AutoTest 8 8 te Citroën Saxo 1.1 i sx aat _3 Voor wie op comfort gesteld is i ■M M i iLER GOEDBETERBERTENS|j MAS Politie kiest voor Mitsubishi van Nederlandse bodem Hogere dakproduktie HDi-motoren 6 november: Nationale Opel Testdag _^lir.s== BS&mS hbSE' ilburg Verfijningen aan Jaguar-programma Denissen levert nieuwe Primera aan Autorijschool P. Dulos 65-DL-BH DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 14 oktober 1999 pagina 3 er 1999 «pagina 2 Parkeerplekjes isponder Frans karakter Sportieve uitgave Transponder Technische gegevens: Verbruik: Prijs: g J-1995 950r Uw voordeel: Prijs Saxc l.lil De Citroen Saxo deelt zijn onderstel en techniek met de 106 van Peugeot. Sterker nog, portieren, carrosse- riestructuur en voorruit zijn zelfs identiek. Toch ziet de Saxo er wat groter uit en is dat met zijn leng te van 3,72 meter ook. jn. De leerlingen vin- interieur veel com- f.500,o’ systeem. Halverweg volgend jaar zal de motorenfabriek van PSA Peugeot Citroen in Trémery het aantal HDi-motoren van 2100 naar 3000 stuks per dag hebben opgevoerd, om aan de sterk stijgende vraag te voldoen. PSA Peugeot Citroën investeert daartoe meer dan 100 miljoen gulden in deze fabriek, bovenop de 1 miljard gulden die het in produktie nemen van de HDi-motor indertijd vergde. BB!!’"!!I1 ovenkant m. traditie Opel n zater- tge- 17.00 regen- areed- lemory IISSANj 100 km km der een bestaan- st. niet waar te i is door de i van duizend j dtgaves en de zodanig te bestellen. I uw Volvo IS LOTEN model 1996 m1997 1997 div. types vanaf 1991 ..1995 RDW erkend geluk- ooken pyiini krijgt een uitgebreid raj van de auto met eventue “JFn. het segment compacte autois doet de Citroen K Saxo aardig mee. De auto is niet echt opvallend, maar blijkt vooral sinds de Radio 538-actie flink in trek. De Saxo gaat opgefrist de nieuwe eeuw in en daarom is een hernieuwde kennismaking op z'n plaats. nedak waarbij het voordet oplopen tot f.220,Een v< tot 20 procent op Semperi: den en een prijsverlangin; op een Opel navigs n. Een Klasse 1 ala Officieel Citroën-dealer voor Tilburg e.o. CITROEN BERTENS TILBURG BV Geminiweg 39, TILBURG telefoon 013/5423030 www.bertenstilburg.nl Citroen Saxo l.li SX 4 in lijn 1124 cc 72 x 69 mm 60 pk bij 6200 tr/min 87,5 Nm bij 3800 tr/min lengte 3.718 meter, breedte 1,595 meter 780 kg Aanhanggewicht: 600 kg (geremd) Prestaties: topsneheid 162 krn/u acceleratie 0-100 in 12,8 sec. stadscyclus 8,6 liter/100 km buitenwegcyclus 5,3 liter/10( gecombineerd 6,5 liter/100 k £23.790,= het merk gaan gebruiken dan alleen de Space Star en Caris- ma. Het programma omvat im mers een breed scala aan ver schillende voertuigen. De werkplaats van de politie gaat fungeren als een service-dealer van Mitsubishi. De auto’s wor den er onderhouden alsof ze bij een Mitsubishi-dealer komen. Benodigde onderdelen worden per nachtexpresse geleverd in Eindhoven, zodat auto’s bij el. 013-4554254 Merk én type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: De achterbank biedt plaats aan maximaal twee volwassenen die gezien het formaat van de auto redelijk de ruimte hebben. De bank is in ongelijke delen neer- De prijzen van de S-type zijn ge lijk gebleven, die van de XJ star ten bij f. 153.300,= voor de Exe cutive. De XK8 begint als Coupé bij f.197.100,=. De duurste van dit moment is cle XKR Converti ble voor £255.600,=. len gemonteerd en is een r sensor standaard. Een gei schapset, regensensor, Me Package, vloermatten en nieuwe wielen worden toegevoegd aan de XJR. De XK8 krijgt een ver nieuwd Jaguar Sound System, CD-wisselaar, grotere schijf