I
:RS
Daihatsu Move
AutoTest
a
Scholieren met
Mitsubishi naar Japan
Hyundai Accent
E DAIHATSU
n
Kleintjes worden groot
LER
Chevrolet kondigt
Le Mans 2000 deelname aan
tFF
B.V.
Autobedrijf Ad v.d. Wouw
DATO-dealers bezoeken
drukkerij van de Automaat
ES DAIHATSU
DE AUTOMAAT Donderdag 11 november 1999 pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
■r 1999 «pagina 2
T
Vinnige machine
U METEEN UIT
'T M-6 TRANS
BETER VOELT.
s. (NISSAN)
awicht:
Verbruik:
Prijs:
:XCL. VERWIJDERINGS
XCL. BTW VIA NISSAN
DEN. WWW.NISSAN.NL
Onderhoud
528 69 00
Schade herstel
I
Vervolg van bladzijde 1
2
f D E V
R
10.750,
24 maanden!
□ft
ibel
Reparatie
APK Keuringen
Accent op value-for-money
wordt de auto vergeleken met de
vooral Japanse concurrentie dan
loopt ie aardig in de pas. Boven
dien is het gezien de grote hoeveel
heid standaard features eenvoudig
om een kalere uitvoering voor een
lagere prijs te brengen in de toe
komst. Dit zal echter sterk afhan
kelijk zijn van wat u als consu
ment vraagt.
g koopavond.
),-+299,-p/m
5 35300 km
7 54550 km
1 99400 km
7 48200 km
7 82300 km
1 90100 km
1 66200 km
1 32800 km
1 143900 km
7 44100 km
uit
tins-
het rijden er alleen maar plezieriger
op maakt.
|tot 30-
landen
iovag-
irantiej
Loon op Zand, Kloosterstraat 20, tel. 0416-363412
Gisteren bezocht een afvaardiging van de bij de DATO (Dealer Associatie Tilburg en Omstreken) aange
sloten dealerbedrijven de drukkerij en zetterij waar wekelijks de Tilburgse Koerier en de Automaat
worden gelayout en gedrukt. Ze kregen de kans om de splinternieuwe drukkerij in het Belgische Berin
gen te bekijken waar deze krant sinds een week of drie van de hypermoderne persen loopt. Daarna ging
het gezelschap naar Hasselt waarbij de Tilburgse Koerier al 25 jaar wekelijks wordt gemaakt.
len.
Ier
likken over
i wordt
lelijk
i mgoe-
zijner
Officieel Daihatsu-dealer voor Tilburg e.o.
"Tfet Japanse merk Daihatsu is groot in
r-a kleine auto’s en ondanks een zeer compleet
JL JL programma zal de keuze de komende jaren
nog verder worden uitgebreid. Het bedrijf is gedeel
telijk in handen van Toyota en zal zich onder lei
ding van deze ’reus’ ook nadrukkelijk in deze rich
ting verder ontwikkelen. De nieuwe Move heeft z’n
vertrouwde concept behouden, maar is flink ge
groeid.
s geworden en
ijkere uitrus-
,elijkwaar-
ieze bak zijn i
t aan het
Ier en der
9.750,-
8.250,-
14.750,-
ten daarbuiten een prima vervoer
middel met veel gebruiksmogelijk
heden. Alleen op lange vakantierit-
ten zou men een grotere auto
verlangen.
ste tijd die we klokte tijdens de tests
zou ons op de eerste rij van de start
grid van de 24 Uren van 1999 ge
plaatst hebben.
rieur en een royaal uitzicht
iten. De auto heeft aan de
Off. Sub Dealer
AUTOBEDR. J.PAYMANS
BEDRIJFSWEG 2, OISTERWIJK, TEL. 013-5282324
10.750, -
9.750, -
8.250,-
14.750, -
12.750, -
27.750, -
17.750, -
13.750, -
3.750, -
13.750, -
26.750, -
14.750, -
34.750, -
Dat de Move groter is g
standaard een veel rijk
ting kent, is ook duidel
neembaar in de aanschafjprijs
vastgesteld op £22.995,=. Maa.
Voor de vierde keer organiseert
Mitsubishi het YFU Mitsubishi
Motors Dutch Scholarship,
waardoor Nederlandse scholie
ren in de leeftijd van 14 tot en
met 18 jaar kans maken op een
studiereis naar Japan om zo het
onderlinge begrip tussen beide
landen te bevorderen. Het gaat
om een vijfweekse studiereis
waaraan drie jongeren deel kun
nen nemen. Tijdens het bezoek
verblijven de deelnemers bij Ja
panse families. Ze maken uiter
aard kennis met Mitsubishi en
bezoeken onder meer het hoofd-
voelde aan het stuur van de LMP
dat hij de verschillende kleuren van
de hemden van de toeschouwers kon
onderscheiden.
