Cl V II V c< ra HONDA DEKKERS Noodkreet vanuit de autobranche! Nieuwe editie Onschatbare Klassieker Soms ben je maar wat blij ais je evt AUTOMOBIELBEDRIJF KORVELSEWEG 99, TILBURG - TEL. 013-5355575 Autotechnici gevraagd Challenge- uitvoering Speciale Nissan Mi era in DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 30 september 1999 pagina 8 DE TILBURG u v t e c - m o t o r unieke c variabele kleppen technologie I eve rt zowel zuinigheid hoog vermogen. First man, then machine. a v en de Op dit moment kampt de autobran che met een groot personeelstekort en dat zal de komende tijd alleen maar erger worden. Met name in de werk plaats is de personele bezetting maar moeilijk rond te krijgen. In het voor traject van de diverse autotechnische scholen probeert men zoveel mogelijk jonge mensen voor het ‘autovak’ te interesseren. 1 AUTOMOBIELBEDRIJF DE GRAAFF TILBURG B.V. Goirkestraat 144a, Tilburg 013 - 543 07 00 AUTO-OISTERWIJK B.V. Sprendlingenstraat 27, 'Oisterwijk 013 - 52 159 59 Legacy Sedan AWO 43.995.- faebeetó Legacy 2.5 GX Touring Wagon AW£> 63.995,- idingen, vei chniek, hel als Is vaker niet ioorstro- door ig ook op ver- Autotechniek in i opleidingen voor nam. Bertens: “D' instroom van leer 'C in opzichte van deze hier- natuurlijk wel gro Maar oT ig.V inst ftfdWB "Trekauto uan het Jaar 1999' y Touring Wagon AWD f 45.9B5, O SUBARU BETAALBARE EXCLUSIVITBIT, INCLUSIEF AWO-TECHNIEK Subaru Nederland. Postbus 277. >450 AG Aalsmeer, telefoon (6297): 530196, wTitiv.subartf.nl Alte genoemde prijren inclusief BTW ZBPM, exrfusirf kmten rijklaar maken en verwijderingsbijdrage. Wijzigingen voorbebondca geheel zou moeten strijden voor een imagoverbetering en grote re instroom van leerlingen. Daarom praat ik ook absoluut niet alleen vanuit het ROC Den Bosch. De BOVAG is 1__. bij eigenlijk geen partner, omdat het de organisatie is van de werkgevers. Belangrijker is dat bedrijven bij het aannemen van een monteur, maar ook voor de bestaande krachten, een car- rièrepad uitstippelen. Tegenwoordig willen jonge men sen graag een toekomstperspec tief hebben. Wordt ze dat niet geboden, dan zijn ze bij het minste of geringste weg omdat er toch voldoende vraag naar monteurs is. In de bedrijfswa- le salariëring wat ook bittere toestroom 1 hier nog iter -plus voor men- ui «e autobranche -laar die zich lucii uciwamen. Hier een instroom van re mensen.” de problemen op het lat het vak van lonteur bij de jeugd niet air meer is. Vroeger was je iü als je met 18 of 19 jaar i auto kon rijden, want dat zat vaak aan het vak vast. Nu is de auto gewoon geworden. Gelukkig is het ‘vuile-handen- imago’ van enkele jaren geleden wel verdwenen, maar het conti nu bijscholen schrikt af. Bovendien zien we steeds dat als leerlingen later i naar hun zin kunnen d< men, ze afhaken, maar i hun brede opleiding Impreta Sedan AWD f 31 99S.- ATgebeeld Impreza Sedan F Turbo AWD 53.995,-* Vuile-handen-imago De autotechnische opleidi* vroeger de MTS autotechi. worden zowel in volle tijd deeltijd gegeven. De studenten lopen stage of werken in deel tijd bij autobedrijven die een van de vaste medewerkers heb ben, aangesteld als leermeester. Alle opleidingen zijn opgebo""'J uit zogenaamde deelkwalif ties. De meest complete opk ding duurt 4 jaar en omvat deelvakken, alle andere oplei dingen hebben er minder. Wie een autotechnische opleiding aan het ROC wil gaan volgen heeft minimaal een MAVO voor opleiding nodig met wis- en natuurkunde. Wie kiest voor een