1
J
iva icicil
O
Hyundai Accent
I
HOP
r fm
Speciale uitvoeringen
Volvo S70IV70
R
Bugatti sportwagen
uit Tokyo
SMOLDERS
EL
EL.013-5436401
Accent op value-for-money
wereld
r>/iTri
MT* V#
BORG
VAN ROOSMALEN
0 I S T E R W I J K
Officieel Hyundai-dealer voor Tilburg en omstreken
Bedrijfsweg 17 - 5061 JX Oisterwijk - 013-5286900
Ir
\VanV^n
40
1999 pagina 18
Jaargang 11 *nr43 Donderdag 11 november 1999 Oplage 104.000
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
pag.3
DEALERS
Hiërarchie
.01315430022
.01315422133
.01315423030
.01315943943
.01315053944
...01315802020
.01315331206
...04161361553
Haaientanden
.01314683911
.013/4680468
..013/4634355
.01315420143
.01314647676
naast
dan,
.01315363924
Metaalachtig
.01315355575
.01315355655
EEN
..01315351035
Lees verder bladzijde 3
.013/5321411
FHALEN BIJ.
Tony Vos
VOLVO
Het Koreaanse merk Hyundai is nogal wat van
plan. Tussen nu en 'eind volgend jaar worden er
minimaal zes nieuwe personenauto’s verwacht, af
gezien nog van een aantal carrosserievarianten.
De nieuwe Accent opent daarbij de reeks.
24, TILBURG
013/536.01.34
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Opei Astra
nu met
revolutionaire
1.7 DTI
•Seat/Saab
Zuid Oost
Seat
Auto Noordhoek...01314553678
Skoda
Elan
Subaru
Dekkers
Suzuki
Gijsbers
Toyota
Autonova
Volvo
Van Roosmalen ....01315840000
VW/Audi
Auto Bongers.
EN80RG
THLEUM.
1TUM
M8ER
Alfa Romeo
Wouters
BMW
Renova
Chrysler
Chrysler L. op Zand...04161363993
Citroen
Daewoo
Auto Braat Tilb01314680044
Daihatsu
Ad v.d. Wouw04161363412
Ford
P.v.d.Ven
Ford
Van Rijn
Honda
De Graaff.
Kia
Schapendonk
Mazda
Van Heumen01315478980
Mercedes Benz
Autoparc
Mitsubishi
Kluitmans01315443330
Nissan
Denissen
Opel
Gebr. Vullings
Peugeot
Collaris
Peugeot
Spijkers Goirle013 5347771
Renault
Van der Boom01315364011
Rover
713-5420537
NGfN
De vierwielaangedreven Volvo
V70 2.4T AWD en XC hebben
standaard airconditioning en
Als klein kind was ik verknocht
aan mijn driewieler. Er bestond
voor mij geen fijner stuk speel
goed. Maar als je op de stoep voor
de deur omver gereden wordt
door je buurjongen of ander ge
spuis op een normale fiets, ben je
als klein manneke zeer veront
waardigd. Een soort van Calime-
ro-gevoel: zij zijn groot en ik is
klein... Vanaf het moment dat ik
zelfstandig op twee wielen het
verkeer in kon, waren in mijn
ogen die driewielers op de stoep
maar wat lastig, maar onder-
vond ik weer hinder van opge-
I schoten tieners met hun Tomos of
l Puch. Het stadium van brom
mers heb ik overigens overgesla-
gen, want in mij zat al van begin
af aan een ware automobilist.
Maar ook achter het stuur van
een auto heb je kleinere en zwak-
kere weggebruikers die af en toe
het bloed onder je nagels van-
daan halen. Fietsers lijken alle
regels aan hun laars te lappen.
