mimi i iaac
0
I
I
I
O
il
I
il
I
il
I
I
I
Seat Ibiza en Cordoba
1
Nieuwe Rover 25 en 45 in London
Renault geeft Kangoo
de ruimte
I
a. Jl r
s
sen
Hl
0.-
5.-
5.-
D.-
5.-
rjitö
J?295r
ES DAIHATSU
N"199,-
NU495,-
mensen!
il:BBT'
‘n fris gezicht
r 1999 pagina 14
fflD
Jaargang 11 nr 38* Donderdag 7 oktober 1999 Oplage 104.000
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
pag. 3
Autotest Renault Scenic 2.0 16V RXI
Deze week
DEALERS
IENIOREN
.013 I 5430022
...013 I 5422133
.013 I 5423030
.0416 1 363412
.013 I 5943943
sprt
^ielei
.013 I 5053944
.01315478980
.013 1 5443330
.013 1 4683911
.013 I 4680468
.1 in
.013 14634355
.013 I 5420143
.013 I 4647676
..013 I 5363924
.013 I 5355575
.013 I 5355655
..013 I 5351035
Lees verder bladzijde 3
iedt een com-
JKS
UK
TonyVos
iERVICE
I
UW ADRES VOOR
OCCASIONS KIJKEN?
Auto Bongers
heeft meer, geeft meer...
'bw GELDT
S 3 DAGEN:
km/u.
tot 1£
Grootste Seat-dealer
van Nederland!
AUTO NOORDHOEK GROEP
TILBURG-WAALWIJK
Leharstraat 19-21, Tilburg
Tel. 013/4553678
Hl v
STAPELBED
-ATEN.
2u|DQOSTbv
Ringbaan Zuid 301,
Tilburg 013-4647676
Off. Service Dealer voor Tilburg e.o.
AUTOBEDR. J.PAYMANS
BEDRIJFSWEG 2, OISTERWIJK, TEL. 013-5282324
te
oren
de 1,‘
en matras.
sling
Koerier
5014 DA Tilburg
>en. 90 x 200.
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
teem met 4
informatiec”~~'
ventilatie aan 1
luxueuze uit dt
Sing
rie
de 25
n voortaan 16 klej
in de 45 ten opzit
i zijn twee motor
sr 75, name’"'" -
depper en de -
ter 8-klepper is vervan-
- direct
elmotor
liter met
kunnen makkelijk naderhand
nog déze kentekenplaten
kopen. Sterker nog, ze zullen
over énige tijd verplicht worden
óp alle auto’s. Hoe het in het
jaar 3000 zal vergaan, daar
kunnèn we nog slechts naar
gissen. Dat het record van dit
ÈitsJ jaar wordt overtroffen, lijkt niet
kIfJ realistisch...
t
0719. Til-
■6230600.
.mbachts-
Woensel
7R) Delta-
ndelstraat
Groot display
Het interieur bie
De Spaanse VW-dochter Seat kan tot de meer
actieve merken gerekend worden. Vorig jaar werd
het nieuwe gezicht van Seat geïntroduceerd met
de huidige Toledo. De Ibiza en Cordoba hebben
voor het modeljaar 2000 een gelijkwaardige aan
blik gekregen.
Alfa Romeo
Wouters
•BMW
Renova
Chrysler
Chrysler L. op Zand.0416 1 363993
Citroen
Bertens
Daewoo
Auto Braat Tilb. ..013 4680044
Daihatsu
Ad v.d. Wouw.
Ford
P.v.d.Ven
•Ford
Van Rijn
Honda
De Graaff013 5802020
•Kia
Schapendonk013 I 5331206
Mazda
Van Heumen
Mercedes Benz
Autoparc0416 1361553
Mitsubishi
Kluitmans
Nissan
Denissen
Opel
Gebr. Vullings.
Peugeot
Collaris
Peugeot
Spijkers Goirle013 I 5347771
Renault
Van der Boom 013 I 5364011
Rover
Bink
SeatSaab
Zuid Oost
Seat
Auto Noordhoek..013 14553678
Skoda
Subaru
Dekkers
Suzuki
Gijsbers
Toyota
Autonova
Volvo
Van Roosmalen ...013 I 5840000
•VW/Audi
Auto Bongers013 I 5321411
Advertenties:
AdVertentie-afdel
De Tilburgse
N.S. Plein 14, oui
Tel; 013/5368805
Fax 013/5359985
jitgave
--- “’-ariër i.s.m.
itie Tilburg en
srschijnt in geheel
Loon op
arkel Enschot,
BONGERS
Tel.: (013) 5321411
12, Tel.: (013) 5283226 NÖf'
Alle vier cilinders in
45 hebben
en nieuw in
van de 400
uit de Rover
liter 16-kle"
De 1,4 litex
9ER0AG,
IDAG&
ERDAG
pleet nieuwe aanblik. Zo zijn de
bekledingsstoffen gewijzigd en
hebben de Ibiza en Cordoba
niéuwe portierpanelen. Het
meest in het oog springt het
volledig nieuwe dashboard dat
aanzienlijk moderner overkomt.
