3
J
r
^VIIKXI IICICI l
Toyota Celica
Autonova
Kleinste Mitsubishi
met GDI-motor
Skoda's met meer va
lue-for-money
O
Continu l/a-
riabele
Transmissie
in opmars
2791
399,j
IZEN
IZEN
RIPS
Strak in het pak
SS DAIHATSU
r 1999 pagina 18
DEALERS
.01315430022
F.'
.01315422133
..01315423030
.04161363412
.01315943943
.01315053944
.01315802020
.01315331206
...04161361553
.01315443330
.01314683911
....013/4634355
.013/5364011
.013/5420143
.01314647676
.01315363924
.01315355575
.01315355655
...01315351035
Tony Vos
I
Volgens de Japanse verbruiks-
»oo
effenheden wordt niet ongedempt
aan de inzittenden doorgegeven.
Het remsysteem bestaat uit schij
ven rondom, voor van het geventi
leerde type. ABS wordt standaard
op iedere Celica geleverd. De Cèlica
is behoorlijk snelde rijden. De on-
derstelafstemming zorgt voor een
vergaand neutraal weggedrag.
Maar nogmaals, de Celica biedt pas
optimale ‘fun’ als er stevig aan de
techniek wordt getrokken.
Goedkoper
Het komt steeds vaker voor dat een
nieuw model goedkoper is dan zijn
voorganger. Dat is ook het geval bij
de nieuwe Celica van Toyota. De
zesde generatie was verkrijgbaar
voor £59.245,=, terwijl de nieuwe
ling vanaf november bij de dealer
in de showroom staat vanaf
£56.000,= en daarmee is de nieuwe
Celica ronduit betaalbaar in verge
lijking met de directe concurrentie.
Het aandeel van automatische
transmissies in de totale Euro
pese autoproductie zal het ko
mende decennium verdubbelen
van ongeveer 15 procent nu tot
ruim dertig procent in 2010,
voorspellen analisten van het
Britse Automotive Industry
Data. De groei komt vooral voor
rekening van de Continu Varia
bele Transmissie (CVT). Deze
traploze automatische versnel
lingsbak, een uitvinding van
Van Doorne’s transmissie, wordt
met name toegepast in kleine en
middenklasse auto’s. Op dit mo
ment is ongeveer 1 procent van
alle auto’s die in Europa van de
band lopen voorzien van een
CVT-systeém, maar dit aandeel
moet in 2010 zijn opgelopen tot
circa 14 procent. Op dit moment
ligt het zwaartepunt van auto
matische versnellingsbakken bij
auto’s met een motorinhoud bo
ven de 3 liter, In die categorie is
80 procent uitgerust met een au
tomaat. In de klasse tussen de
1,5 en 2,0 liter is dit minder dan
10 procent en beneden de 1,5 li
ter nog geen 3 procent.
9,26
30 e.a.
De Autor
van De 1
De Pistachio GDI komt nog dit
jaar in Japan op de markt.
De zevende generatie Toyota Celica levert een bij
zonder fantasievolle 2+2 coupé op die gedeeltelijk
breekt met de tradities van zijn voorgangers. Deze
fraai gelijnde coupé biedt ook technisch het nodige
‘lekkers’.
?er lijke
ft
igies
MT* V
Alfa Romeo
Wouters
BMW
Renova
Chrysler
Chrysler L. op Zand...04161363993
Citroën
Bertens
Daewoo
Auto Braat Tilb01314680044
Daihatsu
Ad v.d. Wouw.
Ford
P.v.d.Ven
Ford
Van Rijn
Honda
De Graaft.
•Kia
Schapendonk
Mazda
Van Heumen01315478980
Mercedes Benz
Autoparc
Mitsubishi
Kluitmans....
Nissan
Denissen
Opel
Gebr. Vullings01314680468
Peugeot
Collar is
Peugeot
Spijkers Goirle01315347771
Renault
Van der Boom
Rover
Bink
Seat/Saab
Zuid Oost
Seat
Auto Noordhoek...01314553678
Skoda
Subaru
Off. Service Dealer voor Tilburg e.o.
AUTOBEDR. J.PAYMANS
BEDRIJFSWEG 2, OISTERWIJK, TEL. 013-5282324
Suzuki
Gijsbers
Toyota
Autonova
Volvo
Van Roosmalen ...01315840000
VW/Audi
Auto Bongers01315321411
cyclus komt de Pistachio dertig
kilometer ver op één liter
brandstof.
t
island.
el op
ijt!
