I :RS Daihatsu Move AutoTest a Scholieren met Mitsubishi naar Japan Hyundai Accent E DAIHATSU n Kleintjes worden groot LER Chevrolet kondigt Le Mans 2000 deelname aan tFF B.V. Autobedrijf Ad v.d. Wouw DATO-dealers bezoeken drukkerij van de Automaat ES DAIHATSU DE AUTOMAAT Donderdag 11 november 1999 pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER ■r 1999 «pagina 2 T Vinnige machine U METEEN UIT 'T M-6 TRANS BETER VOELT. s. (NISSAN) awicht: Verbruik: Prijs: :XCL. VERWIJDERINGS XCL. BTW VIA NISSAN DEN. WWW.NISSAN.NL Onderhoud 528 69 00 Schade herstel I Vervolg van bladzijde 1 2 f D E V R 10.750, 24 maanden! □ft ibel Reparatie APK Keuringen Accent op value-for-money wordt de auto vergeleken met de vooral Japanse concurrentie dan loopt ie aardig in de pas. Boven dien is het gezien de grote hoeveel heid standaard features eenvoudig om een kalere uitvoering voor een lagere prijs te brengen in de toe komst. Dit zal echter sterk afhan kelijk zijn van wat u als consu ment vraagt. g koopavond. ),-+299,-p/m 5 35300 km 7 54550 km 1 99400 km 7 48200 km 7 82300 km 1 90100 km 1 66200 km 1 32800 km 1 143900 km 7 44100 km uit tins- het rijden er alleen maar plezieriger op maakt. |tot 30- landen iovag- irantiej Loon op Zand, Kloosterstraat 20, tel. 0416-363412 Gisteren bezocht een afvaardiging van de bij de DATO (Dealer Associatie Tilburg en Omstreken) aange sloten dealerbedrijven de drukkerij en zetterij waar wekelijks de Tilburgse Koerier en de Automaat worden gelayout en gedrukt. Ze kregen de kans om de splinternieuwe drukkerij in het Belgische Berin gen te bekijken waar deze krant sinds een week of drie van de hypermoderne persen loopt. Daarna ging het gezelschap naar Hasselt waarbij de Tilburgse Koerier al 25 jaar wekelijks wordt gemaakt. len. Ier likken over i wordt lelijk i mgoe- zijner Officieel Daihatsu-dealer voor Tilburg e.o. "Tfet Japanse merk Daihatsu is groot in r-a kleine auto’s en ondanks een zeer compleet JL JL programma zal de keuze de komende jaren nog verder worden uitgebreid. Het bedrijf is gedeel telijk in handen van Toyota en zal zich onder lei ding van deze ’reus’ ook nadrukkelijk in deze rich ting verder ontwikkelen. De nieuwe Move heeft z’n vertrouwde concept behouden, maar is flink ge groeid. s geworden en ijkere uitrus- ,elijkwaar- ieze bak zijn i t aan het Ier en der 9.750,- 8.250,- 14.750,- ten daarbuiten een prima vervoer middel met veel gebruiksmogelijk heden. Alleen op lange vakantierit- ten zou men een grotere auto verlangen. ste tijd die we klokte tijdens de tests zou ons op de eerste rij van de start grid van de 24 Uren van 1999 ge plaatst hebben. rieur en een royaal uitzicht iten. De auto heeft aan de Off. Sub Dealer AUTOBEDR. J.PAYMANS BEDRIJFSWEG 2, OISTERWIJK, TEL. 013-5282324 10.750, - 9.750, - 8.250,- 14.750, - 12.750, - 27.750, - 17.750, - 13.750, - 3.750, - 13.750, - 26.750, - 14.750, - 34.750, - Dat de Move groter is g standaard een veel rijk ting kent, is ook duidel neembaar in de aanschafjprijs vastgesteld op £22.995,=. Maa. Voor de vierde keer organiseert Mitsubishi het YFU Mitsubishi Motors Dutch Scholarship, waardoor Nederlandse scholie ren in de leeftijd van 14 tot en met 18 jaar kans maken op een studiereis naar Japan om zo het onderlinge begrip tussen beide landen te bevorderen. Het gaat om een vijfweekse studiereis waaraan drie jongeren deel kun nen nemen. Tijdens het bezoek verblijven de deelnemers bij Ja panse families. Ze maken uiter aard kennis met Mitsubishi en bezoeken onder meer het hoofd- voelde aan het stuur van de LMP dat hij de verschillende kleuren van de hemden van de toeschouwers kon onderscheiden. Bandentests stonden ook op het pro gramma en verschillende rubbersa- menstellingen en constructies wer den geprobeerd. JefïKettman, Cadillac Northstar