Mazda MPV 2.0 Exclusive
mazoa
AutoTest
o
r s
jgarantie.
1
Torenhoog voordeel
bij Auto Bongers
Techniek laat
Nelis Verkooijen
in de steek
Nissan Denissen hoofdsponsor
winkelcentrum Heyhoef
DE AUTOMAAT Donderdag 28 oktober 1999 pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
>er 1999 «pagina 2
Met 'n Amerikaans accent
T
TOYOTA
Details
Schuiflade
ek 1999
Snelwegritten
jk
Middagje vrij
AMAZING MAZDADEALER
013-5478980
TILBURG:
013-5288201
OISTERWIJK:
's HERTOGENBOSCH:
073-6430310
0344-611662
sec.
TIEL:
Verbruik:
OSS:
0412-626250
024-3558020
NIJMEGEN:
Prijs:
CLUSIVf
ïkle-
9.500
9.900
2.750
9.900
ja;
8.900
1I3-5III437
Auto Bongers ae
i vorm van een
6.750
3.750
7.850
9.750
Het remsysteem bestaat uit ge
ventileerde schijven voor en
trommels achter. ABS verleent
indien nodig assistentie en ook
een elektronische remkracht-
verdeler is van de partij.
Mazda zet met de nieuwe MPV
een ruimtewagen neer die veel
meer kansen maakt op de Eu
ropese markt dan zijn oubollige
voorganger. Er zijn wat kleine
details die verbeterd zouden
kunnen worden, maar over het
geheel genomen is het een ruim
bemeten auto met fijne rij-ei-
genschappen. Prijstechnisch
loopt de auto parallel met de
concurrentie. De door ons gere
den Exclusive kost f.63.995,=
terwijl de iets eenvoudigere
Comfort voor £59.995,= wordt
geleverd.
4 van auto’s die
iderzoek als minst
zijn gekomen.
to’s t/m 5 jaar oud
[byota Camry
[byota Starlet
iubarujusty
[byota Carina
Moscagnistraat 531,
Burg. Vogelslaan l,
Balkweg 6,
Lingeweg 4,
Parallelweg 7,
Nw. Mollenhutseweg
to’s t/m 9 jaar oud
[byota Carina
[byota Starlet
iubarujusty
Mitsubishi Colt
s geeft meer» nog weer eens
ra ondgrstreept.
TOYOTA
013-5041817
met
aar.
iropa
m heb-
stadscyclus 12,61
buitenwegcyclus
gecombineerd 10,1
£63.995,=
4.900
6.500
5.900
6.750
TE” "Tf'f’t aantal autoconcerns neemt gestaag af,
terwijl het steeds duidelijker wordt dat het
JL JL afstemmen van nieuwe auto’s op de wensen
van de gebruiker een haast lokale bezigheid is ge
worden. Logisch, want de gebruiksomstandigheden
in de binnenlanden van Australië zijn nu eenmaal
anders dan in het Parijse stadsverkeer. Mazda heeft
de nieuwe MPV vooral op ‘n Amerikaanse leest ge
schoeid.
Uiteindelijk bij de service aan
gekomen, bleek het euvel ter
plekke niet eens te repareren.
5-1994
5-1992
3-1989
6-1991
1-1995
1-1992
5-1989
3-1991
8-1993
8-1990
3-1992
gaat hier om auto’s die bij
to Bongers op voorraad zijn.
11-93 13.950
06-93 14.950
01-94 15.950
06-94 15.950
08-95 16.950
01-95 18.950
01-96 19.500
05-96 19.950
Na een uitstekende voorheffing
van mens en machine, ging het
Verkooijen Rallyteam op 22 ok
tober jl. vol vertrouwen naar
België voor de finalewedstrijd
van het Dutch Rally Open.
