r» l M Motorshow Essen 1999 SB Twee stromen beleid 26 november tlm 5 december 1 JJ Nieuwe technieken bij motoren en versnellingsbakken Hyundai Atos Spirit Cosworth-motor in Focus World Rally Car LER lAN: kFF B.V. I Alternatieve brandstoffen bij Ford I j DE AUTOMAATDonderdag 25 november 1999 pagina 5 r 1999 pagina 4 DE TILBURGSE KOERIER Vervolg van bladzijde 1 i Nokkenasloze motor L,5 ek dat rug. i22 055. Snelheidsrecord Entreeprijs 24 maanden! letes g 766 logelijke ibetes jerzoek >sing In het rijtje belangrijke autotentoonstelling mag de Motorshow Essen zeker niet vergeten worden. Dit jaar zijn de poorten van het gigantisch Messe-ter- rein geopend van vrijdag 26 november tot en met zondag 5 december. Maar liefst 550 exposanten stel len er hun produkten voor, naast de nodige showthe- ma’s die we van dit evenement gewend zijn. De Messe is van daar af duide lijk aangegeven. De Messe is ook bereikbaar met de metro Uil vanaf het treinstation. De entreeprijs voor volwassenen bedraagt DM 27,00 en voor kin deren van 6 t/m 15 jaar en stu denten op vertoon van hun stu dentenpas DM 18,00. Scherpe j En dan tot i r McPherson veerpoten chroefveren en een stabili- I koopavond. pronl kers' liefht tot™ gerie niet\ 9^' J Een motor zonder nokkenassen en in plaats daarvan een elektroni sche bediening van de kleppen, staat voor de deur. ïrp en con- ilijkaande van de Atos ig kost mde SLX Andere technische ontwikkelin gen zijn bij Renault de in het De bestaande 1,9 liter atmosferische diesel wordt op korte termijn vervangen door deze 1,5 liter common rail turbodiesel. In minder dan twee jaar tijd heeft Renault een be langrijk deel van haar progamma benzinemotoren (1.4 16V tot 2.0 16V) en dieselmotoren (1.9dTill.9dCi) volledig vernieuwd. Tegelijkertijd werden nieuwe technieken ontwikkeld zoals de proactieve auto maat en de direct ingespoten benzinemotor. Naast de binnenkort te verwachten 2.2 common rail 16V turbodiesel en de gerobotiseerde automatische ver snellingsbak werkt de fabrikant aan de ontwikke ling van nieuwe technieken die in 2000 en 2001 het levenslicht zullen zien. ;reven op lange ter- nemengsel pe-onafhankelijk- bruikbare ne-i oplo Renault maakt zijn proefrondjes met deze Twingo voorzien van een 3 cilinder 1,1 liter common rail turbo- dieselmotor voorzien van een in het vliegwiel geïntegreerde startmotor en dynamo. Nieuwe versnellingsbakken meng hiero en opgezweept, ilt vanaf2001 e jp de markt brei at aan roetdeeltj dringen. ft 29.750, - 16.750, - 14.750, - 19.750, - 23.750, - 25.750, - 24.750, - 27.750, - 22.750, - 31.750, - 14.750, - 9.250,- Renault introduceert volgend jaar een 2 liter 16-kleps motor met lage druk turbo. dit onderzoeksproj ontwikkeling v prototype Twii rust met een experi linder turbo dieseln binatie met een ADIVI. Een onderzoek dat sterk gericht is op laag brandstofverbruik. le bediening. Deze bak gaat on der meer de automaat die nu in de Safrane te vinden is, vervan gen. Door de vijfde versnelling wordt niet alleen het rij comfort verhoogd, maar ook het verbruik teruggedrongen. Ook deze bak kent auto-adaptieve schakelpro- koppels gramma’s en is geschikt voor een )e bak koppel tot 330 Nm. luto- brandstofcellen, alcohol en elektri citeit. Momenteel zijn motoren die op twee brandstoffen kunnen lopen (gas/benzine of een alcohol/benzi- nemengsel) het enig praktisch aikbare alternatief voor benzi- - of dieselmotoren, maar andere x lossingen zijn veelbelovend. Al cohol (ethanol) kan worden ge wonnen uit aardgas, hout, steen kool, granen en andere organische materialen. In Brazilië is daartoe de weg al