r»
l
M
Motorshow Essen 1999
SB
Twee stromen beleid
26 november tlm 5 december
1
JJ
Nieuwe technieken bij
motoren en
versnellingsbakken
Hyundai Atos
Spirit
Cosworth-motor
in Focus World Rally Car
LER
lAN:
kFF
B.V.
I
Alternatieve brandstoffen
bij Ford
I j
DE AUTOMAATDonderdag 25 november 1999 pagina 5
r 1999 pagina 4
DE TILBURGSE KOERIER
Vervolg van bladzijde 1
i
Nokkenasloze motor
L,5
ek dat
rug.
i22 055.
Snelheidsrecord
Entreeprijs
24 maanden!
letes
g
766
logelijke
ibetes
jerzoek
>sing
In het rijtje belangrijke autotentoonstelling mag de
Motorshow Essen zeker niet vergeten worden. Dit
jaar zijn de poorten van het gigantisch Messe-ter-
rein geopend van vrijdag 26 november tot en met
zondag 5 december. Maar liefst 550 exposanten stel
len er hun produkten voor, naast de nodige showthe-
ma’s die we van dit evenement gewend zijn.
De Messe is van daar af duide
lijk aangegeven. De Messe is ook
bereikbaar met de metro Uil
vanaf het treinstation.
De entreeprijs voor volwassenen
bedraagt DM 27,00 en voor kin
deren van 6 t/m 15 jaar en stu
denten op vertoon van hun stu
dentenpas DM 18,00.
Scherpe j
En dan tot i
r McPherson veerpoten
chroefveren en een stabili-
I koopavond.
pronl
kers'
liefht
tot™
gerie
niet\
9^'
J
Een motor zonder nokkenassen en in plaats daarvan een elektroni
sche bediening van de kleppen, staat voor de deur.
ïrp en con-
ilijkaande
van de Atos
ig kost
mde SLX
Andere technische ontwikkelin
gen zijn bij Renault de in het
De bestaande 1,9 liter atmosferische diesel wordt op korte termijn
vervangen door deze 1,5 liter common rail turbodiesel.
In minder dan twee jaar tijd heeft Renault een be
langrijk deel van haar progamma benzinemotoren
(1.4 16V tot 2.0 16V) en dieselmotoren (1.9dTill.9dCi)
volledig vernieuwd. Tegelijkertijd werden nieuwe
technieken ontwikkeld zoals de proactieve auto
maat en de direct ingespoten benzinemotor. Naast
de binnenkort te verwachten 2.2 common rail 16V
turbodiesel en de gerobotiseerde automatische ver
snellingsbak werkt de fabrikant aan de ontwikke
ling van nieuwe technieken die in 2000 en 2001 het
levenslicht zullen zien.
;reven op lange ter- nemengsel
pe-onafhankelijk- bruikbare
ne-i
oplo
Renault maakt zijn proefrondjes met deze Twingo voorzien van een 3 cilinder 1,1 liter common rail turbo-
dieselmotor voorzien van een in het vliegwiel geïntegreerde startmotor en dynamo.
Nieuwe
versnellingsbakken
meng
hiero
en opgezweept,
ilt vanaf2001 e
jp de markt brei
at aan roetdeeltj
dringen.
ft
29.750, -
16.750, -
14.750, -
19.750, -
23.750, -
25.750, -
24.750, -
27.750, -
22.750, -
31.750, -
14.750, -
9.250,-
Renault introduceert volgend jaar een 2 liter 16-kleps motor met lage
druk turbo.
dit onderzoeksproj
ontwikkeling v
prototype Twii
rust met een experi
linder turbo dieseln
binatie met een ADIVI. Een
onderzoek dat sterk gericht is op
laag brandstofverbruik.
le bediening. Deze bak gaat on
der meer de automaat die nu in
de Safrane te vinden is, vervan
gen. Door de vijfde versnelling
wordt niet alleen het rij comfort
verhoogd, maar ook het verbruik
teruggedrongen. Ook deze bak
kent auto-adaptieve schakelpro-
koppels gramma’s en is geschikt voor een
)e bak koppel tot 330 Nm.
luto-
brandstofcellen, alcohol en elektri
citeit.
