G mimi lam l/l it fo Zwarte Kia Shuma Ebony Daihatsu Move Compacte MPV van Opel, de Agila aj CVT van Opel n/ir 1 w ze Autobedrijf Ad v.d. Wouw Primeur! S3 DAIHATSU 70-DJ-DN 1999 pagina 28 I Jaargang 11 nr 37 Donderdag 30 september 1999 Oplage 104.000 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato pag. 3 Deze week Autotest Mazda B-2500 Cab Plus 4x4 DEALERS Postorder Het Japanse merk Daihatsu was de eerste die ..013 I 5430022 .013 1 5422133 .013 5423030 .0416 1 363412 ..013 I 5943943 .013 5053944 .013 I 5802020 .013 I 5331206 Tildrempel .013 I 5443330 .013 14683911 .013 14680468 ..013 14634355 Spoorbreedte .013 5420143 .013 14647676 ..013 I 5363924 .013 1 5355575 ..013 I 5355655 ...013 I 5351035 de Nu bij ons in de showroom ?n, Tony Vos OCCASIONS KIJKEN? iaksj trappen e.d. Bergoss, ïrtere etc. Move staat vanaf 7 oktober bij de dealer in slechts één behoorlijk complete uitvoering. maar staat ook weer voorop bij het uitbrengen van een vernieuwde variant die veel beter aan- Auto Bongers heeft meer, geeft meer... Bedrijven kunnen hun eigen naam, merknamen of produkt- narnen op verschillende manie ren goed laten vastleggen, zodat niemand anders ze gaat gebrui ken. Gebeurt dat wel, dan kun nen er sancties worden opgelegd met financieel soms verstrek kende gevolgen. Er zijn diverse processen bekend van bijvoor beeld algemene garagebedrijven die zich specialist noemen van een bepaald merk en in hun belettering en communicatie doen voorkomen dat ze bijna gelijk zijn aan een officiële dealer. Geen wonder dat impor teurs en fabrikanten zich hier mee volledig tegen de haren in gestreken voelen. Er zijn altijd wel heldere gees ten die weer iets nieuws beden ken. Zo hebben vele Nederlanders recent een brief gekregen van een postorderbe drijf dat zich Postina International noemt. Weer zo’n bekende mailing, die bij mij meteen de prullenbak in ver dwijnt. Er worden gouden ber gen beloofd en in het betreffende epos wordt de lezer uitgenodigd zich bij Nissan-dealer Autobedrijf Palant te melden om een splinternieuwe Micra ter waarde van f,19.995,= op te gaan halen. Nou, zegt u zelf, als u zo’n aanbod in de bus krijgt, rijdt u meteen naar Palant. Het vervelende is alleen dat Autobedrijf Palant als Nissan- dealer in het hele land niet bekend is. Nissan Motor Nederland heeft nog nooit van Autobedrijf Palant gehoord. Nu blijkt overigens dat soortgelijke mailings ook in andere Europese landen zijn verstuurd. Ook daarbij werden consumen ten uitgenodigd hun nieuwe Micra bij een niet-bestaande Nissan-dealer op te komen halen. Maar al dit soort acties kennen de beruchte kleine lettertjes. Wie goed leest kan eruit opmaken dat men eerst een testbestelling bij het postorderbedrijf moet doen en dat men dan nog even de gewenste kleur van de auto mag aankruisen, terwijl de fraai blinkende vierwieler vol gens de wervende tekst al bij de dealer klaar zou staan. In de mailing is een brief opgenomen van Autobedrijf Palant met keu rig een Nissan-logo, zodat de niets vermoedende consument er niet beide benen intrapt. Bovendien heeft geen enkele Nissan-dealer in ons land een nieuwe Micra in de showroom voor het genoemde bedrag, of heeft Postina er zelf al de over eengekomen aankoopkorting af getrokken. Dus, beste mensen, als u weer zo’n kleurrijke mai ling krijgt waarin gouden ber gen beloofd worden, bedenk dan dat de prullenbak de beste plaats ervoor is... Italiaanse pennenstreek Alfa Romeo Wouters BMW S DAIHATSU Officieel Daihatsu-dealer voor Tilburg e.o. Loon op Zand, Kloosterstraat 20, tel. 0416-363412 SeatSaab Zuid Oost •Seat Auto Noordhoek.,013 14553678 Skoda Subaru Dekkers Suzuki Gijsbers Toyota Autonova Volvo Van Roosmalen ...013 I 5840000 VWI Audi Auto Bongers013 1 5321411 De nieuwe Mazda Premacy... De middenklasse Kia Shuma is aan de buitenkant vooral her kenbaar aan de dubbele ronde koplampen, die ‘m een eigen gezicht geven. ütgave ïrier i.s.m. aurg en it in geheel Enschot, Nijmegen Oss Tiel 's-Hertogenbosch Tilburg Oisterwijk Amazing Mazda. Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Off. Service Dealer voor Tilburg e.o. AUTOBEDR. J.PAYMANS BEDRIJFSWEG 2, OISTERWIJK, TEL. 013-5282324 De auto staat op gasgevulde schokdempers. De motor is opvallend stil en dat komt door een schutbord dat uit zeven lagen is opgebouwd. BONGERS Tel.: (013) 5321411 12, Tel.: (013) 5283226 '«V Redactie: Tony Vos Tel. 0495/430930 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg iterieur is an zijn aden een Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 De Automaat is een uit van De Tilburgse Koen Dealer Associatie Tilbu Omstreken, verschijnt Tilburg, Goirle, Riel, Loon Zand, Udenhout, Berkel E. Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. Onderhoud Reparatie APK Keuringen Schade herstel DAIHATSU 4x4 Specialist Een speciale uitvoering van de Kia Shuma is genoemd naar de exclusieve Afrikaanse gitzwarte houtsoort Ebony. Uiteraard is lichtmetalen wielen, een dak spoiler, speciale matten, naam- badges en sierlijke dorpelbe- schermlijsten. De 4 cilinder 1,5 liter motor levert een vermogen van 89 pk, goed voor vlotte prestaties. deze uitgave van de vijfdeurs Shuma gitzwart gespoten. Voor f.30.995,= is deze chique auto compleet met 14 inch AUTO Tilburg: Ringbaan Noord 65, Oisterwijk: Sprendlingenstraat 11 deuren automatisch ontgrendeld, gaat de binnenverlichting aan en worden de alarmlichten automa tisch in werking gezet. De nieuwe Daihatsu Move staat op hetzelfde onderstel als de recent vernieuwde Cuore. Het ontwerp komt van de Italiaan Giorgetto Giugiaro van Ital Design. Dat hij daarbij nadruk kelijk de opdracht van Daihatsu kreeg de uitstraling van de eer ste Move te behouden, blijkt uit het eindresultaat. De auto komt direct grotere over en heeft meer afgeronde hoeken. De 3,41 meter lange en 1,47 meter brede Move heeft zes zijruiten en een flinke voor- en achterruit, waardoor men over het zicht rondom niet te klagen heeft. De auto wordt geleverd met 13 inch wielen voorzien van 155/65 SR 13 ban den. De flinke grille wordt Dat de Daihatsu Move in zowel de lengte als de breedte flink is gegroeid, ligt overigens niet aan eventueel betere verkoopresulta ten in Europa. Dit soort compac te Japanse auto’s danken hun afmetingen aan de lokale wetge ver en op het moment dat de lengte en breedte naar boven worden bijgesteld, groeien auto’s als de Cuore, Vivio en Alto. klepper van 75 pk. Door het bescheiden gewicht van zo’n 900 kg presteren deze motoren uit stekend en zijn daarnaast opval lend zuinig. Opel levert de Agila met een garantie van 12 jaar op de carrosserie. De carrosserie kenmerkt zich door hoge kop lampen en de bekende Opel-gril- le. De achterbank kan in twee gelijke delen worden neergeklapt tot een vlakke laadvloer. De wiel ophanging bestaat uit de McPherson-constructie voor en een torsie-as achter. Standaard is de elektrische stuurbekrachti- Dat de Move staat niet alleen op hetzelfde onderstel als de Cuore, maar komt ook motorisch hiermee overeen. De krachtbron is een 3 cilinder 1 liter met 12 kleppen. Deze techniek werd door Daihatsu voor het eerst geïntroduceerd in de Sirion. Deze moderne motor levert een keurig vermogen van 55 pk bij 5200 tr/min en een koppel van 88 Nm bij 3600 tr/min. De Move heeft met 790 kg een bescheiden gewicht en weet daardoor netjes te preste