3 J r ^VIIKXI IICICI l Toyota Celica Autonova Kleinste Mitsubishi met GDI-motor Skoda's met meer va lue-for-money O Continu l/a- riabele Transmissie in opmars 2791 399,j IZEN IZEN RIPS Strak in het pak SS DAIHATSU r 1999 pagina 18 DEALERS .01315430022 F.' .01315422133 ..01315423030 .04161363412 .01315943943 .01315053944 .01315802020 .01315331206 ...04161361553 .01315443330 .01314683911 ....013/4634355 .013/5364011 .013/5420143 .01314647676 .01315363924 .01315355575 .01315355655 ...01315351035 Tony Vos I Volgens de Japanse verbruiks- »oo effenheden wordt niet ongedempt aan de inzittenden doorgegeven. Het remsysteem bestaat uit schij ven rondom, voor van het geventi leerde type. ABS wordt standaard op iedere Celica geleverd. De Cèlica is behoorlijk snelde rijden. De on- derstelafstemming zorgt voor een vergaand neutraal weggedrag. Maar nogmaals, de Celica biedt pas optimale ‘fun’ als er stevig aan de techniek wordt getrokken. Goedkoper Het komt steeds vaker voor dat een nieuw model goedkoper is dan zijn voorganger. Dat is ook het geval bij de nieuwe Celica van Toyota. De zesde generatie was verkrijgbaar voor £59.245,=, terwijl de nieuwe ling vanaf november bij de dealer in de showroom staat vanaf £56.000,= en daarmee is de nieuwe Celica ronduit betaalbaar in verge lijking met de directe concurrentie. Het aandeel van automatische transmissies in de totale Euro pese autoproductie zal het ko mende decennium verdubbelen van ongeveer 15 procent nu tot ruim dertig procent in 2010, voorspellen analisten van het Britse Automotive Industry Data. De groei komt vooral voor rekening van de Continu Varia bele Transmissie (CVT). Deze traploze automatische versnel lingsbak, een uitvinding van Van Doorne’s transmissie, wordt met name toegepast in kleine en middenklasse auto’s. Op dit mo ment is ongeveer 1 procent van alle auto’s die in Europa van de band lopen voorzien van een CVT-systeém, maar dit aandeel moet in 2010 zijn opgelopen tot circa 14 procent. Op dit moment ligt het zwaartepunt van auto matische versnellingsbakken bij auto’s met een motorinhoud bo ven de 3 liter, In die categorie is 80 procent uitgerust met een au tomaat. In de klasse tussen de 1,5 en 2,0 liter is dit minder dan 10 procent en beneden de 1,5 li ter nog geen 3 procent. 9,26 30 e.a. De Autor van De 1 De Pistachio GDI komt nog dit jaar in Japan op de markt. De zevende generatie Toyota Celica levert een bij zonder fantasievolle 2+2 coupé op die gedeeltelijk breekt met de tradities van zijn voorgangers. Deze fraai gelijnde coupé biedt ook technisch het nodige ‘lekkers’. ?er lijke ft igies MT* V Alfa Romeo Wouters BMW Renova Chrysler Chrysler L. op Zand...04161363993 Citroën Bertens Daewoo Auto Braat Tilb01314680044 Daihatsu Ad v.d. Wouw. Ford P.v.d.Ven Ford Van Rijn Honda De Graaft. •Kia Schapendonk Mazda Van Heumen01315478980 Mercedes Benz Autoparc Mitsubishi Kluitmans.... Nissan Denissen Opel Gebr. Vullings01314680468 Peugeot Collar is Peugeot Spijkers Goirle01315347771 Renault Van der Boom Rover Bink Seat/Saab Zuid Oost Seat Auto Noordhoek...01314553678 Skoda Subaru Off. Service Dealer voor Tilburg e.o. AUTOBEDR. J.PAYMANS BEDRIJFSWEG 2, OISTERWIJK, TEL. 013-5282324 Suzuki Gijsbers Toyota Autonova Volvo Van Roosmalen ...01315840000 VW/Audi Auto Bongers01315321411 cyclus komt de Pistachio dertig kilometer ver op één liter brandstof. t island. el op ijt! J Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur tsion 40,-J en dat betekent een >rijs van slechts duizend Of de auto ook naar Euroj geëxporteerd gaat nog niet bekend. schakelt de motor uit en de be stuurder