1 J iva icicil O Hyundai Accent I HOP r fm Speciale uitvoeringen Volvo S70IV70 R Bugatti sportwagen uit Tokyo SMOLDERS EL EL.013-5436401 Accent op value-for-money wereld r>/iTri MT* V# BORG VAN ROOSMALEN 0 I S T E R W I J K Officieel Hyundai-dealer voor Tilburg en omstreken Bedrijfsweg 17 - 5061 JX Oisterwijk - 013-5286900 Ir \VanV^n 40 1999 pagina 18 Jaargang 11 *nr43 Donderdag 11 november 1999 Oplage 104.000 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato pag.3 DEALERS Hiërarchie .01315430022 .01315422133 .01315423030 .01315943943 .01315053944 ...01315802020 .01315331206 ...04161361553 Haaientanden .01314683911 .013/4680468 ..013/4634355 .01315420143 .01314647676 naast dan, .01315363924 Metaalachtig .01315355575 .01315355655 EEN ..01315351035 Lees verder bladzijde 3 .013/5321411 FHALEN BIJ. Tony Vos VOLVO Het Koreaanse merk Hyundai is nogal wat van plan. Tussen nu en 'eind volgend jaar worden er minimaal zes nieuwe personenauto’s verwacht, af gezien nog van een aantal carrosserievarianten. De nieuwe Accent opent daarbij de reeks. 24, TILBURG 013/536.01.34 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Opei Astra nu met revolutionaire 1.7 DTI •Seat/Saab Zuid Oost Seat Auto Noordhoek...01314553678 Skoda Elan Subaru Dekkers Suzuki Gijsbers Toyota Autonova Volvo Van Roosmalen ....01315840000 VW/Audi Auto Bongers. EN80RG THLEUM. 1TUM M8ER Alfa Romeo Wouters BMW Renova Chrysler Chrysler L. op Zand...04161363993 Citroen Daewoo Auto Braat Tilb01314680044 Daihatsu Ad v.d. Wouw04161363412 Ford P.v.d.Ven Ford Van Rijn Honda De Graaff. Kia Schapendonk Mazda Van Heumen01315478980 Mercedes Benz Autoparc Mitsubishi Kluitmans01315443330 Nissan Denissen Opel Gebr. Vullings Peugeot Collaris Peugeot Spijkers Goirle013 5347771 Renault Van der Boom01315364011 Rover 713-5420537 NGfN De vierwielaangedreven Volvo V70 2.4T AWD en XC hebben standaard airconditioning en Als klein kind was ik verknocht aan mijn driewieler. Er bestond voor mij geen fijner stuk speel goed. Maar als je op de stoep voor de deur omver gereden wordt door je buurjongen of ander ge spuis op een normale fiets, ben je als klein manneke zeer veront waardigd. Een soort van Calime- ro-gevoel: zij zijn groot en ik is klein... Vanaf het moment dat ik zelfstandig op twee wielen het verkeer in kon, waren in mijn ogen die driewielers op de stoep maar wat lastig, maar onder- vond ik weer hinder van opge- I schoten tieners met hun Tomos of l Puch. Het stadium van brom mers heb ik overigens overgesla- gen, want in mij zat al van begin af aan een ware automobilist. Maar ook achter het stuur van een auto heb je kleinere en zwak- kere weggebruikers die af en toe het bloed onder je nagels van- daan halen. Fietsers lijken alle regels aan hun laars te lappen. Rood licht bestaat niet voor ze en die brommertjes zijn eigenlijk nog veel erger, daar is sinds de Tomos-tijd niet zo gek veel aan veranderd. Maar als automobi list ben je nog steeds niet de hoogste in de rangorde, er is im mers altijd een baas boven een baas. De vrachtauto is heer en meester in het verkeer alleen al door de enorme afmetingen. Het is een automobilist en eigenlijk de mens eigen dat ze zowel naar boven als naar beneden hun on genoegen laten blijken. Afgelo pen week heb ik een aantal uren doorgebracht achter het stuur I van een vrachtwagen en niet zo’n 1 kleintje, een volwaardige Daf95 Spacecab. Af gezien van het feit dat het een enorm leuke ervaring was om zo’n kollos te besturen, moet ik zeggen dat ik tijdens met eerste kennismaking ontzag heb gekregen voor de gemiddelde vrachtwagenchauffeur die op een veilige en vlotte manier zijn (of i haar) gevaarte door smalle win kelstraten moet sturen om goede ren af te leveren. Maar met een grote vrachtauto heb je wel merk baar overwicht in het verkeer, niet alleen op personenauto’s maar ook op kleinere vrachtwa gens. De gemiddelde tegenligger blijkt daar niet eens moeite mee te hebben. De personenauto’s krioelen als mieren om je heen, want je zit toch heel wat meters hoger boven het wegdek. Ik heb nu de hele range van driewieler tot vrachtwagen doorlopen en ben blij dat ik aan al deze ver voermiddelen minimaal heb mo gen ‘ruiken’, ik hoop dat het mijn begrip voor anderen heeft ver- I sterkt... Autobedrijven Ringbaan Zuid 3 TILBURG 013-5840000 Donderdag koopavond tot 21.00 uur Hoge Steenweg 85 