Z er Opel Omega 2.2Ï-16V AutoTest F hl Ai|oparcb7 F Sterke basisopstelling L V. BMWX5 Nissan Winter-Klaar B.V. te Dongen LAN: Rouwwagen voor Taxicentrale Van de Wou Reizenwedstrijd DATO-dealers inspectie bij Garage Denissen mber 1999 «pagina 2 i DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 2 december 1999 pagina 3 i Vario. iEAT Stugge afstemming lil: poncar@wxs.nl Helderekoplampen Technische gegevens: Actieve hoofdsteunen Verbruik: Prijs: Vervolg van bladzijde 1 Luchtvering ?r een ;ische Mercedes-Benz tijd) UITKOMT. anbieding geldt Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Aanhanggewicht: Prestaties: .grijs :>zen Opel Omega 2.2i-16V 4 in lijn 2198 cc 86,0 x 94,6 mm 144 pk bij 5400 tr/min 205 Nm bij 4000 tr/min lengte 4,898 meter, breedte 1,776 meter 1505 kg 1700 kg (geremd) topsnelheid 210 km/u acceleratie 0-100 in 10,5 sec. stadscyclus 13,2 liter/100 km buitenwegcyclus 7,2 liter/100 km gecombineerd 9,4 liter/100 km £65.750,= R... vast bedrag van: itronisch ding met blijft onaf- ading het ide ifort Uw officiële Mercedes-Benz-dealer voor Tilburg e.o. De Hoogt 13, Loon op Zand 0416-361553 "W^cht uitgeklede, kale auto’s zijn er bijna niet meer. De wensen en eisen van de gebruiker zijn zeker onder invloed van een sterke eco nomie de laatste jaren enorm uitgebreid. Daarom in de test de basisuitvoering van de vernieuwde Opel Omega, die helemaal niet zo ‘basic’ blijkt te zijn. Onlangs leverde de heer Bogers, verkoper van Autoparc B.V., een nieuwe Mercedes Benz E220 CDI elegance combi af aan de heer Van de Wou van Taxicen trale Van de Wou te Dongen. Op zich is dat niet zo bijzonder. Maar voordat deze aflevering plaatsvond is de auto door de fir- voor het bedrijf, dat sir geleid wordt ratie, de hr Wou. Medi deTa~: In de rugleuning zijn zij-airbags opgenomen, terwijl de Omega uiteraard standaard is voorzien van twee normale plofzakken. urders airbag tglas iefstal startblokkering e IDOrc motor lapbare achterbank as installatie achterruit remlicht vtgingebalken in de deuren Daewoo Euro Service algemene garantie tot laximum van 100.000 km lakgarantie De heer Bogers levert de rouwwagen aan de heer Van de Wou. el(4 rest al eerder ervaren lijk geautomatisee niet helemaal aan tingen kan doen is op handbediend gaan. Alle prijswinnaars, van harte gefeliciteerd! hebt u recht op de 24 -uurs Nis- san Alarm Service, 7 dagen per week in heel Europa. ma Huiskamp in Wintersdijk omgebouwd tot rouwauto. Dit is de eerste auto in deze uitvoering in Zuid-Nederland. De kosten van de ombouw bedragen onge veer hetzelfde bedrag als de kostprijs van de standaard gele verde combi. Taxicentrale Van de Wou heeft een wagenpark Onder het motto “Doe ‘n rondje DATO-dealers” organiseerde de Dealer Associatie Tilburg en zx-(DATO) onlangs een laire reizenwedstrijd. Wie in de periode van 18 tot en met 21 november een rondje DATO-dealers deed, maakte kans op een prachtige droom reis. Met als absolute topper een ge heel verzorgde reis naar Egypte voor twee personen. Op vrijdag 10 december worden deze fan tastische prijzen uitgereikt aan liefst twintig prijswinnaars. Zorgeloos de winter door, dat is motto van de Nissan Winter- Klaar inspectie die voor nog geen drie tientjes bij Nissan- dealer Denissen wordt uitge voerd. Wordt de Nissan goed bevonden, dan krijgt de klant een Winter Mobiliteitspas en een handige P(arkeer)-clip. Het mag inmid dels bekend zijn dat de winter periode veel van een auto vergt. Onderdelen als de accu, remmen en het koelsysteem moeten in een topconditie verkeren om de koudste periode van het j aar probleemloos door te kunnen ko men. De technische specialisten van de Nissan Denissen contro leren uw auto op al deze vitale onderdelen en dat voor slechts f.29,50. De Winter Mobiliteits pas geldt tot 15 maart 2000 en kan worden