UIVIIICICI ag VI Hyundai Atos Spirit Nieuwe Volvo V70 Nieuwe BMW 3-serie cabrio O Millennium- actiebij Citroën TVvee stromen beleid ES DAIHATSU sr 1999 pagina 22 t Jaargang 11 nr 45 Donderdag 25 november 1999 Oplage 104.000 pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Autotest Chrysler Neon 2.0i 16VLE automaat Deze week DEALERS Hoge snelheid .01315430022 .01315422133 .01315423030 .04161363412 .01315943943 .01315053944 .01315331206 .01314683911 Dakspoiler .01314634355 .01315364011 .01315420143 .01314647676 .01315363924 .01315355575 .01315355655 .01315351035 Muisgrijs Lees verder bladzijde 5 .01315321411 Tony Vos trappen e.d. Onderhoud ere etc. Reparatie APK Keuringen Schade herstel W ?x), CHEN. Off. Sub Dealer AUTOBEDR. J.PAYMANS BEDRIJFSWEG 2, OISTERWIJK, TEL. 013-5282324 ing, delen Afgelopen week maakte ik voor het eerst kennis met de Thalys, een uitermate comfortabel ver- 1 voermiddel, deze hoge snel heidstrein tussen Schiphol en het Gare du Nord in Parijs. De wagons zijn ruim van omzet, waardoor passagiers over meer dan voldoende leefruimte be schikken. De stoelen zijn goed verstelbaar, er is een uitklapta- feitje en de inrichting is mo dern waar het ët materiaalge bruik betreft. Indien gewenst wordt er een maaltijd geser veerd die sterk aan vliegtuig- voedsel doet denken. Een groot voordeel is dat als men een kaartje heeft, men niet een uur van te voren aanwezig hoeft te zijn en toch staat men vanuit Amsterdam in 4 uur in Parijs. Van de hoge snelheden tot zotn 300 km/u merkje tijdens de reis eigenlijk niet veel. Alleen zie je dat de autots op de snel weg langzamer gaan; maar dat is alles. Toch moest ik tijdens deze trip terugdenken aan mijn bezoek, enkele jaren geleden, aan de in aanbouw zijnde kanaaltunnel. Daar werd het op dat moment nog in de planning zijnde tra ject van Londen naar Amster dam doorgenomen. ïVanafde kanaaltunnel rijdt men over een hoge snelheidslijn door Frankrijki, hoor ik de man nog zeggen. iMaar ja, in Belgiï daar zal het nog wel even du ren voordat ze over hoge snel heidslijnengaan nadenken, u weet hoe dat gaat,i voegde hij er schertsend aan toe. iEn dan ëenmaal in Nederland via en kele tussenstops naar Amster dam./ Maar nu de praktijk! Frankrijk had deze lijnen al voor de TGV. Engeland heeft ze nog steeds niet, maar in Bel- gil wordt al tot en met Brussel snel gereden. De trip van Pa rijs naar Brussel duurt zo doende niet meer dan 1 uur en 20 minuten. Dan nog een klein halfuurtje naar Antwerpen en daarna? Maar liefst twee uur met tussenstops in Roosen daal, Rotterdam en Den Haag om uiteindelijk op Schiphol te geraken. En wie dan in hartje Amsterdam moet zijn, moet nog even een boemeltje nemen. En wij maar gemakkelijk grapjes maken over onze zui derburen. Zij hebben al een hoge snelheidslijn, terwijl ons kabinet nu pas bezig is met de aanbesteding. Dan zijn we toch al weer gauw eenjaar of vijf verder voordat er über haupt een trein kortstondig 300 km/u door ons land kan rijden... men- g van de ie klant gratis ie van de Saxo en De opbergruimte is flexibel uit gevoerd. Dat betekent dat de ba- Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur i bruari bij de te bewonder 10 januari c De nieuwe Volvo is vanaf half fe- ie Nederlandse dealers eren, maar kan al vanaf officieel worden be- De Atos Spirit heeft altijd vijf deuren die een royale toegang geven tot het interieur en de ba Redactie: Tony Vos Tel. 0495/430930 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg kant aans buitenzijde. Atos Spirit i veaus. zien van een v openen achter uit handmc tenspiegels, voorportiek' onde detoevc veau tre centrale een hoem neerklap' De SLuv is de genoer De bestaande heet voortaan om het onder technisch ide te geven. Eer richtten’ Motor Show ove en dit model kqi Hyundai ropa. Dat In het segment kleine stadsauto's is het Koreaanse Hyundai sinds vorig jaarpresent met de Atos, een kleine ruimtewagen met een onverwacht grote bin nenruimte. Toch spreekt dit model met zijn vier kante vormen lang niet iedereen aan en daarom was er plaats naast de Atos voor een tweede kleine auto, de Atos Spirit. i Hyundai Atos i Atos Multi, dit srscheid tussen de lentieke auto’s aan srder dit jaar be- i we vanaf de Seoul 1-ver de Kia Visto