wivniacii VI it Mercedes CL '0 tober Ai|oparcb7 Verdere groei autoverkopen iur I voor Renault Clio Krachtige 1.4-16V motor Oplaadbare Nis san Hypermini vz E DAIHATSU Jaargang 11 nr41 Donderdag 14 oktober 1999 Oplage 104.000 pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Autotest Citroën Saxo 1.1i SX DEALERS Romantiseren .01315430022 .01315422133 .01315423030 .01315943943 .01315053944 .01315802020 Dubbele Xenon .01315478980 .01315443330 .01314683911 Cilinder-uitschakeling .01314634355 .01315364011 .01315420143 Keycard .01314647676 .01315363924 .01315355575 01315355655 ....01315351035 Mercedes-Benz .01315321411 en, OCCASIONS KIJKEN? Als ik tien tot twintig jaar gele den mijn ouders of ooms en tan tes hoorde beweren dat het vroe- tijd heeft hij in zijn proza een aantal aardige verhalen opgete kend die vooral gaan over zijn contacten met klanten. Zo ver haalt hij over een aantal zigeu ners die Amerikaanse Fords re den en door het dealerbedrijf werden meegenomen naar een uitermate chique presentatie van het nieuwe modeljaar. Of de ge scheiden dame die de betreffende verkoper regelmatig raadpleegde voor uitermate persoonlijke kwesties. En wat gebeurt er als je ‘s morgens bij een klant startpro blemen komt verhelpen en je in de keuken tijdens het handen- wassen een collega-verkoper te genkomt die absoluut niet met deze, maar een andere dame ge trouwd is? Het was de tijd dat de welvaart flink toenam en dat men bij sommige merken als ver koper gewoon op een stoel kon gaan zitten om orders te schrij ven. Dat deze tijden soms terug keren, blijkt wel uit de recordver- kopen dit jaar. De ‘verhalen’ zullen nu nog steeds voorkomen, maar in een historische context klinken ze toch leuker. Ik heb er dan meteen een beeld bij van, 'dat komt nooit meer terug...’ Tony Vos De afronding van het Mercedes-programma aan de bovenkant is met de introductie van de nieuwe CL coupé een feit. De auto is technisch op de S-klasse gebaseerd, maar biedt daar bovenop nog de nodige noviteiten. Bovendien kregen we in dit model voor het eerst de mogelijkheid kennis te maken met de nieuwe 12 cilinder motor. Auto Bongers heeft meer, geeft meer... Superieur op vele fronten ceert genaa (ABC Off. Service Dealer voor Tilburg e.o. AUTOBEDR. J. PAYMANS BEDRIJFSWEG 2, OISTERWIJK, TEL. 013-5282324 Mercedes claimt aan de wieg gestaan te hebben van de coupé omdat Benz in 1900 de 10 pk Millord Coupé uitbracht die een snelheid kon behalen van 40 kmlu. Daimler kwam pas in 1924 met een coupé- carrosserie. De nieuwe CL coupé is een auto die ele gance koppelt aan exclusiviteit. Mercedes meldt nu al dat deze auto zo'n zes jaar in productie zal blij ven en dat er in totaal zo'n 50.000 stuks van gepro duceerd zullen gaan worden. een vermogen van 98 pk en maar liefst 90 procent van zijn maximale koppel tussen de 200 en 5750 tr/min. Daarbij is deze krachtbron flink zuil bekende 8-kleppers r De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Oms treken, verschijnt in geheel Til burg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oister- wijk, Moergestel en Hilvarenbeek. Redactie: Tony Vos Tel. 0495/430930 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg iniger dan de i met 1,4 en ger allemaal veel leuker en gemoedelijker was, dan verwees ik hun beweringen af. Wat een flauwekul om het verleden zo te verheerlijken. Datzelfde zal de huidige tiener ook weer doen, maar ik ben inmiddels voorzich tig op een leeftijd gekomen dat ik