Saab 9-3 Viggen AutoTest F Nauw sluitend trainingspak OP Lotus neemt Elise 340R in produktie Modeluitbreiding bij Volkswagen Direct ingespoten diesel voor Toyota Avensis V Stsiïï' 7UltOOSTbv VAutomobielbedriff Tilburg Bentley-motor nu ook in Arnage ÜI i F DE AUTOMAATDonderdag 23 september 1999 pagina 3 FILBURGSE KOERIER >er1999* pagina 2 18 Jrijf 3-5347771 Full Pressure Turbo Koolstoffiber 1/5347722 Vleugelspoiler Technische gegevens; 3-5342838 Verbruik: mt. 3-5344027 OIRLE RS VAN YDAGEN 26.975,- 345,- nog’ iklar best het 27.320,- 2.320,- 25.000,- 2.500,- 22.500,- 1 8 5 E R Prijs: zoals een verwijderbaar stuur wiel en vijfpunts gordels. In En geland kost de Lotus Elise 340R 35.000 pond, maar daarbij moet voor Nederland nog het nodige aan BPM worden opgeteld. Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Prestaties: 1992....130.000km 1989....220.000tan 1993....122.000km auw199829.000 km 199449.000 km velgen.1993....107.000km 199116.000 km nautilus blue 1995 rood met. 1995 blauw met. 1993 blauw 1993 grijs met. 1999 signaalrood 1997 groen met 1997 roodmet 1995 wit 1993 .1993-1995 1992 1997 1997 „...1992 1992 1996 „..1992 NIEUW .En de imisloze su- izon- Mi- Lat doop BM1 AULT0 I DER BOOM ilstraat 7 RENAULT ratie auto's mogen van 354 pk. Het gamma wordt nu echter aangevuld met de Amage Red Label voorzien van de eigen 6,75 liter Rolls Royce/Bent- 3-5341261 staande 2 liter turbodiesel in airconditioning, ABS, twee air- t programma. Vanaf oktober bags en centrale vergrendeling is de nieuwe Avensis D-4D lever- met afstandsbediening en op de baar als Linea Terra en Linea Linea Sol ook zij-airbags. Sol met standaard onder meer De nieuwe Bentley Amage werd tot nu toe uitsluitend geleverd met een BMW V8-motor met 4,4 liter inhoud, twee turbo’s en een ver- De nieuwe motor’ Europese emissier 2005 in werking tree nieuwe motor biedt 1 van de bestaande di< cent meer koppel, 2C meer vermogen en 1. cent zuiniger. Overi, Saab 9-3 Viggen 4 in lyn 2290 cc 90 x 90 mm 230 pk bij 5500 tr/min 350 Nm bij 2500 tr/min lengte 4,639 meter, breedte 1,711 meter I 1395 kg topsnelheid 250 km/u acceleratie 0-100 in 6,8 sec. stadscyclus 13.7 liter/100 km buitenwegcyclus 7,2 liter/100 km gecombineerd 9,6 liter/100 km £108.250,= Viggen te maken heeft, kan het nog zien aan het speciale logo op de beide voorspatborden. m "ia 'Tfr wordt we3 eens gedacht aan andere distri- butiekanalen voor auto’s. Wellicht dat we over enkele jaren meteen een auto meenemen bij de supermarkt op een aardige besteller bij de doe-het-zelf-zaak. De nieuwe Saab Viggen past in dat geval beter in de schappen van een sportwinkel tussen de blauwe trainingspakken. SAAB 9-3 VIGGEN Wij vertellen er graag meer over! Ringbaan Zuid 301, Tilburg 013-4647676 fantastisch koppel van 320 Nm bij 1900 tr/min. Deze motor wordt altijd geleverd met een zesversnellingsbak en naar keu ze voor- of vierwielaandrijving. De eerste exemplaren van de Lo tus Elise 340R zullen nog voor het einde van dit jaar aan klanten worden afgeleverd. En dat is niet langer dan negen maanden na het moment dat de Lotus-directie groen licht gaf aan het project. Van deze bijzondere tweezitter zullen er exact 340 stuks worden gemaakt. Het pro totype van deze luchtige sportwa gen werd eind mingham getoond. De 340R is een comprom™^ per-lichtgewicht sportwagen der deuren, dak en zijruiten. 1 nimale kunststof carrosseriedelen bedekken ge deeltelijk het gelijmde alumini um chassis. Het is een echte fun- machine die met zijn K-serie 1,8 liter motor van 177 pk in 4,4 se conden naar de 100 km/u sprint. Meestal gaat het aanpassen van een originele conceptauto aan de Europese eisen ten koste van de originaliteit. Gelukkig is dat voor Op de IAA in Frankfurt werden niet alleen prototypes getoond bij Volkswagen, er was ook het nodige nieuws te melden op het gebied van produktiewagens. Natuurlijk trok de vernieuwde Polo de aandacht. Het merk Het de al eerder aangekondigde Golf en Bora V6 4Motion zien alsme de de Lupo met een 3 cilinder 1,4 liter TDI-motor, de 