In de middenconsole is vanaf de
Stella Plus een groot display
aanwezig waarop diverse func-
De Aiitomaat is een uit
van De Tilburgse Koeri
Dealer Associatie Tilbv
r<Omstreken, verschijnt i
B" .j(Tilburg, Goirle, Riel, Lo
B' Zand, l ’denhout, Berke
B.' ij Oisterwijk, Moergestel
Bc /dl Hilvarenbeek.
•ibofl Redactie:
i Tony Vos
B Tei; 0495/430930
R Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
t dat zowel consumen
ten als zakelijke gebruikers nu
zoiets hebben van ‘laat ik maar
kopen nu alles nog zo goed
gaat.Jvat er na de jaarwisseling
3eurt, kunnen we niet over-
zién’. De nieuwe kentekenserie
heeft ook weinig effect op de
verkopen gehad, vooral omdat
de invoering op een onverwacht
moment is gebeurt. Ook wordt
I er nog een nieuwe typografie
I voor de kentekens ingevoerd,
i maanmensen die recent een
bedienen zich van sequentiële
inspuiting en directe ontste-
lelijk de 1,8 king. De 2 liter turbodiesel
le 2 liter V6. heeft in de 100 pk versie een
hogere inspuitdruk, waardoor
met name het koppel toenam
met 30 Nm tot 240 Nm, terwijl
tegelijk het gemiddelde brand
stofverbruik is afgenomen. De
1.8 liter motoren zijn te combi
neren met een Steptronic, de
continu variabele transmissie
met handschakelmogelijkheid.
Bekledingsstoffen, wielen, stoe
len en uitrustingsniveau’s zijn
allemaal aangepakt en ver
nieuwd. Uiteraard zijn er diver-
Onderhoud
Reparatie
APK Keuringen
Schade herstel
DAIHATSU
4x4 Specialist
AUTO <7.6
Tilburg: Ringbaan Noord 65,
Oisterwijk: Sprendlingenstraat 11
Op de komende London Mote
Show presenteert Rover de
nieuwe 25 en 45. In principe
gaat het hier om de bestaand
200 en 400 die met een flink<
75-saus zijn overgoten. Dit is
met name aan het vernieuwt
front te zien met koplampen
door de motorkap aan de bov
kant afgeplat worden.
De Rover 25 is vooral bedoel:
voor de jongere automobilist
zich wil onderscheiden van d
massa, terwijl Rover met de
vooral mikt op de zakelijke
koper. Daar is ook de nieuwe
motorenlijn op afgestemd. M;
ook op het gebied van veiligh
en elektronica zijn er elemen
uit Rover’s vlaggenschip ovei
nomen. Tussen de 35' en 40 p
cent van alle onderdelen wer
den onder de loep genomen e
veranderd. Ook het onderstel
kwam aan de beurt, waardoo
beide auto’s nu nog meer rijp
zier bieden. De onderhoudsir
tervallen zijn verlengd, met i
zondering van de sportieve
Rover 25 WC.
verzorgde. Gruau werkt onder
verantwoordelijkheid van
Renault en uiteraard conform
de kwaliteitsnormen van
Renault. Het totale laadvolume
bedraagt 3,5 kubieke meter als
de passagiersstoel is neerge
klapt en er mag voor 625 kg
aan lading worden meegeno
men. De Kangoo Grand Volume
is gebaseerd op het RN-uitrus-
tingsniveau met standaard cen
trale vergrendeling met
afstandsbediening, stuurbe
krachtiging, bestuurdersairbag
en een zij schuifdeur. Er zijn
twee motoren voor handen, een
1,4 liter benzine van 75 pk en
een 65 pk sterke 1,9 liter diesel.
