AutoTest
8
8
te
Citroën Saxo 1.1 i sx
aat
_3
Voor wie op comfort gesteld is
i
■M M i
iLER
GOEDBETERBERTENS|j
MAS
Politie kiest voor Mitsubishi
van Nederlandse bodem
Hogere dakproduktie
HDi-motoren
6 november:
Nationale
Opel Testdag
_^lir.s== BS&mS hbSE'
ilburg
Verfijningen aan
Jaguar-programma
Denissen levert nieuwe Primera
aan Autorijschool P. Dulos
65-DL-BH
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 14 oktober 1999 pagina 3
er 1999 «pagina 2
Parkeerplekjes
isponder
Frans karakter
Sportieve uitgave
Transponder
Technische gegevens:
Verbruik:
Prijs:
g
J-1995
950r
Uw voordeel:
Prijs
Saxc
l.lil
De Citroen Saxo deelt zijn onderstel en techniek met
de 106 van Peugeot. Sterker nog, portieren, carrosse-
riestructuur en voorruit zijn zelfs identiek. Toch
ziet de Saxo er wat groter uit en is dat met zijn leng
te van 3,72 meter ook.
jn. De leerlingen vin-
interieur veel com-
f.500,o’
systeem.
Halverweg volgend jaar zal de motorenfabriek van PSA Peugeot Citroen in Trémery het aantal
HDi-motoren van 2100 naar 3000 stuks per dag hebben opgevoerd, om aan de sterk stijgende vraag
te voldoen. PSA Peugeot Citroën investeert daartoe meer dan 100 miljoen gulden in deze fabriek,
bovenop de 1 miljard gulden die het in produktie nemen van de HDi-motor indertijd vergde.
BB!!’"!!I1
ovenkant
m.
traditie
Opel
n zater-
tge-
17.00
regen-
areed-
lemory
IISSANj
100 km
km
der een bestaan-
st. niet waar te
i is door de
i van duizend j
dtgaves en de
zodanig te bestellen.
I uw Volvo
IS LOTEN
model 1996
m1997
1997
div. types vanaf 1991
..1995
RDW erkend
geluk-
ooken
pyiini
krijgt een uitgebreid raj
van de auto met eventue
“JFn. het segment compacte autois doet de Citroen
K Saxo aardig mee. De auto is niet echt opvallend,
maar blijkt vooral sinds de Radio 538-actie
flink in trek. De Saxo gaat opgefrist de nieuwe eeuw
in en daarom is een hernieuwde kennismaking op
z'n plaats.
nedak waarbij het voordet
oplopen tot f.220,Een v<
tot 20 procent op Semperi:
den en een prijsverlangin;
op een Opel navigs
n. Een Klasse 1 ala
Officieel Citroën-dealer
voor Tilburg e.o.
CITROEN BERTENS TILBURG BV
Geminiweg 39, TILBURG telefoon 013/5423030
www.bertenstilburg.nl
Citroen Saxo l.li SX
4 in lijn
1124 cc
72 x 69 mm
60 pk bij 6200 tr/min
87,5 Nm bij 3800 tr/min
lengte 3.718 meter, breedte 1,595 meter
780 kg
Aanhanggewicht: 600 kg (geremd)
Prestaties: topsneheid 162 krn/u
acceleratie 0-100 in 12,8 sec.
stadscyclus 8,6 liter/100 km
buitenwegcyclus 5,3 liter/10(
gecombineerd 6,5 liter/100 k
£23.790,=
het merk gaan gebruiken dan
alleen de Space Star en Caris-
ma. Het programma omvat im
mers een breed scala aan ver
schillende voertuigen. De
werkplaats van de politie gaat
fungeren als een service-dealer
van Mitsubishi. De auto’s wor
den er onderhouden alsof ze bij
een Mitsubishi-dealer komen.
Benodigde onderdelen worden
per nachtexpresse geleverd in
Eindhoven, zodat auto’s bij
el. 013-4554254
Merk én type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
De achterbank biedt plaats aan
maximaal twee volwassenen die
gezien het formaat van de auto
redelijk de ruimte hebben. De
bank is in ongelijke delen neer-
De prijzen van de S-type zijn ge
lijk gebleven, die van de XJ star
ten bij f. 153.300,= voor de Exe
cutive. De XK8 begint als Coupé
bij f.197.100,=. De duurste van
dit moment is cle XKR Converti
ble voor £255.600,=.
len gemonteerd en is een r
sensor standaard. Een gei
schapset, regensensor, Me
Package, vloermatten en nieuwe
wielen worden toegevoegd aan
de XJR. De XK8 krijgt een ver
nieuwd Jaguar Sound System,
CD-wisselaar, grotere schijf
remmen, elektronisch gestuur
de gordelspanners en eveneens
andere wielen.