Bandentests stonden ook op het pro
gramma en verschillende rubbersa-
menstellingen en constructies wer
den geprobeerd.
JefïKettman, Cadillac Northstar
LMP Program Manager, merkte vol
gende op: “Wayne is vertrouwd met
de Pirelli-banden en dat helpt een
stuk vooruit.
We vonden een juiste combinatie die
ervoor zorgde dat de rondentijden
alsmaar scherper werden. De snel-
We realiseren ons natuurlijk dat de
concurrentie intussen ook niet stil
gezeten heeft, maar toch is dit een
veelbelovende start voor een nieuwe
wagen.” De kracht en betrouwbaar
heid van de 32-kleppen, 4-liter twin-
turbo Northstar krachtbron mogen
blijken uit het feit dat alle tests tot
dusver met dezelfde motor werden
afgewerkt, zonder enig probleem.
een wat hoger koppel van 132 Nm
bij 2900 tr/min. Groot zijn de ver
schillen niet, dat zien we ook uit de
top van 173 km/u en de acceleratie
van 0 tot 100 in 11,5 seconden. Voor
wie echter regelmatig een aanhan
ger met zijn of haar Hyundai Accent
wil trekken, is het handig om te we
ten dat de 1,5 1100 kg mag voort
sleuren tegen 900 kg voor de 1,3. De
handgeschakelde vijfbak laat zich
licht bedienen. De 1,5 is ook lever
baar met een moderne viertraps au
tomaat met Fuzzy Logic elektronica.
Dat betekent dat deze bak zijn scha-
kelmomenten aanpast aan het ge
drag van de bestuurder en de rij-om
standigheden.
29.750, - I
16.750, -
19.750, -
23.750, -
25.750, -
24.750, - 1
27.750, -
22.750, -
31.750, -
14.750, -
dit volume tot 1323 liter en dat
maakt de Move geschikt voor vele
doeleinden. Er is gekozen voor een
stemmige bekleding met kleine
kleurrijke puntjes. Deze stof zit ook
op de bovenkant van de portierpa-
nelen. De vier portierruiten worden
elektrisch geopend en gesloten en
portiersloten werken centraal op de
sleutel. Natuurlijk past Daihatsu
getint glas toe. De veiligheid van de
inzittenden wordt gediend door de
aanwezigheid van standaard twee
mitem ue auto neett aan de trwijl ABS en airconditio-
.□«ittviird.deurdiewu.de H.td»hl»»rl z»terv.™>rgd u
- en is zelfs een beetje speels. Het
trumentarium bestaat uit de vier
bekende klokken: kilometerteller,
toerenteller, brandstof- en tempera
tuurmeter. Het driespakige stuur
wiel ligt goed in de hand en heeft
twee knoppen waarmee de claxon
wordt bediend. De draai- en schuif-
knoppen waarmee de verwarming
en ventilatie worden bediend zitten
in een uitloper van het dashboard
net onder de middelste twee uit-
stroomopeningen. Onderin de con
sole vinden we de asbak met aanste
ker, een digitaal klokje en de
inbouwruimte voor de audio-instal-
latie. In de portieren is geen plaats
gemaakt voor kaartenvakken, wel
zijn er net onder de buitenspiegels
twee kleine vakjes voor... eh, geen
idee! Daihatsu levert de slechts 790
kg wegende Move standaard met
stuurbekrachtiging. Een voorzie
ning die niet echt nodig is, maar die
is een door de fabriek ontwikkelde
GTS lange afstands sportwagen die
het zal opnemen tegen wagens als
Porsche en Viper. We hebben het
volste vertrouwen in de prestaties
van de C5-R, want al bij het debuut
in januari van dit j aar behaalde
Chevrolet een podiumplaats in de
GTS-klasse tijdens de 24 Uren van
Daytona. En bij elke wedstrijd leren
we meer over de wagen en maken
we meer technische verfijningen.
Het potentieel van de C5-R belooft
dus veel goeds voor Le Mans.”
