DEALERS
BMW
Renova
.01315422133
3
Bertens
.01315423030
mde maanden de borst weer
Auto Braat Tilb01314680044
Ad v.d. Wouw04161363412
P.v.d.Ven.
.01315943943
.01315053944
nte
.01315802020
.01315331206
.01315443330
...01314683911
ars.
.AARS
.01314680468
ARKT
.01314634355
péstr. 35
.01315347771
Tilburg
.01315420143
.01314647676
.01315363924
.01315355575
.01315355655
r
.01315351035
.01315321411
Auto Bongers.
in 21 Tilburg
lende baan
Onderhoud
Reparatie
APK Keuringen
Schade herstel
er
lecke?
Kluitmans.
Nissan
man of zeven een BBA-bus voor
gereden die keurig het traject
van het boemeltje aflegde. De
vertraging was weliswaar drie
kwartier, maar deze keer mijn
welgemeende complimenten aan
de NS voor deze flexibiliteit...
Tony Vos
Alhoewel de huidige Renault Clio al weer een ruim
jaar op de markt is, bouwt het merk het program
ma steeds verder uit, vooral in de sportieve rich
ting. De nieuwe Clio Renault Sport 2.0 16V vult de
bestaande lijn van de Si en 1.616V aan en volgt de
'Williams uit de vorige serie op.
Chrysler L. op Zand...04161363993
Citroën
e reactie
dagen
je een
e functie
Suzuki
Gijsbers
Toyota
Autonova..
Volvo
Van Roosmalen ....01315840000
VW/Audi
m prachtig
i van vijfde
of middag in
ilijkse dingen.
bieden we
aste
am je
elen.
ling
land,
ifsrestaurants.
i talloze kramen
documentatie
Van Rijn
Honda
De Graaft.
Kia
Schapendonk
Mercedes Benz
jrsteam?
ijk gesprek te
m en steun te
t u interesse,
villigers-team
Redactie:
Tony Vos
Tel. 0495/430930
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Autoparc04161361553
Mitsubishi
n/ir
■=<7* i v
De o'
deec
festij
Denissen
Opel
Gebr. Vullings
Peugeot
Collaris
Peugeot
Spijkers Goirle
Renault
Van der Boom01315364011
Rover
Seat I Saab
ZuidOost
Seat
Auto Noordhoek...01314553678
Skoda
Subaru
Off. Sub Dealer
st is meteen uw
ailjet geeft overi-
ot alle festivitei-
AUTOBEDR. J.PAYMANS
BEDRIJFSWEG 2, OISTERWIJK, TEL. 013-5282324
ia alle Neder-
iuchtgekoelde
isenteren zich
it jaar zjjn voor
lampen en de voeten van de bui
tenspiegels zijn zwart.
nemen aan voor-
Isvoorzieningen,
tonregeling en
-kortingskaart.
agement Services
9 januari staan op en
ireerde Kevers in de
Winterfestijn kiezen. Bezoekers
maken kans op een prachtige
Kever ter waarde van vijfdui
zend gulden.
Het entreebiljet
lot. Dit entreebi
gens toegang tot auc i<
ten van het Autotron.
een opleiding op
fergelijke functie of
i. Tijvoon) Tel. (013) 534 12 61
De Renault Dealer in het Hart van Brabant
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
ste auto
i huidige
ms is
sn
De ochtendspits wordt steeds
Chaotischer, zeker als het ook
nog even wil regenen of sneeu
wen. We kunnen ons voor de ko-
Verder zijn er natuurlijk heel
veel Kevers te bewonderen,
waarvan een deel te koop wordt
aangeboden.
Wellicht zit ‘de droom’ er bij, ter
wijl iedere bezoeker wel een
warme herinnering aan dit voer
tuig heeft.
Op zondag 9j
top gerestaui
spotlights.
Alle modellen geven acte de pre
sence, van de Bril-kever tot de
Mexico-kever. Bijna a”
landse clubs van luct
VW-modellen present
in Rosmalen en dit
zeer direct voelt wat er onder
de auto gebeurt. Een lange,
vlotte rit over de snelweg is he
lemaal geen probleem, maar de
eigenschappen komen pas vol
ledig tot hun recht op bochtige
bergweggetjes, waar we er in
Nederland helaas bijna geen
hebben. Zowel korte als lange
bochten zijn kinderspel voor
deze Clio.
