Z
er
Opel Omega 2.2Ï-16V
AutoTest
F
hl
Ai|oparcb7
F
Sterke basisopstelling
L
V.
BMWX5
Nissan
Winter-Klaar
B.V. te Dongen
LAN:
Rouwwagen voor
Taxicentrale Van de Wou
Reizenwedstrijd
DATO-dealers
inspectie bij
Garage Denissen
mber 1999 «pagina 2
i DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 2 december 1999 pagina 3
i
Vario.
iEAT
Stugge afstemming
lil: poncar@wxs.nl
Helderekoplampen
Technische gegevens:
Actieve hoofdsteunen
Verbruik:
Prijs:
Vervolg van bladzijde 1
Luchtvering
?r een
;ische
Mercedes-Benz
tijd)
UITKOMT.
anbieding geldt
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhanggewicht:
Prestaties:
.grijs
:>zen
Opel Omega 2.2i-16V
4 in lijn
2198 cc
86,0 x 94,6 mm
144 pk bij 5400 tr/min
205 Nm bij 4000 tr/min
lengte 4,898 meter, breedte 1,776 meter
1505 kg
1700 kg (geremd)
topsnelheid 210 km/u
acceleratie 0-100 in 10,5 sec.
stadscyclus 13,2 liter/100 km
buitenwegcyclus 7,2 liter/100 km
gecombineerd 9,4 liter/100 km
£65.750,=
R...
vast bedrag van:
itronisch
ding met
blijft onaf-
ading het
ide
ifort
Uw officiële Mercedes-Benz-dealer
voor Tilburg e.o.
De Hoogt 13, Loon op Zand
0416-361553
"W^cht uitgeklede, kale auto’s zijn er bijna niet
meer. De wensen en eisen van de gebruiker
zijn zeker onder invloed van een sterke eco
nomie de laatste jaren enorm uitgebreid. Daarom in
de test de basisuitvoering van de vernieuwde Opel
Omega, die helemaal niet zo ‘basic’ blijkt te zijn.
Onlangs leverde de heer Bogers,
verkoper van Autoparc B.V., een
nieuwe Mercedes Benz E220
CDI elegance combi af aan de
heer Van de Wou van Taxicen
trale Van de Wou te Dongen. Op
zich is dat niet zo bijzonder.
Maar voordat deze aflevering
plaatsvond is de auto door de fir-
voor het bedrijf, dat sir
geleid wordt
ratie, de hr
Wou. Medi
deTa~:
In de rugleuning zijn zij-airbags
opgenomen, terwijl de Omega
uiteraard standaard is voorzien
van twee normale plofzakken.
urders airbag
tglas
iefstal startblokkering
e IDOrc motor
lapbare achterbank
as installatie achterruit
remlicht
vtgingebalken in de deuren
Daewoo Euro Service
algemene garantie tot
laximum van 100.000 km
lakgarantie
De heer Bogers levert de rouwwagen aan de heer Van de Wou.
el(4
rest
al eerder ervaren
lijk geautomatisee
niet helemaal aan
tingen kan doen
is op handbediend
gaan.
Alle prijswinnaars, van harte
gefeliciteerd!
hebt u recht op de 24 -uurs Nis-
san Alarm Service, 7 dagen per
week in heel Europa.
ma Huiskamp in Wintersdijk
omgebouwd tot rouwauto. Dit is
de eerste auto in deze uitvoering
in Zuid-Nederland. De kosten
van de ombouw bedragen onge
veer hetzelfde bedrag als de
kostprijs van de standaard gele
verde combi. Taxicentrale Van
de Wou heeft een wagenpark
Onder het motto “Doe ‘n rondje
DATO-dealers” organiseerde de
Dealer Associatie Tilburg en
zx-(DATO) onlangs een
laire reizenwedstrijd.
Wie in de periode van 18 tot en
met 21 november een rondje
DATO-dealers deed, maakte
kans op een prachtige droom
reis.
Met als absolute topper een ge
heel verzorgde reis naar Egypte
voor twee personen. Op vrijdag
10 december worden deze fan
tastische prijzen uitgereikt aan
liefst twintig prijswinnaars.
Zorgeloos de winter door, dat is
motto van de Nissan Winter-
Klaar inspectie die voor nog
geen drie tientjes bij Nissan-
dealer Denissen wordt uitge
voerd.
Wordt de Nissan goed bevonden,
dan krijgt de klant een Winter
Mobiliteitspas en een handige
P(arkeer)-clip. Het mag inmid
dels bekend zijn dat de winter
periode veel van een auto vergt.
