Nissan Primera Estate 1.8 Luxury
PRIMERA
AutoTest
■*****^1
21
r Ï- o
r
Moderne techniek in opgefristJasje
ion,
Van der Boom
Italiaanse prijs voor Volvo S80
Condroz-Rally finale Dutch
Rally Open 1999
Naar Frankrijk
met
Amerikaanse milieuprijs
voor Nissan
SS
gecor
£45.1
=-
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 21 oktober 1999 pagina 3
;r 1999 «pagina 2
i's de
de bestuurder dus harder kan
krijgt
Variabele kleptiming
et al
in een veelheid aan uitvoerin-
ijgt u
Torsieveren
lo al
Paar centimeter langer
even
zo’n
jtbo-
Technische gegevens:
maxi
pk kc
Verbruik:
I Prijs:
Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, Tel. 013 468 39 11
o.a.
inhet.
ril hier
rak.
www.ford.nl
1.8 luxury Estate
Ruim(te) getest!
gen verkrijgbaar vanaf
£39.695,= want dat is de prijs
voor de 1.6 sedan in de basis
uitvoering. De Estate begint bij
£42.495,= als 1.6 Comfort. De
door ons gereden Estate 1.8
Luxury komt op £45.995,=.
Voor duizend gulden extra kan
het Plus-pakket worden be
steld bestaande uit lichtmeta
len wielen en mistlampen in de
voorbumper (beiden op ons tes-
texemplaar aanwezig).
remmen zonder extra inspan
ning.
De nieuwe Nissan Primera is
soortgenc
me tot nu
us;
UDEN.
/erend glas
okje
delen neer-
achterbank
ld is
i Ghia 5-d)
•Nissan
mbina-
ce 2 liter
igewe
ellen
irul
g komen
skend re-
goede
*~t de mo-
iat het
ieuwde
krijgbaar
re 1,8 liter.
5,” 4/10.434,68)
net aangei
hoog gest
beeld bij
plaats te
i een reming
j houden en
ecent onderging de Nissan Primera een face-
lift, maar het Japanse merk liet ook de tech-
niek van deze in Europa geproduceerde ho
gere middenklasser niet ongemoeid. Daarom een
Estate in de test met de volledig nieuwe 1,8 liter
krachtbron.
De dochter van dhr. en mevr. Van Luxemborg neemt de hoofdprijs van de introductieshow van de nieuwe
Renault Scénic in ontvangst.
De facelift is aan de voor- en
zijkant voor de drie carrosse-
rievarianten gelijk, maar de
door ons gereden Estate heeft
een achterkant die hetzelfde is
gebleven. Dit is volgens Nis
san gedaan omdat de Estate
recenter van datum is en een
gewijzigde achterkant niet
noodzakelijk werd gevonden.
te concurrenten zoals de Jaguar
S-type, Mercedes S-klasse, Audi
A6 Avant en de Rover 75. De Vol
vo scoorde als beste door zijn tech
nologie, design, veiligheid zorg
voor het milieu en value-for-mo-
ney. De jury bestaat uit een aan
tal journalisten uit Europa, de
VS, Azië en Afrika.
boordcomputer in het instru
mentarium opgenomen. Het vei
ligheidspakket van de Primera
Luxury bestaat uit twee airbags
en twee zij-airbags alsmede ver
stelbare gordels voorin met
spanners. Achterin zijn bevesti
gingspunten aangebracht voor
een Isofix kinderzitje. Centrale
vergrendeling met afstandsbe
diening op de sleutel, elektrisch
bediende en verwarmde buiten
spiegels, een buitentempera
tuurmeter en een verlichte
make-up spiegel maken het ver
blijf aan boord van de Primera
zeer plezierig. De door ons gere
den rode Luxury had een erg be-
smettelijke beige bekleding. Het
interieur ziet er wel licht en ver
zorgd door uit, maar de gekozen
stof voelt niet plezierig aan. De
stoelen zijn royaal wat betreft
de afmetingen en bieden een
goed ondersteunde zit, mede
omdat ze in diverse richtingen
goed instelbaar zijn. Ook de
stuurkolom kan van stand wor
den veranderd. De bovenkant
van het dashboard is ongeacht
de buitenkleur zwart. Ruimte
biedt de Primera meer dan vol
doende. Voorin heeft men hele
maal geen reden tot klagen,
maar ook op de achterbank kun
nen twee tot drie volwassenen
prima zitten.
Het wat saaie front van het vo
rige model is nadrukkelijk ‘op
geleukt’. Nissan gebruikt on
der meer moderne koplampen
waarin vrijwel alle lichtfunc-
ties zijn samengevat in één
heldere unit, met uitzondering
van de mistlampen die afhan
kelijk van de uitrusting in de
voorbumper zijn opgenomen.