remmen, elektronisch gestuur de gordelspanners en eveneens andere wielen. Afgelopen week leverde de Til- burgse Nissan-dealer Denissen een nieuwe Primera aan Auto rijschool P. Dulos, de eerste rij school in midden Brabant die met deze nieuwe Nissan gaat rijden. Peter en Ans Dulos be stelden hun nieuwe Primera na melijk direct tijdens de voorin- troductie van deze grotere middenklasser. Al ruim tien jaar zijn Peter en Ans klant bij Denissen en reden in die tijd meer dan een miljoen kilometer. “Al die kilometers hebben we nagenoeg zonder jstechisch houdt Citroen de co gunstig in de markt. De i SX komt met zijn behoorlijk complete uitvoering op f.23.790,=. De X-uitgave met de zelfde motor kost £22.290,= en wie genoegen neemt met de Ba sis is £20.790,= kwijt. De 1.4 li ter motor van 75 pk is er als SX voor £25.290,= en als SX auto maat voor £28.290,=. Ook kan Op 29 september jl. werd in Eindhoven de eerste Mitsubishi Space Star overhandigt aan de regiopolitie Brabant Zuidoost. Op termijn zal deze regio volle dig overschakelen op Mitsubis hi. In totaal gaat het de komen de jaren om 400 nieuwe auto’s. Het feit dat Mitsubishi auto’s bouwt in het Limburgse Born heeft zeker bij de keuze van de politie een rol gespeeld. Overi gens zal de regiopolitie Brabant Zuidoost ook andere auto’s van mankementen gereden. En als er een storing optrad, werden we bij Denissen snel geholpen”, licht Peter zijn keuze toe. Ans: “De keuze voor een nieuwe Pri mera was voor ons ook niet zo moeilijk. Toen we tijdens de voorintroductie de nieuwe Pri mera met zijn uitdagende sty ling zagen staan, zijn we direct tot aankoop overgegaan.” Het echtpaar Dulos koos voor een Primera 2.0 turbodiesel in de Luxury-uitvoering. De auto is uitgevoerd in de kleur Satin Black en voorzien van lichtme- sche stuurbekrachtiging in de stad probleemloos in parkeer plekjes te manouvreren. De Citroen Saxo heeft een ver trouwd onderstel met een McP herson ophanging voor en ge trokken draagarmen achter. Voor en achter worden stabilisa- torstangen toegepast, waardoor het overhellen van de carrosse rie behoorlijk wordt beperkt. Het remsysteem is netjes op zin taken berekend. Voor vinden we schijven en achter trommels. ABS kan tegen een meerprijs van £1.790,= worden aange schaft. Alhoewel de motor in de Saxo door PSA al vele jaren wordt ge bruikt, blijkt het machientje wat betreft gemiddeld verbruik uit stekend te scoren. We noteerden 1 liter Eurosuper op 15,3 kilo meter en dat komt precies over een met het gemiddelde dat vol gens de Europese meetcyclus door Citroen wordt opgegeven. Alhoewel Jaguar druk doende is de compacte X400 klaar te sto men voor de introductie in het jaar 2001, krijgen ook de be staande modellen de volle aan dacht. Zo worden de XJ- en XK- modellen als eerste auto’s ter wereld leverbaar met een navi gatiesysteem dat werkt met DVD in plaats van CD-Rom. De opslagcapaciteit is enorm toege nomen alsmede de snelheid van het systeem. Praktijkervarin gen worden nu opgedaan met de Adaptive Cruise Control, een snelheidsregelaar die gekoppeld aan een radar de auto op een veilige afstand van de voorligger weet te houden. De XKR kan er nu al mee worden uitgerust. Verbeteringen werden er door- klapbaar en de rugleuning is voorzien van twee hoofdsteunen die als het ware over de rugleu ning heen’ geschoven kunnen worden. De afstelhoogte van deze hoofdsteunen is te beperkt. De Saxo heeft met 280 liter een zeer behoorlijk bagagevolume dat is uit te breiden tot 953 liter tot de ruitenals de achterbank wordt neergeklapt. In het programma van de Saxo