Saab 9-3 Viggen
AutoTest
F
Nauw sluitend trainingspak
OP
Lotus neemt Elise 340R
in produktie
Modeluitbreiding
bij Volkswagen
Direct ingespoten diesel
voor Toyota Avensis
V
Stsiïï'
7UltOOSTbv
VAutomobielbedriff Tilburg
Bentley-motor
nu ook in Arnage
ÜI i
F
DE AUTOMAATDonderdag 23 september 1999 pagina 3
FILBURGSE KOERIER
>er1999* pagina 2
18
Jrijf
3-5347771
Full Pressure Turbo
Koolstoffiber
1/5347722
Vleugelspoiler
Technische gegevens;
3-5342838
Verbruik:
mt.
3-5344027
OIRLE
RS
VAN
YDAGEN
26.975,-
345,-
nog’
iklar
best
het
27.320,-
2.320,-
25.000,-
2.500,-
22.500,-
1 8
5 E R
Prijs:
zoals een verwijderbaar stuur
wiel en vijfpunts gordels. In En
geland kost de Lotus Elise 340R
35.000 pond, maar daarbij moet
voor Nederland nog het nodige
aan BPM worden opgeteld.
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
1992....130.000km
1989....220.000tan
1993....122.000km
auw199829.000 km
199449.000 km
velgen.1993....107.000km
199116.000 km
nautilus blue 1995
rood met. 1995
blauw met. 1993
blauw 1993
grijs met. 1999
signaalrood 1997
groen met 1997
roodmet 1995
wit 1993
.1993-1995
1992
1997
1997
„...1992
1992
1996
„..1992
NIEUW
.En
de
imisloze su-
izon-
Mi-
Lat
doop
BM1
AULT0
I DER BOOM
ilstraat 7
RENAULT
ratie auto's
mogen van 354 pk. Het gamma
wordt nu echter aangevuld met de
Amage Red Label voorzien van de
eigen 6,75 liter Rolls Royce/Bent-
3-5341261
staande 2 liter turbodiesel in airconditioning, ABS, twee air-
t programma. Vanaf oktober bags en centrale vergrendeling
is de nieuwe Avensis D-4D lever- met afstandsbediening en op de
baar als Linea Terra en Linea Linea Sol ook zij-airbags.
Sol met standaard onder meer
De nieuwe Bentley Amage werd
tot nu toe uitsluitend geleverd met
een BMW V8-motor met 4,4 liter
inhoud, twee turbo’s en een ver-
De nieuwe motor’
Europese emissier
2005 in werking tree
nieuwe motor biedt 1
van de bestaande di<
cent meer koppel, 2C
meer vermogen en 1.
cent zuiniger. Overi,
Saab 9-3 Viggen
4 in lyn
2290 cc
90 x 90 mm
230 pk bij 5500 tr/min
350 Nm bij 2500 tr/min
lengte 4,639 meter, breedte 1,711 meter I
1395 kg
topsnelheid 250 km/u
acceleratie 0-100 in 6,8 sec.
stadscyclus 13.7 liter/100 km
buitenwegcyclus 7,2 liter/100 km
gecombineerd 9,6 liter/100 km
£108.250,=
Viggen te maken heeft, kan het
nog zien aan het speciale logo op
de beide voorspatborden.
m "ia 'Tfr wordt we3 eens gedacht aan andere distri-
butiekanalen voor auto’s. Wellicht dat we
over enkele jaren meteen een auto meenemen
bij de supermarkt op een aardige besteller bij de
doe-het-zelf-zaak. De nieuwe Saab Viggen past in
dat geval beter in de schappen van een sportwinkel
tussen de blauwe trainingspakken.
SAAB
9-3
VIGGEN
Wij vertellen er
graag meer over!
Ringbaan Zuid 301, Tilburg
013-4647676
fantastisch koppel van 320 Nm
bij 1900 tr/min. Deze motor
wordt altijd geleverd met een
zesversnellingsbak en naar keu
ze voor- of vierwielaandrijving.