Rood licht bestaat niet voor ze en
die brommertjes zijn eigenlijk
nog veel erger, daar is sinds de
Tomos-tijd niet zo gek veel aan
veranderd. Maar als automobi
list ben je nog steeds niet de
hoogste in de rangorde, er is im
mers altijd een baas boven een
baas. De vrachtauto is heer en
meester in het verkeer alleen al
door de enorme afmetingen. Het
is een automobilist en eigenlijk
de mens eigen dat ze zowel naar
boven als naar beneden hun on
genoegen laten blijken. Afgelo
pen week heb ik een aantal uren
doorgebracht achter het stuur
I van een vrachtwagen en niet zo’n
1 kleintje, een volwaardige Daf95
Spacecab. Af gezien van het feit
dat het een enorm leuke ervaring
was om zo’n kollos te besturen,
moet ik zeggen dat ik tijdens met
eerste kennismaking ontzag heb
gekregen voor de gemiddelde
vrachtwagenchauffeur die op een
veilige en vlotte manier zijn (of
i haar) gevaarte door smalle win
kelstraten moet sturen om goede
ren af te leveren. Maar met een
grote vrachtauto heb je wel merk
baar overwicht in het verkeer,
niet alleen op personenauto’s
maar ook op kleinere vrachtwa
gens. De gemiddelde tegenligger
blijkt daar niet eens moeite mee
te hebben. De personenauto’s
krioelen als mieren om je heen,
want je zit toch heel wat meters
hoger boven het wegdek. Ik heb
nu de hele range van driewieler
tot vrachtwagen doorlopen en
ben blij dat ik aan al deze ver
voermiddelen minimaal heb mo
gen ‘ruiken’, ik hoop dat het mijn
begrip voor anderen heeft ver-
I sterkt...
Autobedrijven
Ringbaan Zuid 3 TILBURG 013-5840000
Donderdag koopavond tot 21.00 uur
Hoge Steenweg 85 LOON OP ZAND 0416-362450
Vrijdag koopavond tot 20.00 uur
M TOT -Z
E THE PLACE OF YOUR MAN
kfSMvslükofiOine™^
Milwimtgnawg:» loo>tan«:9
■2381 Weelde-België
prototypes die VW inmiddels
heeft laten zien, is de Veyron on
betwist de meest stoutmoedige.
De auto is 4,38 meter lang en
slechts 1,21 meter hoog.
De carrosserie kenmerkt zich
door zeer ronde vormen en een
afwerking in drie kleuren.
Door de korte overhang voor en
achter wordt de gespierde uit
straling verder versterkt. Ach
ter het interieur zit de 555 pk
sterke 18 cilinder motor met een
inhoud van 6,3 liter en directe
benzine-inspuiting.
Er is door de fabriek een specia
le uitvoering voor het wereld
kampioenschap rally gemaakt,
die de huidige Coupé gaat opvol
gen vanaf het komende seizoen.
Hiervan zal ook een produktie-
versie worden afgeleid.
Deze weekAutotest Daihatsu Move
De auto heeft een zeer aërody
namisch vormgegeven carrosse
rie. Dit keer was het geen Itali
aanse grootmeester die voor het
ontwerp tekende, maar het ei
gen team van VW onder leiding
van Hartmut WarkuC Van alle
Redactie:
Tony Vos
Tel. 0495/430930
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
ip met de
i Frankfurt
is een com-
ycUJeanABono
ste
'aa/zaakJn- pi
inou- en l
meubelen
elmanden
andenen M
edmanden
3 soorten W
manden
stoeltjes I
Xns M
Alhoewel de naam Accent in
Nederland nieuw is, gebruikt
Hyundai deze typebenaming
al enkele j aren in een aantal
landen voor de Excel. De
nieuwe Accent is dan ook de
regelrechte opvolger van de
huidige Excel, maar hij schuift
nadrukkelijk door naar een
plekje wat hoger in de markt.
1 jnk/anten^
promisloze sportwagen met de
18 cilinder motor in het midden
geplaatst. Met zijn naam herin
nert dit model aan Pierre Vey
ron, de fransman die voor het
merk talloze overwinningen
wist binnen te halen en in 1939
zelfs de 24 Uur van Le Mans op
z’n naam schreef.
