Saab 9-5 Aero li i II II Chrysler Neon .O Rii-impressie II is 11 9 990^0 1 is SM il Regelrechte verrassing LOON OP ZAND 'n Goede traditie 1.750 BMW523gop Aardgas AERO Wij vertellen er graag meer over! ZUICQOSTbv CHRYSLER W IBS Bs ifi is iS |S is r 1999 pagina 4 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 21 oktober 1999 pagina 5 Hout-accenten ABS als optie e uitr an. Cl 2, Over-boost 1USIVE 5.500 1.900 1.750 >.900 len >.900 SAAB Trionic 7 1.900 13’5111437 Het Zweedse Saab pakt een goede traditie op en pre senteert van iedere bestaande auto een sportieve Aero-variant. Of men nu voor een 9-3 Coupé, vijf- deurs ofCabrio of een 9-5 sedan of Estate kiest, de Aero is vanaf nu een vast bestanddeel van het Saab- pallet. kost £98.450,= en de SE-variant komt op £105.850,=. Deze auto is £2.500,= goedkoper dan de vergelijkbare 3.0 V6. Bij de Estate praten we over £103.450,= voor de S en £110.850,= voor de SE. Ook van de Saab 9-3 is een Aero- model voorzien van een 2 liter full pressure turbomotor van 205 pk en met een koppel van 280 Nm tussen 2200 en 4600 tr/min. De auto haalt 235 km/u en accelereert met handbak in 7,3 seconden naar de 100 km/u. De tot 250 Nm teruggebrachte automaat heeft hiervoor 9 secon den nodig. Ook bij de 9-3 Aero is het onderstel aangepast, staat de auto op driespaaks lichtmeta len wielen en heeft het uiterlijk enkele aërodynamische wijzigin gen ondergaan. De Saab 9-3 Aero kost £84.950,= als Coupé, £87.450,= als vijfdeur en £110.450,= als cabriolet. Alle Aero-modellen zijn verkrijgbaar in wit, zwart, scarabee groen, rood, midnight blauw, cosmic blauw en zilver. monteerd en zorgen ervoor dat de carrosseriebewegingen in bochten binnen de perken blij ven. Het remsysteem bestaat uit schijfremmen voor en trom mels achter. ABS is als optie le verbaar in combinatie met tractiecontrole voor een forse meerprijs van £2.700,=. Maar dan het meest verrassen de van de nieuwe Chrysler Neon, de verkoopprijzen. De zeer complete Neon SE begint bij slechts £33.995,= en daar mee is het een echte prijsknal- ler. Geen enkele auto in dit seg ment biedt voor deze prijs een 2 liter 16V motor en standaard airco, elektrische ramen en spiegels. Wie nog meer luxe wenst is £35.995,= kwijt voor de LE en de zeer complete LX vergt een investering van £42.145,=. De automaat kost £3.000,= extra. gook aro. itsu- lazda 323, Re- Issan Almera Ringbaan Zuid 301, Tilburg 013-4647676 cilinder ze vier- van een ucO. De 1 a koppel lu. De ‘inks luid. tot 195 Mig L850 LZ50 >.500 1.750 A Ihoewel de Chrysler Neon in zijn eerste ver- X schijningsvorm voor Amerikaanse begrippen ■A. JLeen vlot gelijnde compacte sedan was, waren de verkoopresultaten in ons land verre van bevredi gend. Dat moet met de nieuwe Neon anders worden, met name door een zeer aantrekkelijke prijs, al blijft de importeur ook nu voorzichtig met z'n ver- koopverwachting. ren, gedraagt de Saab zich voor beeldig en is zeer stabiel. Liefhebbers De 9-5 Aero is echt een auto voor Saab-liefhebbers die niets zien in de 3 liter V6 die van General Motors afkomstig is, maar die wel in een topmodel willen rij den. De 9-5 S 2.3 Aero sedan 8 wol™ 2 9&00 Maar echte comfort-liefhebbers doen er goed aan een andere ver sie te kiezen, omdat wegoneffen- heden door het stuggere onder stel nu eenmaal meer worden doorgegeven. Ook bij snelheden boven de 200 km/u, die we op de Duitse autobaan mochten probe- De Hoogt 12A 5175 AX Loon op Zand Telefoon (0416)36 39 93 Fax (0416) 36 19 89 at op 17 iet drau- i wiel- Motorisch biedt Chrysler in de Neon geen keuzemogelijkheid. Het gaat hier om een 2 liter 16- klepper die goed is voor een ver mogen van 133 pk bij 5600 tr/min