Onderdelen als de accu, remmen
en het koelsysteem moeten in
een topconditie verkeren om de
koudste periode van het j aar
probleemloos door te kunnen ko
men. De technische specialisten
van de Nissan Denissen contro
leren uw auto op al deze vitale
onderdelen en dat voor slechts
f.29,50. De Winter Mobiliteits
pas geldt tot 15 maart 2000 en
kan worden gezien als een ga
rantie op de winterbestendig
heid van de auto. Mocht er on
verhoopt toch iets gebeuren, dan
iWOO MATIZ^I
behalen, dan zal men nauwkeu
rig op de ideale momenten moe
ten overschakelen. Op vlakke
wegen is de Omega voldoende
vlot, maar zwarte bergtrajecten
vragen om minder haast.
De Omega is wat onderstel be
treft een Duitse auto. De af
stemming is aan de stugge kant.
De auto heeft op dit punt geen
belangrijke wijzigingen onder
gaan, maar heeft op details wat
fine-tuning ondergaan, met
name op het gebied van veren en
dempers. Aftol- en bijgeluiden
zijn er vrijwel niet en ook de mo
tor doet rustig zijn werk. De sta
biliteit van deze grote auto is dik
in orde en vooral op lange af
standen is de Omega zeer com
fortabel. De handgeschakelde
vijfbak functioneert naar beho
ren. Het uitzicht naar voor en
opzij is in orde, de overzichte
lijkheid van de achterkant is
wat minder. Dat komt omdat de
lijn van de auto naar achteren
oploopt en daardoor met name
bij inparkeren het ‘einde’ van de
achtersteven niet te zien is. Ove
rigens een fenomeen waarvoor
Opel zich niet hoeft te schamen,
het is immers een gevolg van de
windtunnel.
Het gemiddelde testverbruik
kwam uit op 1 liter op 9,5 kilo-
De gelukkigen zijn:
1. A. Beunis, Bartokstraat, Til
burg 2. H. van Bers, Borodin-
straat, Tilburg 3. Van Vugt,
Hoogkarspelstraat, Tilburg 4.
C. Donders, Durendaelweg,
Berkel-Enschot 5. C. Schelle-
kens, Jan ten Katedreef, Goirle
6. C. van Laerhoven, Vogezen-
laan, Tilburg 7. J. van Liemde,
Anemoon, Udenhout 8. P. v.d.
Bijl-de Lau, Weteringlaan 196,
Tilburg 9. B. Damme, Bachlaan,
Tilburg 10. Mevr. Evertse, Hat-
tumplein, Tilburg 11. J. van
Loon, Burg, van Besouwlaan,
Kaatsheuvel 12. Karina de
Het dashboard is wellicht het
onderdeel van de auto waarbij
de wijzigingen het gemakke
lijkst waarneembaar zijn. Opel
heeft gekozen voor een uiterma
te strakke belijning voor de mid
denconsole, die op de portierpa-
nelen wordt voortgezet. Voor de
Omega is een serie specifieke
audio-installaties ontwikkeld
met CD-speler, eventueel wisse
laar en een geïntegreerde tele
foon. Voor slechts £450,= wordt
een exemplaar gemonteerd met
bediening op het stuurwiel.
Deze worden aangesloten op de
standaard acht luidsprekers.
Deze knoppen worden nogal
eens gemakkelijk onder het rij
den aangeraakt, waardoor men
meestal de zender kwijt is. Dat
de Omega een flink uitgevallen
auto is, blijkt niet alleen uit de
breedte in het interieur maar
ook uit de ruimte die op de ach
terbank wordt geboden. Deze
bank biedt gemakkelijk plaats
aan drie volwassenen. Hier is
ook op gerekend met betrekkin
tot hoofdsteunen en gordels.
Been- en hoofdruimte is er in
overvloed, waardoor de Omega
uitermate geschikt is om met
chauffeur te rijden. Wat de ach
terbank mist, zijn de actieve
hoofdsteunen die standaard op
de voorstoelen aanwezig zijn. I
zit een plaat in de rugleuning
die bij een aanrijding van achti
ren door hét bovenlichaam
wordt ingedrukt. Hierdoor be
weegt de hoofdsteun naar bove
en vangt daardoor eerder het
hoofd op en dat is weer een ext)
bescherming tegen whiplash.
Deze vinding komt overigens
van Saab. De auto heeft centra
vergrendeling met afstandsbe-
Boer, Hooglandstraat, Tilburg
13. R. Leijten, Debussylaan, Til
burg 14. H. Stalpers, De Venne,
Middelbeers 15. J. v.d. Sande,
Dudokhof 37, Tilburg 16. M.
Boskman, Hertogstraat, Til
burg 17. L. de Kleyn, Linge, Til
burg 18. Mark de Kock, L. Gas-
selstraat, Rosmalen 19. Blous,
Keltenstraat 5, Tilburg 20.