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
’nat maken. Maar het schijnt er
gewoon bij te horen en mensen
'die er dagelijks in staan, berus
ten in hun lot en hopen stiekem
'op betere tijden, die waarschijn
lijk nooit zullen aanbreken. Nu
jnoest ik de afgelopen weken twee
keer op een vroege maandagoch
tend op Schiphol zijn. Niet om
«ten uur of zeven, maar tussen ne-
gen en tien uur, waardoor je dus
vol door de files heen moet. Als ik
‘dat vanuit mijn huis wil probe-
‘ren, moet ik sowieso door mini-
maal vier filegebieden, dus ben
ik rustig een uur of drie onder
weg. Daarom neem ik tegen
woordig in zo’n geval de trein.
•Na een paar kilometer met de
Bruto kan ik onbetaald parkeren
en precies na 1 uur en 52 minu
ten stap ik op Schiphol uit. Tot
■jiu toe is dat twee keer goed ge
gaan, maar de terugweg verliep
Jninder voorspoedig. De eerste
•keer was er tien minuten vertra
ging wegens werkzaamheden bij
Best, en die tien minuten was
precies mijn overstaptijd naar
'het slechts een keer in het uur rij
vende boemeltje. Gelukkig haal
de ik het nog net en was de trein
%o vriendelijk om even te wach
ten, omdat er meer treinen ver
traagd waren.
De week daarna, liep het alle
maal nog slechter. Alhoewel ik al
op Duivendrecht was ingestapt,
werd pas bij binnenkomst in Den
Bosch verteld dat de trein niet
Verderging vanwege een gebro
ken bovenleiding bij Boxtel. Er
stonden bussen klaar op perron
l. Nou daar sta je dan, in een
lange rij, waarbij ik nog het ge
luk had dat ik in bus 1 kon
plaatsnemen. Vijf minuten na
het vertrek van mijn boemeltje
kwam ik op het station van
Eindhoven aan. Zonder enige
hoop vroeg ik in de hal aan een
NS-man of ik bij hem ook een
taxi kon krijgen. Toen hij hoorde
waar ik heen moest, werd ik op
een groepje lotgenoten gewezen,
er zou wat geregeld worden. Een
kwartier later werd er voor een
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en Oms
treken, verschijnt in geheel Til
burg, Goirle, Riel, Loon op Zand,
Udenhout, Berkel Enschot, Oister-
wijk, Moergestel en Hilvarenbeek.
Vakmanschap en service als traditie. /~I\
AUTOBEDRIJVEN
rfmAITIT
Goirle Nobelstraat 7 (ind. Tijvoort) Tel. (013) 534 12 61 -M.V A.
ing hebt, bel
nntooruren met
t vraag naar
gh. Dan kunnen
len over onze
en sollicitatie-
en. Als je snel
Wie denkt dat er in de Verenig
de Staten alleen grote auto’s
verkocht worden, heeft het
mis. Het is niet voor niets dat
Mercedes op 10 januari op de
Detroit Motorshow de Vision
SLA onthult. Het gaat om een
uitdagende roadster op het on
derstel van de A-klasse met
een lengte van slechts 3,77 me
ter. De SLA combineert het ge-
legendarische Zilverpijlen van
het merk. De wielophanging en
de bekende veiligheidsvoorzie
ningen zijn van de A-klasse
overgenomen, terwijl voorin ook
de 1,9 liter motor van 125 pk te
vinden is. Opvallende techni
sche vernieuwingen vormen de
verlichting en het gebruik van
carbonfiber in de stoelframes.
organisatoren van de zeven-
editie van het Kever Winter-
Stijn hebben het Autotron in
Rosmalen uitgekozen voor hun
jaarlijks terugkerende evene
ment.
Dit jaar zal het worden gehouden
op 8 en 9 januari, waardoor dit
evenement meteen de feestelijke
afsluiting vormt van het Autot
ron Family Christmas, dat op 26
december as. van start gaat.
Zaterdag 8 januari staat in het
teken van de onderdelen- en au
tomarkt. Er zijn 1
met onderdelen,
en accessoires.