staat de SX voor het meest luxu euze uitrustingsniveau. Uiter lijk zijn de verschillen met de Basis erg klein. De auto heeft meegespoten bumpers en por- tiergrepen, details die we ook al in de X-uitvoering tegenkomen. In het stuurwiel is standaard een airbag opgenomen, een tweede exemplaar kan alleen te gen een meerprijs van vijfhon derd gulden worden besteld. In dat geval vervalt het dashboard kastje. In beide zonnekleppen zijn spiegeltjes opgenomen en in de bagageruimte is verlichting aangebracht. Opbergvakken zijn er verder in de portierpane- len en onder het dashboard. Ci troen bespaart in de radiovoor- bereiding. Er zijn vier inbouwruimtes in de auto te vin den, maar slechts in twee is de bedrading al aangelegd. Een toerenteller is in iedere Saxo standaard evenals een digitale kilometerteller, klokje, regelba re dashboardverlichting en een signaal voor vergeten verlich ting. De SX heeft ook een watertem- peratuurmeter. Voorin beschikt de Saxo over rolgordels met spanners en spankrachtbegren- zers. Op de achterbank zijn eventuele mankementen nooit lang stil hoeven te staan. Hoofd commissaris Raeven onder streept dat het behoud van de werkgelegenheid in de eigen werkplaats en de kostenefficien- cy een sleutelrol speelden in het beslissingsproces. Die efficiency kan in de nabije toekomst worden vergroot, om dat in de eigen werkplaats ge werkt zal worden met één auto merk. talen velger den in het ii fort- en veiligheidsverhogende voorzieningen zoals climate con trol, elektrische raambediening, boordcomputer, vier airbags, ABS met brake assist en een snelheidsafhankelijke stuurbe krachtiging. Bij autorijschool P. Dulos kunt u terecht voor rijlessen in een schakelauto of automaat. Het bedrijf is gevestigd aan de Laar straat 51. begroting. Tijdens de: Opel Testd dealer een Citroën levert de Saxo met een l drie- en vijfdeurs carrosserie. De wijzigingen die aan het 2000-model zijn uitgevoerd be perken zich voornamelijk tot het front. De auto heeft nu een zeer heldere oogopslag door de "wat hoger opgetrokken lichtu- .nits. Dim- en grootlicht zijn hieri n samen met de richting aanwijzers gegroepeerd. Door •de andere vorm van de kop lampen moest ook de motor kap worden aangepast. De grille zit hier voortaan in ver werkt. De aan de onderzijde afgeronde luchtinlaat heeft in het midden een groot logo dat aan de bovenkant er uit dreigt te prikken. De vorm van de grille wordt in de belijning van de motorkap voortgezet. Ver der pastte Citroen de vorm van de voorbumper aan, al is het verschil hier verre van schokkend. Het profiel bleef identiek met zwarte stoots- jrips op de flanken en bekende wieldoppen op de 13 inch wie len. Citroën spreekt ook over wijzigingen aan de achter kant, maar die zijn met het blote oog en zonde de versie ernaast, nemen. De Saxo is nieuwe neus aardig opgefrist, zonder nu een hoog «wow-gehal- te» te hebben. Het Franse ka rakter wordt er echter wel door benadrukt. Via de lange portieren biedt de Saxo een royale toegang tot het interieur. De SX-uitvoering maakt direct een verzorgde in druk. Zo zijn de stoelen bekleed met een keurige velours, effen aan de randen en met een werk je op de middenbaan. De stoelen hebben welliswaar een behoor lijk korte zitting, maar deze is onder een goede hoek geplaatst zodat de bovenbenen meer dan voldoende worden ondersteund. De achterbank is ook bij de drie- deurs goed toegankelijk. De stoelen klappen ver naar voren en komen daarna weer keurig in de afgestelde stand terug. een winterpakket bestaai ruitontdooier, ruitensproi antivries, anticondensdoe een