mimi i iaac 0 I I I O il I il I il I I I Seat Ibiza en Cordoba 1 Nieuwe Rover 25 en 45 in London Renault geeft Kangoo de ruimte I a. Jl r s sen Hl 0.- 5.- 5.- D.- 5.- rjitö J?295r ES DAIHATSU N"199,- NU495,- mensen! il:BBT' ‘n fris gezicht r 1999 pagina 14 fflD Jaargang 11 nr 38* Donderdag 7 oktober 1999 Oplage 104.000 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato pag. 3 Autotest Renault Scenic 2.0 16V RXI Deze week DEALERS IENIOREN .013 I 5430022 ...013 I 5422133 .013 I 5423030 .0416 1 363412 .013 I 5943943 sprt ^ielei .013 I 5053944 .01315478980 .013 1 5443330 .013 1 4683911 .013 I 4680468 .1 in .013 14634355 .013 I 5420143 .013 I 4647676 ..013 I 5363924 .013 I 5355575 .013 I 5355655 ..013 I 5351035 Lees verder bladzijde 3 iedt een com- JKS UK TonyVos iERVICE I UW ADRES VOOR OCCASIONS KIJKEN? Auto Bongers heeft meer, geeft meer... 'bw GELDT S 3 DAGEN: km/u. tot 1£ Grootste Seat-dealer van Nederland! AUTO NOORDHOEK GROEP TILBURG-WAALWIJK Leharstraat 19-21, Tilburg Tel. 013/4553678 Hl v STAPELBED -ATEN. 2u|DQOSTbv Ringbaan Zuid 301, Tilburg 013-4647676 Off. Service Dealer voor Tilburg e.o. AUTOBEDR. J.PAYMANS BEDRIJFSWEG 2, OISTERWIJK, TEL. 013-5282324 te oren de 1,‘ en matras. sling Koerier 5014 DA Tilburg >en. 90 x 200. Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur teem met 4 informatiec”~~' ventilatie aan 1 luxueuze uit dt Sing rie de 25 n voortaan 16 klej in de 45 ten opzit i zijn twee motor sr 75, name’"'" - depper en de - ter 8-klepper is vervan- - direct elmotor liter met kunnen makkelijk naderhand nog déze kentekenplaten kopen. Sterker nog, ze zullen over énige tijd verplicht worden óp alle auto’s. Hoe het in het jaar 3000 zal vergaan, daar kunnèn we nog slechts naar gissen. Dat het record van dit ÈitsJ jaar wordt overtroffen, lijkt niet kIfJ realistisch... t 0719. Til- ■6230600. .mbachts- Woensel 7R) Delta- ndelstraat Groot display Het interieur bie De Spaanse VW-dochter Seat kan tot de meer actieve merken gerekend worden. Vorig jaar werd het nieuwe gezicht van Seat geïntroduceerd met de huidige Toledo. De Ibiza en Cordoba hebben voor het modeljaar 2000 een gelijkwaardige aan blik gekregen. Alfa Romeo Wouters •BMW Renova Chrysler Chrysler L. op Zand.0416 1 363993 Citroen Bertens Daewoo Auto Braat Tilb. ..013 4680044 Daihatsu Ad v.d. Wouw. Ford P.v.d.Ven •Ford Van Rijn Honda De Graaff013 5802020 •Kia Schapendonk013 I 5331206 Mazda Van Heumen Mercedes Benz Autoparc0416 1361553 Mitsubishi Kluitmans Nissan Denissen Opel Gebr. Vullings. Peugeot Collaris Peugeot Spijkers Goirle013 I 5347771 Renault Van der Boom 013 I 5364011 Rover Bink SeatSaab Zuid Oost Seat Auto Noordhoek..013 14553678 Skoda Subaru Dekkers Suzuki Gijsbers Toyota Autonova Volvo Van Roosmalen ...013 I 5840000 •VW/Audi Auto Bongers013 I 5321411 Advertenties: AdVertentie-afdel De Tilburgse N.S. Plein 14, oui Tel; 013/5368805 Fax 013/5359985 jitgave --- “’-ariër i.s.m. itie Tilburg en srschijnt in geheel Loon op arkel Enschot, BONGERS Tel.: (013) 5321411 12, Tel.: (013) 5283226 NÖf' Alle vier cilinders in 45 hebben en nieuw in van de 400 uit de Rover liter 16-kle" De 1,4 litex 9ER0AG, IDAG& ERDAG pleet nieuwe aanblik. Zo zijn de bekledingsstoffen gewijzigd en hebben de Ibiza en Cordoba niéuwe portierpanelen. Het meest in het oog springt het volledig nieuwe dashboard dat aanzienlijk moderner overkomt. In de middenconsole is vanaf de Stella Plus een groot display aanwezig waarop diverse func- De Aiitomaat is een uit van De Tilburgse Koeri Dealer