lmucs Komt nu als i Atos Spirit naar Eu ropa. Dat vraagt om een nade re uitleg van de importeur. geeft de auto wel nadrukkelijk een Aziatische uitstraling. De bumpers worden bij alle varian ten in de carrosseriekleur gespo ten met aan de bovenkant zwar te stootranden. Ook de stootstrips op de flanken zijn zwart evenals de ruitomlijsting en de buitenspiegelbehuizing. De luxueuze SLX heeft ook mee gespoten portiergrepen. Wel hebben alle varianten weer een sportieve dakspoiler met direct eronder het hoog geplaatste der de remlicht. De vormgeving aan de achterkant is fantasievol met achterlichten die keurig op de ruit aansluiten, een chromen omlijsting van de nummerplaat- behuizing en de reeds genoemde jegëspoten iler en wisser. auto nog ver- ekleed met len. Hyundai Ibare ten Er is absoluut fantasie gebruikt bij de inrichting van het interi eur. De drie klokken van het dashboard worden wat vorm be- Alfa Romeo Wouters •BMW Renova Chrysler Chrysler L op Zand...0416I363993 Citroën Daewoo Auto Braat Tilb01314680044 Daihatsu Ad v.d. Wouw. Ford P.v.d.Ven •Ford Van Rijn Honda De Graaft.01315802020 •Kia Schapendonk Mazda Van Heumen01315478980 Mercedes Benz Autoparc04161361553 Mitsubishi Kluitmans013I5443330 Nissan Denissen. Opel Gebr. Vullings01314680468 Peugeot Collaris Peugeot Spijkers Goirle01315347771 Renault Van der Boom Rover Bink •Seat/Saab Zuidoost •Seat Auto Noordhoek.,.01314553678 Skoda Elan Subaru Dekkers Suzuki Gijsbers Toyota Autonova Volvo Van Roosmalen ....01315840000 VWIAudi Auto Bongers. aansluiting bij de vrolijke - “ijde. Hyundai kent bij de Spirit drie uitrustingsni- 3. De basisversie is al voor- i van buitenuit te erklep, van binnen matig verstelbare bui- els, elektrisch bediende Verruiten en een start- ierbreker. Deze auto draagt /oeging LX. Op het SX-ni- treffen we als extra’s de aale portiervergrendeling '■“edenplank en een in fei» "klapbare achterbank. 5LX is uiterst compleet met ïmde airbag, maar ook Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 optimaal het lichaam van de be stuurder of passagier opvangt. De achterpassagiers krijgen ex tra bescherming door de rolbeu- gels die in de hoofdsteunen zijn geïntegreerd. Uiteraard zijn twee airbags, twee sidebags en tractiecontrole standaard. Te gen meerprijs kan DSC worden besteld, het rijstabiliteitssys- teem. gageruimte aanzienlijk groter wordt als de kap is gesloten (300 liter). Verder heeft de kap voor taan een krasvaste glazen ach terruit met verwarming. In het interieur introduceert BMW voor het eerst in deze klasse stoelen waarbij de veiligheids gordels in de rugleuning zijn verwerkt. Dat betekent dat de gordel onge acht de stand van de stoel altijd Royaal voor het volgende zomer seizoen introduceert BMW de nieuwe 3-serie cabriolet die naar verwachting vanaf april volgend jaar leverbaar zal zijn. De eerste variant wordt de 323Ci cabrio met een 170 pk sterke 2,5 liter 6 cilinder lijnmotor. Andere mo- torvarianten volgen in de loop van het jaar. De nieuwe cabrio let heeft de bestaande coupé als basis, maar door het ontbreken van het dak heeft de auto toch een heel andere uitstraling. Het front mag inmiddels bekend ver ondersteld worden met de dub bele ronde koplampen en de BMW-nieren met dikke chro men omlijsting. De cabriokap wordt netjes onder een klep op geborgen. De Automaat is een uitgave I van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Oms treken, verschijnt in geheel Til burg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oister- wijk, Moergestel en Hilvarenbeek. gageruimte. Het bagagevólume wordt niet opgegeven, maar de Atos Spirit kan zich absoluut meten met grotere auto’s uit het B-segment en dan schatten we het volume op een ruime 200 li ter. Als de achterbank wordt neergeklapt in twee gelijke de len, is er in ieder geval ruim 900 liter voorhanden. Overigens heeft het basismodel de achter bank in één geheel. mede in het naar een hoger plan tillen van het rijplezier en de dy namiek. Volvo gaat de nieuweling introduceren allereerst in de duurdere uitvoeringen met turbo motoren, waarbij de topversie is gebaseerd op de huidige T5-mo- tor. De prestaties zijn echter ver beterd en het brandstofverbruik gereduceerd. Deze motor levert 250 pk en een maximum