gezien als een ga rantie op de winterbestendig heid van de auto. Mocht er on verhoopt toch iets gebeuren, dan iWOO MATIZ^I behalen, dan zal men nauwkeu rig op de ideale momenten moe ten overschakelen. Op vlakke wegen is de Omega voldoende vlot, maar zwarte bergtrajecten vragen om minder haast. De Omega is wat onderstel be treft een Duitse auto. De af stemming is aan de stugge kant. De auto heeft op dit punt geen belangrijke wijzigingen onder gaan, maar heeft op details wat fine-tuning ondergaan, met name op het gebied van veren en dempers. Aftol- en bijgeluiden zijn er vrijwel niet en ook de mo tor doet rustig zijn werk. De sta biliteit van deze grote auto is dik in orde en vooral op lange af standen is de Omega zeer com fortabel. De handgeschakelde vijfbak functioneert naar beho ren. Het uitzicht naar voor en opzij is in orde, de overzichte lijkheid van de achterkant is wat minder. Dat komt omdat de lijn van de auto naar achteren oploopt en daardoor met name bij inparkeren het ‘einde’ van de achtersteven niet te zien is. Ove rigens een fenomeen waarvoor Opel zich niet hoeft te schamen, het is immers een gevolg van de windtunnel. Het gemiddelde testverbruik kwam uit op 1 liter op 9,5 kilo- De gelukkigen zijn: 1. A. Beunis, Bartokstraat, Til burg 2. H. van Bers, Borodin- straat, Tilburg 3. Van Vugt, Hoogkarspelstraat, Tilburg 4. C. Donders, Durendaelweg, Berkel-Enschot 5. C. Schelle- kens, Jan ten Katedreef, Goirle 6. C. van Laerhoven, Vogezen- laan, Tilburg 7. J. van Liemde, Anemoon, Udenhout 8. P. v.d. Bijl-de Lau, Weteringlaan 196, Tilburg 9. B. Damme, Bachlaan, Tilburg 10. Mevr. Evertse, Hat- tumplein, Tilburg 11. J. van Loon, Burg, van Besouwlaan, Kaatsheuvel 12. Karina de Het dashboard is wellicht het onderdeel van de auto waarbij de wijzigingen het gemakke lijkst waarneembaar zijn. Opel heeft gekozen voor een uiterma te strakke belijning voor de mid denconsole, die op de portierpa- nelen wordt voortgezet. Voor de Omega is een serie specifieke audio-installaties ontwikkeld met CD-speler, eventueel wisse laar en een geïntegreerde tele foon. Voor slechts £450,= wordt een exemplaar gemonteerd met bediening op het stuurwiel. Deze worden aangesloten op de standaard acht luidsprekers. Deze knoppen worden nogal eens gemakkelijk onder het rij den aangeraakt, waardoor men meestal de zender kwijt is. Dat de Omega een flink uitgevallen auto is, blijkt niet alleen uit de breedte in het interieur maar ook uit de ruimte die op de ach terbank wordt geboden. Deze bank biedt gemakkelijk plaats aan drie volwassenen. Hier is ook op gerekend met betrekkin tot hoofdsteunen en gordels. Been- en hoofdruimte is er in overvloed, waardoor de Omega uitermate geschikt is om met chauffeur te rijden. Wat de ach terbank mist, zijn de actieve hoofdsteunen die standaard op de voorstoelen aanwezig zijn. I zit een plaat in de rugleuning die bij een aanrijding van achti ren door hét bovenlichaam wordt ingedrukt. Hierdoor be weegt de hoofdsteun naar bove en vangt daardoor eerder het hoofd op en dat is weer een ext) bescherming tegen whiplash. Deze vinding komt overigens van Saab. De auto heeft centra vergrendeling met afstandsbe- Boer, Hooglandstraat, Tilburg 13. R. Leijten, Debussylaan, Til burg 14. H. Stalpers, De Venne, Middelbeers 15. J. v.d. Sande, Dudokhof 37, Tilburg 16. M. Boskman, Hertogstraat, Til burg 17. L. de Kleyn, Linge, Til burg 18. Mark de Kock, L. Gas- selstraat, Rosmalen 19. Blous, Keltenstraat 5, Tilburg 20. Rooth, Hillegomlaan, Tilburg. en het centrale differentieel vor men één geheel en van daaruit loopt de kardanas naar achteren. Vanuit het verdelerhuis worden de voorwielen aangedreven met behulp een kettingen. Deze con structie zorgt voor een uitzonder lijk goede traktie en een hellings- hoek bij het maximaal toelaatbare gewicht