1.KJI I ICICI I
O
ie
Vï
N
17 uur
01
d,
Toyo ta Yaris Verso
B
s
uber
Vaneo.
■j!
Nieuwe
nieuwe vrijetijdsauto
van Mercedes
Ontmoedigingspolitiek
diesel met verbazing
ontvangen
Nog meer nieuwe kansen
n/ir
i vr
Autonova
uitrustingsniveau's
Seat Arosa
ill
Jaargang 11 nr42 Donderdag 4 november 1999 Oplage 104.000
Autotest Lancia Lybra SVV 1.8 16VLX
pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
I
DEALERS
Parkeerbeheer
e
.01315430022
.01315422133
..01315423030
.01315943943
.01315053944
.01315802020
t
.01315443330
.01314683911
.01314680468
.01314634355
.01315347771
.01315420143
.01314647676
.01315363924
..01315355575
.01315355655
Lees verder bladzijde 3
n
De rechter stelt ook de immate-
Tony Vos
onder de
ngi-
■met
riele schade vast en zal in mijn
voorbeeld dus ook parkeerbeheer
gelasten de ticket naar Tokyo te
vergoeden...
trappen e.d.)
a. Bergoss,
ortere etc.
De diensten parkeerbeheer moe
ten wat zorgvuldiger omgaan
met de wielklem. Althans, die le
ring mag worden getrokken uit
een toekenning van een schade
vergoeding aan iemand die met
succes het aanbrengen van een
wielklem op zijn auto heeft aan
gevochten. Uiteraard is onze
hoofdstad Amsterdam het meest
berucht voor wat betreft deze
doorgaans gele ellendelingen.
Overigens krijgt niet iedere fout-
parkeerder hier een wielklem,
het gaat vooral om auto’s die vol
gens inzicht van de dienstdoende
ambtenaar danig in de weg
staan en de doorgang van het
overige verkeer hinderen.
Nu stel ik me even de volgende
situatie voor. Ik moet vliegen
vanaf Schiphol, maar ik heb
mijn dag een beetje ruim inge
deeld en heb nog een uur of twee
vrij om in Amsterdam te gaan
shoppen. Ik parkeerde auto op
een plek waarvan ik vrijwel ze
ker ben dat ik er mag staan en
doe een keurig parkeerkaartje
achter de ruit voor twee uur. Als
ik met de handen vol boodschap-
i pen terug kom bij mijn auto,
blijkt er zo’n rottige wielklem op
het linker voorwiel te zijn aangc-
bracht. Na eerst de góden te heb
ben aangeroepen, zou ik in zo’n
geval eerst aan mezelf gaan twij
felen, heb ik de auto toch op een
plaats neergezet waar ik niet
mocht staan? En dan pas start
de ellende om de wielklem weer
verwijderd te krijgen. Je pakt
een taxi naar de dienst parkeer
beheer om daar aan te sluiten in
de rij mensen die om soortgelijke
redenen ook ongeduldig staan te
wachten om hun zuur verdiende
centen af te dragen. Afijn, je hebt
gewoon parkeergeld betaald, een
dure taxirit naar parkeerbeheer
en nog een boete ook. Maar als
grootste narigheid mis je je toe
stel naar, laten we voor het ge
mak even zegen Tokyo om daar
een dag later een belangrijke be
spreking te voeren. Balen, balen
en nog eens balen.
Het gros van de mensen die dit
overkomt, doet vervolgens niets.
Toch heeft klagen wel degelijk
zin. Vorig jaar is een groot deel
van 10.000 klagende ‘klanten’ in
het gelijk gesteld en hebben hun
boete teruggekregen. Slechts een
enkeling gaat naar de rechter en
ook hier valt succes te behalen.
Tot nu toe had Toyota vooral een kwaliteitsimago,
terwijl de modellenpolitiek niet echt flitsend te
noemen was. Sinds de komst van de Yaris is het
merk een andere weg in geslagen en het effect is di
rect merkbaar. Bijna 65procent van de Yaris-ko-
pers ruilt een ander merk in. Dat zal met de nieuwe
Yaris Verso precies zo zijn.
sies. Aan de basis staat de Li-
nea Luna E met een redelijk
complete uitrusting. Daarbo
ven vinden we de Linea Luna
zonder de toevoeging ‘E’ en dan
zijn ineens de roofrails en cen
trale vergrendeling met af
standsbediening van de partij.