Gelijktijdig met de aankondiging
van Chevrolet’s deelname maakte
John Middlebrook ook de naam van
de eerste piloot wereldkundig: “We
het interim
naar bui te
achterzi
tunits e
klep een echte vijfde deur die aan de
rechter kant scharniert. Dat is jam
mer omdat een trottoir zich in ons
land aan de rechterzijde van de auto
bevindt. Maar een kniesoor die daar
een probleem van maakt. Het derde
remlicht zit hoog tegen de achter
ruit gemonteerd. Het is alleen jam
mer dat de Move op zo’n kleine wie
len 13 inch) staat die overigens
standaard voorzien zijn van keurige
wieldoppen.
star LMP weer zal deelnemen in Le
Mans in juni 2000. Een wereldwijd
topmerk als Cadillac moet zich be
wijzen in plaatsen als Le Mans. De
LMP is precies wat Cadillac nodig
heeft, want hij zal ons helpen de
percepties over Cadillac te doen wij
zigen. Cadillac is niet alleen maar
een Amerikaans merk voor Ameri
kanen; Cadillac heeft wereldwijd
een geloofwaardigheid, die de LMP
nog eens onderstreept. We zijn ons
maar al te zeer bewust van het be
lang van autosport in internationale
markten als Europa.
Terugkeren naar Le Mans demon
streert de diepgang en vakkundig
heid die Cadillac’s produkten om
steunt, hier in Noord-Amerika
alsook in Europa.’
De Cadillac Northstar LMP heef
afgelopen weken al een uitgebrei
testprogramma afgewerkt. Na di
eerste ‘shake down’ op het circuit
van Putnam Park nabij Indiana}
lis, werd er een serie zware tests
houden in Daytona, de plaats wa
de wagen volgend jaar zijn debui
zal maken in de 24 Uren op 5 en
bruari.
De meeste tijd en aandacht werd
besteed aan het afstellen van hel
chassis. Verschillende aerodynai
sche chassisafstellingen werden
geëvalueerd door de piloten Ron
lows en Wayne Tayior. De Cadill
bleek zeer stabiel op de ho|
kings’ van Daytona en Wa
telde dat hij zich zo comfor
Giugiaro
De nieuwe Move van Daihatsu is
er een goed voorbeeld van. Hij is
in totaal 3,41 meter langen 1,475
meter breed en dat komt neer op
maar liefst tien centimeter in de
lengte en acht in de breedte, ter
wijl de hoogte niet werd aange
past. Wel werden de voor- en ach
terwielen 4,5 centimeter verder
uit elkaar gezet en al deze aan
passingen hebben een flinke in
vloed op de uitstraling, de ruimte
in het interieur, de stabiliteit en
het comfort. Maar toch is de
nieuwe Move zijn vertrouwde con
cept trouw gebleven. Het is een
representant van het segment
mini-MPV’s en biedt veel ruimte
zijn zeer blij Justin Bell te mogen
voorstellen als één van onze piloten.
Justin is een voormalig GTS wereld
kampioen en klassewinnaar in Le
Mans.”
De SEMA Show betekende ook het
debuut van de “echte” Cadillac
Northstar LMP. Nadat de replica op
schaal 1/1 aan de wereldpers was
voorgesteld tijdens de afgelopen 24
Uur van Le Mans, werd nu het al
aërodynamisch gewijzigde en verbe
terde testchassis voor de pers voor
gereden. “Le Mans is een wedstrijd
die moed en passie vergt,” aldus
John Middlebrook. “We zijn dus zeer
opgetogen dat, na een afwezigheid
van 50 jaar, Cadillac met de North-
Technische gegevens:
Daihatsu Move
3 in lijn
989 cc
72 x 81 mm
55 pk bij 5200 tr/min
88,3 Nm bij 3600 tr/min
lengte 3,41 meter, breedte 1,475 meter
790 kg
400 kg (geremd)
topsnelheid 140 km/u
acceleratie 0-100 in 15,0 sec.
stadscyclus 6,8 liter/100 km
buitenwegcyclus 5,1 liter/100 km
gecombineerd 5,7 liter/100 km
£22.995,=
IEN IN ONZE
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhanggex
Prestaties:
Motorisch is de Move opgewaar
deerd. De auto heeft overigens exact
dezelfde bomemgroep als de Cuore
en daarom ook de 3 cilinder 1,0 liter
motor met 12 kleppen. Deze vinnige
machine levert een flink vermogen
van 55 pk bij 5200 tr/min en komt
tot een keurig koppel van 88 Nm bij
3600 tr/min. De Move reageert vlot
op het gaspedaal en vooral in de
stad ben je er bijna iedere auto te
vlug mee af. In 15 seconden sprint
het slimme dwergje naar de 100
km/u en een top van 140 km/u is
mogelijk. De auto heeft een soepel
schakelende vijfbak en eventueel
een automaat tegen meerprijs. Het
motortje springt redelijk bescheiden
met zijn brandstof om, maar een ge
middelde van 1 op 14,5 is natuurlijk
geen uitzondering. Daihatsu bere
kent zelf 1 op 17,5 en dat zal met
een rustige rechter voet best moge
lijk zijn.