schakelt de motor weer in door simpelweg het koppe- lingspedaal in te trappen. Mit subishi heeft ervoor gezorgd dat het aanslaan van de motor snel ler gebeurt dan bij een conven tionele krachtbron. net een uit een Redactie: Tony Vos Tel. 0495/430930 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 We ver- el op ijt, in te'zen SW//1 domburg Praag «/meg Boedapest I modnd j Rome 1 fl Brussel Bruten BBrsetttorf ;omaat is een uitgave i Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Oms treken, verschijnt in geheel Til burg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oister- wijk, Moergestel en Hilvarenbeek. Op de Tokyo Motorshow intro duceert Mitsubishi de nieuwe, kleine Pistachio voorzien van de kleinste GDI-motor die op dit moment wordt gebouwd. Zesbak Wat duidelijk in de standaarduit rusting van de Celica ontbreekt is airconditioning. Deze voorziening wordt namelijk als optie aangebo den. Er kan worden gekozen uit een handmatige versie voor £1.500,= en een volledig automatische variant die samen met lederen bekleding wordt aangeboden voor £5.000,= als het zogenaamde Luxury Pack. In de Celica introduceert Toyota een volledig nieuwe motor. Het gaat hier om een 1,8 liter krachtbron die is voorzien van 16 kleppen en varia bele kleptiming (WT-i). Hiermee kan een flink vermogen worden be- 5 naar boven afbuigt en een tweede die begint bij de buitenspiegel en naar achteren toe sterker bena drukt wordt. Deze lijn loopt aan de achterkant over in de lichtunits Door hun formaat bepalen deze derdelen mede de vorm van de a De achterkant van de Celica is t luut niet anoniem te noemen, maar als we het typeplaatje zouden ver wijderen, wordt het moeilijk om de merknaam te raden. Kortom, een auto met een eigen gezicht zonder typische Toyota stylingkenmerken. voor zover die mochten bestaan. Standaard staat de Celica op 16 inch lichtmetalen vijfspaaks velgen met 205/50 R16 banden. De mist lampen achter zijn in de bumper op genomen en het derde remlicht zit op de enige juist plaats hoog boven de achterruit. De Celica is met dit alles een behoorlijk spectaculair ogende auto die vooral in felrood erg goed overkomt. Tegen een meerprijs van f.992,is er overigens de keuze uit diverse metaallakken. £19.995,= meerprijs gulden. De Skoda Octavia is er me sportpakket dat bestaat u Onderhoud Reparatie APK Keuringen Schade herstel DAIHATSU 4x4 Specialist ix xjxxropa worden, is De 1,1 liter motor is gekoppeld aan een stop- en startsysteem waardoor de krachtbron nog zuiniger wordt. Bij afremmen Auto van het jaar Het is weer zover, de organisatie van de Auto van het Jaar, de meest prestigieuze Europese au- toprijs, heeft de kandidaten voor de 2000-verkiezing bekend ge maakt. Het is al enkele jaren het gebruik dat uit alle nieuwko- mers van een heel jaar eerst een vijftal auto’s wordt genomi- neerd. Daarna kunnen de juryle den aan deze auto’s de normale punten toekennen en ontstaat A het eindklassement. Het is ook al jaren een gebruik dat ik op deze plek mijn volgorde bekend maak, waarbij uit de praktijk is o gebleken dat ik er nogal eens naast zit. Ik vind het belangrijk dat bij de Auto van het Jaar-ver- a kiezing sterk wordt gekeken 1 naar nieuwe vindingen en daar na pas naar het commercieel be- lang van een bepaald model of •e het uitgebreide leveringspro- 2 gramma. I De genomineerde auto’s voor 2000 zijn de Fiat Multipla, Opel Zafira, Rover 75, Skoda Fabia en Toyota Yaris. Uit het voor- gaande zult u begrijpen dat ik a hiet zo lang hoef na te denken over mijn nummer één, al moet gezegd worden dat alle vijf de u auto’s zeer de moeite