Nissan Primera Estate 1.8 Luxury PRIMERA AutoTest ■*****^1 21 r Ï- o r Moderne techniek in opgefristJasje ion, Van der Boom Italiaanse prijs voor Volvo S80 Condroz-Rally finale Dutch Rally Open 1999 Naar Frankrijk met Amerikaanse milieuprijs voor Nissan SS gecor £45.1 =- DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 21 oktober 1999 pagina 3 ;r 1999 «pagina 2 i's de de bestuurder dus harder kan krijgt Variabele kleptiming et al in een veelheid aan uitvoerin- ijgt u Torsieveren lo al Paar centimeter langer even zo’n jtbo- Technische gegevens: maxi pk kc Verbruik: I Prijs: Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, Tel. 013 468 39 11 o.a. inhet. ril hier rak. www.ford.nl 1.8 luxury Estate Ruim(te) getest! gen verkrijgbaar vanaf £39.695,= want dat is de prijs voor de 1.6 sedan in de basis uitvoering. De Estate begint bij £42.495,= als 1.6 Comfort. De door ons gereden Estate 1.8 Luxury komt op £45.995,=. Voor duizend gulden extra kan het Plus-pakket worden be steld bestaande uit lichtmeta len wielen en mistlampen in de voorbumper (beiden op ons tes- texemplaar aanwezig). remmen zonder extra inspan ning. De nieuwe Nissan Primera is soortgenc me tot nu us; UDEN. /erend glas okje delen neer- achterbank ld is i Ghia 5-d) •Nissan mbina- ce 2 liter igewe ellen irul g komen skend re- goede *~t de mo- iat het ieuwde krijgbaar re 1,8 liter. 5,” 4/10.434,68) net aangei hoog gest beeld bij plaats te i een reming j houden en ecent onderging de Nissan Primera een face- lift, maar het Japanse merk liet ook de tech- niek van deze in Europa geproduceerde ho gere middenklasser niet ongemoeid. Daarom een Estate in de test met de volledig nieuwe 1,8 liter krachtbron. De dochter van dhr. en mevr. Van Luxemborg neemt de hoofdprijs van de introductieshow van de nieuwe Renault Scénic in ontvangst. De facelift is aan de voor- en zijkant voor de drie carrosse- rievarianten gelijk, maar de door ons gereden Estate heeft een achterkant die hetzelfde is gebleven. Dit is volgens Nis san gedaan omdat de Estate recenter van datum is en een gewijzigde achterkant niet noodzakelijk werd gevonden. te concurrenten zoals de Jaguar S-type, Mercedes S-klasse, Audi A6 Avant en de Rover 75. De Vol vo scoorde als beste door zijn tech nologie, design, veiligheid zorg voor het milieu en value-for-mo- ney. De jury bestaat uit een aan tal journalisten uit Europa, de VS, Azië en Afrika. boordcomputer in het instru mentarium opgenomen. Het vei ligheidspakket van de Primera Luxury bestaat uit twee airbags en twee zij-airbags alsmede ver stelbare gordels voorin met spanners. Achterin zijn bevesti gingspunten aangebracht voor een Isofix kinderzitje. Centrale vergrendeling met afstandsbe diening op de sleutel, elektrisch bediende en verwarmde buiten spiegels, een buitentempera tuurmeter en een verlichte make-up spiegel maken het ver blijf aan boord van de Primera zeer plezierig. De door ons gere den rode Luxury had een erg be- smettelijke beige bekleding. Het interieur ziet er wel licht en ver zorgd door uit, maar de gekozen stof voelt niet plezierig aan. De stoelen zijn royaal wat betreft de afmetingen en bieden een goed ondersteunde zit, mede omdat ze in diverse richtingen goed instelbaar zijn. Ook de stuurkolom kan van stand wor den veranderd. De bovenkant van het dashboard is ongeacht de buitenkleur zwart. Ruimte biedt de Primera meer dan vol doende. Voorin heeft men hele maal geen reden tot klagen, maar ook op de achterbank kun nen twee tot drie volwassenen prima zitten. Het wat saaie front van het vo rige model is nadrukkelijk ‘op geleukt’. Nissan gebruikt on der meer moderne koplampen waarin vrijwel alle lichtfunc- ties zijn samengevat in één heldere unit, met uitzondering van de mistlampen die afhan kelijk van de uitrusting in de voorbumper zijn opgenomen. De koplampen lopen naar het midden schuin af naar de ch room omlijnde in twee delen uitgevoerde grille. De boven kant van de bumpers wordt in de carrosseriekleur gespoten, de onderkant is zwart en dat zelfde