Afgelopen week leverde de Til-
burgse Nissan-dealer Denissen
een nieuwe Primera aan Auto
rijschool P. Dulos, de eerste rij
school in midden Brabant die
met deze nieuwe Nissan gaat
rijden. Peter en Ans Dulos be
stelden hun nieuwe Primera na
melijk direct tijdens de voorin-
troductie van deze grotere
middenklasser.
Al ruim tien jaar zijn Peter en
Ans klant bij Denissen en reden
in die tijd meer dan een miljoen
kilometer. “Al die kilometers
hebben we nagenoeg zonder
jstechisch houdt Citroen de
co gunstig in de markt. De
i SX komt met zijn behoorlijk
complete uitvoering op
f.23.790,=. De X-uitgave met de
zelfde motor kost £22.290,= en
wie genoegen neemt met de Ba
sis is £20.790,= kwijt. De 1.4 li
ter motor van 75 pk is er als SX
voor £25.290,= en als SX auto
maat voor £28.290,=. Ook kan
Op 29 september jl. werd in
Eindhoven de eerste Mitsubishi
Space Star overhandigt aan de
regiopolitie Brabant Zuidoost.
Op termijn zal deze regio volle
dig overschakelen op Mitsubis
hi. In totaal gaat het de komen
de jaren om 400 nieuwe auto’s.
Het feit dat Mitsubishi auto’s
bouwt in het Limburgse Born
heeft zeker bij de keuze van de
politie een rol gespeeld. Overi
gens zal de regiopolitie Brabant
Zuidoost ook andere auto’s van
mankementen gereden. En als
er een storing optrad, werden
we bij Denissen snel geholpen”,
licht Peter zijn keuze toe. Ans:
“De keuze voor een nieuwe Pri
mera was voor ons ook niet zo
moeilijk. Toen we tijdens de
voorintroductie de nieuwe Pri
mera met zijn uitdagende sty
ling zagen staan, zijn we direct
tot aankoop overgegaan.”
Het echtpaar Dulos koos voor
een Primera 2.0 turbodiesel in
de Luxury-uitvoering. De auto
is uitgevoerd in de kleur Satin
Black en voorzien van lichtme-
sche stuurbekrachtiging in de
stad probleemloos in parkeer
plekjes te manouvreren.
De Citroen Saxo heeft een ver
trouwd onderstel met een McP
herson ophanging voor en ge
trokken draagarmen achter.
Voor en achter worden stabilisa-
torstangen toegepast, waardoor
het overhellen van de carrosse
rie behoorlijk wordt beperkt.
Het remsysteem is netjes op zin
taken berekend. Voor vinden we
schijven en achter trommels.
ABS kan tegen een meerprijs
van £1.790,= worden aange
schaft.
Alhoewel de motor in de Saxo
door PSA al vele jaren wordt ge
bruikt, blijkt het machientje wat
betreft gemiddeld verbruik uit
stekend te scoren. We noteerden
1 liter Eurosuper op 15,3 kilo
meter en dat komt precies over
een met het gemiddelde dat vol
gens de Europese meetcyclus
door Citroen wordt opgegeven.
Alhoewel Jaguar druk doende is
de compacte X400 klaar te sto
men voor de introductie in het
jaar 2001, krijgen ook de be
staande modellen de volle aan
dacht. Zo worden de XJ- en XK-
modellen als eerste auto’s ter
wereld leverbaar met een navi
gatiesysteem dat werkt met
DVD in plaats van CD-Rom. De
opslagcapaciteit is enorm toege
nomen alsmede de snelheid van
het systeem. Praktijkervarin
gen worden nu opgedaan met de
Adaptive Cruise Control, een
snelheidsregelaar die gekoppeld
aan een radar de auto op een
veilige afstand van de voorligger
weet te houden. De XKR kan er
nu al mee worden uitgerust.
Verbeteringen werden er door-
klapbaar en de rugleuning is
voorzien van twee hoofdsteunen
die als het ware over de rugleu
ning heen’ geschoven kunnen
worden. De afstelhoogte van
deze hoofdsteunen is te beperkt.
