Mazda MPV 2.0 Exclusive mazoa AutoTest o r s jgarantie. 1 Torenhoog voordeel bij Auto Bongers Techniek laat Nelis Verkooijen in de steek Nissan Denissen hoofdsponsor winkelcentrum Heyhoef DE AUTOMAAT Donderdag 28 oktober 1999 pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER >er 1999 «pagina 2 Met 'n Amerikaans accent T TOYOTA Details Schuiflade ek 1999 Snelwegritten jk Middagje vrij AMAZING MAZDADEALER 013-5478980 TILBURG: 013-5288201 OISTERWIJK: 's HERTOGENBOSCH: 073-6430310 0344-611662 sec. TIEL: Verbruik: OSS: 0412-626250 024-3558020 NIJMEGEN: Prijs: CLUSIVf ïkle- 9.500 9.900 2.750 9.900 ja; 8.900 1I3-5III437 Auto Bongers ae i vorm van een 6.750 3.750 7.850 9.750 Het remsysteem bestaat uit ge ventileerde schijven voor en trommels achter. ABS verleent indien nodig assistentie en ook een elektronische remkracht- verdeler is van de partij. Mazda zet met de nieuwe MPV een ruimtewagen neer die veel meer kansen maakt op de Eu ropese markt dan zijn oubollige voorganger. Er zijn wat kleine details die verbeterd zouden kunnen worden, maar over het geheel genomen is het een ruim bemeten auto met fijne rij-ei- genschappen. Prijstechnisch loopt de auto parallel met de concurrentie. De door ons gere den Exclusive kost f.63.995,= terwijl de iets eenvoudigere Comfort voor £59.995,= wordt geleverd. 4 van auto’s die iderzoek als minst zijn gekomen. to’s t/m 5 jaar oud [byota Camry [byota Starlet iubarujusty [byota Carina Moscagnistraat 531, Burg. Vogelslaan l, Balkweg 6, Lingeweg 4, Parallelweg 7, Nw. Mollenhutseweg to’s t/m 9 jaar oud [byota Carina [byota Starlet iubarujusty Mitsubishi Colt s geeft meer» nog weer eens ra ondgrstreept. TOYOTA 013-5041817 met aar. iropa m heb- stadscyclus 12,61 buitenwegcyclus gecombineerd 10,1 £63.995,= 4.900 6.500 5.900 6.750 TE” "Tf'f’t aantal autoconcerns neemt gestaag af, terwijl het steeds duidelijker wordt dat het JL JL afstemmen van nieuwe auto’s op de wensen van de gebruiker een haast lokale bezigheid is ge worden. Logisch, want de gebruiksomstandigheden in de binnenlanden van Australië zijn nu eenmaal anders dan in het Parijse stadsverkeer. Mazda heeft de nieuwe MPV vooral op ‘n Amerikaanse leest ge schoeid. Uiteindelijk bij de service aan gekomen, bleek het euvel ter plekke niet eens te repareren. 5-1994 5-1992 3-1989 6-1991 1-1995 1-1992 5-1989 3-1991 8-1993 8-1990 3-1992 gaat hier om auto’s die bij to Bongers op voorraad zijn. 11-93 13.950 06-93 14.950 01-94 15.950 06-94 15.950 08-95 16.950 01-95 18.950 01-96 19.500 05-96 19.950 Na een uitstekende voorheffing van mens en machine, ging het Verkooijen Rallyteam op 22 ok tober jl. vol vertrouwen naar België voor de finalewedstrijd van het Dutch Rally Open. Technische gegevens: Mazda MPV 2.0 Exclusive 4 in lijn 1991 cc 83 x 92 mm 122 pk bij 5800 tr/min 175 Nm bij 3800 tr/min lengte 4,75 meter, breedte 1,83 meter 1500 kg ikg topsnelheid 180 km/u acceleratie 0-100 in 14,2 i liter/100 km j 8,6 liter/100 km 1,1 liter/100 km largetijde een zeer nuttige elkome gift. En alsof het nog niet genoeg is, krijgt u ianschaf van één van de ac- nodellen als klap op de vuur- nog eens 500 airmiles kado. t dit alles wordt de leus van met zaterdag 6 november i als automobilist een i voordeel behalen bij de op van een aantal nieuwe vagen-modellen. Door ex- lerp in te kopen, kan de e Tilburge VW-dealer ex- ntrekkelijke actiemodellen lopen en om werd afgelo- een toren le Ring- vaarin de neerd personen- en goederen vervoer wordt ingezet. Tot dus ver een en al lof over deze MPV, maar er zitten nog wat haken én ogen aan. Om de twee achterste zitplaatsen te bereiken moet één van de twee buitenste stoelen op de tweede zitrij voorover worden geklapt. Dat is al een hele klus. Rugleuning plat, stoel aan de achterkant ontgrendelen en voorover klappen. Maar omdat de hoofdsteun in stelling blijft, kan de stoel verre van optimaal voorover. En het is natuurlijk van de gekke om voor een derge lijke handeling een hoofdsteun te moeten verwijderen. Als de bagageruimte leeg is, kunnen niet al te breed uitgevallen per sonen eventueel via de achter klep naar binnen en tussen de twee stoelen door kruipen. Het verwijderen van de stoelen e nu kiest voor een aangekle- uitvoering van de Lupo 1.0, If of Polo krijgt flink korting de extra’s. Zo loopt het voor- >1 bij de Lupo 1.0 op tot 770,- j de Golf tot 1.156,- en bij de