Tokyo Motor Show 1999
I
'and
plet!
i
i
i
i
i
i
i
i
I#
Sf-
ica*.
-
a
LJW
■I
er 1999 «pagina 4
DE AUTOMAAT Donderdag 28 oktober 1999 pagina 5
}N.
5-drs.
acc.
Nissan Micra Box
Daihatsu Kopen
rt.
Nissan XVL
Daihatsu Young RV
Suzuki PU3 Commute
Honda Odyssey
Suzuki YGMI (GM)
Honda Spocket
11
Toyota NCSV
Mazda 626
Toyota Will Vi
Mitsubishi Pajero Kort
Mazda RX-EVOLV
MERKEN -
FE AUTO'S
Op de valreep van deze eeuw toonde de Japanse auto-industrie op de Tokyo Motor Show hoe men
de toekomst ziet. Van oudsher worden op deze beurs door de negen Japanse constructeurs toe
komstmodellen getoond, terwijl de normale serieproducten even naar de achtergrond worden
geschoven. Bij de Tokyo Motor Show mag daarom de nadruk op het laatste woord worden ge
legd.
IAT 42
3-53416 59
A AT 8,
I3 - 534 22 04
HOUD
zEN
TEL
itwatmoe-
iiaast zo
sterdam-
te wielen
G e.o.
,1995
1991
1991 t/m 1997
:r.1996
1989 t/m 1998
1990
1990
1997
1994
1993
1992
de tilburgse koerier
jn1997 I
1996
1-1992-1993
>90 t/m 1993
..1986-1987
1 uur.
3-5710641
.1999
.1999
.1999
.1999
.1999
.1998
.1998
.1998
.1998
.1997
.1997
.1997
.1997
.1996
.1996
.1996
.1995
.1995
.1995
.1995 I
.1995 I
.1994 I
.1993 I
.1993 I
.1993 I
.1993
.1992 I
1992 I
.1992 I
.1992 I
.1992 I
1991 I
1991 I
eren, deurs auto w
‘errein- den gecombii
liter of
Van sommige modellen is nu al te voorspellen dat ze op korte
termijn in de ‘winkel’ komen, vooral in Japan zelf. Maar de
meeste prototypes zullen hun huidige stadium niet ontgroei
en.
leenho1
'okyo verder een ser.
JEO genaamd, met
Ier specialiseert het me?'
nsmissie. die bij Nissan L
‘i liter.
WAV I
■□onörTi
BOVAG
AUTO I
L
ihlz_
Mitsubishi
Het was bij Mitsubishi vooral de nieuwe Pajero die volop de
aandacht kreeg. Deze nieuweling wordt in de eerste helft
van volgend j aar ook bij ons leverbaar met een GDl-benzine-
motor en tevens een nieuwe direct ingespoten turbodiesel.
Er komt een drie- en vijfdeurs variant met stoere, maar iets
meer afgeronde vormen. Belangrijk is dat de Pajero door zijn
wat lagere zwaartepunt beter zal kunnen concurreren met
op de Amerikaanse markt gerichte SUV’s.
»ba,>
lart Fun’ presenteerde Honda een men
feit en vergaande fantasie. Want
Ji met de Fuya-jo, een auto die hl
it staan. De Neukom is de Amsterdam-
zes personen met zeer grote wielen
n aan de trottoir-kant. Over-
dus zitten deze deuren ook
in grote steden best voldoen.
FCX. Bekijken we deze vier-
ie bijna helemaal symme-
s. Wel maakt deze FCX gebruik
voornamelijk onder de wagen-
aakmaker is de Honda Spoc-
tter die elementen heeft van
i de achterkant is voorzien
iuer een soort van pickup-
00 km1999 I
1992 I
Daihatsu
Het merk Daihatsu, waarin het grote Toyota een meerder
heidsbelang heeft, zal zich ook in de toekomst blijven ont
wikkelen als een specialist op het gebied van compacte
auto’s. En de compacte auto heeft nu eenmaal de toekomst.
