Chrysler Neon 2.0i 16VLE automaat AutoTest 1 Prettige verschijning gelet! LOON OP ZAND Lekkere luchten vanwege 60 jaar Van der Boom en Shell Toyota Yaris Verso nu in de showroom bij Autonova E E 44.900.- Z: Feestelijke diner-show ter introductie van Ford Fiesta bij P. v.d. Ven J and| CHRYSLER w -i.r J DE AUTOMAAT Donderdag 25 november 1999 pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER >er 1999 «pagina 2 (CLUSIVE 16.750 (2.500 (2.750 (5.900 (6.750 (7.850 (1.750 013-5111437 ie Technische gegevens: Meer potentie 41 Verbruik: Zand De Hoe Prijs: i voorr jzinnt var sto wij u een H 6-362450 13.900 13.500 Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Aanhanggewicht: Prestaties: V VOLVO- rhoud (2.500 (7J00 >9.500 19.900 sier voor de ^scheiden ^con- laar Chrysler Neon 2.0i 16V LE automaat 4 in lijn 1995 cc 87,5 x 83,mm 133 pk bij 5600 tr/min 177 Nm bij 4600 tr/min lengte 4,39 meter, breedte 1,715 meter 1150 kg 450 kg (geremd) topsnelheid 195 km/u acceleratie 0-100 in 12,8 sec. stadscyclus 11,7 liter/100 km buitenwegcyclus 7,0 liter/100 km gecombineerd 8,8 liter/100 km £38.995,= S; 5.900, - 17.900, - 17.900, - 12.900, - 30.900- 44.900- E 51.900, - 9.900, - 8.900, - 7.900, - ss 19.900, - 19.900, - 32.900, - 20.900, - s x 25.900, - S 40.900, - 48.900, - Daarom heeft Chrysl nieuwe Neon een bes doelstelling van slechts 400 au- .89 140.000 km 130.000 km 175.000 km 58.000 km 25.000 km 170.000 km 105.000 km 80.000 km autowereld zorgt nog nauwelijks voor ver- B B rassingen en als er zich dan wel ÈÈn voor- doet, valt dat des te meer op. De nieuwe Ch rysler Neon is in de eerste plaats door zijn scherpe prijs een enorme verrassing, maar komt ook op an dere punten onverwacht uit de hoek. We reden de LE-versie met drietraps automaat. 189.000 km 142.000 km 123.000 km 167.000 km 100.000 km 115.000 km 185.000 km 175.000 km 120.000 km 96.000 km 101.000 km 78.000 km 185.000 km 69.000 km 125.000 km 185.000 km 164.000 km 100.000 km 238.000 km 195.000 km 130.000 km 101.000 km 155.000 km 150000 km 125.000 km 95.000 km 125.000 km 95.000 km 9.000 km jogt 12A 5175 AX Loon op Telefoon (0416) 36 39 93 Fax (0416) 36 19 89 w model ...,21.000 km'99 ....35.000 km'98 ....31.000 km'97 180.000 km 90.000km 180.000 km 187.000 km 12.000 km 31.000 km 60.000 km 85.000 km 90.000 km 137.000 km lieaan ok heeft gewon- sze klassenog eds niet algemeen is. zijn niet overdreven groot bieden een comfortabel n voldoende ondersteuning, nterbank biedt plaats aan ?e tot drie volwassenen, maar hoofdruimte houdt vanwege aflopende daklijn niet over, t is jammer dat grotere men- zelfs met het hoofd tegen de iterruit aan zit, in pla»^ „en het beklede dak. Ande uitrustingselementen zijn o meer een radiovoorbereidir antenne en zes luid iovendien immobilizer, viei wijzerpla- een met de sleutt entarium het dashboardkastje lidden- i glan- '■nklanten Sinds 1 januari 1966 is zowel het Renault-dealerschap van Van der Boom als het brandstof- verkooppunt gevestigd op de vertrouwde plek aan de Goirke- straat. In eerste instantie stond daar een voor die tijd zeer mo dem pompeiland met twee pom pen een soort van vissenkom waarin de bediende zat en in deze ‘shop’ waren lampen, olie en poetsmiddelen te koop. Wil van der Boom kan het zich nog Amerika heeft in het verleden menig slagschip voortgebracht met een wegligging die inder daad aan het woord ëschipf deed Drietraps Chrysler levert de Neon met slechts ÈÈn motor, een 2 liter 16- klepper bekend uit het vorige model. De krachtbron levert met 133 pk bij 5600 tr/min een flink vermogen en stelt ook met zijn koppel van 177 Nm bij 4600 tr/min niet teleur. Een prettige, soepele machine die onder som mige omstandigheden nog net iets stiller zou mogen zijn. In ons testexemplaar werden de voor wielen aangedreven via een drie traps