LOON OP ZAND 0416-362450 Vrijdag koopavond tot 20.00 uur M TOT -Z E THE PLACE OF YOUR MAN kfSMvslükofiOine™^ Milwimtgnawg:» loo>tan«:9 ■2381 Weelde-België prototypes die VW inmiddels heeft laten zien, is de Veyron on betwist de meest stoutmoedige. De auto is 4,38 meter lang en slechts 1,21 meter hoog. De carrosserie kenmerkt zich door zeer ronde vormen en een afwerking in drie kleuren. Door de korte overhang voor en achter wordt de gespierde uit straling verder versterkt. Ach ter het interieur zit de 555 pk sterke 18 cilinder motor met een inhoud van 6,3 liter en directe benzine-inspuiting. Er is door de fabriek een specia le uitvoering voor het wereld kampioenschap rally gemaakt, die de huidige Coupé gaat opvol gen vanaf het komende seizoen. Hiervan zal ook een produktie- versie worden afgeleid. Deze weekAutotest Daihatsu Move De auto heeft een zeer aërody namisch vormgegeven carrosse rie. Dit keer was het geen Itali aanse grootmeester die voor het ontwerp tekende, maar het ei gen team van VW onder leiding van Hartmut WarkuC Van alle Redactie: Tony Vos Tel. 0495/430930 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg ip met de i Frankfurt is een com- ycUJeanABono ste 'aa/zaakJn- pi inou- en l meubelen elmanden andenen M edmanden 3 soorten W manden stoeltjes I Xns M Alhoewel de naam Accent in Nederland nieuw is, gebruikt Hyundai deze typebenaming al enkele j aren in een aantal landen voor de Excel. De nieuwe Accent is dan ook de regelrechte opvolger van de huidige Excel, maar hij schuift nadrukkelijk door naar een plekje wat hoger in de markt. 1 jnk/anten^ promisloze sportwagen met de 18 cilinder motor in het midden geplaatst. Met zijn naam herin nert dit model aan Pierre Vey ron, de fransman die voor het merk talloze overwinningen wist binnen te halen en in 1939 zelfs de 24 Uur van Le Mans op z’n naam schreef. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Oms treken, verschijnt in geheel Til burg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oister wijk, Moergestel en Hilvarenbeek. e GS/GLS tegen de rug leuning van de stoelen. Achter in beschikken de passagiers over twee hoofdsteunen en de achterbank kan in twee ongelij ke delen worden neergeklapt. De bagage-inhoud van de drie ën vijfdeurs neemt hierdoor toe van 480 tot 934 liter (uiteraard gemeten tot het ruit-niveau). En ondanks het feit dat de se dan langer is, is het bagagevo- lume met 334 liter flink klei ner. V70,16 inch lichtmetalen wie len en 205/50 banden. De ge noemde uitvoeringen zijn te combineren met de 2.4 liter 5 ci linder benzinemotor van 140 of 170 pk en de 2,5 liter TDI. de afwerking is in orde. Achter het stuur zit een compact ins trumentarium. De stuurkolom is in hoogte aan te passen. Twee airbags zijn in iedere Ac cent standaard, over zij-airbags wordt helemaal niet gesproken. Afhankelijk van de gekozen uit voering worden er verschillende stoffen gebruikt met grijs als hoofdkleur, maar hier en daar met kleurrijke accenten die het geheel een beetje opfleuren. De middenconsole is gemaakt uit een kunststof die een me taalachtige uitstraling heeft, dat lijkt een beetje de mode te worden. Opbergruimte is er in het dash boardkastje, de portiervakken Nog voor het einde van dit jaar worden aan het leveringspro gramma van de Volvo S70 en V70 een viertal aantrekkelijk uitgevoerde varianten toege voegd, die stuk voor stuk extra waar bieden voor hun geld, waardoor het voordeel kan oplo pen tot twaalfduizend gulden. De Polar heeft de bestaande ba sisuitrusting aangevuld met air conditioning en een pluche be kleding. De S70 en V70 Europa hebben een speciale interieurinrichting, elektronische klimaatbeheer sing, verwarmde stoelen, mist lampen voor, cruise-control, af standsbediening op de centrale vergrendeling, boordcomputer, stabiliteits en tractie controle, 15 inch lichtmetalen wielen met 195/60 banden en een lederen stuurwiel. Dit totale pakket kost normaal f. 13.980,= en wordt nu voor f.5.000,= gemonteerd. Nog een stapje hoger staat de Euro pa Exclusive met lederen bekle ding, een verwarmde achter bank, een achterspoiler op de In het interieur is wat betreft in richting goed te zien dat de Ko reaanse auto de laatste j aren een flinke evolutie heeft doorge maakt. Iedere keer weer gaan de gebruikte materialen erop vooruit, zo ook bij de Accent. De vormgeving is weinig