ren. Er kan een topsnelheid wor den behaald van 140 km/u en in 15 seconden wordt het sprintje van 0 tot 100 km/u afgewerkt. In plaats van een handgeschakelde vijfbak kan ook een drietraps automaat worden besteld die dezelfde top snelheid kent en in 17,7 seconden de 100 km/u op de teller heeft staan. Afhankelijk van de gekozen versnellingsbak varieert het gemiddelde verbruik van 1 op 14,5 ging, ook al bekend van de Corsa. Dubbele airbags, gordel spanners en verstevigingsbalk in de portieren zijn standaard. De pedalen klappen bij een fro tale aanrijding weg, waardoor kans op letsel aan voeten en onderbenen wordt verminderd Achterin zijn Opel Fix bevesti gingspunten aangebracht voor veilige vergrendeling van kind zitjes. Opel gaat de Agila bouwen in Poolse Gliwice, een ultra-efficiu te fabriek die in het najaar van 1998 in gebruik genomen is. worden bediend met twee schuit en draaiknoppen. Dat de Move in een behoorlijk complete uitgave wordt geleverd, blijkt onder meer uit de standaard 12 volt aanslui ting achterin, bekerhouders, cen trale vergrendeling, dashboard kastje met klep, opbergvakken in de portieren, stuurbekrachtiging, vier elektrisch bediende portierrui ten en een binnenverlichting met vertraagde uitschakeling. Op het gebied van veiligheid is er ook het nodige gebeurt. Zo wordt de Move voortaan standaard gele verd met een airbag voor de bestuurder en passagier. De gor dels voorin hebben spanners met krachtbegrenzers. Achterin vinden we twee normale driepuntsgordels. Het derde remlicht is hoog tegen de achterruit gemonteerd en de startblokkering werkt via een transponder in de contactsleutel. Als optie is bovendien ABS lever baar. Ten opzichte van de eerste Move heeft de nieuweling een com pleet andere carrosseriestructuur die aanzienlijk stijver van con structie is. Bij een aanrijding zal het motorblok gedeeltelijk onder i vloer worden geleid, worden de De komende lente laat Opel een nieuw geluid van zich horen. Dan verschijnt namelijk de nieuwe, compacte ruimtewagen, de Opel Agila. Deze auto is samen met Suzuki ontwikkeld en mag qua formaat en carrosse riestructuur dan ook vergeleken worden met de Wagon R+. De vijfdeurs auto is 3,50 meter lang en biedt plaats aan vier inzitten den plus 250 liter bagage. Er komen twee motoren beschik baar in de Agila, beiden bekend uit de Corsa: een 1 liter 3 cilin der van 58 pk en de 1,2 liter 16- inkapseld door zowel de voorbu per als de motorkap. De Move bedient zich niet van de tegenv dig steeds meer gebruikte held, koplampen. Kenmerken zijn de hoog gemonteerde smalle achte lichtunits. De mistlamp en het teruitrijlicht zitten in de achtei bumper. Standaard zijn verder twee dakrailings waarop eenvo dakdragers gemonteerd kunne: worden. Aan de achterka deze uit in een moderne Grappig is dat de auto ni. zien is van een achterklep, mi een achterdeur die aan de ree kant scharniert. Deze constru heeft wel enkele nadelen. Als auto krap ingeparkeert staat, deze deur niet volledig geopei worden. En als het regent, is geen beschermende klep waar je onder kunt staan. Aan de buiten kant is de Move verder standaard voorzien van meegespoten bum pers, getint glas, zwarte raamstij- len, spatlappen, wieldoppen en een wisser/sproeier achterop. De grotere carrosserie van de Move is niet alleen ten goede gekomen aan met name de breedte voor de inzittenden, maar ook aan het bagagevolume dat is toegenomen tot een forse 316 liter. Dit is uiter- Opel Hongarije heeft vandaag op de Autoshow in Boedapest bekendgemaakt dat het een vol ledig nieuwe Continu Variabele Transmissie (CVT) zal bouwen in de fabriek in Szentgotthard. Productie van de nieuwe trans missie is