mivi i igicii 3 r Iffl >r I Citroën Xsara Picasso Nieuwe 16-klepper voor Lancia z Af ur! Honda Transalp XL 650V n, sre etc. Kleurrijk pallet Diesel toch f.2.000,= duurder n/irr v SDAIHAT5U sr 1999 pagina 24 Jaargang 11 nr 47 Donderdag 9 december1999 Oplage 104.700 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato pag. 3 Deze week Autotest Volkswagen Polo 1.4 TDI Trendline DEALERS Anzichtkaart Trouwe lezers weten dat ik een .01315430022 .01315422133 .01315423030 .01315943943 .01315053944 .01315802020 .01315478980 Druppelvorm merk ik iedere keer weer dat er in .01315443330 .01314683911 Fijnste motor ..01314634355 .01315420143 .01314647676 .01315363924 Vloerisolatie ..013153555.75 .013I5355655 .01315351035 breekt iets waardoor het beeld .01315321411 m HONDA trappen e.d. Onderhoud Reparatie APK Keuringen Schade herstel de niet-toeristische tijd nog ge noeg plekken te vinden zijn die precies zo overkomen als op de door mij zo geliefde kaarten. De karakteristieke geveltjes lijken onaangeroerd en, zijn dat meest al ook. Op verschillende plekken hangen nog oude reclameborden die aan vervlogen tijden doen denken en ook de platanen zijn van de partij. Je drinkt er een Pemod in de half-schaduw en kijkt geamuseerd naar een aan tal oudere heren die met veel ui- Igrlijk vertoon hun dagelijkse potje jeu-de-boules spelen. Ik duik dan in mijn gedachten in die prachtige anzichtkaart en probeer er heel even zelf deel vanuit te maken. Maar er ont- grote voorliefde heb voorklassie ke auto’s en dat ik me in mijn vrije tijd daar ook mee bezig houdt. Maar het zijn niet alleen de auto’s die me aantrekken ook het bijbehorende tijdsbeeld. U kunt me geen groter plezier doen dan met een flinke stapel oude anzichtkaarten waarpp straat beelden van vroeger tijden staan met het bijbehorende verkeer. Een prachtig plein in het mid den van een Frans plaatsje met onder de platanen een ribbel- neus 2CV, bolhoed Renault 4CV en koddige Simca 5. Heerlijk, puur genieten! Nu kom ik voor mijn werk en privé gelukkig vaak in het Franse land en dan niet helemaal klopt. Waar is die vroege Citroen DS, waar blijft die pruttelende Panhard en die zeldzame Delage. Nee, die zijn er alleen nog op het moment dat de regionale oldtimervereniging een uitstapje maakt. Maar dan nog, prachtig opgepoetste en geres taureerde modellen, geen enkel exemplaar met ouderwetse roest of deuken, kortom, te mooi en te gelikt. En een oude anzicht is meestel in zwart-wit. Een zwart witte wereld, een wat onwerkelij ke weergave van wat ooit was en inderdaad nooit meer terug zal komen. Daar denk ik veelvuldig aan en zeker nu we een volle eeuw aan het afsluiten zijn. De eerste volle eeuw van de auto, die zich honderd jaar geleden nog volledig in het pionierstadium bevond. Om nooit te vergeten... Tony Vos Het is al even geleden dat Citroen een volledig nieuw model op de markt bracht, maar met de Pi casso, de ruimtewagen op basis van de Xsara, lijkt het merk weer op de goede weg. De naam Picasso is onder meer gekozen omdat dit model in de Ci- troën-fabriek in het Spaanse Vigo wordt gemaakt. wordei heeft c it met drie i volledig j iedere Pi- gemon- f stoelen waarvan de ree exemplaren draai- imer las- :ERLEN, HEN. FLIPSENMOTORS TILBURG. AUTOBEDR. J.PAYMANS BEDRIJFSWEG 2, OISTERWIJK, TEL. 013-5282324 toeg< aanl Alfa Romeo Wouters BMW Renova Chrysler Chrysler L. op Zand...O4161363993 Citroen Daewoo Auto Braat Tilb01314680044 Daihatsu Ad v.d. Wouw04161363412 Ford P.v.d.Ven.. Ford Van Rijn Honda De Graaff.. Kia Schapendonk01315331206 Mazda Van Heumen Mercedes Benz Autoparc04161361553 Mitsubishi Kluitmans. Nissan Denissen... Opel Gebr. Vullings01314680468 Peugeot Collaris Peugeot Spijkers Goirle01315347771 Renault Van der Boom .......01315364011 Rover Bink Seat/Saab Zuid Oost..... Seat Auto Noordhoek.,.01314553678 Skoda Elan Subaru