en een prima koppel van 177 Nm bij 4600 tr/min. Gezien het bescheiden gewicht van 1145 kg (1150 kg bij de auto maat) weet de Chrysler goed te presteren. Er is een topsnelheid mogelijk van 193 km/u en de ac celeratie van 0 tot 100 vraagt Het interieur komt meteen na het instappen ruim over, we hebben immers met een redelijk forse auto te maken. De vier klokken van het instrumentari um zitten onder een brede over kapping. De wijzerplaten zijn wit van kleur. De middenconso le omvat louter bekende elemen ten zoals uitstroomopeningen, bedieningsorganen van de ver warming, ventilatie en stan daard airco en de inbouwruimte voor de radio. De buitenspiegels worden in alle gevallen elek trisch van stand veranderd en verwarmd en ook de voorportier ruiten openen met een druk op de knop. In het stuurwiel is een airbag opgenomen en een twee- ken. De vering en demping is aangepast en de auto staat op inch driespaaks velgen mei, 225/45 R 17 banden. De hydr=> lische bussen in de voorste Wx. draagarmen absorberen vibra ties en geven meer precisie bij het sturen. Deze voorziening wordt vanaf nu overigens op alle Saab’s 9-5 toegepast. Het rem systeem is krachtiger geworden door grotere remschijven voor te monteren met andere remblok- ken. Bovendien heeft de 9-5 Aero standaard traqtie-controle dat samenwerkt met de sensoren van het ABS. Slipt een wiel door, dan wordt deze gericht afge remd. Slippen beide voorwiek door, dan grijpt het motorman- gementsysteem in door de aan- drijfkracht te verminderen onge acht de stand van het gaspedaal. Uiterlijk is de snelle Saab 9-5 Aero te herkennen aan een voor spoiler onder de bumper, zijs- kirts op de dorpels en een gewij zigde achterbumper. De uitlaat heeft een verchroomd eindstuk en op de voorste schermen is de Aero-vermelding te lezen. In de praktijk is de Saab 9-5 Aero inderdaad een sportieve machine die meer dan uitste kend presteert, mooi stil blijft ook bij hogere snelheden en vol doende comfort blijft bieden. In 1984 bracht Saab de 900 Tur bo 16 Aero op de markt met een voor die tijd zeer vooruitstreven de 16-kleppen turbomotor met intercooler. Het maximale ver mogen van 175 pk en het koppel van 273 Nm spraken boekdelen en misstaan ook een moderne auto niet. De 900 Aero kreeg i gezelschap van een 9000 Aer< Bij de krachtige motor in de Saab 9-5 Aero hoort uiteraard een gewijzigd onderstel, dat een uitstekend compromis biedt tus sen sportiviteit en comfort. De 9- 5 Aero staat 10 mm dichter bij het wegdek. Verder worden er dikkere stabilisatoren gemon teerd om het overhellen van de carrosserie nog verder te beper- slechts 10,8 seconden gedt De automaat brengt het to- km/u en heeft 12,8 tellen nodig om de 100 km/u te bereiken. De motor is in bepaalde toerenge- bieden niet altijd even rustig, maar het geluidsniveau blijft ze ker binnen de perken. De bedie ning gaat licht en gemakkelijk en de Neon vraagt nauwelijks gewenning. De ruimte die de auto achterin biedt is gezien zijn afmetingen heel behoorlijk. De hoofdruimte valt best mee, maar langere personen zitten met hun kruin tegen de achterruit in plaats van het werkelijke dak. Verder valt het bagagevolume van 371 liter niet tegen. Het is echter jammer dat de scharnie ren van het kofferdeksel een deel van de ruimté voor zich op eisen en dat de tildrempel door de hoge bumper niet optimaal is. De nieuwe Chrysler Neon be schikt zowel voor als achter over McPherson veerpoten, met aan zienlijk grotere veerwegen dan bij het vorige model. Hierdoor is met name het veercomfort sterk verbeterd. Ook zijn de dempers aangepast en is de rijhoogte is vergroot. Stabilisatorstangen worden zowel voor als achter ge- I. ucT-zfió'k