wivniacii
VI
it
Mercedes CL
'0
tober
Ai|oparcb7
Verdere groei
autoverkopen
iur
I
voor Renault Clio
Krachtige
1.4-16V motor
Oplaadbare Nis
san Hypermini
vz
E DAIHATSU
Jaargang 11 nr41 Donderdag 14 oktober 1999 Oplage 104.000
pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Autotest Citroën Saxo 1.1i SX
DEALERS
Romantiseren
.01315430022
.01315422133
.01315423030
.01315943943
.01315053944
.01315802020
Dubbele Xenon
.01315478980
.01315443330
.01314683911
Cilinder-uitschakeling
.01314634355
.01315364011
.01315420143
Keycard
.01314647676
.01315363924
.01315355575
01315355655
....01315351035
Mercedes-Benz
.01315321411
en,
OCCASIONS KIJKEN?
Als ik tien tot twintig jaar gele
den mijn ouders of ooms en tan
tes hoorde beweren dat het vroe-
tijd heeft hij in zijn proza een
aantal aardige verhalen opgete
kend die vooral gaan over zijn
contacten met klanten. Zo ver
haalt hij over een aantal zigeu
ners die Amerikaanse Fords re
den en door het dealerbedrijf
werden meegenomen naar een
uitermate chique presentatie van
het nieuwe modeljaar. Of de ge
scheiden dame die de betreffende
verkoper regelmatig raadpleegde
voor uitermate persoonlijke
kwesties. En wat gebeurt er als je
‘s morgens bij een klant startpro
blemen komt verhelpen en je in
de keuken tijdens het handen-
wassen een collega-verkoper te
genkomt die absoluut niet met
deze, maar een andere dame ge
trouwd is? Het was de tijd dat de
welvaart flink toenam en dat
men bij sommige merken als ver
koper gewoon op een stoel kon
gaan zitten om orders te schrij
ven. Dat deze tijden soms terug
keren, blijkt wel uit de recordver-
kopen dit jaar. De ‘verhalen’
zullen nu nog steeds voorkomen,
maar in een historische context
klinken ze toch leuker. Ik heb er
dan meteen een beeld bij van,
'dat komt nooit meer terug...’
Tony Vos
De afronding van het Mercedes-programma aan de
bovenkant is met de introductie van de nieuwe CL
coupé een feit. De auto is technisch op de S-klasse
gebaseerd, maar biedt daar bovenop nog de nodige
noviteiten. Bovendien kregen we in dit model voor
het eerst de mogelijkheid kennis te maken met de
nieuwe 12 cilinder motor.
Auto Bongers
heeft meer, geeft meer...
Superieur op vele fronten
ceert
genaa
(ABC
Off. Service Dealer voor Tilburg e.o.
AUTOBEDR. J. PAYMANS
BEDRIJFSWEG 2, OISTERWIJK, TEL. 013-5282324
Mercedes claimt aan de wieg gestaan te hebben
van de coupé omdat Benz in 1900 de 10 pk Millord
Coupé uitbracht die een snelheid kon behalen van
40 kmlu. Daimler kwam pas in 1924 met een coupé-
carrosserie. De nieuwe CL coupé is een auto die ele
gance koppelt aan exclusiviteit. Mercedes meldt nu
al dat deze auto zo'n zes jaar in productie zal blij
ven en dat er in totaal zo'n 50.000 stuks van gepro
duceerd zullen gaan worden.
