ii RS O ^<1 Opel Zafira 'goes USA' ion iRU j Renault gaat Nissan saneren Suzuki Stand-by Audi TT op circuit Assen Extra sportieve Opel Astra Citroën Xsara Kit Car rallykampioen van Frankrijk ia. Multitronic, traploze transmissie van Audi Mitsubishi Pajero Pinin vanaf februari Ruimtewagen van Hyundai Particuliere lease bij Daewoo 5'. Hl DE AUTOMAAT Donderdag 28 oktober 1999 pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER ir 1999 pagina 8 /OTA at van Nissan Hierdoor weet men precies waar volger f.55.9f iotor, waar. 960,-. 'Tl De IYOTA 341817 P AVOND IR exen dus’ ten <>l>( inge- jtor ide IIJF G tot 100 km/u rijdend de twee ex tra wielen bij te schakelen. De auto die voor Suzuki Stand- by worden ingezet zijn nooit ou der dan 12 maanden en uiter aard perfect door de dealer onderhouden. Dat verstaat Su zuki onder vertrouwd, comforta bel en zorgeloos vervoer. panoramische ruiten en de be kerhouders worden verwarmd zodat zelfs bij een strenge win ter een kopje koffie op tempera tuur kan worden gehouden. Tot nu toe heeft Opel nog slechts een 3-D versie van de CVC op de computer laten zien, maar de werkelijke conceptauto is in de maak. een men >r de kost i Ier- een zeer gunstig tarief bere kend. De dealer heeft al een Su zuki Stand-by vanaf f.40,= per dag inclusief BTW, verzekering en 100 vrije kilometers. Uiteindelijk moet dit een bespa ring opleveren van 20 procent ten opzichte van de huidige situ atie. En dat komt dan neer op een aandeel van maar liefst 60 procent in de totale kostenver mindering die Ghosn bij Nissan de komende j aren wil realise ren. Kort geleden liet Opel de spor tieve Astra OPC zien, een auto die in een beperkte oplage van 3.000 stuks wordt geproduceerd. Hiervan komen er slechts 150 “vemplaren naar Nederland, uuS liefhebbers zullen snel moe ien zijn. Wat maakt de Astra OPC zo bijzonder? De auto staat standaard op 17 inch BBS vel gen met 215/40 banden. De nor male stoelen zijn vervangen door Recaro-kuipen en door het spe ciale sportonderstel staat de auto 20 mm dichter op het weg dek. Het instrumentarium heeft een specifieke uitstraling en de veiligheidsgordels zijn niet zwart maar opvallend blauw. 1 OPC heeft verder airconditio ning en is onder meer te herken nen aan de specifieke buiten spiegels en de speciale voor- en achterspoiler. De 2 liter’16V mo tor is door Lotus onder handen genomen en dat resulteert in een tot 160 pk toegenomen vermo gen en een maximaal koppel van CITROEN Kit Car uit stilstand te bereiken. Feite- ingezet. De auto’s worden begin lijk is de Astra OPC de wegver- volgend jaar afgeleverd voor sie van de sportieve Astra die in f.55.950,=. diverse nationale rallies worden plaatsen. Door sluiting van de fabrieken gaat de produktieca- paciteit in Japan met 30 procent omlaag tot 1,65 miljoen eenhe den per jaar. 188 Nm bij 4300 tr/min. De Ast ra OPC haalt een top van 220 km/u en heeft slechts 8,2 secon den nodig om de 100 km/u van- Er werden rem-, schakel- en stuurtechnieken aangeleerd of bijgeschaafd. De TT’s werden onderworpen aan uitwijk- Niet alleen zakelijke autoge- bruikers kunnen een auto leasen, ook voor particulieren bestaat deze mogelijkheid. Dae woo introduceert de Private Lease. Het om een voor het merk nieuwe financierings- In het vooijaar van 2000 brengt Audi de eerste auto op de markt met een in eigen huis ontwikkelde traploze transmissie, die op een aantal punten vergelijkbaar is aan de CVT van Van Doome. De schakelduw- band die in de moderne CVT wordt gebruikt, is vervangen door een in eigen huis ontwikkelde plaatjesketting die is aangepast aan hoge krachten en koppels van de 2,8 liter V6 motor waaraan de nieuwe versnellingsbak wordt gekoppeld. Deze ‘ketting’ kan probleemloos het hoge koppel van 280 Nm en het vermogen van 193 pk aan. De bak heeft een uitzonderlijk hoge maximale overbrengingsverhouding, zo dat optrekken lichter gaat en een koppelomvormer overbodig wordt. In plaats daarvan past Audi een oliegekoelde lamellenkoppeling toe die door een elektronische regeling verschillende