productenpakket dat ons bedrijf le vert. Want naast een ruime keuze aan nieuwe Nissan modellen (perso nenauto’s, bedrijfswagens en 4 x 4’s) bieden wij de consument een royaal assortiment aan occasions in diver se prijsklassen. Ook voor autover huur (Nissan Rent), technisch on derhoud, schadeherstel, STEK erkende aircoservice en Quality Quick Service is de automobilist bij ons van harte welkom», vervolgt De nissen zijn verhaal. Het huidige pand van Nissan Denis sen aan de Burg. Janssenstraat te Tilburg West is uitstekend vanuit de Reeshof te bereiken, maar die be reikbaarheid zal half volgend jaar nog verder verbeteren als een nieut pand zal worden betrokken aan de autoboulevard in de Kraaiven- straat. Ook dan blijft overigens de gratis klantentaxi, die Denissen haar klanten bij onderhoud biedt, bestaan. Op de tweede zitrij monteert Mazda in de MPV standaard drie stoelen die allemaal ver schillend zijn en dus niet wille keurig kunnen worden uitgewis seld zoals bij de meeste Europese auto’s in dit segment. Tegen meerprijs kunnen nog maximaal twee stoelen worden bijgekocht, zodat de MPV een 7- zitter wordt. Er zijn achterin de auto dus vijf vergrendelpunten, maar de stoelen kunnen wel af zonderlijk worden verschoven en hebben verstelbare hoofd steunen en rugleuningen. Ze zijn van een zeer behoorlijk for maat en zelfs op de achterste zitrij is er meer dan voldoende hoofd- en beenruimte. Boven dien is het een van de weinig MPVs van Japanse makelij die een volledig vlakke laadvloer heeft en dat is bijzonder plezie rig als de auto voor gecombi- Amerika is dé markt van grote ruimtewagens, vandaar dat auto’s die op deze grote markt gericht zijn over het algemeen ruim bemeten zijn. Zo ook de Mazda MPV. die 4,75 meter lang is en met 1,83 meter ook in de breedte een flinke jong is. De hele uitstraling van d« auto is zeer Amerikaans, waarbij vooral het voorbeeld van de Chrysler Voyager is ge in het segment grote ruimte wagens heeft Mazda tot nu toe nauwelijks een rol kunnen spelen. Geen wonder want de eerste MPV stamt al uit 1988, maar werd pas enkele jaren geleden bij ons aan het model lenprogramma toegevoegd: Dit sterk verouderde exem plaar wordt nu opgevolgd door een meer actueler ogende auto. uit bekeken doet de nieuwe Mazda MPV enigszins denken aan de Opel Sintra, die inmid dels al weer uit produktie is ge nomen. Met de toegankelijkheid van de carrosserie is helemaal niets mis. Voor beschikt de Mazda over twee normale portieren en om achterin te gereiken is er aan weerszijde een schuifdeur aan gebracht. Standaard zijn er vijf stoelen gemonteerd. De twee voorste exemplaren staan op een vaste plek en bieden een re latief harde, maar tegelijk goed ondersteunde zit. Ze zijn op ver schillende manieren verstelbaar en dat resulteert samen met de verstelbare stuurkolom in een goede zitpositie voor mensen met de meest uiteenlopende pos turen. Beide voorstoelen hebben opklapbare armleuningen die vooral op lange snelwegritten erg comfortabel zijn. vraagt ook even een studie. Hoofdsteun eraf, rugleuning plat, achterkant ontgrendelen en vervolgens op een wat onhan dige manier de voorkant losma ken. Maar bij de vijfde stoel heeft men het ritme redelijk te pakken. Het is vooral een beetje wringen bij de middelste stoel. Deze blijkt ook bij het terug plaatsen problemen op te leve ren. Het is namelijk niet moge lijk déze stoel terug te zetten zonder de twee voorstoelen hele maal naar voren te schuiven en dat bedoelen we in Europa niet met maximale gebruiksmoge lijkheden. Kortom, krijgt u de euvele moed om voor het eerst uw Mazda MPV leeg te halen en daarna weer op te bouwen, neemt u er rustig een middagje voor vrij. Maar voor alles geldt dat oefening kunst baart. Overigens hebben we over de bagagemogelijkheden in deze Mazda helemaal niets te klagen. Achter de tweede zitrij is 866 li ter voor handen en als alleen de voorstoelen over blijven 1600 li ter. Tot het dak gerekend gaat het hier om 2700 liter en dat maakt de MPV bruikbaar voor vele doeleinden. Bij de degelijk afgewerkte in richting is men uiteraard weer van grijze materialen uitge gaan. De bovenkant van het dashboardlichaam heeft een iets andere tint dan de rest en bij de Exclusive zorgt een ‘houten’ om lijsting van het instrumentari um voor de nodige kleur. De auto is behoorlijk overzichtelijl door het royale ruitoppervlak. Twee