De eerste exemplaren van de Lo
tus Elise 340R zullen nog voor het
einde van dit jaar aan klanten
worden afgeleverd.
En dat is niet langer dan negen
maanden na het moment dat de
Lotus-directie groen licht gaf aan
het project. Van deze bijzondere
tweezitter zullen er exact 340
stuks worden gemaakt. Het pro
totype van deze luchtige sportwa
gen werd eind
mingham
getoond.
De 340R is een comprom™^
per-lichtgewicht sportwagen
der deuren, dak en zijruiten. 1
nimale kunststof
carrosseriedelen bedekken ge
deeltelijk het gelijmde alumini
um chassis. Het is een echte fun-
machine die met zijn K-serie 1,8
liter motor van 177 pk in 4,4 se
conden naar de 100 km/u sprint.
Meestal gaat het aanpassen van
een originele conceptauto aan de
Europese eisen ten koste van de
originaliteit. Gelukkig is dat voor
Op de IAA in Frankfurt werden
niet alleen prototypes getoond
bij Volkswagen, er was ook het
nodige nieuws te melden op het
gebied van produktiewagens.
Natuurlijk trok de vernieuwde
Polo de aandacht. Het merk Het
de al eerder aangekondigde Golf
en Bora V6 4Motion zien alsme
de de Lupo met een 3 cilinder 1,4
liter TDI-motor, de 16V met een
100 pk sterke 1,4 liter kracht
bron en tevens de Lupo GTi die
met zijn 125 pk sterke 1,6 liter
volgend jaar verschijnt.
Het adaptieve veersysteem en de
rem- en stabiliteitscontrole zijn
speciaal op deze versie afgestemd
i zijn verschillend voor de Red
ibel en tot Green Label omge-
jpte bestaande versie met
IW-motor. Door aanpassingen
is er meer hoofd- en beenruimte in
het interieur voor zowel voor- als
achterpassagiers. Als de deuren
worden geopend bewegen de ach
terste zitplaatsen elektrisch naar
achteren om een zo royaal mogelij
ke in- en uitstap te verkrijgen. Ei
genlijk heeft men de ruimte van
een versie met lange wielbasis we
ten te maken zonder ook maar iets
aan de carrosserie te wijzigen en
de wielbasis daadwerkelijk te ver
lengen. Dit soort constructieve
wijzigingen zijn uiteraard ook op
de Rolls Royce Silver Seraph te
vinden
1997
1989
1993
1998
1996
1996
1991
1996
Het programma van de New
Beetle is verder uitgebreid. Aan
de bovenkant is het benzine
reeks versterkt met de 1,8 liter
turbo, goed voor een vermogen
van 150 pk. Hiermee haalt de
nieuwe ‘Kever’ een top van 203
km/u en accelereert in 9,1 secon
den naar de 100 km/u. De New
Beetle 1.8T heeft aan de achter
kant een spoiler die net als bij
een Porsche 911 omhoog komt
afhankelijk van de snelheid. Be-
langrijker is wellicht de komst
van een basisversie met 1,6 liter
krachtbron. Deze motor levert
een keurige 100 pk en is voor
zien van een omschakelbaar in-
laatspruitstuk.
den, maar zou wel uitschakel-
baar moeten zijn.
Saab heeft het onderstel van de
Viggen gemodificeerd. De auto
staat wat lager op de wielen en
kent een sportievere afvering.
Toch is de Viggen alles behalve
plankhard en gaat best comfor
tabel over wegoneffenheden.