de ‘oudere generatie’gelijk moet gaan geven. Natuurlijk romanti seer je gemakkelijk dat wat ach ter je ligt, maar als ik aan mijn jeugd denk, die in dejaren zestig begon, zijn er toch de nodige za ken te noemen waarom het toen gewoon ‘leuker’ was. En dan heb ik het niet alleen over een ijsje voor een dubbeltje, het feit dat mensen minder gejaagd waren en dat men voor zogenaamde duurzame gebruiksgoederen soms jaren moest sparen. Nu gaat bij mij het romantiseren van het verleden steeds verder en mijmer ik wel eens over tijden die ik zelf niet eens heb meege maakt. Recent kreeg ik een aar dig boekje toegestuurd door de Mazda-importeur, geschreven dooreen inmiddels gepensio neerde medewerker, die aan het begin van zijn carrière werk zaam was als verkoper bij een Ford-dealer in Leiden. Uit die een hydi volledig veerl beïm het syst de schn soren h< van de Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur met de reeds bekende 24-kleps 5 liter V8. Deze motor levert 306 pk bij 5400 tr/min en een koppel van 460 Nm tussen 2700 en 4200 tr/min. Deze mo tor is tegen meerprijs verkrijg baar met de cilinderuitschake- ling. In dat geval is het vermogen licht getemperd tot 299 pk, maar wordt het ver bruik teruggedrongen van 13,4 tot 12,5 liter per 100 km. Dat de V8 nauwelijks voor de soup lesse van de V12 onderdoet blijkt uit de eveneens op 250 km/u afgeregelde top en een sprintje in 6,5 seconden. Met de nieuwe CL coupé toont Mercedes zich zeer innovatief in een piepklein segment van de automarkt waar het merk een marktaandeel verwacht van 30 procent. De prijzen zijn zoals verwacht zeer hoog. De CL 500 kost f.297.000,= en de CL 600 komt op £365.000,=. nze BONGERS Tel.: (013) 5321411 12, Tel.: (013) 5283226 Uw officiële Mercedes-Benz-dealer voor Tilburg e.o. De Hoogt 13, Loon op Zand 0416-361553 AUTO ab Tilburg: Ringbaan Noord 65, Oisterwijk: Sprendlingenstraat 11 i van 98 pk i l procent van zijn spel tussen de 2000 er 1999 -'pagina 22 v. trappen ebd-, I a. Bergoss, jortere etc. In februari volgend jaar komt de Nissan Hypermini EV, een su- percompacte elektrische auto met twee zitplaatsen, in Japan op de markt. Het merk denkt deze moderne stadsauto te gaan verkopen aan ambtenaren die dagelijks in hun auto door het drukke stadsverkeer worstelen om op het werk te komen. De carrosserie bestaat uit een zeer sterk, lichtgewicht en makkelijk recyclebaar aluminium frame met kunststof panelen. De Hy permini staat op speciale ban den waarmee men nog 80 km verder kan rijden bij een snel heid van 60 km/u als ze lek zijn. Zowel bij het in- als exterieur valt op hoe functionaliteit en een modem design samengaan. Afhankelijk van de kwaliteit van het wegdek, de weersom standigheden en het gebruik van verschillende apparatuur aan boord rijdt men gemiddeld 115 kilometer op één batterij. De uit de Renault Mégane be kende 1,4 liter 16V motor komt nu ook beschikbaar in de Clio en zal gaandeweg de bestaan de 1,6 liter 8-klepper gaan ver vangen. De krachtbron levert denken aan de S-klasse coupé van laat jaren zestig. Natuurlijk heeft ook deze Mercedes groot uitgevallen driehoekige achter- lichtunits met de bekende rib bels. De uitermate torsiestijve carrosserie is voor een deel uit lichtere materialen gebouwd, waardoor de auto in totaal zo’n 340 kg minder zwaar is dan de vorige generatie. De portieren hebben een bijzondere construc tie als het gaat op de manier waarop ze open gaan. De schar nieren zijn zo gemaakt dat