gewezen. Een brandstof cel is een elektro-mechanisch ap paraat dat stil en schoon stroom produceert door via een chemisch proces waterstof en zuurstof te verbinden. Schoon water is het enige afvalprodukt. Ford heeft al meer dan een miljard dollar gesto ken in de ontwikkeling van de brandstofcel, die duidelijk poten kan worden zal Renault crofilterop J de uitstoot a der terug te spuiting te corrigeren zodat er altijd een optimale verbranding plaatsvindt. Renault’s eerste common rail dieselmotor, de 1.9 dCi is sinds kort leverbaar in de Laguna en komt ook beschikbaar in diverse uitvoeringen van de Mégane. Door de hoge inspuitdruk van 1350 bar wordt de produktie van schadelijke stoffen beperkt. Door toepassing van een zoge naamde voorinspuiting wordt de bekende dieselklop onderdrukt, waardoor de motor aanzienlijk stiller is. Renault richt de focus nu op de tweede generatie com mon rail met een inspuitdruk van 1600 bar. Hierdoor kunnen brandstofdruppeltjes veel fijner verstuiven waardoor er in de ci linder een veel homogener lucht/brandstofmengsel ont staat. De verbranding is volledi ger, waardoor de emissie (rook en roetdeeltjes) aanzienlijk wordt beperkt. De prestaties en emissies kun nen nog verder worden verbe terd door toepassing van 4 klep pen per cilinder. Door de twee extra kleppen en specifieke plaatsing van de verstuiver wordt een betere vermenging van de brandstof en lucht ver kregen en vindt een meer homo gene verstuiving plaats. Door de extra kleppen zijn er bovendien minder weerstandsverliezen bij de in- en uitlaat, waardoor de prestaties worden verbeterd. Een derde techniek die bijdraagt aan de prestatie van de diesel motoren is de variabele turbo. Deze werd ontworpen om een be ter compromis te bieden tussen lage en hoge toerentallen en is uitgerust met talrijke geleide schoepen, die elektronisch wor den bestuurd afhankelijk van de belasting en het toerental van de motor. Hierdoor kan hij zich ge dragen als een kleine, lichtge wicht (snel opleverende) turbo bij lage toerental (onder de 2000 t/min) en als een grote ‘opvoe rende’ turbo boven deze toeren tallen. Het openen en sluiten van de geleide schoepen gebeurt zeer geleidelijk zodat de be stuurder geen schokken waar neemt en ook geen plotselinge verandering van kracht. Deze technieken zijn allemaal te vinden in de 2.2 dCi 16V die vol gend jaar op de markt komt met een maximaal vermogen tussen de 130 en 135 pk en een koppel variërend van 290 tot 325 Nm. De Espace krijgt de primeur van deze motor. Ook de 1,9 liter turbodiesel on dergaat een constante ontwikke ling In voorbereiding voor 2000 is een versie met variabele turbo (120 pk 270 Nm) en een 16V- variant die tot 140 pk en 300 Nm positionering t slot de prijzen. Hyun dai wil absoluut gaan scoren met de Atos Spirit, die ruim zestig procent van de totale Atos-ver- kopen moet gaan uitmaken. De introductieprijs van de Atos Spirit l.Oi LX bedraagt 16.995, - en dat is scherp currerend en exact geli,. basisuitvoering van de 1 Multi. De SX-uitvoertng duizend gulden meer en - begint bij 19.495,-. Stuurbe krachtiging kost duizend gulden en de automaat met standaard deze voorziening komt op 22.995, -. De importeur meldt dat deze prijzen gelden tot en met 31 december, maar we kunnen ons niet voorstellen dat aan deze scherpe positionering meteen op 1 januari iets zal veranderen. Renault is ook volop bezig met onderzoek naar de “camless” mo toren, dat wil zeggen de nokke nasloze viertaktmotoren. Het is tot nu toe altijd zo geweest dat de kleppen van een motor wor den aangedreven door een nok- kenas die op