Momenteel zijn motoren die op
twee brandstoffen kunnen lopen
(gas/benzine of een alcohol/benzi-
nemengsel) het enig praktisch
aikbare alternatief voor benzi-
- of dieselmotoren, maar andere
x lossingen zijn veelbelovend. Al
cohol (ethanol) kan worden ge
wonnen uit aardgas, hout, steen
kool, granen en andere organische
materialen. In Brazilië is daartoe
de weg al gewezen. Een brandstof
cel is een elektro-mechanisch ap
paraat dat stil en schoon stroom
produceert door via een chemisch
proces waterstof en zuurstof te
verbinden. Schoon water is het
enige afvalprodukt. Ford heeft al
meer dan een miljard dollar gesto
ken in de ontwikkeling van de
brandstofcel, die duidelijk poten
kan worden
zal Renault
crofilterop J
de uitstoot a
der terug te
spuiting te corrigeren zodat er
altijd een optimale verbranding
plaatsvindt.
Renault’s eerste common rail
dieselmotor, de 1.9 dCi is sinds
kort leverbaar in de Laguna en
komt ook beschikbaar in diverse
uitvoeringen van de Mégane.
Door de hoge inspuitdruk van
1350 bar wordt de produktie van
schadelijke stoffen beperkt.
Door toepassing van een zoge
naamde voorinspuiting wordt de
bekende dieselklop onderdrukt,
waardoor de motor aanzienlijk
stiller is. Renault richt de focus
nu op de tweede generatie com
mon rail met een inspuitdruk
van 1600 bar. Hierdoor kunnen
brandstofdruppeltjes veel fijner
verstuiven waardoor er in de ci
linder een veel homogener
lucht/brandstofmengsel ont
staat. De verbranding is volledi
ger, waardoor de emissie (rook
en roetdeeltjes) aanzienlijk
wordt beperkt.
De prestaties en emissies kun
nen nog verder worden verbe
terd door toepassing van 4 klep
pen per cilinder. Door de twee
extra kleppen en specifieke
plaatsing van de verstuiver
wordt een betere vermenging
van de brandstof en lucht ver
kregen en vindt een meer homo
gene verstuiving plaats. Door de
extra kleppen zijn er bovendien
minder weerstandsverliezen bij
de in- en uitlaat, waardoor de
prestaties worden verbeterd.
Een derde techniek die bijdraagt
aan de prestatie van de diesel
motoren is de variabele turbo.
Deze werd ontworpen om een be
ter compromis te bieden tussen
lage en hoge toerentallen en is
uitgerust met talrijke geleide
schoepen, die elektronisch wor
den bestuurd afhankelijk van de
belasting en het toerental van de
motor. Hierdoor kan hij zich ge
dragen als een kleine, lichtge
wicht (snel opleverende) turbo
bij lage toerental (onder de 2000
t/min) en als een grote ‘opvoe
rende’ turbo boven deze toeren
tallen. Het openen en sluiten
van de geleide schoepen gebeurt
zeer geleidelijk zodat de be
stuurder geen schokken waar
neemt en ook geen plotselinge
verandering van kracht.
Deze technieken zijn allemaal te
vinden in de 2.2 dCi 16V die vol
gend jaar op de markt komt met
een maximaal vermogen tussen
de 130 en 135 pk en een koppel
variërend van 290 tot 325 Nm.
De Espace krijgt de primeur van
deze motor.
Ook de 1,9 liter turbodiesel on
dergaat een constante ontwikke
ling In voorbereiding voor 2000
is een versie met variabele turbo
(120 pk 270 Nm) en een 16V-
variant die tot 140 pk en 300 Nm
positionering
t slot de prijzen. Hyun
dai wil absoluut gaan scoren met
de Atos Spirit, die ruim zestig
procent van de totale Atos-ver-
kopen moet gaan uitmaken.
De introductieprijs van de Atos
Spirit l.Oi LX bedraagt
16.995, - en dat is scherp
currerend en exact geli,.
basisuitvoering van de 1
Multi. De SX-uitvoertng
duizend gulden meer en -
begint bij 19.495,-. Stuurbe
krachtiging kost duizend gulden
en de automaat met standaard
deze voorziening komt op
22.995, -. De importeur meldt dat
deze prijzen gelden tot en met 31
december, maar we kunnen ons
niet voorstellen dat aan deze
scherpe positionering meteen op
1 januari iets zal veranderen.
