Saab 9-5 Aero
li
i
II
II
Chrysler Neon
.O
Rii-impressie
II
is
11
9 990^0
1
is
SM
il
Regelrechte verrassing
LOON OP ZAND
'n Goede traditie
1.750
BMW523gop
Aardgas
AERO
Wij vertellen er
graag meer over!
ZUICQOSTbv
CHRYSLER
W
IBS
Bs
ifi
is
iS
|S
is
r 1999 pagina 4
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 21 oktober 1999 pagina 5
Hout-accenten
ABS als optie
e uitr
an. Cl
2,
Over-boost
1USIVE
5.500
1.900
1.750
>.900
len
>.900
SAAB
Trionic 7
1.900
13’5111437
Het Zweedse Saab pakt een goede traditie op en pre
senteert van iedere bestaande auto een sportieve
Aero-variant. Of men nu voor een 9-3 Coupé, vijf-
deurs ofCabrio of een 9-5 sedan of Estate kiest, de
Aero is vanaf nu een vast bestanddeel van het Saab-
pallet.
kost £98.450,= en de SE-variant
komt op £105.850,=. Deze auto
is £2.500,= goedkoper dan de
vergelijkbare 3.0 V6. Bij de
Estate praten we over
£103.450,= voor de S en
£110.850,= voor de SE.
Ook van de Saab 9-3 is een Aero-
model voorzien van een 2 liter
full pressure turbomotor van
205 pk en met een koppel van
280 Nm tussen 2200 en 4600
tr/min. De auto haalt 235 km/u
en accelereert met handbak in
7,3 seconden naar de 100 km/u.
De tot 250 Nm teruggebrachte
automaat heeft hiervoor 9 secon
den nodig. Ook bij de 9-3 Aero is
het onderstel aangepast, staat
de auto op driespaaks lichtmeta
len wielen en heeft het uiterlijk
enkele aërodynamische wijzigin
gen ondergaan. De Saab 9-3
Aero kost £84.950,= als Coupé,
£87.450,= als vijfdeur en
£110.450,= als cabriolet. Alle
Aero-modellen zijn verkrijgbaar
in wit, zwart, scarabee groen,
rood, midnight blauw, cosmic
blauw en zilver.
monteerd en zorgen ervoor dat
de carrosseriebewegingen in
bochten binnen de perken blij
ven. Het remsysteem bestaat
uit schijfremmen voor en trom
mels achter. ABS is als optie le
verbaar in combinatie met
tractiecontrole voor een forse
meerprijs van £2.700,=.
Maar dan het meest verrassen
de van de nieuwe Chrysler
Neon, de verkoopprijzen. De
zeer complete Neon SE begint
bij slechts £33.995,= en daar
mee is het een echte prijsknal-
ler. Geen enkele auto in dit seg
ment biedt voor deze prijs een 2
liter 16V motor en standaard
airco, elektrische ramen en
spiegels. Wie nog meer luxe
wenst is £35.995,= kwijt voor
de LE en de zeer complete LX
vergt een investering van
£42.145,=. De automaat kost
£3.000,= extra.
gook
aro.
itsu-
lazda 323, Re-
Issan Almera
Ringbaan Zuid 301, Tilburg
013-4647676
cilinder
ze vier-
van een
ucO. De
1 a koppel
lu. De
‘inks
luid.
tot 195
Mig
L850
LZ50
>.500
1.750
A Ihoewel de Chrysler Neon in zijn eerste ver-
X schijningsvorm voor Amerikaanse begrippen
■A. JLeen vlot gelijnde compacte sedan was, waren
de verkoopresultaten in ons land verre van bevredi
gend. Dat moet met de nieuwe Neon anders worden,
met name door een zeer aantrekkelijke prijs, al
blijft de importeur ook nu voorzichtig met z'n ver-
koopverwachting.
ren, gedraagt de Saab zich voor
beeldig en is zeer stabiel.
Liefhebbers
De 9-5 Aero is echt een auto voor
Saab-liefhebbers die niets zien
in de 3 liter V6 die van General
Motors afkomstig is, maar die
wel in een topmodel willen rij
den. De 9-5 S 2.3 Aero sedan
8 wol™
2 9&00
Maar echte comfort-liefhebbers
doen er goed aan een andere ver
sie te kiezen, omdat wegoneffen-
heden door het stuggere onder
stel nu eenmaal meer worden
doorgegeven. Ook bij snelheden
boven de 200 km/u, die we op de
Duitse autobaan mochten probe-
De Hoogt 12A 5175 AX Loon op Zand
Telefoon (0416)36 39 93
Fax (0416) 36 19 89
at op 17
iet
drau-
i wiel-
Motorisch biedt Chrysler in de
Neon geen keuzemogelijkheid.