Een auto die meteen op de markt mag komen is de Daihatsu
Kopen, een zeer compacte tweezits roadster die vooral aan
de achterkant trekjes heeft van de Audi TT Roadster en de
VW New Beetle. Zelfs de wielen lijken van Audi ‘geleend’ te
zijn. Moderne, ronde vormen bepalen bij deze leuke auto het
beeld. De Daihatsu Kopen is slechts 3,39 meter lang en valt
daarom in het segment van de in Japan zeer succesvolle
Honda Beat en Suzuki Cappuccino. De motor is een 660 cc 3
cilinder die door tussenkomst van een hele batterij kleppen
en een turbo het vermogen levert dat bij een dergelijk model
past. De Kopen heeft een elektrisch bediende hardtop.
Daihatsu ziet duidelijk toekomst in compacte ruimtewE
Een voorbeeld is de EZU, een smal en tegelijk hoog
je met minuscule wieltjes, waarbij de achterst
zijn ingekapseld. Ongetwijfeld technologisch c
je, maar niet bepaald realistisch, zeker niet voor Europa.
Wel zeer realistisch oogt de Young RV, een 3,76 meter la
ruimtewagen met een sportieve uitstraling. De auto heeft,
het formaat van de Sirion, maar ziet er krachtig-1
zijn wat rechtere achterkant. In het vooronder 1 o
ter 16V turbomotor met fors vermogen. De auto bie_. r-
aan vijf inzittenden. De achterste drie zitplaatsen staan ho
ger in de auto waardoor de achterpassagiers over de voorin-
zittenden heen kijken. Verder bestond het spektakel bij Dai
hatsu uit de SP4, een grappig terreinwagentje a la Suzuki
Jimny, de Micros als Smart-tegenhanger en de Be-Pal, een
vierkante vrije-tijdsauto die het in Japan goed zal doen,
maar waarvan je in Europa nog niet een wiel verkoopt.
Verder heeft het merk plannen met de Space Wagon die als
zeer luxueus ingericht prototype werd getoond met een V6
motor. De Space Runner was ook van de partij in een goud-
metallic gespoten sportieve uitgave. Ook de spectaculair
ogende Eclipse had voor de gelegenheid een extra brugspoi-
ler op de achtersteven gekregen. De SUW Active is een hoog
op de wielen geplaatste stationwagon in het segment van de
Subaru Forester en de Dion is een opvolger van de in Japan
zeer populaire Mitsubishi Mirage Dingo die voorzien van een
vierkante neuspartij het midden houdt tussen een bestel- en
ruimtewagen. Er zijn zeven zitplaatsen aan boord. Een be
langrijk nieuw productiemodel is de Pistachio, een Mitsubis
hi in het compacte segment voorzien van de kleinste GDI-
motor die tot nu toe werd gemaakt, een 1,1 liter met een
zogenaamde stop- en startsysteem om brandstof de sparen.
Over de export naar Europa is nog geen definitief besluit ge
vallen.
Mazda
De Mazda 626 heeft een facelift ondergaan. Deze 4-deurs se
dan, 5-deurs hatchback en stationwagon worden in Japan
als Capella verkocht. Het zijn met name de grille, bumpers
en de voor-en achterlichten die werden aangepakt. Het inte-
rieur krijgt andere bekledingsstoffen, kleine wijzigingen aan hebben. De auto kenmerkt ziel
het dashboard zoals de nieuwe klokken en een dashboardli- smalle achterlichten en een ste
chaam dat in twee kleuren wordt uitgevoerd. Nog voor het voorruit. Voorin ligt een 2 liter
einde van het jaar komt deze vernieuwde 626 naar Europa in tor met variabele kleptiming. I
vier uitvoeringsvarianten: Comfort, Exclusive, Touring en ontwerp is de NCSV. Het is eer
Sportive. Iedere versie krijgt ABS, airconditioning en twee achter wordt doorgetrokken. D
airbags en vanaf de Exclusive ook sidebags en traction con
trol. Aan het motorenprogramma wordt niet gesleuteld.