J
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
tsion 40,-J
en dat betekent een
>rijs van slechts duizend
Of de auto ook naar Euroj
geëxporteerd gaat
nog niet bekend.
schakelt de motor uit en de be
stuurder schakelt de motor weer
in door simpelweg het koppe-
lingspedaal in te trappen. Mit
subishi heeft ervoor gezorgd dat
het aanslaan van de motor snel
ler gebeurt dan bij een conven
tionele krachtbron.
net een
uit een
Redactie:
Tony Vos
Tel. 0495/430930
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
We ver-
el op
ijt, in
te'zen
SW//1
domburg
Praag
«/meg
Boedapest I
modnd j
Rome 1
fl
Brussel
Bruten
BBrsetttorf
;omaat is een uitgave
i Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en Oms
treken, verschijnt in geheel Til
burg, Goirle, Riel, Loon op Zand,
Udenhout, Berkel Enschot, Oister-
wijk, Moergestel en Hilvarenbeek.
Op de Tokyo Motorshow intro
duceert Mitsubishi de nieuwe,
kleine Pistachio voorzien van de
kleinste GDI-motor die op dit
moment wordt gebouwd.
Zesbak
Wat duidelijk in de standaarduit
rusting van de Celica ontbreekt is
airconditioning. Deze voorziening
wordt namelijk als optie aangebo
den. Er kan worden gekozen uit een
handmatige versie voor £1.500,= en
een volledig automatische variant
die samen met lederen bekleding
wordt aangeboden voor £5.000,= als
het zogenaamde Luxury Pack.
In de Celica introduceert Toyota een
volledig nieuwe motor. Het gaat
hier om een 1,8 liter krachtbron die
is voorzien van 16 kleppen en varia
bele kleptiming (WT-i). Hiermee
kan een flink vermogen worden be-
5
naar boven afbuigt en een tweede
die begint bij de buitenspiegel en
naar achteren toe sterker bena
drukt wordt. Deze lijn loopt aan de
achterkant over in de lichtunits
Door hun formaat bepalen deze
derdelen mede de vorm van de a
De achterkant van de Celica is t
luut niet anoniem te noemen, maar
als we het typeplaatje zouden ver
wijderen, wordt het moeilijk om de
merknaam te raden. Kortom, een
auto met een eigen gezicht zonder
typische Toyota stylingkenmerken.
voor zover die mochten bestaan.
Standaard staat de Celica op 16
inch lichtmetalen vijfspaaks velgen
met 205/50 R16 banden. De mist
lampen achter zijn in de bumper op
genomen en het derde remlicht zit
op de enige juist plaats hoog boven
de achterruit. De Celica is met dit
alles een behoorlijk spectaculair
ogende auto die vooral in felrood erg
goed overkomt. Tegen een meerprijs
van f.992,is er overigens de keuze
uit diverse metaallakken.
£19.995,=
meerprijs
gulden.
De Skoda Octavia is er me
sportpakket dat bestaat u
Onderhoud
Reparatie
APK Keuringen
Schade herstel
DAIHATSU
4x4 Specialist
ix xjxxropa
worden, is
De 1,1 liter motor is gekoppeld
aan een stop- en startsysteem
waardoor de krachtbron nog
zuiniger wordt. Bij afremmen
Auto van het
jaar
Het is weer zover, de organisatie
van de Auto van het Jaar, de
meest prestigieuze Europese au-
toprijs, heeft de kandidaten voor
de 2000-verkiezing bekend ge
maakt. Het is al enkele jaren het
gebruik dat uit alle nieuwko-
mers van een heel jaar eerst een
vijftal auto’s wordt genomi-
neerd. Daarna kunnen de juryle
den aan deze auto’s de normale
punten toekennen en ontstaat
A het eindklassement. Het is ook al
jaren een gebruik dat ik op deze
plek mijn volgorde bekend
maak, waarbij uit de praktijk is
o gebleken dat ik er nogal eens
naast zit. Ik vind het belangrijk
dat bij de Auto van het Jaar-ver-
a kiezing sterk wordt gekeken
1 naar nieuwe vindingen en daar
na pas naar het commercieel be-
lang van een bepaald model of
•e het uitgebreide leveringspro-
2 gramma.