Voor beschikt de auto over de
bekende constructie van McP
herson en een stabilisatorstang
en achter zien we een H-vormige
torsie-as met binnen en buiten
stabilisatorstangen en schroef-
veren. Het uitstekende remsys-
teem met schijven rondom be
dient zich van ABS en een
elektronische remkrachtverde-
ler. Het gemiddelde brandstof
verbruik bUjft gezien de presta-
se straaljager en daarmee geeft
Saab al zonder een meter gere
den te hebben veel van de ware
inborst van de auto prijs. De 9-3
Viggen kan worden geleverd als
driedeurs Coupé, vyfdeurs
i- - - ~k en cabriolet. Het ui-
aagt alle kenmerken
-3pSpOrter De Viggen is
ic eerbaar in een aantal opval
lende kleuren, waaronder het
door ons gereden fel-blauw me
tallic. De auto heeft meegespo
ten bumpers die wat anders van
vorm zijn. Deze exemplaren mis
sen de stootstrips, maar de spoi-
lerranden aan de onderzijde zijn
nadrukkelijk verder doorgetrok
ken. Om deze wat ‘dikkere’ uit
straling compleet te maken
heeft Saab ook meegespoten zij-
skirts aangebracht. Op de ach
terklep treffen we een beschaaf
de dubbele spoiler aan. Direct op
de klep zit een kleine spoiler-
rand met er overheen een niet al
te fors uitgevallen vleugelspoi
ler. Dat deze aanvulüngen niet
alleen imago-versterkend wer
ken, maar ook daadwerkelijk
‘zin’ hebben, blijkt uit het feit
dat de opwaartse kracht als ge
volg van rijwind met de helft is
teruggedrongen en dat de luch
tweerstand met 8 procent is af
genomen. En dan tot slot staat
de Viggen op zeer open vijf-
spaaks 17 inch velgen waarach
ter de remschijven duidelijk
zichtbaar zijn. Deze zijn ‘be
kleed’ met 215/45 ZR 17 banden.
De mistlampen in de voorbum
per zijn standaard. Wie er na al
deze details nog niet van over
tuigd is dat men met een echte
ley krachtbron voorzien van één
turbo. Hierdoor levert de kracht
bron een vermogen van 400 pk en
een koppel van 830 Nm, méér dan
welke sedan ook ter wereld. Hier
mee sprint de auto in 6 seconden
vanuit stilstand naar de 100 km/u
en haalt een top van 250 km/u. De
carrosserie is door enkele aanpas
singen twintig procent stijver ge
worden en de achterwielen wor
den aangedreven via dezelfde
viertraps automaat als de twee-
deurs Bentleys.
Vsfadion
terU IVWU6M It
ders op dan met de elektrische
bediening de stoelen als het
ware ‘handmatig’ naar voren te
schuiven. Dit gaat het handigste
aan bestuurderszijde, omdat
men daarna met een druk op de
geheugenknop de ingestelde
stand weer terugkrijgt.
deze Lotus niet het geval. Een
aantal wijzigingen heeft het ka
rakter alleen maar versterkt, zo
als de grotere grille voor een bete
re koeling, een bredere
voorspoiler die nu een aërodyna
mische vleugel vormt, diepere
luchtuitlaten in de neus, langere
spatborden, een nieuw uitlaatsys
teem, een verwijderbaar geluidi-
solerend schild in de motorruim
te, andere achterlichten, speciale
Lotus racestoelen, gewijzigd ins
trumentarium en unieke Fl-stijl
wielen met centrale bevestiging.
Eigénlijk is de Lotus Elise 340R
een race-auto die gewoon op de
weg mag. De vering is naar wens
van de berijder af te stellen. De
auto heeft grote, onbekrachtigde
remmen en staat op speciale Yo
kohama banden. Door de kataly
sator en de geluidsisolatie te ver
wijderen (afhankelijk van de
voorschriften per circuit) kan het
vermogen eenvoudig toenemen
tot 190 pk.
