a
J
Renault Scénic 2.0 16V RXI
AutoTest
Qvan der boom
Seat Ibiza
en Cordoba
Variabele timing
tor in
‘macy
RENAULT
Leo Marcelis met
de VUT
Rover 75-show bij Bink
0
)BEDRIJF
OCCASIONS KIJKEN?
Gebr. Vullings Tilburg zorgt voor extra zekerheid
Goed beslagen ten ijs met Opel Winterplan
at voor
tech
Auto Bongers
heeft meer, geeft meer...
RS
IS
MET ARi
BONGERS
'rs.
w
/m-
AUTO CÏ& I
1
DE AUTOMAAT Donderdag 7 oktober 1999 pagina 3
Technische gegevens:
burg
iterwi
Prijs:
De Renault Dealer in het Hart van Brabant
Vervolg van bladzijde 1
Wanneer de gecontroleen
delen in orde zijn, of defe
nu/
nu/lfes|- j
sa en
De
in het
!A
Walter van de Ven wenst Leo Marcelis, scheidend
schade-afdeling nog vele jaren in een goede gezond-
n. Het i
lepper
1986
1986
1988
1989
1989
1994
1992
1995
10-1993
1996
1991
Gewicht:
Aanhang'
Verbruil
TB JKTet de vernieuwingen die Renault aan de
/BZv Scénic heeft doorgevoerd, moet het voor-
A. rZ. uitstrevende merk zijn voorsprong op de
concurrentie behouden. De keuze uit motoren en
uitvoeringen is enorm toegenomen en wij reden de
krachtigste van het stel.
nggewicht:
lik:
Sneeuwkettingen zijn bijvoorbeeld
een aanrader voor mensen die rich-
De Rover 75 is een sierlijk
gelijnde vierdeurs sedan in
(zijstraat Ringbaan Zuid) orga
niseert tot en met 16 oktober
as. een speciale show rond de
16VRXI
rste uit
i begint
Fotobijschrift:
hoofd van de s<
’held toe.
Wie denkt di
Renault na d
flinke toen:
«O over (je
lemaal mis.
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
ven een an
i Onder grote
'hamen colli
J /lenen rek
i Marcelis di
Afmetingen:
Prestaties:
1998 ƒ15.950,-
1996 nu/ 8.950,
1994 n
1989
1989 n
1989
1994 n
1987
1989
1984
1985
I -
Citroen r
in 1981 kwam hij
.Ford in Tilburg, w
‘bén
pene
Tilburg Goirkestraat 25 Tel.
Oisterwijk Beneluxstraat 8 Tel. (Oil
Goirle Nobelstraat 7 (ind. Tijvoort) Tel. (Oil
Carminat
De interieurmogelijkheden zijn
zeer divers. De voorstoelen bie
den een goede zit en hebben trap-
Tel.: (013) 5321411
12, Tel.: (013) 5283226 W
De Opelrijder die snel reageert
heeft bovendien een extra voordeel.
Als u tussen 11 en 22 oktober een
afspraak maakt voor een grote
beurt, ontvangt u als u alle geadvi
seerde werkzaamheden laat uitvoe
ren het Winterplan-certificaat gra
tis.
fleering voor een
et Tilburgse béifejf
it de autolakvijfis
De afgelopen^®
'vastgelegd erudat
:e felbegeerde kwali-
i de 16 Protect»1’..
Protech-discipliné te
r. Ir. Van de Port,vian
Michielsen de
Koorevaar, die de
dde.
Vakmanschap en service als traditie.
AUTOBEDRIJVEN
(013)536 40 11
(013) 528 39 05
13) 534 12 61
Kleptiming
De Scénic RXI heeft een nieuwe
motor, die we tot nu toe alleen in
de Espace zagen. Het gaat om
een 2 liter 16-klepper die voor-
ber 1999» pagina 2
wel. Het gaat hier om het
hoofdsteun dat dichter
hoofd kan worden
kans op whiplash 1
ding van achterr-
Afgelopen Vrijdag 1 oktober was
het in de nieuwe showroom van
r de Tilburgse Ford-dealer P. v.d.
