Tokyo Motor Show 1999 I 'and plet! i i i i i i i i I# Sf- ica*. - a LJW ■I er 1999 «pagina 4 DE AUTOMAAT Donderdag 28 oktober 1999 pagina 5 }N. 5-drs. acc. Nissan Micra Box Daihatsu Kopen rt. Nissan XVL Daihatsu Young RV Suzuki PU3 Commute Honda Odyssey Suzuki YGMI (GM) Honda Spocket 11 Toyota NCSV Mazda 626 Toyota Will Vi Mitsubishi Pajero Kort Mazda RX-EVOLV MERKEN - FE AUTO'S Op de valreep van deze eeuw toonde de Japanse auto-industrie op de Tokyo Motor Show hoe men de toekomst ziet. Van oudsher worden op deze beurs door de negen Japanse constructeurs toe komstmodellen getoond, terwijl de normale serieproducten even naar de achtergrond worden geschoven. Bij de Tokyo Motor Show mag daarom de nadruk op het laatste woord worden ge legd. IAT 42 3-53416 59 A AT 8, I3 - 534 22 04 HOUD zEN TEL itwatmoe- iiaast zo sterdam- te wielen G e.o. ,1995 1991 1991 t/m 1997 :r.1996 1989 t/m 1998 1990 1990 1997 1994 1993 1992 de tilburgse koerier jn1997 I 1996 1-1992-1993 >90 t/m 1993 ..1986-1987 1 uur. 3-5710641 .1999 .1999 .1999 .1999 .1999 .1998 .1998 .1998 .1998 .1997 .1997 .1997 .1997 .1996 .1996 .1996 .1995 .1995 .1995 .1995 I .1995 I .1994 I .1993 I .1993 I .1993 I .1993 .1992 I 1992 I .1992 I .1992 I .1992 I 1991 I 1991 I eren, deurs auto w ‘errein- den gecombii liter of Van sommige modellen is nu al te voorspellen dat ze op korte termijn in de ‘winkel’ komen, vooral in Japan zelf. Maar de meeste prototypes zullen hun huidige stadium niet ontgroei en. leenho1 'okyo verder een ser. JEO genaamd, met Ier specialiseert het me?' nsmissie. die bij Nissan L ‘i liter. WAV I ■□onörTi BOVAG AUTO I L ihlz_ Mitsubishi Het was bij Mitsubishi vooral de nieuwe Pajero die volop de aandacht kreeg. Deze nieuweling wordt in de eerste helft van volgend j aar ook bij ons leverbaar met een GDl-benzine- motor en tevens een nieuwe direct ingespoten turbodiesel. Er komt een drie- en vijfdeurs variant met stoere, maar iets meer afgeronde vormen. Belangrijk is dat de Pajero door zijn wat lagere zwaartepunt beter zal kunnen concurreren met op de Amerikaanse markt gerichte SUV’s. »ba,> lart Fun’ presenteerde Honda een men feit en vergaande fantasie. Want Ji met de Fuya-jo, een auto die hl it staan. De Neukom is de Amsterdam- zes personen met zeer grote wielen n aan de trottoir-kant. Over- dus zitten deze deuren ook in grote steden best voldoen. FCX. Bekijken we deze vier- ie bijna helemaal symme- s. Wel maakt deze FCX gebruik voornamelijk onder de wagen- aakmaker is de Honda Spoc- tter die elementen heeft van i de achterkant is voorzien iuer een soort van pickup- 00 km1999 I 1992 I Daihatsu Het merk Daihatsu, waarin het grote Toyota een meerder heidsbelang heeft, zal zich ook in de toekomst blijven ont wikkelen als een specialist op het gebied van compacte auto’s. En de compacte auto heeft nu eenmaal de toekomst. Een auto die meteen op de markt mag komen is de Daihatsu Kopen, een zeer compacte tweezits roadster die vooral aan de achterkant trekjes heeft van de Audi TT Roadster en de VW New Beetle. Zelfs de wielen lijken van Audi ‘geleend’ te zijn. Moderne, ronde vormen bepalen bij deze leuke auto het beeld. De Daihatsu Kopen is slechts 3,39 meter lang en valt daarom in het segment van de in Japan zeer succesvolle Honda Beat en Suzuki Cappuccino. De motor is een 660 cc 3 cilinder die door tussenkomst van een hele batterij kleppen en een turbo het vermogen levert dat bij een