De meest opzienbarende experimentele Mazda was in Tokyo
de RX-Evolv, een opvallende compacte vierdeurs sportcoupe
met in het interieur vier afzonderlijke stoelen. De auto heeft
geen middenstijl en de achterportieren scharnieren aan de
achterkant, zodat er een royale instap mogelijk is. De RX-
Evolv heeft een rotatiemotor met een enorm vermogen van
280 pk. Opvallend is dat de auto geen koplampen lijkt te
hebben, maar deze zitten achter de grille. De voorwielen
staan haast buiten de auto en worden bedekt door haast mo-
torfiets-achtige spatbroden.
Half volgend jaar gaat Mazda ook een Sport Utility leveren,
de Tribute. Een grote vierwielaangedreven luxueuze ter. J...
auto die zal worden voorzien van een 129 pk sterke 2 liter of
een 3 liter V6 van 200 pk. De 4,40 meter lange Tribute krijgt
een vijfbak bij de 2 liter en een automatische versnellings
bak bij de V6. Tot slot liet Mazda een vierwielaangedreven
MPV zien en een Demio met brandstofcel.
Het motto van deze tentoonstelling luidt ‘Changing Vehicles
for the Earth’ en daarmee wil men de aandacht die de fabri
kanten hebben voor het milieu onderstrepen. De nieuwe
technieken worden als zodanig gepresenteerd of in een van
de vele conceptstudies, die meestal hun tijd zover vooruit
zijn, dat ze nooit het levenslicht zullen zien.
Honda
Met als thema ‘Smai
gelmoes van realitei
ten we bijvoorbeeld met de Fuya-jo, een auto die haast zo Suzuki
hoog is datje erin kunt staan. De Neukom is de Amsterdam- De samenwerking met General Motors en Isuzu kwam dui-
se witkar, maar dan voor zes personen met zeer grote wielen delijk tot uitdrukking op de stand van Suzuki. Diverse proto-
en dubbel openslaande deuren aan de trottoir-kant. Over- types waren gezamenlijk ontwikkeld. In Europa zullen we de
gens rijdt men in Japan links, dus zitten deze deuren ook eerste produkten volgend jaar gaan zien, de Opel Agila en de
links. Als taxi zal de Neukom in grote steden best voldoen. tweede generatie Wagon R+ van Suzuki. De samenwerking
Weinig inspirerend is de Honda FCX. Bekijken we deze vier- zal met name op het gebied van technologie worden aange-
deurs sedan en profiel, dan lijkt ie bijna helemaal symme- gaan. De EVSport werd door executives van GM en Suzuki
trisch te zijn, mooi is anders. Wel maakt deze FCX gebruik gepresenteerd. Het is een compacte tweezitsroadster met
van brandstofcel-techniek, die voornamelijk onder de wagen- een hoog tentoonstellings- en laag realiteitsgehalte. De auto
vloer is verwerkt. Een echte smaakmaker is de Honda Spoc- zou kunnen concurreren met de Daihatsu Kopen, die echter
ket, een oranje met grijze tweezitter die elementen heeft van veel leuker is. Wel heeft Suzuki de leukste tweezits stads-
de Renault Sport Spider, maar aan de achterkant is voorzien auto in huis, de PU3 Commuter, een Smart-achtige met vro-
van een verschuifbare klep waaronder een soort van pickup- lijke, ronde ogen en leuke afgeronde vormen. Een autootje
bak schuil gaat. dat er zeer realistisch uitziet. Datzelfde geldt voor de YGMI,
De meest realistische Honda is de nieuwe Odyssey die nog een auto die in Tokyo te zien was met een Chevrolet-logo op
onder de noemer ‘prototype’ in Tokyo werd gepresenteerd. het front. Het is een combinatie van een compacte ruimtewa-
Het gaat hier uiteraard om de opvolger van de huidige Odys- gen met de stoere kenmerken van een SUV. Door de brede
sey, die we bij ons kennen als de Shuttle. Deze grote Honda spatbordranden, grote mistlampen en geribbelde plaat onder
ruimtewagen lijkt een evolutie te zjjn van het huidige model. de voorbumper ziet deze auto er aardig uit.