waard zijn én een eerste plaats zouden ver dienen. Voor mij is de Fiat Mul- tipla de meest innovatieve van x het stel en daarmee zou deze Ita- liaan Van mij de meeste punten krijgen. Geen enkele auto met j een lengte van nog geen 4 meter -> biedt zoveel ruimte en gebruiks mogelijkheden. Het is een ruim tewagen in het middenklasse segment die niet voortborduurt I op wat anderen al bedacht heb- ben. Op de tweede plaats zet ik de Rover 75, de auto die ik zelf i Van dit vijftal het liefst zou rij den. Een prachtige auto met een I typisch Britse uitstraling, hoge afwerkingskwaliteit en een brede keuze aan motoren en uitrus- I tingsniveau’s. Daarna wordt het (vat moeilijken De nieuwe Skoda J Fabia heb ik nog niet gereden, maar deze auto heeft een com pleet nieuwe bodemgroep waar op bijvoorbeeld straks de opvol gers van de huidige en recent gefacelifte VW Polo en Seat Ibiza worden gezet. Toch krijgt de Ya ris van Toyota de derde positie met een vlot uiterlijk, zeer mo derne motor en fantasievol dash board. Maar de Fabia zit ‘m op z’n hielen. En eentje moet de hek ken sluiten en dat is in mijn ge val de Opel Zafira, die ik best een eerste plaats in de werkelijke I notering kan voorspellen. Een collega riep ‘als de Zafira wint, dan verdient ie ‘t alleen op twee wegklapbare stoelen’ en dat is inderdaad de enige innovatie die deze overigens uitstekende mid denklasse ruimtewagen biedt en dat zou niet voldoende mogen zijn voor een Auto van het Jaar- titel... Felrood De koper van een dergelijke auto is iemand van eind dertig/begin veertig jaar oud, waarbij het aan deel zogenaamde dinkies en emp- ty-nesters opvallend groot is. De nieuwe Celica is een 4,33 meter lange tweedeurs coupé met haast een overdosis aardige design-ken- merken. Het front springt wel het meest in het oog. De auto heeft langwerpige driehoekige koplam pen. In het midden loopt een ster ke groef in de motorkap die be gint bij een minuscuul grilletje met daar op het Toyota-logo. Aan de bovenkant hiervan zit nog een luchtinlaat, terwijl het gros van de koellucht via de bumper de motorruimte bereikt. Naast deze grote inlaat zitten twee kleine, ronde mistlampen. De Celica oogt laag en breed, maar is eerder vriendelijk van uitstraling dan ‘mean’. Het hoogste punt van dak wordt midden boven de portieren bereikt, daarna lopen dak- en ruitlijn naar achteren sterk af. Twee sterke belijningen zijn be palend voor het zijaanzicht. Als eerste één die onderaan de portie ren loopt en voor de achterwielen Ringbaan-noord 95, Tilburg. Telefoon 013-5351035. Donderdag koopavond achterklepspoiler, verlagingsset en 16 inch BBS-velgen met sil ver-look. Het pakket kost £2.999,= en is verkrijgbaar op de vijfdeurs Octavia hatchback. Uitstekende stoelen Hoe geslaagd de buitenkant van de Celica ook is, het interieur komt rommeliger over. Na het instappen valt overigens direct de kwaliteit van de stoelen op. Ze zijn helaas wel weer erg grijs uitgevoerd, maar de ondersteuning van het lichaam ver dient een hoog cijfer. Functionali teit gaat hier boven het design. Het met leer beklede stuurwiel ligt lek ker in de hand en is in hoogte ver stelbaar. Het instrumentarium komt wat slordig over. In het mid den zit de grote snelheidsmeter links geflankeerd door de toerentel- Jaargang 11 nr42 Donderdag 21 oktober 1999 Oplage 104.000 Deze weekAutotest Nissan Primera Estate 1.8 Luxury pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato reikt van 143 Nm bij 6400 tr/min en een normaal koppel van 170 Nm bij 4200 tr/min. De motor doet netjes stil zijn werk en blijkt in de lagere toerenregionen redelijk soepel