dergelijk model past. De Kopen heeft een elektrisch bediende hardtop. Daihatsu ziet duidelijk toekomst in compacte ruimtewE Een voorbeeld is de EZU, een smal en tegelijk hoog je met minuscule wieltjes, waarbij de achterst zijn ingekapseld. Ongetwijfeld technologisch c je, maar niet bepaald realistisch, zeker niet voor Europa. Wel zeer realistisch oogt de Young RV, een 3,76 meter la ruimtewagen met een sportieve uitstraling. De auto heeft, het formaat van de Sirion, maar ziet er krachtig-1 zijn wat rechtere achterkant. In het vooronder 1 o ter 16V turbomotor met fors vermogen. De auto bie_. r- aan vijf inzittenden. De achterste drie zitplaatsen staan ho ger in de auto waardoor de achterpassagiers over de voorin- zittenden heen kijken. Verder bestond het spektakel bij Dai hatsu uit de SP4, een grappig terreinwagentje a la Suzuki Jimny, de Micros als Smart-tegenhanger en de Be-Pal, een vierkante vrije-tijdsauto die het in Japan goed zal doen, maar waarvan je in Europa nog niet een wiel verkoopt. Verder heeft het merk plannen met de Space Wagon die als zeer luxueus ingericht prototype werd getoond met een V6 motor. De Space Runner was ook van de partij in een goud- metallic gespoten sportieve uitgave. Ook de spectaculair ogende Eclipse had voor de gelegenheid een extra brugspoi- ler op de achtersteven gekregen. De SUW Active is een hoog op de wielen geplaatste stationwagon in het segment van de Subaru Forester en de Dion is een opvolger van de in Japan zeer populaire Mitsubishi Mirage Dingo die voorzien van een vierkante neuspartij het midden houdt tussen een bestel- en ruimtewagen. Er zijn zeven zitplaatsen aan boord. Een be langrijk nieuw productiemodel is de Pistachio, een Mitsubis hi in het compacte segment voorzien van de kleinste GDI- motor die tot nu toe werd gemaakt, een 1,1 liter met een zogenaamde stop- en startsysteem om brandstof de sparen. Over de export naar Europa is nog geen definitief besluit ge vallen. Mazda De Mazda 626 heeft een facelift ondergaan. Deze 4-deurs se dan, 5-deurs hatchback en stationwagon worden in Japan als Capella verkocht. Het zijn met name de grille, bumpers en de voor-en achterlichten die werden aangepakt. Het inte- rieur krijgt andere bekledingsstoffen, kleine wijzigingen aan hebben. De auto kenmerkt ziel het dashboard zoals de nieuwe klokken en een dashboardli- smalle achterlichten en een ste chaam dat in twee kleuren wordt uitgevoerd. Nog voor het voorruit. Voorin ligt een 2 liter einde van het jaar komt deze vernieuwde 626 naar Europa in tor met variabele kleptiming. I vier uitvoeringsvarianten: Comfort, Exclusive, Touring en ontwerp is de NCSV. Het is eer Sportive. Iedere versie krijgt ABS, airconditioning en twee achter wordt doorgetrokken. D airbags en vanaf de Exclusive ook sidebags en traction con trol. Aan het motorenprogramma wordt niet gesleuteld. De meest opzienbarende experimentele Mazda was in Tokyo de RX-Evolv, een opvallende compacte vierdeurs sportcoupe met in het interieur vier afzonderlijke stoelen. De auto heeft geen middenstijl en de achterportieren scharnieren aan de achterkant, zodat er een royale instap mogelijk is. De RX- Evolv heeft een rotatiemotor met een enorm vermogen van 280 pk. Opvallend is dat de auto geen koplampen lijkt te hebben, maar deze zitten achter de grille. De voorwielen staan haast buiten de auto en worden bedekt door haast mo- torfiets-achtige spatbroden. Half