automaat. Je kunt je afvra gen of men anno 1999 nog met een drietraps automaat moet aankomen, moeten het geen vier trappen zijn? In het geval van de Neon is het niet nodig. De bak doet voorbeeldig zijn werk, scha kelt niet met schokken en weet het hele snelheidsbereik prima over de drie overbrengingen te verdelen. Bovendien valt ook de invloed op de prestaties behoor lijk mee. De automaat haalt een top van 195 km/u en heeft 12,8 tellen nodig voor het sprintje naar 100 km/u. Prima cijfers, die in de praktijk netjes worden ge haald. Maar zelfs het brandstof verbruik blijft zeer binnen de perken met een gemiddelde van 1 op 11 en dat terwijl de auto toch 1150 kg weegt. Detankin- houd van 47 liter lijkt wat be scheiden. 3 jaar garantie ruimte werd een spectaculaire show opgevoerd met aan het ein de uiteraard de onthulling van de nieuwe Fiesta. Aansluitend was er direct de mogelijkheid om te Fiesta niet alleen aan te raken, maar ook daadwerkelijk te rijden. Het is voor het eerst dat Ford voor een dergelijke op zet bij de introductie van een nieuwe auto heeft gekozen. Ui teraard is iedereen vanaf nu van harte welkom bij P. v.d. Ven aan de Kraaivenstraat om de nieuwe Fiesta te komen beproeven. Hij is al verkrijgbaar vanaf £22.995,=. goed herinneren: “De olie werd verkocht in flessen en blikken. We hadden nog geen afdak. Sinds 3 jaar voldoet ons station aan de laatste normen van Shell. Bovendien waren we een van de eerste die aan de streng ste milieunormen konden vol doen met een dampafzuiging en vloeistofdichte bestrating. Ook de shop is in formaat verdub beld, in vergelijking met Ir>o a het moment dat we op zelf ning overgingen. Al vele jaren wordt ons verkooppunt bemand door Franz en Henny. Service staat bij hen hoog in het vaan del. Mensen die bijvoorbeeld wat slechter ter been zijn, wor den altijd even geholpen.” Standaard airco De Neon wordt alleen als sedan geleverd. De auto heeft een breed kofferdeksel met daarin opgeno men het te laat geplaatste derde remlicht. De klep gaat precies tot op de bumper open, waardoor er nog altijd een redelijke tildrem- pel overblijft. Ook is het jammer dat de scharnieren een deel van het bagagevolume voor zich opei sen. Dat verklaart waarschijnlijk de niet meer dan normale inhoud van 371 liter, terwijl de bak veel groter overkomt. Om langere voorwerpen te vervoeren kan do achterbankrugleuning in een 60/40-verhouding worden neer geklapt. Complimenten moeten worden gegeven voor de interieurinrich ting. Zowel het ontwerp, het ma teriaalgebruik als de afwerking is veel minder Amerikaans dan van menig andere auto afkom stig uit dit werelddeel. Boven dien bewijst Chrysler met de Neon dat een interieur waarbij grijs overheerst absoluut niet saai hoeft te zijn. Chrysler heeft dit bereikt door donkere en lich tere tinten grijs smaakvol te combineren en de keurige bekle- dingsstof ook op de portieren te laten terugkomen. Bov fleuren de vier witte v ten van het instrumentalu geheel enorm op en is de mi console afgewerkt met een zende, metaal achtige kunststof. Het stuurwiel en de pookknop zijn met leer overtrokken, alleen is het typisch dat het midden- kussen van het stuur verkeerd om gemonteerd lijkt te zijn. De voorportierruiten worden elek trisch geopend en gesloten en de buitenspiegels veranderen ook met een druk op de knop van stand (ook verwarmd). Uiteraard zijn twee airbags standaard, ter wijl over zij-airbags niet wordt stuurkolom en een interval op de gesproken. Erg prettig is dat Ch- ruitenwissers. Kortom, een bij- rysler alle versies van de Neon zonder complete auto, standaard voorziet van aircondi tioning, een voorziening die aan populariteit flink heeft gewon nen, maar in deze klasse nog steeds niet algemeen is. De stoe len zijn niet overdreven groot, maar bieden een comfortabele zit en een 5 De acht x twee tot drie volwassei de hoofdruimte houdt1 de aflopende dakliji Het is jammer dat g sen zelfs met het hoofd tegen de achterruit aan zit, in plaats van tegen het beklede dak. Andere uitrustingselementen zijn onder meer een radiovoorbereiding met ie en zes luidsprekers, een rilizer, vier bekerhouders, itel afsluitbaar j<uun.