Het onderstel van de Move is beter
op z’n taken berekend dan het vori
ge exemplaar. Voor treffen we McP
herson veerpoten en achter zijn de
draagarmen van de veerpoten ge
koppeld via een torsie-as. Het over
hellen in bochten wordt in belang
rijke mate voorkomen en de
merkbaar grotere stabiliteit in
bochten en bij hogere snelheden is
onder meer het gevolg van het feit
dat de wielen verder uit elkaar
staan, zowel op de voor- als achte
ras. Ondanks de aanwezigheid van
standaard stuurbekrachtiging blijft
de bestuurder voldoende gevoel over
de auto houden. De Move is vooral
in de stad, maar ook op kortere rit-
Stiller en zuiniger
Hyundai heeft ervoor gekozen de
Accent standaard zeer rijk uit te
rusten. En dat is te merken als we
de specificatielijst doornemen. Iede
re Accent is onder meer uitgerust
met een handmatige airconditioning
en dat is in dit segment eerder uit
zondering dan regel. Maar wat te
denken van centrale vergrendeling
en elektrisch bediende voorportier
ruiten. Verder is de bagageklep van
binnenuit te openen net als de
brandstofklep, kunnen de spiegels
handmatig van binnenuit versteld
worden, zit er een digitaal klokje bo
venin de console en kennen deTui-
tenwissers een regelbare interval.
Hyundai levert de Accent verder
met een startonderbreker en stuur
bekrachtiging. Kortom, een zeer
complete auto, wat kunnen we nog
meer wensen? Hyundai heeft nog
een paar elementen gevonden die
aan het ‘basis’ LS-niveau kunnen
worden toegevoegd. De GS en GLS
hebben zodoende een opklapbare
armsteun aan de bestuurderstoel,
een in hoogte verstelbare en kantel
bare bestuurdersstoel, elektrisch
verstelbare en verwarmde buiten
spiegels, een elektrische antenne en
een toerenteller.
Motorisch kent de Accent op dit mo
ment twee mogelijkheden, net als de
Excel. De motoren zijn op diverse
punten herzien, waardoor ze stiller
en zuiniger geworden zijn. Zo wordt
voortaan een krukas gebruikt die
lichter van constructie is en minder
wrijving veroorzaakt. De 1,3 liter
12-klepper levert een vermogen van
86 pk bij 5500 tr/min en komt tot
een koppel van 114 Nm bij 3000
tr/min. Met deze keurige waarden
haalt de 965 kg wegende Accent een
topsnelheid van 169 km/u en trekt
in 12,5 seconden vanuit stilstand
naar de 100 km/u. Je kunt je met
recht afvragen wat men tegenwoor
dig nog meer zou kunnen wensen.
De 1,3 liter blijkt zelfs in heuvelach
tig gebied keurig mee te komen en
geen enkele moeite te hebben om
goed te presteren. Bovendien is de
1,3 liter bijna 10 procent zuiniger
dan de 1,5 liter. Dit is ook een 12
klepper met 90 pk bij 5500 tr/min en
In Japan rijden veel kleine auto’s
rond en dat komt omdat de over
heid van bezitters van grotere mo
dellen eist dat ze beschikken over
een parkeerplaats, anders wordt
het in de grote steden namelijk
veel te vol. Om het verkeer in goe
de banen te kunnen leiden, zijn er
eisen voor de maximale afmetin
gen van kleine auto’s alsmede
voor de cilinderinhoud. In kleine
stapjes zijn die afmetingen de
laatste tien jaar wat royaler ge
worden en bij iedere verandering
springen de Japanse merken daar
meteen grif op in.
kantoor en de fabriekshalle
Het programma staat onde
meer in het teken van de 400-ja-
rige handelsrelatie tussen Ne
derland en Japan. Er zullen ook
een aantal historische steden
worden aangedaan.
Liefhebbers kunnen bij de Mit-
subishi-dealer een deelnamefor-
mulier halen: men moet volledig
dagonderwijs volgen aan vbo,
mbo, mavo, havo of vwo en gebo
ren zijn tussen 1 september 1981
en 1 juli 1985. Inschrijfformulie
ren moeten voor 1 december bij
de organisatie binnen zijn.