Renault is ook volop bezig met
onderzoek naar de “camless” mo
toren, dat wil zeggen de nokke
nasloze viertaktmotoren. Het is
tot nu toe altijd zo geweest dat
de kleppen van een motor wor
den aangedreven door een nok-
kenas die op zijn beurt wordt
aangedreven door de krukas
door middel van de distributier-
iem.
Bij een “camless” motor wordt
elke klep afzonderlijk aangedre
ven door een elektromagnetische
actuator, onafhankelijk van de
andere kleppen.
Naast het feit dat de nokkenas
sen worden weggelaten, er min
der onderdelen zijn die wrijving
veroorzaken, de compressiever-
houding hoger is en er minder
pompverliezen optreden, biedt
dit systeem een betere afstem
ming tussen de kleptiming en
het toerental van de motor waar
door het koppel bij lage toeren
tallen aanzienlijk hoger is
10% tot 20%).
Bovendien zorgt de camless
technologie voor een lager
brandstofverbruik en een hoger
koppel dus een reactievere mo
tor.
Hierdoor kunnen de overbren-
gingsverhoudingen langer geno-
men worden, waardoor er een la
ger brandstofverbruik ontstaat,
zonder dat dit invloed heeft op
de prestaties van de motor.
sen,
terec
en er>
tot
lent
meter.
De show is als vanouds ingericht
als automobielexpo waar fabri
kanten en importeurs hun
nieuwste modellen tonen, de af
deling tuning met alle bedrijven
op het gebied van carrosserie-,
chassis- en prestatietuning,
daarnaast de motorfietsen, klas
sieke auto’s en het Show Center.
tieel biedt voor toepassing ook in
de huidige generatie personen- en
bedrijfswagens.
Deel van deze ontwikkeling is de
Ford P2000, een auto ter grootte
van de Ford Mondeo, die een ge-
combineerd aandrijfsysteem heeft J
dat bestaat uit een brandstofcel en
een elektromotor. Bij vrijwel nul-
emissies heeft de P2000 een
brandstofverbruik van 1 op 30.
Ford Motor Company heeft een
meerderheidsbelang gekocht in de j
Noorse firma THINK Nordic AS,
die een tweezits stadsmobiel heeft
ontwikkeld met nikkel-cadmium-
batterijen als energiedrager en
een geheel corrosievrij e kunststof
carrosserie. Nog voor het eind van j
dit jaar zal de THINK, eerst in
Scandinavië en later ook in de VS,
in de verkoop gaan.
ik
Iedere werkdag kan men in Es-
1, net over de grens bij Venlo,
echt van 10.00 tot 18.00 uur
i op weekenddagen van 9.00
118.00 uur. Maar liefst 18 hal-
a hebben een totale beursop-
rvlakte van 90.000 vierkante
jronken, de meest edele klassie-
s van deze aarde. Maar ook
hebbers van tractor-pulling,
atch-limousines en USA-pro-
jtypen komen volledig aan hun
erief. Motorliefhebbers worden
iet vergeten.
Voor hen heeft de organisatie ex
treem grote snellle raketaange-
dreven twee- ën driewielers, vijf
nieuwe creaties van de ontwer
per Arlen Ness, diverse deelne
mers van de Rat’s Hole Custom
Chopper Show van Daytona ‘99
en racemotoren van de succes
volste motorcoureurs aller tijden
naar Essen gehaald.
Als zo’n veertig jaar verricht Ford
research naar het gebruik van al
ternatieve brandstoffen, in de
overtuiging dat daarop rijdende
voertuigen een hoofdrol zullen
spelen bij het streven c~
mijn naar energie-onafhankeli,..
heid en milieuvriendelijkheid.
Ford heeft daarbij auto’s ontwik
keld die rijden op LPG, aardgas,
Pittig motortje
Gezeten achter het stuur van de
Spirit valt op hoe volwassen
deze kleine auto is. De afwer
king maakt een verzorgde in
druk en door het beschaafde
kleurgebruik is de auto gelukkig
niet saai. Alle benodigde bedie-
ningselementen zijn direct te
vinden en door het flinke ruitop-
pervlak zijn het uitzicht rondom
en daaraan gekoppeld de over
zichtelijkheid dik in orde. De
goede overzichtelijkheid is voor
al te danken aan het feit dat
men als bestuurder relatief hoog
en rechtop zit. Tijd om de motor
te starten en eens met de Atos
Spirit op stap te gaan! Op dat
moment wordt de overeenkomst
met de bestaande Atos duidelijk.