I De genomineerde auto’s voor
2000 zijn de Fiat Multipla, Opel
Zafira, Rover 75, Skoda Fabia
en Toyota Yaris. Uit het voor-
gaande zult u begrijpen dat ik
a hiet zo lang hoef na te denken
over mijn nummer één, al moet
gezegd worden dat alle vijf de
u auto’s zeer de moeite waard zijn
én een eerste plaats zouden ver
dienen. Voor mij is de Fiat Mul-
tipla de meest innovatieve van
x het stel en daarmee zou deze Ita-
liaan Van mij de meeste punten
krijgen. Geen enkele auto met
j een lengte van nog geen 4 meter
-> biedt zoveel ruimte en gebruiks
mogelijkheden. Het is een ruim
tewagen in het middenklasse
segment die niet voortborduurt
I op wat anderen al bedacht heb-
ben. Op de tweede plaats zet ik
de Rover 75, de auto die ik zelf
i Van dit vijftal het liefst zou rij
den. Een prachtige auto met een
I typisch Britse uitstraling, hoge
afwerkingskwaliteit en een brede
keuze aan motoren en uitrus-
I tingsniveau’s. Daarna wordt het
(vat moeilijken De nieuwe Skoda
J Fabia heb ik nog niet gereden,
maar deze auto heeft een com
pleet nieuwe bodemgroep waar
op bijvoorbeeld straks de opvol
gers van de huidige en recent
gefacelifte VW Polo en Seat Ibiza
worden gezet. Toch krijgt de Ya
ris van Toyota de derde positie
met een vlot uiterlijk, zeer mo
derne motor en fantasievol dash
board. Maar de Fabia zit ‘m op
z’n hielen. En eentje moet de hek
ken sluiten en dat is in mijn ge
val de Opel Zafira, die ik best
een eerste plaats in de werkelijke
I notering kan voorspellen. Een
collega riep ‘als de Zafira wint,
dan verdient ie ‘t alleen op twee
wegklapbare stoelen’ en dat is
inderdaad de enige innovatie die
deze overigens uitstekende mid
denklasse ruimtewagen biedt en
dat zou niet voldoende mogen
zijn voor een Auto van het Jaar-
titel...
Felrood
De koper van een dergelijke auto
is iemand van eind dertig/begin
veertig jaar oud, waarbij het aan
deel zogenaamde dinkies en emp-
ty-nesters opvallend groot is. De
nieuwe Celica is een 4,33 meter
lange tweedeurs coupé met haast
een overdosis aardige design-ken-
merken. Het front springt wel het
meest in het oog. De auto heeft
langwerpige driehoekige koplam
pen. In het midden loopt een ster
ke groef in de motorkap die be
gint bij een minuscuul grilletje
met daar op het Toyota-logo. Aan
de bovenkant hiervan zit nog een
luchtinlaat, terwijl het gros van
de koellucht via de bumper de
motorruimte bereikt. Naast deze
grote inlaat zitten twee kleine,
ronde mistlampen. De Celica oogt
laag en breed, maar is eerder
vriendelijk van uitstraling dan
‘mean’. Het hoogste punt van dak
wordt midden boven de portieren
bereikt, daarna lopen dak- en
ruitlijn naar achteren sterk af.
Twee sterke belijningen zijn be
palend voor het zijaanzicht. Als
eerste één die onderaan de portie
ren loopt en voor de achterwielen
Ringbaan-noord 95, Tilburg. Telefoon 013-5351035.
Donderdag koopavond
achterklepspoiler, verlagingsset
en 16 inch BBS-velgen met sil
ver-look. Het pakket kost
£2.999,= en is verkrijgbaar op
de vijfdeurs Octavia hatchback.