te zijn. Maar wie maximaal wil preste ren zal de motor flink moeten laten werken. Pas in de hogere toerental len worden de beloofde prestatiecij fers behaald zoals de top van 205 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 8,7 seconden. Wie vlot wil doorscha kelen moet toch naar het toerental len van het maximale vermogen klimmen, anders valt de motor bij overschakelen helemaal terug en is de fut er echt uit. De voorwielen worden aangedreven via een hand- geschakelde zesbak en de extra ver snelling vraagt ook om meer scha- kelbewegingen. Dat maakt de nieuwe Celica overigens tot een soe pele auto voor gebruik in de stad en op de buitenweg, met de nodige re serve achter de hand voor wie dat echt wenst. Toyota heeft gekozen voor een op hanging met McPherson veerpoten voor en double wishbones achter. Door de relatief stugge afstemming en het lage zwaartepunt van de auto is ervan overhellen in bochten vrijwel geen sprake. Toch biedt de Celica het nodige comfort. Wegon- ler. Beide instrumenten zijn ana loog uitgevoerd’in tegenstelling tot de brandstof- en temperatuurmeter die ineens samen met de kilome- ter/dagteller digitaal zijn opgeno men. En u raadt het al, het volledi ge dashboardlichaam is in grijs uitgevoerd. Wel heeft de midden console een metaalachtige finish waarmee het geheel nog wat wordt opgefleurd. Ronduit ouderwets is het materiaal waarvan de hemelbe- kleding en de zonnekleppen (met spiegels) zijn gemaakt. Toyota levert de Celica in één uit rustingsniveau dat zeer compleet is met nog een beperkte mogelijkheid opties te bestellen. De buitenspie gels kunnen elektrisch van stand worden veranderd en worden ge koppeld aan de achterruit ver warmd. De radiovoorbereiding be staat uit een antenne midden boven de voorruit, bekabeling en zes luid sprekers. De centrale vergrendeling werkt met een afstandsbediening. Uiteraard worden de portierruiten elektrisch geopend en gesloten. Het stuurwiel en de pookknop zijn met leer overtrokken en de dorpels zijn voorzien van een fraaie sierstrip. De veiligheidsuitrusting omvat onder meer twee airbags en twee side bags. De ruimte achterin de Celica kan voor passagiers of bagage wor den gebruikt. De vorm van de ach terbank komt een beetje vreemd over. De zitting is namelijk onge woon lang, waardoor de beenruimte enorm wordt beperkt en dat terwijl een 2+2 achterin meestal alleen maar plaats biedt aan twee kinde ren. De rugleuning is in twee gelijke delen neerklapbaar, waardoor het standaard bagagevolume van 323 liter verder is uit te breiden. Overi gens kan ook worden gekozen voor een uitvoering met thuiskomer en in dat geval neemt het volume toe tot 365 liter. Uit de statistieken blijkt dat er maar liefst 65 procent meer Skoda’s verkocht werden in de eerste negen maanden dit jaar in vergelijking met vorig jaar. Om de vriendenkring van Sko- da-rijders verder uit te brei den, worden op dit moment twee extra complete uitgaven van de Felica en Octavia op de markt gebracht. De Felicia Friend is gebaseerd op de 1.3 LX (ook als Combi) en krijgt standaard stuurbe krachtiging, metaallak, specia le wieldoppen en een Grundig audio-installatie. De Skoda Fe licia Friend is er vanaf Sinds 1973 zijn er van de Toyota Celica 325.000 exemplaren van de zes eerste generaties in Euro pa verkocht. Toyota positioneert de nieuwe Celica net als zijn voor gangers in het zogenaamde ‘mainstream’ coupé-segment met onder meer de Ford Cougar, Hon da Prelude, Peugeot 406 en Coupé Fiat. Dit is ook meteen het grootste deel van de coupé-markt. I7-DG-PP

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 19