Ven een drukte van belang.
t Onder grote belangstelling
'hamen collega’s, familie, vrien-
laties afscheid van Leo
Marcelis die met zijn zestig jaar
'gébruik maakt van de VUT-
regeling. Al op 15-jarige leeftijd
ging Leo werken in de autobran-
Merken als Opel, Simca en
passeerden de revue en
kwam hij definitief naar
liturg, waar zojuist
i schade-afdeling was geo
id. Als hoofd van deze afde-
dat de Scénic van
drie jaar en een
;name in de concurren
tie over de top is, heeft het
-.helemaal mis. Nog voor het
einde van dit jaar wordt de
dagproduktie van 1600 tot
1,800 auto’s verhoogd en met
een ruimere keuze aan moge-
lijkheden wordt de klant nog
meer op zijn of haar wenken
bediend.
midden het Renault-logo. Bij de
RXI zijn de bumpers en buiten
spiegels in de carrosseriekleur
gespoten, maar zijn juist elemen
ten als de stootstrips op flanken
en bumpers, portiergrepen en
ruitomlijstingen zwart. Aan het
vertrouwde profiel heeft de ont-
wikkelingsafdeling van Renault
niet gesleuteld. Wel staat de RXI
op een nieuw ontwerp lichtmeta
len wielen met drie enkele en
drie dubbele spaken.
Aan de achterkant zijn de wijzi
gingen beperkt gebleven tot ach
terlichten met een iets andere
uitstraling en volgens Renault
een andere bumper, maar dan
moet er echt een auto uit de eer
ste serie naast gezet worden om
het verschil te zien. Wel aardig is
dat bij de RXI standaard de ruit
van de achterklep afzonderlijk
geopend kan worden. Hierdoor
kunnen kleine en lichte bood
schappen worden ingeladen zon
der de hele klep te hoeven ope
nen. Bovendien vormt deze ruit
een prima span met de hoeden-
plank die op verschillende hoog
tes kan worden gelegd. Zware
spullen gaan zo onderin via de
klep en lichtere zaken via de ach
terruit. Al bij al mogen we con
cluderen dat de uitstraling van
de Scénic er op vooruit gegaan is.
Overigens spreekt Renault voor
taan van de Scénic en niet meer
Mégane Scénic, maar de toevoe
ging Mégane is toch nog op de
achterdeuren te lezen.
Frisdrank
Het interieur van de Scénic was
al vanaf het begin een toonbeeld
van functionaliteit en dat is
alleen maar verder verbeterd.
Bekende elementen zijn de por-
tierbakken, vakken aan weerszij
de van de bagageruimte, een
groot bergvak over de volle
breedte van de auto onder de
achterstoelen en twee luiken in
de vloer zodat kinderen hun
speelgoed kunnen opbergen. De
Scénic RXI heeft ook twee lades
onder beide voorstoelen. In het
rechter exemplaar zit de CD-
lezer van het Carminat-naviga-
tiesysteem, als deze installatie
DE TILBURGSE KOERIER
een uitgebreid aanbod aan comfort-
en veiligheidverhogende accessoi
res voor de wintermaanden. Voor
het rijden in binnen- en buiten
land.
Enkel en dubbel
Net als bij alle andere telgen
Uit de Mégane-reeks is bij de
Scénic ook het front aangepakt,
^alleen lijkt de operatie hier wat
-beter geslaagd te zijn. De kop-
-lampen zitten achter helder
>>'glhs en zijn veel hoger gewor-
;den. Alle functies op de mist-
«lampen na zijn erin opgeno-
£**tn*en. Door de specifieke vlak-
verdeling worden lijnen in de
’-^carrosserie door deze koplam-
**pen voortgezet. De grille is in
‘•twee symmetrische elementen
rardeeld met uiteraard in het
type
by het
i gezet om zo de
bij een aanrij
ding van achteren te verkleinen.
Overigens heeft iedere Scénic
twee airbags en twee zij-airbags.