De Saxo heeft met 280 liter een
zeer behoorlijk bagagevolume
dat is uit te breiden tot 953 liter
tot de ruitenals de achterbank
wordt neergeklapt.
In het programma van de Saxo
staat de SX voor het meest luxu
euze uitrustingsniveau. Uiter
lijk zijn de verschillen met de
Basis erg klein. De auto heeft
meegespoten bumpers en por-
tiergrepen, details die we ook al
in de X-uitvoering tegenkomen.
In het stuurwiel is standaard
een airbag opgenomen, een
tweede exemplaar kan alleen te
gen een meerprijs van vijfhon
derd gulden worden besteld. In
dat geval vervalt het dashboard
kastje. In beide zonnekleppen
zijn spiegeltjes opgenomen en in
de bagageruimte is verlichting
aangebracht. Opbergvakken
zijn er verder in de portierpane-
len en onder het dashboard. Ci
troen bespaart in de radiovoor-
bereiding. Er zijn vier
inbouwruimtes in de auto te vin
den, maar slechts in twee is de
bedrading al aangelegd. Een
toerenteller is in iedere Saxo
standaard evenals een digitale
kilometerteller, klokje, regelba
re dashboardverlichting en een
signaal voor vergeten verlich
ting.
De SX heeft ook een watertem-
peratuurmeter. Voorin beschikt
de Saxo over rolgordels met
spanners en spankrachtbegren-
zers. Op de achterbank zijn
eventuele mankementen nooit
lang stil hoeven te staan. Hoofd
commissaris Raeven onder
streept dat het behoud van de
werkgelegenheid in de eigen
werkplaats en de kostenefficien-
cy een sleutelrol speelden in het
beslissingsproces.
Die efficiency kan in de nabije
toekomst worden vergroot, om
dat in de eigen werkplaats ge
werkt zal worden met één auto
merk.
talen velger
den in het ii
fort- en veiligheidsverhogende
voorzieningen zoals climate con
trol, elektrische raambediening,
boordcomputer, vier airbags,
ABS met brake assist en een
snelheidsafhankelijke stuurbe
krachtiging.
Bij autorijschool P. Dulos kunt
u terecht voor rijlessen in een
schakelauto of automaat. Het
bedrijf is gevestigd aan de Laar
straat 51.
begroting.
Tijdens de:
Opel Testd
dealer een
Citroën levert de Saxo met een
l drie- en vijfdeurs carrosserie.
De wijzigingen die aan het
2000-model zijn uitgevoerd be
perken zich voornamelijk tot
het front. De auto heeft nu een
zeer heldere oogopslag door de
"wat hoger opgetrokken lichtu-
.nits. Dim- en grootlicht zijn
hieri n samen met de richting
aanwijzers gegroepeerd. Door
•de andere vorm van de kop
lampen moest ook de motor
kap worden aangepast. De
grille zit hier voortaan in ver
werkt. De aan de onderzijde
afgeronde luchtinlaat heeft in
het midden een groot logo dat
aan de bovenkant er uit dreigt
te prikken. De vorm van de
grille wordt in de belijning van
de motorkap voortgezet. Ver
der pastte Citroen de vorm
van de voorbumper aan, al is
het verschil hier verre van
schokkend. Het profiel bleef
identiek met zwarte stoots-
jrips op de flanken en bekende
wieldoppen op de 13 inch wie
len. Citroën spreekt ook over
wijzigingen aan de achter
kant, maar die zijn met het
blote oog en zonde
de versie ernaast,
nemen. De Saxo is
nieuwe neus aardig opgefrist,
zonder nu een hoog «wow-gehal-
te» te hebben. Het Franse ka
rakter wordt er echter wel door
benadrukt.
Via de lange portieren biedt de
Saxo een royale toegang tot het
interieur. De SX-uitvoering
maakt direct een verzorgde in
druk. Zo zijn de stoelen bekleed
met een keurige velours, effen
aan de randen en met een werk
je op de middenbaan. De stoelen
hebben welliswaar een behoor
lijk korte zitting, maar deze is
onder een goede hoek geplaatst
zodat de bovenbenen meer dan
voldoende worden ondersteund.