De meest complete versie is de
Linea Sol met elektrisch be
diende en verwarmde buiten
spiegels, elektrisch bediende
voorportierruiten en een ‘Long
assistent grip’. Dat is een lang
buis die aan de rechter zijde
net boven de ruiten van voor
naar achter door de auto loopt.
Hieraan kunnen diverse baga-
gestukken, zoals bijvoorbeeld
fietsen worden vastgemaakt.
van
wc
Seat/Saab
Zuid Oost
•Seat
Auto Noordhoek...01314553678
Skoda
Subaru
Dekkers
Suzuki
Gijsbers
Toyota
Autonova01315351035
Volvo
Van Roosmalen ....01315840000
VW/Audi
Auto Bongers01315321411
sprei
stoft
gels.
Tatt'
Del
Tijc
bije
mi
mc
20001
Binnenkort in onze showroom!
Uw leukste Toyota dealer van Tilburg e.o.l
Ringbaan-noord 95, Tilburg. Telefoon 013-5351035. Donderdag koopavond
Redactie:
Tony Vos
Tel. 0495/430930
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
giers een
driedelig*
sens van
ning zijn
vooral ntr
maar c
r 1999 pagina 20
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
De Mercedes Vaneo zal in Ludwigsfelde
worden geproduceerd en Mercedes vóór
ziet een aantal van 50.000 eenheden per
jaar.
zo geklaard is en nauwelijks li
chamelijke inspanning vergt. De
middelste zitplaats is ongeveer
half zo breed als de twee buiten
ste stoelen. Deze is zijdelings in
de linker stoel vergrendeld en
kan simpel worden losgemaakt.
Alleen heeft men geen oplossing
voor dit losse onderdeel.
ding
Koerier
iv.ö. riem 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
De nieuwe Yaris is verkrijg
baar als drie- en vijfdeurs
hatchback en staat binnen en
kele weken ook bij de dealer
als Verso, een ruimtewagen
die zichtbaar van de Yaris is
afgeleid. Met zijn lengte van
3,86 meter is de Verso iets
langer, maar de winst zit
vooral in de hoogte van 1,68
Advertenties:
Advertentie-afdel
De Tilburgse
N.S. Plein 14,
nen en twee kinderen of twee inzittenden
en drie kubieke meter lading. Daardoor
wordt de Vaneo bij uitstek geschikt voor
een combinatie van zakelijk en privé-ge-
bruik.
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en Oms
treken, verschijnt in geheel Til
burg, Goirle, Riel, Loon op Zand,
Udenhout, Berkel Enschot, Oister-
wijk, Moergestel en Hilvarenbeek.
Over twee jaar komt Mercedes op de
markt met de Vaneo, een vlot gelijnde vrij
etijdsauto die duidelijk overeenkomsten
vertoond met de huidige A-klasse. Merce
des spreekt over een Compact Van, dus
zullen waarschijnlijk ook bestelversies van
dit model verschijnen. De nieuwe Vaneo
wordt 4,19 meter lang en heeft een breedte
an 1,74 meter. Binnen deze afmetingen
rordt ruimte geboden aan vijf volwasse-
Alfa Romeo
Wouters
BMW
Renova
Chrysler
Chrysler L. op Zand...04161363993
Citroen
Bertens
Daewoo
Auto Braat Tilb01314680044
Daihatsu
Ad v.d. Wouw04161363412
Ford
P.v.d.Ven..
Ford
Van Rijn....
Honda
De Graaft..
Kia
Schapendonk013 5331206
Mazda
Van Heumen01315478980
Mercedes Benz
Autoparc04161361553
Mitsubishi
Kluitmans
Nissan
Denissen
Opel
Gebr. Vullings
Peugeot
Collaris
Peugeot
Spijkers Goirle
Renault
Van der Boom01315364011
Rover
achter het stuur heb je sterk het
idee met een veel grotere auto
op stap te zijn. Het dashboard is
weer herkenbaar van de andere
Yaris-modellen met een volledig
digitaal instrumentarium mid
denin de auto. In de middencon
sole die één is met het instru
mentencluster zit de standaard
radio/cassettespeler met RDS en
de bediening van de verwarming
en ventilatie. Portierpanelen en
dashboard lopen speels in el
kaar over en het gaatjespatroon
van de grille komt bijvoorbeeld
weer terug in de portierbakken.
De kleurstelling in het interieur
is gelukkig niet saai. De stoelen
voorin hebben een relatief korte
zitting, maar dat is niet zo’n be
zwaar omdat men behoorlijk
rechtop zit. Bij de versnelling
spook vinden we twee bekerhou
ders en direct daarboven twee
opbergvakken langs de console.