voorzien in begin 2001. Volgens Albert Lidauer, Managing Director van Opel Hongarije, vertegenwoordigt het nieuwe project een investering van $151 miljoen (DM 283 mil joen). In tegenstelling tot een conven tionele automatische Twissel- bak? met getrapte overbrengin gen, maakt de CVT gebruik van een electronisch gecontroleerd systeem van een metalen riem en tapse schijven (pully?s). Daardoor ontstaat een oneindig aantal overbengingsverhoudin- gen met een breder werkingsge bied dan een traditionele ver snellingsbak. De motor draait als gevolg hiervan op de meest ideale toerentallen, zodat het brandstofverbruik zo gering mogelijk is en er geen afbreuk wordt gedaan aan het prestatie vermogen. Het is onze bedoeling om deze technologie in hoge produktie aantallen op de markt te bren gen, zo?n 250.000 CVT?s per jaar,? verklaarde Lidauer in Boedapest. De Opel fabriek in Hongarije zal ook de 1.4, 1.6 and 1.8 liter ECOTEC vierklepsmotoren blij ven bouwen voor de Corsa, Tigra, Astra, Vectra en Zafira modellen. Szentgotthard produ ceert ook cilinderkoppen, waar bij gebruik wordt gemaakt van ultramoderne produktiemetho- den die uniek zijn in de auto mobielindustrie. aard uit te breiden door de achter bank in twee gelijke delen neer te klappen. Dan groeit de Move intern tot maar liefst 1323 liter. Er moet dan wel tot aan het dak gestapeld worden. Ook het is pret tig dat de tildrempel ten opzichte van de eerste Move is verlaagd. (automaat) tot 1 op 17,5 (5-bak) volgens de officiële Europese meet methode. De Move heeft een bekend onder stel met voor McPherson veerpo- ten en achter veerpoten waarbij de draagarmen gekoppeld zijn door een torsie-as. Een oplossing die onder diverse omstandigheden goed voldoet. Het overhellen van de carrosserie blijft redelijk bin nen de perken. Duidelijk is het effect te merken van de grotere spoorbreedte in vergelijking met de eerste Move. De auto is nu veel stabieler dan voorheen en dat bevordert zowel het comfort als de veiligheid en het rijplezier. De elektrische stuurbekrachtiging werkt erg plezierig en vraagt wei nig energie. Prijstechnisch staat de nieuwe Move op een hoger niveau dan zijn voorganger, maar dat is ook niet onterecht gezien het groti maat en de rijkere stands rusting. De auto kost f.22 Meerprijzen gelden er vo< metaallak (£495,=), duo-t (£695,=), ABS (£1.595,=), air (£1.995,=) en de automaat (£2.395,=). 12 volt aansluiting De inrichting van het inter meer volwassen. Dé stoeler wat groter geworden en biec betere zit. De volledige portierpa- nelen zijn netjes bekleed en de ach terbank is voorzien van twee hoofdsteunen. Het blijft iedere keer weer opvallend hoeveel ruimte men bij Daihatsu heeft weten te creëren op zo’n compact onderstel. Door de flinke hoogte is er over hoofdruim te helemaal niet te klagen, maar ook voor schouders en benen is er volop plek. Aardig is dat de rugleu ning van de achterbank in twee delen in hoek verstelbaar is. Het dashboard is vrij eenvoudig van opzet, maar wel compleet met een toeren teller. In de console zit een digitaal klokje, asbak, aanste ker en inbouwruimte voor een radio. De verwarming en ventilatie Chrysler Chrysler L. op Zand.0416 1 363993 Citroën Bertens Daewoo Auto Braat Tilb. ..01314680044 Daihatsu Ad v.d. Wouw. Ford P.v.d.Ven Ford Van Rijn Honda De Graaff •Kia Schapendonk... Mazda Van Heumen01315478980 Mercedes Benz Autoparc04161361553 Mitsubishi Kluitmans Nissan Denissen Opel Gebr. Vullings. Peugeot Collaris Peugeot Spijkers Goirle 013 I 5347771 Renault Van der Boom 013 I 5364011 Rover js. niet jtere for- daarduit- 22.995,=. voor de jv-tone lak

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 29