De gordels op de vier buitenste
zitplaatsen zijn voorzien van
Renault’s Spannings Reductie
Programmering, waardoor de
krachten op de borst bij een aan
rijding met zo’n 60 procent wor
den verminderd. De uitrusting
van de zeer complete RXI omvat
verder onder meer een met leer
bekleed stuurwiel, een boorcom
puter, instrumentenpaneel met
witte wijzerplaten, vier elek
trisch bediende zijruiten, 12 Volt
aansluiting achterin, airconditio
ning met pollenfilter en tot slot
een Radio Renault met bediening
aan het stuur en zes luidspre
kers. In de loop van het jaar
wordt het Carminat navigatie
systeem leverbaar met een dis
play keurig geïntegreerd in het
dashboard. Een systeem dat zich
bedient van een Nederlandse
stem en in de meeste gevallen
keurig de weg wijst naar de inge
geven bestemming. De program
mering is tijdens het rijden te
doen en dat is niet bevorderlijk
voor de verkeersveiligheid. De
bediening gaat eigenlijk maar
met één knop, terwijl er een han
dig knopje is om de stem uit te
zetten.
Tilburg: Ringbaan Noord 65,
I Oisterwijk: Sprendlingenstraat 11
loos verstelbare rugleuningen.
Beide stoelen zijn in hoogte aan
te passen en hebben een verstel
bare lendensteun. De drie stoelen
achterin hebben ook verstelbare
rugleuningen en kunnen van
positie in de lengterichting wor
den veranderd. Het middelste
exemplaar kan eenvoudig tot een
tafeltje worden omgeklapt. Aan
de rugleuningen van de voorstoe
len zijn klaptafeltjes aange
bracht. De stoelen achterin laten
zich zeer eenvoudig verwijderen,
waarna er een mooie, vlakke
laadvloer overblijft. De twee bui
tenste stoelen kunnen door het
weglaten van het middelste
exemplaar wat meer naar binnen
worden gezet, waardoor twee
achterpassagiers extra ruimte
krijgen. Het bagagevolume
varieert van minimaal 410 tot
maximaal 1800 liter. Alle drie de
stoelen zijn voorzien van rolgor-
dels. De achterstoelen zijn uitge
rust met een nieuw type hoofd
steun die in de laagste stand
over de rugleuning schuift en het
zicht naar achteren niet beperkt.
Het is alleen jammer dat bij lan
gere passagiers deze hoofdsteu
nen niet hoog genoeg afgesteld
kunnen worden. Dat kunnen de
exemplaren op de voorstoelen
lijk zuinig. De vertrouwde wiel
ophanging met voor McPherson
veerpoten en achter getrokken
draagarmen is niet gewijzigd.
Achter heeft de auto vier dwars
geplaatste torsiestaven die voor
voldoende stijfheid zorgen, maar
het comfort niet in negatieve zin
beïnvloeden. Standaard is ABS
met schijfremmen rondom.
Overigens zijn de meeste veilig
heidsvoorzieningen al in het
basismodel te vinden.
De Renault Scénic 2.0 1
is met f.49.795,= de duurs
de serie. Het programma
bij de 1.4 16V RN voor
f.39.995,= en daar tussenin
bevinden zich alle andere moge
lijkheden. Volgend jaar wordt
het programma nog uitgebreid
met een 1,9 liter common rail
diesel en de permanent vier-
wielaangedreven RX4.
delen hersteld, komt het
Winterplan-certificaat in de bin
nenzak voor slechts fl. 34,50, incl.
BTW. Het certificaat staat garant
voor het goed functioneren van het
koelsysteem. Mochten er in de
garantieperiode toch defecten
optreden aan de gecontroleerde
hogere zakensegment. Een auto
met de bekende Britse uitstra
ling en materialen, zoals hout,
leer, chroom en dik tapijt. Een
auto bovendien die onder BMW-
regie is ontstaan en de laatste
technologische snuijes in zich
heeft. De Rover 75 is een auto
voor mensen die houden van
een stijlvolle vormgeving, fraai
materiaalgebruik en een hoog
staand comfort. Zo kan men bij
dit Britse topprodukt beter
spreken van een koetswerk in
plaats van een carrosserie en
zetels i.p.v. stoelen. Maar als
het om de techniek gaat, is alles
in de Rover 75 modern en state-
kondigde Mazda al
ten turbodiesejjno-
ntewagen. Deze
>aar. De 2 liter 3.6-
pk en is te kooji in
cclusive en Touting,
voorzien van ABS,
mtrale vergren^e-
egels en een v^stel-
vijf stoelen. De ^toe
men, terwijl deipas-
ifel. Het bagagsvolu-
370 tot 1848 l$er.
ff.46.495,=.