deeltijdoplei ding kan toch op een hoog niveau komen. Deze leerlingen gaan op zaterdag van 8.00 tot 13.00 uur naar school of volgen de lessen °P twee avonden door rge- de week. Daardoor wordt een >plei- volledige werkweek mogelijk. r tot Sjef Bertens: “De meeste leer lingen die met de volledige opleiding klaar zijn, vallen in de leeftijdscategorie tussen 21 en 28 jaar. We hebben echter ook een zogenaamde 21-plus cursus op zaterdag, v sen die reeds in de ai werkzaam zijn, me ■*erder willen bekv nebben we t wat oudere “Een van <L x ogenblik is de automonteur populair m"»’ dé man als igebouwd al een 'ifica- plei- t 12 Een speciale uitgave van de Nissan Micra wordt vernoemd naar de al jaren succesvolle Nissan Micra Challenge rally- wagens. Deze burgeruitvoering is gebaseerd op de 1.0 Si en de 1.3 SRi. Voor een geringe meer prijs van slechts £200,= krijgen deze auto sportieve vijfspaaks lichtmetalen velgen, een grote dakspoiler, sportstoelen en een stuurwiel en pookknop die met schillende plaatsen inzetbaar zijn. Het is jammer dat er een flinke terugloop in het aantal studenten valt te constateren, terwijl juist de branche om meer mensen vraagt. Een voor deel van dit tekort is voor stu denten dat ze op het ogenblik als breed opgeleide MTS-er snel kunnen doorstromen in de rich ting die ze zelf willen en hier mee tot een behoorlijk hoog niveau kunnen komen.” De tiende editie van de klassie- kerbijbel de “Onschatbare Klassieker” ligt weer in de win kel. Net als vorig jaar is het boekwerk in twee delen uitge voerd. Maar liefst 4200 auto’s staan erin beschreven en wor den aan de hand van een foto getoond en dat komt neer op een toename met 400 auto’s ten opzichte van de 1999-editie. De Maatschappelijke positie De mogelijkheden met een autotechnische opleiding aan ‘t ROC zijn zeer uitgebreid. We noemen een paar kwalificaties: assistent autotechnicus, verko per tankstation, caravanherstel- ler, voertuiginterieurbouwer, assemblagetechnicus, autode- montagetechnicus, carroserie- bouwer, autospuiter, verkoper, praktijkinstructeur, werkplaats manager, diagnosetechnicus en zelfs commercieel bedrijfsleider. Volgens Sjef Bertens is niet alleen nodig dat het imago van autotechnicus wordt verbeterd, maar dat ook de beloning wordt aangepast. Hierdoor wordt een betere maatschappelijke positie van de monteur verkregen die im in de toekomst weer ende instroom van “stroom van de autobran- n die beter op smd. Apeldoorn de r z’n rekening “De totale leerlingen is teh 2“b oude situatie jk wel groter geworden, op het ogenblik loopt het terug. Waren we gewend aan een instroom van 60 tot 70 volle tijd leerlingen per jaar, dan zijn het er nu maar 30 tot 40. De uitstroom bedroeg maar zo’n 26 personen per jaar, waarvan er 17 naar de branche doorstro- men en de rest naar een hogere opleiding gaat of het leger. We moeten er daarom nu hard aan werken dat het uitstroomper- centage veel hoger wordt uiter aard ook in het belang van de school. Overigens wil dit niet zeggen dat afvallers voor de branche verloren gaan. Ze stap pen vaak over naar de deeltijd opleidingen of kiezen voor een kortere volle tijd opleiding.” prijs is met f.32,50 echter het zelfde gebleven en dat betekent meer informatie voor hetzelfde geld. Door aan de vormgeving te sleutelen zijn de foto’s en tekst aantrekkelijker weergegeven. In totaal worden 160 verschil lende merken genoemd. Het boek is verkrijgbaar in kiosk en boekwinkel. gensector is de beter, maar dat is noodzaak