zijn beurt wordt aangedreven door de krukas door middel van de distributier- iem. Bij een “camless” motor wordt elke klep afzonderlijk aangedre ven door een elektromagnetische actuator, onafhankelijk van de andere kleppen. Naast het feit dat de nokkenas sen worden weggelaten, er min der onderdelen zijn die wrijving veroorzaken, de compressiever- houding hoger is en er minder pompverliezen optreden, biedt dit systeem een betere afstem ming tussen de kleptiming en het toerental van de motor waar door het koppel bij lage toeren tallen aanzienlijk hoger is 10% tot 20%). Bovendien zorgt de camless technologie voor een lager brandstofverbruik en een hoger koppel dus een reactievere mo tor. Hierdoor kunnen de overbren- gingsverhoudingen langer geno- men worden, waardoor er een la ger brandstofverbruik ontstaat, zonder dat dit invloed heeft op de prestaties van de motor. sen, terec en er> tot lent meter. De show is als vanouds ingericht als automobielexpo waar fabri kanten en importeurs hun nieuwste modellen tonen, de af deling tuning met alle bedrijven op het gebied van carrosserie-, chassis- en prestatietuning, daarnaast de motorfietsen, klas sieke auto’s en het Show Center. tieel biedt voor toepassing ook in de huidige generatie personen- en bedrijfswagens. Deel van deze ontwikkeling is de Ford P2000, een auto ter grootte van de Ford Mondeo, die een ge- combineerd aandrijfsysteem heeft J dat bestaat uit een brandstofcel en een elektromotor. Bij vrijwel nul- emissies heeft de P2000 een brandstofverbruik van 1 op 30. Ford Motor Company heeft een meerderheidsbelang gekocht in de j Noorse firma THINK Nordic AS, die een tweezits stadsmobiel heeft ontwikkeld met nikkel-cadmium- batterijen als energiedrager en een geheel corrosievrij e kunststof carrosserie. Nog voor het eind van j dit jaar zal de THINK, eerst in Scandinavië en later ook in de VS, in de verkoop gaan. ik Iedere werkdag kan men in Es- 1, net over de grens bij Venlo, echt van 10.00 tot 18.00 uur i op weekenddagen van 9.00 118.00 uur. Maar liefst 18 hal- a hebben een totale beursop- rvlakte van 90.000 vierkante jronken, de meest edele klassie- s van deze aarde. Maar ook hebbers van tractor-pulling, atch-limousines en USA-pro- jtypen komen volledig aan hun erief. Motorliefhebbers worden iet vergeten. Voor hen heeft de organisatie ex treem grote snellle raketaange- dreven twee- ën driewielers, vijf nieuwe creaties van de ontwer per Arlen Ness, diverse deelne mers van de Rat’s Hole Custom Chopper Show van Daytona ‘99 en racemotoren van de succes volste motorcoureurs aller tijden naar Essen gehaald. Als zo’n veertig jaar verricht Ford research naar het gebruik van al ternatieve brandstoffen, in de overtuiging dat daarop rijdende voertuigen een hoofdrol zullen spelen bij het streven c~ mijn naar energie-onafhankeli,.. heid en milieuvriendelijkheid. Ford heeft daarbij auto’s ontwik keld die rijden op LPG, aardgas, Pittig motortje Gezeten achter het stuur van de Spirit valt op hoe volwassen deze kleine auto is. De afwer king maakt een verzorgde in druk en door het beschaafde kleurgebruik is de auto gelukkig niet saai. Alle benodigde bedie- ningselementen zijn direct te vinden en door het flinke ruitop- pervlak zijn het uitzicht rondom en daaraan gekoppeld de over zichtelijkheid dik in orde. De goede overzichtelijkheid is voor al te danken aan het feit dat men als bestuurder relatief hoog en rechtop zit. Tijd om de motor te starten en eens met de Atos Spirit op stap te gaan! Op dat moment wordt de overeenkomst met de bestaande Atos duidelijk. Voorin ligt een 4 cilinder 