Er zijn diverse opties leverbaar
üc luchtige sportw:
1 vorig jaar in Bir-
aan het publiek
~r voldoet aan de
ienormen die in
aden. De
t ten opzichte
ide diesel 23 pro-
22 procent
o hij is 9,5 pro-
arigens blijft de
Als het om het imago van het
Zweedse merk Saab gaat,
denkt iedereen aan veiligheid
en in tweede instantie aan tijd
loze vormgeving, degelijke con- Viggei
structie etc. Sportiviteit is ab- driede
soluut niet het eerste dat bij hatchback i
mensen in het hoofd opkomt. terlijk draa
Toch gaat onze herinnering dan van een tops]
even terug naar met name de leverbaar ini
jaren zestig en zeventig toen
Carllson hoogtij vierde in het
wereldkampioenschap rally
met zijn 96.
ties best binnen de perken en
beweegt zich afhankelijk van
het gebruik tussen de 1 op 9 en
net geen 1 op 10.
Saab vraagt voor de 9-3 Viggen
Coupé £108.250,= en daarmee
koopt men een voorwielaan-
drijver met maximale sportivi
teit.
De vijfdeurs komt op
f. 110.750,= en wie nog eens ex
tra wil genieten schaft de ca-
brio van voor £133.750,=.
wat betreft de verkoop in
sportwinkel; hoe denken Nike,
Adidas en Umbro de service te
gaan verrichten? Nee, laat de
Viggen maar gewoon bij de
Saab-dealer.
Nog dit jaar wordt de Toyota
Avensis leverbaar met een direct
ingespoten turbodieselmotor,
Haast spectaculair is een nieuwe een 4 cilinder 2 liter met zestien
l’9 «te/ pompverstuivermotor in kleppen. Dankzij de aanwezig-
de Golf, die een vermogen levert heid van een intercooler wordt
van maar liefst 150 pk en een een hoog vermogen behaald van
110 pk en een koppel van 250
Nm bij 2000 tr/min. De Avensis
haalt vanuit stilstand in 11,4 se
conden de 100 km/u en weet een
topsnelheid van 195 km/u neer
te zetten. Volgens de officiële
meetmethode wordt er een ge
middeld verbruik gehaald van
5,7 liter per 100 km (bij de se-
danversie).
treffende instrument op. De
Saab Viggen is niet compromis
loos sportief, het is vooral een
auto waarmee heel prettig lange
afstanden kunnen worden afge
legd. De standaarduitrusting is
zeer compleet. De stoelen zijn
elektrisch verstelbaar met een
geheugen aan bestuurderszijde.
Stoelverwarming is altijd aan
wezig evenals elektrische bedie
ning van ramen en spiegels. De
automatische klimaatregeling
zorgt voor een aangename tem
peratuur ongeacht de weersom
standigheden. De portieren wor
den centraal geopend en
gesloten met een afstandsbedie
ning. De portierpanelen zijn
eveneens met leer bekleed en de
dorpels hebben aluminium be
schermers met daarin de tekst
‘Saab Viggen’. Het interieur is
verder compleet met een boord
computer, met leer bekleed
stuurwiel, een uitstekend audio-
eem met CD-speler en 4
luidsprekers en een afstandsbe
diening op het stuurwiel. De
Saab 9-3 Viggen is een volwaar
dige vierzitter. alleen is het by
de driedeurs niet eenvoudig ach
terin te kruipen. De stoelen
gaan namelijk niet ver naar vo
ren. In dat geval zit er niets an-
Naast de gangbare modellen is
Saab bezig een programma
sportieve auto’s op te bouwen.
Binnenkort verschijnt bijvoor
beeld de Aero-lijn van zowel de
9-3 als 9-5 met full pressure
turbomotoren. Maai- de 9-3 Vig
gen spant echter de kroon. Vig
gen is de naam van een Zweed-
Ditzelfde logo is op zeer be
schaafde manier in het interieur
terug te vinden, het blyft im
mers een Saab. De sportieve
stoelen zijn standaard bekleed
met leer in twee kleuren, de ran
den in zwart en het directe zit- ouulu
vlak en de rugleuning in ons ge- systet
val in felblauw zo passend bij de luidst
lakkleur. Het Viggen-logo is in
het leer gebrand. De stoelen zyn
van een echte Saab-signatuur
met hoofdsteunen die over de
rugleuning schuiven. Het zijn de
zogenaamde actieve hoofdsteu
nen waarmee de kans op een
whiplash flink worden terugge
drongen. Ook onder normale rij-
omstandigheden staan deze on
derdelen dicht bij het hoofd en
dat geeft een veilig gevoel. De
stoelen bieden een betere onder
steuning door met name hogere
randen langs lenden en boven
benen. Het dashboard van de
Viggen is nauwelijks anders dan
van andere types uit de 9-3-
reeks. Wel is het instrumentari
um omgeven door een paneel in
koolstoffiber. Uiteraard heeft
het dashboard de zogenaamde
Night Panel functie. Met een
druk op de knop worden in het
donker alle functies behalve de
snelheidsmeter uitgezet. Dit
geeft een bijzonder rustig beeld.