van 32 graden. Boven dien zijn de diverse aandrijvings- elementen laag geplaatst, wat weer gunstig is voor het zwaarte punt. Alhoewel de 2,2 liter 16 kleppen motor in de Omega nog niet eer der is toegepast, is deze kracht bron niet nieuw. We kennen ‘m bijvoorbeeld uit de Frontera en Sintra. De motor levert een maximaal vermogen van 144 pk bij 5400 tr/min en een koppel van 205 Nm bij 4000 tr/min, ge noeg om de 1505 kg wegende auto behoorlijke prestaties mee te geven. Er is namelijk een top snelheid mogelijk van 210 km/u en in 10,5 seconden sprint de Opel is een zogenaamde gene ralist, waarmee wordt aange duid dat het merk een grote range aan verschillende mo dellen levert, waarmee het grootste deel van de markt wordt beslagen. Normaal ge sproken hebben generalisten er moeite mee om hun grote modellen te slijten en onder vinden daarbij een bovenge middelde concurrentie van de zogenaamde specialisten die zich alleen op de hogere seg menten richten. kant net onder de ruiten loopt, wordt net boven de koplampen afgestopt. Bumpers, stootstrips en spiegels krijgen net als de portiergrepen een laklaagje. Aan het profiel is niet gesleu teld, daar toont de Omega zich net zo tijdloos als voorheen. Wel zijn er nieuwe wieldoppen op de 15 inch stalen wielen met 205/65 R15 banden. Door de ge wijzigde bumpers is de Omega wel wat langer geworden en meet nu op 2 mm na precies 4,90 meter. De stationwagon is exact even lang. Aan de achterkant lij ken de wijzigingen gering, maar daar zien we toch een ander kofferdeksel, nieuwe lichtunits en een afwijkende bumper, waardoor het geheel met name wat ‘dikker’ is geworden. De klep gaat netjes tot op de bum per open met behulp van de af standsbediening en verbergt een flinke bagageruimte met een in houd van 530 liter. Uiteraard is de bank neerklapbaar in twee delen, waarna het volume toe neemt tot 1460 liter. Het is jam mer dat in deze basisversie de rugleuning van de passagiers stoel niet omklapbaar is, zodat extra lange voorwerpen kunnen worden meegenomen. De stoe len zijn bekleed met een keuri ge, stevige stof en zijn fors van formaat. De hoogte is elektrisch instelbaar, terwijl de andere wijzigingen op handkracht moe ten worden uitgevoerd. loten de auto op veel details aan te pakken en het model nog een aantal jaren te laten doorlopen. Geen verkeerde keuze, omdat de Omega nu eenmaal een geslaagd model is. Wel heeft de auto, die overi gens leverbaar is als vierdeurs sedan en vijfdeurs Stationwa gon, met name een aantal spe cifieke details moeten inleve ren. Dat zien we bijvoorbeeld direct aan het front. Tot nu toe was in de voorbumper een ruimte uitgespaard voor de grille, die daardoor stylistisch aardig bij het geheel aansloot. De nieuwe Omega 2000 heeft een chique, chroom omlijnde grille die in de motorkap is op genomen. Een groot Opel-logo zit in het midden. Aan weers zijde vinden we vervolgens de heldere koplampen, die met uitzondering van het basismo del altijd voorzien zijn van Xe- non-verlichting. Ook mistlam pen in de voorbumper moet de basisversie missen. De ken merkende groef die over de zij - De besturing zorgt voor een rela tief bescheiden draaicirkel. De uitrusting van de X5 4.4i is zeer compleet met onder meer actief koolstoffilter, automatiscuv klimaatbeheersing, een multi functioneel stuurwiel, twee elek trische aansluitpunten in de ba gageruimte en centrale vergrendeling. BMW is uitgegaan van de standaarduitvoering van een 540i aangevuld met markt- specifieke uitrustingsdetails. Een aardig detail, in de buitenspiegels diening, getint glas, een toeren- teller, stuurbekrachtiging, elek trisch bediende voorportierrui ten en buitenspiegels en een verstelbare stuurkolom. In de fraai vormgeving middenconsole zijn de bedieningsorganen opge nomen van het Smart Electronic Climate