mivi i igicii
3
r
Iffl
>r
I
Citroën Xsara Picasso
Nieuwe
16-klepper voor Lancia z
Af
ur!
Honda Transalp
XL 650V
n,
sre etc.
Kleurrijk pallet
Diesel toch
f.2.000,=
duurder
n/irr
v
SDAIHAT5U
sr 1999 pagina 24
Jaargang 11 nr 47 Donderdag 9 december1999 Oplage 104.700
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
pag. 3
Deze week
Autotest Volkswagen Polo 1.4 TDI Trendline
DEALERS
Anzichtkaart
Trouwe lezers weten dat ik een
.01315430022
.01315422133
.01315423030
.01315943943
.01315053944
.01315802020
.01315478980
Druppelvorm
merk ik iedere keer weer dat er in
.01315443330
.01314683911
Fijnste motor
..01314634355
.01315420143
.01314647676
.01315363924
Vloerisolatie
..013153555.75
.013I5355655
.01315351035
breekt iets waardoor het beeld
.01315321411
m
HONDA
trappen e.d.
Onderhoud
Reparatie
APK Keuringen
Schade herstel
de niet-toeristische tijd nog ge
noeg plekken te vinden zijn die
precies zo overkomen als op de
door mij zo geliefde kaarten. De
karakteristieke geveltjes lijken
onaangeroerd en, zijn dat meest
al ook. Op verschillende plekken
hangen nog oude reclameborden
die aan vervlogen tijden doen
denken en ook de platanen zijn
van de partij. Je drinkt er een
Pemod in de half-schaduw en
kijkt geamuseerd naar een aan
tal oudere heren die met veel ui-
Igrlijk vertoon hun dagelijkse
potje jeu-de-boules spelen. Ik
duik dan in mijn gedachten in
die prachtige anzichtkaart en
probeer er heel even zelf deel
vanuit te maken. Maar er ont-
grote voorliefde heb voorklassie
ke auto’s en dat ik me in mijn
vrije tijd daar ook mee bezig
houdt. Maar het zijn niet alleen
de auto’s die me aantrekken ook
het bijbehorende tijdsbeeld. U
kunt me geen groter plezier doen
dan met een flinke stapel oude
anzichtkaarten waarpp straat
beelden van vroeger tijden staan
met het bijbehorende verkeer.
Een prachtig plein in het mid
den van een Frans plaatsje met
onder de platanen een ribbel-
neus 2CV, bolhoed Renault 4CV
en koddige Simca 5. Heerlijk,
puur genieten! Nu kom ik voor
mijn werk en privé gelukkig
vaak in het Franse land en dan
niet helemaal klopt. Waar is die
vroege Citroen DS, waar blijft
die pruttelende Panhard en die
zeldzame Delage. Nee, die zijn er
alleen nog op het moment dat de
regionale oldtimervereniging een
uitstapje maakt. Maar dan nog,
prachtig opgepoetste en geres
taureerde modellen, geen enkel
exemplaar met ouderwetse roest
of deuken, kortom, te mooi en te
gelikt. En een oude anzicht is
meestel in zwart-wit. Een zwart
witte wereld, een wat onwerkelij
ke weergave van wat ooit was en
inderdaad nooit meer terug zal
komen. Daar denk ik veelvuldig
aan en zeker nu we een volle
eeuw aan het afsluiten zijn. De
eerste volle eeuw van de auto, die
zich honderd jaar geleden nog
volledig in het pionierstadium
bevond. Om nooit te vergeten...
Tony Vos
Het is al even geleden dat Citroen een volledig
nieuw model op de markt bracht, maar met de Pi
casso, de ruimtewagen op basis van de Xsara, lijkt
het merk weer op de goede weg. De naam Picasso is
onder meer gekozen omdat dit model in de Ci-
troën-fabriek in het Spaanse Vigo wordt gemaakt.
wordei
heeft c
it met drie
i volledig
j iedere Pi-
gemon-
f stoelen waarvan de
ree exemplaren draai-
imer
las-
:ERLEN,
HEN.
FLIPSENMOTORS
TILBURG.
AUTOBEDR. J.PAYMANS
BEDRIJFSWEG 2, OISTERWIJK, TEL. 013-5282324
toeg<
aanl
Alfa Romeo
Wouters
BMW
Renova
Chrysler
Chrysler L. op Zand...O4161363993
Citroen
Daewoo
Auto Braat Tilb01314680044
Daihatsu
Ad v.d. Wouw04161363412
Ford
P.v.d.Ven..
Ford
Van Rijn
Honda
De Graaff..
Kia
Schapendonk01315331206
Mazda
Van Heumen
Mercedes Benz
Autoparc04161361553
Mitsubishi
Kluitmans.