Dekkers Suzuki Gijsbers Toyota Autonova Volvo Van Roosmalen ....01315840000 VW/Audi Auto Bongers. Off. Sub Dealer een drie trustii js gelij en, wat met name effect op de handelbaarheid vooral met passagier en bagage. Redactie: Tony Vos Tel. 0495/430930 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Vanaf het voorjaar komt er een nieuwe Transalp die op het be kende concept doorgaat. De mo tor is 64 cc groter geworden en dat komt neer op een winst van 5 pk en een hoger koppel van 56,2 Nm bij 5500 tr/min. Het frame is 10 procent stijver ge- per en vijf s voorste twe baar zijn. De Lancia z 2.0 16V kost f.64.950,=. Daarnaast is de auto De Pro-link wielophanging is aangepakt en het instrumenten paneel is helemaal elektronisch uitgevoerd met een analoge snelheidsmeter en toerenteller. Standaard is het Honda Ignition Security Systeem, een geavan ceerde startonderbreker die diefstal onaantrekkelijk maakt. Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur De portieren worden centraal ver grendeld met een afstandsbedie ning. De voorportierruiten openen met een druk op de knop en de buitenspiegels kunnen elektrisch worden versteld en verwarmd. De intervalstanden van de ruitenwis sers voor en achter werken snel heidsafhankelijk. De veiligheids- uitrusting is compleet met twee airbags en twee sidebags, terwijl De motor kan alleen met de ori ginele sleutel met ingebouwde transponder worden gestart. Er kan worden gekozen uit drie kleuren; rood, zwart en groen. De prijs is vastgesteld op f. 17.995,=. Een 2 liter 16 kleppen motor is sgevoegd aan het motoren- nbod van de Lancia z ruimte wagen, die tot nu toe alleen ver krijgbaar was met een 2 liter turbomotor. De motor haalt een flink vermogen van 133 pk en produceert bij 2500 tr/min zijn maximale koppel van 180 Nm. Het is al weer 12 jaar geleden dat Honda de Transalp motor fiets op de markt bracht. Na een wat aarzelende start werden er inmiddels al meer dan 100.000 stuks van verkocht. Destijds ontstond deze machine uit erva ringen opgedaan tijdens Paris- Dakar. Met de Transalp intro duceerde Honda een nieuw motorfietscbncept, dat van de rally tourings. Honda borduurde zelf op dit thema voort met de XRV 750 Africa Twin en de XL 1000V Varadero. Ze zijn stuk voor stuk avontuurlijk en com- Daamaast levert Citroën in de Xsara Picasso ook de 2 liter HDi, een common rail turbodiesel met een vermogen van 90 pk bij 4000 tr/min en een heerlijk koppel van 205 Nm bij 1900 tr/min. Geheel volgens verwachting is dit de fijn ste motor van het stel, die zelfs be ter presteert dan de 1.6 liter ben zine met 175 km/u en 0 tot 100 in 14,5 seconden. Het motorgeluid is zeer gedempt en eenmaal op weg merkje niet meer datje met een diesel op stap bent. En de voordelen zijn er wel zoals de forse trekkracht bij lage toerentallen en het voorbeeldige gedrag op bergachtige trajecten. Natuurlijk heeft de Picasso voor de bekende McPherson veerpoten en achter een onafhankelijke op hanging met getrokken draagar- men. De auto heeft een flinke spoor breedte en wielbasis en dat komt zowel de stabiliteit bij hoge snel heden als het comfort zeer ten goede. De Picasso rijdt als een grote ruimtewagen en voelt onder de meest uiteenlopende omstan digheden heel zeker aan. De stuurbekrachtiging helpt netjes Ringbaan Oost 16 Tel. 5426633 Fax 5433188-06-53360672 De Picasso ziet er zeer modern uit met een duidelijke druppel vorm. De forse voorruit ligt in het verlengde van de motorkap en op de buitenspiegels na zijn er geen uitstekende delen. De bumpers worden altijd in de carrosseriekleur gespoten ter wijl er een donker grijze stoots- trip overheen loopt om kleine schades te voorkomen. Het pro fiel kenmerkt zich door vier zij ruiten, waarvan de driehoekige exemplaren niet te openen zijn. De auto komt redelijk fors over en hier bedriegt de schijn niet. De