koppel van 330 Nm dat volledig beschik- 2400 tot 5300 tr/min. De auto haalt de 100 km/u vanuit stil stand in 7,1 seconden. Het gemid delde verbruik ligt volgens de hui dige Europese meetcyclus op 9,3 liter per 100 km/u. Op 10 januari presenteert Volvo zowel in Brussel als Detroit de op volger van de V70, een gloednieu we Estate. De eerste officiële foto van de achterzijde is inmiddels vrijgegeven. De auto deelt zijn on derstel met de huidige S80, terwijl alleen al uit de vorm van de ach terlichten ook dezelfde design- richting kan worden afgeleid. Er is veel tijd en energie gestoken in het optimaliseren van de veilig- een digitale klok, getint glas, gordelspanners voor, in hoogte verstelbare hoofdsteunen op de achterbank en een opbergvak onder de bestuurdersstoel. De SLX is ook verkrijgbaar met een optionele stuurbekrachti ging en een drietraps automaat met elektronische regeling. Kia werd vorig jaar door Hyundai overgenomen. Van wege de Azië-crisis was de vraag naar kleine auto’s in Korea plotseling zeer hoog. Hyundai had al de Atos in dit segment en het leve D gramma van Kia werd met Visto uitgebreid. Maar de Kia Visto is een product dat Hyun dai sinds 1997 al in haar fa briek in India produceert. In middels loopt de Visto voor de eigen markt met een Kia-bad- BUUBI o WJ1 ge in de Hyundai-fabriek in je-rood, fel-geel en tropi Ulsan van de band. En de Vis- Dus, ondanks zij, to komt nu als Hyundai Atos - - Spirit naar Europa. Het feit dat beide Atos-model- len technisch gelijk zijn, is niet van het uiterlijk af te le zen. De Spirit is wat lager en ook wat boller van vormge ving. Uit de grote, bolle kop lampen blijkt de gelijkenis wellicht nog het meest. Bij het front springt de chromen gril le direct in het oog, maar dit treft door de overkapping ge volgd. Ronde accenten vinden we bij de uitstroomopeningen en de roosters waarachter stan daard twee luidsprekers voor de radio zijn geplaatst. In het viers- pakige stuurwiel zit alleen in de SLX-uitvoering standaard een airbag, terwijl een tweede exem plaar helaas niet tot de moge lijkheden behoort. De bekleding van het meubilair en de deurpanelen heeft de hoofdkleur muisgrijs met rode en blauwe accenten erin verwe ven. Daardoor fleurt het geheel aardig op en krijgt de binnen- Citroën neemt alvast een voor proefje op het millenniumfeest met knallende aanbiedingen en een speciale serie van de Xantia en Xsara. Op alle nieuwe persoi auto’s met uitzondering1 speciale series mag de kl accessoires ter waarde f.l.500,= ditkiezen. Op t Xsara kan in plaats daarvan air conditioning worden gekozen voor f.990,in plaats van normaal f.2.500,=. De Xantia kan verder gratis met ABS worden geleverd als deze voorziening op het geko zen model al niet standaard is. De speciale Xsara Millésime is er met een 1.4i, 1.6i en 1.9D motor als Berline en Break. Bij de Xantia in deze speciale uitgave kan de klant kiezen voor de 1.8 16V en 2.0 16V alsmede de 90 pk HDi, ook hier als Berline en Break. Afhan kelijk van het gekozen type zijn deze auto’s uitgerust met ABS, air co, velours bekleding en metaal- lak. De Xsara Millésime is er vanaf f.35.400,= en de Xantia begint in deze uitvoering bij f.44.950,=. Het klantenvoordeel loopt bij deze auto’s uiteen van f.1.950,= tot f.2.540,=. Het gamma bestelwagens wordt in deze actietijd niet vergeten. Voor f.870,excl. BTW kan de Berlingo worden voorzien van stuurbe krachtiging, een comfortpakket, achterruitenwisser en achterruit- verwarming of zonder meerprijs voor f.1.000,= aan zelf uitgekozen accessoires. De Citroën Jumper kent een voordeel van f.2.175,= excl. BTW bij de aanschaf van een dubbele cabine. Heeft de klant hierin geen interesse, dan kan voor hetzelfde bedrag aan inrich ting, aanpassingen of accessoires worden gekozen. Maai uct da lijsting’ luizingen uc iro elementen als meef zeringspro- bumpers, dakspoik verd met de Uiteraard kan de auto der worden aangei lichtmetalen wiele levert deze Atos in voorspel! kleuren als zwart, rood, wit i zilvergrijs, maar wie eens wat anders wil kan kiezen voor oran- pisch groen. Dus, ondanks zijn be scheiden lengte van net geen 3,5 meter valt de Atos als men dat wil absoluut op. KMJ 764

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 23