Chrysler Neon 2.0i 16VLE automaat
AutoTest
1
Prettige verschijning
gelet!
LOON OP ZAND
Lekkere luchten vanwege 60 jaar
Van der Boom en Shell
Toyota Yaris Verso nu in de
showroom bij Autonova
E
E
44.900.-
Z:
Feestelijke diner-show ter introductie van Ford
Fiesta bij P. v.d. Ven
J
and|
CHRYSLER
w
-i.r J
DE AUTOMAAT Donderdag 25 november 1999 pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
>er 1999 «pagina 2
(CLUSIVE
16.750
(2.500
(2.750
(5.900
(6.750
(7.850
(1.750
013-5111437
ie
Technische gegevens:
Meer potentie
41
Verbruik:
Zand
De Hoe
Prijs:
i voorr
jzinnt
var
sto
wij u een
H 6-362450
13.900
13.500
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhanggewicht:
Prestaties:
V VOLVO-
rhoud
(2.500
(7J00
>9.500
19.900
sier voor de
^scheiden
^con-
laar
Chrysler Neon 2.0i 16V LE automaat
4 in lijn
1995 cc
87,5 x 83,mm
133 pk bij 5600 tr/min
177 Nm bij 4600 tr/min
lengte 4,39 meter, breedte 1,715 meter
1150 kg
450 kg (geremd)
topsnelheid 195 km/u
acceleratie 0-100 in 12,8 sec.
stadscyclus 11,7 liter/100 km
buitenwegcyclus 7,0 liter/100 km
gecombineerd 8,8 liter/100 km
£38.995,=
S;
5.900, -
17.900, -
17.900, -
12.900, -
30.900-
44.900-
E
51.900, -
9.900, -
8.900, -
7.900, -
ss
19.900, -
19.900, -
32.900, -
20.900, -
s
x
25.900, -
S
40.900, -
48.900, -
Daarom heeft Chrysl
nieuwe Neon een bes
doelstelling van slechts 400 au-
.89
140.000 km
130.000 km
175.000 km
58.000 km
25.000 km
170.000 km
105.000 km
80.000 km
autowereld zorgt nog nauwelijks voor ver-
B B rassingen en als er zich dan wel ÈÈn voor-
doet, valt dat des te meer op. De nieuwe Ch
rysler Neon is in de eerste plaats door zijn scherpe
prijs een enorme verrassing, maar komt ook op an
dere punten onverwacht uit de hoek. We reden de
LE-versie met drietraps automaat.
189.000 km
142.000 km
123.000 km
167.000 km
100.000 km
115.000 km
185.000 km
175.000 km
120.000 km
96.000 km
101.000 km
78.000 km
185.000 km
69.000 km
125.000 km
185.000 km
164.000 km
100.000 km
238.000 km
195.000 km
130.000 km
101.000 km
155.000 km
150000 km
125.000 km
95.000 km
125.000 km
95.000 km
9.000 km
jogt 12A 5175 AX Loon op
Telefoon (0416) 36 39 93
Fax (0416) 36 19 89
w model
...,21.000 km'99
....35.000 km'98
....31.000 km'97
180.000 km
90.000km
180.000 km
187.000 km
12.000 km
31.000 km
60.000 km
85.000 km
90.000 km
137.000 km
lieaan
ok heeft gewon-
sze klassenog
eds niet algemeen is.
zijn niet overdreven groot
bieden een comfortabel
n voldoende ondersteuning,
nterbank biedt plaats aan
?e tot drie volwassenen, maar
hoofdruimte houdt vanwege
aflopende daklijn niet over,
t is jammer dat grotere men-
zelfs met het hoofd tegen de
iterruit aan zit, in pla»^
„en het beklede dak. Ande
uitrustingselementen zijn o
meer een radiovoorbereidir
antenne en zes luid
iovendien immobilizer, viei
wijzerpla- een met de sleutt
entarium het dashboardkastje
lidden-
i glan-
'■nklanten
Sinds 1 januari 1966 is zowel
het Renault-dealerschap van
Van der Boom als het brandstof-
verkooppunt gevestigd op de
vertrouwde plek aan de Goirke-
straat. In eerste instantie stond
daar een voor die tijd zeer mo
dem pompeiland met twee pom
pen een soort van vissenkom
waarin de bediende zat en in
deze ‘shop’ waren lampen, olie
en poetsmiddelen te koop. Wil
van der Boom kan het zich nog
Amerika heeft in het verleden
menig slagschip voortgebracht
met een wegligging die inder
daad aan het woord ëschipf deed
Drietraps
Chrysler levert de Neon met
slechts ÈÈn motor, een 2 liter 16-
klepper bekend uit het vorige
model. De krachtbron levert met
133 pk bij 5600 tr/min een flink
vermogen en stelt ook met zijn
koppel van 177 Nm bij 4600
tr/min niet teleur. Een prettige,
soepele machine die onder som
mige omstandigheden nog net
iets stiller zou mogen zijn. In ons
testexemplaar werden de voor
wielen aangedreven via een drie
traps automaat. Je kunt je afvra
gen of men anno 1999 nog met
een drietraps automaat moet
aankomen, moeten het geen vier
trappen zijn? In het geval van de
Neon is het niet nodig. De bak
doet voorbeeldig zijn werk, scha
kelt niet met schokken en weet
het hele snelheidsbereik prima
over de drie overbrengingen te
verdelen. Bovendien valt ook de
invloed op de prestaties behoor
lijk mee. De automaat haalt een
top van 195 km/u en heeft 12,8
tellen nodig voor het sprintje
naar 100 km/u. Prima cijfers, die
in de praktijk netjes worden ge
haald. Maar zelfs het brandstof
verbruik blijft zeer binnen de
perken met een gemiddelde van
1 op 11 en dat terwijl de auto
toch 1150 kg weegt. Detankin-
houd van 47 liter lijkt wat be
scheiden.
3 jaar garantie
ruimte werd een spectaculaire
show opgevoerd met aan het ein
de uiteraard de onthulling van
de nieuwe Fiesta. Aansluitend
was er direct de mogelijkheid
om te Fiesta niet alleen aan te
raken, maar ook daadwerkelijk
te rijden. Het is voor het eerst
dat Ford voor een dergelijke op
zet bij de introductie van een
nieuwe auto heeft gekozen. Ui
teraard is iedereen vanaf nu van
harte welkom bij P. v.d. Ven aan
de Kraaivenstraat om de nieuwe
Fiesta te komen beproeven. Hij
is al verkrijgbaar vanaf
£22.995,=.
goed herinneren: “De olie werd
verkocht in flessen en blikken.
We hadden nog geen afdak.
Sinds 3 jaar voldoet ons station
aan de laatste normen van
Shell. Bovendien waren we een
van de eerste die aan de streng
ste milieunormen konden vol
doen met een dampafzuiging en
vloeistofdichte bestrating. Ook
de shop is in formaat verdub
beld, in vergelijking met Ir>o a
het moment dat we op zelf
ning overgingen. Al vele jaren
wordt ons verkooppunt bemand
door Franz en Henny. Service
staat bij hen hoog in het vaan
del. Mensen die bijvoorbeeld
wat slechter ter been zijn, wor
den altijd even geholpen.”
Standaard airco
De Neon wordt alleen als sedan
geleverd. De auto heeft een breed
kofferdeksel met daarin opgeno
men het te laat geplaatste derde
remlicht. De klep gaat precies tot
op de bumper open, waardoor er
nog altijd een redelijke tildrem-
pel overblijft. Ook is het jammer
dat de scharnieren een deel van
het bagagevolume voor zich opei
sen. Dat verklaart waarschijnlijk
de niet meer dan normale inhoud
van 371 liter, terwijl de bak veel
groter overkomt. Om langere
voorwerpen te vervoeren kan do
achterbankrugleuning in een
60/40-verhouding worden neer
geklapt.
Complimenten moeten worden
gegeven voor de interieurinrich
ting. Zowel het ontwerp, het ma
teriaalgebruik als de afwerking
is veel minder Amerikaans dan
van menig andere auto afkom
stig uit dit werelddeel. Boven
dien bewijst Chrysler met de
Neon dat een interieur waarbij
grijs overheerst absoluut niet
saai hoeft te zijn. Chrysler heeft
dit bereikt door donkere en lich
tere tinten grijs smaakvol te
combineren en de keurige bekle-
dingsstof ook op de portieren te
laten terugkomen. Bov
fleuren de vier witte v
ten van het instrumentalu
geheel enorm op en is de mi
console afgewerkt met een
zende, metaal achtige kunststof.
Het stuurwiel en de pookknop
zijn met leer overtrokken, alleen
is het typisch dat het midden-
kussen van het stuur verkeerd
om gemonteerd lijkt te zijn. De
voorportierruiten worden elek
trisch geopend en gesloten en de
buitenspiegels veranderen ook
met een druk op de knop van
stand (ook verwarmd). Uiteraard
zijn twee airbags standaard, ter
wijl over zij-airbags niet wordt stuurkolom en een interval op de
gesproken. Erg prettig is dat Ch- ruitenwissers. Kortom, een bij-
rysler alle versies van de Neon zonder complete auto,
standaard voorziet van aircondi
tioning, een voorziening die aan
populariteit flink heeft gewon
nen, maar in deze klasse nog
steeds niet algemeen is. De stoe
len zijn niet overdreven groot,
maar bieden een comfortabele zit
en een 5
De acht x
twee tot drie volwassei
de hoofdruimte houdt1
de aflopende dakliji
Het is jammer dat g
sen zelfs met het hoofd tegen de
achterruit aan zit, in plaats van
tegen het beklede dak. Andere
uitrustingselementen zijn onder
meer een radiovoorbereiding met
ie en zes luidsprekers, een
rilizer, vier bekerhouders,
itel afsluitbaar
j<uun.«stje, digitale kilo
meter- en dagteller, kaartenvak-
ken in de portieren, verstelbare
de 100 km/u en haalt een top van 165
km/u, terwijl het gemiddelde verbruik
beperkt blijft tot 6,4 liter per 100 km. Het
onderstel is gebouwd op stabiliteit en
comfort. De standaarduitrusting is al be
hoorlijk compleet met onder meer ABS,
airbags, radio/cassettespeler, boordcom
puter en getint glas. Er zijn drie verschil
lende uitrustingsvarianten die allemaal
een handige oplaadbare zaklamp in de
dakconsole hebben. Bij het openen van de
achterdeur verlicht deze de bagageruim
te, maar in een handomdraai kan ie wor
den uitgenomen om buiten de auto dienst
te doen. Een detail dat aangeeft dat de
ontwerpers veel oog voor detail hebben
gehad.
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
BOVAG
I
tofs voor het komende jaar, ter
wijl deze auto absoluut veel meer
potentie heeft. Let wel, we spre
ken hier van een nieuwe Neon en
zeker niet over een facelift. De
auto is in alle richtingen lichtjes
gegroeid, hij is net geen 4.40 me
ter lang en met 1,72 meter be
hoorlijk breed. Ook de wielbasis
van 2,67 meter mag er zijn. Het
uiterlijk van de nieuwe Neon
draagt elementen die nog naar
zijn voorganger verwijzen, maar
heeft ook kenmerken van onder
meer de grote 300 M. Nog steeds
kijkt de auto vrolijk uit zijn ron
de ogen, in dit geval heldere lich-
tunits. De voorbumper loopt keu
rig in de spatborden over en op
denken. Daarvan vinden we in
de Neon niets meer terug. De
auto is voor een Amerikaan zelfs
een beetje stug te noemen, zon
der dat we aanmerkingen heb
ben op het comfort. De carrosse
rie reageert wel wat op bochten,
maar zeker niet extreem, terwijl
wegoneffenheden keurig worden
opgevangen. De stuurbekrachti
ging werkt alles behalve vaag.
Standaard heeft de Neon schijf
remmen voor en trommels ach
ter, terwijl ABS samen met trac
tion control tegen een forse
meerprijs van f.2.700,= kan wor
den bijbesteld.
En dan resten nog twee belang
rijke gegevens van de nieuwe
Neon, de prijzen en het feit dat
de auto wordt geleverd met 3
jaar zogenaamde bumper-tot-
bumper garantie (maximaal
Yaris Verso is vanaf nu te zien in de
showroom van Autobedrijf Autonova aan
de Ringbaan Noord.
De Yaris Verso biedt plaats aan vijf per
sonen en is vooral ontwikkeld voor actie
ve, jonge gezinnen. De verrassend vorm
gegeven Yaris heeft een
onverwacht grote binnen
ruimte die in etappes kan
uitgroeien tot maar liefst
2160 liter. De achterbank
kan in twee delen onder
de voorstoelen worden
weggeklapt, zodat men
nooit met een losse bank
of stoelen hoeft te sjau-
wen. Onder de motorkap
ligt een 1,3 liter motor van
86 pk door toepassing van
variabele kleptiming. De
Yaris Verso sprint hier
mee in slechts 12,5 seci
den vanuit stilstand m
een klok erin en later een elek
trische variant. Het ging toen
om nog maar één soort benzine.
Na de oorlog werd de Bataafse
Pretoleum Maatschappij omge
doopt tot Shell.
Vanwege de lange samenwer
king tussen Van der Boom en
Shell kunnen klanten op dit mo
ment een spaarkaart krijgen
waarop al 1 stempel staat. Als
men er nog negen bij verzamelt,
kunnen Franse geurtjes gekocht
worden tegen een gereduceerd
tarief. Voor iedere 15 liter
brandstof of 3 liter mengsmering
dfbedïe men een stemPe>- Het gaat
Jaren 6 zowel om mannen- als vrouwen-
geuren. Een flacon van 300 ml.
kost normaal £14,95 maar kan
met een volle spaarkaart voor
£4,95 worden aangeschaft. Ove
rigens is Van der Boom een van
de weinige tankstations die nog
mengsmering verkopen. Wat be
treft afrekensystemen is het be
drijf ook met z’n tijd meegegaan.