volgend jaar gaat Mazda ook een Sport Utility leveren, de Tribute. Een grote vierwielaangedreven luxueuze ter. J... auto die zal worden voorzien van een 129 pk sterke 2 liter of een 3 liter V6 van 200 pk. De 4,40 meter lange Tribute krijgt een vijfbak bij de 2 liter en een automatische versnellings bak bij de V6. Tot slot liet Mazda een vierwielaangedreven MPV zien en een Demio met brandstofcel. Het motto van deze tentoonstelling luidt ‘Changing Vehicles for the Earth’ en daarmee wil men de aandacht die de fabri kanten hebben voor het milieu onderstrepen. De nieuwe technieken worden als zodanig gepresenteerd of in een van de vele conceptstudies, die meestal hun tijd zover vooruit zijn, dat ze nooit het levenslicht zullen zien. Honda Met als thema ‘Smai gelmoes van realitei ten we bijvoorbeeld met de Fuya-jo, een auto die haast zo Suzuki hoog is datje erin kunt staan. De Neukom is de Amsterdam- De samenwerking met General Motors en Isuzu kwam dui- se witkar, maar dan voor zes personen met zeer grote wielen delijk tot uitdrukking op de stand van Suzuki. Diverse proto- en dubbel openslaande deuren aan de trottoir-kant. Over- types waren gezamenlijk ontwikkeld. In Europa zullen we de gens rijdt men in Japan links, dus zitten deze deuren ook eerste produkten volgend jaar gaan zien, de Opel Agila en de links. Als taxi zal de Neukom in grote steden best voldoen. tweede generatie Wagon R+ van Suzuki. De samenwerking Weinig inspirerend is de Honda FCX. Bekijken we deze vier- zal met name op het gebied van technologie worden aange- deurs sedan en profiel, dan lijkt ie bijna helemaal symme- gaan. De EVSport werd door executives van GM en Suzuki trisch te zijn, mooi is anders. Wel maakt deze FCX gebruik gepresenteerd. Het is een compacte tweezitsroadster met van brandstofcel-techniek, die voornamelijk onder de wagen- een hoog tentoonstellings- en laag realiteitsgehalte. De auto vloer is verwerkt. Een echte smaakmaker is de Honda Spoc- zou kunnen concurreren met de Daihatsu Kopen, die echter ket, een oranje met grijze tweezitter die elementen heeft van veel leuker is. Wel heeft Suzuki de leukste tweezits stads- de Renault Sport Spider, maar aan de achterkant is voorzien auto in huis, de PU3 Commuter, een Smart-achtige met vro- van een verschuifbare klep waaronder een soort van pickup- lijke, ronde ogen en leuke afgeronde vormen. Een autootje bak schuil gaat. dat er zeer realistisch uitziet. Datzelfde geldt voor de YGMI, De meest realistische Honda is de nieuwe Odyssey die nog een auto die in Tokyo te zien was met een Chevrolet-logo op onder de noemer ‘prototype’ in Tokyo werd gepresenteerd. het front. Het is een combinatie van een compacte ruimtewa- Het gaat hier uiteraard om de opvolger van de huidige Odys- gen met de stoere kenmerken van een SUV. Door de brede sey, die we bij ons kennen als de Shuttle. Deze grote Honda spatbordranden, grote mistlampen en geribbelde plaat onder ruimtewagen lijkt een evolutie te zjjn van het huidige model. de voorbumper ziet deze auto er aardig uit. Geen hoogstandjes op het gebied van ontwerp, maar een keurig gelijnde zevenzitter. De auto beschikt over een op- Toyota merkelijk breed dashboard met de pook van de automatische Het technische concept van de hybride Prius, liet Toyota nu versnellingsbak direct onder handbereik op een uitloper van ook zien in een royale ruimtewagen met vierwielaandrijving. de middenconsole. De 