Het gaat hier om een 2 liter 16-
klepper die goed is voor een ver
mogen van 133 pk bij 5600
tr/min en een prima koppel van
177 Nm bij 4600 tr/min. Gezien
het bescheiden gewicht van
1145 kg (1150 kg bij de auto
maat) weet de Chrysler goed te
presteren. Er is een topsnelheid
mogelijk van 193 km/u en de ac
celeratie van 0 tot 100 vraagt
Het interieur komt meteen na
het instappen ruim over, we
hebben immers met een redelijk
forse auto te maken. De vier
klokken van het instrumentari
um zitten onder een brede over
kapping. De wijzerplaten zijn
wit van kleur. De middenconso
le omvat louter bekende elemen
ten zoals uitstroomopeningen,
bedieningsorganen van de ver
warming, ventilatie en stan
daard airco en de inbouwruimte
voor de radio. De buitenspiegels
worden in alle gevallen elek
trisch van stand veranderd en
verwarmd en ook de voorportier
ruiten openen met een druk op
de knop. In het stuurwiel is een
airbag opgenomen en een twee-
ken. De vering en demping is
aangepast en de auto staat op
inch driespaaks velgen mei,
225/45 R 17 banden. De hydr=>
lische bussen in de voorste Wx.
draagarmen absorberen vibra
ties en geven meer precisie bij
het sturen. Deze voorziening
wordt vanaf nu overigens op alle
Saab’s 9-5 toegepast. Het rem
systeem is krachtiger geworden
door grotere remschijven voor te
monteren met andere remblok-
ken. Bovendien heeft de 9-5 Aero
standaard traqtie-controle dat
samenwerkt met de sensoren
van het ABS. Slipt een wiel door,
dan wordt deze gericht afge
remd. Slippen beide voorwiek
door, dan grijpt het motorman-
gementsysteem in door de aan-
drijfkracht te verminderen onge
acht de stand van het gaspedaal.
Uiterlijk is de snelle Saab 9-5
Aero te herkennen aan een voor
spoiler onder de bumper, zijs-
kirts op de dorpels en een gewij
zigde achterbumper. De uitlaat
heeft een verchroomd eindstuk
en op de voorste schermen is de
Aero-vermelding te lezen.
In de praktijk is de Saab 9-5
Aero inderdaad een sportieve
machine die meer dan uitste
kend presteert, mooi stil blijft
ook bij hogere snelheden en vol
doende comfort blijft bieden.
In 1984 bracht Saab de 900 Tur
bo 16 Aero op de markt met een
voor die tijd zeer vooruitstreven
de 16-kleppen turbomotor met
intercooler. Het maximale ver
mogen van 175 pk en het koppel
van 273 Nm spraken boekdelen
en misstaan ook een moderne
auto niet. De 900 Aero kreeg i
gezelschap van een 9000 Aer<
Bij de krachtige motor in de
Saab 9-5 Aero hoort uiteraard
een gewijzigd onderstel, dat een
uitstekend compromis biedt tus
sen sportiviteit en comfort. De 9-
5 Aero staat 10 mm dichter bij
het wegdek. Verder worden er
dikkere stabilisatoren gemon
teerd om het overhellen van de
carrosserie nog verder te beper-
slechts 10,8 seconden gedt
De automaat brengt het to-
km/u en heeft 12,8 tellen nodig
om de 100 km/u te bereiken. De
motor is in bepaalde toerenge-
bieden niet altijd even rustig,
maar het geluidsniveau blijft ze
ker binnen de perken. De bedie
ning gaat licht en gemakkelijk
en de Neon vraagt nauwelijks
gewenning. De ruimte die de
auto achterin biedt is gezien zijn
afmetingen heel behoorlijk. De
hoofdruimte valt best mee, maar
langere personen zitten met hun
kruin tegen de achterruit in
plaats van het werkelijke dak.
Verder valt het bagagevolume
van 371 liter niet tegen. Het is
echter jammer dat de scharnie
ren van het kofferdeksel een
deel van de ruimté voor zich op
eisen en dat de tildrempel door
de hoge bumper niet optimaal is.