het hele portier eerst zo’n tien centi- mer naar buiten/voren beweegt en dan pas open gaat. Hierdoor hoeft een deur in een smalle parkeerplek niet zover open om comfortabel te kunnen uitstap pen. Onderhoud Reparatie APK Keuringen Schade herstel DAIHATSU 4x4 Specialist Op de display worden ook ande re voertuigfuncties getoond. Vanaf het multifunctionele stuurwiel kunnen diverse func ties worden bediend. Alleen blijkt men ook bij deze Mercedes in bochten onnodig op de knop te drukken waarmee de boordcom puter van functie veranderd. Met het jaar 2000 in zicht blijkt er geen einde te komen aan de succesvolle verkopen van nieuwe auto’s in ons land. Van een zogenaamd millenium-effect lijkt nog nauwelijks sprake te zijn. In de eerste negen maan den van dit jaar gingen er 515.947 nieuwe auto’s over de toonbank, een toename met 17 procent ten opzichte van vorig jaar, toen er 74.547 exemplaren minder aan de man of vrouw werden gebracht. De RAI heeft al berekend dat de overheid dit jaar maar liefst 1,6 miljard gul den aan extra BPM, motorrijtui genbelasting en brandstofaccijn zen ontvangt, zonder dat de automobilist hier iets van terug ziet. Ook bedrijfswagens worden succesvol verkocht, 80.710 stuks tot en met september, een stij ging met bijna 4 procent. De af zet van vrachtauto’s daalde met 9,6 procent na het absolute top jaar 1998. Uit de statistieken blijkt dat er veel luxueuze extra’s worden verkocht. Airconditioning is te vinden in de helft van alle nieuwe auto’s. Het aantal auto’s met airco was begin dit jaar naar schatting 570.000 en dat aantal zal voor 2000 zijn toege- cia, Niss gen de a len zakken, i geen van deze tisch. Aan de t We zullen van de CL in Neder land niet zoveel gaan zien. Van de geplande jaarproduktie zal 40 procent in Duitsland blijven en 25 procent naar de Verenig de Staten worden verscheept. De overige 35 procent gaat naar Japan, de Arabische lan den en de rest van Europa. De carrosserie draagt meer dan voldoende kenmerken waardoor de CL een echte Mer cedes is. De auto heeft een lage neus met losse ronde koplam pen, waarvan de vorm in de motorkap wordt voortgezet. Mercedes past voor het eerst Xenon-verlichting toe zowel op het dimlicht als het grootlicht. De bumpers lopen fraai in de schermen door. Het profiel oogt lang gerekt, geen wonder want de nieuwe CL is op enke le millimeters na precies 5 me ter lang. De ruitlijn loopt in een halve cirkelvorm. De por tierruiten hebben overigens geen omlijsting, zoals het bij een echte coupé hoort. Diverse lijnen in de carrosserie worden met chromen lijsten bena drukt. Ze zijn te vinden op de bumpers, de stootstrips en rond de zijruiten. Ook boven de nummerplaat achter zit een stripje chroom. De auto heeft geen tot het dak doorlopende B-stijl, maar juist een opval lend vormgegeven C-stijl die vanuit het dak breed is, maar naar onderen smaller toeloopt, een detail dat enigszins doet deel zijn het instrumentarium en de uitstroomopeningen opge nomen. In de lichtere onderkant vinden we het flinke dashboard kastje, de hoofdschakelaar en het contactslot voor noodgeval len. Wat is er namelijk aan de hand, voor de Mercedes CL is namelijk geen sleutel meer no dig (optie), al wordt deze nog wel bijgeleverd. De koper ontvangt een soort van creditcard en als men met deze kaart in de directe omgeving van de auto komt, gaan de deuren gewoon open als men aan de portiergreep trekt. Eenmaal in de auto gezeten is het een kwestie van op een knop