Associatie Tilbv r<Omstreken, verschijnt i B" .j(Tilburg, Goirle, Riel, Lo B' Zand, l ’denhout, Berke B.' ij Oisterwijk, Moergestel Bc /dl Hilvarenbeek. •ibofl Redactie: i Tony Vos B Tei; 0495/430930 R Postbus 410 - 5000 AK Tilburg t dat zowel consumen ten als zakelijke gebruikers nu zoiets hebben van ‘laat ik maar kopen nu alles nog zo goed gaat.Jvat er na de jaarwisseling 3eurt, kunnen we niet over- zién’. De nieuwe kentekenserie heeft ook weinig effect op de verkopen gehad, vooral omdat de invoering op een onverwacht moment is gebeurt. Ook wordt I er nog een nieuwe typografie I voor de kentekens ingevoerd, i maanmensen die recent een bedienen zich van sequentiële inspuiting en directe ontste- lelijk de 1,8 king. De 2 liter turbodiesel le 2 liter V6. heeft in de 100 pk versie een hogere inspuitdruk, waardoor met name het koppel toenam met 30 Nm tot 240 Nm, terwijl tegelijk het gemiddelde brand stofverbruik is afgenomen. De 1.8 liter motoren zijn te combi neren met een Steptronic, de continu variabele transmissie met handschakelmogelijkheid. Bekledingsstoffen, wielen, stoe len en uitrustingsniveau’s zijn allemaal aangepakt en ver nieuwd. Uiteraard zijn er diver- Onderhoud Reparatie APK Keuringen Schade herstel DAIHATSU 4x4 Specialist AUTO <7.6 Tilburg: Ringbaan Noord 65, Oisterwijk: Sprendlingenstraat 11 Op de komende London Mote Show presenteert Rover de nieuwe 25 en 45. In principe gaat het hier om de bestaand 200 en 400 die met een flink< 75-saus zijn overgoten. Dit is met name aan het vernieuwt front te zien met koplampen door de motorkap aan de bov kant afgeplat worden. De Rover 25 is vooral bedoel: voor de jongere automobilist zich wil onderscheiden van d massa, terwijl Rover met de vooral mikt op de zakelijke koper. Daar is ook de nieuwe motorenlijn op afgestemd. M; ook op het gebied van veiligh en elektronica zijn er elemen uit Rover’s vlaggenschip ovei nomen. Tussen de 35' en 40 p cent van alle onderdelen wer den onder de loep genomen e veranderd. Ook het onderstel kwam aan de beurt, waardoo beide auto’s nu nog meer rijp zier bieden. De onderhoudsir tervallen zijn verlengd, met i zondering van de sportieve Rover 25 WC. verzorgde. Gruau werkt onder verantwoordelijkheid van Renault en uiteraard conform de kwaliteitsnormen van Renault. Het totale laadvolume bedraagt 3,5 kubieke meter als de passagiersstoel is neerge klapt en er mag voor 625 kg aan lading worden meegeno men. De Kangoo Grand Volume is gebaseerd op het RN-uitrus- tingsniveau met standaard cen trale vergrendeling met afstandsbediening, stuurbe krachtiging, bestuurdersairbag en een zij schuifdeur. Er zijn twee motoren voor handen, een 1,4 liter benzine van 75 pk en een 65 pk sterke 1,9 liter diesel. Bij de introductie van de geel kenteken Kangoo wist Renault de volledige concurrentie op achterstand te plaatsen door dit model standaard uit te rusten met een schuifdeur aan de rech ter zijde, waardoor de achter- passagiers veel gemakkelijker voorportierruiten, audio-sys- teem met 4 luidsprekers en een ^display voor audio en aan toe. De meest nieuze uit de serie is de iingo met onder meer een inte- ieurluchtfilter, meegespoten piegels en deurgrepen, passa giersairbag, elektrisch verstel bare en verwarmde buitenspie gels, mistlampen voor, twee extra luidsprekers, automati sche airco, ABS en metaallak. Verder zijn er nog twee sportief getinte uitgaves, de Sport en Cupra. Motorisch is de keuze ongeveer even royaal als voorheen. Het programma begint met de 1,4 liter van 60 pk, een