Technische gegevens:
Mazda MPV 2.0 Exclusive
4 in lijn
1991 cc
83 x 92 mm
122 pk bij 5800 tr/min
175 Nm bij 3800 tr/min
lengte 4,75 meter, breedte 1,83 meter
1500 kg
ikg
topsnelheid 180 km/u
acceleratie 0-100 in 14,2
i liter/100 km
j 8,6 liter/100 km
1,1 liter/100 km
largetijde een zeer nuttige
elkome gift. En alsof het
nog niet genoeg is, krijgt u
ianschaf van één van de ac-
nodellen als klap op de vuur-
nog eens 500 airmiles kado.
t dit alles wordt de leus van
met zaterdag 6 november
i als automobilist een
i voordeel behalen bij de
op van een aantal nieuwe
vagen-modellen. Door ex-
lerp in te kopen, kan de
e Tilburge VW-dealer ex-
ntrekkelijke actiemodellen
lopen en om
werd afgelo-
een toren
le Ring-
vaarin de
neerd personen- en goederen
vervoer wordt ingezet. Tot dus
ver een en al lof over deze MPV,
maar er zitten nog wat haken én
ogen aan. Om de twee achterste
zitplaatsen te bereiken moet één
van de twee buitenste stoelen op
de tweede zitrij voorover worden
geklapt. Dat is al een hele klus.
Rugleuning plat, stoel aan de
achterkant ontgrendelen en
voorover klappen. Maar omdat
de hoofdsteun in stelling blijft,
kan de stoel verre van optimaal
voorover. En het is natuurlijk
van de gekke om voor een derge
lijke handeling een hoofdsteun
te moeten verwijderen. Als de
bagageruimte leeg is, kunnen
niet al te breed uitgevallen per
sonen eventueel via de achter
klep naar binnen en tussen de
twee stoelen door kruipen. Het
verwijderen van de stoelen
e nu kiest voor een aangekle-
uitvoering van de Lupo 1.0,
If of Polo krijgt flink korting
de extra’s. Zo loopt het voor-
>1 bij de Lupo 1.0 op tot 770,-
j de Golf tot 1.156,- en bij de
productenpakket dat ons bedrijf le
vert. Want naast een ruime keuze
aan nieuwe Nissan modellen (perso
nenauto’s, bedrijfswagens en 4 x 4’s)
bieden wij de consument een royaal
assortiment aan occasions in diver
se prijsklassen. Ook voor autover
huur (Nissan Rent), technisch on
derhoud, schadeherstel, STEK
erkende aircoservice en Quality
Quick Service is de automobilist bij
ons van harte welkom», vervolgt De
nissen zijn verhaal.
Het huidige pand van Nissan Denis
sen aan de Burg. Janssenstraat te
Tilburg West is uitstekend vanuit
de Reeshof te bereiken, maar die be
reikbaarheid zal half volgend jaar
nog verder verbeteren als een nieut
pand zal worden betrokken aan de
autoboulevard in de Kraaiven-
straat. Ook dan blijft overigens de
gratis klantentaxi, die Denissen
haar klanten bij onderhoud biedt,
bestaan.
Op de tweede zitrij monteert
Mazda in de MPV standaard
drie stoelen die allemaal ver
schillend zijn en dus niet wille
keurig kunnen worden uitgewis
seld zoals bij de meeste
Europese auto’s in dit segment.
Tegen meerprijs kunnen nog
maximaal twee stoelen worden
bijgekocht, zodat de MPV een 7-
zitter wordt. Er zijn achterin de
auto dus vijf vergrendelpunten,
maar de stoelen kunnen wel af
zonderlijk worden verschoven
en hebben verstelbare hoofd
steunen en rugleuningen. Ze
zijn van een zeer behoorlijk for
maat en zelfs op de achterste
zitrij is er meer dan voldoende
hoofd- en beenruimte. Boven
dien is het een van de weinig
MPVs van Japanse makelij die
een volledig vlakke laadvloer
heeft en dat is bijzonder plezie
rig als de auto voor gecombi-
Amerika is dé markt van grote
ruimtewagens, vandaar dat
auto’s die op deze grote markt
gericht zijn over het algemeen
ruim bemeten zijn. Zo ook de
Mazda MPV. die 4,75 meter
lang is en met 1,83 meter ook
in de breedte een flinke jong
is. De hele uitstraling van d«
auto is zeer Amerikaans,
waarbij vooral het voorbeeld
van de Chrysler Voyager is ge
in het segment grote ruimte
wagens heeft Mazda tot nu toe
nauwelijks een rol kunnen
spelen. Geen wonder want de
eerste MPV stamt al uit 1988,
maar werd pas enkele jaren
geleden bij ons aan het model
lenprogramma toegevoegd:
Dit sterk verouderde exem
plaar wordt nu opgevolgd door
een meer actueler ogende
auto.