Recent introduceerde Daewoo
op de Koreaanse markt de
nieuwe Magnus, een grot
in het segment boven de 1
Leganza. De naam Magnt
Latijn voor groot, nobel er
machtig. De auto is bedoeld als
luxueuze zakenlimousine, die in
het eigen land erg populair zijn.
De 4,77 meter lange auto werd
ontwikkeld door Daewoo Tech
nical Centres in Korea en Enge
land, terwijl het ontwerp van
ItalDesign komt. In het vooron
der heeft de Daewoo Magnus
een 2,5 liter krachtbron. In de
tweede helft van 2001 zal deze
grote Daewoo op de Europese
markt worden geïntroduceerd.
de kast. De 2 liter 16-klepper
met variabele kleptiming ken
nen we uit de Espace, Laguna
en Scénic, maar is voor dit mo
del door Renault Sport getuned.
Deze motor is voorzien van twee
holle nokkenassen en rollagers
voor een lagere wrijving. De va
riabele nokkenastiming is voor
al afgestemd op sportieve pres
taties en dat is onder het rijden
goed te merken. Pas in de hoog
ste toerenregionen is aan het ge
luid van de motor te merken dat
de nokkenassen versteld wor
den. Opschakelen heeft in zo’n
geval direct een forse geluidsre-
ductie tot gevolg, terwijl deze
Clio tot zo’n 5000 tr/min behoor
lijk stil is. De uitlaat is speciaal
voor dit model uit roestvrij staal
gemaakt en zodoende onder
houdsvrij. En dan de cijfers: de
ingenieurs van Renault Sport
hebben het vermogen van 140
pk weten op te peppen tot 172
pk bij 6250 tr/min, terwijl het
maximale koppel van 200 Nm
bij 5400 tr/min volledig aanwe
zig is. Hiervan is maar liefst 85
procent bruikbaar tussen de
Prijstechnisch zet Renault
deze variant zeer gunstig neer.
De auto kost exact £48.000,=
en dat is bijna twee mille min
der dan de Williams, terwijl de
nieuweling standaard is voor
zien van ABS, vier airbags, air
co en leer met alcantara. Dat
bedoelen we nu met meer va-
lue-for-money.
not van open rijden met een fas
cinerend design, een uniek inte
rieur en innovatieve techniek.
De naam Vision SLA geeft de
verbintenis aan tussen de Vi
sion SLR en de A-klasse. Grote
portieren, een schuin aflopende
achterzijde, pijlvormige spatbor
den en een vlak liggende voor
ruit zijn allemaal stijlkenmer
ken die de SLA deelt met
riabele kleptiming is de Clio
Sport twee auto’s in één. In de
normale toerengebieden is het
een vlotte, uitermate soepele en
goed presterende compacte auto
met veel reserves. Wie het gas
pedaal helemaal onderin trapt
en inderdaad pas tegen de 7000
tr/min opschakelt, ervaart de
ware sportieve inborst van deze
kleine Fransoos. Ook dan pas
zijn de beloofde prestaties te be
halen zoals de top van 220 km/u
en de acceleratie van 0 tot 100 in
7,3 seconden. Alhoewel Renault
Sport het onderstel danig onder
handen heeft genomen, is de
Clio zeker niet oncomfortabel.
Overhellen in bochten komt in
zijn vocabulaire niet voor, Weg-
oneffenheden worden op een ac
ceptabel niveau doorgegeven,
het eerst de Belgische clubs aan
wezig. Daarom zullen naast de
vele Kevers ook fraaie exempla
ren getoond worden van de Kar-
mann Ghia, 411,412, bussen
Porsche 914 en diverse buggy’s.
Een deskundige jury zal uit dit
fraais de mooiste auto van het
Bij de introductie van de Wil
liams in 1993 werd gezegd dat
er een beperkte serie gebouwd
zou gaan worden, maar het
succes overtrof iedere ver
wachting, waardoor de geplan
de aantallen veel hoger uit
kwamen. De nieuwe Clio Sport
2.0 16V wordt niet bij voorbaat
gelimiteerd gebouwd.