drukken en de motor loopt, om op dezelfde manier weer uitge zet te worden. Sluiten van de portieren gebeurt door een op knopje op de portiergreep te drukken. Heeft men per ongelijk de keycard in de auto laten lig gen, dan gaat de auto niet op slot. Er is dus geen sprake meer van een afstandsbediening waarvan het signaal eventueel op te vangen is. Het opsommen van de stan daarduitrusting van de CL is nauwelijks te doen. Alle elektro nisch denkbare zaken zijn aan wezig en natuurlijk ook het vol ledige arsenaal aan airbags. Distronic staat voor een intelli gente cruise-control die de af stand tot de voorligger in de ga ten houdt en anticipeert op eventuele vertragingen of ver snellingen. Uiteraard heeft de CL ook het DynAPS navigatie systeem in de middenconsole. nomen lot 820.000 stuks. Grote populariteit is er voor de Duitse merken die 41 procent van de markt uitmaken, gevolgd door de Frasnen met 19,3 pro cent. Het aantal merken dat minder verkoopt dan vorig is zeer beperkt: Audi, Honda, Lan- ssan, Rover en Volvo za- afzet in absolute aantal- al is de teruggang in e gevallen dras- i top van de Neder landse automarkt wordt flink gevochten. Zal Opel ook het 31ste jaar op de eerste plaats ko men, of lukt het Volkswagen om nu eindelijk eens de hoogste po sitie op het ereschavot te betre den. Tot dusver ziet de top 10 er als volgt uit: 1. Opel: 66.755 (58.648) 2. Volkswagen: 65.317 (51.448) 3. Renault: 48.022 (38.887) 4. Ford: 43.722 (37.055) 5. Peugeot: 36.065 (31.124) 6. Toyota: 22.294 (20.694) 7. Fiat: 21.249 (20.373) 8. Mazda: 17.675 (13.340) 9. Citroën: 16.300 (15.036) 10. Seat: 15.205(11.828) Tussen haakjes de cijfers voor 1998. In het interieur lijkt het niveau van de S-klasse naar een nog ho ger plan getild te zijn. De uitste kend zittende stoelen hebben standaard lederen bekleding en zijn volledig elektrisch verstel baar, verwarmbaar en te venti leren. De gekozen stand is in drie geheugens op te slaan. De achterbank biedt plaats aan twee volwassen personen op de twee afzonderlijk voorgevormde zitplaatsen. De hoofdsteunen zijn neerklapbaar en er is voor zien in een middenarmsteun en opbergvak. Het dashboard ademt de sfeer van de S-klasse uit, maar is strakker van vorm geving. In het donkere boven- 1,6 liter inhoud. De kleppen worden bediend door twee bovenliggende nokkenas- sen voorzien van rolgelagerde tuimelaars en een hydraulisch stelmechanisme voor een zo laag mogelijke wrijving. Met deze constructie wordt een winst be haald van maar liefst 50 pro cent. De gebruikte nokkenassen zijn hol, waardoor de motor zo’n 800 gram lichter van constructie is. Magnesium wordt gebruikt bij de steunen voor de brandstof- pomp en de dynamo en verder is het inlaatspruitstuk vervaar digd uit kunststof. Tevens beschikt iedere bougie over een eigen bobine. De Clio wordt als 1.4-16V bij ons lever baar als drie- en vijfdeurs RT en als sportieve Si. De RT-uitvoe- ring kenmerkt zich door twee airbags, zij-airbags, dubbele koplampen, meegespoten bum pers, toerenteller, blauwe wij zerplaten op het instrumenten paneel, hoogteverstelling op de bestuurdersstoel, drie hoofd steunen achter, elektrisch be diende voorportierruiten, pol lenfilter en centrale vergrendeling met afstandsbe diening. Specifiek voor de Si zijn sportstoelen met extra lenden- steun en lichtmetalen wielen. De exacte prijzen zijn nog niet bekend, maar zullen op het ni veau liggen van de huidige va rianten met dn 1.6 liter motor. Motorisch biedt