De Yaris Verso heeft een dubbel
dashboardkastje en standaard
twee airbags. Via de twee flinke
achterportieren hebben passa-
De Stella is er vanaf £20.495,=
als 1.0 en £22.295,= als 1.4. Een
speciaal aktiemodel is de Arosa
Tattoo die slechts £500,= meer
kost dan de Stella. Hiervoor
krijgt de koper mistlampen in
de voorbumper, een radio met
afneembaar front en vier luid
sprekers, speciale bekledings-
stof en meegespoten buitenspie
gels en stootstrips. De Arosa
ttoo is er als 1.4 en 1.7 SDi.
luxueuze Arosa Signo 1.4
jfbak of automaat biedt
letalen velgen, een in
verstelbare passagiers-
„an passagiersairbag, cen-
sndeling met af-
ening en elektrisch
•"■tierruiten.
kost £24.7
van de Arosa i
Deze week:
"ijdens een speciale voorlichtings-
jijeenkomst van de RAI afdeling
luto’s bleek dat het voorstel in de
liljoenennota om de diesel te ont-
loedigen door een extra heffing van
l gulden in de gehele branche
met verbazing is ontvangen. Dit
idee staat immers haaks op de
speerpunt van het mondiale milieu
beleid. Het terugdringen van de
CO2-uitstoot en het daardoor ver
minderen van de bijdrage aan het
broeikasteffect. Als het plan wordt
?en ruime toegang tot de
jolige achterbank. De kus-
van de zitting en rugleu-
zijn aan de dunne kant
il om ruimte te besparen,
dit komt het comfort niet
helemaal ten goede. Veel ont-
wikkelingstijd heeft Toyota ge
stoken in de constructie van
deze bank, of liever de manier
waarop ie kan worden wegge
klapt. Om alles vlot te Jaten ver
lopen, moet men rechtsachter
beginnen. Eerst moeten de twee
voorstoelen overigens helemaal
naar voren geschoven worden.
Daarna de rugleuning van de
achterbank in delen plat leggen.
De hoofdsteunen kunnen ge
woon blijven zitten. De vloer
achterin kan eenvoudig worden
uitgenomen, waardoor de ‘dub
bele bodem’ zichtbaar wordt. In
één simpele beweging klapt de
helft van de achterbank onder
de voorstoel. De vloerplaat
wordt weer teruggelegd en de
rechter voorstoel kan weer naar
achteren. Een simpele klus die
en voorruit staan niet in eikaars
verlengde. Toyota heeft de Verso
een grappige vlakverdeling mee
gegeven. De auto telt vier nor
male portieren, maar door de C-
stijl zwart te maken lijken de
zijruiten achter in elkaar over te
lopen. Dit ‘optisch bedrog’ wordt
door de hoge, smalle achterlich
ten ineens een halt toegeroepen.
Deze lichten vormen tevens de
overgang van de hoge zijruiten
naar de lage ruit in de achter
deur. Toyota heeft niet gekozen
voor een vertrouwde klep, maar
een deur die aan de rechter kant
en naar onze begrippen dus ver
keerd om scharniert. Het groot
ste aantal Verso’s wordt echter
in Japan verkocht en het loont
gewoon niet de moeite om de
auto zo te maken dat de achter
deur voor het vaste land van Eu
ropa aan de linker kant schar
niert. De deur is voorzien van
een keurig hoog geplaatst derde
remlicht en een flinke wisser.
Aardige details aan de achter
kant vormen onder meer de
voorzetting van de bumper voor
de achterwielen en de uitsparin
gen in de achterbumper voor
mistlamp en reflectoren. Dak-
railings doen déze Toyota goed,
maar ze zijn pas standaard van
af het tweede uitrustingsniveau.
Tot het dak
De linker stoel klapt net zoals
het rechter exemplaar onder de
bodem. Daarna blijft er een gi
gantische laadruimte over met
een volledig vlakke vloer. Stan
daard heeft de Verso onder de
hoedenplank 390 liter aan baga
geruimte en dat is in etappes uit
te breiden tot maar liefst 2160
liter en dan hebben we gesta
peld tot het dak. De laadvloer is
in dit geval meer dan 1,5 meter
lang. Met deze interieurmoge
lijkheden wil Toyota de koper in
het B-segment meer flexibiliteit
bieden binnen hetzelfde budget.
Het leveringsprogramma be
staat in Nederland uit drie ver
staat de Arosa Stella met getint
glas, in hoogte verstelbare be
stuurdersstoel, in delen neer-
klapbare achterbank en mee
gespoten bumpers.
met vijf
lichtme
hoogte v<
stoel, eer
trale vergrer
standsbedienir
bediende porti,
De Signo 1.4 kost £24.795,=. De
topversie van de Arosa is de 1.4
16V Sport met een 100 pk mo
tor. Deze auto heeft ten opzichte
van de Signo nog ABS, zij-air-
bags en een sportonderstel met
14 inch lichtmetalen wielen. De
Arosa Sport kost £29.295,=. Be
gin volgend jaar verschijnt de
nieuwe 3 cilinder 1,4 liter TDi-
motor van 75 pk.
De oude structuur binnen het
programma van de compacte
Seat Arosa met één basismodel
en diverse optiepakketten is
vervangen door maar liefst vijf
nieuwe uitrustingsniveau’s.
Aan de basis staat de Arosa Se
lect naar keus met de 1,0 liter
motor van 50 pk of de 1,7 liter
SDi van 60 pk. Standaard zijn
onder meer een in hoogte ver
stelbaar stuur, hoofdsteunen
voor- en achterin, een bestuur-
dersairbag, startonderbreker,
gordelspanners en specifiek
voor de diesel stuurbekrachti
ging. De 1.0 Select kost
£19.995,= en de 1.7 SDi Select
komt op £25.795,=. Daarboven
Digitaal instrumentarium
Zo leuk als de Yaris Verso van
buiten is, zo aardig is ie ook in
het interieur. De binnenruimte
is enorm en eenmaal gezeten
doorgezet, zijn de gevolgen bijna bi
zar te noemen. Het is namleijk glas
helder dat kleine diesels extra
zwaar getroffen worden.
Eén van de eerste slachtoffers zou
de binnenkort te lanceren Volkswa
gen Lupo 3-liter auto zijn: de zuinig
ste en in veel opzichten meest mi
lieuvriendelijke productieauto die er
bestaat. Als het om brandstof bespa
ren gaat, is de moderne direct inges
poten diesel nu eenmaal niet te
kloppen. Uiteraard kent ook de die-
selauto minpunten, maar daar
staan inmiddels wel voortreffelijke
oplossingen voor klaar. Eén ervan,
de zogenaamde partikelfilter, is bin
nenkort zelfs te vinden in alle pro-
duktiemodellen. Het betreft een
techniek die roetdeeltjes in de uit
laatgas opvangt en onschadelijk
maakt. Op de verlanglijst van de
ontwikkelingstechnici staat verder
de snellere invoering van schonere,
zwavelarme brandstof al geruime
tijd met stip genoteerd. De nieuwe
generatie diesels is weliswaar al bij
zonder zuinig, maar kan met zwave
larme brandstof nog aanzienlijke
vooruitgang boeken. Ook op milieu
gebied trouwens. Maar de betreffen
de katalysator kan helaas niet leven
met de huidige brandstof, omdat die
zwavel bevat. Juist de eerdere be
schikbaarheid van dergelijke schone
brandstoffen zou de aandacht van
de overheid moeten krijgen.
In Duitsland zijn eind augustus al
belangrijke maatregelen genomen
om de versnelde invoering van zwa
velarme diesel te stimuleren. Op dit
gebied ligt er voor de Nederlandse
overheid dus wél een belangrijke
taak. (Bron: Rai Voorrang)
Ruimtewinst
Het is moeilijk om directe con
currenten van de Yaris te be
denken. Hij zou het kunnen
opnemen tegen de Mazda De-
mio, Daihatsu Gran Move,
minder rijk uitgeruste varian
ten van de Mitsubishi Space
Star of tegen auto’s als de Re
nault Kangoo of Citroen Ber-
lingo Multispace. In ieder ge
val is de Yaris Verso veel meer
een personenauto, echter met
uitzonderlijk veel binnen
ruimte in verhouding tot de
buitenafmetingen.
Alhoewel de Verso zijn ruim
tewinst uit de hoogte haalt, is
hij door zijn volwassen breed
te geen uit z’n verband gerukt
model. De neuspartij heeft
een herkenbare Yaris-styling,
al moet direct vermeld worden
dat geen enkel onderdeel het
zelfde is. Maar de grote kop
lampen, de grille met gaatjes
en de vorm van de motorkap
doen net als de verbrede spat-
schermen aan de drie- en vijf
deurs denken. De motorkap
gftggzT --ggrz.