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en Oms
treken, verschijnt in geheel Til
burg, Goirle, Riel, Loon op Zand,
Udenhout, Berkel Enschot, Oister
wijk, Moergestel en Hilvarenbeek.
e GS/GLS tegen de rug
leuning van de stoelen. Achter
in beschikken de passagiers
over twee hoofdsteunen en de
achterbank kan in twee ongelij
ke delen worden neergeklapt.
De bagage-inhoud van de drie
ën vijfdeurs neemt hierdoor toe
van 480 tot 934 liter (uiteraard
gemeten tot het ruit-niveau).
En ondanks het feit dat de se
dan langer is, is het bagagevo-
lume met 334 liter flink klei
ner.
V70,16 inch lichtmetalen wie
len en 205/50 banden. De ge
noemde uitvoeringen zijn te
combineren met de 2.4 liter 5 ci
linder benzinemotor van 140 of
170 pk en de 2,5 liter TDI.
de afwerking is in orde. Achter
het stuur zit een compact ins
trumentarium. De stuurkolom
is in hoogte aan te passen.
Twee airbags zijn in iedere Ac
cent standaard, over zij-airbags
wordt helemaal niet gesproken.
Afhankelijk van de gekozen uit
voering worden er verschillende
stoffen gebruikt met grijs als
hoofdkleur, maar hier en daar
met kleurrijke accenten die het
geheel een beetje opfleuren.
De middenconsole is gemaakt
uit een kunststof die een me
taalachtige uitstraling heeft,
dat lijkt een beetje de mode te
worden.
Opbergruimte is er in het dash
boardkastje, de portiervakken
Nog voor het einde van dit jaar
worden aan het leveringspro
gramma van de Volvo S70 en
V70 een viertal aantrekkelijk
uitgevoerde varianten toege
voegd, die stuk voor stuk extra
waar bieden voor hun geld,
waardoor het voordeel kan oplo
pen tot twaalfduizend gulden.
De Polar heeft de bestaande ba
sisuitrusting aangevuld met air
conditioning en een pluche be
kleding.
De S70 en V70 Europa hebben
een speciale interieurinrichting,
elektronische klimaatbeheer
sing, verwarmde stoelen, mist
lampen voor, cruise-control, af
standsbediening op de centrale
vergrendeling, boordcomputer,
stabiliteits en tractie controle,
15 inch lichtmetalen wielen met
195/60 banden en een lederen
stuurwiel. Dit totale pakket kost
normaal f. 13.980,= en wordt nu
voor f.5.000,= gemonteerd. Nog
een stapje hoger staat de Euro
pa Exclusive met lederen bekle
ding, een verwarmde achter
bank, een achterspoiler op de
In het interieur is wat betreft in
richting goed te zien dat de Ko
reaanse auto de laatste j aren
een flinke evolutie heeft doorge
maakt. Iedere keer weer gaan
de gebruikte materialen erop
vooruit, zo ook bij de Accent. De
vormgeving is weinig wild, maar
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Overigens blijft de Accent in
één uitvoering nog het hele
jaar 2000 leverbaar, omdat
Hyundai pas in 2001 met een
prijstechnisch vergelijkbare
auto in het B-segment uit
komt. De Excel was tot nu toe
een auto die wat betreft prijs
in dit B-segment uitkwam,
maar wat afmetingen betreft
te vergelijken was met mid
denklassers uit het C-seg-
ment. Die vergelijking gaat
voor de Accent nog meer op,
omdat deze auto in diverse
richtingen is gegroeid en als
drie- en vijfdeurs hatchback
op 4,20 meter uitkomt. Daar
naast komt er ook nog een se
dan, terwijl we een stationwa-
De Japanse merken stalen te
recht in Tokyo op de autoten
toonstelling de show, terwijl
juist de Europese merken een
beetje verstek lieten gaan. Im
mers twee jaar geleden leverde
dit tweejaarlijkse evenement de
Maybach en BMW Z8 op. Nu
ging Bugatti onder Volkswagen
vlag met de eer strijken. De EB
18/4 Veyron is de zoveelste stu
die van dit historische merk dat
door VW nieuw leven ingebla
zen moet worden. De Veyron
vertoont verwantschap
EB 18/3 Chiron die in 1
werd getoond. Het
Waar de huidige Excel vooral
verkocht wordt op de prijs, moet
de nieuwe Accent het gaan win
nen op zijn value-for-money.