Voorin ligt een 4 cilinder 12-
klepper die met een inhoud van
1 liter goed is voor 55 pk bij
5.500 tr./min. en een koppel van
82 Nm bij 3100 tr./min. Geen en
kel probleem voor de redelijk
stille motor om de ongeveer 830
kg Atos netjes te laten preste
ren. De auto haalt probleemloos
de 140 km/u. en gaat op de teller
nog een beetje verder. In 15,1 se
conden staat de 100 km/u. op de
teller. Naast de soepel schake
lende vijfbak is er de automaat
die merkbaar invloed heeft op de
prestaties, maar 136 km/u. is
nog steeds meer dan voldoende
op de Nederlandse wegen en het
sprintje van 0 tot 100 in 19,8 se
conden kan er mee door. Het zal
geen verrassing zijn dat het on
derstel ook van de Atos Multi is
overgenomen. Voor zien we na
melijk
met scl
satorstang en achter een onaf
hankelijke ophanging met tor-
sieveren. Met dit alles rijdt de
Atos Spirit voor een kleine auto
verbluffend goed. Het motortje is
pittig genoeg en het onderstel
weet zich op de snelweg prima te
handhaven. De Atos bedient zich
van een kruiselings gescheiden
remsysteem met voor remschij-
ven en achter trommels. De
stuurbekrachtiging op de door
ons gereden SLX werkt prettig,
maar is gezien het bescheiden
gewicht van deze auto absoluut
niet noodzakelijk.
vliegwiel gebouwde startmotor
en dynamo, de nokkenasloze mo
tor en aardgas als brandstof. De
in het vliegwiel ingebouwde
combinatie van startmotor en
dynamo is ADIVI genaamd (Al-
ternateur Démarreur Intégré au
Volant d’Inertie). Dynamo,
startmotor en vliegwiel worden
vervangen door een elektromo
tor tussen de verbrandingsmotor
en de versnellingsbak.
Deze constructie biedt meerdere
functies: startmotor, dynamo, le
vering van extra vermogen, te
rugwinning van energie bij het
remmen... Maar hij zorgt ook
voor reductie van het brandstof
verbruik dankzij een rende
mentsverhoging in de dynamo
en vooral ook dankzij de zoge
naamde “stop go” functie.
Deze zorgt ervoor dat de motor
automatisch stopt zodra de auto
stil staat en stationair draait,
bijvoorbeeld voor een stoplicht.
De motor start weer snel en bij
zonder geruisloos zodra de be
stuurder de auto in de eerste
versnelling zet en het gaspedaal
indrukt. Voordelen die goedge
keurd werden in het kader van
agramma in de
van de W88, een
ingo dat is uitge-
rimentele 3 ci-
Imotor in com-
Verlaagde CO2-uitstoot
De nieuwste Renault-motoren
bieden een lager verbruik in
combinatie met betere prestaties
en een verminderde uitstoot
CO2. De meerkleppentechnolo-
gie zal volgend jaar ook worden
toegepast op ded 1,0 en 1,2 liter
D-serie motoren, zodat naast de
1.0 en 1.2 8-klepper ook een 1.0-
16V en 1.2-16V leverbaar zullen
worden. De kleinste krachtbron
is speciaal voor Zuid-Amerika
ontwikkeld. De 1.2-16V gaat 75
pk leveren en een koppel van
105 Nm. De motoren bedienen
zich van holle nokkenassen, rol-
gelagerde tuimelaars en drive-
by-wire.
Ook zal Renault vanaf volgend
jaar een lage-druk turbo intro
duceren op een 2 liter benzine
motor, die zorgt voor een ver
hoogd rijcomfort, verbeterde
souplesse, maar ook tegelijk een
lager verbruik. De 2 liter 16V
turbo levert een constant koppel
van 250 Nm tussen 1750 en 3000
tr/min. Ook door te kiezen voor
langere versnellingsbakover-
brengingen draait de motor opti
maler in zijn rendementszone.
Ook de direct ingespoten benzi
nemotor is bij Renault volop in
ontwikkeling. Men kiest op dit
moment voor een flinke terug
voer van uitlaatgassen, omdat
deze methode optimaal werkt
met de huidige drieweg-kataly-
satoren. Als op termijn zwave-
larme benzine in Europa op de
markt komt, zal de ontwikkeling
zich meer gaan richten op arm
m°ngsel motoren met speciaal
merop gerichte katalysatoren,
die nu nog weinig efficient lij
ken. Renault verwacht volgend
jaar een keuze te kunnen ma
ken.