een vermogen van 98 pk en
maar liefst 90 procent van zijn
maximale koppel tussen de 200
en 5750 tr/min. Daarbij is deze
krachtbron flink zuil
bekende 8-kleppers r
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en Oms
treken, verschijnt in geheel Til
burg, Goirle, Riel, Loon op Zand,
Udenhout, Berkel Enschot, Oister-
wijk, Moergestel en Hilvarenbeek.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 0495/430930
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
iniger dan de
i met 1,4 en
ger allemaal veel leuker en
gemoedelijker was, dan verwees
ik hun beweringen af. Wat een
flauwekul om het verleden zo te
verheerlijken. Datzelfde zal de
huidige tiener ook weer doen,
maar ik ben inmiddels voorzich
tig op een leeftijd gekomen dat ik
de ‘oudere generatie’gelijk moet
gaan geven. Natuurlijk romanti
seer je gemakkelijk dat wat ach
ter je ligt, maar als ik aan mijn
jeugd denk, die in dejaren zestig
begon, zijn er toch de nodige za
ken te noemen waarom het toen
gewoon ‘leuker’ was. En dan heb
ik het niet alleen over een ijsje
voor een dubbeltje, het feit dat
mensen minder gejaagd waren
en dat men voor zogenaamde
duurzame gebruiksgoederen
soms jaren moest sparen. Nu
gaat bij mij het romantiseren
van het verleden steeds verder en
mijmer ik wel eens over tijden
die ik zelf niet eens heb meege
maakt. Recent kreeg ik een aar
dig boekje toegestuurd door de
Mazda-importeur, geschreven
dooreen inmiddels gepensio
neerde medewerker, die aan het
begin van zijn carrière werk
zaam was als verkoper bij een
Ford-dealer in Leiden. Uit die
een hydi
volledig
veerl
beïm
het syst
de schn
soren h<
van de
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
met de reeds bekende 24-kleps
5 liter V8. Deze motor levert
306 pk bij 5400 tr/min en een
koppel van 460 Nm tussen
2700 en 4200 tr/min. Deze mo
tor is tegen meerprijs verkrijg
baar met de cilinderuitschake-
ling. In dat geval is het
vermogen licht getemperd tot
299 pk, maar wordt het ver
bruik teruggedrongen van 13,4
tot 12,5 liter per 100 km. Dat
de V8 nauwelijks voor de soup
lesse van de V12 onderdoet
blijkt uit de eveneens op 250
km/u afgeregelde top en een
sprintje in 6,5 seconden.
Met de nieuwe CL coupé toont
Mercedes zich zeer innovatief
in een piepklein segment van
de automarkt waar het merk
een marktaandeel verwacht
van 30 procent. De prijzen zijn
zoals verwacht zeer hoog. De
CL 500 kost f.297.000,= en de
CL 600 komt op £365.000,=.
nze
BONGERS
Tel.: (013) 5321411
12, Tel.: (013) 5283226
Uw officiële Mercedes-Benz-dealer
voor Tilburg e.o.
De Hoogt 13, Loon op Zand
0416-361553
AUTO ab
Tilburg: Ringbaan Noord 65,
Oisterwijk: Sprendlingenstraat 11
i van 98 pk i
l procent van zijn
spel tussen de 2000
er 1999 -'pagina 22
v. trappen ebd-, I
a. Bergoss,
jortere etc.
In februari volgend jaar komt de
Nissan Hypermini EV, een su-
percompacte elektrische auto
met twee zitplaatsen, in Japan
op de markt. Het merk denkt
deze moderne stadsauto te gaan
verkopen aan ambtenaren die
dagelijks in hun auto door het
drukke stadsverkeer worstelen
om op het werk te komen. De
carrosserie bestaat uit een zeer
sterk, lichtgewicht en makkelijk
recyclebaar aluminium frame
met kunststof panelen. De Hy
permini staat op speciale ban
den waarmee men nog 80 km
verder kan rijden bij een snel
heid van 60 km/u als ze lek zijn.
Zowel bij het in- als exterieur
valt op hoe functionaliteit en
een modem design samengaan.
Afhankelijk van de kwaliteit
van het wegdek, de weersom
standigheden en het gebruik
van verschillende apparatuur
aan boord rijdt men gemiddeld
115 kilometer op één batterij.
De uit de Renault Mégane be
kende 1,4 liter 16V motor komt
nu ook beschikbaar in de Clio
en zal gaandeweg de bestaan
de 1,6 liter 8-klepper gaan ver
vangen. De krachtbron levert
denken aan de S-klasse coupé
van laat jaren zestig. Natuurlijk
heeft ook deze Mercedes groot
uitgevallen driehoekige achter-
lichtunits met de bekende rib
bels. De uitermate torsiestijve
carrosserie is voor een deel uit
lichtere materialen gebouwd,
waardoor de auto in totaal zo’n
340 kg minder zwaar is dan de
vorige generatie. De portieren
hebben een bijzondere construc
tie als het gaat op de manier
waarop ze open gaan. De schar
nieren zijn zo gemaakt dat het
hele portier eerst zo’n tien centi-
mer naar buiten/voren beweegt
en dan pas open gaat. Hierdoor
hoeft een deur in een smalle
parkeerplek niet zover open om
comfortabel te kunnen uitstap
pen.