wild, maar Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Overigens blijft de Accent in één uitvoering nog het hele jaar 2000 leverbaar, omdat Hyundai pas in 2001 met een prijstechnisch vergelijkbare auto in het B-segment uit komt. De Excel was tot nu toe een auto die wat betreft prijs in dit B-segment uitkwam, maar wat afmetingen betreft te vergelijken was met mid denklassers uit het C-seg- ment. Die vergelijking gaat voor de Accent nog meer op, omdat deze auto in diverse richtingen is gegroeid en als drie- en vijfdeurs hatchback op 4,20 meter uitkomt. Daar naast komt er ook nog een se dan, terwijl we een stationwa- De Japanse merken stalen te recht in Tokyo op de autoten toonstelling de show, terwijl juist de Europese merken een beetje verstek lieten gaan. Im mers twee jaar geleden leverde dit tweejaarlijkse evenement de Maybach en BMW Z8 op. Nu ging Bugatti onder Volkswagen vlag met de eer strijken. De EB 18/4 Veyron is de zoveelste stu die van dit historische merk dat door VW nieuw leven ingebla zen moet worden. De Veyron vertoont verwantschap EB 18/3 Chiron die in 1 werd getoond. Het Waar de huidige Excel vooral verkocht wordt op de prijs, moet de nieuwe Accent het gaan win nen op zijn value-for-money. Door de grotere buitenafmetin gen biedt de nieuweling voorin meer ruimte dan een aantal be langrijke vertegenwoordigers in het C-segment. Daarnaast heeft men veel werk gemaakt van het de IAA in Frankfurt toonde upel de geavanceerde 1.7 DTI dieselmotor die nu een plaats heeft gevonden in de Astra. Daar lost hij de 1.7 DTL af die uit het leveringsprogramma is verdwe nen. De 1.7 DTi direct ingespo ten 16-klepper maakt nu deel uit van een serie moderne dieselmo toren van Opel, waartoe ook de 2.0 Di (82 pk) en DTi (100 pk) be horen. De moderne techniek van de 1.7DTi staat garant voor pri ma prestaties. Het maximum vermogen ligt op 75 pk/55 kW bij 4.400 toeren per minuut, met een maximum koppel van 165 Nm bij 1.800 toeren per minuut. Deze nieuwe Opel motor wordt geconstrueerd in de al even nieuwe motorenfabriek van Isu zu in Polen. Hij wordt leverbaar op de Astra GL en Club. De prijs van de 1.7 DTi turbodieselmotor ligt slechts f.l.600,= boven de prijs van de 1.7 DTL, waardoor de ‘vanafprijs’ van de Astra 1.7DTi f.35.450,= bedraagt. Marco de Bos, Brand Manager Astra Zafira: “Na de introduc tie van de 2.0 dieselmotor deze zomer in de Zafira nu weer goed dieselnieuws van Opel, en dit maal voor de Astra. We zijn heel blij met deze moderne, krachtige en toch uiterst zuinige diesel- krachtbron. En hij is ook nog eens direct leverbaar! Wij zijn ervan overtuigd dat de combina tie van een uiterst moderne die selmotor met stevige prestaties en een bijzonder scherpe prijs, zorgt voor een verdere verstevi ging van Astra’s positie in het Dieselsegment.” terugdringen van geluiden. Enerzijds is dit bereikt door een stijvere carrosserie, maar ook door dubbele deurrubbers en ex tra isolatie op de vloer en andere carrosseriedelen. Tijdens het rij den is deze stilte goed te mer ken. De motor is slechts in de verte te horen en ook aandrijf- en afrolgeluiden worden prima gedempt. koplampwisserZ-sproeiers in de zogenaamde Nordic-uitvoering. De Volvo S70 Polar is er vanaf f.64.950,= en de Europa vanaf f.69.950,=. De meerprijs voor de V70 is f.4.500,=. De V70 2.4T AWD Nordic komt op f.89.850,= en de XC moet f.93.850,= op brengen. gon op onze buik kunnen schrij ven. Wat design betreft is de nieuwe Hyundai Accent een keurige, zelfs zeer brave auto die eigen lijk de vertrouwde uitstraling van de Excel een beetje heeft be houden. Wellicht valt het front nog het meest op met zijn helde re koplampen en een grille met vier “haaientanden’. In de mee gespoten voorbumper is ruimte uitgespaard voor kleine, ronde mistlampen die in het tweede uitrustingsniveau standaard zijn. We spreken dan van de GS (3-deurs) of GLS (4/5-deurs) die bovendien zijn voorzien van meegespoten portiergrepen, stootstrips en buitenspiegels. Al bij al maakt de nieuwe Hyun dai Accent een solide indruk. Jammer dat bij het originele ontwerp een mistachterlicht ver geten was, die nu weer los in de bumpers is gemonteerd. En waarom weer een derde remlicht op de hoedenplank en niet tegen het dak? Hyundai is overigens flink wat met de Accent van plan. DERDELEN 1ERKEN:

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 19