UIVIIICICI
ag
VI
Hyundai Atos Spirit
Nieuwe Volvo V70
Nieuwe
BMW 3-serie cabrio
O
Millennium-
actiebij
Citroën
TVvee stromen beleid
ES DAIHATSU
sr 1999 pagina 22
t
Jaargang 11 nr 45 Donderdag 25 november 1999 Oplage 104.000
pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Autotest Chrysler Neon 2.0i 16VLE automaat
Deze week
DEALERS
Hoge snelheid
.01315430022
.01315422133
.01315423030
.04161363412
.01315943943
.01315053944
.01315331206
.01314683911
Dakspoiler
.01314634355
.01315364011
.01315420143
.01314647676
.01315363924
.01315355575
.01315355655
.01315351035
Muisgrijs
Lees verder bladzijde 5
.01315321411
Tony Vos
trappen e.d.
Onderhoud
ere etc.
Reparatie
APK Keuringen
Schade herstel
W
?x),
CHEN.
Off. Sub Dealer
AUTOBEDR. J.PAYMANS
BEDRIJFSWEG 2, OISTERWIJK, TEL. 013-5282324
ing,
delen
Afgelopen week maakte ik voor
het eerst kennis met de Thalys,
een uitermate comfortabel ver-
1 voermiddel, deze hoge snel
heidstrein tussen Schiphol en
het Gare du Nord in Parijs. De
wagons zijn ruim van omzet,
waardoor passagiers over meer
dan voldoende leefruimte be
schikken. De stoelen zijn goed
verstelbaar, er is een uitklapta-
feitje en de inrichting is mo
dern waar het ët materiaalge
bruik betreft. Indien gewenst
wordt er een maaltijd geser
veerd die sterk aan vliegtuig-
voedsel doet denken. Een groot
voordeel is dat als men een
kaartje heeft, men niet een uur
van te voren aanwezig hoeft te
zijn en toch staat men vanuit
Amsterdam in 4 uur in Parijs.
Van de hoge snelheden tot zotn
300 km/u merkje tijdens de
reis eigenlijk niet veel. Alleen
zie je dat de autots op de snel
weg langzamer gaan; maar
dat is alles.
Toch moest ik tijdens deze trip
terugdenken aan mijn bezoek,
enkele jaren geleden, aan de in
aanbouw zijnde kanaaltunnel.
Daar werd het op dat moment
nog in de planning zijnde tra
ject van Londen naar Amster
dam doorgenomen. ïVanafde
kanaaltunnel rijdt men over
een hoge snelheidslijn door
Frankrijki, hoor ik de man nog
zeggen. iMaar ja, in Belgiï
daar zal het nog wel even du
ren voordat ze over hoge snel
heidslijnengaan nadenken, u
weet hoe dat gaat,i voegde hij
er schertsend aan toe. iEn dan
ëenmaal in Nederland via en
kele tussenstops naar Amster
dam./ Maar nu de praktijk!
Frankrijk had deze lijnen al
voor de TGV. Engeland heeft
ze nog steeds niet, maar in Bel-
gil wordt al tot en met Brussel
snel gereden. De trip van Pa
rijs naar Brussel duurt zo
doende niet meer dan 1 uur en
20 minuten. Dan nog een klein
halfuurtje naar Antwerpen en
daarna? Maar liefst twee uur
met tussenstops in Roosen
daal, Rotterdam en Den Haag
om uiteindelijk op Schiphol te
geraken. En wie dan in hartje
Amsterdam moet zijn, moet
nog even een boemeltje nemen.
En wij maar gemakkelijk
grapjes maken over onze zui
derburen. Zij hebben al een
hoge snelheidslijn, terwijl ons
kabinet nu pas bezig is met de
aanbesteding. Dan zijn we
toch al weer gauw eenjaar of
vijf verder voordat er über
haupt een trein kortstondig
300 km/u door ons land kan
rijden...
men-
g van de
ie klant gratis
ie van
de Saxo en
De opbergruimte is flexibel uit
gevoerd. Dat betekent dat de ba-
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
i
bruari bij de
te bewonder
10 januari c
De nieuwe Volvo is vanaf half fe-
ie Nederlandse dealers
eren, maar kan al vanaf
officieel worden be-
De Atos Spirit heeft altijd vijf
deuren die een royale toegang
geven tot het interieur en de ba
Redactie:
Tony Vos
Tel. 0495/430930
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
kant aans
buitenzijde.
Atos Spirit i
veaus.
zien van een v
openen achter
uit handmc
tenspiegels,
voorportiek'
onde
detoevc
veau tre
centrale
een hoem
neerklap'
De SLuv is
de genoer
De bestaande
heet voortaan
om het onder
technisch ide
te geven. Eer
richtten’
Motor Show ove
en dit model kqi
Hyundai
ropa. Dat
In het segment kleine stadsauto's is het Koreaanse
Hyundai sinds vorig jaarpresent met de Atos, een
kleine ruimtewagen met een onverwacht grote bin
nenruimte. Toch spreekt dit model met zijn vier
kante vormen lang niet iedereen aan en daarom
was er plaats naast de Atos voor een tweede kleine
auto, de Atos Spirit.
i Hyundai Atos
i Atos Multi, dit
srscheid tussen de
lentieke auto’s aan
srder dit jaar be-
i we vanaf de Seoul
1-ver de Kia Visto
lmucs Komt nu als
i Atos Spirit naar Eu
ropa. Dat vraagt om een nade
re uitleg van de importeur.
geeft de auto wel nadrukkelijk
een Aziatische uitstraling. De
bumpers worden bij alle varian
ten in de carrosseriekleur gespo
ten met aan de bovenkant zwar
te stootranden. Ook de
stootstrips op de flanken zijn
zwart evenals de ruitomlijsting
en de buitenspiegelbehuizing.
De luxueuze SLX heeft ook mee
gespoten portiergrepen. Wel
hebben alle varianten weer een
sportieve dakspoiler met direct
eronder het hoog geplaatste der
de remlicht. De vormgeving aan
de achterkant is fantasievol met
achterlichten die keurig op de
ruit aansluiten, een chromen
omlijsting van de nummerplaat-
behuizing en de reeds genoemde
jegëspoten
iler en wisser.
auto nog ver-
ekleed met
len. Hyundai
Ibare
ten
Er is absoluut fantasie gebruikt
bij de inrichting van het interi
eur. De drie klokken van het
dashboard worden wat vorm be-
Alfa Romeo
Wouters
•BMW
Renova
Chrysler
Chrysler L op Zand...0416I363993
Citroën
Daewoo
Auto Braat Tilb01314680044
Daihatsu
Ad v.d. Wouw.
Ford
P.v.d.Ven
•Ford
Van Rijn
Honda
De Graaft.01315802020
•Kia
Schapendonk
Mazda
Van Heumen01315478980
Mercedes Benz
Autoparc04161361553
Mitsubishi
Kluitmans013I5443330
Nissan
Denissen.
Opel
Gebr. Vullings01314680468
Peugeot
Collaris
Peugeot
Spijkers Goirle01315347771
Renault
Van der Boom
Rover
Bink
•Seat/Saab
Zuidoost
•Seat
Auto Noordhoek.,.01314553678
Skoda
Elan
Subaru
Dekkers
Suzuki
Gijsbers
Toyota
Autonova
Volvo
Van Roosmalen ....01315840000
VWIAudi
Auto Bongers.
aansluiting bij de vrolijke
- “ijde. Hyundai kent bij de
Spirit drie uitrustingsni-
3. De basisversie is al voor-
i van buitenuit te
erklep, van binnen
matig verstelbare bui-
els, elektrisch bediende
Verruiten en een start-
ierbreker. Deze auto draagt
/oeging LX. Op het SX-ni-
treffen we als extra’s de
aale portiervergrendeling
'■“edenplank en een in fei»
"klapbare achterbank.
5LX is uiterst compleet met
ïmde airbag, maar ook
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
optimaal het lichaam van de be
stuurder of passagier opvangt.
De achterpassagiers krijgen ex
tra bescherming door de rolbeu-
gels die in de hoofdsteunen zijn
geïntegreerd. Uiteraard zijn
twee airbags, twee sidebags en
tractiecontrole standaard. Te
gen meerprijs kan DSC worden
besteld, het rijstabiliteitssys-
teem.
gageruimte aanzienlijk groter
wordt als de kap is gesloten (300
liter). Verder heeft de kap voor
taan een krasvaste glazen ach
terruit met verwarming. In het
interieur introduceert BMW
voor het eerst in deze klasse
stoelen waarbij de veiligheids
gordels in de rugleuning zijn
verwerkt.
Dat betekent dat de gordel onge
acht de stand van de stoel altijd
Royaal voor het volgende zomer
seizoen introduceert BMW de
nieuwe 3-serie cabriolet die naar
verwachting vanaf april volgend
jaar leverbaar zal zijn. De eerste
variant wordt de 323Ci cabrio
met een 170 pk sterke 2,5 liter 6
cilinder lijnmotor. Andere mo-
torvarianten volgen in de loop
van het jaar. De nieuwe cabrio
let heeft de bestaande coupé als
basis, maar door het ontbreken
van het dak heeft de auto toch
een heel andere uitstraling. Het
front mag inmiddels bekend ver
ondersteld worden met de dub
bele ronde koplampen en de
BMW-nieren met dikke chro
men omlijsting. De cabriokap
wordt netjes onder een klep op
geborgen.
De Automaat is een uitgave
I van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en Oms
treken, verschijnt in geheel Til
burg, Goirle, Riel, Loon op Zand,
Udenhout, Berkel Enschot, Oister-
wijk, Moergestel en Hilvarenbeek.
gageruimte. Het bagagevólume
wordt niet opgegeven, maar de
Atos Spirit kan zich absoluut
meten met grotere auto’s uit het
B-segment en dan schatten we
het volume op een ruime 200 li
ter. Als de achterbank wordt
neergeklapt in twee gelijke de
len, is er in ieder geval ruim 900
liter voorhanden. Overigens
heeft het basismodel de achter
bank in één geheel.
mede in het naar een hoger plan
tillen van het rijplezier en de dy
namiek. Volvo gaat de nieuweling
introduceren allereerst in de
duurdere uitvoeringen met turbo
motoren, waarbij de topversie is
gebaseerd op de huidige T5-mo-
tor. De prestaties zijn echter ver
beterd en het brandstofverbruik
gereduceerd. Deze motor levert
250 pk en een maximum koppel
van 330 Nm dat volledig beschik-
2400 tot 5300 tr/min. De auto
haalt de 100 km/u vanuit stil
stand in 7,1 seconden. Het gemid
delde verbruik ligt volgens de hui
dige Europese meetcyclus op 9,3
liter per 100 km/u.
Op 10 januari presenteert Volvo
zowel in Brussel als Detroit de op
volger van de V70, een gloednieu
we Estate. De eerste officiële foto
van de achterzijde is inmiddels
vrijgegeven. De auto deelt zijn on
derstel met de huidige S80, terwijl
alleen al uit de vorm van de ach
terlichten ook dezelfde design-
richting kan worden afgeleid. Er
is veel tijd en energie gestoken in
het optimaliseren van de veilig-
een digitale klok, getint glas,
gordelspanners voor, in hoogte
verstelbare hoofdsteunen op de
achterbank en een opbergvak
onder de bestuurdersstoel. De
SLX is ook verkrijgbaar met
een optionele stuurbekrachti
ging en een drietraps automaat
met elektronische regeling.
Kia werd vorig jaar door
Hyundai overgenomen. Van
wege de Azië-crisis was de
vraag naar kleine auto’s in
Korea plotseling zeer hoog.