manieren van op trekken mogelijk maakt. Deze elektronica werkt geheel automatisch aan de hand van het rijgedrag van de bestuurder. Op elektronische wijze wordt zelfs de kruipgang van een automaat nagebootst. Het hy draulische systeem is zo geoptimaliseerd dat er geen sprake meer is van een na-ijleffect, ook wel het slippende-koppeling-effect genaamd. Door de specifieke constructie van een gescheiden hogedruk- en koel circuit van de olie, is een aanzienlijk lager pompvermogen nodig en worden de realiseerbare rijprestaties verbeterd. Rijdt een bestuurder rustig, dan wordt de economy-karakteristiek in geschakeld en wordt het motortoerental al vanaf 60 km/u op een lage re overbrengingsverhouding afgeregeld. Geeft de bestuurder volgas, dan schakelt het programma onmiddellijk over op een sportieve ka rakteristiek. Het wijzigen van de overbrengingsverhoudingen ge beurt volledig traploos en volkomen schokvrij. Een voordeel van de elektronische regeling is de mogelijkheid van handmatig schakelen. Audi heeft hierbij gekozen voor zes vaste overbrengingstrappen die via een tweede schakelweg met de pook of met knoppen op het stuur wiel kunnen worden ingeschakeld. Het resultaat is overtuigend. De Audi A6 Multitronic is 1,3 seconden sneller bij de acceleratie van 0 tot 100 km/u in vergelijking tot een Tiptronic en zelfs 0,1 seconden vlotter dan een optimaal geschakelde versnellingsbak. Een ook bij het gemiddelde brandstofverbruik levert de Multitronic winst op. De meerprijs voor de Multitronic bak is nog niet bekend. vorm. De consument betaalt eor vast maandelijks bedrag voor u< auto, het voorgeschreven onder houd, verzekering en wegenbe lasting. De bezoekers aan de Detroit Mo torshow in januari volgend jaar zullen een bijzondere versie van de Opel Zafira kunnen bewonde ren. De auto heeft een fors aan tal elementen die serieus in pro- duktie genomen zullen worden. Zo ligt in het vooronder de eer ste direct ingespoten benzine motor van het merk, een 2,2 li ter met een vermogen van 150 Als tweede Japanse autofabri kant staat het grote Nissan er slecht voor. Aan de van Renault afkomstige Braziliaan Carlos Ghosn de taak om de enorme verliezen om te buigen tot winstgevendheid en dat zal ze ker niet overal zachthandig ge beuren. Renault nam recent een belang van zo’n 37 procent in het noodleidende Nissan. Ghosn, sinds juni belast met de dagelijkse leiding, gaat het aan tal werknemers in ieder geval met 14 procent terugdringen. Er zullen 16.500 banen in Japan zelf verdwijnen, onder meer door het sluiten van drie fabrie ken. In Europa en Amerika gaat het in totaal om 2400 arbeids- pk. Het Compact Van Concept (CVC) staat hoog op de wielen vanwege zijn vierwielaandrij- ving en 18 inch velgen. Hierdoor neemt de bodemvrijheid toe met 30 mm. Handig is dat de achter bank van de Zafira is vervangen door twee afzonderlijke stoelen die net als de achterste zitplaat sen in de bodem kunnen ver dwijnen. Het dak bestaat uit dat de schuldenlast wordt afgebouwd. Tot slot moet Nissan goedkoper gaan inkopen. Uit een inventa risatie is gebleken dat Nissan zo’n 10 procent meer voor z’n on derdelen betaald dan Renault. Daartoe zal onder meer het aan tal toeleveranciers worden ge halveerd. Verder zal Ghosn werken aan een uniforme merkstrategie voor de hele wereld, terwijl op dit moment iedere marketing afdeling in het eigen werelddeel een eigen imago opbouwt. Nis san heeft een enorme hoeveel heid verschillende modellen en platformen en dat zal onder lei ding van Ghosn ook gaan veran deren. En de modellen die over blijven krijgen een flinke opknapbeurt. Al deze ingrepen moeten er onder meer toe leiden Een tweede plaats tijdens de 39e rally Le Touquet Pas-de-Calais was voldoende voor een eindoverwinning in het Franse rallykampioenschap voor de Citroen Xsara Kit Car van het team Philippe Bugalski/Jean Paul Chiaroni. manoevres en een anti-sliptrai- ning. Uiteraard was er ook een slalomproef in het programma opgenomen en werd de leerzame dag besloten met vrij rijden op het circuit