De nieuwe Chrysler Neon be
schikt zowel voor als achter over
McPherson veerpoten, met aan
zienlijk grotere veerwegen dan
bij het vorige model. Hierdoor is
met name het veercomfort sterk
verbeterd. Ook zijn de dempers
aangepast en is de rijhoogte is
vergroot. Stabilisatorstangen
worden zowel voor als achter ge-
I. ucT-zfió'k BUMi
de versies met een automaat het
koppel getemperd tot 330 Nm.
De handgeschakelde 9-5 Aero
kent verder nog een zogenaamde
overboost-functie, waarmee de
turbodruk gedurende 20 secon
den nog verder opgevoerd kan
worden. Tijdens deze korte pe
riode wordt het maximale kop
pel over het genoemde, brede
toerenbereik verhoogd tot maar
liefst 370 Nm. Het effect is me
teen in de prestaties te merken.
Zo kan een topsnelheid worden
bereikt van 240 km/u en sprint
de sedan in 6,9 seconden vanuit
stilstand naar de 100 km/u. De
Estate is met 7,3 seconden frac-
tioneel trager. Uiteraard heeft
de automatische transmissie
zijn weerslag op deze accelera-
tiecijfers: sedan 8,2 seconden en
Estate 8,5 seconden.
Om sportiviteit te kunnen kop
pelen aan lage emissies aan
schadelijke stoffen heeft de mo
tor twee katalysatoren, waarvan
één er direct achter de turbo is
gemonteerd. Hierdoor komt deze
kat snel op bedrijfstemperatuur
en doet zijn werk dan ook effi
ciënter. De motor wordt elektro
nisch in de gaten gehouden door
al weer de zevende generatie
van het Saab zelf ontwikkelde
Trionic motormanagementsys-
teem. De Trionic 7 is nu voorzien
van een 32-bits microprocessor
die berekeningen veel sneller
kan uitvoeren. Dit systeem re
gelt niet alleen de inspuiting en
ontsteking, maar ook de over-
boost van de turbocompressor.
Vanuit de echte Saab-rijder
klonken nog steeds geluiden
naar de fabriek door om terug te
komen met sportieve Aero-mo
dellen. Maar Saab wilde dat al
leen als het comfort voor de in
zittenden niet ondergeschikt zou
raken aan de sportiviteit. En dat
is inmiddels gelukt. Het is met
name het chassis dat de Aero-
versies onderscheidt van de be
staande uitvoeringen van de
Saab 9-3 en 9-5.
De Saab 9-5 Aero bedient zich
van een 2,3 liter full pressure
turbomotor die we al kennen uit
de 9-3 Viggen. Het maximale
vermogen van 230 pk wordt bij
5500 tr/min bereikt en het hoge
koppel van 350 Nm is tussen
1900 en 4000 tr/min volledig be
schikbaar en dat geeft al direct
een hoop prijs over de souplesse
van deze motor. Overigens is bij
de toonbank gaan.
De nieuwe Neon is 4,39 meter
lang en is vooral als Neon her
kenbaar door de heldere ronde
koplampen. Overigens is de hele
carrosserie van de Neon nieuw.
In het front, maar ook het zij
aanzicht is duidelijk de stijl te
herkennen die Chrysler al met
de 300M introduceerde. Daar
door maakt de Neon een chique
indruk. Ook de manier waarop
de achterlichten, achterbumper
en het kofferdeksel met elkaar
verweven zijn is uiterst smaak
vol. Dat de Neon bepaald geen
kale auto is, wordt bewezen door
de meegespoten bumpers en
portiergrepen en de van keurige
wieldoppen voorziene 14 of 15
inch wielen. Al bij al heeft de
Neon een bescheiden Ameri
kaanse uitstraling met als typi
sche details het gevleugelde Ch-
rysler-logo op de grille, de
Chrysler-vermelding op de voor-
portieren en de lettercode voor
de uitrusting op de achterportie-
ren. Chrysler levert de Neon in
drie standaard lakken, waarvan
alleen zwart normaal leverbaar
is en wit en rood op speciale be
stelling. Daarnaast zijn er de
nodige pearl en metallic lakken.
