a J Renault Scénic 2.0 16V RXI AutoTest Qvan der boom Seat Ibiza en Cordoba Variabele timing tor in ‘macy RENAULT Leo Marcelis met de VUT Rover 75-show bij Bink 0 )BEDRIJF OCCASIONS KIJKEN? Gebr. Vullings Tilburg zorgt voor extra zekerheid Goed beslagen ten ijs met Opel Winterplan at voor tech Auto Bongers heeft meer, geeft meer... RS IS MET ARi BONGERS 'rs. w /m- AUTO CÏ& I 1 DE AUTOMAAT Donderdag 7 oktober 1999 pagina 3 Technische gegevens: burg iterwi Prijs: De Renault Dealer in het Hart van Brabant Vervolg van bladzijde 1 Wanneer de gecontroleen delen in orde zijn, of defe nu/ nu/lfes|- j sa en De in het !A Walter van de Ven wenst Leo Marcelis, scheidend schade-afdeling nog vele jaren in een goede gezond- n. Het i lepper 1986 1986 1988 1989 1989 1994 1992 1995 10-1993 1996 1991 Gewicht: Aanhang' Verbruil TB JKTet de vernieuwingen die Renault aan de /BZv Scénic heeft doorgevoerd, moet het voor- A. rZ. uitstrevende merk zijn voorsprong op de concurrentie behouden. De keuze uit motoren en uitvoeringen is enorm toegenomen en wij reden de krachtigste van het stel. nggewicht: lik: Sneeuwkettingen zijn bijvoorbeeld een aanrader voor mensen die rich- De Rover 75 is een sierlijk gelijnde vierdeurs sedan in (zijstraat Ringbaan Zuid) orga niseert tot en met 16 oktober as. een speciale show rond de 16VRXI rste uit i begint Fotobijschrift: hoofd van de s< ’held toe. Wie denkt di Renault na d flinke toen: «O over (je lemaal mis. Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: ven een an i Onder grote 'hamen colli J /lenen rek i Marcelis di Afmetingen: Prestaties: 1998 ƒ15.950,- 1996 nu/ 8.950, 1994 n 1989 1989 n 1989 1994 n 1987 1989 1984 1985 I - Citroen r in 1981 kwam hij .Ford in Tilburg, w ‘bén pene Tilburg Goirkestraat 25 Tel. Oisterwijk Beneluxstraat 8 Tel. (Oil Goirle Nobelstraat 7 (ind. Tijvoort) Tel. (Oil Carminat De interieurmogelijkheden zijn zeer divers. De voorstoelen bie den een goede zit en hebben trap- Tel.: (013) 5321411 12, Tel.: (013) 5283226 W De Opelrijder die snel reageert heeft bovendien een extra voordeel. Als u tussen 11 en 22 oktober een afspraak maakt voor een grote beurt, ontvangt u als u alle geadvi seerde werkzaamheden laat uitvoe ren het Winterplan-certificaat gra tis. fleering voor een et Tilburgse béifejf it de autolakvijfis De afgelopen^® 'vastgelegd erudat :e felbegeerde kwali- i de 16 Protect»1’.. Protech-discipliné te r. Ir. Van de Port,vian Michielsen de Koorevaar, die de dde. Vakmanschap en service als traditie. AUTOBEDRIJVEN (013)536 40 11 (013) 528 39 05 13) 534 12 61 Kleptiming De Scénic RXI heeft een nieuwe motor, die we tot nu toe alleen in de Espace zagen. Het gaat om een 2 liter 16-klepper die voor- ber 1999» pagina 2 wel. Het gaat hier om het hoofdsteun dat dichter hoofd kan worden kans op whiplash 1 ding van achterr- Afgelopen Vrijdag 1 oktober was het in de nieuwe showroom van r de Tilburgse Ford-dealer P. v.d. Ven een drukte van belang. t Onder grote belangstelling 'hamen collega’s, familie, vrien- laties afscheid van Leo Marcelis die met zijn zestig jaar 'gébruik maakt van de VUT- regeling. Al op 15-jarige leeftijd ging Leo werken in de autobran- Merken als Opel, Simca en passeerden de revue en kwam hij definitief naar liturg, waar zojuist i schade-afdeling was geo id. Als hoofd van deze afde- dat de Scénic van drie jaar en een ;name in de concurren tie over de top is, heeft het -.helemaal mis. Nog voor het einde van dit jaar wordt de dagproduktie van 1600 tot 1,800 auto’s verhoogd en met een ruimere keuze aan moge- lijkheden wordt de klant nog meer op zijn of haar wenken bediend. midden het Renault-logo. Bij de RXI zijn de bumpers en buiten spiegels in de carrosseriekleur gespoten, maar zijn juist elemen ten als de stootstrips op flanken en bumpers, portiergrepen en ruitomlijstingen zwart. Aan het vertrouwde profiel heeft de ont- wikkelingsafdeling van Renault niet gesleuteld. Wel staat de RXI op een nieuw ontwerp lichtmeta len wielen met drie enkele en drie dubbele spaken. Aan de achterkant zijn de wijzi gingen beperkt gebleven tot ach terlichten