12- klepper die met een inhoud van 1 liter goed is voor 55 pk bij 5.500 tr./min. en een koppel van 82 Nm bij 3100 tr./min. Geen en kel probleem voor de redelijk stille motor om de ongeveer 830 kg Atos netjes te laten preste ren. De auto haalt probleemloos de 140 km/u. en gaat op de teller nog een beetje verder. In 15,1 se conden staat de 100 km/u. op de teller. Naast de soepel schake lende vijfbak is er de automaat die merkbaar invloed heeft op de prestaties, maar 136 km/u. is nog steeds meer dan voldoende op de Nederlandse wegen en het sprintje van 0 tot 100 in 19,8 se conden kan er mee door. Het zal geen verrassing zijn dat het on derstel ook van de Atos Multi is overgenomen. Voor zien we na melijk met scl satorstang en achter een onaf hankelijke ophanging met tor- sieveren. Met dit alles rijdt de Atos Spirit voor een kleine auto verbluffend goed. Het motortje is pittig genoeg en het onderstel weet zich op de snelweg prima te handhaven. De Atos bedient zich van een kruiselings gescheiden remsysteem met voor remschij- ven en achter trommels. De stuurbekrachtiging op de door ons gereden SLX werkt prettig, maar is gezien het bescheiden gewicht van deze auto absoluut niet noodzakelijk. vliegwiel gebouwde startmotor en dynamo, de nokkenasloze mo tor en aardgas als brandstof. De in het vliegwiel ingebouwde combinatie van startmotor en dynamo is ADIVI genaamd (Al- ternateur Démarreur Intégré au Volant d’Inertie). Dynamo, startmotor en vliegwiel worden vervangen door een elektromo tor tussen de verbrandingsmotor en de versnellingsbak. Deze constructie biedt meerdere functies: startmotor, dynamo, le vering van extra vermogen, te rugwinning van energie bij het remmen... Maar hij zorgt ook voor reductie van het brandstof verbruik dankzij een rende mentsverhoging in de dynamo en vooral ook dankzij de zoge naamde “stop go” functie. Deze zorgt ervoor dat de motor automatisch stopt zodra de auto stil staat en stationair draait, bijvoorbeeld voor een stoplicht. De motor start weer snel en bij zonder geruisloos zodra de be stuurder de auto in de eerste versnelling zet en het gaspedaal indrukt. Voordelen die goedge keurd werden in het kader van agramma in de van de W88, een ingo dat is uitge- rimentele 3 ci- Imotor in com- Verlaagde CO2-uitstoot De nieuwste Renault-motoren bieden een lager verbruik in combinatie met betere prestaties en een verminderde uitstoot CO2. De meerkleppentechnolo- gie zal volgend jaar ook worden toegepast op ded 1,0 en 1,2 liter D-serie motoren, zodat naast de 1.0 en 1.2 8-klepper ook een 1.0- 16V en 1.2-16V leverbaar zullen worden. De kleinste krachtbron is speciaal voor Zuid-Amerika ontwikkeld. De 1.2-16V gaat 75 pk leveren en een koppel van 105 Nm. De motoren bedienen zich van holle nokkenassen, rol- gelagerde tuimelaars en drive- by-wire. Ook zal Renault vanaf volgend jaar een lage-druk turbo intro duceren op een 2 liter benzine motor, die zorgt voor een ver hoogd rijcomfort, verbeterde souplesse, maar ook tegelijk een lager verbruik. De 2 liter 16V turbo levert een constant koppel van 250 Nm tussen 1750 en 3000 tr/min. Ook door te kiezen voor langere versnellingsbakover- brengingen draait de motor opti maler in zijn rendementszone. Ook de direct ingespoten benzi nemotor is bij Renault volop in ontwikkeling. Men kiest op dit moment voor een flinke terug voer van uitlaatgassen, omdat deze methode optimaal werkt met de huidige drieweg-kataly- satoren. Als op termijn zwave- larme benzine in Europa op de markt komt, zal de ontwikkeling zich meer gaan richten op arm m°ngsel motoren met speciaal