16V met een 100 pk sterke 1,4 liter kracht bron en tevens de Lupo GTi die met zijn 125 pk sterke 1,6 liter volgend jaar verschijnt. Het adaptieve veersysteem en de rem- en stabiliteitscontrole zijn speciaal op deze versie afgestemd i zijn verschillend voor de Red ibel en tot Green Label omge- jpte bestaande versie met IW-motor. Door aanpassingen is er meer hoofd- en beenruimte in het interieur voor zowel voor- als achterpassagiers. Als de deuren worden geopend bewegen de ach terste zitplaatsen elektrisch naar achteren om een zo royaal mogelij ke in- en uitstap te verkrijgen. Ei genlijk heeft men de ruimte van een versie met lange wielbasis we ten te maken zonder ook maar iets aan de carrosserie te wijzigen en de wielbasis daadwerkelijk te ver lengen. Dit soort constructieve wijzigingen zijn uiteraard ook op de Rolls Royce Silver Seraph te vinden 1997 1989 1993 1998 1996 1996 1991 1996 Het programma van de New Beetle is verder uitgebreid. Aan de bovenkant is het benzine reeks versterkt met de 1,8 liter turbo, goed voor een vermogen van 150 pk. Hiermee haalt de nieuwe ‘Kever’ een top van 203 km/u en accelereert in 9,1 secon den naar de 100 km/u. De New Beetle 1.8T heeft aan de achter kant een spoiler die net als bij een Porsche 911 omhoog komt afhankelijk van de snelheid. Be- langrijker is wellicht de komst van een basisversie met 1,6 liter krachtbron. Deze motor levert een keurige 100 pk en is voor zien van een omschakelbaar in- laatspruitstuk. den, maar zou wel uitschakel- baar moeten zijn. Saab heeft het onderstel van de Viggen gemodificeerd. De auto staat wat lager op de wielen en kent een sportievere afvering. Toch is de Viggen alles behalve plankhard en gaat best comfor tabel over wegoneffenheden. Voor beschikt de auto over de bekende constructie van McP herson en een stabilisatorstang en achter zien we een H-vormige torsie-as met binnen en buiten stabilisatorstangen en schroef- veren. Het uitstekende remsys- teem met schijven rondom be dient zich van ABS en een elektronische remkrachtverde- ler. Het gemiddelde brandstof verbruik bUjft gezien de presta- se straaljager en daarmee geeft Saab al zonder een meter gere den te hebben veel van de ware inborst van de auto prijs. De 9-3 Viggen kan worden geleverd als driedeurs Coupé, vyfdeurs i- - - ~k en cabriolet. Het ui- aagt alle kenmerken -3pSpOrter De Viggen is ic eerbaar in een aantal opval lende kleuren, waaronder het door ons gereden fel-blauw me tallic. De auto heeft meegespo ten bumpers die wat anders van vorm zijn. Deze exemplaren mis sen de stootstrips, maar de spoi- lerranden aan de onderzijde zijn nadrukkelijk verder doorgetrok ken. Om deze wat ‘dikkere’ uit straling compleet te maken heeft Saab ook meegespoten zij- skirts aangebracht. Op de ach terklep treffen we een beschaaf de dubbele spoiler aan. Direct op de klep zit een kleine spoiler- rand met er overheen een niet al te fors uitgevallen vleugelspoi ler. Dat deze aanvulüngen niet alleen imago-versterkend wer ken, maar ook daadwerkelijk ‘zin’ hebben, blijkt uit het feit dat de opwaartse kracht als ge volg van rijwind met de helft is teruggedrongen en dat de luch tweerstand met 8 procent is af genomen. En dan tot slot staat de Viggen op zeer open vijf- spaaks 17 inch velgen waarach ter de remschijven duidelijk zichtbaar zijn. Deze zijn ‘be kleed’ met 215/45 ZR 17 banden. De mistlampen in de voorbum per zijn standaard. Wie er na al deze details nog niet van over tuigd is dat men met een echte ley krachtbron voorzien van één turbo. Hierdoor levert de kracht bron een vermogen van 400 pk en een koppel van 830 Nm, méér dan welke sedan ook ter wereld. Hier mee sprint de auto in 6 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u en haalt een top van 250 km/u. De carrosserie is door enkele aanpas singen twintig procent stijver ge worden en de achterwielen wor den aangedreven via dezelfde viertraps automaat als de twee- deurs Bentleys. Vsfadion terU IVWU6M It ders op dan met de elektrische bediening de stoelen als het