omdat de t van nieuwe mensen lager ligt.” Het vak van monteur is de laat ste tien tot vijftien jaar duide lijk veranderd stelt Bertens: “Er is een flinke verschuiving geweest richting elektronica. Men moet tegenwoordig snel diagnose kunnen stellen en als -“eur ook rechtstreeks met uc klant kunnen communice- ~n.” ï»ie nu de volledige opleiding afmaakt is autotechnicus, vroe ger tweede monteur. Via een deeltijdopleiding kan men eer ste autotechnicus worden. De ROC’s werken behoorlijk regio naal en concurreren nauwelijks met elkaar. Wel kan er een ver schil zijn in het pallet opleidin gen dat wordt aangeboden. Ieder ROC maakt zijn eigen opleidings- en examenregle ment, maar uiteraard aan de hand van vastgestelde eindnor- nodig is om men. In totaal zijn er 15 ROC’s een voldoer in het land die opleidingen in leerlingen en uitsta de autotechniek geven. En dan technici richting de te bedenken dat zo’n tien jaar che te verkrijgen d geleden alleen de MTS elkaar is afgestem. leer zijn overtrokken. De 16- kleps motoren staan garant voor vlotte prestaties bij een bescheiden brandstofverbruik. Er kan uit zes opvallende kleu ren worden gekozen: rood, geel, blauw metallic, donkerblauw metallic, zilver metallic en zwart. De driedeurs 1.0 Challenge kost £24.445,= 1.3-versie moet £25.195,= opbrengen. Carrièrepad Bekijken we even wat cijfers. Het ROC in Den Bosch heeft zo’n 900 studenten voertuig techniek, waarvan 200 de volle tijd opleiding volgen. Dit is ove rigens inclusief tweewielers. De grootste groep volgt de oplei ding tot Autotechnicus, maar men kan ook kiezen voor schademonteur of autospuiter. In totaal zijn er zo’n vijftig docenten bij de afdeling metaal- en werktuigbouw. Er zijn nog mogelijkheden om je als leer ling te bekwamen in de land bouwtechniek, maar de instroom hiervan is zeer gering. Sjef Bertens: “Het is zo jammer montei dat ieder bedrijf voor zichzelf klar probeert te knokken, terwijl ren men vanuit de autobranche als Wie SUB BIJ ONS ZIJN DE FEESTDAGEN BEGD Tijdens onze Najaarsshow vieren wij dat Subaru zich al geruime tijd in een ongekende populariteit mag verheugen, dus hoogste tijd om iets terug te doen. Wij hebben het complete Subaru-programma in onze showroom, van de razend zuinige Vivio tot de chique Legacy AWD, want Subaru biedt voor elk wat wils. Voor wintersporters de standaard AH Wheel Drive op praktisch alle modellen, voor caravanners de Trekauto’s van het jaar, voor de zakenman de exclusieve Legacy AWD en voor “all-rounders” de alles overtreffende Forester AWD. Liefhebbers van het snellere werk kunnen zich laten overtuigen door de adembenemende Impreza GT Turbo AWD en de Forester S-Turbo AWD. In alle gevallen kunnen wij u verrassen met interessante (inruil)prijzen en uitstekende financicri We spreken met Sjef Bertens, coördinator autotechniek van het Regionaal Opleidingscentrum (ROC) in Den Bosch. Er zijn in de meeste grote Brabantse steden verg~ lijkbare ROC’s waar men opk dingen verzorgd van kapster autodemonteur. De ROC’s in Tilburg, Breda en Eindhoven vertellen in principe hetzelfde verhaal, er zit alleen af en toe wat verschil in de diverse spe cialisaties. EN PER TYPE VERSCHILLEN ALLE VERMELDE PRIJZEN ZIJN INCLUSIEF BTW EN BPM. VANAF'-PRIJZEN ZIJN EXCLUSIEF KOSTEN RIJKLAAR MAKEN, VERWIJDERINGSBIJDRAGE EN KOSTEN KE LEASEPRIJS EXCL BTW, FULL-OPERATIONAL LEASE. 4? MAANDEN. 20 000 KM PER JAAR, WIJZIGINGEN VOORBEHOUDEN. «we:...™

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 36