uit bekeken doet de nieuwe
Mazda MPV enigszins denken
aan de Opel Sintra, die inmid
dels al weer uit produktie is ge
nomen.
Met de toegankelijkheid van de
carrosserie is helemaal niets
mis. Voor beschikt de Mazda
over twee normale portieren en
om achterin te gereiken is er aan
weerszijde een schuifdeur aan
gebracht. Standaard zijn er vijf
stoelen gemonteerd. De twee
voorste exemplaren staan op
een vaste plek en bieden een re
latief harde, maar tegelijk goed
ondersteunde zit. Ze zijn op ver
schillende manieren verstelbaar
en dat resulteert samen met de
verstelbare stuurkolom in een
goede zitpositie voor mensen
met de meest uiteenlopende pos
turen. Beide voorstoelen hebben
opklapbare armleuningen die
vooral op lange snelwegritten
erg comfortabel zijn.
vraagt ook even een studie.
Hoofdsteun eraf, rugleuning
plat, achterkant ontgrendelen
en vervolgens op een wat onhan
dige manier de voorkant losma
ken. Maar bij de vijfde stoel
heeft men het ritme redelijk te
pakken. Het is vooral een beetje
wringen bij de middelste stoel.
Deze blijkt ook bij het terug
plaatsen problemen op te leve
ren. Het is namelijk niet moge
lijk déze stoel terug te zetten
zonder de twee voorstoelen hele
maal naar voren te schuiven en
dat bedoelen we in Europa niet
met maximale gebruiksmoge
lijkheden. Kortom, krijgt u de
euvele moed om voor het eerst
uw Mazda MPV leeg te halen en
daarna weer op te bouwen,
neemt u er rustig een middagje
voor vrij. Maar voor alles geldt
dat oefening kunst baart.
Overigens hebben we over de
bagagemogelijkheden in deze
Mazda helemaal niets te klagen.
Achter de tweede zitrij is 866 li
ter voor handen en als alleen de
voorstoelen over blijven 1600 li
ter. Tot het dak gerekend gaat
het hier om 2700 liter en dat
maakt de MPV bruikbaar voor
vele doeleinden.
Bij de degelijk afgewerkte in
richting is men uiteraard weer
van grijze materialen uitge
gaan. De bovenkant van het
dashboardlichaam heeft een iets
andere tint dan de rest en bij de
Exclusive zorgt een ‘houten’ om
lijsting van het instrumentari
um voor de nodige kleur. De
auto is behoorlijk overzichtelijl
door het royale ruitoppervlak.
Twee airbags en sidebags zijn
altijd van de partij evenals air
conditioning, een buitentempe
ratuurmeter. centrale vergren
deling met afstandsbediening,
elektrisch bediende ramen voor
en achter, elektrisch verstelbare
buitenspiegels, een met leer be
kleed stuurwiel en een veelheid
aan opbergvakken waaronder
een schuiflade onder de passa
giersstoel.
Motorisch zijn de mogelijkheden
bij de MPV beperkt en leest u
daar maar gerust het woordje
‘te’ voor. Er is alleen een 4 cilin
der 2 liter gekoppeld aan een
handgeschakelde vijfbak. De 16-
klepper levert 122 pk bij 5800
tr/min en 175 Nm bij 3800
tr/min en blijkt heel behoorlijk
op zijn taken berekend. De 1500
kg wegende kolos wordt in 14,2
seconden naar de 100 km/u ge
bracht en haalt een top van 180
km/u. De 5-bak schakelt soepel
en licht, maar de pook is net iets
te ver naar achteren geplaatst.
