Cl
V
II
V
c<
ra
HONDA
DEKKERS
Noodkreet vanuit de autobranche!
Nieuwe editie
Onschatbare
Klassieker
Soms ben je maar wat blij ais je evt
AUTOMOBIELBEDRIJF
KORVELSEWEG 99, TILBURG - TEL. 013-5355575
Autotechnici gevraagd
Challenge-
uitvoering
Speciale Nissan
Mi era in
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 30 september 1999 pagina 8
DE TILBURG
u
v t e c - m o t o r
unieke
c
variabele
kleppen
technologie
I eve rt
zowel
zuinigheid
hoog
vermogen.
First man, then machine.
a
v
en de
Op dit moment kampt de autobran
che met een groot personeelstekort en
dat zal de komende tijd alleen maar
erger worden. Met name in de werk
plaats is de personele bezetting maar
moeilijk rond te krijgen. In het voor
traject van de diverse autotechnische
scholen probeert men zoveel mogelijk
jonge mensen voor het ‘autovak’ te
interesseren.
1
AUTOMOBIELBEDRIJF DE GRAAFF TILBURG B.V.
Goirkestraat 144a, Tilburg
013 - 543 07 00
AUTO-OISTERWIJK B.V.
Sprendlingenstraat 27, 'Oisterwijk
013 - 52 159 59
Legacy Sedan AWO 43.995.-
faebeetó Legacy 2.5 GX Touring
Wagon AW£> 63.995,-
idingen, vei
chniek, hel
als
Is vaker
niet
ioorstro-
door
ig ook op ver-
Autotechniek in i
opleidingen voor
nam. Bertens: “D'
instroom van leer
'C in opzichte van deze
hier- natuurlijk wel gro
Maar oT
ig.V
inst
ftfdWB "Trekauto uan
het Jaar 1999'
y Touring Wagon
AWD f 45.9B5,
O SUBARU
BETAALBARE EXCLUSIVITBIT, INCLUSIEF AWO-TECHNIEK
Subaru Nederland. Postbus 277. >450 AG Aalsmeer, telefoon (6297): 530196, wTitiv.subartf.nl
Alte genoemde prijren inclusief BTW ZBPM, exrfusirf kmten rijklaar maken en verwijderingsbijdrage. Wijzigingen voorbebondca
geheel zou moeten strijden voor
een imagoverbetering en grote
re instroom van leerlingen.
Daarom praat ik ook absoluut
niet alleen vanuit het ROC
Den Bosch. De BOVAG is 1__.
bij eigenlijk geen partner,
omdat het de organisatie is van
de werkgevers. Belangrijker is
dat bedrijven bij het aannemen
van een monteur, maar ook voor
de bestaande krachten, een car-
rièrepad uitstippelen.
Tegenwoordig willen jonge men
sen graag een toekomstperspec
tief hebben. Wordt ze dat niet
geboden, dan zijn ze bij het
minste of geringste weg omdat
er toch voldoende vraag naar
monteurs is. In de bedrijfswa-
le salariëring wat
ook bittere
toestroom
1 hier nog
iter
-plus
voor men-
ui «e autobranche
-laar die zich
lucii uciwamen. Hier
een instroom van
re mensen.”
de problemen op het
lat het vak van
lonteur bij de jeugd niet
air meer is. Vroeger was je
iü als je met 18 of 19 jaar
i auto kon rijden, want dat
zat vaak aan het vak vast. Nu
is de auto gewoon geworden.
Gelukkig is het ‘vuile-handen-
imago’ van enkele jaren geleden
wel verdwenen, maar het conti
nu bijscholen schrikt af.
Bovendien zien we steeds
dat als leerlingen later i
naar hun zin kunnen d<
men, ze afhaken, maar i
hun brede opleiding
Impreta Sedan AWD
f 31 99S.-
ATgebeeld Impreza Sedan
F Turbo AWD 53.995,-*
Vuile-handen-imago
De autotechnische opleidi*
vroeger de MTS autotechi.
worden zowel in volle tijd
deeltijd gegeven. De studenten
lopen stage of werken in deel
tijd bij autobedrijven die een
van de vaste medewerkers heb
ben, aangesteld als leermeester.
Alle opleidingen zijn opgebo""'J
uit zogenaamde deelkwalif
ties. De meest complete opk
ding duurt 4 jaar en omvat
deelvakken, alle andere oplei
dingen hebben er minder. Wie
een autotechnische opleiding
aan het ROC wil gaan volgen
heeft minimaal een MAVO voor
opleiding nodig met wis- en
natuurkunde.