Uitstekende stoelen
Hoe geslaagd de buitenkant van de
Celica ook is, het interieur komt
rommeliger over. Na het instappen
valt overigens direct de kwaliteit
van de stoelen op. Ze zijn helaas wel
weer erg grijs uitgevoerd, maar de
ondersteuning van het lichaam ver
dient een hoog cijfer. Functionali
teit gaat hier boven het design. Het
met leer beklede stuurwiel ligt lek
ker in de hand en is in hoogte ver
stelbaar. Het instrumentarium
komt wat slordig over. In het mid
den zit de grote snelheidsmeter
links geflankeerd door de toerentel-
Jaargang 11 nr42 Donderdag 21 oktober 1999 Oplage 104.000
Deze weekAutotest Nissan Primera Estate 1.8 Luxury pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
reikt van 143 Nm bij 6400 tr/min en
een normaal koppel van 170 Nm bij
4200 tr/min. De motor doet netjes
stil zijn werk en blijkt in de lagere
toerenregionen redelijk soepel te
zijn. Maar wie maximaal wil preste
ren zal de motor flink moeten laten
werken. Pas in de hogere toerental
len worden de beloofde prestatiecij
fers behaald zoals de top van 205
km/u en acceleratie van 0 tot 100 in
8,7 seconden. Wie vlot wil doorscha
kelen moet toch naar het toerental
len van het maximale vermogen
klimmen, anders valt de motor bij
overschakelen helemaal terug en is
de fut er echt uit. De voorwielen
worden aangedreven via een hand-
geschakelde zesbak en de extra ver
snelling vraagt ook om meer scha-
kelbewegingen. Dat maakt de
nieuwe Celica overigens tot een soe
pele auto voor gebruik in de stad en
op de buitenweg, met de nodige re
serve achter de hand voor wie dat
echt wenst.
Toyota heeft gekozen voor een op
hanging met McPherson veerpoten
voor en double wishbones achter.
Door de relatief stugge afstemming
en het lage zwaartepunt van de
auto is ervan overhellen in bochten
vrijwel geen sprake. Toch biedt de
Celica het nodige comfort. Wegon-
ler. Beide instrumenten zijn ana
loog uitgevoerd’in tegenstelling tot
de brandstof- en temperatuurmeter
die ineens samen met de kilome-
ter/dagteller digitaal zijn opgeno
men. En u raadt het al, het volledi
ge dashboardlichaam is in grijs
uitgevoerd. Wel heeft de midden
console een metaalachtige finish
waarmee het geheel nog wat wordt
opgefleurd. Ronduit ouderwets is
het materiaal waarvan de hemelbe-
kleding en de zonnekleppen (met
spiegels) zijn gemaakt.
Toyota levert de Celica in één uit
rustingsniveau dat zeer compleet is
met nog een beperkte mogelijkheid
opties te bestellen. De buitenspie
gels kunnen elektrisch van stand
worden veranderd en worden ge
koppeld aan de achterruit ver
warmd. De radiovoorbereiding be
staat uit een antenne midden boven
de voorruit, bekabeling en zes luid
sprekers. De centrale vergrendeling
werkt met een afstandsbediening.
Uiteraard worden de portierruiten
elektrisch geopend en gesloten. Het
stuurwiel en de pookknop zijn met
leer overtrokken en de dorpels zijn
voorzien van een fraaie sierstrip. De
veiligheidsuitrusting omvat onder
meer twee airbags en twee side
bags. De ruimte achterin de Celica
kan voor passagiers of bagage wor
den gebruikt. De vorm van de ach
terbank komt een beetje vreemd
over. De zitting is namelijk onge
woon lang, waardoor de beenruimte
enorm wordt beperkt en dat terwijl
een 2+2 achterin meestal alleen
maar plaats biedt aan twee kinde
ren. De rugleuning is in twee gelijke
delen neerklapbaar, waardoor het
standaard bagagevolume van 323
liter verder is uit te breiden. Overi
gens kan ook worden gekozen voor
een uitvoering met thuiskomer en
in dat geval neemt het volume toe
tot 365 liter.
Uit de statistieken blijkt dat er
maar liefst 65 procent meer
Skoda’s verkocht werden in de
eerste negen maanden dit jaar
in vergelijking met vorig jaar.
Om de vriendenkring van Sko-
da-rijders verder uit te brei
den, worden op dit moment
twee extra complete uitgaven
van de Felica en Octavia op de
markt gebracht.
De Felicia Friend is gebaseerd
op de 1.3 LX (ook als Combi) en
krijgt standaard stuurbe
krachtiging, metaallak, specia
le wieldoppen en een Grundig
audio-installatie. De Skoda Fe
licia Friend is er vanaf
Sinds 1973 zijn er van de Toyota
Celica 325.000 exemplaren van
de zes eerste generaties in Euro
pa verkocht. Toyota positioneert
de nieuwe Celica net als zijn voor
gangers in het zogenaamde
‘mainstream’ coupé-segment met
onder meer de Ford Cougar, Hon
da Prelude, Peugeot 406 en
Coupé Fiat. Dit is ook meteen het
grootste deel van de coupé-markt.
I7-DG-PP