Rooth, Hillegomlaan, Tilburg.
en het centrale differentieel vor
men één geheel en van daaruit
loopt de kardanas naar achteren.
Vanuit het verdelerhuis worden
de voorwielen aangedreven met
behulp een kettingen. Deze con
structie zorgt voor een uitzonder
lijk goede traktie en een hellings-
hoek bij het maximaal toelaatbare
gewicht van 32 graden. Boven
dien zijn de diverse aandrijvings-
elementen laag geplaatst, wat
weer gunstig is voor het zwaarte
punt.
Alhoewel de 2,2 liter 16 kleppen
motor in de Omega nog niet eer
der is toegepast, is deze kracht
bron niet nieuw. We kennen ‘m
bijvoorbeeld uit de Frontera en
Sintra. De motor levert een
maximaal vermogen van 144 pk
bij 5400 tr/min en een koppel
van 205 Nm bij 4000 tr/min, ge
noeg om de 1505 kg wegende
auto behoorlijke prestaties mee
te geven. Er is namelijk een top
snelheid mogelijk van 210 km/u
en in 10,5 seconden sprint de
Opel is een zogenaamde gene
ralist, waarmee wordt aange
duid dat het merk een grote
range aan verschillende mo
dellen levert, waarmee het
grootste deel van de markt
wordt beslagen. Normaal ge
sproken hebben generalisten
er moeite mee om hun grote
modellen te slijten en onder
vinden daarbij een bovenge
middelde concurrentie van de
zogenaamde specialisten die
zich alleen op de hogere seg
menten richten.
kant net onder de ruiten loopt,
wordt net boven de koplampen
afgestopt. Bumpers, stootstrips
en spiegels krijgen net als de
portiergrepen een laklaagje.
Aan het profiel is niet gesleu
teld, daar toont de Omega zich
net zo tijdloos als voorheen. Wel
zijn er nieuwe wieldoppen op de
15 inch stalen wielen met
205/65 R15 banden. Door de ge
wijzigde bumpers is de Omega
wel wat langer geworden en
meet nu op 2 mm na precies 4,90
meter. De stationwagon is exact
even lang. Aan de achterkant lij
ken de wijzigingen gering, maar
daar zien we toch een ander
kofferdeksel, nieuwe lichtunits
en een afwijkende bumper,
waardoor het geheel met name
wat ‘dikker’ is geworden. De
klep gaat netjes tot op de bum
per open met behulp van de af
standsbediening en verbergt een
flinke bagageruimte met een in
houd van 530 liter. Uiteraard is
de bank neerklapbaar in twee
delen, waarna het volume toe
neemt tot 1460 liter. Het is jam
mer dat in deze basisversie de
rugleuning van de passagiers
stoel niet omklapbaar is, zodat
extra lange voorwerpen kunnen
worden meegenomen. De stoe
len zijn bekleed met een keuri
ge, stevige stof en zijn fors van
formaat. De hoogte is elektrisch
instelbaar, terwijl de andere
wijzigingen op handkracht moe
ten worden uitgevoerd.
loten de auto op veel details
aan te pakken en het model
nog een aantal jaren te laten
doorlopen. Geen verkeerde
keuze, omdat de Omega nu
eenmaal een geslaagd model
is. Wel heeft de auto, die overi
gens leverbaar is als vierdeurs
sedan en vijfdeurs Stationwa
gon, met name een aantal spe
cifieke details moeten inleve
ren. Dat zien we bijvoorbeeld
direct aan het front. Tot nu toe
was in de voorbumper een
ruimte uitgespaard voor de
grille, die daardoor stylistisch
aardig bij het geheel aansloot.
De nieuwe Omega 2000 heeft
een chique, chroom omlijnde
grille die in de motorkap is op
genomen. Een groot Opel-logo
zit in het midden. Aan weers
zijde vinden we vervolgens de
heldere koplampen, die met
uitzondering van het basismo
del altijd voorzien zijn van Xe-
non-verlichting. Ook mistlam
pen in de voorbumper moet de
basisversie missen. De ken
merkende groef die over de zij -
De besturing zorgt voor een rela
tief bescheiden draaicirkel.