Onderhoud
Reparatie
APK Keuringen
Schade herstel
DAIHATSU
4x4 Specialist
Op de display worden ook ande
re voertuigfuncties getoond.
Vanaf het multifunctionele
stuurwiel kunnen diverse func
ties worden bediend. Alleen
blijkt men ook bij deze Mercedes
in bochten onnodig op de knop te
drukken waarmee de boordcom
puter van functie veranderd.
Met het jaar 2000 in zicht blijkt
er geen einde te komen aan de
succesvolle verkopen van
nieuwe auto’s in ons land. Van
een zogenaamd millenium-effect
lijkt nog nauwelijks sprake te
zijn. In de eerste negen maan
den van dit jaar gingen er
515.947 nieuwe auto’s over de
toonbank, een toename met 17
procent ten opzichte van vorig
jaar, toen er 74.547 exemplaren
minder aan de man of vrouw
werden gebracht. De RAI heeft
al berekend dat de overheid dit
jaar maar liefst 1,6 miljard gul
den aan extra BPM, motorrijtui
genbelasting en brandstofaccijn
zen ontvangt, zonder dat de
automobilist hier iets van terug
ziet. Ook bedrijfswagens worden
succesvol verkocht, 80.710 stuks
tot en met september, een stij
ging met bijna 4 procent. De af
zet van vrachtauto’s daalde met
9,6 procent na het absolute top
jaar 1998.
Uit de statistieken blijkt dat er
veel luxueuze extra’s worden
verkocht. Airconditioning is te
vinden in de helft van alle
nieuwe auto’s. Het aantal auto’s
met airco was begin dit jaar
naar schatting 570.000 en dat
aantal zal voor 2000 zijn toege-
cia, Niss
gen de a
len zakken, i
geen van deze
tisch. Aan de t
We zullen van de CL in Neder
land niet zoveel gaan zien. Van
de geplande jaarproduktie zal
40 procent in Duitsland blijven
en 25 procent naar de Verenig
de Staten worden verscheept.
De overige 35 procent gaat
naar Japan, de Arabische lan
den en de rest van Europa.
De carrosserie draagt meer
dan voldoende kenmerken
waardoor de CL een echte Mer
cedes is. De auto heeft een lage
neus met losse ronde koplam
pen, waarvan de vorm in de
motorkap wordt voortgezet.
Mercedes past voor het eerst
Xenon-verlichting toe zowel op
het dimlicht als het grootlicht.
De bumpers lopen fraai in de
schermen door. Het profiel
oogt lang gerekt, geen wonder
want de nieuwe CL is op enke
le millimeters na precies 5 me
ter lang. De ruitlijn loopt in
een halve cirkelvorm. De por
tierruiten hebben overigens
geen omlijsting, zoals het bij
een echte coupé hoort. Diverse
lijnen in de carrosserie worden
met chromen lijsten bena
drukt. Ze zijn te vinden op de
bumpers, de stootstrips en
rond de zijruiten. Ook boven de
nummerplaat achter zit een
stripje chroom. De auto heeft
geen tot het dak doorlopende
B-stijl, maar juist een opval
lend vormgegeven C-stijl die
vanuit het dak breed is, maar
naar onderen smaller toeloopt,
een detail dat enigszins doet
deel zijn het instrumentarium
en de uitstroomopeningen opge
nomen. In de lichtere onderkant
vinden we het flinke dashboard
kastje, de hoofdschakelaar en
het contactslot voor noodgeval
len. Wat is er namelijk aan de
hand, voor de Mercedes CL is
namelijk geen sleutel meer no
dig (optie), al wordt deze nog wel
bijgeleverd. De koper ontvangt
een soort van creditcard en als
men met deze kaart in de directe
omgeving van de auto komt,
gaan de deuren gewoon open als
men aan de portiergreep trekt.