Hyundai had al de Atos in dit
segment en het leve D
gramma van Kia werd met
Visto uitgebreid. Maar de Kia
Visto is een product dat Hyun
dai sinds 1997 al in haar fa
briek in India produceert. In
middels loopt de Visto voor de
eigen markt met een Kia-bad- BUUBI o WJ1
ge in de Hyundai-fabriek in je-rood, fel-geel en tropi
Ulsan van de band. En de Vis- Dus, ondanks zij,
to komt nu als Hyundai Atos - -
Spirit naar Europa.
Het feit dat beide Atos-model-
len technisch gelijk zijn, is
niet van het uiterlijk af te le
zen. De Spirit is wat lager en
ook wat boller van vormge
ving. Uit de grote, bolle kop
lampen blijkt de gelijkenis
wellicht nog het meest. Bij het
front springt de chromen gril
le direct in het oog, maar dit
treft door de overkapping ge
volgd. Ronde accenten vinden
we bij de uitstroomopeningen en
de roosters waarachter stan
daard twee luidsprekers voor de
radio zijn geplaatst. In het viers-
pakige stuurwiel zit alleen in de
SLX-uitvoering standaard een
airbag, terwijl een tweede exem
plaar helaas niet tot de moge
lijkheden behoort.
De bekleding van het meubilair
en de deurpanelen heeft de
hoofdkleur muisgrijs met rode
en blauwe accenten erin verwe
ven. Daardoor fleurt het geheel
aardig op en krijgt de binnen-
Citroën neemt alvast een voor
proefje op het millenniumfeest met
knallende aanbiedingen en een
speciale serie van de Xantia en
Xsara. Op alle nieuwe persoi
auto’s met uitzondering1
speciale series mag de kl
accessoires ter waarde
f.l.500,= ditkiezen. Op t
Xsara kan in plaats daarvan air
conditioning worden gekozen voor
f.990,in plaats van normaal
f.2.500,=. De Xantia kan verder
gratis met ABS worden geleverd
als deze voorziening op het geko
zen model al niet standaard is.
De speciale Xsara Millésime is er
met een 1.4i, 1.6i en 1.9D motor
als Berline en Break. Bij de Xantia
in deze speciale uitgave kan de
klant kiezen voor de 1.8 16V en 2.0
16V alsmede de 90 pk HDi, ook
hier als Berline en Break. Afhan
kelijk van het gekozen type zijn
deze auto’s uitgerust met ABS, air
co, velours bekleding en metaal-
lak. De Xsara Millésime is er vanaf
f.35.400,= en de Xantia begint in
deze uitvoering bij f.44.950,=. Het
klantenvoordeel loopt bij deze
auto’s uiteen van f.1.950,= tot
f.2.540,=.
Het gamma bestelwagens wordt in
deze actietijd niet vergeten. Voor
f.870,excl. BTW kan de Berlingo
worden voorzien van stuurbe
krachtiging, een comfortpakket,
achterruitenwisser en achterruit-
verwarming of zonder meerprijs
voor f.1.000,= aan zelf uitgekozen
accessoires. De Citroën Jumper
kent een voordeel van f.2.175,=
excl. BTW bij de aanschaf van een
dubbele cabine. Heeft de klant
hierin geen interesse, dan kan
voor hetzelfde bedrag aan inrich
ting, aanpassingen of accessoires
worden gekozen.
Maai
uct da
lijsting’
luizingen uc iro
elementen als meef
zeringspro- bumpers, dakspoik
verd met de Uiteraard kan de auto
der worden aangei
lichtmetalen wiele
levert deze Atos in voorspel!
kleuren als zwart, rood, wit i
zilvergrijs, maar wie eens wat
anders wil kan kiezen voor oran-
pisch
groen. Dus, ondanks zijn be
scheiden lengte van net geen 3,5
meter valt de Atos als men dat
wil absoluut op.
KMJ 764