geldt voor de dorpels on der de portieren. De motorkap is door de wijziging van het front aangepast. De Primera heeft een wat meer gedurfde uitstra ling gekregen en dat had de auto ook wel nodig. Het zij-aanzicht is vrijwel gelijk gebleven, alleen heeft de auto meegespoten stootstrips gekre gen die naar achteren steeds breder worden en daardoor niet alleen een beschermende functie hebben, maar ook bijdragen aan de uitstraling van het geheel. De auto komt van opzij gezien erg fors over. De Estate is ook een paar centimeter langer dan de sedan en hatchback. Toch is het jammer dat de achterlichtunits bij de Estate niet dezelfde uit straling hebben gekregen dan de overige versies. Alleen een ander glaasje was al genoeg ge weest. De Estate heeft stan daard in alle varianten zwarte dakrailings die het geheel verle vendigen. De antenne staat sportief achterop het dak net bo ven de vijfde deur. Het derde Nissan Primera Estate 1.8 Luxury 4 in lijn 1769 cc 80 x 88 mm 114 pk bij 5600 tr/min 158 Nm bij 2800 tr/min lengte 4,579 meter, breedte 1,715 meter 1310 kg 1275 kg topsnelheid 191 km/u acceleratie 0-100 in 11,7 sec. -t* dscyclus 9,9 liter/100 km vmtenwegcylcus 6,0 liter/100 km "■“/■ombineerd 7,4 liter/100 km a.i«>.995,= Naast de bekende 1,6 en 2,0 liter benzinemotoren en de 2 liter turbodiesel, is de vernie Primera vanaf nu verki met een splinternieuwe Deze krachtbron is voorzien van 4 kleppen per cilinder. Er is wer kelijk alles aan gedaan om de uitstoot aan schadelijke gassen zover mogelijk terug te dringen, 'der overigens het rijcomfort le prestaties aan te tasten, notor is onder meer voorzien variabele kleptiming, waar- r de motorkrachten over een id toerental beschikbaar Nissan’s Valve Timing trol System (NVCS) beïn- 'dt de werking van de inlaat- >pen. Zo wordt het maximale pel van 158 Nm bereikt bij 0 tr/min en is 97 procent van beschikbaar tussen 0 en 4800 tr/min. Dat ver- irt in belangrijke mate de rme souplesse van deze mo- die bovendien lekker stil z’n k doet. Verder is de 1,8 liter ;erust met directe ontsteking t neerkomt op een aparte bo- per bougie. Ook wordt ge- ik gemaakt van een uitlaat- ;erugvoersysteem (EGR). De veelheid teruggevoerde lucht België goed voor de dag 1 en rekent op een uitstek sultaat in de groep N. Een klassering moet zeker tot c gelijkheden behoren, zodat Verkooijen Rallyteam een paar plaatsen kan klimmen in het DRO kampioenschap en dat het seizoen kan worden afgesloten met een plaats ruim in de top tien. De Condroz-Rally is ge vreesd om de vele verschillende en technisch moeilijke klasse mentsproeven over ongelijke Belgische landweggetjes. On overzichtelijke bochten, steile hellingen en afdalingen en spec taculaire jumps vormen de vaste Tijdens de introductieshow van de vernieuwde Renault Scénic konden genodigden een slagzin afmaken waarmee een aantrek kelijke hoofdprijs gewonnen kon worden. Bij Van der Boom Til burg werd de slagzin “Ik ont vang de nieuwe Scénic met opei armen, omdat..” als volgt afge maakt: “ik altijd al heb lopen dromen om in het bezit van een Scénic te komen”. De inzending kwam van mevr, van Luxem borg jr. De familie Van Luxemborg be- remlicht is netjes boven tegen de achterruit geplaatst. De portier- grepen worden in de carrosserie kleur gespoten en de op ons test- exemplaar aanwezige lichtmetalen wielen zijn als op tie verkrijgbaar. Een stationwagon wordt in dit segment vooral gekocht vanwe ge de extra gebruiksmogelijkhe den. De Nissan Prim< onder de afdekhoes achterbank normaal een bagagevolume b van 430 liter en dat i dan de sedan en hati maar na het neerkla Aan het onderstel heeft Nissan niet zo bar veel veranderd. Dat was ook niet nodig omdat de Pri mera op dit punt een uitsteken de naam heeft. Voor en achter beschikt de auto over een multi link ophanging, voor met schroef- en achter met torsieve ren. Het remsysteem is stan daard voorzien van ABS en elek tronische remkrachtverdeling. Ook past Nissan op de Primera voor het eerst een remassistent toe, een mechanische versie