De koplampen lopen naar het
midden schuin af naar de ch
room omlijnde in twee delen
uitgevoerde grille. De boven
kant van de bumpers wordt in
de carrosseriekleur gespoten,
de onderkant is zwart en dat
zelfde geldt voor de dorpels on
der de portieren. De motorkap is
door de wijziging van het front
aangepast. De Primera heeft
een wat meer gedurfde uitstra
ling gekregen en dat had de auto
ook wel nodig.
Het zij-aanzicht is vrijwel gelijk
gebleven, alleen heeft de auto
meegespoten stootstrips gekre
gen die naar achteren steeds
breder worden en daardoor niet
alleen een beschermende functie
hebben, maar ook bijdragen aan
de uitstraling van het geheel. De
auto komt van opzij gezien erg
fors over. De Estate is ook een
paar centimeter langer dan de
sedan en hatchback. Toch is het
jammer dat de achterlichtunits
bij de Estate niet dezelfde uit
straling hebben gekregen dan
de overige versies. Alleen een
ander glaasje was al genoeg ge
weest. De Estate heeft stan
daard in alle varianten zwarte
dakrailings die het geheel verle
vendigen. De antenne staat
sportief achterop het dak net bo
ven de vijfde deur. Het derde
Nissan Primera Estate 1.8 Luxury
4 in lijn
1769 cc
80 x 88 mm
114 pk bij 5600 tr/min
158 Nm bij 2800 tr/min
lengte 4,579 meter, breedte 1,715 meter
1310 kg
1275 kg
topsnelheid 191 km/u
acceleratie 0-100 in 11,7 sec.
-t* dscyclus 9,9 liter/100 km
vmtenwegcylcus 6,0 liter/100 km
"■“/■ombineerd 7,4 liter/100 km
a.i«>.995,=
Naast de bekende 1,6 en 2,0 liter
benzinemotoren en de 2 liter
turbodiesel, is de vernie
Primera vanaf nu verki
met een splinternieuwe
Deze krachtbron is voorzien van
4 kleppen per cilinder. Er is wer
kelijk alles aan gedaan om de
uitstoot aan schadelijke gassen
zover mogelijk terug te dringen,
'der overigens het rijcomfort
le prestaties aan te tasten,
notor is onder meer voorzien
variabele kleptiming, waar-
r de motorkrachten over een
id toerental beschikbaar
Nissan’s Valve Timing
trol System (NVCS) beïn-
'dt de werking van de inlaat-
>pen. Zo wordt het maximale
pel van 158 Nm bereikt bij
0 tr/min en is 97 procent
van beschikbaar tussen
0 en 4800 tr/min. Dat ver-
irt in belangrijke mate de
rme souplesse van deze mo-
die bovendien lekker stil z’n
k doet. Verder is de 1,8 liter
;erust met directe ontsteking
t neerkomt op een aparte bo-
per bougie. Ook wordt ge-
ik gemaakt van een uitlaat-
;erugvoersysteem (EGR). De
veelheid teruggevoerde lucht
België goed voor de dag 1
en rekent op een uitstek
sultaat in de groep N. Een
klassering moet zeker tot c
gelijkheden behoren, zodat
Verkooijen Rallyteam een paar
plaatsen kan klimmen in het
DRO kampioenschap en dat het
seizoen kan worden afgesloten
met een plaats ruim in de top
tien. De Condroz-Rally is ge
vreesd om de vele verschillende
en technisch moeilijke klasse
mentsproeven over ongelijke
Belgische landweggetjes. On
overzichtelijke bochten, steile
hellingen en afdalingen en spec
taculaire jumps vormen de vaste
Tijdens de introductieshow van
de vernieuwde Renault Scénic
konden genodigden een slagzin
afmaken waarmee een aantrek
kelijke hoofdprijs gewonnen kon
worden. Bij Van der Boom Til
burg werd de slagzin “Ik ont
vang de nieuwe Scénic met opei
armen, omdat..” als volgt afge
maakt: “ik altijd al heb lopen
dromen om in het bezit van een
Scénic te komen”. De inzending
kwam van mevr, van Luxem
borg jr.
De familie Van Luxemborg be-
remlicht is netjes boven tegen de
achterruit geplaatst. De portier-
grepen worden in de carrosserie
kleur gespoten en de op ons test-
exemplaar aanwezige
lichtmetalen wielen zijn als op
tie verkrijgbaar.
Een stationwagon wordt in dit
segment vooral gekocht vanwe
ge de extra gebruiksmogelijkhe
den. De Nissan Prim<
onder de afdekhoes
achterbank normaal
een bagagevolume b
van 430 liter en dat i
dan de sedan en hati
maar na het neerkla
Aan het onderstel heeft Nissan
niet zo bar veel veranderd. Dat
was ook niet nodig omdat de Pri
mera op dit punt een uitsteken
de naam heeft. Voor en achter
beschikt de auto over een multi
link ophanging, voor met
schroef- en achter met torsieve
ren. Het remsysteem is stan
daard voorzien van ABS en elek
tronische remkrachtverdeling.