LMP Program Manager, merkte vol gende op: “Wayne is vertrouwd met de Pirelli-banden en dat helpt een stuk vooruit. We vonden een juiste combinatie die ervoor zorgde dat de rondentijden alsmaar scherper werden. De snel- We realiseren ons natuurlijk dat de concurrentie intussen ook niet stil gezeten heeft, maar toch is dit een veelbelovende start voor een nieuwe wagen.” De kracht en betrouwbaar heid van de 32-kleppen, 4-liter twin- turbo Northstar krachtbron mogen blijken uit het feit dat alle tests tot dusver met dezelfde motor werden afgewerkt, zonder enig probleem. een wat hoger koppel van 132 Nm bij 2900 tr/min. Groot zijn de ver schillen niet, dat zien we ook uit de top van 173 km/u en de acceleratie van 0 tot 100 in 11,5 seconden. Voor wie echter regelmatig een aanhan ger met zijn of haar Hyundai Accent wil trekken, is het handig om te we ten dat de 1,5 1100 kg mag voort sleuren tegen 900 kg voor de 1,3. De handgeschakelde vijfbak laat zich licht bedienen. De 1,5 is ook lever baar met een moderne viertraps au tomaat met Fuzzy Logic elektronica. Dat betekent dat deze bak zijn scha- kelmomenten aanpast aan het ge drag van de bestuurder en de rij-om standigheden. 29.750, - I 16.750, - 19.750, - 23.750, - 25.750, - 24.750, - 1 27.750, - 22.750, - 31.750, - 14.750, - dit volume tot 1323 liter en dat maakt de Move geschikt voor vele doeleinden. Er is gekozen voor een stemmige bekleding met kleine kleurrijke puntjes. Deze stof zit ook op de bovenkant van de portierpa- nelen. De vier portierruiten worden elektrisch geopend en gesloten en portiersloten werken centraal op de sleutel. Natuurlijk past Daihatsu getint glas toe. De veiligheid van de inzittenden wordt gediend door de aanwezigheid van standaard twee mitem ue auto neett aan de trwijl ABS en airconditio- .□«ittviird.deurdiewu.de H.td»hl»»rl z»terv.™>rgd u - en is zelfs een beetje speels. Het trumentarium bestaat uit de vier bekende klokken: kilometerteller, toerenteller, brandstof- en tempera tuurmeter. Het driespakige stuur wiel ligt goed in de hand en heeft twee knoppen waarmee de claxon wordt bediend. De draai- en schuif- knoppen waarmee de verwarming en ventilatie worden bediend zitten in een uitloper van het dashboard net onder de middelste twee uit- stroomopeningen. Onderin de con sole vinden we de asbak met aanste ker, een digitaal klokje en de inbouwruimte voor de audio-instal- latie. In de portieren is geen plaats gemaakt voor kaartenvakken, wel zijn er net onder de buitenspiegels twee kleine vakjes voor... eh, geen idee! Daihatsu levert de slechts 790 kg wegende Move standaard met stuurbekrachtiging. Een voorzie ning die niet echt nodig is, maar die is een door de fabriek ontwikkelde GTS lange afstands sportwagen die het zal opnemen tegen wagens als Porsche en Viper. We hebben het volste vertrouwen in de prestaties van de C5-R, want al bij het debuut in januari van dit j aar behaalde Chevrolet een podiumplaats in de GTS-klasse tijdens de 24 Uren van Daytona. En bij elke wedstrijd leren we meer over de wagen en maken we meer technische verfijningen. Het potentieel van de C5-R belooft dus veel goeds voor Le Mans.” Gelijktijdig met de aankondiging van Chevrolet’s deelname maakte John Middlebrook ook de naam van de eerste piloot wereldkundig: “We het interim naar bui te achterzi tunits e klep een echte vijfde deur die aan de rechter kant scharniert. Dat is jam mer omdat een trottoir zich in ons land aan de rechterzijde van de auto bevindt. Maar een kniesoor die daar een probleem van maakt. Het derde remlicht zit hoog tegen de achter ruit gemonteerd. Het is alleen jam mer dat de Move op zo’n kleine wie len 13 inch) staat die overigens standaard voorzien zijn van keurige wieldoppen. star LMP weer zal deelnemen in Le Mans in juni 2000. Een wereldwijd