2.4 liter benzinemotor is in dit model gekoppeld aan twee elektromotoren en een continu variabele transmissie. De auto is net als de Prius een rijdende generator en heeft nooit externe stroom nodig om de accu’s te kunnen opladen. De naam OPA doet wellicht een oubollig voertuig verwachten, maar het gaat om de volgende generatie middenklasse ruim tewagen van Toyota die een hoog realiteitsgehalte lijkt te hebben. De auto kenmerkt zich door een brede C-stijlhoge, stevig front met sterk hellende ar direct ingespoten benzinemo- Een ander opvallend Toyota- r en coupé waarvan de daklijn tot wordt doorgetrokken. Daarom is er plaats voor vier inzittenden en hun bagage. Maar denken we de doorgetrok ken daklijn even weg, dan staat hier een natuurgetrouwe ko pie van de Audi TT met een extra toevoeging. De auto werd door de Europese designstudio van Toyota ontwikkeld. De Celica Cruising Deck met in plaats van een achterklep een open laadbak met eventueel de achterbank, is een aardig heidje en meer zeker niet. De Toyota Origin zou in ons land beter OPA genoemd kunnen worden. Het is een uiterst tradi tionele vierdeurs sedan die stijlkenmerken heeft van Toyo- ta’s uit de jaren vijftig en zestig. Met de Origin viert het merk het feit dat men inmiddels 100 miljoen auto’s heeft ge produceerd. En dan tot slot de opvallende WiLL Vi, een vier- -S waarin de oude VW Kever en de Ford Anglia wor- Daineerd. Typisch een modisch voertuig dat in Japan enorm zal aanslaan. Toyota vindt het een typische vrouwenauto en rust het model uit met een moderne WT-i krachtbron en ‘s werelds lichtste automaat. open: itvar Nissan d Cappuccino. De motor is een 660 cc 3 Bij Nissan werd de stemming vooral bepaald door de mede- snkomst van een hele batterij kleppen deling dat er 21.000 banen bij het concern gaan verdwijnen, ft vermogen levert dat bij een dergelijk model Bovendien zal het aantal bodemgroepen bij het merk dras- i heeft een elektrisch bediende hardtop. tisch worden teruggedrongen om meer structuur in het mo- '.uLcwagens. dellenprogramma in de verschillende werelddelen te krijgen. >g voertuig- Daarvan was overigens op de stand weinig te merken. De ste exemplaren Tino ruimtewagen, die volgend jaar ook in Europa gebouwd lologisch een hoogstand- gaat worden, werd in een hybride-uitvoering getoond. Dat ker niet voor Europa. Nissan modellen in Europa en Japan een eigen leven leiden, "~2lange blijkt onder meer uit de Micra Box, een stationwagonvariant Ie auto heeft met nog het ‘oude’ Micra-front. Hoge doosjes op wielen die tiger uit met gebruikt kunnen worden als taxi of stadsbesteller zijn voor r ligt een 1,3 li- de Japanse markt wellicht belangrijk. Nissan toont haar vi- to biedt plaats sie op dit gebied met de AXY. De Nissan Sylvia, bij ons beter bekend als de weinig verkochte 200 SX, stond in Tokyo te pronken als stijlvolle cabrio, maar de kansen voor deze auto in Europa zijn nihil. Bijzonder geslaagd is de XVL, een fraaie vierdeurs sedan met trekjes van Lexus. Een zonder meer se rieuze auto met zijn brede grille en hoge koplampen. Nissan introduceerde in Tokyo verder een serie direct ingespoten benzinemotoren, NEO genaamd, met een inhoud van 2,0 tot 3,0 liter. Verder specialiseert het merk zich in de continue variabele transmissie, die bij Nissan beschikbaar is van 1,0 tot maximaal 3,01' 1 yNV r zi IMS» o^| O ol

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 39