ijskrabber i £14,90 aangebc denen voor de C 6 november bij dealer langs te deze krachtbron in de sportieve VTS-uitgave worden geleverd vanaf £26.790,=. In dit geval is de carrosserie door andere bumpers en spatbordverbre- ders krachtiger van uitstra ling. De VTS is er ook met een 90 pk 1.6 liter motor voor £28.290,= en als uiterst vlotte 1.616V voor £36.590,= en dat is dan in clusief lichtmetalen wielen, ABS en elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels. Uiteraard is de Saxo ook weer als diesel verkrijgbaar met de bekende 1,5 liter motor. DeX kost dan £26.790,= en de SX komt op £28.290,=. Voor de vijfdeurs carrosserie geldt een meerprijs van duizend gulden. De VTS-uitgaves en de 1.5D X is niet als voorbereidingen getroffen voor de montage van Isofïx kinderzit jes en de auto is tegen diefstal beveiligd met een trans in de contactsleutel. De portieren worden centraal geopend en gesloten en de rui ten gaat elektrisch open en dicht. De plaatsing van de scha kelaars is niet helemaal g kig gekozen tussen de poe handrem. SX heeft verder een prettige stuurbekrachtiging en afstands bediening op de reeds genoemde centrale vergrendeling. Wie zijn Saxo SX van buiten nog wat meer cachet wil geven, kan voor 1150,= het Pack Look be stellen bestaande uit 14 inch wielen en in een metaalkleur gespoten bumpers, flankbe- scherming, buitenspiegels, gril le en kofferhandgreep. Het begint een aardige ti te worden de Nationale Opel Testdag die deze keer op zater dag 6 november as. wordt ge houden. Tussen 9.00 en 17.00 uur zijn alle Opel-rijders van harte welkom bij hun dealer voor een gratis controle op maar liefst 18 punten. Er wordt dan vooral gekeken wintergevoelige I Onderdelen zoals het koelsys teem. Zijn de onderdelen goed bevonden, dan kan de klant voor £34,50 het Opel Winterplan cer- i tificaat aanschaffen, zodat hij bij pech in de winter altijd kos- tgnloos wordt geholpen. Maar tijdens de Opel testdag worden nog eens 7 punten op het gebied van veiligheid onder de loep ge nomen zoals verlichting, uitlaat, schokdempers, banden, rem men, koppeling, wisserbladen en vloeistofniveau’s. De klant De 1,1 liter injectiemotor van de Saxo is een oude bekende. De krachtbron produceert een ver mogen van 60 pk bij 6200 tr/min en levert een koppel van 87,5 Nm bij 3800 tr/min. Gezien het bescheiden gewicht van 780 kg heeft deze motor totaal geen probleem om netjes te preste ren. Dat resulteert in een top van 162 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 12,8 seconden en dat is allemaal zeer keurig. Wat direct opvalt bij het wegrij den is dat de 1,1 liter zo lekker soepel is, een sympathiek geluid maakt en inderdaad goed pres teert zonder al te veel te hoeven schakelen. De Saxo is typisch zoin auto waarin je gaat zitten en direct zonder te wennen weg rijdt. De auto heeft een keurig overzichtelijke carrosserie en is zeker met de elektro-hydrauli- gevoerd aan het ABS, de airbags en aan diverse technische ele menten en accessoires. De ver schillende uitrustingsniveau’s werden verder opgewaardeerd. Bij de S-type blijven de verande ringen beperkt tot enkele onder huidse wijzigingen. De XJ Executive heeft er onder meer 12-voudig elektrisch ver stelbare stoelen, een gevaren driehoek in het kofferdeksel, Exterior Chrome Package, siga renaansteker achterin, nieuwe lichtmetalen wielen en een zoge naamd Classic Interior Package bij gekregen. Bij de Sovereign worden de voorstoelen en achterbank afge werkt met biezen in een con trastkleur, worden nieuwe wie-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 25