Door de grotere buitenafmetin
gen biedt de nieuweling voorin
meer ruimte dan een aantal be
langrijke vertegenwoordigers in
het C-segment. Daarnaast heeft
men veel werk gemaakt van het
de IAA in Frankfurt toonde
upel de geavanceerde 1.7 DTI
dieselmotor die nu een plaats
heeft gevonden in de Astra. Daar
lost hij de 1.7 DTL af die uit het
leveringsprogramma is verdwe
nen. De 1.7 DTi direct ingespo
ten 16-klepper maakt nu deel uit
van een serie moderne dieselmo
toren van Opel, waartoe ook de
2.0 Di (82 pk) en DTi (100 pk) be
horen. De moderne techniek van
de 1.7DTi staat garant voor pri
ma prestaties. Het maximum
vermogen ligt op 75 pk/55 kW bij
4.400 toeren per minuut, met
een maximum koppel van 165
Nm bij 1.800 toeren per minuut.
Deze nieuwe Opel motor wordt
geconstrueerd in de al even
nieuwe motorenfabriek van Isu
zu in Polen. Hij wordt leverbaar
op de Astra GL en Club. De prijs
van de 1.7 DTi turbodieselmotor
ligt slechts f.l.600,= boven de
prijs van de 1.7 DTL, waardoor
de ‘vanafprijs’ van de Astra
1.7DTi f.35.450,= bedraagt.
Marco de Bos, Brand Manager
Astra Zafira: “Na de introduc
tie van de 2.0 dieselmotor deze
zomer in de Zafira nu weer goed
dieselnieuws van Opel, en dit
maal voor de Astra. We zijn heel
blij met deze moderne, krachtige
en toch uiterst zuinige diesel-
krachtbron. En hij is ook nog
eens direct leverbaar! Wij zijn
ervan overtuigd dat de combina
tie van een uiterst moderne die
selmotor met stevige prestaties
en een bijzonder scherpe prijs,
zorgt voor een verdere verstevi
ging van Astra’s positie in het
Dieselsegment.”
terugdringen van geluiden.
Enerzijds is dit bereikt door een
stijvere carrosserie, maar ook
door dubbele deurrubbers en ex
tra isolatie op de vloer en andere
carrosseriedelen. Tijdens het rij
den is deze stilte goed te mer
ken. De motor is slechts in de
verte te horen en ook aandrijf-
en afrolgeluiden worden prima
gedempt.
koplampwisserZ-sproeiers in de
zogenaamde Nordic-uitvoering.
De Volvo S70 Polar is er vanaf
f.64.950,= en de Europa vanaf
f.69.950,=. De meerprijs voor de
V70 is f.4.500,=. De V70 2.4T
AWD Nordic komt op f.89.850,=
en de XC moet f.93.850,= op
brengen.
gon op onze buik kunnen schrij
ven.
Wat design betreft is de nieuwe
Hyundai Accent een keurige,
zelfs zeer brave auto die eigen
lijk de vertrouwde uitstraling
van de Excel een beetje heeft be
houden. Wellicht valt het front
nog het meest op met zijn helde
re koplampen en een grille met
vier “haaientanden’. In de mee
gespoten voorbumper is ruimte
uitgespaard voor kleine, ronde
mistlampen die in het tweede
uitrustingsniveau standaard
zijn. We spreken dan van de GS
(3-deurs) of GLS (4/5-deurs) die
bovendien zijn voorzien van
meegespoten portiergrepen,
stootstrips en buitenspiegels.
Al bij al maakt de nieuwe Hyun
dai Accent een solide indruk.
Jammer dat bij het originele
ontwerp een mistachterlicht ver
geten was, die nu weer los in de
bumpers is gemonteerd. En
waarom weer een derde remlicht
op de hoedenplank en niet tegen
het dak? Hyundai is overigens
flink wat met de Accent van
plan.
DERDELEN
1ERKEN: