1.KJI I ICICI I O ie Vï N 17 uur 01 d, Toyo ta Yaris Verso B s uber Vaneo. ■j! Nieuwe nieuwe vrijetijdsauto van Mercedes Ontmoedigingspolitiek diesel met verbazing ontvangen Nog meer nieuwe kansen n/ir i vr Autonova uitrustingsniveau's Seat Arosa ill Jaargang 11 nr42 Donderdag 4 november 1999 Oplage 104.000 Autotest Lancia Lybra SVV 1.8 16VLX pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato I DEALERS Parkeerbeheer e .01315430022 .01315422133 ..01315423030 .01315943943 .01315053944 .01315802020 t .01315443330 .01314683911 .01314680468 .01314634355 .01315347771 .01315420143 .01314647676 .01315363924 ..01315355575 .01315355655 Lees verder bladzijde 3 n De rechter stelt ook de immate- Tony Vos onder de ngi- ■met riele schade vast en zal in mijn voorbeeld dus ook parkeerbeheer gelasten de ticket naar Tokyo te vergoeden... trappen e.d.) a. Bergoss, ortere etc. De diensten parkeerbeheer moe ten wat zorgvuldiger omgaan met de wielklem. Althans, die le ring mag worden getrokken uit een toekenning van een schade vergoeding aan iemand die met succes het aanbrengen van een wielklem op zijn auto heeft aan gevochten. Uiteraard is onze hoofdstad Amsterdam het meest berucht voor wat betreft deze doorgaans gele ellendelingen. Overigens krijgt niet iedere fout- parkeerder hier een wielklem, het gaat vooral om auto’s die vol gens inzicht van de dienstdoende ambtenaar danig in de weg staan en de doorgang van het overige verkeer hinderen. Nu stel ik me even de volgende situatie voor. Ik moet vliegen vanaf Schiphol, maar ik heb mijn dag een beetje ruim inge deeld en heb nog een uur of twee vrij om in Amsterdam te gaan shoppen. Ik parkeerde auto op een plek waarvan ik vrijwel ze ker ben dat ik er mag staan en doe een keurig parkeerkaartje achter de ruit voor twee uur. Als ik met de handen vol boodschap- i pen terug kom bij mijn auto, blijkt er zo’n rottige wielklem op het linker voorwiel te zijn aangc- bracht. Na eerst de góden te heb ben aangeroepen, zou ik in zo’n geval eerst aan mezelf gaan twij felen, heb ik de auto toch op een plaats neergezet waar ik niet mocht staan? En dan pas start de ellende om de wielklem weer verwijderd te krijgen. Je pakt een taxi naar de dienst parkeer beheer om daar aan te sluiten in de rij mensen die om soortgelijke redenen ook ongeduldig staan te wachten om hun zuur verdiende centen af te dragen. Afijn, je hebt gewoon parkeergeld betaald, een dure taxirit naar parkeerbeheer en nog een boete ook. Maar als grootste narigheid mis je je toe stel naar, laten we voor het ge mak even zegen Tokyo om daar een dag later een belangrijke be spreking te voeren. Balen, balen en nog eens balen. Het gros van de mensen die dit overkomt, doet vervolgens niets. Toch heeft klagen wel degelijk zin. Vorig jaar is een groot deel van 10.000 klagende ‘klanten’ in het gelijk gesteld en hebben hun boete teruggekregen. Slechts een enkeling gaat naar de rechter en ook hier valt succes te behalen. Tot nu toe had Toyota vooral een kwaliteitsimago, terwijl de modellenpolitiek niet echt flitsend te noemen was. Sinds de komst van de Yaris is het merk een andere weg in geslagen en het effect is di rect merkbaar. Bijna 65procent van de Yaris-ko- pers ruilt een ander merk in. Dat zal met de nieuwe Yaris Verso precies zo zijn. sies. Aan de basis staat de Li- nea Luna E met een redelijk complete uitrusting. Daarbo ven vinden we de Linea Luna zonder de toevoeging ‘E’ en dan zijn ineens de roofrails en cen trale vergrendeling met af standsbediening van de partij. De meest complete versie is de Linea Sol met elektrisch be diende en verwarmde buiten spiegels, elektrisch bediende voorportierruiten en een ‘Long assistent grip’. Dat is een lang buis die aan de rechter zijde net boven de ruiten van voor naar achter door de auto loopt. Hieraan kunnen diverse baga- gestukken, zoals bijvoorbeeld fietsen worden vastgemaakt. van wc Seat/Saab Zuid Oost •Seat Auto Noordhoek...01314553678 Skoda Subaru Dekkers Suzuki Gijsbers Toyota Autonova01315351035 Volvo Van Roosmalen ....01315840000 VW/Audi Auto Bongers01315321411 sprei stoft gels. Tatt' Del Tijc bije mi mc 20001 Binnenkort in onze showroom! Uw leukste Toyota dealer van Tilburg e.o.l Ringbaan-noord 95, Tilburg. Telefoon 013-5351035. Donderdag koopavond Redactie: Tony Vos Tel. 0495/430930 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg giers een driedelig* sens van ning zijn vooral ntr maar c r 1999 pagina 20 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur De Mercedes Vaneo zal in Ludwigsfelde worden geproduceerd en Mercedes vóór ziet een aantal van 50.000 eenheden per jaar. zo geklaard is en nauwelijks li chamelijke inspanning vergt. De middelste zitplaats is ongeveer half zo breed als de twee buiten ste stoelen. Deze is zijdelings in de linker stoel vergrendeld en kan simpel worden losgemaakt. Alleen heeft men geen oplossing voor dit losse onderdeel. ding Koerier iv.ö. riem 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 De nieuwe Yaris is verkrijg baar als drie- en vijfdeurs hatchback en staat binnen en kele weken ook bij de dealer als Verso, een ruimtewagen die zichtbaar van de Yaris is afgeleid. Met zijn lengte van 3,86 meter is de Verso iets langer, maar de winst zit vooral in de hoogte van 1,68 Advertenties: Advertentie-afdel De Tilburgse N.S. Plein 14, nen en twee kinderen of twee inzittenden en drie kubieke meter lading. Daardoor wordt de Vaneo bij uitstek geschikt voor een combinatie van zakelijk en privé-ge- bruik. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Oms treken, verschijnt in geheel Til burg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oister- wijk, Moergestel en Hilvarenbeek. Over twee jaar komt Mercedes op de markt met de Vaneo, een vlot gelijnde vrij etijdsauto die duidelijk overeenkomsten vertoond met de huidige A-klasse. Merce des spreekt over een Compact Van, dus zullen waarschijnlijk ook bestelversies van dit model verschijnen. De nieuwe Vaneo wordt 4,19 meter lang en heeft een breedte an 1,74 meter. Binnen deze afmetingen rordt ruimte geboden aan vijf volwasse- Alfa Romeo Wouters BMW Renova Chrysler Chrysler L. op Zand...04161363993 Citroen Bertens Daewoo Auto Braat Tilb01314680044 Daihatsu Ad v.d. Wouw04161363412 Ford P.v.d.Ven.. Ford Van Rijn.... Honda De Graaft.. Kia Schapendonk013 5331206 Mazda Van Heumen01315478980 Mercedes Benz Autoparc04161361553 Mitsubishi Kluitmans Nissan Denissen Opel Gebr. Vullings Peugeot Collaris Peugeot Spijkers Goirle Renault Van der Boom01315364011 Rover achter het stuur heb je sterk het idee met een veel grotere auto op stap te zijn. Het dashboard is weer herkenbaar van de andere Yaris-modellen met een volledig digitaal instrumentarium mid denin de auto. In de middencon sole die één is met het instru mentencluster zit de standaard radio/cassettespeler met RDS en de bediening van de verwarming en ventilatie. Portierpanelen en dashboard lopen speels in el kaar over en het gaatjespatroon van de grille komt bijvoorbeeld weer terug in de portierbakken. De kleurstelling in het interieur is gelukkig niet saai. De stoelen voorin hebben een relatief korte zitting, maar dat is niet zo’n be zwaar omdat men behoorlijk rechtop zit. Bij de versnelling spook vinden we twee bekerhou ders en direct daarboven twee opbergvakken langs de console. De Yaris Verso heeft een dubbel dashboardkastje en standaard twee airbags. Via de twee flinke achterportieren hebben passa- De Stella is er vanaf £20.495,= als 1.0 en £22.295,= als 1.4. Een speciaal aktiemodel is de Arosa Tattoo die slechts £500,= meer kost dan de Stella. Hiervoor krijgt de koper mistlampen in de voorbumper, een radio met afneembaar front en vier luid sprekers, speciale bekledings- stof en meegespoten buitenspie gels en stootstrips. De Arosa ttoo is er als 1.4 en 1.7 SDi. luxueuze Arosa Signo 1.4 jfbak of automaat biedt letalen velgen, een in verstelbare passagiers- „an passagiersairbag, cen- sndeling met af- ening en elektrisch •"■tierruiten. kost £24.7 van de Arosa i Deze week: "ijdens een speciale voorlichtings- jijeenkomst van de RAI afdeling luto’s bleek dat het voorstel in de liljoenennota om de diesel te ont- loedigen door een extra heffing van l gulden in de gehele branche met verbazing is ontvangen. Dit idee staat immers haaks op de speerpunt van het mondiale milieu beleid. Het terugdringen van de CO2-uitstoot en het daardoor ver minderen van de bijdrage aan het broeikasteffect. Als het plan wordt ?en ruime toegang tot de jolige achterbank. De kus- van de zitting en rugleu- zijn aan de dunne kant il om ruimte te besparen, dit komt het comfort niet helemaal ten goede. Veel ont- wikkelingstijd heeft Toyota ge stoken in de constructie van deze bank, of liever de manier waarop ie kan worden wegge klapt. Om alles vlot te Jaten ver lopen, moet men rechtsachter beginnen. Eerst moeten de twee voorstoelen overigens helemaal naar voren geschoven worden. Daarna de rugleuning van de achterbank in delen plat leggen. De hoofdsteunen kunnen ge woon blijven zitten. De vloer achterin kan eenvoudig worden uitgenomen, waardoor de ‘dub bele bodem’ zichtbaar wordt. In één simpele beweging klapt de helft van de achterbank onder de voorstoel. De vloerplaat wordt weer teruggelegd en de rechter voorstoel kan weer naar achteren. Een simpele klus die en voorruit staan niet in eikaars verlengde. Toyota heeft de Verso een grappige vlakverdeling mee gegeven. De auto telt vier nor male portieren, maar door de C- stijl zwart te maken lijken de zijruiten achter in elkaar over te lopen. Dit ‘optisch bedrog’ wordt door de hoge, smalle achterlich ten ineens een halt toegeroepen. Deze lichten vormen tevens de overgang van de hoge zijruiten naar de lage ruit in de achter deur. Toyota heeft niet gekozen voor een vertrouwde klep, maar een deur die aan de rechter kant en naar onze begrippen dus ver keerd om scharniert. Het groot ste aantal Verso’s wordt echter in Japan verkocht en het loont gewoon niet de moeite om de auto zo te maken dat de achter deur voor het vaste land van Eu ropa aan de linker kant schar niert. De deur is voorzien van een keurig hoog geplaatst derde remlicht en een flinke wisser. Aardige details aan de achter kant vormen onder meer de voorzetting van de bumper voor de achterwielen en de uitsparin gen in de achterbumper voor mistlamp en reflectoren. Dak- railings doen déze Toyota goed, maar ze zijn pas standaard van af het tweede uitrustingsniveau. Tot het dak De linker stoel klapt net zoals het rechter exemplaar onder de bodem. Daarna blijft er een gi gantische laadruimte over met een volledig vlakke vloer. Stan daard heeft de Verso onder de hoedenplank 390 liter aan baga geruimte en dat is in etappes uit te breiden tot maar liefst 2160 liter en dan hebben we gesta peld tot het dak. De laadvloer is in dit geval meer dan 1,5 meter lang. Met deze interieurmoge lijkheden wil Toyota de koper in het B-segment meer flexibiliteit bieden binnen hetzelfde budget. Het leveringsprogramma be staat in Nederland uit drie ver staat de Arosa Stella