auto is met een lengte van bijna 4,28 meter zonder meer de grootste uit het segment mid denklasse ruimtewagens. Het interieur kan via vier normale portieren worden bereikt, ter wijl de bagageruimte via de gro te achterklep toegankelijk is. De achterkant komt afhanke lijk van de kleur wat kaal over. De smalle rechtop staande lich- tunits maken een brede achter klep mogelijk, die bovendien zo diep is uitgesneden dat de til- drempel plezierig laag is. Een deel van de forse lengte is in de laadruimte terug te vinden. On der de hoedenplank is namelijk 550 liter aanwezig en dat is fors. De hoedenplank kan wor den weggeklapt of eruit en drie gelijke achterstoelen kunnen ook verwijderd worden, zodat er 2128 liter beschikbaar komt. Een aardigheidje vormt een ba- er ook met een 2 liter JTD-mo- tor van 109 pk en de 2 liter ben zine turbo van 147 pk, die res pectievelijk f.72.450,= en f.75.125,= kosten. Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 ook ABS met een elektronische remkrachtverdeling op casso standaard wordt Grappig is een 12 Volt aansluiting naast de hoedenplank, zodat kin deren hierop diverse apparaten kunnen aansluiten. Tegen de rug leuning van de voorstoelen zijn twee klaptafeltjes aangebracht. Erg plezierig is de plaatsing van de versnellingspook op een uitlo per van het dashboard, zoals we dat ook van de Evasion ruimtewa gen gewend zijn. De pook ligt daardoor direct onder handbereik. Veel bergruimte is er in de grote portierevakken en diverse bakjes in en rond het dashboard. Veel zorg heeft Citroen besteed aan de isolatie. De bodem heeft extra voorzieningen, waardoor met name trillingen en resonan ties worden opgeheven of geredu ceerd. Onder de meeste rij-om- standigheden is de Picasso dan ook aangenaam stil. De auto lijkt voor het gevoel altijd langzamer te rijden dan dat de snelheidsme ter aangeeft. De Picasso-reeks begint motoren, waarvan één v nieuwe. De basis wordt ingeno- gagewagentje dat opgeklapt tegen de wand van de bagageruimte wordt bevestigd. De drie stoelen zijn welliswaar gelijk van breedte, maar het middelste exemplaar kent een paar extra mogelijkhe den. Deze is namelijk in de lengte richting verschuifbaar. Na het neerklappen van de rugleuning ontstaat een handig tafeltje met bekerhouders. Deze stoelen kun nen worden opgeklapt of volledig worden uitgenomen. De voeten ruimte achterin ligt op een lager niveau. Wel zijn er extra opberg- vakken gemaakt in de dubbele bo dem. De voorstoelen zijn in hoogte te verstellen, zodat samen met de verstelbare stuurkolom een goede zitpositie kan worden gevonden. Tussen de twee voorstoelen in is er een flinke ruimte, zodat men gemakkelijk naar achteren kan doorlopen. Het volledig digitale instrumentarium is door alle in zittenden goed af te lezen. De snelheid wordt in cijfers aangege ven. Bovendien kent de Picasso een nachtfunctie waarbij alle dashboardinstrumenten worden uitgeschakeld, behalve de snel heid. De in het interieur gebruikte materialen hebben beschaafde kleuren, maar zijn alles behalve saai. De bekleding is met een anti- vlekken middel behandeld en kan daardoor makkelijk worden schoongemaakt. Citroen kent van de Xsara Picasso alleen drie mo- torvarianten, het uitrustingsni veau is op alle versies gelijk. De Citroën Xsara is er in diver se modelvarianten: een 2-deurs coupé, de vijfdeurs hatchback en een break. Het bekende on derstel, dat de Xsara deelt met de 306 van Peugeot, diende nu als basis voor de Picasso. Maar er zijn toch de nodige aanpas singen doorgevoerd, waaronder de zwaardere achteras die wordt geleend van de Berlingo. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Oms treken, verschijnt in geheel Til burg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oister- wijk, Moergestel en Hilvarenbeek. mee, maar niet te veel. De Picas so heeft een flink ruitoppervlak, maar het uitzicht rondom is niet overal optimaal. Dat komt om dat de dikke stijlen rond de voor ste zijruit een deel van het zicht naar links beperken en dat is soms knap lastig. Zo kan bijvoor beeld een tegemoetkomende mo tor ‘even’ over het hoofd gezien worden. Standaard verlaat iedere Picas so de fabriek met ABS en wordt er een flinke dosis ‘zekerheid’ ge boden met 3 jaar lakgarantie en 12 jaar anti-corrossie garantie. Kortom, van het roestimago zijn de Franse merken al een tijdje volledig verlost. Prijstechnisch zit de Xsara Pi casso iets boven zijn Franse con current, maar daarvoor wordt wel een iets grotere auto gebo den. De Duitse tegenstrever is duurder. De 1.6i begint bij f.41.290,=. Het prijsverschil met de 1.8i-16V is gering, namelijk f.1.500,=. Zodat deze versie uit komt op f.42.790,=. De diesel ten slotte kost f.48.590,=. Er is in dit bedrag al rekening gehouden met de f.2.000,= BPM-verhoging die pas in de loop van het jaar 2000 wordt doorgevoerd. De krachtbron zorgt voor een flinke top van 186 km/u. De 2.0 16V is er in de LS-uitvoering met onder meer ABS, twee air bags, Automatic Climate Con trol, mistlampen in de voorbum- De debatten in de Tweede Kar over de verhoging van de bela: ting op nieuwe dieselpersonen- auto’s hebben geleid tot grote misverstanden. Het vervroegei van de stimuleringsmaatregel voor de aanschaf van schone die sels leidt namelijk niet tot een verlaging van belasting (BPM) op schone dieselauto’s. Ook de schone diesels (die reeds voldoen aan de milieueisen die pas in 2005 van kracht worden) krijgen een strafverhoging van f.800, bij de aanschaf. Dit geldt volgend jaar naar schatting voor slechts 1 procent van de dieselverkopen. Alle andere diesels worden toch f.2.000,= duurder. Per jaar wor den er circa 150.000 dieselpeso- nenauto’s in ons land verkocht. Voorzitter Leo Knijn van de Ne derlandse Dealer Associatie (NDA), een afdeling van de BO- VAG, noemt de belastingverho ging schandalig. “Zelfs als je vooruitloopt op de milieueisen word je nog gestraft. Dit is een maatregel waar het milieu nau welijks beter van wordt, waar de kopers van dieselauto’s samen 145 miljoen voor moeten gaan dokken. Meer dan de helft daar van verdwijnt zomaar in de staatskas. De besteding van de rest is discutabel. De auto wordt onder het mom van milieu op nieuw als melkkoe gebruikt.” Knijn herinnert ook nog aan een in zijn ogen vorig misbruik van de BPM-wetgeving: begin van dit jaar leverde een aanpassing van de afschrijvingsmethodiek in de BPM ‘zomaar’ 40 miljoen extra BTW op voor de overheid, voor de staatskas. fortabel en geschikt voor zowel glad asfalt als voor wat ruiger wegdek. De Transalp heeft een enthousiaste gebruikersgroep met in Nederland een club met 400 leden. Verder zijn ook de po- litieversiés bekend. men door de bekende 1,6 liter met een vermogen van 90 pk bij 5600 tr/min en een koppel van 135 Nm bij 3000 tr/min. Deze motor is vol doende om de 1240 kg wegende auto naar een top te begeleiden van 168 km/u en om de beweging van 0 tot 100 km/u in 15,8 secon den te laten verlopen. De 1.6i is voldoende, maar zeker niet meer dan dat. Wie regelmatig in berg achtig gebied op vakantie gaat, zal vermogen te kort komen. Ge lukkig is het prijsverschil met de grotere benzinemotor zo gering, dat die eigenlijk altijd moet wor den overwogen. Het gaat om een splinternieuwe 1,8 liter 16-klep- per die is afgeleid van de eerder dit jaar geïntroduceerde 2 liter 16V, onder meer bekend van de Peugeot 406. Deze moderne motor heeft veel meer puf en haalt 117 pk bij 5500 tr/min en een koppel van 160 Nm bij 4000 tr/min. En dat verschil is duidelijk in de pres taties te merken: 190 km/u en 0- 100 in 12,2 seconden. Dit is onge twijfeld de motor die in ons land het best verkocht zal gaan wor den.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 25