Wie kiest voor een deeltijdoplei
ding kan toch op een hoog
niveau komen. Deze leerlingen
gaan op zaterdag van 8.00 tot
13.00 uur naar school of volgen
de lessen °P twee avonden door
rge- de week. Daardoor wordt een
>plei- volledige werkweek mogelijk.
r tot Sjef Bertens: “De meeste leer
lingen die met de volledige
opleiding klaar zijn, vallen in
de leeftijdscategorie tussen 21
en 28 jaar. We hebben echter
ook een zogenaamde 21-plus
cursus op zaterdag, v
sen die reeds in de ai
werkzaam zijn, me
■*erder willen bekv
nebben we t
wat oudere
“Een van <L x
ogenblik is de
automonteur
populair m"»’
dé man als
igebouwd al een
'ifica-
plei-
t 12
Een speciale uitgave van de
Nissan Micra wordt vernoemd
naar de al jaren succesvolle
Nissan Micra Challenge rally-
wagens. Deze burgeruitvoering
is gebaseerd op de 1.0 Si en de
1.3 SRi. Voor een geringe meer
prijs van slechts £200,= krijgen
deze auto sportieve vijfspaaks
lichtmetalen velgen, een grote
dakspoiler, sportstoelen en een
stuurwiel en pookknop die met
schillende plaatsen inzetbaar
zijn. Het is jammer dat er een
flinke terugloop in het aantal
studenten valt te constateren,
terwijl juist de branche om
meer mensen vraagt. Een voor
deel van dit tekort is voor stu
denten dat ze op het ogenblik
als breed opgeleide MTS-er snel
kunnen doorstromen in de rich
ting die ze zelf willen en hier
mee tot een behoorlijk hoog
niveau kunnen komen.”
De tiende editie van de klassie-
kerbijbel de “Onschatbare
Klassieker” ligt weer in de win
kel. Net als vorig jaar is het
boekwerk in twee delen uitge
voerd. Maar liefst 4200 auto’s
staan erin beschreven en wor
den aan de hand van een foto
getoond en dat komt neer op
een toename met 400 auto’s ten
opzichte van de 1999-editie. De
Maatschappelijke positie
De mogelijkheden met een
autotechnische opleiding aan ‘t
ROC zijn zeer uitgebreid. We
noemen een paar kwalificaties:
assistent autotechnicus, verko
per tankstation, caravanherstel-
ler, voertuiginterieurbouwer,
assemblagetechnicus, autode-
montagetechnicus, carroserie-
bouwer, autospuiter, verkoper,
praktijkinstructeur, werkplaats
manager, diagnosetechnicus en
zelfs commercieel bedrijfsleider.
Volgens Sjef Bertens is niet
alleen nodig dat het imago van
autotechnicus wordt verbeterd,
maar dat ook de beloning wordt
aangepast. Hierdoor wordt een
betere maatschappelijke positie
van de monteur verkregen die
im in de toekomst weer
ende instroom van
“stroom van
de autobran-
n die beter op
smd.
Apeldoorn de
r z’n rekening
“De totale
leerlingen is teh
2“b oude situatie
jk wel groter geworden,
op het ogenblik loopt het
terug. Waren we gewend aan
een instroom van 60 tot 70 volle
tijd leerlingen per jaar, dan zijn
het er nu maar 30 tot 40. De
uitstroom bedroeg maar zo’n 26
personen per jaar, waarvan er
17 naar de branche doorstro-
men en de rest naar een hogere
opleiding gaat of het leger. We
moeten er daarom nu hard aan
werken dat het uitstroomper-
centage veel hoger wordt uiter
aard ook in het belang van de
school. Overigens wil dit niet
zeggen dat afvallers voor de
branche verloren gaan. Ze stap
pen vaak over naar de deeltijd
opleidingen of kiezen voor een
kortere volle tijd opleiding.”
prijs is met f.32,50 echter het
zelfde gebleven en dat betekent
meer informatie voor hetzelfde
geld.
Door aan de vormgeving te
sleutelen zijn de foto’s en tekst
aantrekkelijker weergegeven.
In totaal worden 160 verschil
lende merken genoemd. Het
boek is verkrijgbaar in kiosk en
boekwinkel.
gensector is de
beter, maar dat is
noodzaak omdat de t
van nieuwe mensen
lager ligt.”