Dit duidt er meestal op dat een
volgd. Voorruit en motorkap
staan niet in eikaars verlengde,
waardoor de auto echt een ‘neus’
heeft. Deze wordt gevuld met
twee heldere koplampen, de in
middels meer toegepaste vijf
hoekige grille met chromen om
lijsting en een stevige
meegespoten bumper niet in de
Exclusive mistlampen. De stoot-
strips op de flanken en de bui
tenspiegels krijgen in dit geval
ook een laklaagje mee, terwijl de
portiergrepen, de ruitomlijsting
en de dakrailings in zwart wor
den uitgevoerd. De beschaafd
uitgebouwde spatbordranden lo
pen keurig in de bumpers over.
De Exclusive staat verder stan
daard op lichtmetalen wielen
met 205/65 R 15 banden. Aan de
achterzijde komen we een brede
klep tegen die tot een diepe uit
sparing in de bumper open gaat
en dat heeft weer een prettig
lage tildrempel tot gevolg. In de
spoiler-achtige bovenrand van
de klep is het derde remlicht op
genomen. Van bepaalde hoeken
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhanggewicht: 16001
Prestaties:
Voor een periode van 3 jaar hebben
de Tilburgse Nissan-dealer Denis
sen en Winkelcentrum Heyhoef een
overeenkomst gesloten, waarbij De
nissen hoofdsponsor is geworden
wel, van dit moderne winkelcentrum,
i bij Door deze samenwerking krijgt De-
-.j.i. nissen de mogelijkheid om in het
winkelcentrum promotionele activi-
euze teiten te ontplooien. Twee keer per
atie en Jaar zu^en nieuwste Nissans er
te bewonderen zijn, maar ook bij an
dere activiteiten in de Heyhoef zal
Denissen een zichtbare rol spelen.
«De snel groeiende wijk de Reeshof
bevat voor ons bedrijf de juiste doel
groep», verklaart Fons Denissen de
sponsorovereenkomst. «Ons merk
Nissan levert een breed gamma aan
auto’s variërend in prijs van
20.000,- tot ruim 100.000,-. De
Reeshof heeft eveneens een grote di
versiteit aan bewoners met ieder
zijn eigen verlangens op het gebied
van automobiliteit. Deze doelgroep
sluit zodoendejirima aan bij het
Naarmate de rally vorderde,
klom Verkooijen met navigator
Van Hoek in het klassement.
auto vooral is ontwikkeld me
automaat en die is dan ook ii
Japan en Amerika leverbas
Wil de Mazda MPV in Euro
een flinke kans van slagen 1
ben, dan zou een turbodiesel
niet overbodig zijn en ook een 3
liter V6 met automaat is wel
kom. Dit doet overigens niets af
aan de kwaliteiten van de 2 li
ter. Een fijne motor die zeker
niet rumoerig is en bovendien
met een gemiddeld verbruik van
1 op 9,7 niet uit de toon valt. De
fijne rij-eigenschappen van de
MPV worden vooral ook veroor
zaakt door de onafhankelijke
wielophanging rondom. Voor
gaat het om McPherson veerpo-
ten en achter schroefveren en
aan beide kanten torsiestabili-
satoren. Ondanks de redelijk
hoge carrosserie is er van over
dadig hellen in bochten geen
sprake. Wie fors met de Mazda
MPV gaat rijden, zal met name
merken dat de wielen eerder
doorslaan dan dat de achterkant
de neiging heeft om uit te bre
ken.
Op de veertiende proef ging het
echter mis, de versnellingsbak
kon door een weigerende koppe
ling niet meer worden gebruikt
en omdat er eerst nog twee tot
drie klassementsproeven moes
ten worden afgelegd voor de vol
gende servicemogelijkheid, be
sloot Nelis Verkooijen de rally
vroegtijdig te beëindigen.
Ruim 170 equipes kwamen aan
de start bij de Condroz Rally die
voerde over een afstand van 700
km verdeeld over 30 klasse-
vroeg naar de start in Huy. Ver-
zaam van start om tijdens de
eerste proeven even te wennen.
93-DL-FP
L*