Leer en alcantara
Het interieur is een verhaal
apart. Natuurlijk borduurt Re
nault voort op de bestaande
Clio, maar de 2.0 16V heeft de
nodige ‘eigen’ details. Voorin
staan twee uiterst sportieve
stoelen met flinke randen langs
rugleuning en zitting. Deze ran
den zijn in leer uitgevoerd, ter
wijl de middenbanen van alcan
tara zijn. Op de rugleuning is
het kleurrijke logo van Renault
Sport geborduurd. De speciale
hoofdsteunen kunnen dicht te
gen het hoofd afgesteld worden
en vangen bij een aanrijding van
achteren het hoofd eerder op.
Ook de achterbank is bekleed
met een combinatie van leer en
alcantara en is voorzien van
twee normale en een inschuifba
re hoofdsteun.
Het dashboard is in twee kleu
ren grijs uitgevoerd met als op
vallende details de witte wijzer
platen en de aluminiumachtige
omlijsting van de middenconso
le. Dit materiaal voelt vreemd-
genoeg ‘zacht’ aan en is ook te
vinden op de portierpanelen
rond de knoppen van de elektri
sche ruitbediening. De versnel
lingspook heeft een ronde, alu
minium knop die goed in de
hand ligt, maar bij lage tempe
raturen erg koud is. Ach, het is
afzien, zo’n sportieve auto. Aar
dig zijn ook de geperforeerde
aluminium pedalen. De stan
daarduitrusting omvat onder
meer airbags en sidebags,
boordcomputer, elektrische ruit
en spiegelbediening, airconditio
ning, centrale vergrendeling
met afstandsbediening en een
audio-installatie met CD-speler.
De enige optie is een CD-wisselaar.
Roestvrij staal
Motorisch haalt Renault voor
souplesse! Het toerental wordt
vanaf de derde versnelling be
grensd tot 7250 tr/min en in het
eerste en tweede verzet tot 7000
tr/min. Dit omdat het toerental
in de eerste twee versnellingen
veel eerder de maximale waarde
bereidt, dan bij de hogere ver
snellingen. Op het dashboard
geeft een lampje vlak voor het
bereiken van deze toerentallen
aan dat het verstandig is over te
schakelen.
Het onderstel is geheel naar ver
wachting aangepakt. Achter
heeft deze Clio schijfremmen ge
kregen, terwijl de voorste exem
plaren groter zijn uitgevallen.
ABS is uiteraard standaard. De
grotere spoorbreedte en specifie
ke wielen zijn al genoemd. De
veren en schokdempers zijn
straffer en ook worden dikkere
stabilisatorstangen gemonteerd,
terwijl de basisconstructie met
de McPherson veerpoten voor en
de getrokken draagarmen ach
ter niet is gewijzigd.
Gaspedaal
En wat heeft deze techniek alle
maal tot gevolg? Vooral door de
Alpine-fabrieken
De auto wordt gemaakt in de
Alpine-fabrieken in het Nor-
mandische Dieppe, terwijl de
specifieke aanpassingen wer
den uitgedokterd door Renault
Sport, de vroegere makers van
de V10-motor voor de Formule
1. Iedere dag lopen er 33 stuks
van de band. Uiteraard heeft
de designafdeling voor een
sportief sausje gezorgd. Het
front kenmerkt zich door de
heldere koplampen, twee dub
bele units waarin ook de rich
tingaanwijzers zijn geïnte
greerd. De voorspatborden zijn
breder geworden, om pro
bleemloos de brede wielen en
de grotere spoorbreedte op te
vangen. De voorbumper is
eveneens specifiek van vorm
geving met een grote centrale
luchtinlaat, extra sleuven on
der de koplampen en stan
daard ronde mistlampen. De
Clio Sport staat op specifieke
lichtmetalen velgen met zes
dubbele spaken en 195/50 15
banden. De dorpels zijn voor
zien van meegespoten kunst
stof skirts, terwijl de achter
kant te herkennen is aan een
specifieke bumper. De Clio
Sport heeft hierdoor een krach
tiger voorkomen dan de andere
Clio-modellen, zonder overdre
ven dik te zijn. Gelukkig zijn
niet alle onderdelen meegespo
ten, de stootstrips, ruimomlijs-
ting, de randen van de mist
>r eigen initiatieven
leze functie van
bedrijven.
‘lekkers’ uit
waardoor men als bestuurder
^jl377 WWX92Jj