Deze gratis controle kan zelfs t
februari volgend jaar uitgevoer
worden, bijvoorbeeld vlak voor
wintersportvakantie. Het is ecl
raadzaam de gratis controle zo
mogelijk te laten uitvoeren, zoc
zolang mogelijk kan worden ge
fiteerd van de garantieperiode,
eindigt op 31 maart 2000.
De elf wintergevoelige onderde
die aan een nauwkeurige inspe
onderworpen worden zijn: kacli
radiateur, radiateur, radiateur
thermostaat, waterslangen, vei
torriem, koelvloeistof minima
tot -20 graden Celsius beveilig!
alleen in combinatie met een vi
de overige onderdelen, de accu
gezonderd), accu niet ouder d
jaar) en expansievat.
De Tilburgse Rover-dealer
Autobedrijf Bink gevestigd aan
de Winkler Prinsstraat
als optie wordt besteld. Het volle
dige dashboard heeft een nieuwe
overkapping gekregen die in
vorm licht afwijkt en bovendien
een extra afgesloten bergvak
heeft precies boven de passagier
sairbag. Ook is er een normaal
dashboardkastje. De uitvoerin
gen die standaard voorzien wor
den van airconditioning (ook bij
de RXI) krijgen onderaan de con
sole een handig afsluitbaar vakje
met plaats voor drie blikjes fris
drank die door de airco worden
gekoeld. Het is alleen jammer
dat de te lage plaatsing van de
bedieningsknoppen van de ver
warming en ventilatie niet is ver
anderd.
De kleurstelling in het interieur
is aangepast. De bovenkant van
het dashboard is donker, de lager
gelegen delen veel lichter van
kleur. Er zijn twee interieurkleu-
ren, blauw of donker rood. De
bekledingsstof ziet er in de RXI
wel erg wild uit en dat spreekt
lang niet iedereen aan. Tegen
meerprijs is fraai leer te verkrij
gen.
zien is van variabele kleptiming.
Hierdoor wordt een flink vermo
gen behaald van 140 pk bij 5500
tr/min en een meer dan bruik
baar koppel van 189 Nm bij 3750
tr/min. De 1265 kg wegende
Scénic weet er vlot mee te preste
ren. De topsnelheid raakt net
niet de 200 km/u en in iets meer
dan tien tellen bereikt men van
uit stilstand de 100 km/u.
Belangrijk is ook dat tussenacce-
leraties vlot worden afgewerkt en
dat alles bij een geluidsniveau
dat zeer binnen de perken blijft.
Overigens reden we kort geleden
in Frankrijk een versie met lede
ren bekleding waarbij de motor
beter te horen was. Velours
dempt nu eenmaal veel beter
geluiden. Het gemiddelde ver
bruik van deze meest krachtige
Scénic ligt op 1 op 11,8 en dat is
helemaal niet gek, zelfs behoor-
ling heeft Leo een belangrijke
steen bijgedragen aan het uit
en opbouwen van een volwaardi
ge schadeherstelafdeling.
Daarbij werd door hem altijd
met een zeer kritisch oog naar
de kwaliteit van het geleverde
werk gekeken.
Directeur Walter van de Ven
sprak hem toe: “Actie, de han
den uit de mouwen steken en
vooral samen met anderen
belangeloos streven naar plezier
voor iedereen, dat is wat jou in
hoge mate kenmerkt en wat we
al de jaren ook op het werk van
je hebben gezien.”
of-the-art. Het motorenpro
gramma begint met een 1,8
liter 16-klepper bekend uit de
MG F. De twee 6 cilinders met
2,0 en 2,5 liter inhoud zijn
machines die nog beter aanslui
ten bij het algehele karakter en
dieselrijder•s zullen verrast zijn
door de rijkwaliteiten van de 2
liter 16-kleppen turbodiesel.