Bij de introductie van de geel
kenteken Kangoo wist Renault
de volledige concurrentie op
achterstand te plaatsen door dit
model standaard uit te rusten
met een schuifdeur aan de rech
ter zijde, waardoor de achter-
passagiers veel gemakkelijker
voorportierruiten, audio-sys-
teem met 4 luidsprekers en een
^display voor audio en
aan toe. De meest
nieuze uit de serie is de
iingo met onder meer een inte-
ieurluchtfilter, meegespoten
piegels en deurgrepen, passa
giersairbag, elektrisch verstel
bare en verwarmde buitenspie
gels, mistlampen voor, twee
extra luidsprekers, automati
sche airco, ABS en metaallak.
Verder zijn er nog twee sportief
getinte uitgaves, de Sport en
Cupra.
Motorisch is de keuze ongeveer
even royaal als voorheen. Het
programma begint met de 1,4
liter van 60 pk, een vertrouwde
motor die de Ibiza heel behoor
lijk laat presteren: een top van
157 km/u en acceleratie van 0
tot 100 in 15,1 seconden. De 1.4
is bijzonder stil en blijkt in ons
drukke Nederland voldoende
Verkoopcijfers
11 Enkele dagen geleden was in
.1 diverse Nederlandse dagbladen
teloren dat de consument
<1 zoveel vertrouwen heeft in de
I ecorfomie dat daardoor dit jaar
J zoveèd nieuwe auto’s gekocht
worgen. Deze artikelen waren
geschreven naar aanleiding van
.Til cijfei$ die bekend waren
11I gemaakt door het Centraal
Bureau voor de Statistiek
i (CB&). Met veel belangstelling
nangik hiervan kennis, maar
verlihasde me erover dat het
I CBS^ich hierbij baseerde op de
I verl^ipcijfers over de eerste
Zes maanden van dit jaar.
Normaal maakt de RAI deze
verl^Mipresultaten bekend per
perietje van drie maanden. Dat
I betont dat nu al de resulta
ten Bekend zijn over de eerste
negen maanden, maar het CBS
loo$ blijkbaar drie maanden
op efe feiten achter. Het is ook
vreejód dat dezelfde dagbladen
l de verkoopcijfers over de eerste
zes B&anden begin juli ook al
him kolommen wisten te ver-
melJen. Maar nu het ‘kopje’
CBS eraan hangt, is het blijk
baar belangrijk er nog eens op
terugjte komen.
Maaiïhet feit blijft dat het op
dit moment niët ’op lijkt te kun
nen. Er wordt al gesproken
óver een nieuwe gouden eeuw.
In ieijer geval wordt dit millen-
niunwzeer succesvol afgesloten.
In de autobranche was ook
gerekend met een zogenaamd
millennium-effect. De verkopen
r e zouden de tweede helft van het
J jaar flink inzakken, omdat
iedereen straks een auto wil
hebben die in het jaar 2000 op
ikenteken is gezet. Nu blijkt dat
j effecCnog nauwelijks merkbaar.
i,. Wellijht
ten als z:
geb«
Groot logo
Dat deze auto’s eikaars onder
stel delen, betekende tot nu
toe dat de Polo, Ibiza/Cordoba
en Arosa ook over hetzelfde
dashboard beschikten. Met de
facelift van zowel de Ibiza en
Cordoba als de VW Polo
behoort deze gelijkheid tot het
verleden. Maar laten we ons
eerst eens even op het uiter
lijk concentreren. De beide
compacte Seat’s hebben een
front dat sterk overeenkomt
met de Toledo. Dat betekent
een in drie segmenten ver
deelde grille met in het mid
den een haast overdreven
groot logo. De koplampen zijn
eveneens nieuw en op.dgze
onderdelen is ook de vorm van
de motorkap aangepast. Bij
het geheel hoort haast
gewoontegetrouw een nieuwe
bumper. Het profiel van de
vier verschillende carrosserie-
vormen is eigenlijk niet aan
getast. Van de zijkant beke-
Na de introductie van de
Renault Kangoo op zowel geel
als grijs kenteken eind 1997
zijn er al zo’n 335.000 stuks van
geproduceerd. De mogelijkhe
den van deze handige bestelwa
gen of praktische personenauto
worden nog verder uitgebreid.
De Kangoo Grand Volume is
met 32,5 centimeter verlengd,
waardoor het laadvolume
enorm toeneemt. In Frankrijk
wordt ook een versie met dub
bele cabine geleverd, die echter
gezien onze wetgeving voor
Nederland niet interessant is.
De wielbasis van de auto is het
zelfde gebleven, de verlenging
vindt aan de achterkant plaats.