Nissan
Denissen...
Opel
Gebr. Vullings01314680468
Peugeot
Collaris
Peugeot
Spijkers Goirle01315347771
Renault
Van der Boom .......01315364011
Rover
Bink
Seat/Saab
Zuid Oost.....
Seat
Auto Noordhoek.,.01314553678
Skoda
Elan
Subaru
Dekkers
Suzuki
Gijsbers
Toyota
Autonova
Volvo
Van Roosmalen ....01315840000
VW/Audi
Auto Bongers.
Off. Sub Dealer
een drie
trustii
js gelij
en, wat met name effect
op de handelbaarheid
vooral met passagier en bagage.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 0495/430930
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Vanaf het voorjaar komt er een
nieuwe Transalp die op het be
kende concept doorgaat. De mo
tor is 64 cc groter geworden en
dat komt neer op een winst van
5 pk en een hoger koppel van
56,2 Nm bij 5500 tr/min. Het
frame is 10 procent stijver ge-
per en vijf s
voorste twe
baar zijn.
De Lancia z 2.0 16V kost
f.64.950,=. Daarnaast is de auto
De Pro-link wielophanging is
aangepakt en het instrumenten
paneel is helemaal elektronisch
uitgevoerd met een analoge
snelheidsmeter en toerenteller.
Standaard is het Honda Ignition
Security Systeem, een geavan
ceerde startonderbreker die
diefstal onaantrekkelijk maakt.
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
De portieren worden centraal ver
grendeld met een afstandsbedie
ning. De voorportierruiten openen
met een druk op de knop en de
buitenspiegels kunnen elektrisch
worden versteld en verwarmd. De
intervalstanden van de ruitenwis
sers voor en achter werken snel
heidsafhankelijk. De veiligheids-
uitrusting is compleet met twee
airbags en twee sidebags, terwijl
De motor kan alleen met de ori
ginele sleutel met ingebouwde
transponder worden gestart. Er
kan worden gekozen uit drie
kleuren; rood, zwart en groen.
De prijs is vastgesteld op
f. 17.995,=.
Een 2 liter 16 kleppen motor is
sgevoegd aan het motoren-
nbod van de Lancia z ruimte
wagen, die tot nu toe alleen ver
krijgbaar was met een 2 liter
turbomotor. De motor haalt een
flink vermogen van 133 pk en
produceert bij 2500 tr/min zijn
maximale koppel van 180 Nm.
Het is al weer 12 jaar geleden
dat Honda de Transalp motor
fiets op de markt bracht. Na een
wat aarzelende start werden er
inmiddels al meer dan 100.000
stuks van verkocht. Destijds
ontstond deze machine uit erva
ringen opgedaan tijdens Paris-
Dakar. Met de Transalp intro
duceerde Honda een nieuw
motorfietscbncept, dat van de
rally tourings. Honda borduurde
zelf op dit thema voort met de
XRV 750 Africa Twin en de XL
1000V Varadero. Ze zijn stuk
voor stuk avontuurlijk en com-
Daamaast levert Citroën in de
Xsara Picasso ook de 2 liter HDi,
een common rail turbodiesel met
een vermogen van 90 pk bij 4000
tr/min en een heerlijk koppel van
205 Nm bij 1900 tr/min. Geheel
volgens verwachting is dit de fijn
ste motor van het stel, die zelfs be
ter presteert dan de 1.6 liter ben
zine met 175 km/u en 0 tot 100 in
14,5 seconden.
Het motorgeluid is zeer gedempt
en eenmaal op weg merkje niet
meer datje met een diesel op stap
bent. En de voordelen zijn er wel
zoals de forse trekkracht bij lage
toerentallen en het voorbeeldige
gedrag op bergachtige trajecten.
Natuurlijk heeft de Picasso voor
de bekende McPherson veerpoten
en achter een onafhankelijke op
hanging met getrokken draagar-
men.
De auto heeft een flinke spoor
breedte en wielbasis en dat komt
zowel de stabiliteit bij hoge snel
heden als het comfort zeer ten
goede. De Picasso rijdt als een
grote ruimtewagen en voelt onder
de meest uiteenlopende omstan
digheden heel zeker aan. De
stuurbekrachtiging helpt netjes
Ringbaan Oost 16
Tel. 5426633
Fax 5433188-06-53360672
De Picasso ziet er zeer modern
uit met een duidelijke druppel
vorm. De forse voorruit ligt in
het verlengde van de motorkap
en op de buitenspiegels na zijn
er geen uitstekende delen. De
bumpers worden altijd in de
carrosseriekleur gespoten ter
wijl er een donker grijze stoots-
trip overheen loopt om kleine
schades te voorkomen. Het pro
fiel kenmerkt zich door vier zij
ruiten, waarvan de driehoekige
exemplaren niet te openen zijn.