Alle motoren zijn leverbaar met
een moderne automatische
transmissie. Er zijn drie uitrus-
tingsniveau’s en een reeks uit
gekiende accessoires die de
Rover 75 tot uw Rover 75
maken. De Rover 75 is lever
baar vanaf f.61.900,=.
nieuwe limousine van Rover, de
75. Tien dagen lang heeft Bink
een ruime sortering in huis,
niet alleen om te bekijken,
maar ook om daadwerkelijk aan
de tand te voelen. Zo staan een
1.8 16V, 2.5 litre V6 Sterling en
een 2 liter common rail turbo
diesel voor de deur klaar.
Uiteraard staat de 75 ook in de
showroom in het middelpur
van de belangstelling en ku
nen de vele mogelijkheden van
deze typisch Britse auto worden
ervaren.
Cupra Turbo
De enige echte nieuwe motor is
de 1,8 liter 20-klepper met
turbo en intercooler. Deze
krachtbron is alleen leverbaar
in de driedeurs Ibiza en twee-
deurs Cordoba. Wie bekend is
met de bestaande 2 liter 16-
klepper zal direct bij het wegrij
den de invloed van de turbo
compressor bemerken. Al bij
relatief lage toerentallen is deze
motor ongekend soepel. De
maximale 156 pk zijn voor een
dergelijk compacte auto al niet
te versmaden, het koppel van
210 Nm bij 2000 tr/min spreekt
boekdelen. Zonder overdreven
veel te schakelen, blijkt de Ibiza
1.8 20V Turbo een sprinter van
het zuiverste water, zonder het
comfort uit het oog te verliezen.
Er kan maximaal 218 km/u
worden behaald en in 7,9 tellen
volbrengt de auto de beweging
van 0 tot 100 km/u. De vering is
stugger dan bij de andere ver
sies, maar dat past ook bij het
karakter van de motor. De
Sport-versie kenmerkt zich
onder meer door sportstoelen,
open hoofdsteunen, grote ach
terspoiler, side-skirts, lichtme
talen velgen, ABS, traction-con
trol, bi-focus koplampen, zij-air
bags en een witte omranding
van de zwarte wijzerplaten.
De prijslijst vermeldt ruim vijf
tig verschillende versies en
start bij £24.995,= voor de Ibiza
Select 1.4. De 1.8 20V Sport
kost £40.995,= en de diesel-
reeks begint met de 1.9 SDI
voor £28.995,=. De Cordoba is
er als vierdeurs vanaf
£28.495,= en de Vario moet
minimaal £29.295,= opleveren.
De tweedeurs Cordoba is er
maar in drie varianten vanaf
£36.795,=. De meest sportieve
uitvoering is de Cupra uitslui
tend met turbomotor voor
£42.495,= als driedeurs Ibiza
ook als Cordoba tweedeurs. Dc
Cupra wordt iets later lever
baar.
Ieder jaar, als een ultieme win-
terbescherming, organiseert
Opel Dealer Gebr. Vullings uit
Tilburg voor zijn klanten de
Opel Winterplancontrole, waar
door Opel-rijders zonder tech
nische problemen de winter
door kunnen komen. Al ruim 20
jaar maken vele Opel-rijder
-rijdsters in Tilburg en oms
ken gebruik van deze servk
door Gebr. Vullings.
Renault (Mégane) Scénic 2.0 16V RXI
4 in lijn
1998 cc
82,7 x 93 mm
140 pk bij 5500 tr/min
189 Nm bij 3750 tr/min
lengte 4,169 meter, breedte 1,698 meter
topsnelheid 196 km/u
acceleratie 0-100 in 10,2 sec.
1265 kg
1250 kg
stadscyclus 10,8 liter/100 km
buitenwegcyclus 6.4 liter/100 km
gecombineerd 8,0 liter/100 km
£49.795,=
de
ter
snel