Control. Per wagenhelft kan de temperatuur afzonder lijk worden ingesteld, waarna de iktronica voor het gewenste sultaat zorgt. Maar we hebben jen dat een derge- tiseerdsysteem aan de verwach- en en men geneigd iening over te van 28 voertuigen, waaronder twintig van het merk met de ster. In 1930 werd de basis gelegd drijf, dat sinds 1989 it door de derde gene- i heer M.L.G. J.M. van de edio augustus dit j aar is uc Taxicentrale als een van de Omgeving I eerste taxibedrijven uit de regio ISO 9002 gecertificeerd, waar- speKtaKuia mede Autoparc zijn trouwe klant van harte feliciteert. Met deze nieuwe aanwinst, het huidige wagenpark en niet te vergeten het veertigtal werkne mers die bij nacht en ontij het cliënteel van het bedrijf zo opti maal mogelijk van dienst zijn, ziet de heer Van de Wou de toe komst met vertrouwen tege- Verder krijgt u als Nissan-rijder tien Winter Voordeel-cheques - voor aantrekkelijke kortingen i op winterhanden, sneeuwkettirj- gen, accu’s en een binnen/bui- tentemperatuurmeter. De Nis-t san Winter-Klaar inspectie kan worden uitgevoerd tot 15 janua1 ri 2000. Standaard is wel een elekt gestuurde niveauregeling luchtvering. Hierdoor t..j. hankelijk van de belad:..g voertuig horizontaal boven de weg, maar ook het veercomfort blijft constant. Het systeem re ageert net zo gemakkelijk op een asymmetrische belading als op een wijzigende belading geduren de een rit, bijvoorbeeld lading in een bocht gaat schuiven. Een door een elektromotor aangedreven compressor verzorgt de luchttoe voer naar dit systeem. De luchtve ren bevinden zich volledig onder de wagenvloer, waardoor de laad- breedte achterin aangenaam groot is. De permanente vierwielaandrij- ving verdeelt zijn krachten onder normale omstandigheden over de voor- en achterwielen in een ver houding 38/62. Het verdelerhuis Wie overigens de Winter-Klaar inspectie combineert met een onderhoudsbeurt, ontvangt de Nissan Mobiliteitspas die de zelfde voordelen biedt voor een periode van 12 maanden. Na de Winter-Klaar inspectie krijgt de klant een handige P- clip zodat parkeerkaartjes nooit meer los op het dashboard ge- plaatst hoéven worden en bij het dichtslaan van de portieren wegwaaien. zijn lampen opgenomen die in het donker oplichten als de vergren deling centraal met de afstands bediening wordt geopend. Stan daard is het meubilair met stof bekleed in twee soorten, maar er zijn ook twee leersoorten moge lijk. Verder zijn er maar liefst zes kleurcombinaties allemaal met de basistint zwart. Naast zwart, j en beige kan ook worden geko2 voor minder gangbare kleuren als pastelgroen, topasblauw en maho nie. De laatste twee komen res pectievelijk sportief en chique over. Verder zijn er nog diverse soorten accenten in het interieur in hout of metaal. Voor de buitenkant kan de klant kiezen uit dertien lak- kleuren. De exacte prijs voor de Nederlandse markt is nog niet be kend. Het programma zal overi gens nog worden uitgebreid met een 6 cilinder benzine- en diesel motor. Maar er moet voor de 4.4 toch worden gedacht aan zo’n £145.000,=. boven de 1 op 10. In beide geval len niet opmerkelijk zuinig, maar ook geen uitschieter in ne gatieve zin. Spaarzame types hebben immers de beschikking over maar liefst twee diesels bij dit model. Door de rijkere uitrusting en grotere motor is de ‘instapversie’ van de Omega een paar duizend gulden duurder geworden. De door ons gereden 2.2i 16V kost namelijk £65.750,=. Dezelfde auto als Stationwagon komt op £67.750,=. Verder kan tegen een meerprijs van vier mille een au tomaat worden besteld. De 2,2 liter krachtbron is ook te combi neren met de completere Elegan ce- en Sport-uitvoering, terwijl alle 6-pitters er ook zijn als Exe cutive. itste waarde umega naai men vooral 65-DL-XP

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 21