De auto komt redelijk fors over
en hier bedriegt de schijn niet.
De auto is met een lengte van
bijna 4,28 meter zonder meer de
grootste uit het segment mid
denklasse ruimtewagens. Het
interieur kan via vier normale
portieren worden bereikt, ter
wijl de bagageruimte via de gro
te achterklep toegankelijk is.
De achterkant komt afhanke
lijk van de kleur wat kaal over.
De smalle rechtop staande lich-
tunits maken een brede achter
klep mogelijk, die bovendien zo
diep is uitgesneden dat de til-
drempel plezierig laag is. Een
deel van de forse lengte is in de
laadruimte terug te vinden. On
der de hoedenplank is namelijk
550 liter aanwezig en dat is
fors. De hoedenplank kan wor
den weggeklapt of eruit en drie
gelijke achterstoelen kunnen
ook verwijderd worden, zodat er
2128 liter beschikbaar komt.
Een aardigheidje vormt een ba-
er ook met een 2 liter JTD-mo-
tor van 109 pk en de 2 liter ben
zine turbo van 147 pk, die res
pectievelijk f.72.450,= en
f.75.125,= kosten.
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
ook ABS met een elektronische
remkrachtverdeling op
casso standaard wordt
Grappig is een 12 Volt aansluiting
naast de hoedenplank, zodat kin
deren hierop diverse apparaten
kunnen aansluiten. Tegen de rug
leuning van de voorstoelen zijn
twee klaptafeltjes aangebracht.
Erg plezierig is de plaatsing van
de versnellingspook op een uitlo
per van het dashboard, zoals we
dat ook van de Evasion ruimtewa
gen gewend zijn. De pook ligt
daardoor direct onder handbereik.
Veel bergruimte is er in de grote
portierevakken en diverse bakjes
in en rond het dashboard.
Veel zorg heeft Citroen besteed
aan de isolatie. De bodem heeft
extra voorzieningen, waardoor
met name trillingen en resonan
ties worden opgeheven of geredu
ceerd. Onder de meeste rij-om-
standigheden is de Picasso dan
ook aangenaam stil. De auto lijkt
voor het gevoel altijd langzamer
te rijden dan dat de snelheidsme
ter aangeeft.
De Picasso-reeks begint
motoren, waarvan één v
nieuwe. De basis wordt ingeno-
gagewagentje dat opgeklapt tegen
de wand van de bagageruimte
wordt bevestigd. De drie stoelen
zijn welliswaar gelijk van breedte,
maar het middelste exemplaar
kent een paar extra mogelijkhe
den. Deze is namelijk in de lengte
richting verschuifbaar. Na het
neerklappen van de rugleuning
ontstaat een handig tafeltje met
bekerhouders. Deze stoelen kun
nen worden opgeklapt of volledig
worden uitgenomen. De voeten
ruimte achterin ligt op een lager
niveau. Wel zijn er extra opberg-
vakken gemaakt in de dubbele bo
dem. De voorstoelen zijn in hoogte
te verstellen, zodat samen met de
verstelbare stuurkolom een goede
zitpositie kan worden gevonden.
Tussen de twee voorstoelen in is
er een flinke ruimte, zodat men
gemakkelijk naar achteren kan
doorlopen. Het volledig digitale
instrumentarium is door alle in
zittenden goed af te lezen. De
snelheid wordt in cijfers aangege
ven. Bovendien kent de Picasso
een nachtfunctie waarbij alle
dashboardinstrumenten worden
uitgeschakeld, behalve de snel
heid. De in het interieur gebruikte
materialen hebben beschaafde
kleuren, maar zijn alles behalve
saai. De bekleding is met een anti-
vlekken middel behandeld en kan
daardoor makkelijk worden
schoongemaakt. Citroen kent van
de Xsara Picasso alleen drie mo-
torvarianten, het uitrustingsni
veau is op alle versies gelijk.
De Citroën Xsara is er in diver
se modelvarianten: een 2-deurs
coupé, de vijfdeurs hatchback
en een break. Het bekende on
derstel, dat de Xsara deelt met
de 306 van Peugeot, diende nu
als basis voor de Picasso. Maar
er zijn toch de nodige aanpas
singen doorgevoerd, waaronder
de zwaardere achteras die
wordt geleend van de Berlingo.