topmerk als Cadillac moet zich be wijzen in plaatsen als Le Mans. De LMP is precies wat Cadillac nodig heeft, want hij zal ons helpen de percepties over Cadillac te doen wij zigen. Cadillac is niet alleen maar een Amerikaans merk voor Ameri kanen; Cadillac heeft wereldwijd een geloofwaardigheid, die de LMP nog eens onderstreept. We zijn ons maar al te zeer bewust van het be lang van autosport in internationale markten als Europa. Terugkeren naar Le Mans demon streert de diepgang en vakkundig heid die Cadillac’s produkten om steunt, hier in Noord-Amerika alsook in Europa.’ De Cadillac Northstar LMP heef afgelopen weken al een uitgebrei testprogramma afgewerkt. Na di eerste ‘shake down’ op het circuit van Putnam Park nabij Indiana} lis, werd er een serie zware tests houden in Daytona, de plaats wa de wagen volgend jaar zijn debui zal maken in de 24 Uren op 5 en bruari. De meeste tijd en aandacht werd besteed aan het afstellen van hel chassis. Verschillende aerodynai sche chassisafstellingen werden geëvalueerd door de piloten Ron lows en Wayne Tayior. De Cadill bleek zeer stabiel op de ho| kings’ van Daytona en Wa telde dat hij zich zo comfor Giugiaro De nieuwe Move van Daihatsu is er een goed voorbeeld van. Hij is in totaal 3,41 meter langen 1,475 meter breed en dat komt neer op maar liefst tien centimeter in de lengte en acht in de breedte, ter wijl de hoogte niet werd aange past. Wel werden de voor- en ach terwielen 4,5 centimeter verder uit elkaar gezet en al deze aan passingen hebben een flinke in vloed op de uitstraling, de ruimte in het interieur, de stabiliteit en het comfort. Maar toch is de nieuwe Move zijn vertrouwde con cept trouw gebleven. Het is een representant van het segment mini-MPV’s en biedt veel ruimte zijn zeer blij Justin Bell te mogen voorstellen als één van onze piloten. Justin is een voormalig GTS wereld kampioen en klassewinnaar in Le Mans.” De SEMA Show betekende ook het debuut van de “echte” Cadillac Northstar LMP. Nadat de replica op schaal 1/1 aan de wereldpers was voorgesteld tijdens de afgelopen 24 Uur van Le Mans, werd nu het al aërodynamisch gewijzigde en verbe terde testchassis voor de pers voor gereden. “Le Mans is een wedstrijd die moed en passie vergt,” aldus John Middlebrook. “We zijn dus zeer opgetogen dat, na een afwezigheid van 50 jaar, Cadillac met de North- Technische gegevens: Daihatsu Move 3 in lijn 989 cc 72 x 81 mm 55 pk bij 5200 tr/min 88,3 Nm bij 3600 tr/min lengte 3,41 meter, breedte 1,475 meter 790 kg 400 kg (geremd) topsnelheid 140 km/u acceleratie 0-100 in 15,0 sec. stadscyclus 6,8 liter/100 km buitenwegcyclus 5,1 liter/100 km gecombineerd 5,7 liter/100 km £22.995,= IEN IN ONZE Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Aanhanggex Prestaties: Motorisch is de Move opgewaar deerd. De auto heeft overigens exact dezelfde bomemgroep als de Cuore en daarom ook de 3 cilinder 1,0 liter motor met 12 kleppen. Deze vinnige machine levert een flink vermogen van 55 pk bij 5200 tr/min en komt tot een keurig koppel van 88 Nm bij 3600 tr/min. De Move reageert vlot op het gaspedaal en vooral in de stad ben je er bijna iedere auto te vlug mee af. In 15 seconden sprint het slimme dwergje naar de 100 km/u en een top van 140 km/u is mogelijk. De auto heeft een soepel schakelende vijfbak en eventueel een automaat tegen meerprijs. Het motortje springt redelijk bescheiden met zijn brandstof om, maar een ge middelde van 1 op 14,5 is natuurlijk geen uitzondering. Daihatsu bere kent zelf 1 op 17,5 en dat zal met een rustige rechter voet best moge lijk zijn. Het onderstel van de Move is beter op z’n taken berekend dan het vori ge exemplaar. Voor treffen we McP herson veerpoten en achter zijn de draagarmen van de veerpoten ge koppeld via een torsie-as. Het over hellen in bochten wordt in belang rijke mate voorkomen en de merkbaar grotere stabiliteit in bochten en bij hogere snelheden is onder meer het gevolg van het feit dat de wielen verder uit elkaar staan, zowel op de voor- als achte ras. Ondanks de aanwezigheid van standaard stuurbekrachtiging blijft de bestuurder voldoende gevoel over de auto houden. De Move is vooral in de stad, maar ook op kortere rit- Stiller en zuiniger Hyundai heeft ervoor gekozen de Accent standaard zeer rijk uit te rusten. En dat is te merken als we de specificatielijst doornemen. Iede re Accent is onder meer uitgerust met een handmatige airconditioning en dat is in dit segment eerder uit zondering dan regel. Maar wat te denken van centrale vergrendeling en elektrisch bediende voorportier ruiten. Verder is de bagageklep van binnenuit te openen net als de brandstofklep, kunnen de spiegels handmatig van binnenuit versteld worden, zit er een digitaal klokje bo venin de console en kennen deTui- tenwissers een regelbare interval. Hyundai levert de Accent verder met een startonderbreker en stuur bekrachtiging. Kortom, een zeer complete auto, wat kunnen we nog meer wensen? Hyundai heeft nog een paar elementen gevonden die aan het ‘basis’ LS-niveau kunnen worden toegevoegd. De GS en GLS hebben zodoende een opklapbare armsteun aan de bestuurderstoel, een in hoogte verstelbare en kantel bare bestuurdersstoel, elektrisch verstelbare en verwarmde buiten spiegels, een elektrische antenne en een toerenteller. Motorisch kent de Accent op dit mo ment twee mogelijkheden, net als de Excel. De motoren zijn op diverse punten herzien, waardoor ze stiller en zuiniger geworden zijn. Zo wordt voortaan een krukas gebruikt die lichter van constructie is en minder wrijving veroorzaakt. De 1,3 liter 12-klepper levert een vermogen van 86 pk bij 5500 tr/min en komt tot een koppel van 114 Nm bij 3000 tr/min. Met deze keurige waarden haalt de 965 kg wegende Accent een topsnelheid van 169 km/u en trekt in 12,5 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. Je kunt je met recht afvragen wat men tegenwoor dig nog meer zou kunnen wensen. De 1,3 liter blijkt zelfs in heuvelach tig gebied keurig mee te komen en geen enkele moeite te hebben om goed te presteren. Bovendien is de 1,3 liter bijna 10 procent zuiniger dan de 1,5 liter. Dit is ook een 12 klepper met 90 pk bij 5500 tr/min en In Japan rijden veel kleine auto’s rond en dat komt omdat de over heid van bezitters van grotere mo dellen eist dat ze beschikken over een parkeerplaats, anders wordt het in de grote steden namelijk veel te vol. Om het verkeer in goe de banen te kunnen leiden, zijn er eisen voor de maximale afmetin gen van kleine auto’s alsmede voor de cilinderinhoud. In kleine stapjes zijn die afmetingen de laatste tien jaar wat royaler ge worden en bij iedere verandering springen de Japanse merken daar meteen grif op in. kantoor en de fabriekshalle Het programma staat onde meer in het teken van de 400-ja- rige handelsrelatie tussen Ne derland en Japan. Er zullen ook een aantal historische steden worden aangedaan. Liefhebbers kunnen bij de Mit- subishi-dealer een deelnamefor- mulier halen: men moet volledig dagonderwijs volgen aan vbo, mbo, mavo, havo of vwo en gebo ren zijn tussen 1 september 1981 en 1 juli 1985. Inschrijfformulie ren moeten voor 1 december bij de organisatie binnen zijn. Europese smaak De nieuwe Hyundai Accent heeft een moderne wielophanging met voor McPherson veerpoten en achter een dual-link constructie. Hiermee scoort de Accent keurig op het ge bied van comfort. De auto is zeker J niet plank hard, maar helt daar- naast niet buitensporig over in boch ten. Ondanks het feit dat Koreaanse auto’s van huis uit slap geveerd zijn, heeft Hyundai de Europese smaak goed geïnterpreteerd. Het remsys- teem