ware ‘handmatig’ naar voren te schuiven. Dit gaat het handigste aan bestuurderszijde, omdat men daarna met een druk op de geheugenknop de ingestelde stand weer terugkrijgt. deze Lotus niet het geval. Een aantal wijzigingen heeft het ka rakter alleen maar versterkt, zo als de grotere grille voor een bete re koeling, een bredere voorspoiler die nu een aërodyna mische vleugel vormt, diepere luchtuitlaten in de neus, langere spatborden, een nieuw uitlaatsys teem, een verwijderbaar geluidi- solerend schild in de motorruim te, andere achterlichten, speciale Lotus racestoelen, gewijzigd ins trumentarium en unieke Fl-stijl wielen met centrale bevestiging. Eigénlijk is de Lotus Elise 340R een race-auto die gewoon op de weg mag. De vering is naar wens van de berijder af te stellen. De auto heeft grote, onbekrachtigde remmen en staat op speciale Yo kohama banden. Door de kataly sator en de geluidsisolatie te ver wijderen (afhankelijk van de voorschriften per circuit) kan het vermogen eenvoudig toenemen tot 190 pk. Er zijn diverse opties leverbaar üc luchtige sportw: 1 vorig jaar in Bir- aan het publiek ~r voldoet aan de ienormen die in aden. De t ten opzichte ide diesel 23 pro- 22 procent o hij is 9,5 pro- arigens blijft de Als het om het imago van het Zweedse merk Saab gaat, denkt iedereen aan veiligheid en in tweede instantie aan tijd loze vormgeving, degelijke con- Viggei structie etc. Sportiviteit is ab- driede soluut niet het eerste dat bij hatchback i mensen in het hoofd opkomt. terlijk draa Toch gaat onze herinnering dan van een tops] even terug naar met name de leverbaar ini jaren zestig en zeventig toen Carllson hoogtij vierde in het wereldkampioenschap rally met zijn 96. ties best binnen de perken en beweegt zich afhankelijk van het gebruik tussen de 1 op 9 en net geen 1 op 10. Saab vraagt voor de 9-3 Viggen Coupé £108.250,= en daarmee koopt men een voorwielaan- drijver met maximale sportivi teit. De vijfdeurs komt op f. 110.750,= en wie nog eens ex tra wil genieten schaft de ca- brio van voor £133.750,=. wat betreft de verkoop in sportwinkel; hoe denken Nike, Adidas en Umbro de service te gaan verrichten? Nee, laat de Viggen maar gewoon bij de Saab-dealer. Nog dit jaar wordt de Toyota Avensis leverbaar met een direct ingespoten turbodieselmotor, Haast spectaculair is een nieuwe een 4 cilinder 2 liter met zestien l’9 «te/ pompverstuivermotor in kleppen. Dankzij de aanwezig- de Golf, die een vermogen levert heid van een intercooler wordt van maar liefst 150 pk en een een hoog vermogen behaald van 110 pk en een koppel van 250 Nm bij 2000 tr/min. De Avensis haalt vanuit stilstand in 11,4 se conden de 100 km/u en weet een topsnelheid van 195 km/u neer te zetten. Volgens de officiële meetmethode wordt er een ge middeld verbruik gehaald van 5,7 liter per 100 km (bij de se- danversie). treffende instrument op. De Saab Viggen is niet compromis loos sportief, het is vooral een auto waarmee heel prettig lange afstanden kunnen worden afge legd. De standaarduitrusting is zeer compleet. De stoelen zijn elektrisch verstelbaar met een geheugen aan bestuurderszijde. Stoelverwarming is altijd aan wezig evenals elektrische bedie ning van ramen en spiegels. De automatische klimaatregeling zorgt voor een aangename tem peratuur ongeacht de weersom standigheden. De portieren wor den centraal geopend en gesloten met een afstandsbedie ning. De portierpanelen zijn eveneens met leer bekleed en de dorpels hebben aluminium be schermers met daarin de tekst ‘Saab Viggen’. Het interieur is verder compleet met een boord computer, met leer bekleed stuurwiel, een uitstekend audio- eem met CD-speler en 4 luidsprekers en een afstandsbe diening op het stuurwiel. De Saab 9-3 Viggen is een volwaar dige vierzitter. alleen is het by de driedeurs niet eenvoudig ach terin te kruipen. De stoelen gaan namelijk niet ver naar vo ren. In dat geval zit er niets an- Naast de gangbare modellen is Saab bezig een programma sportieve auto’s op te bouwen. Binnenkort verschijnt bijvoor beeld