met getint glas, in hoogte verstelbare be stuurdersstoel, in delen neer- klapbare achterbank en mee gespoten bumpers. met vijf lichtme hoogte v< stoel, eer trale vergrer standsbedienir bediende porti, De Signo 1.4 kost £24.795,=. De topversie van de Arosa is de 1.4 16V Sport met een 100 pk mo tor. Deze auto heeft ten opzichte van de Signo nog ABS, zij-air- bags en een sportonderstel met 14 inch lichtmetalen wielen. De Arosa Sport kost £29.295,=. Be gin volgend jaar verschijnt de nieuwe 3 cilinder 1,4 liter TDi- motor van 75 pk. De oude structuur binnen het programma van de compacte Seat Arosa met één basismodel en diverse optiepakketten is vervangen door maar liefst vijf nieuwe uitrustingsniveau’s. Aan de basis staat de Arosa Se lect naar keus met de 1,0 liter motor van 50 pk of de 1,7 liter SDi van 60 pk. Standaard zijn onder meer een in hoogte ver stelbaar stuur, hoofdsteunen voor- en achterin, een bestuur- dersairbag, startonderbreker, gordelspanners en specifiek voor de diesel stuurbekrachti ging. De 1.0 Select kost £19.995,= en de 1.7 SDi Select komt op £25.795,=. Daarboven Digitaal instrumentarium Zo leuk als de Yaris Verso van buiten is, zo aardig is ie ook in het interieur. De binnenruimte is enorm en eenmaal gezeten doorgezet, zijn de gevolgen bijna bi zar te noemen. Het is namleijk glas helder dat kleine diesels extra zwaar getroffen worden. Eén van de eerste slachtoffers zou de binnenkort te lanceren Volkswa gen Lupo 3-liter auto zijn: de zuinig ste en in veel opzichten meest mi lieuvriendelijke productieauto die er bestaat. Als het om brandstof bespa ren gaat, is de moderne direct inges poten diesel nu eenmaal niet te kloppen. Uiteraard kent ook de die- selauto minpunten, maar daar staan inmiddels wel voortreffelijke oplossingen voor klaar. Eén ervan, de zogenaamde partikelfilter, is bin nenkort zelfs te vinden in alle pro- duktiemodellen. Het betreft een techniek die roetdeeltjes in de uit laatgas opvangt en onschadelijk maakt. Op de verlanglijst van de ontwikkelingstechnici staat verder de snellere invoering van schonere, zwavelarme brandstof al geruime tijd met stip genoteerd. De nieuwe generatie diesels is weliswaar al bij zonder zuinig, maar kan met zwave larme brandstof nog aanzienlijke vooruitgang boeken. Ook op milieu gebied trouwens. Maar de betreffen de katalysator kan helaas niet leven met de huidige brandstof, omdat die zwavel bevat. Juist de eerdere be schikbaarheid van dergelijke schone brandstoffen zou de aandacht van de overheid moeten krijgen. In Duitsland zijn eind augustus al belangrijke maatregelen genomen om de versnelde invoering van zwa velarme diesel te stimuleren. Op dit gebied ligt er voor de Nederlandse overheid dus wél een belangrijke taak. (Bron: Rai Voorrang) Ruimtewinst Het is moeilijk om directe con currenten van de Yaris te be denken. Hij zou het kunnen opnemen tegen de Mazda De- mio, Daihatsu Gran Move, minder rijk uitgeruste varian ten van de Mitsubishi Space Star of tegen auto’s als de Re nault Kangoo of Citroen Ber- lingo Multispace. In ieder ge val is de Yaris Verso veel meer een personenauto, echter met uitzonderlijk veel binnen ruimte in verhouding tot de buitenafmetingen. Alhoewel de Verso zijn ruim tewinst uit de hoogte haalt, is hij door zijn volwassen breed te geen uit z’n verband gerukt model. De neuspartij heeft een herkenbare Yaris-styling, al moet direct vermeld worden dat geen enkel onderdeel het zelfde is. Maar de grote kop lampen, de grille met gaatjes en de vorm van de motorkap doen net als de verbrede spat- schermen aan de drie- en vijf deurs denken. De motorkap gftggzT --ggrz.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 21