bedient zich voor van geventi leerde schijven en achter worden trommels gemonteerd. De 1.5 GS en GLS hebben standaard ABS en een elektronische remkrachtverdeler en ook dat is in deze klasse nog lang niet algemeen ingevoerd. Hyundai wil met de Accent zich vooral gaan richten op het aanbie den van veel value-for-money. De 1.3i LS driedeurs kost £25.995,= en dat is gezien het formaat en de zeer uitgebreide standaarduitrusting ab soluut gunstig te noemen. De 1.5 li ter motor kost duizend gulden extra en de luxueuze 1.5i GS start bij £29.995,=. Een automatische ver snellingsbak is er alleen op de 1.5i LS en kost £2.500,= extra. Er geldt verder een meerprijs van duizend gulden voor de sedan en vijfdeurs. De sedan is niet met een automaat te leveren. In december verschijnt de nieuwe Hyundai Accent bij de dealer. Vier volwasenen Dé meeste slimmigheden vatt de Move zijn in het interieur verwerkt. Door de grotere breedte van de auto konden zowel de voorstoelen als de achterbank forser worden vormge geven. Hierdoor kunnen vier vol wassenen nu veel beter in de auto zitten, terwijl de achterbank ook plaats biedt aan drie kinderen. De rugleuning en zitting zijn in twee gelijke delen opgedeeld en er zijn twee in hoogte verstelbare hoofd- rageF, steunen aanwezig. De gedeelde rug- s sponer leaning js zeifs jn hoek te verstel- ynamica die- jen heenruimte achterin is mg ver- verrassend, zeker gezien de buiten- Vht in afioetingen- Dit komt omdat men 1 door de flinke hoogte meer rechtop zit. De achterste zitplaatsen bieden jammer genoeg een vnj harde zit. Verder kunnen de twee achterstoe- len afzonderlijk naar voor en achter worden verschoven. Hierdoor kan men bijna traploos kiezen voor meer been- of bagageruimte. De laad ruimte is minimaal 316 liter groot en dat is voor een dergelijke kleine auto al uitzonderlijk. Na het neer klappen van de achterbank groeit op een bodemplaat van zeer be scheiden afmetingen. Voor wat be treft het ontwerp ging men bij Dai hatsu niet over één nacht ijs. De hulp van Giugiaro werd ingeroepen om de nieuwe koets te ontwerpen, waarbij hij wel met een schuin oog naar de eerste generatie mocht kij ken. De randen van de carrosserie zijn boller geworden en dat resul teert in een vriendelijke uitstraling. Door de toegenomen breedte is de Move niet meer de Paus-mobiel van welleer. Wordt de Move naast een middenklasse ruimtewagen gepar keerd, dan valt op hoe groot ie ei genlijk is. De Move heeft vier flinke portieren waardoor de vier zitplaat sen prima te bereiken zijn. De bum pers worden in de carrosseriekleur gespoten. Motorkap, grille en voor bumper lopen fraai in elkaar over. Stootstrips op de flanken ontbreken helaas, wel heeft de auto een ken merkende groef die van wielkast naar wielkast loopt en een tweede die vanuit de koplampen uitmondt in de zijknipperlichten. De staande buitenspiegels zijn behoorlijk van formaat. De zwarte dakranden die meteen dienstdoen als dakdrager lopen achter uit in een flinke 8 die niet alleen de aerodyr nen, maar ook de uitstraling'/ fraait. De Move heeft rondom flink ruitoppervlak voor veel 1: Ter gelegenheid van de SEMA Show -’s werelds grootste show voor spe ciale voertuigen - in Las Vegas heeft General Motors op 2 november jl. haar dubbele deelname aan de 24 Uur van Le Mans van 2000 voorge steld. Naast de Cadillac Northstar LMP, die in de prototype-klasse rijdt, werd ook de Chevrolet Corvet te C5-R officieel voorgesteld als één van de kandidaten voor de overwin ning in de GTÖ-categorie. “Chevrolet is een wereldmerk en een deelname in Le Mans onderstreept nog eens dit feit,” gaf GM Vice Presi dent en General Manager Vehicle Brand Marketing John Middlebrook tekst en uitleg. “De Chevrolet C5-R 65'DJ~DNltjm i’el-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 21