de Aero-lijn van zowel de 9-3 als 9-5 met full pressure turbomotoren. Maai- de 9-3 Vig gen spant echter de kroon. Vig gen is de naam van een Zweed- Ditzelfde logo is op zeer be schaafde manier in het interieur terug te vinden, het blyft im mers een Saab. De sportieve stoelen zijn standaard bekleed met leer in twee kleuren, de ran den in zwart en het directe zit- ouulu vlak en de rugleuning in ons ge- systet val in felblauw zo passend bij de luidst lakkleur. Het Viggen-logo is in het leer gebrand. De stoelen zyn van een echte Saab-signatuur met hoofdsteunen die over de rugleuning schuiven. Het zijn de zogenaamde actieve hoofdsteu nen waarmee de kans op een whiplash flink worden terugge drongen. Ook onder normale rij- omstandigheden staan deze on derdelen dicht bij het hoofd en dat geeft een veilig gevoel. De stoelen bieden een betere onder steuning door met name hogere randen langs lenden en boven benen. Het dashboard van de Viggen is nauwelijks anders dan van andere types uit de 9-3- reeks. Wel is het instrumentari um omgeven door een paneel in koolstoffiber. Uiteraard heeft het dashboard de zogenaamde Night Panel functie. Met een druk op de knop worden in het donker alle functies behalve de snelheidsmeter uitgezet. Dit geeft een bijzonder rustig beeld. Mocht zich een probleem voor doen. doen licht vanzelf het be- maxi maal sportief te gedragen. Door het toedoen van de turbo, die overigens niet hoorbaar is, is de souplesse ongekend groot. Bovendien blijft het geluidsni veau onder alle omstandigheden binnen de perken. De prestaties Uegen er niet om: er is een top snelheid te behalen van 250 km/u en in 6,8 seconden sprint de Coupé vanuit stilstand naar de 100 km/u. Tussenacceleratie worden vliegensvlug volbracht en altijd heeft de Saab trek kracht te over. Maar, hoe lukt het deze machine om zijn gigan tische motorkrachten over te brengen op het asfalt. Daarbij moeten we twee omstandighe den onderscheiden: een droge weg of regenachtig weer. Op een droge weg is het allemaal niet zo’n probleem. De auto beschikt niet over traction control, dus als de voorwielen doorslippen moet de bestuurder zelf gas te rugnemen. En wie bij het weg rijden niet het onderste uit'de kan weet te halen, maakt dit wel weer goed als de auto eenmaal los’ is. Bij nat weer wordt het een heel ander verhaal. Dan is het bijna niet mogelijk o m zon der slippende voorwielen weg te rijden. En wie even vlot wil acce lereren zal merken dat er van grip totaal geen sprake meer is en dat de traagste diesel naast je, je gewoon te snel af is. De ge leerden zullen het er wel nooit over eens worden. Moet deze auto zo bruut blijven, of is trac- tion-control wenselijk. Ja, deze installatie kan onder bepaalde omstandigheden oplossing bie- De algehele bruikbaarheid van de sportieve Viggen bfijkt ook nog eens uit het feit dat de auto een fors bagagevolume heeft van maar liefst 494 liter. In no-time is de achterbank in ongelijke de len neerklapbaar. Het kloppend hart van dit scheurijzer is een 2,3 liter 4 ci linder motor met 16 kleppen en een full pressure turbo. De mo tor beschikt verder over twee nokkenassen, twee balansassen, het eigen Trionic motormanage- mentsysteem en directe ontste king. Het resultaat is een ver mogen van 230 pk bij 5500 tr/min en een uitstekend koppel van 350 Nm bij slechts 2500 tr/min. Waar vele sportieve auto’s graag op toeren worden gehouden, heeft de Saab Viggen er geen enkel probleem mee om zich al direct bij het wegrijden Bij de Passat wordt de bestaan de 1,8 liter afgelost door pen 2 li ter 8-klepper die een vermogen levert van 120 pk en zich op technisch vlak onderscheidt door zijn dwarsstroom-cilinderkop. Deze motor valt op door zijn gun- stige verbruikscijfers en lage emissies. Deze motor is in de Passat leverbaar in combinatie met voor- en vierwielaandrij ving. De Passat V6 4Motion kan voortaan ook met een handge- schakelde zesbak worden gele verd. Lotus Elise 340R IK’DV 8462] 1800 TU ZJ-PH-78

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 23