Ook past Nissan op de Primera
voor het eerst een remassistent
toe, een mechanische versie die
er bij een noodstop voor zorgt
dat de pedaaldruk afheemt en
Als enige autofabrikant ontving Nissan recent de klimaatbeschermings-
prijs 1999 van het Amerikaanse Bureau voor Milieubescherming, EPA.
Dit bureau wil hiermee haar waardering uiten voor personen en bedrij
ven die zich bijzonder inzetten voor het milieu. “Nissan spant zich in om
alle produktiefases van ontwerp en fabricage tot hergebruik, milieuvrien
delijker te maken. Ook ontwikkelt Nissan methodes om brandstof te be
sparen”, zegt dr. Stephen 0. Andersen, directeur Strategische Klimaat
Projecten bij de EPA. “Nissan is al lange tijd actief bezig met het milieu.
De auto-industrie kan een steentje bijdragen aan het milieu door het ont
staan van broeikasgassen terug te dringen. Wij zijn ervan overtuigd dat
dat de meest efficiënte en effectieve manier is. Deze prijs is een extra sti
mulans om ons te blijven inzetten voor het milieu”, meldde Iwao Naka
mura, senior vice president productie, ontwikkeling en techniek bij Nis
san als reactie op de prijs.
krachtbron. Omdat diverse
functies van de motor op elektri
sche wijze gecontroleerd kunnen
worden, zijn de uitlaatemissies
uitzonderlijk laag en dat komt
mede door het gemiddelde ver
bruik van 1 op 11,5 alhoewel
Nissan volgens de officiële meet-
cyclus op 1 op 13,5 uitkomt.
Tijdens de afgelopen lAA in
Frankfurt werd de International
Car Award uitgereikt aan Volvo
voor haar nieuwe topmodel, de
S80. Deze prijs wordt jaarlijks
door het Italiaanse blad ‘Motor’
toegekend aan de meest complete
auto. De nieuwe, grote Volvo
moest het opnemen tegen geduch-
hoort al jaren tot de tevreden
Renault-rijders en vaste klan
tenkring van Van der Boom Til
burg. De prijs die met de win
nende slag werd verkregen is
een hotelarrangement in een
Relais Chateaux Hotel naar
keuze in Frankrijk met een com
pleet verzorgd diner en een ont
bijt voor twee personen. Autobe
drijf Van der Boom stelt voor
het bezoek aan Frankrijk aan de
familie van Luxemborg uiter
aard een nieuwe Renault Scénic
ter beschikking.
In het weekend van 23 en 24 ok
tober as. wordt in de omgeving
van het Belgische Huy de 26e in
ternationale Condroz-Rally ge
reden meetellend voor het Bel
gisch Internationaal en
Nationaal Rally Kampioen
schap, maar tevens het Neder
lands kampioenschap (Dutch
Rally Open). Er hebben zich de
nodige Nederlandse kopstukker
aangemeld. Nelis Verkooijen is
ook van de partij in zijn mede
door de Tilburgse Subaru-dealer
Dekkers gesponsorde Impreza.
Hij wordt bijgestaan door de er
varen navigator Radboud van
Hoek uit Best. Het equipe wil in
maximale vermogen van
komt beschikbaar bij
0 tr/min. De 1310 kg wegen-
’rimera Estate haalt met de
iwe krachtbron een topsnel-
1 van 191 km/u en heeft 11,7
inden nodig om vanuit stil-
100 km/u te bereiken,
■ielen worden aange-
ia een handgeschakelde
Jen automaat is niet
die wordt door F
en aangeboden in coml
net de 140 pk sterke 2
ingrediënten. De totale rally is
700 km lang verdeeld over 31
klassementsproeven.
De Condroz-Rally is voor het pu
bliek zeer de moeite waard, om
dat er gereden wordt in de sfeer
volle Belgische Ardennen. Om
9.00 uur gaat het circus op zater
dag van start om die dag rond
21.30 uur te eindigen. Zondag
begint het spektakel al om 7.30
uur en zullen vanaf 18.00 uur de
overgebleven deelnemers op het
podium in Huy (tussen Luik en
Namen) verschijnen en de win
naars worden gehuldigd.
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhanggewicht:
Prestaties:
Het interieur van de
de Primera is tevens
den genomen. Het di
heeft zijn vertrouwd
ling behouden, maai
name een volledig ni
denconsole. Het geb
metaal-achtige finish
zijn de bedienings
vinden van de aut
maatbeheersing. 1
hoeft alleen de g“’
ratuur in de stelle
knop ‘AUTO’ te di
systeem doet de n
door ons gereden.
Luxury heet, is go
aan de zeer
uitrusting.
op de
sn en het
Hel
114
?p op z’n
sen
ene
tor
te merken
i standaard
en alle vier
ctrisch geo-
metde
ngebruik
schikbaar
[90-PJ-PI
■L - CLIFFORD