volgens de ideale lijn. Na afloop werd als verrassing de eerste TT roadster in ons land ten overstaan van de enthou siaste TT Coupé-rijders onthuld. Vanaf februari volgend jaar start in ons land de verkoop van de nieuwe Mitsubishi Pajero Pi nin, een compacte vierwielaan- drijver die in Japan al een ver- koophit is, maar door Pininfarina in aangepas speciaal voor Europa wc maakt. De auto is voorzien van vierwielaandrijving met een vis- cokoppeling. De Pinin beschikt over een inschakelbare vierwiel aandrijving, SS4-i 4WD ge naamd, waarbij het mogelijk is In het segment grote ruimtewa gens gaat Hyundai binnenkort een rol spelen. Zowel op de To kyo Motorshow als de London Motorshow introduceert het j merk deze week een 4,70 meter lange variabel inzetbare auto met standaard vijf zitplaatsen. De drie r' re achterst t aangevulu m alaren op de i motoren voor deze auto in petto. De 2 liter 16-klepper is bekend uit bijvoorbeeld de Lantra en So nata. Daarnaast komt er een nieuwe 2,7 liter V6 en in de loop van volgend jaar een nieuwe di rect ingespoten turbodiesel met “en inhoud van 2 liter van eigen arikaat. Vanaf zo’n f.50.000,= komt deze auto in ons land be schikbaar in twee uitrustingsni- veau’s. Ook komt er een bestel- versie met twee zitplaatsen De letters TT zijn synoniem voor in ons land aangeschreven. Zo’n het jaarlijkse motorevenement 25 procent reageerde positief en op het circuit van Assen, maar leerden verdeeld over deze drie sinds de introductie staan deze dagen van oud-rallyrijder en letters bij Audi voor een fraai Audi quattro-instructeur Paul gelijnde sportcoupé die uitste- Maaskant om de eigen auto op- kend past op het TT-circuit van timaal te gebruiken. Assen. Daarom organiseerde importeur Pon op 12,13 en 14 oktober een speciale TT rijvaar- digheidstraining. Alle 800 eige naren van een Audi TT werden imende spiegels 0,=. Verder is er uniek pakket in bestaande uit ürco, automati- aak, alarm, deel- elektrische stoel- m rechts, en lederen bekle- •en. Het Selection- )okknop, de ve- p de stootstrips. Pajero Pinin de eerste auto in z’n klasse met een direct inges poten benzine-krachtbron. Bo- Op verharde ondergrond is de vendien kent deze motor twee Pajero Pinin een achterwielaan- aansturingen, een Ultra Lean drijver. Bij vierwielaandrijving Combustion Mode voor een mi- iste vorm zorgt de viscokoppeling ervoor nimaal verbruik en lage' uitstoot zordt gé- dat de meeste aandrijfkrachten of de Superior Output Mode die gaan naar de wielen met de vooral bij inhalen of in zwaar meeste grip. Het schakelen tus- terrein automatisch wordt inge- sen twee- en vierwielaandrij- schakeld, zodat de GDI-mot ving gebeurt niet met een pook- zijn maximale vermogen in i je, maar volledig elektronisch. strijd gooit. Door de 1,8 liter GDI motor is de rd vijf zitpla atsen. een men financieel aan toe is. Zo De drie afzonderlijk uitneemba- fabr n.v=t een Daewoo Matiz bijvoor- re achterstoelen kunnen worden beeld f.299,per maand en rijdt aangevuld met twee extra exem- u al een Lanos vanaf f.399,plaren op de derde zitrij. De ach- Deze prijzen zijn uiteraard af- terzitplaatsen zijn via twee nor- hankelijk van het type en de ge- male portieren bereikbaar, wenste leaseperiode. Hyundai heeft maar liefst drie De service van Suzuki aan haar klanten wordt nog verder uitge breid met Suzuki Stand-by. Ge durende de hele garantieperiode van maar liefst 3 jaar of 100.000 km wordt in geval van repara ties door de Suzuki-dealer ge heel gratis een vervangende auto aangeboden. Maar ook bij reparaties na de garantieperio de en in het geval van periodiek onderhoud kunnen Suzuki-klan- ten van deze service gebruik maken. In die gevallen wordt Op de eerste dag van de laatst rally eindig de deze equipe overtuigend op de eerste plaats, maar tijdens het zware weer op de tweede dag werden geen onnodige risico’s genomen en stelden ze een tweede podiumplaats veilig achter Arnaud Mordacq met zijn Ford Escort Cosworth. ^SUZUKI |EG PF300] OW

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 43