BUMi de versies met een automaat het koppel getemperd tot 330 Nm. De handgeschakelde 9-5 Aero kent verder nog een zogenaamde overboost-functie, waarmee de turbodruk gedurende 20 secon den nog verder opgevoerd kan worden. Tijdens deze korte pe riode wordt het maximale kop pel over het genoemde, brede toerenbereik verhoogd tot maar liefst 370 Nm. Het effect is me teen in de prestaties te merken. Zo kan een topsnelheid worden bereikt van 240 km/u en sprint de sedan in 6,9 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. De Estate is met 7,3 seconden frac- tioneel trager. Uiteraard heeft de automatische transmissie zijn weerslag op deze accelera- tiecijfers: sedan 8,2 seconden en Estate 8,5 seconden. Om sportiviteit te kunnen kop pelen aan lage emissies aan schadelijke stoffen heeft de mo tor twee katalysatoren, waarvan één er direct achter de turbo is gemonteerd. Hierdoor komt deze kat snel op bedrijfstemperatuur en doet zijn werk dan ook effi ciënter. De motor wordt elektro nisch in de gaten gehouden door al weer de zevende generatie van het Saab zelf ontwikkelde Trionic motormanagementsys- teem. De Trionic 7 is nu voorzien van een 32-bits microprocessor die berekeningen veel sneller kan uitvoeren. Dit systeem re gelt niet alleen de inspuiting en ontsteking, maar ook de over- boost van de turbocompressor. Vanuit de echte Saab-rijder klonken nog steeds geluiden naar de fabriek door om terug te komen met sportieve Aero-mo dellen. Maar Saab wilde dat al leen als het comfort voor de in zittenden niet ondergeschikt zou raken aan de sportiviteit. En dat is inmiddels gelukt. Het is met name het chassis dat de Aero- versies onderscheidt van de be staande uitvoeringen van de Saab 9-3 en 9-5. De Saab 9-5 Aero bedient zich van een 2,3 liter full pressure turbomotor die we al kennen uit de 9-3 Viggen. Het maximale vermogen van 230 pk wordt bij 5500 tr/min bereikt en het hoge koppel van 350 Nm is tussen 1900 en 4000 tr/min volledig be schikbaar en dat geeft al direct een hoop prijs over de souplesse van deze motor. Overigens is bij de toonbank gaan. De nieuwe Neon is 4,39 meter lang en is vooral als Neon her kenbaar door de heldere ronde koplampen. Overigens is de hele carrosserie van de Neon nieuw. In het front, maar ook het zij aanzicht is duidelijk de stijl te herkennen die Chrysler al met de 300M introduceerde. Daar door maakt de Neon een chique indruk. Ook de manier waarop de achterlichten, achterbumper en het kofferdeksel met elkaar verweven zijn is uiterst smaak vol. Dat de Neon bepaald geen kale auto is, wordt bewezen door de meegespoten bumpers en portiergrepen en de van keurige wieldoppen voorziene 14 of 15 inch wielen. Al bij al heeft de Neon een bescheiden Ameri kaanse uitstraling met als typi sche details het gevleugelde Ch- rysler-logo op de grille, de Chrysler-vermelding op de voor- portieren en de lettercode voor de uitrusting op de achterportie- ren. Chrysler levert de Neon in drie standaard lakken, waarvan alleen zwart normaal leverbaar is en wit en rood op speciale be stelling. Daarnaast zijn er de nodige pearl en metallic lakken. Het is nog een prototype, maar de op aardgas rijdende BMW 523g zou zo in produktie genomen kunnen worden. Met zijn 3 liter 6 cil motor van 184 pk biedt deze deurs sedan alles wat men van c echte BMW mag verwachten. D motor bereikt zijn maximale koj. van 265 Nm bij 3500 tr/min. De voorraad aardgas is in twee tanl opgeslagen. Met 145 liter vloeibaar aardgas kan de auto zo’n 400 kilo meter rijden. Het prototype is on langs bij de Californische milieu-in- spectie CARB getest en mag worden gerekend tot de zogenaamde EZEV- auto’s (Equivalent Zero