Vanaf het begin van het volgende raceseizoen zal de Ford Focus
World Rally Car worden aangedreven door motoren van Cosworth
Racing.
De 2 liter Zetec-motor vormt de jongste ontwikkeling in een jaren
lange samenwerking tussen Ford en Cosworth, die onder meer
heeft geleid tot de bouw van de nog steeds meest succesvolle race
motor aller tijden in de formule 1. de Ford Cosworth DFV, die 174
Grand Prix op zijn naam schreef en 23 wereldtitels voor coureurs
en constructeurs behaalde. Cosworth Racing is sinds september
1998 eigendom van Ford.
Nieuwe dieselmotoren,
Renault heeft een flinke serie
nieuwe dieselmotoren klaar
staan. Dit is onder meer de 1,_
dCi met een cilinderinhoud van
1461 cc. Deze krachtbron met
een vermogen van 65 en 80 pk
zal in de loop van de komende
twee jaar de bestaande 1,9 liter
diesel vervangen. In een Clio
daalt het gemiddelde verbruik
naar 4,5 liter per 100 km en dat
betekent een winst van 20 pro
cent ook voor de CO2-uitstoot.
Nieuw is een sferisch gevormde
common rail die is ontwikkeld in
samenwerking met Lucas Diesel
Systems. Deze heeft als belang
rijkste voordeel dat hij kleiner is
dan het klassieke systeem.
Daarbij wordt de besturing van
de hogedruk inspuiting (1400
bar bij de inspuitstukken, 1600
bar in de bol) verbeterd. Het sys
teem beschikt tevens over een
diagnosefunctie: zo is de reken
eenheid in staat om de voorin-
10.750, -
9.750, -
8.250,-
12.750, -
27.750, -.
17.750, - j
13.750, -
3.750, -
13.750, -
26.750, -
14.750, -
34.750, -
De Avantime krijgt volgend
de primeur van een handge
kelde zesbak, waarmee het t
tentieel van de V6 24V motor be
ter wordt benut, terwijl op de
snelweg het toerental wordt ver
laagd en het brandstofverbruik
wordt gereduceerd. Ook zal de 6-
bak worden gecombineerd met
de krachtigste turbodieselmoto-
ren, waardoor een flinke reduc
tie van de CO2-uitsst kan wor-
den bewerkstelligd.
De huidige pro-actieve automaat
die samen met PSA werd ont
wikkeld is geschikt voor 1
tot maximaal 210 Nm. De
heeft 4 versnellingen en 9 auto-
adaptieve schakelprogramma’s
en fuzzy-logic programmering.
Voor toepassing op grotere moto
ren ontwikkeld Renault een au
tomatische 5-bak met sequentië-
Dit Show Center staat dit jaar in De Messe in Essen is eenvoudig
het teken van het nieuwe millen- vanuit Nederland te bereiken,
nium. Onbetaalbare voertuig-ju- Volg vanuit Venlo de autobaan
welen, curieuze zeldzaamheden, A40 en neem de afrit Essen
originele filmauto’s, automobie- Fronhausen of Essen-centrum.
len van de p-oten der aarde, de
snelste en idiootste motoren
staan tentoongesteld in de spot
lights van het Show Center. De
wereld viert oud en nieuw in de
showhal met veel vuurwerk en
een reuzengrote digitale klok die
de laatste uren, minuten en se
conden tot de millenniumwissel
wegtikt. Het overzicht oud en
nieuw begint met een Romeinse
strijdwagen uit 500 na Christus,
een stoomaangedreven koets uit
1803 en vele edele klassiekers
uit de jongste geschiedenis,
waaronder twee auto’s uit het
wagenpark van Koningin Elisa
beth II. Speciaal voor de Motor
show werd een rijdende cham
pagnefles gemaakt vanwege het
nieuwe millennium. Maar ook
de custom cars, conceptauto’s en
de meest excentrieke auto’s uit
de sportsector zijn weer te be
wonderen. Bijzonder is de Th
rust SSC, een 17 meter lange
rakket die het wereldsnelheids-
record op zijn naam zette in
1997. Ook staan er weer een
aantal auto’s uit Pebble Beach te