met een iets andere uitstraling en volgens Renault een andere bumper, maar dan moet er echt een auto uit de eer ste serie naast gezet worden om het verschil te zien. Wel aardig is dat bij de RXI standaard de ruit van de achterklep afzonderlijk geopend kan worden. Hierdoor kunnen kleine en lichte bood schappen worden ingeladen zon der de hele klep te hoeven ope nen. Bovendien vormt deze ruit een prima span met de hoeden- plank die op verschillende hoog tes kan worden gelegd. Zware spullen gaan zo onderin via de klep en lichtere zaken via de ach terruit. Al bij al mogen we con cluderen dat de uitstraling van de Scénic er op vooruit gegaan is. Overigens spreekt Renault voor taan van de Scénic en niet meer Mégane Scénic, maar de toevoe ging Mégane is toch nog op de achterdeuren te lezen. Frisdrank Het interieur van de Scénic was al vanaf het begin een toonbeeld van functionaliteit en dat is alleen maar verder verbeterd. Bekende elementen zijn de por- tierbakken, vakken aan weerszij de van de bagageruimte, een groot bergvak over de volle breedte van de auto onder de achterstoelen en twee luiken in de vloer zodat kinderen hun speelgoed kunnen opbergen. De Scénic RXI heeft ook twee lades onder beide voorstoelen. In het rechter exemplaar zit de CD- lezer van het Carminat-naviga- tiesysteem, als deze installatie DE TILBURGSE KOERIER een uitgebreid aanbod aan comfort- en veiligheidverhogende accessoi res voor de wintermaanden. Voor het rijden in binnen- en buiten land. Enkel en dubbel Net als bij alle andere telgen Uit de Mégane-reeks is bij de Scénic ook het front aangepakt, ^alleen lijkt de operatie hier wat -beter geslaagd te zijn. De kop- -lampen zitten achter helder >>'glhs en zijn veel hoger gewor- ;den. Alle functies op de mist- «lampen na zijn erin opgeno- £**tn*en. Door de specifieke vlak- verdeling worden lijnen in de ’-^carrosserie door deze koplam- **pen voortgezet. De grille is in ‘•twee symmetrische elementen rardeeld met uiteraard in het type by het i gezet om zo de bij een aanrij ding van achteren te verkleinen. Overigens heeft iedere Scénic twee airbags en twee zij-airbags. De gordels op de vier buitenste zitplaatsen zijn voorzien van Renault’s Spannings Reductie Programmering, waardoor de krachten op de borst bij een aan rijding met zo’n 60 procent wor den verminderd. De uitrusting van de zeer complete RXI omvat verder onder meer een met leer bekleed stuurwiel, een boorcom puter, instrumentenpaneel met witte wijzerplaten, vier elek trisch bediende zijruiten, 12 Volt aansluiting achterin, airconditio ning met pollenfilter en tot slot een Radio Renault met bediening aan het stuur en zes luidspre kers. In de loop van het jaar wordt het Carminat navigatie systeem leverbaar met een dis play keurig geïntegreerd in het dashboard. Een systeem dat zich bedient van een Nederlandse stem en in de meeste gevallen keurig de weg wijst naar de inge geven bestemming. De program mering is tijdens het rijden te doen en dat is niet bevorderlijk voor de verkeersveiligheid. De bediening gaat eigenlijk maar met één knop, terwijl er een han dig knopje is om de stem uit te zetten. Tilburg: Ringbaan Noord 65, I Oisterwijk: Sprendlingenstraat 11 loos verstelbare rugleuningen. Beide stoelen zijn in hoogte aan te passen en hebben een verstel bare lendensteun. De drie stoelen achterin hebben ook verstelbare rugleuningen en kunnen van positie in de lengterichting wor den veranderd. Het middelste exemplaar kan eenvoudig tot een tafeltje worden omgeklapt. Aan de rugleuningen van de voorstoe len zijn klaptafeltjes aange bracht. De stoelen achterin laten zich zeer eenvoudig verwijderen, waarna er een mooie, vlakke laadvloer overblijft. De twee bui tenste stoelen kunnen door het weglaten van het middelste exemplaar wat meer naar binnen worden gezet, waardoor twee achterpassagiers extra ruimte krijgen. Het bagagevolume varieert van minimaal 410 tot maximaal 1800 liter. Alle drie de stoelen zijn voorzien van rolgor- dels. De achterstoelen zijn uitge rust met een nieuw type hoofd steun die in de laagste stand over de