Emission Vehicles). Alleen auto’s die bij het totale energieverbruik (van ruwe energietoevoer tot rollend wiel) niet meer schadelijke stoffen produceren dan een Californische energiecen trale bij het opwekken van stroom voor één electro-auto. BMW blijft met de 523g zelfs onder deze norm. De verhouding energie/schadelijke stoffen ligt zelfs beduidend gunsti ger dan bij een met brandstofcellen aangedreven auto. Dat komt omdat de verbrandingsmotor de aardgas vrijwel onbehandeld kan verwer- te veranderen. De portieren worden met de sleutel centraal geopend en gesloten, vanaf de LE aangevuld met afstandsbe diening. In de sleutel zit een transponder als diefstalbeveili ging. Voorin zijn maar liefst drie bekerhouders aangebracht en achterin nog een vierde exem plaar. De LX heeft op het dash board en de deurpanelen diverse hout-accenten. Vanaf de LE zijn de pookknop en het stuurwiel met leer bekleed. De LX is ver der voorzien van mistlampen in de voorbumper en lichtmetalen wielen. In 1995 werden er in ons land 378 exemplaren van de Neon verkocht en dat was meteen het topjaar, nadat de auto in november 1994 op de markt was gekomen. “We hebben ons verkeken op de doelgroep", meldt Berend Hulshof van DaimlerChrysler. “We trok ken met de Neon geen jonge automobilisten. De auto was te groot om te concurreren met het C-segment en had een te karige uitrusting om tegengas te bieden in het D-segment.” Smaakvol Het programma van de nieuwe Neon bestaat uit drie uitrus- tingsvarianten te combineren met een vijfbak of automaat. Het aanbod van uitsluitend een sedan met benzinemotor is ge bleven. Chrysler ziet als belang rijkste concurrenten de sedan- versies van onder meer de Peugeot 306, Ford Focus, Mit bishi Carisma, Mazda 323, R nault Mégane, Niss en Honda Civic. Auto’s overi gens waarvan in Nederland geen gigantische aantallen over ken. Bij een brandstofcel moet eerst methanol uit aardolie of aardgas worden gehaald om vervolgens in de auto te worden omgezet in water stof. Wordt dit hele proces in de ver gelijking meegenomen, dan ligt het rendement van de brandstofcel nog op 20 procent tegen 25 procent in de rijcyclus van de BMW 523g. Voor BMW hét bewijs dat' het ver standiger is primaire energie zo mo gelijk direct in de auto in te zetten dan via vele stappen en de daarbij behorende verliezen. De uitlaat- emissies zijn nog nauwelijks schadelijk te noemen. Aardgas heeft een duidelijk minder ozonvormend vermogen en veroorzaakt geen roet- of benzolvonning. Bovendien is het zo dat rijdend bij een sterke smog in stadsverkeer de uitlaat-lucht scho ner is dan de aangezogen lucht. Overigens is een auto die rijdt op vloeibaar aardgas voor BMW een tussenstap naar een auto die volle dig op waterstof kan rijden. Maar deze ontwikkeling zal nog de nodige jaren gaan vergen. de exemplaar zit aan passa- gierszijde. Gek genoeg levert Chrysler op de Neon geen zij- airbags. Wel heeft de auto een voorziening dat als de airbags in werking treden automatisch de binnenverlichting aangaat en de portieren ontgrendelen. In de basis SE-uitgave zijn de stoelen en achterbank bekleed met een keurige stof die grijs als hoofd kleur heeft. De LE beschikt over een wat ander materiaal in de zelfde kleur, terwijl de luxueuze LX standaard is overtrokken met leer. In alle gevallen is de rugleuning van de achterbank in twee ongelijke delen neer- klapbaar. Bij de LE en LX is de bank voorzien van twee hoofd steunen die in twee standen ver stelbaar zijn. Ook kennen deze uitgaves hoogteverstelling op de bestuurdersstoel. De stuurko- lom is bij alle Neon’s Van stand uil |LHF 7821 11 WW) 609

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 23