Geen hoogstandjes op het gebied van ontwerp, maar een
keurig gelijnde zevenzitter. De auto beschikt over een op- Toyota
merkelijk breed dashboard met de pook van de automatische Het technische concept van de hybride Prius, liet Toyota nu
versnellingsbak direct onder handbereik op een uitloper van ook zien in een royale ruimtewagen met vierwielaandrijving.
de middenconsole. De 2.4 liter benzinemotor is in dit model gekoppeld aan twee
elektromotoren en een continu variabele transmissie. De
auto is net als de Prius een rijdende generator en heeft nooit
externe stroom nodig om de accu’s te kunnen opladen. De
naam OPA doet wellicht een oubollig voertuig verwachten,
maar het gaat om de volgende generatie middenklasse ruim
tewagen van Toyota die een hoog realiteitsgehalte lijkt te
hebben. De auto kenmerkt zich door een brede C-stijlhoge,
stevig front met sterk hellende
ar direct ingespoten benzinemo-
Een ander opvallend Toyota-
r en coupé waarvan de daklijn tot
wordt doorgetrokken. Daarom is er plaats voor vier
inzittenden en hun bagage. Maar denken we de doorgetrok
ken daklijn even weg, dan staat hier een natuurgetrouwe ko
pie van de Audi TT met een extra toevoeging. De auto werd
door de Europese designstudio van Toyota ontwikkeld. De
Celica Cruising Deck met in plaats van een achterklep een
open laadbak met eventueel de achterbank, is een aardig
heidje en meer zeker niet. De Toyota Origin zou in ons land
beter OPA genoemd kunnen worden. Het is een uiterst tradi
tionele vierdeurs sedan die stijlkenmerken heeft van Toyo-
ta’s uit de jaren vijftig en zestig. Met de Origin viert het
merk het feit dat men inmiddels 100 miljoen auto’s heeft ge
produceerd. En dan tot slot de opvallende WiLL Vi, een vier-
-S waarin de oude VW Kever en de Ford Anglia wor-
Daineerd. Typisch een modisch voertuig dat in
Japan enorm zal aanslaan. Toyota vindt het een typische
vrouwenauto en rust het model uit met een moderne WT-i
krachtbron en ‘s werelds lichtste automaat.
open:
itvar
Nissan
d Cappuccino. De motor is een 660 cc 3 Bij Nissan werd de stemming vooral bepaald door de mede-
snkomst van een hele batterij kleppen deling dat er 21.000 banen bij het concern gaan verdwijnen,
ft vermogen levert dat bij een dergelijk model Bovendien zal het aantal bodemgroepen bij het merk dras-
i heeft een elektrisch bediende hardtop. tisch worden teruggedrongen om meer structuur in het mo-
'.uLcwagens. dellenprogramma in de verschillende werelddelen te krijgen.
>g voertuig- Daarvan was overigens op de stand weinig te merken. De
ste exemplaren Tino ruimtewagen, die volgend jaar ook in Europa gebouwd
lologisch een hoogstand- gaat worden, werd in een hybride-uitvoering getoond. Dat
ker niet voor Europa. Nissan modellen in Europa en Japan een eigen leven leiden,
"~2lange blijkt onder meer uit de Micra Box, een stationwagonvariant
Ie auto heeft met nog het ‘oude’ Micra-front. Hoge doosjes op wielen die
tiger uit met gebruikt kunnen worden als taxi of stadsbesteller zijn voor
r ligt een 1,3 li- de Japanse markt wellicht belangrijk. Nissan toont haar vi-
to biedt plaats sie op dit gebied met de AXY. De Nissan Sylvia, bij ons beter
bekend als de weinig verkochte 200 SX, stond in Tokyo te
pronken als stijlvolle cabrio, maar de kansen voor deze auto
in Europa zijn nihil. Bijzonder geslaagd is de XVL, een fraaie
vierdeurs sedan met trekjes van Lexus. Een zonder meer se
rieuze auto met zijn brede grille en hoge koplampen. Nissan
introduceerde in Tokyo verder een serie direct ingespoten
benzinemotoren, NEO genaamd, met een inhoud van 2,0 tot
3,0 liter. Verder specialiseert het merk zich in de continue
variabele transmissie, die bij Nissan beschikbaar is van 1,0
tot maximaal 3,01'
1 yNV
r zi
IMS» o^|
O ol