airbags en sidebags zijn altijd van de partij evenals air conditioning, een buitentempe ratuurmeter. centrale vergren deling met afstandsbediening, elektrisch bediende ramen voor en achter, elektrisch verstelbare buitenspiegels, een met leer be kleed stuurwiel en een veelheid aan opbergvakken waaronder een schuiflade onder de passa giersstoel. Motorisch zijn de mogelijkheden bij de MPV beperkt en leest u daar maar gerust het woordje ‘te’ voor. Er is alleen een 4 cilin der 2 liter gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. De 16- klepper levert 122 pk bij 5800 tr/min en 175 Nm bij 3800 tr/min en blijkt heel behoorlijk op zijn taken berekend. De 1500 kg wegende kolos wordt in 14,2 seconden naar de 100 km/u ge bracht en haalt een top van 180 km/u. De 5-bak schakelt soepel en licht, maar de pook is net iets te ver naar achteren geplaatst. Dit duidt er meestal op dat een volgd. Voorruit en motorkap staan niet in eikaars verlengde, waardoor de auto echt een ‘neus’ heeft. Deze wordt gevuld met twee heldere koplampen, de in middels meer toegepaste vijf hoekige grille met chromen om lijsting en een stevige meegespoten bumper niet in de Exclusive mistlampen. De stoot- strips op de flanken en de bui tenspiegels krijgen in dit geval ook een laklaagje mee, terwijl de portiergrepen, de ruitomlijsting en de dakrailings in zwart wor den uitgevoerd. De beschaafd uitgebouwde spatbordranden lo pen keurig in de bumpers over. De Exclusive staat verder stan daard op lichtmetalen wielen met 205/65 R 15 banden. Aan de achterzijde komen we een brede klep tegen die tot een diepe uit sparing in de bumper open gaat en dat heeft weer een prettig lage tildrempel tot gevolg. In de spoiler-achtige bovenrand van de klep is het derde remlicht op genomen. Van bepaalde hoeken Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Aanhanggewicht: 16001 Prestaties: Voor een periode van 3 jaar hebben de Tilburgse Nissan-dealer Denis sen en Winkelcentrum Heyhoef een overeenkomst gesloten, waarbij De nissen hoofdsponsor is geworden wel, van dit moderne winkelcentrum, i bij Door deze samenwerking krijgt De- -.j.i. nissen de mogelijkheid om in het winkelcentrum promotionele activi- euze teiten te ontplooien. Twee keer per atie en Jaar zu^en nieuwste Nissans er te bewonderen zijn, maar ook bij an dere activiteiten in de Heyhoef zal Denissen een zichtbare rol spelen. «De snel groeiende wijk de Reeshof bevat voor ons bedrijf de juiste doel groep», verklaart Fons Denissen de sponsorovereenkomst. «Ons merk Nissan levert een breed gamma aan auto’s variërend in prijs van 20.000,- tot ruim 100.000,-. De Reeshof heeft eveneens een grote di versiteit aan bewoners met ieder zijn eigen verlangens op het gebied van automobiliteit. Deze doelgroep sluit zodoendejirima aan bij het Naarmate de rally vorderde, klom Verkooijen met navigator Van Hoek in het klassement. auto vooral is ontwikkeld me automaat en die is dan ook ii Japan en Amerika leverbas Wil de Mazda MPV in Euro een flinke kans van slagen 1 ben, dan zou een turbodiesel niet overbodig zijn en ook een 3 liter V6 met automaat is wel kom. Dit doet overigens niets af aan de kwaliteiten van de 2 li ter. Een fijne motor die zeker niet rumoerig is en bovendien met een gemiddeld verbruik van 1 op 9,7 niet uit de toon valt. De fijne rij-eigenschappen van de MPV worden vooral ook veroor zaakt door de onafhankelijke wielophanging rondom. Voor gaat het om McPherson veerpo- ten en achter schroefveren en aan beide kanten torsiestabili- satoren. Ondanks de redelijk hoge carrosserie is er van over dadig hellen in bochten geen sprake. Wie fors met de Mazda MPV gaat rijden, zal met name merken dat de wielen eerder doorslaan dan dat de achterkant de neiging heeft om uit te bre ken. Op de veertiende proef ging het echter mis, de versnellingsbak kon door een weigerende koppe ling niet meer worden gebruikt en omdat er eerst nog twee tot drie klassementsproeven moes ten worden afgelegd voor de vol gende servicemogelijkheid, be sloot Nelis Verkooijen de rally vroegtijdig te beëindigen. Ruim 170 equipes kwamen aan de start bij de Condroz Rally die voerde over een afstand van 700 km verdeeld over 30 klasse- vroeg naar de start in Huy. Ver- zaam van start om tijdens de eerste proeven even te wennen. 93-DL-FP L*

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 37