de nieuwe Mer cedes CL de keuze uit twee mo gelijkheden. In de topversie zit een nieuwe 5,8 liter V12 met 3 kleppen per cilinder. Deze motor levert een vermogen van 367 pk bij 5500 tr/min en is verant woordelijk voor een enorm kop pel van 530 Nm bij 4000 tr/min. Deze motor is standaard uitge rust met een automatische cilin- deruitschakeling. Afhankelijk van het gevraagde vermogen kunnen 2, 4 of 6 cilinders wor den uitgeschakeld, waardoor een reductie van het gemiddeld verbruik van zo’n 20 procent verkregen wordt. Deze uitscha keling gebeurt volledig automa tisch en als berijder merkt men er helemaal niets van. De CL 600 heeft een afgeregelde top snelheid van 250 km/u en acce lereert in 6,1 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. De achterwielen worden aangedre ven via een vijftraps automaat met handschakelmogelijkheid. Mercedes geeft een gecombi neerd verbruik op 13,3 liter per 100 km. De invloed van de cilin- deruitschakeling is direct te zien in de cijfers van de CL 500 Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Alfa Romeo Wouters BMW Renova Chrysler Chrysler L. op Zand...04161363993 Citroën Bertens Daewoo Auto Braat Tilb01314680044 Daihatsu Ad v.d. Wouw04161363412 Ford P.v.d.Ven.. Ford Van Rijn.... Honda De Graaff.. Kia Schapendonk01315331206 Mazda Van Heumen Mercedes Benz Autoparc0416 361553 Mitsubishi Kluitmans. Nissan Denissen... Opel Gebr. Vullings01314680468 Peugeot Collaris Peugeot Spijkers Goirle01315347771 Renault Van der Boom Rover Bink Seat/Saab Zuid Oost Seat Auto Noordhoek...01314553678 Skoda Elan Subaru Dekkers Suzuki Gijsbers Toyota Autonova Volvo Van Roosmalen ....01315840000 VW/Audi Auto Bongers. Deze relatief grote actieradius wordt veroorzaakt door de lichte constructie en de compacte, zui nige motor. Er kan een topsnel heid worden behaald van 100 km/u en de batterijen worden in vier uur helemaal opgeladen met behulp van een 200 volt AC adapter in de garage of op een andere locatie. De Japanse over heid gaat de Nissan Hypermini binnenkort testen in twee pro jecten. Het ene houdt zich bezig met het ontwikkelen van nieuwe transportsystemen die zowel milieu- als gebruiksvrien delijk zijn. Het tweede project onderzoekt een nieuw concept van parkeren en rijden, daarbij wordt door meerdere mensen van het voertuig gebruik ge maakt. Hierdoor moet een bete re doorstroming in het stadsver keer wordt verkregen en een terugdringing van de milieuver vuiling. Ondersteltechnisch introdu ceert Mercedes op de CL de zo- oenwnde Active Body Control v.»JC). De auto heeft ‘normale’ schroefveren met daar bovenop - fraulische cilinder die v voecdg computergestuurd de voerkarakteristiek per wiel kan Mcmvloeden. In principe grijpt -’'steem in op de lengte van .nroefveer. Diverse sen- n houden de bewegingen de auto nauwgezet in de ga ten en de computer berekend de reactie die door het ABC moet worden gegeven. Normaal staat ABC in de automatische modus, maar beschikt ook over een sportieve afstemming, waardoor met name kleine wegoneffenhe- den wat meer worden doorgege ven. In bochten blijft de koets vrijwel volledig parallel aan het wegdek en helt totaal niet meer over. Dat heeft een enorme in vloed op de stabiliteit op hogere snelheden. Mercedes gaat deze bijzonder geavanceerde en erg dure techniek ook leveren op de nieuwe S600 en tegen meerprijs op de andere varianten uit de S- klasse. Deze week 12 CAM92I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 23