Eenmaal in de auto gezeten is
het een kwestie van op een knop
drukken en de motor loopt, om
op dezelfde manier weer uitge
zet te worden. Sluiten van de
portieren gebeurt door een op
knopje op de portiergreep te
drukken. Heeft men per ongelijk
de keycard in de auto laten lig
gen, dan gaat de auto niet op
slot. Er is dus geen sprake meer
van een afstandsbediening
waarvan het signaal eventueel
op te vangen is.
Het opsommen van de stan
daarduitrusting van de CL is
nauwelijks te doen. Alle elektro
nisch denkbare zaken zijn aan
wezig en natuurlijk ook het vol
ledige arsenaal aan airbags.
Distronic staat voor een intelli
gente cruise-control die de af
stand tot de voorligger in de ga
ten houdt en anticipeert op
eventuele vertragingen of ver
snellingen. Uiteraard heeft de
CL ook het DynAPS navigatie
systeem in de middenconsole.
nomen lot 820.000 stuks.
Grote populariteit is er voor de
Duitse merken die 41 procent
van de markt uitmaken, gevolgd
door de Frasnen met 19,3 pro
cent. Het aantal merken dat
minder verkoopt dan vorig is
zeer beperkt: Audi, Honda, Lan-
ssan, Rover en Volvo za-
afzet in absolute aantal-
al is de teruggang in
e gevallen dras-
i top van de Neder
landse automarkt wordt flink
gevochten. Zal Opel ook het
31ste jaar op de eerste plaats ko
men, of lukt het Volkswagen om
nu eindelijk eens de hoogste po
sitie op het ereschavot te betre
den. Tot dusver ziet de top 10 er
als volgt uit:
1. Opel: 66.755 (58.648)
2. Volkswagen: 65.317 (51.448)
3. Renault: 48.022 (38.887)
4. Ford: 43.722 (37.055)
5. Peugeot: 36.065 (31.124)
6. Toyota: 22.294 (20.694)
7. Fiat: 21.249 (20.373)
8. Mazda: 17.675 (13.340)
9. Citroën: 16.300 (15.036)
10. Seat: 15.205(11.828)
Tussen haakjes de cijfers voor
1998.
In het interieur lijkt het niveau
van de S-klasse naar een nog ho
ger plan getild te zijn. De uitste
kend zittende stoelen hebben
standaard lederen bekleding en
zijn volledig elektrisch verstel
baar, verwarmbaar en te venti
leren. De gekozen stand is in
drie geheugens op te slaan. De
achterbank biedt plaats aan
twee volwassen personen op de
twee afzonderlijk voorgevormde
zitplaatsen. De hoofdsteunen
zijn neerklapbaar en er is voor
zien in een middenarmsteun en
opbergvak. Het dashboard
ademt de sfeer van de S-klasse
uit, maar is strakker van vorm
geving. In het donkere boven-
1,6 liter inhoud.
De kleppen worden bediend door
twee bovenliggende nokkenas-
sen voorzien van rolgelagerde
tuimelaars en een hydraulisch
stelmechanisme voor een zo laag
mogelijke wrijving. Met deze
constructie wordt een winst be
haald van maar liefst 50 pro
cent. De gebruikte nokkenassen
zijn hol, waardoor de motor zo’n
800 gram lichter van constructie
is. Magnesium wordt gebruikt
bij de steunen voor de brandstof-
pomp en de dynamo en verder is
het inlaatspruitstuk vervaar
digd uit kunststof.
Tevens beschikt iedere bougie
over een eigen bobine. De Clio
wordt als 1.4-16V bij ons lever
baar als drie- en vijfdeurs RT en
als sportieve Si. De RT-uitvoe-
ring kenmerkt zich door twee
airbags, zij-airbags, dubbele
koplampen, meegespoten bum
pers, toerenteller, blauwe wij
zerplaten op het instrumenten
paneel, hoogteverstelling op de
bestuurdersstoel, drie hoofd
steunen achter, elektrisch be
diende voorportierruiten, pol
lenfilter en centrale
vergrendeling met afstandsbe
diening. Specifiek voor de Si zijn
sportstoelen met extra lenden-
steun en lichtmetalen wielen.
De exacte prijzen zijn nog niet
bekend, maar zullen op het ni
veau liggen van de huidige va
rianten met dn 1.6 liter motor.