rugleuning schuift en het zicht naar achteren niet beperkt. Het is alleen jammer dat bij lan gere passagiers deze hoofdsteu nen niet hoog genoeg afgesteld kunnen worden. Dat kunnen de exemplaren op de voorstoelen lijk zuinig. De vertrouwde wiel ophanging met voor McPherson veerpoten en achter getrokken draagarmen is niet gewijzigd. Achter heeft de auto vier dwars geplaatste torsiestaven die voor voldoende stijfheid zorgen, maar het comfort niet in negatieve zin beïnvloeden. Standaard is ABS met schijfremmen rondom. Overigens zijn de meeste veilig heidsvoorzieningen al in het basismodel te vinden. De Renault Scénic 2.0 1 is met f.49.795,= de duurs de serie. Het programma bij de 1.4 16V RN voor f.39.995,= en daar tussenin bevinden zich alle andere moge lijkheden. Volgend jaar wordt het programma nog uitgebreid met een 1,9 liter common rail diesel en de permanent vier- wielaangedreven RX4. delen hersteld, komt het Winterplan-certificaat in de bin nenzak voor slechts fl. 34,50, incl. BTW. Het certificaat staat garant voor het goed functioneren van het koelsysteem. Mochten er in de garantieperiode toch defecten optreden aan de gecontroleerde hogere zakensegment. Een auto met de bekende Britse uitstra ling en materialen, zoals hout, leer, chroom en dik tapijt. Een auto bovendien die onder BMW- regie is ontstaan en de laatste technologische snuijes in zich heeft. De Rover 75 is een auto voor mensen die houden van een stijlvolle vormgeving, fraai materiaalgebruik en een hoog staand comfort. Zo kan men bij dit Britse topprodukt beter spreken van een koetswerk in plaats van een carrosserie en zetels i.p.v. stoelen. Maar als het om de techniek gaat, is alles in de Rover 75 modern en state- kondigde Mazda al ten turbodiesejjno- ntewagen. Deze >aar. De 2 liter 3.6- pk en is te kooji in cclusive en Touting, voorzien van ABS, mtrale vergren^e- egels en een v^stel- vijf stoelen. De ^toe men, terwijl deipas- ifel. Het bagagsvolu- 370 tot 1848 l$er. ff.46.495,=. Deze gratis controle kan zelfs t februari volgend jaar uitgevoer worden, bijvoorbeeld vlak voor wintersportvakantie. Het is ecl raadzaam de gratis controle zo mogelijk te laten uitvoeren, zoc zolang mogelijk kan worden ge fiteerd van de garantieperiode, eindigt op 31 maart 2000. De elf wintergevoelige onderde die aan een nauwkeurige inspe onderworpen worden zijn: kacli radiateur, radiateur, radiateur thermostaat, waterslangen, vei torriem, koelvloeistof minima tot -20 graden Celsius beveilig! alleen in combinatie met een vi de overige onderdelen, de accu gezonderd), accu niet ouder d jaar) en expansievat. De Tilburgse Rover-dealer Autobedrijf Bink gevestigd aan de Winkler Prinsstraat als optie wordt besteld. Het volle dige dashboard heeft een nieuwe overkapping gekregen die in vorm licht afwijkt en bovendien een extra afgesloten bergvak heeft precies boven de passagier sairbag. Ook is er een normaal dashboardkastje. De uitvoerin gen die standaard voorzien wor den van airconditioning (ook bij de RXI) krijgen onderaan de con sole een handig afsluitbaar vakje met plaats voor drie blikjes fris drank die door de airco worden gekoeld. Het is alleen jammer dat de te lage plaatsing van de bedieningsknoppen van de ver warming en ventilatie niet is ver anderd. De kleurstelling in het interieur is aangepast. De bovenkant van het dashboard is donker, de lager gelegen delen veel lichter van kleur. Er zijn twee interieurkleu- ren, blauw of donker rood. De bekledingsstof ziet er in de RXI wel erg wild uit en dat spreekt lang niet iedereen aan. Tegen meerprijs is fraai leer te verkrij gen. zien is van variabele kleptiming. Hierdoor wordt een flink vermo gen behaald van 140 pk bij 5500 tr/min en een meer dan bruik baar koppel van 189 Nm bij 3750 tr/min. De 1265 kg wegende Scénic weet er vlot mee te preste ren. De topsnelheid raakt net niet de 200 km/u en in iets meer dan tien tellen bereikt men van uit stilstand de 100 km/u. Belangrijk is ook dat tussenacce- leraties vlot worden afgewerkt en dat alles bij een geluidsniveau dat zeer binnen de perken blijft. Overigens reden