Het is nog een prototype, maar de
op aardgas rijdende BMW 523g zou
zo in produktie genomen kunnen
worden. Met zijn 3 liter 6 cil
motor van 184 pk biedt deze
deurs sedan alles wat men van c
echte BMW mag verwachten. D
motor bereikt zijn maximale koj.
van 265 Nm bij 3500 tr/min. De
voorraad aardgas is in twee tanl
opgeslagen. Met 145 liter vloeibaar
aardgas kan de auto zo’n 400 kilo
meter rijden. Het prototype is on
langs bij de Californische milieu-in-
spectie CARB getest en mag worden
gerekend tot de zogenaamde EZEV-
auto’s (Equivalent Zero Emission
Vehicles). Alleen auto’s die bij het
totale energieverbruik (van ruwe
energietoevoer tot rollend wiel) niet
meer schadelijke stoffen produceren
dan een Californische energiecen
trale bij het opwekken van stroom
voor één electro-auto. BMW blijft
met de 523g zelfs onder deze norm.
De verhouding energie/schadelijke
stoffen ligt zelfs beduidend gunsti
ger dan bij een met brandstofcellen
aangedreven auto. Dat komt omdat
de verbrandingsmotor de aardgas
vrijwel onbehandeld kan verwer-
te veranderen. De portieren
worden met de sleutel centraal
geopend en gesloten, vanaf de
LE aangevuld met afstandsbe
diening. In de sleutel zit een
transponder als diefstalbeveili
ging. Voorin zijn maar liefst drie
bekerhouders aangebracht en
achterin nog een vierde exem
plaar. De LX heeft op het dash
board en de deurpanelen diverse
hout-accenten. Vanaf de LE zijn
de pookknop en het stuurwiel
met leer bekleed. De LX is ver
der voorzien van mistlampen in
de voorbumper en lichtmetalen
wielen.
In 1995 werden er in ons land
378 exemplaren van de Neon
verkocht en dat was meteen
het topjaar, nadat de auto in
november 1994 op de markt
was gekomen. “We hebben ons
verkeken op de doelgroep",
meldt Berend Hulshof van
DaimlerChrysler. “We trok
ken met de Neon geen jonge
automobilisten. De auto was
te groot om te concurreren met
het C-segment en had een te
karige uitrusting om tegengas
te bieden in het D-segment.”
Smaakvol
Het programma van de nieuwe
Neon bestaat uit drie uitrus-
tingsvarianten te combineren
met een vijfbak of automaat.
Het aanbod van uitsluitend een
sedan met benzinemotor is ge
bleven. Chrysler ziet als belang
rijkste concurrenten de sedan-
versies van onder meer de
Peugeot 306, Ford Focus, Mit
bishi Carisma, Mazda 323, R
nault Mégane, Niss
en Honda Civic. Auto’s overi
gens waarvan in Nederland
geen gigantische aantallen over
ken. Bij een brandstofcel moet eerst
methanol uit aardolie of aardgas
worden gehaald om vervolgens in de
auto te worden omgezet in water
stof. Wordt dit hele proces in de ver
gelijking meegenomen, dan ligt het
rendement van de brandstofcel nog
op 20 procent tegen 25 procent in de
rijcyclus van de BMW 523g.
Voor BMW hét bewijs dat' het ver
standiger is primaire energie zo mo
gelijk direct in de auto in te zetten
dan via vele stappen en de daarbij
behorende verliezen. De uitlaat-
emissies zijn nog nauwelijks
schadelijk te noemen. Aardgas heeft
een duidelijk minder ozonvormend
vermogen en veroorzaakt geen roet-
of benzolvonning. Bovendien is het
zo dat rijdend bij een sterke smog in
stadsverkeer de uitlaat-lucht scho
ner is dan de aangezogen lucht.
Overigens is een auto die rijdt op
vloeibaar aardgas voor BMW een
tussenstap naar een auto die volle
dig op waterstof kan rijden. Maar
deze ontwikkeling zal nog de nodige
jaren gaan vergen.
de exemplaar zit aan passa-
gierszijde. Gek genoeg levert
Chrysler op de Neon geen zij-
airbags. Wel heeft de auto een
voorziening dat als de airbags in
werking treden automatisch de
binnenverlichting aangaat en de
portieren ontgrendelen. In de
basis SE-uitgave zijn de stoelen
en achterbank bekleed met een
keurige stof die grijs als hoofd
kleur heeft. De LE beschikt over
een wat ander materiaal in de
zelfde kleur, terwijl de luxueuze
LX standaard is overtrokken
met leer. In alle gevallen is de
rugleuning van de achterbank
in twee ongelijke delen neer-
klapbaar. Bij de LE en LX is de
bank voorzien van twee hoofd
steunen die in twee standen ver
stelbaar zijn. Ook kennen deze
uitgaves hoogteverstelling op de
bestuurdersstoel. De stuurko-
lom is bij alle Neon’s Van stand
uil
|LHF 7821
11 WW) 609