vertrouwde motor die de Ibiza heel behoor lijk laat presteren: een top van 157 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 15,1 seconden. De 1.4 is bijzonder stil en blijkt in ons drukke Nederland voldoende Verkoopcijfers 11 Enkele dagen geleden was in .1 diverse Nederlandse dagbladen teloren dat de consument <1 zoveel vertrouwen heeft in de I ecorfomie dat daardoor dit jaar J zoveèd nieuwe auto’s gekocht worgen. Deze artikelen waren geschreven naar aanleiding van .Til cijfei$ die bekend waren 11I gemaakt door het Centraal Bureau voor de Statistiek i (CB&). Met veel belangstelling nangik hiervan kennis, maar verlihasde me erover dat het I CBS^ich hierbij baseerde op de I verl^ipcijfers over de eerste Zes maanden van dit jaar. Normaal maakt de RAI deze verl^Mipresultaten bekend per perietje van drie maanden. Dat I betont dat nu al de resulta ten Bekend zijn over de eerste negen maanden, maar het CBS loo$ blijkbaar drie maanden op efe feiten achter. Het is ook vreejód dat dezelfde dagbladen l de verkoopcijfers over de eerste zes B&anden begin juli ook al him kolommen wisten te ver- melJen. Maar nu het ‘kopje’ CBS eraan hangt, is het blijk baar belangrijk er nog eens op terugjte komen. Maaiïhet feit blijft dat het op dit moment niët ’op lijkt te kun nen. Er wordt al gesproken óver een nieuwe gouden eeuw. In ieijer geval wordt dit millen- niunwzeer succesvol afgesloten. In de autobranche was ook gerekend met een zogenaamd millennium-effect. De verkopen r e zouden de tweede helft van het J jaar flink inzakken, omdat iedereen straks een auto wil hebben die in het jaar 2000 op ikenteken is gezet. Nu blijkt dat j effecCnog nauwelijks merkbaar. i,. Wellijht ten als z: geb« Groot logo Dat deze auto’s eikaars onder stel delen, betekende tot nu toe dat de Polo, Ibiza/Cordoba en Arosa ook over hetzelfde dashboard beschikten. Met de facelift van zowel de Ibiza en Cordoba als de VW Polo behoort deze gelijkheid tot het verleden. Maar laten we ons eerst eens even op het uiter lijk concentreren. De beide compacte Seat’s hebben een front dat sterk overeenkomt met de Toledo. Dat betekent een in drie segmenten ver deelde grille met in het mid den een haast overdreven groot logo. De koplampen zijn eveneens nieuw en op.dgze onderdelen is ook de vorm van de motorkap aangepast. Bij het geheel hoort haast gewoontegetrouw een nieuwe bumper. Het profiel van de vier verschillende carrosserie- vormen is eigenlijk niet aan getast. Van de zijkant beke- Na de introductie van de Renault Kangoo op zowel geel als grijs kenteken eind 1997 zijn er al zo’n 335.000 stuks van geproduceerd. De mogelijkhe den van deze handige bestelwa gen of praktische personenauto worden nog verder uitgebreid. De Kangoo Grand Volume is met 32,5 centimeter verlengd, waardoor het laadvolume enorm toeneemt. In Frankrijk wordt ook een versie met dub bele cabine geleverd, die echter gezien onze wetgeving voor Nederland niet interessant is. De wielbasis van de auto is het zelfde gebleven, de verlenging vindt aan de achterkant plaats. Het extra plaatwerk wordt vol gens een hightech lijnmethode bevestigd, een techniek die bij voorbeeld ook in de vrachtauto- industrie wordt toegepast. De ombouw gebeurt bij de firma Gruau, die al eerder carrosse- rie-aanpassingen voor Renault kunnen instappen. Vanaf eind dit jaar is deze mogelijkheid afhankelijk van de uitvoering standaard of optie. Het voordeel moet niet alleen gezocht worden in de betere toegankelijkheid, maar ook in het feit dat