we kort geleden in Frankrijk een versie met lede ren bekleding waarbij de motor beter te horen was. Velours dempt nu eenmaal veel beter geluiden. Het gemiddelde ver bruik van deze meest krachtige Scénic ligt op 1 op 11,8 en dat is helemaal niet gek, zelfs behoor- ling heeft Leo een belangrijke steen bijgedragen aan het uit en opbouwen van een volwaardi ge schadeherstelafdeling. Daarbij werd door hem altijd met een zeer kritisch oog naar de kwaliteit van het geleverde werk gekeken. Directeur Walter van de Ven sprak hem toe: “Actie, de han den uit de mouwen steken en vooral samen met anderen belangeloos streven naar plezier voor iedereen, dat is wat jou in hoge mate kenmerkt en wat we al de jaren ook op het werk van je hebben gezien.” of-the-art. Het motorenpro gramma begint met een 1,8 liter 16-klepper bekend uit de MG F. De twee 6 cilinders met 2,0 en 2,5 liter inhoud zijn machines die nog beter aanslui ten bij het algehele karakter en dieselrijder•s zullen verrast zijn door de rijkwaliteiten van de 2 liter 16-kleppen turbodiesel. Alle motoren zijn leverbaar met een moderne automatische transmissie. Er zijn drie uitrus- tingsniveau’s en een reeks uit gekiende accessoires die de Rover 75 tot uw Rover 75 maken. De Rover 75 is lever baar vanaf f.61.900,=. nieuwe limousine van Rover, de 75. Tien dagen lang heeft Bink een ruime sortering in huis, niet alleen om te bekijken, maar ook om daadwerkelijk aan de tand te voelen. Zo staan een 1.8 16V, 2.5 litre V6 Sterling en een 2 liter common rail turbo diesel voor de deur klaar. Uiteraard staat de 75 ook in de showroom in het middelpur van de belangstelling en ku nen de vele mogelijkheden van deze typisch Britse auto worden ervaren. Cupra Turbo De enige echte nieuwe motor is de 1,8 liter 20-klepper met turbo en intercooler. Deze krachtbron is alleen leverbaar in de driedeurs Ibiza en twee- deurs Cordoba. Wie bekend is met de bestaande 2 liter 16- klepper zal direct bij het wegrij den de invloed van de turbo compressor bemerken. Al bij relatief lage toerentallen is deze motor ongekend soepel. De maximale 156 pk zijn voor een dergelijk compacte auto al niet te versmaden, het koppel van 210 Nm bij 2000 tr/min spreekt boekdelen. Zonder overdreven veel te schakelen, blijkt de Ibiza 1.8 20V Turbo een sprinter van het zuiverste water, zonder het comfort uit het oog te verliezen. Er kan maximaal 218 km/u worden behaald en in 7,9 tellen volbrengt de auto de beweging van 0 tot 100 km/u. De vering is stugger dan bij de andere ver sies, maar dat past ook bij het karakter van de motor. De Sport-versie kenmerkt zich onder meer door sportstoelen, open hoofdsteunen, grote ach terspoiler, side-skirts, lichtme talen velgen, ABS, traction-con trol, bi-focus koplampen, zij-air bags en een witte omranding van de zwarte wijzerplaten. De prijslijst vermeldt ruim vijf tig verschillende versies en start bij £24.995,= voor de Ibiza Select 1.4. De 1.8 20V Sport kost £40.995,= en de diesel- reeks begint met de 1.9 SDI voor £28.995,=. De Cordoba is er als vierdeurs vanaf £28.495,= en de Vario moet minimaal £29.295,= opleveren. De tweedeurs Cordoba is er maar in drie varianten vanaf £36.795,=. De meest sportieve uitvoering is de Cupra uitslui tend met turbomotor voor £42.495,= als driedeurs Ibiza ook als Cordoba tweedeurs. Dc Cupra wordt iets later lever baar. Ieder jaar, als een ultieme win- terbescherming, organiseert Opel Dealer Gebr. Vullings uit Tilburg voor zijn klanten de Opel Winterplancontrole, waar door Opel-rijders zonder tech nische problemen de winter door kunnen komen. Al ruim 20 jaar maken vele Opel-rijder -rijdsters in Tilburg en oms ken gebruik van deze servk door Gebr. Vullings. Renault (Mégane) Scénic 2.0 16V RXI 4 in lijn 1998 cc 82,7 x 93 mm 140 pk bij 5500 tr/min 189 Nm bij 3750 tr/min lengte 4,169 meter, breedte 1,698 meter topsnelheid 196 km/u acceleratie 0-100 in 10,2 sec. 1265 kg 1250 kg stadscyclus 10,8 liter/100 km buitenwegcyclus 6.4 liter/100 km gecombineerd 8,0 liter/100 km £49.795,= de ter snel

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 17