De achterbank is ook bij de drie-
deurs goed toegankelijk. De
stoelen klappen ver naar voren
en komen daarna weer keurig in
de afgestelde stand terug.
een winterpakket bestaai
ruitontdooier, ruitensproi
antivries, anticondensdoe
een ijskrabber i
£14,90 aangebc
denen voor de C
6 november bij
dealer langs te
deze krachtbron in de sportieve
VTS-uitgave worden geleverd
vanaf £26.790,=. In dit geval is
de carrosserie door andere
bumpers en spatbordverbre-
ders krachtiger van uitstra
ling.
De VTS is er ook met een 90 pk
1.6 liter motor voor £28.290,=
en als uiterst vlotte 1.616V
voor £36.590,= en dat is dan in
clusief lichtmetalen wielen,
ABS en elektrisch verstelbare
en verwarmde buitenspiegels.
Uiteraard is de Saxo ook weer
als diesel verkrijgbaar met de
bekende 1,5 liter motor. DeX
kost dan £26.790,= en de SX
komt op £28.290,=. Voor de
vijfdeurs carrosserie geldt een
meerprijs van duizend gulden.
De VTS-uitgaves en de 1.5D X
is niet als
voorbereidingen getroffen voor
de montage van Isofïx kinderzit
jes en de auto is tegen diefstal
beveiligd met een trans
in de contactsleutel.
De portieren worden centraal
geopend en gesloten en de rui
ten gaat elektrisch open en
dicht. De plaatsing van de scha
kelaars is niet helemaal g
kig gekozen tussen de poe
handrem.
SX heeft verder een prettige
stuurbekrachtiging en afstands
bediening op de reeds genoemde
centrale vergrendeling.
Wie zijn Saxo SX van buiten nog
wat meer cachet wil geven, kan
voor 1150,= het Pack Look be
stellen bestaande uit 14 inch
wielen en in een metaalkleur
gespoten bumpers, flankbe-
scherming, buitenspiegels, gril
le en kofferhandgreep.
Het begint een aardige ti
te worden de Nationale Opel
Testdag die deze keer op zater
dag 6 november as. wordt ge
houden. Tussen 9.00 en 17.00
uur zijn alle Opel-rijders van
harte welkom bij hun dealer
voor een gratis controle op maar
liefst 18 punten. Er wordt dan
vooral gekeken wintergevoelige
I Onderdelen zoals het koelsys
teem. Zijn de onderdelen goed
bevonden, dan kan de klant voor
£34,50 het Opel Winterplan cer-
i tificaat aanschaffen, zodat hij
bij pech in de winter altijd kos-
tgnloos wordt geholpen. Maar
tijdens de Opel testdag worden
nog eens 7 punten op het gebied
van veiligheid onder de loep ge
nomen zoals verlichting, uitlaat,
schokdempers, banden, rem
men, koppeling, wisserbladen
en vloeistofniveau’s. De klant
De 1,1 liter injectiemotor van de
Saxo is een oude bekende. De
krachtbron produceert een ver
mogen van 60 pk bij 6200 tr/min
en levert een koppel van 87,5
Nm bij 3800 tr/min. Gezien het
bescheiden gewicht van 780 kg
heeft deze motor totaal geen
probleem om netjes te preste
ren. Dat resulteert in een top
van 162 km/u en een acceleratie
van 0 tot 100 in 12,8 seconden
en dat is allemaal zeer keurig.
Wat direct opvalt bij het wegrij
den is dat de 1,1 liter zo lekker
soepel is, een sympathiek geluid
maakt en inderdaad goed pres
teert zonder al te veel te hoeven
schakelen. De Saxo is typisch
zoin auto waarin je gaat zitten
en direct zonder te wennen weg
rijdt. De auto heeft een keurig
overzichtelijke carrosserie en is
zeker met de elektro-hydrauli-
gevoerd aan het ABS, de airbags
en aan diverse technische ele
menten en accessoires. De ver
schillende uitrustingsniveau’s
werden verder opgewaardeerd.
Bij de S-type blijven de verande
ringen beperkt tot enkele onder
huidse wijzigingen.
De XJ Executive heeft er onder
meer 12-voudig elektrisch ver
stelbare stoelen, een gevaren
driehoek in het kofferdeksel,
Exterior Chrome Package, siga
renaansteker achterin, nieuwe
lichtmetalen wielen en een zoge
naamd Classic Interior Package
bij gekregen.
Bij de Sovereign worden de
voorstoelen en achterbank afge
werkt met biezen in een con
trastkleur, worden nieuwe wie-