«stje, digitale kilo meter- en dagteller, kaartenvak- ken in de portieren, verstelbare de 100 km/u en haalt een top van 165 km/u, terwijl het gemiddelde verbruik beperkt blijft tot 6,4 liter per 100 km. Het onderstel is gebouwd op stabiliteit en comfort. De standaarduitrusting is al be hoorlijk compleet met onder meer ABS, airbags, radio/cassettespeler, boordcom puter en getint glas. Er zijn drie verschil lende uitrustingsvarianten die allemaal een handige oplaadbare zaklamp in de dakconsole hebben. Bij het openen van de achterdeur verlicht deze de bagageruim te, maar in een handomdraai kan ie wor den uitgenomen om buiten de auto dienst te doen. Een detail dat aangeeft dat de ontwerpers veel oog voor detail hebben gehad. I I I I I I I I I I BOVAG I tofs voor het komende jaar, ter wijl deze auto absoluut veel meer potentie heeft. Let wel, we spre ken hier van een nieuwe Neon en zeker niet over een facelift. De auto is in alle richtingen lichtjes gegroeid, hij is net geen 4.40 me ter lang en met 1,72 meter be hoorlijk breed. Ook de wielbasis van 2,67 meter mag er zijn. Het uiterlijk van de nieuwe Neon draagt elementen die nog naar zijn voorganger verwijzen, maar heeft ook kenmerken van onder meer de grote 300 M. Nog steeds kijkt de auto vrolijk uit zijn ron de ogen, in dit geval heldere lich- tunits. De voorbumper loopt keu rig in de spatborden over en op denken. Daarvan vinden we in de Neon niets meer terug. De auto is voor een Amerikaan zelfs een beetje stug te noemen, zon der dat we aanmerkingen heb ben op het comfort. De carrosse rie reageert wel wat op bochten, maar zeker niet extreem, terwijl wegoneffenheden keurig worden opgevangen. De stuurbekrachti ging werkt alles behalve vaag. Standaard heeft de Neon schijf remmen voor en trommels ach ter, terwijl ABS samen met trac tion control tegen een forse meerprijs van f.2.700,= kan wor den bijbesteld. En dan resten nog twee belang rijke gegevens van de nieuwe Neon, de prijzen en het feit dat de auto wordt geleverd met 3 jaar zogenaamde bumper-tot- bumper garantie (maximaal Yaris Verso is vanaf nu te zien in de showroom van Autobedrijf Autonova aan de Ringbaan Noord. De Yaris Verso biedt plaats aan vijf per sonen en is vooral ontwikkeld voor actie ve, jonge gezinnen. De verrassend vorm gegeven Yaris heeft een onverwacht grote binnen ruimte die in etappes kan uitgroeien tot maar liefst 2160 liter. De achterbank kan in twee delen onder de voorstoelen worden weggeklapt, zodat men nooit met een losse bank of stoelen hoeft te sjau- wen. Onder de motorkap ligt een 1,3 liter motor van 86 pk door toepassing van variabele kleptiming. De Yaris Verso sprint hier mee in slechts 12,5 seci den vanuit stilstand m een klok erin en later een elek trische variant. Het ging toen om nog maar één soort benzine. Na de oorlog werd de Bataafse Pretoleum Maatschappij omge doopt tot Shell. Vanwege de lange samenwer king tussen Van der Boom en Shell kunnen klanten op dit mo ment een spaarkaart krijgen waarop al 1 stempel staat. Als men er nog negen bij verzamelt, kunnen Franse geurtjes gekocht worden tegen een gereduceerd tarief. Voor iedere 15 liter brandstof of 3 liter mengsmering dfbedïe men een stemPe>- Het gaat Jaren 6 zowel om mannen- als vrouwen- geuren. Een flacon van 300 ml. kost normaal £14,95 maar kan met een volle spaarkaart voor £4,95 worden aangeschaft. Ove rigens is Van der Boom een van de weinige tankstations die nog