Mocht zich een probleem voor
doen. doen licht vanzelf het be-
maxi maal sportief te gedragen.
Door het toedoen van de turbo,
die overigens niet hoorbaar is, is
de souplesse ongekend groot.
Bovendien blijft het geluidsni
veau onder alle omstandigheden
binnen de perken. De prestaties
Uegen er niet om: er is een top
snelheid te behalen van 250
km/u en in 6,8 seconden sprint
de Coupé vanuit stilstand naar
de 100 km/u. Tussenacceleratie
worden vliegensvlug volbracht
en altijd heeft de Saab trek
kracht te over. Maar, hoe lukt
het deze machine om zijn gigan
tische motorkrachten over te
brengen op het asfalt. Daarbij
moeten we twee omstandighe
den onderscheiden: een droge
weg of regenachtig weer. Op een
droge weg is het allemaal niet
zo’n probleem. De auto beschikt
niet over traction control, dus
als de voorwielen doorslippen
moet de bestuurder zelf gas te
rugnemen. En wie bij het weg
rijden niet het onderste uit'de
kan weet te halen, maakt dit wel
weer goed als de auto eenmaal
los’ is. Bij nat weer wordt het
een heel ander verhaal. Dan is
het bijna niet mogelijk o m zon
der slippende voorwielen weg te
rijden. En wie even vlot wil acce
lereren zal merken dat er van
grip totaal geen sprake meer is
en dat de traagste diesel naast
je, je gewoon te snel af is. De ge
leerden zullen het er wel nooit
over eens worden. Moet deze
auto zo bruut blijven, of is trac-
tion-control wenselijk. Ja, deze
installatie kan onder bepaalde
omstandigheden oplossing bie-
De algehele bruikbaarheid van
de sportieve Viggen bfijkt ook
nog eens uit het feit dat de auto
een fors bagagevolume heeft van
maar liefst 494 liter. In no-time
is de achterbank in ongelijke de
len neerklapbaar.
Het kloppend hart van dit
scheurijzer is een 2,3 liter 4 ci
linder motor met 16 kleppen en
een full pressure turbo. De mo
tor beschikt verder over twee
nokkenassen, twee balansassen,
het eigen Trionic motormanage-
mentsysteem en directe ontste
king. Het resultaat is een ver
mogen van 230 pk bij 5500
tr/min en een uitstekend koppel
van 350 Nm bij slechts 2500
tr/min. Waar vele sportieve
auto’s graag op toeren worden
gehouden, heeft de Saab Viggen
er geen enkel probleem mee om
zich al direct bij het wegrijden
Bij de Passat wordt de bestaan
de 1,8 liter afgelost door pen 2 li
ter 8-klepper die een vermogen
levert van 120 pk en zich op
technisch vlak onderscheidt door
zijn dwarsstroom-cilinderkop.
Deze motor valt op door zijn gun-
stige verbruikscijfers en lage
emissies. Deze motor is in de
Passat leverbaar in combinatie
met voor- en vierwielaandrij
ving. De Passat V6 4Motion kan
voortaan ook met een handge-
schakelde zesbak worden gele
verd.
Lotus Elise 340R
IK’DV 8462]
1800 TU
ZJ-PH-78