Motorisch biedt de nieuwe Mer
cedes CL de keuze uit twee mo
gelijkheden. In de topversie zit
een nieuwe 5,8 liter V12 met 3
kleppen per cilinder. Deze motor
levert een vermogen van 367 pk
bij 5500 tr/min en is verant
woordelijk voor een enorm kop
pel van 530 Nm bij 4000 tr/min.
Deze motor is standaard uitge
rust met een automatische cilin-
deruitschakeling. Afhankelijk
van het gevraagde vermogen
kunnen 2, 4 of 6 cilinders wor
den uitgeschakeld, waardoor
een reductie van het gemiddeld
verbruik van zo’n 20 procent
verkregen wordt. Deze uitscha
keling gebeurt volledig automa
tisch en als berijder merkt men
er helemaal niets van. De CL
600 heeft een afgeregelde top
snelheid van 250 km/u en acce
lereert in 6,1 seconden vanuit
stilstand naar de 100 km/u. De
achterwielen worden aangedre
ven via een vijftraps automaat
met handschakelmogelijkheid.
Mercedes geeft een gecombi
neerd verbruik op 13,3 liter per
100 km. De invloed van de cilin-
deruitschakeling is direct te
zien in de cijfers van de CL 500
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Alfa Romeo
Wouters
BMW
Renova
Chrysler
Chrysler L. op Zand...04161363993
Citroën
Bertens
Daewoo
Auto Braat Tilb01314680044
Daihatsu
Ad v.d. Wouw04161363412
Ford
P.v.d.Ven..
Ford
Van Rijn....
Honda
De Graaff..
Kia
Schapendonk01315331206
Mazda
Van Heumen
Mercedes Benz
Autoparc0416 361553
Mitsubishi
Kluitmans.
Nissan
Denissen...
Opel
Gebr. Vullings01314680468
Peugeot
Collaris
Peugeot
Spijkers Goirle01315347771
Renault
Van der Boom
Rover
Bink
Seat/Saab
Zuid Oost
Seat
Auto Noordhoek...01314553678
Skoda
Elan
Subaru
Dekkers
Suzuki
Gijsbers
Toyota
Autonova
Volvo
Van Roosmalen ....01315840000
VW/Audi
Auto Bongers.
Deze relatief grote actieradius
wordt veroorzaakt door de lichte
constructie en de compacte, zui
nige motor. Er kan een topsnel
heid worden behaald van 100
km/u en de batterijen worden in
vier uur helemaal opgeladen
met behulp van een 200 volt AC
adapter in de garage of op een
andere locatie. De Japanse over
heid gaat de Nissan Hypermini
binnenkort testen in twee pro
jecten. Het ene houdt zich bezig
met het ontwikkelen van
nieuwe transportsystemen die
zowel milieu- als gebruiksvrien
delijk zijn. Het tweede project
onderzoekt een nieuw concept
van parkeren en rijden, daarbij
wordt door meerdere mensen
van het voertuig gebruik ge
maakt. Hierdoor moet een bete
re doorstroming in het stadsver
keer wordt verkregen en een
terugdringing van de milieuver
vuiling.
Ondersteltechnisch introdu
ceert Mercedes op de CL de zo-
oenwnde Active Body Control
v.»JC). De auto heeft ‘normale’
schroefveren met daar bovenop
- fraulische cilinder die
v voecdg computergestuurd de
voerkarakteristiek per wiel kan
Mcmvloeden. In principe grijpt
-’'steem in op de lengte van
.nroefveer. Diverse sen-
n houden de bewegingen
de auto nauwgezet in de ga
ten en de computer berekend de
reactie die door het ABC moet
worden gegeven. Normaal staat
ABC in de automatische modus,
maar beschikt ook over een
sportieve afstemming, waardoor
met name kleine wegoneffenhe-
den wat meer worden doorgege
ven. In bochten blijft de koets
vrijwel volledig parallel aan het
wegdek en helt totaal niet meer
over. Dat heeft een enorme in
vloed op de stabiliteit op hogere
snelheden. Mercedes gaat deze
bijzonder geavanceerde en erg
dure techniek ook leveren op de
nieuwe S600 en tegen meerprijs
op de andere varianten uit de S-
klasse.
Deze week
12 CAM92I