Alle credit-cards en fleetkaarten
worden geaccepteerd.
Met de Yaris Verso introduceert Toyota
een nieuwe dimensie in gezinsauto’s.
Door zijn aparte vormgeving en grote
ruimte-aanbod gekoppeld aan zijn prima
rij-eigenschappen is het een verrassende
nieuwkomer in autoland. Deze nieuwe
60.000 km), 5 jaar of80.000 km
garantie op het enussiesysteem
(uitlaat en katalysator) en 7
jaar met een onbeperkte kilo-
metrage op de carrosserie. Met
een prijs van £38.995,= is de
Neon LE automaat op twee na
de duurste Neon.
Dezelfde auto met vijfbak kost
£35.995,=. Wie genoegen neemt
met 14 inch wielen en zaken als
de afstandsbediening op de cen
trale vergrendeling, de hoofd
steunen achterin, de stoots trips
eh. de lederen bekleding op
stuurwiel en pookknop kan mis
sen is voor slechts £33.995,= al
klaar.
Kortom, de prijs van een mid
denklasser voor een auto uit
een hoger segment.
Afgelopen donderdag is de
nieuwe Ford Fiesta op wel zeer
feestelijke wijze bij de Tilburgse
Ford-dealer P. v.d. Ven geïntro
duceerd. Iedereen in de regio die
tot de zogenaamde trendgroep
behoorde, dat wil zeggen rijders
van jonge auto’s in de Fiesta-
klasse, kregen een mailing thuis
van Ford en P. v.d. Ven met een
uitnodiging om de feestelijke in
troductie van de vernieuwde
Fiesta mee te maken. Maar
liefst 300 mensen gaven hieraan
gevolg, waardoor het rond een
uur of zeven in de avond al ge
zellig druk was in de showroom.
Er stond een uitgebreid buffet
diner klaar en in een aparte
Precies 60 jaar geleden sloot Au
tobedrijf Van der Boom een con
tract af bij de Bataafse Petrole
um Maatschappij, de voorloper
van Shell, voor levering van
benzine en oliën. In eerste in
stantie werd die benzine gele
verd in 20 liter blikken, later ge
volgd door een benzinepomp
inet achter een deurtje het
handmatige pompmechanisme.
Eerst moest 5 liter handmatig
worden opgepompt om deze dan
Vervolgens in de brandstoftank
van de auto te legen. Deze pomp
stond aan de Van Hogendorp
straat tegen de gevel van de
toenmalige vestiging van Van
der Boom. De eerste pomp werd
gevolgd door een exemplaar met
de grille staat het gevleugelde
Chrysler-logo. De stootstrips, die
vanaf de LE standaard aanwezig
zijn, worden in de carrosserie-
kleur gespoten evenals de por-
tiergrepen. De zwarte ruitomlijs-
ting en buitenspiegels zorgen
voor het contrast. Bekijken we
het profiel dan valt de bolle dak
lijn op die precies boven de C-stijl
zijn hoogste punt bereikt. De
achterkant doet nog het meest
denken aan de 300 M door de
vorm van de lichtunits en de ma
nier waarop de schermen in de
bumper overlopen. De Neon LE
staat standaard op 15 inch sta
len wielen met vijfspaaks wiel
doppen. Er zijn tien verschillen
de lakkleuren verkrijgbaar,
waarbij zonder bijbetaling alleen
kan worden gekozen voor zwart
en rood. De andere tinten zijn
metaal- of micalakken, waarvan
er zelfs vier alleen op speciale be
stelling verkrijgbaar zijn. Over
het geheel genomen is de Chrys
ler Neon een prettige verschij
ning die veel serieuzer en ook
chiquer overkomt dan zijn voor
ganger. Een auto bovendien, die
een eigen gezicht toont en veel
beter aansluit bij wat de Europe
se concurrentie aanbiedt.
De nieuwe Yaris Verso staat vanaf nu
klaar bij Autonova aan de Ringbaar
Noord 95 in Tilburg. U bent van harte
welkom.
Ruim tien jaar geleden kwam
Chrysler terug naar Europa, in
eerste instantie met de Voya-
ger, Jeep-modellen en een
handjevol ënormalei autois.
Succes was er direct voor de
ruimte- en terreinwagens, ter-
wijl iedere poging om ook suc
cesvol sedans te verkopen
strandde in schoonheid. De
GTS, ES, Saratoga, Neon en
Stratus wisten wat verkoopcij-
fers betreft niet te overtuigen.