Het vak van monteur is de laat
ste tien tot vijftien jaar duide
lijk veranderd stelt Bertens: “Er
is een flinke verschuiving
geweest richting elektronica.
Men moet tegenwoordig snel
diagnose kunnen stellen en als
-“eur ook rechtstreeks met
uc klant kunnen communice-
~n.”
ï»ie nu de volledige opleiding
afmaakt is autotechnicus, vroe
ger tweede monteur. Via een
deeltijdopleiding kan men eer
ste autotechnicus worden. De
ROC’s werken behoorlijk regio
naal en concurreren nauwelijks
met elkaar. Wel kan er een ver
schil zijn in het pallet opleidin
gen dat wordt aangeboden.
Ieder ROC maakt zijn eigen
opleidings- en examenregle
ment, maar uiteraard aan de
hand van vastgestelde eindnor- nodig is om
men. In totaal zijn er 15 ROC’s een voldoer
in het land die opleidingen in leerlingen en uitsta
de autotechniek geven. En dan technici richting de
te bedenken dat zo’n tien jaar che te verkrijgen d
geleden alleen de MTS elkaar is afgestem.
leer zijn overtrokken. De 16-
kleps motoren staan garant
voor vlotte prestaties bij een
bescheiden brandstofverbruik.
Er kan uit zes opvallende kleu
ren worden gekozen: rood, geel,
blauw metallic, donkerblauw
metallic, zilver metallic en
zwart. De driedeurs 1.0
Challenge kost £24.445,=
1.3-versie moet £25.195,=
opbrengen.
Carrièrepad
Bekijken we even wat cijfers.
Het ROC in Den Bosch heeft
zo’n 900 studenten voertuig
techniek, waarvan 200 de volle
tijd opleiding volgen. Dit is ove
rigens inclusief tweewielers. De
grootste groep volgt de oplei
ding tot Autotechnicus, maar
men kan ook kiezen voor
schademonteur of autospuiter.
In totaal zijn er zo’n vijftig
docenten bij de afdeling metaal-
en werktuigbouw. Er zijn nog
mogelijkheden om je als leer
ling te bekwamen in de land
bouwtechniek, maar de
instroom hiervan is zeer gering.
Sjef Bertens: “Het is zo jammer montei
dat ieder bedrijf voor zichzelf klar
probeert te knokken, terwijl ren
men vanuit de autobranche als Wie
SUB
BIJ ONS ZIJN DE FEESTDAGEN BEGD
Tijdens onze Najaarsshow vieren wij dat Subaru zich al geruime tijd in een ongekende
populariteit mag verheugen, dus hoogste tijd om iets terug te doen. Wij hebben het complete
Subaru-programma in onze showroom, van de razend zuinige Vivio tot de chique Legacy
AWD, want Subaru biedt voor elk wat wils.
Voor wintersporters de standaard AH Wheel Drive op praktisch alle modellen, voor caravanners
de Trekauto’s van het jaar, voor de zakenman de exclusieve Legacy AWD en voor “all-rounders”
de alles overtreffende Forester AWD. Liefhebbers van het snellere werk kunnen zich laten
overtuigen door de adembenemende Impreza GT Turbo AWD en de Forester S-Turbo AWD.
In alle gevallen kunnen wij u verrassen met interessante
(inruil)prijzen en uitstekende financicri
We spreken met Sjef Bertens,
coördinator autotechniek van
het Regionaal
Opleidingscentrum (ROC) in
Den Bosch. Er zijn in de meeste
grote Brabantse steden verg~
lijkbare ROC’s waar men opk
dingen verzorgd van kapster
autodemonteur. De ROC’s in
Tilburg, Breda en Eindhoven
vertellen in principe hetzelfde
verhaal, er zit alleen af en toe
wat verschil in de diverse spe
cialisaties.
EN PER TYPE VERSCHILLEN ALLE VERMELDE PRIJZEN ZIJN INCLUSIEF BTW EN BPM. VANAF'-PRIJZEN ZIJN EXCLUSIEF KOSTEN RIJKLAAR MAKEN, VERWIJDERINGSBIJDRAGE EN KOSTEN KE
LEASEPRIJS EXCL BTW, FULL-OPERATIONAL LEASE. 4? MAANDEN. 20 000 KM PER JAAR, WIJZIGINGEN VOORBEHOUDEN.
«we:...™