Het extra plaatwerk wordt vol
gens een hightech lijnmethode
bevestigd, een techniek die bij
voorbeeld ook in de vrachtauto-
industrie wordt toegepast. De
ombouw gebeurt bij de firma
Gruau, die al eerder carrosse-
rie-aanpassingen voor Renault
kunnen instappen. Vanaf eind
dit jaar is deze mogelijkheid
afhankelijk van de uitvoering
standaard of optie.
Het voordeel moet niet alleen
gezocht worden in de betere
toegankelijkheid, maar ook in
het feit dat achterpassagiers bij
een zijdelingse aanrijding altijd
een deur over hebben om naar
buiten te kunnen. Andere novi
teiten zijn de 1,9 liter d
ingespoten turbodiesel!
van 80 pk en een 1,4 Li
proactieve automaat.
ties kunnen worden weergege
ven, waaronder het geïntegreer
de audiosysteem en de verwar
ming en ventilatie. Het nieuwe
instrumentarium is compleet
met een toerenteller en een
digitale weergave van de bui
tentemperatuur. In het stuur
wiel is een airbag opgenomen.
De uitrusting van de basis
Selett-uitvoering bestaat onder
meer uit getint glas, stuurbe
krachtiging, bekerhouder, start-
onderbreker en verstelbare gor
dels voorin. Aan de buitenkant
is de basisversie al voorzien
van meegespoten bumpers, een
dakantenne en een kleine ach
terspoiler met derde remlicht.
Een stapje hoger staat de Stella
met centrale vergrendeling met
afstandsbediening, hoofdsteu
nen achter, volledige wieldop
pen en verlichting in de baga
geruimte. De Stella Plus voegt
daar nog elektrisch bediende
De drie- en vijfdeurs Ibiza en
de Cordoba sedan (2- en 4-
deurs) en Vario (stationwa
gon) behoren bij Seat tot de
zogenaamde core-business.
Technisch vormen ze één
familie met onder meer de
VW Polo en Lupo, de Seat
Arosa en de binnenkort te
verwachten Skoda Fabia.
ken tonen de twee Ibiza’s en
Cordoba’s uitermate vertrouwd.
Wel is er sprake van een aantal
nieuwe wielen en wieldoppen.
De achterkant is weer wat
grondiger aangepakt. Hier zijn
het met name de achterlichten
en de bumper die een ander
voorkomen hebben gekregen.
Het is in eerste instantie wel
licht een beetje wennen, de
relatief grote, heldere lichtunits
die gedeetelijk op de schermen
en voor het andere deel op de
kofferklep zijn gemonteerd.
Maar over het geheel genomen
zien de auto’s er een stuk
moderner uit. Een uitzondering
vormt hier de Cordoba Vario.
Deze auto is van recenter
datum en de achterlichten zijn
hier niet gewijzigd. Wie de
gegevens van beide generaties
naast elkaar legt, zal merken
dat de nieuwe varianten een
paar centimeter langer zijn,
maar dat verschil is volledig toe
te schrijven aan de nieuwe
bumpers.
De carrosseriestructuur is niet
ongemoeid gelaten. Met name
de omlijsting van de voorportie-
ren is versterkt, zoals de dor
pels en de A- en B-stijlen. Dit is
nodig omdat de Ibiza en
Cordoba afhankelijk van de uit
voering geleverd worden met
zij-airbags en deze voorziening
stelt zijn extra eisen aan de
stijfheid van de koets. Verder is
in het dak een extra dwarsver
binding aangebracht en zijn
verschillende plaatwerkdelen
dikker uitgevoerd. Dit heeft
niet alleen tot resultaat dat de
auto’s steviger geworden zijn,
maar dat ook het geluidsniveau
in het interieur is terugge
bracht. Er treden simpelweg
minder hinderlijke trillingen
vlot met het verkeer mee te
komen. Daarboven vinden we
de 1,6 liter van 75 pk en een
100 pk versie met viertraps
automaat. Dieselrijders kun
nen uit drie mogelijkheden
kiezen. De bekende 1,9 liter
met directe inspuiting is er
zonder of met turbo, terwijl de
TDI kan worden verkregen
met een vermogen van 90 en
110 pk. We reden de 90 pk
TDI in de Cordoba Vario, een
bijzonder krachtige machine,
die mede door het compacte
formaat van deze modelserie
behoorlijk vlot voor de dag
komt. De 100 km/u wordt in
12,9 seconden behaald en er is
een top mogelijk van 176
'u. De 110 pk brengt het
190 km/u en sprint in pre
cies 11 seconden naar de 100
gen door een 16-klepper van 84
pk, terwijl de bestaande 103 pk
variant op het programma