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en Oms
treken, verschijnt in geheel Til
burg, Goirle, Riel, Loon op Zand,
Udenhout, Berkel Enschot, Oister-
wijk, Moergestel en Hilvarenbeek.
mee, maar niet te veel. De Picas
so heeft een flink ruitoppervlak,
maar het uitzicht rondom is niet
overal optimaal. Dat komt om
dat de dikke stijlen rond de voor
ste zijruit een deel van het zicht
naar links beperken en dat is
soms knap lastig. Zo kan bijvoor
beeld een tegemoetkomende mo
tor ‘even’ over het hoofd gezien
worden.
Standaard verlaat iedere Picas
so de fabriek met ABS en wordt
er een flinke dosis ‘zekerheid’ ge
boden met 3 jaar lakgarantie en
12 jaar anti-corrossie garantie.
Kortom, van het roestimago zijn
de Franse merken al een tijdje
volledig verlost.
Prijstechnisch zit de Xsara Pi
casso iets boven zijn Franse con
current, maar daarvoor wordt
wel een iets grotere auto gebo
den. De Duitse tegenstrever is
duurder. De 1.6i begint bij
f.41.290,=. Het prijsverschil met
de 1.8i-16V is gering, namelijk
f.1.500,=. Zodat deze versie uit
komt op f.42.790,=. De diesel ten
slotte kost f.48.590,=. Er is in dit
bedrag al rekening gehouden
met de f.2.000,= BPM-verhoging
die pas in de loop van het jaar
2000 wordt doorgevoerd.
De krachtbron zorgt voor een
flinke top van 186 km/u. De 2.0
16V is er in de LS-uitvoering
met onder meer ABS, twee air
bags, Automatic Climate Con
trol, mistlampen in de voorbum-
De debatten in de Tweede Kar
over de verhoging van de bela:
ting op nieuwe dieselpersonen-
auto’s hebben geleid tot grote
misverstanden. Het vervroegei
van de stimuleringsmaatregel
voor de aanschaf van schone die
sels leidt namelijk niet tot een
verlaging van belasting (BPM)
op schone dieselauto’s. Ook de
schone diesels (die reeds voldoen
aan de milieueisen die pas in
2005 van kracht worden) krijgen
een strafverhoging van f.800,
bij de aanschaf. Dit geldt volgend
jaar naar schatting voor slechts 1
procent van de dieselverkopen.
Alle andere diesels worden toch
f.2.000,= duurder. Per jaar wor
den er circa 150.000 dieselpeso-
nenauto’s in ons land verkocht.
Voorzitter Leo Knijn van de Ne
derlandse Dealer Associatie
(NDA), een afdeling van de BO-
VAG, noemt de belastingverho
ging schandalig. “Zelfs als je
vooruitloopt op de milieueisen
word je nog gestraft. Dit is een
maatregel waar het milieu nau
welijks beter van wordt, waar de
kopers van dieselauto’s samen
145 miljoen voor moeten gaan
dokken. Meer dan de helft daar
van verdwijnt zomaar in de
staatskas. De besteding van de
rest is discutabel. De auto wordt
onder het mom van milieu op
nieuw als melkkoe gebruikt.”
Knijn herinnert ook nog aan een
in zijn ogen vorig misbruik van
de BPM-wetgeving: begin van dit
jaar leverde een aanpassing van
de afschrijvingsmethodiek in de
BPM ‘zomaar’ 40 miljoen extra
BTW op voor de overheid, voor de
staatskas.
fortabel en geschikt voor zowel
glad asfalt als voor wat ruiger
wegdek. De Transalp heeft een
enthousiaste gebruikersgroep
met in Nederland een club met
400 leden. Verder zijn ook de po-
litieversiés bekend.
men door de bekende 1,6 liter met
een vermogen van 90 pk bij 5600
tr/min en een koppel van 135 Nm
bij 3000 tr/min. Deze motor is vol
doende om de 1240 kg wegende
auto naar een top te begeleiden
van 168 km/u en om de beweging
van 0 tot 100 km/u in 15,8 secon
den te laten verlopen. De 1.6i is
voldoende, maar zeker niet meer
dan dat. Wie regelmatig in berg
achtig gebied op vakantie gaat,
zal vermogen te kort komen. Ge
lukkig is het prijsverschil met de
grotere benzinemotor zo gering,
dat die eigenlijk altijd moet wor
den overwogen. Het gaat om een
splinternieuwe 1,8 liter 16-klep-
per die is afgeleid van de eerder
dit jaar geïntroduceerde 2 liter
16V, onder meer bekend van de
Peugeot 406. Deze moderne motor
heeft veel meer puf en haalt 117
pk bij 5500 tr/min en een koppel
van 160 Nm bij 4000 tr/min. En
dat verschil is duidelijk in de pres
taties te merken: 190 km/u en 0-
100 in 12,2 seconden. Dit is onge
twijfeld de motor die in ons land
het best verkocht zal gaan wor
den.