merop gerichte katalysatoren, die nu nog weinig efficient lij ken. Renault verwacht volgend jaar een keuze te kunnen ma ken. Vanaf het begin van het volgende raceseizoen zal de Ford Focus World Rally Car worden aangedreven door motoren van Cosworth Racing. De 2 liter Zetec-motor vormt de jongste ontwikkeling in een jaren lange samenwerking tussen Ford en Cosworth, die onder meer heeft geleid tot de bouw van de nog steeds meest succesvolle race motor aller tijden in de formule 1. de Ford Cosworth DFV, die 174 Grand Prix op zijn naam schreef en 23 wereldtitels voor coureurs en constructeurs behaalde. Cosworth Racing is sinds september 1998 eigendom van Ford. Nieuwe dieselmotoren, Renault heeft een flinke serie nieuwe dieselmotoren klaar staan. Dit is onder meer de 1,_ dCi met een cilinderinhoud van 1461 cc. Deze krachtbron met een vermogen van 65 en 80 pk zal in de loop van de komende twee jaar de bestaande 1,9 liter diesel vervangen. In een Clio daalt het gemiddelde verbruik naar 4,5 liter per 100 km en dat betekent een winst van 20 pro cent ook voor de CO2-uitstoot. Nieuw is een sferisch gevormde common rail die is ontwikkeld in samenwerking met Lucas Diesel Systems. Deze heeft als belang rijkste voordeel dat hij kleiner is dan het klassieke systeem. Daarbij wordt de besturing van de hogedruk inspuiting (1400 bar bij de inspuitstukken, 1600 bar in de bol) verbeterd. Het sys teem beschikt tevens over een diagnosefunctie: zo is de reken eenheid in staat om de voorin- 10.750, - 9.750, - 8.250,- 12.750, - 27.750, -. 17.750, - j 13.750, - 3.750, - 13.750, - 26.750, - 14.750, - 34.750, - De Avantime krijgt volgend de primeur van een handge kelde zesbak, waarmee het t tentieel van de V6 24V motor be ter wordt benut, terwijl op de snelweg het toerental wordt ver laagd en het brandstofverbruik wordt gereduceerd. Ook zal de 6- bak worden gecombineerd met de krachtigste turbodieselmoto- ren, waardoor een flinke reduc tie van de CO2-uitsst kan wor- den bewerkstelligd. De huidige pro-actieve automaat die samen met PSA werd ont wikkeld is geschikt voor 1 tot maximaal 210 Nm. De heeft 4 versnellingen en 9 auto- adaptieve schakelprogramma’s en fuzzy-logic programmering. Voor toepassing op grotere moto ren ontwikkeld Renault een au tomatische 5-bak met sequentië- Dit Show Center staat dit jaar in De Messe in Essen is eenvoudig het teken van het nieuwe millen- vanuit Nederland te bereiken, nium. Onbetaalbare voertuig-ju- Volg vanuit Venlo de autobaan welen, curieuze zeldzaamheden, A40 en neem de afrit Essen originele filmauto’s, automobie- Fronhausen of Essen-centrum. len van de p-oten der aarde, de snelste en idiootste motoren staan tentoongesteld in de spot lights van het Show Center. De wereld viert oud en nieuw in de showhal met veel vuurwerk en een reuzengrote digitale klok die de laatste uren, minuten en se conden tot de millenniumwissel wegtikt. Het overzicht oud en nieuw begint met een Romeinse strijdwagen uit 500 na Christus, een stoomaangedreven koets uit 1803 en vele edele klassiekers uit de jongste geschiedenis, waaronder twee auto’s uit het wagenpark van Koningin Elisa beth II. Speciaal voor de Motor show werd een rijdende cham pagnefles gemaakt vanwege het nieuwe millennium. Maar ook de custom cars, conceptauto’s en de meest excentrieke auto’s uit de sportsector zijn weer te be wonderen. Bijzonder is de Th rust SSC, een 17 meter lange rakket die het wereldsnelheids- record op zijn naam zette in 1997. Ook staan er weer een aantal auto’s uit Pebble Beach te

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 27