mengsmering verkopen. Wat be treft afrekensystemen is het be drijf ook met z’n tijd meegegaan. Alle credit-cards en fleetkaarten worden geaccepteerd. Met de Yaris Verso introduceert Toyota een nieuwe dimensie in gezinsauto’s. Door zijn aparte vormgeving en grote ruimte-aanbod gekoppeld aan zijn prima rij-eigenschappen is het een verrassende nieuwkomer in autoland. Deze nieuwe 60.000 km), 5 jaar of80.000 km garantie op het enussiesysteem (uitlaat en katalysator) en 7 jaar met een onbeperkte kilo- metrage op de carrosserie. Met een prijs van £38.995,= is de Neon LE automaat op twee na de duurste Neon. Dezelfde auto met vijfbak kost £35.995,=. Wie genoegen neemt met 14 inch wielen en zaken als de afstandsbediening op de cen trale vergrendeling, de hoofd steunen achterin, de stoots trips eh. de lederen bekleding op stuurwiel en pookknop kan mis sen is voor slechts £33.995,= al klaar. Kortom, de prijs van een mid denklasser voor een auto uit een hoger segment. Afgelopen donderdag is de nieuwe Ford Fiesta op wel zeer feestelijke wijze bij de Tilburgse Ford-dealer P. v.d. Ven geïntro duceerd. Iedereen in de regio die tot de zogenaamde trendgroep behoorde, dat wil zeggen rijders van jonge auto’s in de Fiesta- klasse, kregen een mailing thuis van Ford en P. v.d. Ven met een uitnodiging om de feestelijke in troductie van de vernieuwde Fiesta mee te maken. Maar liefst 300 mensen gaven hieraan gevolg, waardoor het rond een uur of zeven in de avond al ge zellig druk was in de showroom. Er stond een uitgebreid buffet diner klaar en in een aparte Precies 60 jaar geleden sloot Au tobedrijf Van der Boom een con tract af bij de Bataafse Petrole um Maatschappij, de voorloper van Shell, voor levering van benzine en oliën. In eerste in stantie werd die benzine gele verd in 20 liter blikken, later ge volgd door een benzinepomp inet achter een deurtje het handmatige pompmechanisme. Eerst moest 5 liter handmatig worden opgepompt om deze dan Vervolgens in de brandstoftank van de auto te legen. Deze pomp stond aan de Van Hogendorp straat tegen de gevel van de toenmalige vestiging van Van der Boom. De eerste pomp werd gevolgd door een exemplaar met de grille staat het gevleugelde Chrysler-logo. De stootstrips, die vanaf de LE standaard aanwezig zijn, worden in de carrosserie- kleur gespoten evenals de por- tiergrepen. De zwarte ruitomlijs- ting en buitenspiegels zorgen voor het contrast. Bekijken we het profiel dan valt de bolle dak lijn op die precies boven de C-stijl zijn hoogste punt bereikt. De achterkant doet nog het meest denken aan de 300 M door de vorm van de lichtunits en de ma nier waarop de schermen in de bumper overlopen. De Neon LE staat standaard op 15 inch sta len wielen met vijfspaaks wiel doppen. Er zijn tien verschillen de lakkleuren verkrijgbaar, waarbij zonder bijbetaling alleen kan worden gekozen voor zwart en rood. De andere tinten zijn metaal- of micalakken, waarvan er zelfs vier alleen op speciale be stelling verkrijgbaar zijn. Over het geheel genomen is de Chrys ler Neon een prettige verschij ning die veel serieuzer en ook chiquer overkomt dan zijn voor ganger. Een auto bovendien, die een eigen gezicht toont en veel beter aansluit bij wat de Europe se concurrentie aanbiedt. De nieuwe Yaris Verso staat vanaf nu klaar bij Autonova aan de Ringbaar Noord 95 in Tilburg. U bent van harte welkom. Ruim tien jaar geleden kwam Chrysler terug naar Europa, in eerste instantie met de Voya- ger, Jeep-modellen en een handjevol ënormalei autois. Succes was er direct voor de ruimte- en terreinwagens, ter- wijl iedere poging om ook suc cesvol sedans te verkopen strandde in schoonheid. De GTS, ES, Saratoga, Neon en Stratus wisten wat verkoopcij- fers betreft niet te overtuigen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 25