Europese smaak
De nieuwe Hyundai Accent heeft
een moderne wielophanging met
voor McPherson veerpoten en achter
een dual-link constructie. Hiermee
scoort de Accent keurig op het ge
bied van comfort. De auto is zeker J
niet plank hard, maar helt daar-
naast niet buitensporig over in boch
ten. Ondanks het feit dat Koreaanse
auto’s van huis uit slap geveerd zijn,
heeft Hyundai de Europese smaak
goed geïnterpreteerd. Het remsys-
teem bedient zich voor van geventi
leerde schijven en achter worden
trommels gemonteerd. De 1.5 GS en
GLS hebben standaard ABS en een
elektronische remkrachtverdeler en
ook dat is in deze klasse nog lang
niet algemeen ingevoerd.
Hyundai wil met de Accent zich
vooral gaan richten op het aanbie
den van veel value-for-money. De
1.3i LS driedeurs kost £25.995,= en
dat is gezien het formaat en de zeer
uitgebreide standaarduitrusting ab
soluut gunstig te noemen. De 1.5 li
ter motor kost duizend gulden extra
en de luxueuze 1.5i GS start bij
£29.995,=. Een automatische ver
snellingsbak is er alleen op de 1.5i
LS en kost £2.500,= extra. Er geldt
verder een meerprijs van duizend
gulden voor de sedan en vijfdeurs.
De sedan is niet met een automaat
te leveren. In december verschijnt
de nieuwe Hyundai Accent bij de
dealer.
Vier volwasenen
Dé meeste slimmigheden vatt de
Move zijn in het interieur verwerkt.
Door de grotere breedte van de auto
konden zowel de voorstoelen als de
achterbank forser worden vormge
geven. Hierdoor kunnen vier vol
wassenen nu veel beter in de auto
zitten, terwijl de achterbank ook
plaats biedt aan drie kinderen. De
rugleuning en zitting zijn in twee
gelijke delen opgedeeld en er zijn
twee in hoogte verstelbare hoofd-
rageF, steunen aanwezig. De gedeelde rug-
s sponer leaning js zeifs jn hoek te verstel-
ynamica die- jen heenruimte achterin is
mg ver- verrassend, zeker gezien de buiten-
Vht in afioetingen- Dit komt omdat men
1 door de flinke hoogte meer rechtop
zit. De achterste zitplaatsen bieden
jammer genoeg een vnj harde zit.
Verder kunnen de twee achterstoe-
len afzonderlijk naar voor en achter
worden verschoven. Hierdoor kan
men bijna traploos kiezen voor meer
been- of bagageruimte. De laad
ruimte is minimaal 316 liter groot
en dat is voor een dergelijke kleine
auto al uitzonderlijk. Na het neer
klappen van de achterbank groeit
op een bodemplaat van zeer be
scheiden afmetingen. Voor wat be
treft het ontwerp ging men bij Dai
hatsu niet over één nacht ijs. De
hulp van Giugiaro werd ingeroepen
om de nieuwe koets te ontwerpen,
waarbij hij wel met een schuin oog
naar de eerste generatie mocht kij
ken. De randen van de carrosserie
zijn boller geworden en dat resul
teert in een vriendelijke uitstraling.
Door de toegenomen breedte is de
Move niet meer de Paus-mobiel van
welleer. Wordt de Move naast een
middenklasse ruimtewagen gepar
keerd, dan valt op hoe groot ie ei
genlijk is. De Move heeft vier flinke
portieren waardoor de vier zitplaat
sen prima te bereiken zijn. De bum
pers worden in de carrosseriekleur
gespoten. Motorkap, grille en voor
bumper lopen fraai in elkaar over.
Stootstrips op de flanken ontbreken
helaas, wel heeft de auto een ken
merkende groef die van wielkast
naar wielkast loopt en een tweede
die vanuit de koplampen uitmondt
in de zijknipperlichten. De staande
buitenspiegels zijn behoorlijk van
formaat. De zwarte dakranden die
meteen dienstdoen als dakdrager
lopen achter uit in een flinke 8
die niet alleen de aerodyr
nen, maar ook de uitstraling'/
fraait. De Move heeft rondom
flink ruitoppervlak voor veel 1:
Ter gelegenheid van de SEMA Show
-’s werelds grootste show voor spe
ciale voertuigen - in Las Vegas heeft
General Motors op 2 november jl.
haar dubbele deelname aan de 24
Uur van Le Mans van 2000 voorge
steld. Naast de Cadillac Northstar
LMP, die in de prototype-klasse
rijdt, werd ook de Chevrolet Corvet
te C5-R officieel voorgesteld als één
van de kandidaten voor de overwin
ning in de GTÖ-categorie.
“Chevrolet is een wereldmerk en een
deelname in Le Mans onderstreept
nog eens dit feit,” gaf GM Vice Presi
dent en General Manager Vehicle
Brand Marketing John Middlebrook
tekst en uitleg. “De Chevrolet C5-R
65'DJ~DNltjm
i’el-