De uitrusting van de X5 4.4i is
zeer compleet met onder meer
actief koolstoffilter, automatiscuv
klimaatbeheersing, een multi
functioneel stuurwiel, twee elek
trische aansluitpunten in de ba
gageruimte en centrale
vergrendeling. BMW is uitgegaan
van de standaarduitvoering van
een 540i aangevuld met markt-
specifieke uitrustingsdetails. Een
aardig detail, in de buitenspiegels
diening, getint glas, een toeren-
teller, stuurbekrachtiging, elek
trisch bediende voorportierrui
ten en buitenspiegels en een
verstelbare stuurkolom. In de
fraai vormgeving middenconsole
zijn de bedieningsorganen opge
nomen van het Smart Electronic
Climate Control. Per wagenhelft
kan de temperatuur afzonder
lijk worden ingesteld, waarna de
iktronica voor het gewenste
sultaat zorgt. Maar we hebben
jen dat een derge-
tiseerdsysteem
aan de verwach-
en en men geneigd
iening over te
van 28 voertuigen, waaronder
twintig van het merk met de
ster.
In 1930 werd de basis gelegd
drijf, dat sinds 1989
it door de derde gene-
i heer M.L.G. J.M. van de
edio augustus dit j aar is
uc Taxicentrale als een van de Omgeving I
eerste taxibedrijven uit de regio
ISO 9002 gecertificeerd, waar- speKtaKuia
mede Autoparc zijn trouwe
klant van harte feliciteert.
Met deze nieuwe aanwinst, het
huidige wagenpark en niet te
vergeten het veertigtal werkne
mers die bij nacht en ontij het
cliënteel van het bedrijf zo opti
maal mogelijk van dienst zijn,
ziet de heer Van de Wou de toe
komst met vertrouwen tege-
Verder krijgt u als Nissan-rijder
tien Winter Voordeel-cheques -
voor aantrekkelijke kortingen i
op winterhanden, sneeuwkettirj-
gen, accu’s en een binnen/bui-
tentemperatuurmeter. De Nis-t
san Winter-Klaar inspectie kan
worden uitgevoerd tot 15 janua1
ri 2000.
Standaard is wel een elekt
gestuurde niveauregeling
luchtvering. Hierdoor t..j.
hankelijk van de belad:..g
voertuig horizontaal boven de
weg, maar ook het veercomfort
blijft constant. Het systeem re
ageert net zo gemakkelijk op een
asymmetrische belading als op
een wijzigende belading geduren
de een rit, bijvoorbeeld lading in
een bocht gaat schuiven. Een door
een elektromotor aangedreven
compressor verzorgt de luchttoe
voer naar dit systeem. De luchtve
ren bevinden zich volledig onder
de wagenvloer, waardoor de laad-
breedte achterin aangenaam
groot is.
De permanente vierwielaandrij-
ving verdeelt zijn krachten onder
normale omstandigheden over de
voor- en achterwielen in een ver
houding 38/62. Het verdelerhuis
Wie overigens de Winter-Klaar
inspectie combineert met een
onderhoudsbeurt, ontvangt de
Nissan Mobiliteitspas die de
zelfde voordelen biedt voor een
periode van 12 maanden.
Na de Winter-Klaar inspectie
krijgt de klant een handige P-
clip zodat parkeerkaartjes nooit
meer los op het dashboard ge-
plaatst hoéven worden en bij het
dichtslaan van de portieren
wegwaaien.
zijn lampen opgenomen die in het
donker oplichten als de vergren
deling centraal met de afstands
bediening wordt geopend. Stan
daard is het meubilair met stof
bekleed in twee soorten, maar er
zijn ook twee leersoorten moge
lijk. Verder zijn er maar liefst zes
kleurcombinaties allemaal met de
basistint zwart. Naast zwart, j
en beige kan ook worden geko2
voor minder gangbare kleuren als
pastelgroen, topasblauw en maho
nie. De laatste twee komen res
pectievelijk sportief en chique
over.
Verder zijn er nog diverse soorten
accenten in het interieur in hout
of metaal. Voor de buitenkant kan
de klant kiezen uit dertien lak-
kleuren. De exacte prijs voor de
Nederlandse markt is nog niet be
kend. Het programma zal overi
gens nog worden uitgebreid met
een 6 cilinder benzine- en diesel
motor. Maar er moet voor de 4.4
toch worden gedacht aan zo’n
£145.000,=.
boven de 1 op 10. In beide geval
len niet opmerkelijk zuinig,
maar ook geen uitschieter in ne
gatieve zin. Spaarzame types
hebben immers de beschikking
over maar liefst twee diesels bij
dit model.
Door de rijkere uitrusting en
grotere motor is de ‘instapversie’
van de Omega een paar duizend
gulden duurder geworden. De
door ons gereden 2.2i 16V kost
namelijk £65.750,=. Dezelfde
auto als Stationwagon komt op
£67.750,=. Verder kan tegen een
meerprijs van vier mille een au
tomaat worden besteld. De 2,2
liter krachtbron is ook te combi
neren met de completere Elegan
ce- en Sport-uitvoering, terwijl
alle 6-pitters er ook zijn als Exe
cutive.
itste waarde
umega naai
men vooral
65-DL-XP