die er bij een noodstop voor zorgt dat de pedaaldruk afheemt en Als enige autofabrikant ontving Nissan recent de klimaatbeschermings- prijs 1999 van het Amerikaanse Bureau voor Milieubescherming, EPA. Dit bureau wil hiermee haar waardering uiten voor personen en bedrij ven die zich bijzonder inzetten voor het milieu. “Nissan spant zich in om alle produktiefases van ontwerp en fabricage tot hergebruik, milieuvrien delijker te maken. Ook ontwikkelt Nissan methodes om brandstof te be sparen”, zegt dr. Stephen 0. Andersen, directeur Strategische Klimaat Projecten bij de EPA. “Nissan is al lange tijd actief bezig met het milieu. De auto-industrie kan een steentje bijdragen aan het milieu door het ont staan van broeikasgassen terug te dringen. Wij zijn ervan overtuigd dat dat de meest efficiënte en effectieve manier is. Deze prijs is een extra sti mulans om ons te blijven inzetten voor het milieu”, meldde Iwao Naka mura, senior vice president productie, ontwikkeling en techniek bij Nis san als reactie op de prijs. krachtbron. Omdat diverse functies van de motor op elektri sche wijze gecontroleerd kunnen worden, zijn de uitlaatemissies uitzonderlijk laag en dat komt mede door het gemiddelde ver bruik van 1 op 11,5 alhoewel Nissan volgens de officiële meet- cyclus op 1 op 13,5 uitkomt. Tijdens de afgelopen lAA in Frankfurt werd de International Car Award uitgereikt aan Volvo voor haar nieuwe topmodel, de S80. Deze prijs wordt jaarlijks door het Italiaanse blad ‘Motor’ toegekend aan de meest complete auto. De nieuwe, grote Volvo moest het opnemen tegen geduch- hoort al jaren tot de tevreden Renault-rijders en vaste klan tenkring van Van der Boom Til burg. De prijs die met de win nende slag werd verkregen is een hotelarrangement in een Relais Chateaux Hotel naar keuze in Frankrijk met een com pleet verzorgd diner en een ont bijt voor twee personen. Autobe drijf Van der Boom stelt voor het bezoek aan Frankrijk aan de familie van Luxemborg uiter aard een nieuwe Renault Scénic ter beschikking. In het weekend van 23 en 24 ok tober as. wordt in de omgeving van het Belgische Huy de 26e in ternationale Condroz-Rally ge reden meetellend voor het Bel gisch Internationaal en Nationaal Rally Kampioen schap, maar tevens het Neder lands kampioenschap (Dutch Rally Open). Er hebben zich de nodige Nederlandse kopstukker aangemeld. Nelis Verkooijen is ook van de partij in zijn mede door de Tilburgse Subaru-dealer Dekkers gesponsorde Impreza. Hij wordt bijgestaan door de er varen navigator Radboud van Hoek uit Best. Het equipe wil in maximale vermogen van komt beschikbaar bij 0 tr/min. De 1310 kg wegen- ’rimera Estate haalt met de iwe krachtbron een topsnel- 1 van 191 km/u en heeft 11,7 inden nodig om vanuit stil- 100 km/u te bereiken, ■ielen worden aange- ia een handgeschakelde Jen automaat is niet die wordt door F en aangeboden in coml net de 140 pk sterke 2 ingrediënten. De totale rally is 700 km lang verdeeld over 31 klassementsproeven. De Condroz-Rally is voor het pu bliek zeer de moeite waard, om dat er gereden wordt in de sfeer volle Belgische Ardennen. Om 9.00 uur gaat het circus op zater dag van start om die dag rond 21.30 uur te eindigen. Zondag begint het spektakel al om 7.30 uur en zullen vanaf 18.00 uur de overgebleven deelnemers op het podium in Huy (tussen Luik en Namen) verschijnen en de win naars worden gehuldigd. Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Aanhanggewicht: Prestaties: Het interieur van de de Primera is tevens den genomen. Het di heeft zijn vertrouwd ling behouden, maai name een volledig ni denconsole. Het geb metaal-achtige finish zijn de bedienings vinden van de aut maatbeheersing. 1 hoeft alleen de g“’ ratuur in de stelle knop ‘AUTO’ te di systeem doet de n door ons gereden. Luxury heet, is go aan de zeer uitrusting. op de sn en het Hel 114 ?p op z’n sen ene tor te merken i standaard en alle vier ctrisch geo- metde ngebruik schikbaar [90-PJ-PI ■L - CLIFFORD

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 21