achterpassagiers bij een zijdelingse aanrijding altijd een deur over hebben om naar buiten te kunnen. Andere novi teiten zijn de 1,9 liter d ingespoten turbodiesel! van 80 pk en een 1,4 Li proactieve automaat. ties kunnen worden weergege ven, waaronder het geïntegreer de audiosysteem en de verwar ming en ventilatie. Het nieuwe instrumentarium is compleet met een toerenteller en een digitale weergave van de bui tentemperatuur. In het stuur wiel is een airbag opgenomen. De uitrusting van de basis Selett-uitvoering bestaat onder meer uit getint glas, stuurbe krachtiging, bekerhouder, start- onderbreker en verstelbare gor dels voorin. Aan de buitenkant is de basisversie al voorzien van meegespoten bumpers, een dakantenne en een kleine ach terspoiler met derde remlicht. Een stapje hoger staat de Stella met centrale vergrendeling met afstandsbediening, hoofdsteu nen achter, volledige wieldop pen en verlichting in de baga geruimte. De Stella Plus voegt daar nog elektrisch bediende De drie- en vijfdeurs Ibiza en de Cordoba sedan (2- en 4- deurs) en Vario (stationwa gon) behoren bij Seat tot de zogenaamde core-business. Technisch vormen ze één familie met onder meer de VW Polo en Lupo, de Seat Arosa en de binnenkort te verwachten Skoda Fabia. ken tonen de twee Ibiza’s en Cordoba’s uitermate vertrouwd. Wel is er sprake van een aantal nieuwe wielen en wieldoppen. De achterkant is weer wat grondiger aangepakt. Hier zijn het met name de achterlichten en de bumper die een ander voorkomen hebben gekregen. Het is in eerste instantie wel licht een beetje wennen, de relatief grote, heldere lichtunits die gedeetelijk op de schermen en voor het andere deel op de kofferklep zijn gemonteerd. Maar over het geheel genomen zien de auto’s er een stuk moderner uit. Een uitzondering vormt hier de Cordoba Vario. Deze auto is van recenter datum en de achterlichten zijn hier niet gewijzigd. Wie de gegevens van beide generaties naast elkaar legt, zal merken dat de nieuwe varianten een paar centimeter langer zijn, maar dat verschil is volledig toe te schrijven aan de nieuwe bumpers. De carrosseriestructuur is niet ongemoeid gelaten. Met name de omlijsting van de voorportie- ren is versterkt, zoals de dor pels en de A- en B-stijlen. Dit is nodig omdat de Ibiza en Cordoba afhankelijk van de uit voering geleverd worden met zij-airbags en deze voorziening stelt zijn extra eisen aan de stijfheid van de koets. Verder is in het dak een extra dwarsver binding aangebracht en zijn verschillende plaatwerkdelen dikker uitgevoerd. Dit heeft niet alleen tot resultaat dat de auto’s steviger geworden zijn, maar dat ook het geluidsniveau in het interieur is terugge bracht. Er treden simpelweg minder hinderlijke trillingen vlot met het verkeer mee te komen. Daarboven vinden we de 1,6 liter van 75 pk en een 100 pk versie met viertraps automaat. Dieselrijders kun nen uit drie mogelijkheden kiezen. De bekende 1,9 liter met directe inspuiting is er zonder of met turbo, terwijl de TDI kan worden verkregen met een vermogen van 90 en 110 pk. We reden de 90 pk TDI in de Cordoba Vario, een bijzonder krachtige machine, die mede door het compacte formaat van deze modelserie behoorlijk vlot voor de dag komt. De 100 km/u wordt in 12,9 seconden behaald en er is een top mogelijk van 176 'u. De 110 pk brengt het 190 km/u en sprint in pre cies 11 seconden naar de 100 gen door een 16-klepper van 84 pk, terwijl de bestaande 103 pk variant op het programma

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 15